رواية وردة في المزبلة الفصل المائة والسابع عشر 117 بقلم منة محمد
رواية وردة في المزبلة البارت المائة والسابع عشر
رواية وردة في المزبلة الجزء المائة والسابع عشر
رواية وردة في المزبلة الحلقة المائة والسابعة عشر
البارت 117
ورده في مزبله
احلامي بلون السعاده
الجزء الرابع
قصص منه محمد كاتب
https://www.facebook.com/قصص-منه-محمد-كاتب-110808814814076/
الاسعاف بسرعه جات
..وودو سليم للمستشفى
في المستشفي
سليم وهو راقد ( نايم ) بالمستشفى
لورا وهي ميته من العياط على اخوها
الدكتور طلع ..
لورا وهي تمسح دموعها : ها يا دكتور مالو اخويا
الدكتور : الضغط عنده ارتفع بشكل كبير وعشان كدا حس بالاختناق ..وغير الصدمه اللي حصلتلو لان من شكله واضح انه مصدوم وافضل ان دكتوره نفسيه تشوفه طبعا بعد ماياخد العلاج من عندنا
لورا: اوك
لورا عاوزه تدخل عند سليم بس مرعوبه لانها كل ما تدخل وتشوفه وهو بسرير المستشفى تعيط اكتر لقت موبيلها بيرن
هيثم: فينك انت
لورا بينها وبين نفسها ياربي اقوله ايه
لورا: انا في المستشفي
هيثم: ليه
لورا: عيطت: سليم حالته صعبه اوي ..مش ده سليم اللي بعرفو
هيثم بقلق: اتكلمي حصل لاخويا ايه
لورا بعياط:والله ماعارفه ماله.. اخوك اتعذب اكتر ماتوقعت ياهيثم وهي تدمع ) الله يسامح الي كان السبب
هيثم : خلاص انا حالا جيلك انا وماما
لورا برجاء: لا ياهيثم ابوس ايدك بلاش حد يعرف خالص حاليا
هيثم: ليه فيه ايه يالورا
لورا: والله ما عرف بس ده طلب سليم ياهيثم رجاء
هيثم: طيب خلاص جاي لوحدي وقفل الموبيل
https://www.facebook.com/قصص-منه-محمد-كاتب-110808814814076/
فرحه بعد ما وصلت البيت طول الطريق وهي بتعيط وطلعت جري ع غرفتها القديمه
ريم لمحتها اتفجعت وطلعت جري وراها
ريم تدق الباب عليها : فرحه مالك حبيبتي
فرحه وهي رمايه جسمها ع السرير: مافيش
ريم بقلق: طيب حبيبتي افتحي الباب شوي عشان خاطري
فرحه راحت تفتح الباب : خير يا ماما
ريم: مالك ليه كل الدموع دي يابنتي
فرحه مش عارفه تقول ايه : ها ممم ابدا بس سليم تعبان عشان كدا بعيط
ريم بحده: سليم تعبان وانتي سيباه وجايه هنا
فرحه بكدب : قلبي وجعني عليه ما قدرتش استحمل واتصلت باورا
ريم بتعنيف : ازاي يعني تتصلي بأخته لاء مش ده الحب ولا الحنان الست الي بتحب جوزها وخايفه عليه تقعد تحت رجليه طاعه الزوج بعد طاعة الرب ..واذا غضب جوزك عليكي عقاب واثم كبير ..
