رواية حكاية مطلقة الفصل الأول 1 بقلم نورهان ثروت
رواية حكاية مطلقة الجزء الأول
رواية حكاية مطلقة البارت الأول
رواية حكاية مطلقة الحلقة الأولى
اي رايك فى الاكل النهارده حاولت اعملوا بنفس الوصفه بتاعت طنط عجبتك صح
سامر وهو ينظر إليها بسخريه:دنيا انتي طا*لق
ظلت دنيا واقفه كالصنم تحاول أن تستوعب ماذا حدث
دنيا بضحك:انت بتقول أي بتهزار صح اقولك ماشي ياعم و انت كمان طا*لق خلصانه
سامر ببرود:انا بتكلم بجد انتي طا*لق يادنيا انا مش عايز اعرفك تاني
دنيا بصدمه :ليه انا عملت ليك اي فاهمني لدرجه دي كنت رخيصه عندك عشان يبقي سهل ترميني كد
سامر ببرود:اه يادنيا فا ابعد*ي عني انا مش عايزك في حياتي
دنيا ببرود مزيف :تمام انا همشي بس خليك عارف هتلف الدنيا كلها ومش هتلاقي حد يحبك زي منا كنت بحبك او حد يسهر طول الليل جنبك لما تتعب هتلف ومش هتلاقي غير انك لوحدك
سامر وقف وذهب وفتح باب المنزل :اتفضلي مش عايز اشوف وشك تاني
دنيا بصدمه وهلوسه:ل ليه ق قولي عملت ليك اي يخليك توصل انك عايز ترميني في الشارع بلبس البيت انت مش بني ادم
سامر :اه مش بني ادم اتفضلي بقي مش عايزك تفضلي في بيتي اكتر من كده
دنيا بصدمه :طب رد عليا اي اللي يخليك تطلقني واحنا لسه مكملنش مع بعض ٦ شهور جواز فاهمني انا عملت اي
سامر بشرود:انتي بقيتي ممله كل حاجه في حياتك بقت انت اكلت شربت جيت روحت مبقاش في كلام زي زمان حتي الاكل ديما أكلك بيكون و*حش والبنات بقت اجمل منك مع أن في الاول انتي كنتي اجمل بنت انا شوفتها كل حاجه اتغيرت من بعد ما اتجوزنا بقيتي مجرده خاد*مه في البيت ولا بتركزي مع شكلك ولا حتي بتحاولي تفتحي معايا كلام
دنيا :عارف انا زي منا كا شكل وكا لبس حرفيا مفيش حاجه اتغيرت فيا واكلت شربت روحت جيت دا اهتمام بهتم بيك بحب اشوفك كويس فا ببقي مركزه معاك اكتر من روحي وكنت لما بجي افتح معاك اي موضوع ترد عليا انتي تا*فه هو انا فا*ضي اسمع الكلام دا انا عندي كلام أهام الكلام الاهام دا هو الفيس صح
سامر :لو خلصتي ياريت تخرجي انا مش عايز اتعامل معاكي تاني
دنيا ببرود :هيجي يوم وتعرف ازي تطر*د الدكتوره دنيا من بيتك لو كنت ناسي افكرك
سامر بسخرية:تفكيريني بي اي ان انا مثلا دبلوم وانتي دكتوره ماشي ياست الدكتوره يلا بقي أخرجي
دنيا ببرود:قبل ما اخرج عايزه اقولك حاجتين واحد الناس كلها كانت بتقولي اوعي تتجوزي واحد اقل منك في التعليم و التفكير مش هيكون واحد هتحصل بينكم خنا*قات كتيرر وانا كنت اقول ابدا الحب هيصلح كل حاجه وكنت أقول إن انت مستحيل تغد*ر بيا ابدا وان انت هتفضل شيلني فوق راسك زي ماكنت بتعمل في الخطوبه بس كل دا طلع كد*ب مش صح كد ولا انا غلطا*نه
سامر بقرف :انجزي معنديش وقت اسمع كلامك الفارغ دا فا ياريت تقولي الحاجه التانيه عشان تغوري من هنا
دنيا وهي تنظر الي بستحقر :حقيقي انت شخص زبا*له وانا اللي هبقي عايزه ازغرط عشان غور*ت من وش واحد زيك والحاجه التانيه هي أن انت عمرك ما هتلقي البنت الحلوه اللي في دماغك لان انت مش بتغض بصرك زي ما ربنا أمرنا وديما شايف أن اللي كل البنات حلوه ماعد الست اللي انت عملت المستحيل عشان تتجوزها لو كنت ناسي افكرك عملت اي عشان تخلي اهلي يوافقوا عليك
سامر بسخرية : خلصتي بره ياست الدكتوره