فرحه بعد ما سمعت كلام امها عيطت اكتر لانها ما زعلتش سليم لا دي قهرته
ريم ضمتها : بس يا فرحه ليه الدموع ان شاء الله يبقي كويس ويلا اتعشي وروحي خليك جنبه هو اكيد محتاجلك وابوك زمانه جاي يوصلك ويطمن عليه
فرحه في نفسها…. ااااااااااااااااااااااااه يا ماما لو تعرفي انا عملت ايه في سليم لتدفنوني انا خليت حياته نكد في نكد يا ويلي من ربنا ومن عقابه .. لاني ما صُنت جوزي لا وكمان خنته ..يارب عفوك ورضاك استغفرك من كل ذنب يارب
دخل مالك بكل غضب الكون : السلام عليكم
فرحه وريم : وعليكم السلام
مالك بص لفرحه و شافت بعيوونه نظرات الاستحقار ونظراته الحاده
ريم : اممم انت جيت حياتي لما انزل احضرلكم العشا عشان توصل فرحه لبيتها
فرحه خافت تقف لانه نظرات ابوها غريبه واكيد عرف
فرحه: اجي معاك
مالك مسكها : لا خليك عاوزك في موضوع
ريم فضلت واقفه من منظر مالك
مالك بص لريم وغصب ابتسامه:معلش ياجنتي عاوز فرحه في كلمتين ع ما تحضري العشا
هزت ريم دماغها ونزلت لتحت
ومالك بص لفرحه نظره كلها قسوه وقفل عليهم الباب
https://www.facebook.com/قصص-منه-محمد-كاتب-110808814814076/
فرحه بصتله وقلقت وعرفت انه عرف حاجه
مالك بنفس النظرات : مالك كدا بصالي
فرحه عرفت انه هدوء ماقبل العاصفه وفجأه رفع ايده :طراااااااااااااااااااااااااخ..!!
فرحه اتحركت من قوه القلم ورجعت وقفت وغرقت عيونها بدموع القهر
لانها ولاول مره يضربها مالك حتى وهي صغيره عمره ما ضربها ولما كبرت يجي يضربها
مالك بصوت مكتوم مسك فكها بقسوه :انا عاوز اعرف عملتي ايه في سليم وصلو للحاله دي الولد رفض ينطق ويتكلم وحالته خطيره سليم بيموت
فرحه كانت تتمنه الموت ولا قدرت تتنفس من مسكت مالك :الولد مقهور مقهور وواثق ان انتي وري قهرته دي لاني جربتها لما امك سابتني زمان فقدت النطق وكنت بتمناه الموت في كل ثانيه قوليلي عملتيه فيه ايه لدرجه توصليه لمرحله اليأس
فرحه بصوت متقطع من الشهقات والعياط: مـ __معـ ملتش حاجه يا ب-بابا
مالك بصلها بحده وعصبييه وضغط ع فكها : كدابه كدابه كونك هربانه هنا وهو تعبان يبقي فيه حاجات وهعرفها
فرحه من اول مافك ايده من فكها من قوته وقعت بطولها ع الارض وفكها يألمها
نزل لمستواها ومسك كتفها من جديد ولفها ناحيته : والله لو جري لسليم حاجه وعرفت انك السبب هخليك تندمي انك في يوم فكرتي تزعليه وتقهريه لحد الموت وسابها وطلع فرحه زحفت لحد ما سندت راسها ع الكنبه وضمت رجولها وبكت وبكت و حست بتأنيب الضمير اكتر….مش هلومك يا بابا ع الكلام اللي قلته صح انا غلطانه وبعترف
ريم طالعه بتجري ع الصوت: فيه ايه يا مالك
مالك بعصبيه: خالي بنتك تفهمك وافهمي منها الموضوع
ريم دخلت لفرحه لقتها متبهدله ضمتها لحضنها: فيه ايه يا فرحه عملتي ايه
فرحه بعياط :فيه مشكله بيني وبين سليم
ريم: مشكله ايه اتكلمي بصراحه؟
فرحه حكتلها كل حاجه بوضوح
ريم مصدومه وبصرخه : معقول يافرحه معقول تخبي عليا كل ده سألتك فيه حاجه مستخبيه قولتيلي لاء انتي ملاحظه انتي عملتي ايه انتي ملاحظه اي وضع حطتينا انتي مدركه عملتي فيه ايه انتي هزتيه هزيتي رجولته وخونتيه
فرحه بعياط : لاء يما ماما انا مخنتهوش
ريم اتنرفزت ع فرحه : لاء كونك تفكري في واحد تاني خيانه كونك تستقبلي مكالماته خيانه
ريم مسكت دماغها:اه خلاص هفقد عقلي لو سليم اتكلم وحكي لمالك هيعاقبني قبلك و محدش هيرضا يبص في خلقتك ولا كانك موجوده بس انتي انانيه مفكرتيش غير في نفسك تبعدي عن الدين والايمان
فرحه عيطت بنحيب
ريم :لو فضلتي تعيطي ليل ونهار العياط مش هيحل اي حاجه البسي وروحي صلحي غلطك في حق جوزك
فرحه :اروحله ازاي بس يا ماما اكيد مش هيبص في وشي
ريم مضايقه منها جدا : انتي تنفذي الي بقوله لان ده الي لازم يحصل تقعدي معاه وتفهميه انك مخنتهوش الخيانه الي في دماغه والقرار يبقي في الاخر راجعله ولو قرار يسبيك متبقيش في نظره استغفر الله العلي العظيم وسابتها وخرجت تطمن ع سليم
………….قصص منه محمد كاتب…………https://www.facebook.com/قصص-منه-محمد-كاتب-110808814814076/
وفي اليوم التاني
فرحه بعد جهد طووويل قدرت تنام مع ان ضميرها وغضب ابوها عليها بيوجعها لكن الي خلاه النوم يطير هو تفكيرها في سليم وحالته
وقررت انها تتصل بيه بس موبايل سليم مغلق فاتصلت بـ لورا
لورا وهي نايمه فالمستشفى عند اخوها شافت الرقم طلعت برا الغرفه عشان ما تزعجش سليم وهيثم
لورابعصبيه : نعم
فرحه :لورا طمنيني ايه الاخبار
لورا بعصبيه : اخباري تمام التمام
فرحه بتردد:وسليم
لورا بعصبيه:والله لسه بتسالي عنه ليه انتي اصلا مهتمه بيه
فرحه مستغربه : ليه بتكلميني كدا
لورا : امال اكلمك ازاي يا مداااااااااااام واخويا مرمي في المستشفى بسبك
فرحه فتحت عيونها : ايه سليم في المستشفي
لورا : اه واكيد انتي السبب رغم متكلمش بس انتي الي قهرتيه زي ما دايما بتعملي
فرحه بترجف : لورا اي مستشفى بسرعه
فرحه ع طول راحت المستشفى عند سليم
وشافت لورا برا الغرفه
فرحه : لورا قوليلي فين سليم وهو كويس
لورا: انا عاوزه افهم عملتي فيه ايه .سليم رفض يتكلم عن الخلاف الي من القهر اللي بقلبه حس بالاختناق وضغطه ارتفع والدكتور قال دخل في نوبه صعبه وعيطت انا مكنتش اعرف ان قلبك حجر كدا ( ورفعت صوبعها كتهديد ) شوفي يا فرحه صح انا صحبتك وبنت عمك الروح بالروح بس اذا سليم جراله حاجه مش هسمحك سمعتي ولو مرجعتيش اخونا لينا السلام مترمهوش عليا و قسما بالله لو جراله حاجه ههد الدنيا فوق راسك ..سليم لو مات كلنا هنموت وراه انتي اتحولتي لانسانه ماتعرفش غير القسوه والقهره .. و عمري ما هسامحك لو سليم جراله اي حاجه
لورا راحت من قدام فرحه بكل غضب
اما فرحه فحست بتأنيب الضمير اكتر وقالت لنفسها مش هلوم اي حد
فرحه بخطوات بطيئه دخلت غرفة سليم
سليم وهو نايم بالسرير وملامحه متغيره وتحت عيونه سواد من التعب وشكله مصفر وفعلا باين انه تعبان حد الموت
فرحه اول ما شافته قلبها اتقطع اكتر راحت عنده ودموعها شلال
سليم حس ان حد واقف فوق راسه فتح عيونه بصعوبه شاف فرحه
اول ما شافها استغرب ودور وشه الناحيه التانيه كارهه يشوفها وبصوت كله تعب يادوب يتسمع : انتي هنا..ممكن اعرف عاوزه ايه تاني
فرحه بصوت مبحوح: سليم انا آسفه ع اللي حصل
سليم : بعد ايه … ولا انتي جايه مستعجله ع الطلاق متشغليش بالك بعد ما اطلع من المستشفي هطلقك وتقدري ترجعي لحبيب القلب ..