دنيا ذهبت الي تلك الفازة واقتربت من سامر ببرود :همشي بس اخد حق الضر*ب اللي انت ضر*بتوا ليا انا عمري ما هنسى أن انت كل يوم تيجي تضر*بني وفي الاخر تعتذر وانا زي المغفل*ه اقول معلش استحملي هيتغير تلقيها ضغو*ط شغل
بعد تلك الكلمات كسر*ت دنيا الفازة على رأ*س سامر ثم نظرت إليه بسخريه
دنيا :سلام انا بقي كد اخدت حقي هاخد بس الاسدال وبقيت حاجاتي اللي هنا هاخدها غصب عنك
سامر بغضب وهو ينظر إلي يده التي امتلئ بد*ماء:وربنا ماهسيبك هرفع عليكي قضي*ه وهقول أن انتي حاولتي تقتلين*ي
دنيا بصدمه مصطنعه :لا أوع تعمل كد ابو*س ايدك ثم قالت بسخريه مش انت عايزني اقول كد انسى القسم في اخر الشارع بس قبل ما تروح القسم خليك عارف ان لما انت كنت بتضر*بني كنت بروح المستشفي واخد تقرير على كل حاجه بمعني أن انت لو روحت القسم هاخد انا التقرير وهتكون أن انت شخص مجنو*ن بتضر*بني ديما وان دا مجرد دافع عن النفس سلام ياطليق*ي
سامر وهو يشعر أنه سوف يفقد الو*عي:دنيا اتصلي بالاسعاف بسرعه انا د*مي بيتصف*ى همو*ت
دنيا ببرود :مو*ت ولا اقولك عشان مدخلش النا*ر في كل*ب زيك هتصل بالاسعاف وامشي
بعد مرور ساعه كانت تجلس دنيا أمام والدتها وهي تبكي
دنيا ببكاء:دا كل اللي حصل ياماما وفي الاخر يطلقن*ي
ام دنيا بغضب:مهما عمل مكنتش جيتي كنتي اتصرفتي عشان يرجعك انتي مش عارفه الناس هتقول عليكي اي لما تلقي انك اطلقت*ي قبل ما يعدي سنه علي جوزاكم
دنيا بصدمه :انتي بتقولي أي انتي سامعه نفسك بقولك اني هو بيضر*بني وبخي*ل وانا شوفت معا اسو*د ايام حياتي وانا كنت بقول استحمل عشان الناس وعشان مش هلقي اللي يقف جنبي
ام دنيا :اهو انتي قولتيها محدش هيقف جنبك من بعد موت ابوكي واحنا ملناش حد وانا من قبل ما تتجوزي الواد دا وقولت ليكي بلا*ش في فرق مستويات جامد اوووي في التعليم وفي الحياه نفسها
دنيا ببكاء :ماما هو انتي بتقولي أي انتي بتزودي همي منا عارفه أن انا عملت اكبر غل*ط لما وافقت علي الشخص دا عارفه أن مكنش ينفع الشخص دا يدخل حياتي عارفه كل دا بس بجد كفايه
ام دنيا بسخرية:هو فعلا كفايه انا هقوم اكلم جوزك عشان يرجعك انا مش حمل افضل كل شويه اسمع كلام الناس عنك ولا اشوف نظرتهم عارفه يعني اي تكوني مطلق*ه
دنيا ببكاء:اه عارفه عارفه اني هكون أنقذت نفسي من جحي*م عارفه اني هكون حره مفيش شخص مر*يض زي دا يفضل يضر*بني ويعملني كاني خاد*مه
ام دنيا ببرود :لا يعني مينفعش تخرجي مينفعش تلبسي لبس حلو وجديد يعني مينفعش تشتغلي يعني مينفعش تفضلي تنزلي كتير يعني مينفعش
قطع كلام ام دنيا صوت دنيا وهي بتقول بسخريه
دنيا :يعني مينفعش اتنفس صح كد
ام دنيا بغضب :انتي بتتر*يقي انا بقولك اللي هيحصل انتي ليه مش قادره تفهمي أن نظرت المجتمع ليكي هد*مر كل حاجه
دنيا ببرود:امي لو فضلتي تكلميني عن نظره المجتمع وكلام الناس انا هسيب البيت وامشي
ام دنيا :يابنتي افهمي انا خا*يف
قطع كلامها صوت دق شديد جداا علي الباب ركضت دنيا وفتح الباب
دنيا بستغراب :في أي حضرتك بتخبط كد ليه
الظابط ببرود:انتي دنيا زوجه سامر
دنيا :هو زوجي السابق في حاجه يافندم
الظابط :اه مطلوب القبض عليكي بتهمة جنحة ضر*ب
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية مطلقة)