فرحه عيطت : انا مش جايه عشان كدا ياسليم انــا
سليم بقهر : انتي انسانه ماتعرفش الرحمه ولاتعرف تجازي المعروف .. انتي ولا حاجه
فرحه انصدمت مش من سليم لا من كلامه بعد كلام الحب والغرام اللي عمره ماقالها كلمه تضايقها
فرحه وقفت مصدومه
سليم لف وبصلها :ايه جرحتك الكلمه
فرحه بتبكي و منزله راسها
سليم بقهر :دوقي المر والكلام السم اللي كنتي بتقولهولي ..اذا كلامي النهارده جرحك انا بقي اقول ايه وانتي شهور وانتي تطعني فيا ولا حاسه فكراني اني نسيت كلامك الجارح لا حبيبتي انا فاكر وبتعذب جوايا بس كنت بقول معلش اصبر ياسليم اكيد البنت هتحس بغلطتها في يوم بس لا انتي ذيتي اكتر ..والاعظم انها تخوني
فرحه: انا ما خنتكش يا سليم
سليم شاور بايده : بس كفايه .. تعبت جدا وفاض بيا منك ومن عميلك ومش عاوز اتعب زياده امشي واطلعي برا مش عاوز اشوفك تاني
…….قصص منه محمد كاتب……..
فرحه بعد ما طردها سليم فضلت مستغربه ومصدومه لان سليم اتغير جدا
فرحه طلعت وهي مصدومه ..معقوله سليم يقولها الكلام ده معقوله ،، معقوله سليم يكرهها
فرحه ركبت عربيتها وطارت بيها لحد ما وصلت وطلعت غرفتها وهي لسه تحت الصدمه والقهر والدموع ما فارقتش عيونها ..
مش قارده تستحمل اكتر اتصلت بجودي تجلها البيت وفعلا وصلت جودي وشافت حالة فرحه استغربت وفرحه قالت لها كل حاجه بصراحه
فرحه بتعيط بحرقه : مش عارفه انا ليه عملت كدا
جودي مستغربه : يعني انتي ندمانه
فرحه : تصدقي انا مستغربه من نفسي انا كنت اتمنى اليوم الي يسبني سليم فيه ولما نطلق وقالي هطلقك حسيت بصدمه كبيره .. حسيت اني بخسر كل حاجه ..ولما شفت لورا وهي متعصبه اتعذبت اكتر ودخول سليم المستشفى زاد عذابي ده غير ضرب بابا ليا وخصامه مني انا يا جودي سبب بعذاب ناس مخدوش مني غير العذاب بحياتهم وزدت عليهم انا ..حتي لورا بنت عمي وصحبتي من الطفوله وانا السبب بعذابها وبعذاب اعز الناس عندي
جودي : شوفي يا فرحه الشخص الي بيأذي بيتعذب اكتر من الي اتأذي لانه عذاب ضميره هو اكبر عقاب يستاهله ويستحقه وده الي الي عمله فيكي سليم بدون قصد
فرحه: ههيفضل يعلمني الي متعلمتوهش في حياتي
جودي: افهم من كلامك انك مش عاوزه الطلاق
فرحه سكتت كتير وبعدين قالت: الصراحه لا …بجد لما حسيت اني بفقده عرفت ان سليم مش انسان عادي بالنسبالي
جودي سقفت بفرحه : سبحان الله الشخص ما يعرفش بمعزة التاني الا لما يفقده ..او يحس ببعده
فرحه : مش عارفه اعمل ايه
جودي : شوفي يا فرحه انا صحيح صحبتك بس لازم اوقفك لما اشوف الغلط .. ..اللي عملتيه غلط بغلط وسليم ما ينلام ع اللي عملو فيك الصراحه انتي ما قصرتيش فيه خنتيه .. وسليم تعرفي انه متعلق بيك اد ايه عارفه انك انت ورشاد مالكمش ذنب انه حبك وعارفه ان رشاد بيحبك. بس يمكن لانك قسيتي على جوزك وعذبتيه ممكن ربنا ينتقم منك لما تلاقي رشاد هو كمان بيتخلي عنك بكل سهوله ..اللي ما تصون جوزها ما تصون اي حد .. وانا كواحده كبيره ناضجه لما اتجوز استحاله اخون جوزي
فرحه : بس انا ما خنتهوش
جودي : حبيبتي انتي اول ما كلمتي خطيبك السابق حتى لو كان ابن خالك بدون رضا جوزك دي تعتبر خيانه بالذات ان كلامكم عن الحب .وعارفه ان رشاد هو اللي ابتدي بس انتي كان عليك انك تمنعيه او ما ترديش عليه مش تسايريه صح
فرحه…….. سكتت
جودي كملت : فكري كويس انا ما بقولكيش كوني لسليم ولا لرشاد بس بقولك فكري بالعقل وهسالك سؤال .. انتي تقدري تكملي حياتك من غير سليم
فرحه : ماعرفش
جودي : انتي دلوقت بعيده عنه شوفي اذا قدرتي ولالا ..بس اقولك اذا خسرتي سليم المره دي مستحيل يرضى ياخدك اظن كرامة الرجل اهم من الحب ومن كل شئ..
فرحه..سكتت ولا قالت حرف وجودي قررت تروح لسليم
الجزء الاول من البارت معلش عشان مقدرتش اكمله فنزلت الي كتبته اطمنكم ع سليم واسمع رايكم بلاش تم رجاء وتعالوا نعيش جزء جميل بين ريم ومالك وفرحه وكلام وصوت العقل
في المستشفي
سليم :خير يا جودي
جودي: انا هنا عشان اتكلم معاك بس في النهايه انت حر أعمل زي ما تحب عايزاك تعرف ان فرحه قد ايه حزينه
سليم :هي الي بعتتك هنا
جودي بكدب: لاء دي هتقتلني لو عرفت اني جتلك وكلمتك وهي مش بتجيلك عشان حرفيا مش قادره تبص في وشك مره تانيه بس لما شوفتها تعبانه وحاسه بالذنب قلت اجيلك اتكلم معاك
سليم حس ضغطه ارتفع لانها حكتلها: انتي عارفه
جودي: ايوه فرحه اتكلمت معايا بكل صراحه سليم فرحه ضميرها وجعها جدا ولسه بيوجعها
سليم بحده لما افتكر الموضوع : لانها خدعتني وخانتني واستمرت لحد ما انا اكتشفت
جودي: وهي تعبانه وندمانه صدقني وحقك تاخد قرار بس قبله لازم تعرف انها ندمانه والدنيا اسودت في عنيها ومش قادره تعيش وانت مفكر انها واحده مش كويسه
سليم: عايزه تقولي ايه انها استقبلت كلامه وهداياه وبس اطمني عارف ان فرحه متعملش اكتر من كدا فملوش لزوم تشرحيلي لاني عارف اخلاقها كويس جدا بس برغم كدا عايزاني اعمل ايه
جودي: انا هنا بحاول اشرحلك ندمها مش برائتها
سليم اخد نفس بعمق : برغم كل ده مفيش حاجه هتتصلح واسف لانك تعبتي نفسك وجيتي لحد هنا وطمني فرحه انا مستحيل اقول لحد الي بيني وبينها و اخالي عمي وابنه ينزله راسهم في الارض ابدا ولو حد سالني عن سبب الانفصال هجبها فيا انا فخليها ترتاح
جودي هزت دماغها بحزن واستأذنت وطلعت وسليم نفخ بضيق وغمض عيونه ونزلت دمعه من عيونه مسحها بسرعه قبل ما حد يدخل و يشوفها
https://www.facebook.com/قصص-منه-محمد-كاتب-110808814814076/
بعد يومين
فرحه ما طلعتش من غرفتها ابدا و استوت علي نار هاديه وطول اليوم قاعده سرحانه
وقبل ما تنام تفتكر كلام سليم الحلو وابتسامته ..
ولما تقوم تفتكر سليم .. لما كان بيكتب لها اشعار وخواطر وافتكرت كلام امها
$$:اسمعيني يافرحه الحب بعد الجواز شئ والحب الي بعده شئ تاني العلاقه الي في فتره الخطوبه الحب فيها ملوش اي علاقه بالحب الي بعد الجواز الحب الي بعد الجواز بيجي بعد المعاشره والمعامله الحلوه واظن سمعتي بنفسك رشاد ضرب اخته وقهرها لمجرد انها خرجت مع صاحبتها ولو عمل فيكي كدا انتي هتتحملي هتتحملي تاذي نفسك وتبقي عامله زي هند يصبحك ويمسيكي بعلقه وتفضلي خايفه تعملي حاجه يضربك وطبعا هتسكتي ووتكبتي في نفسك لحد ما تلاقي نفسك عندي انا لا جربت الخطوبه واتجوزت ابوكي ع طول بس انا بكلمك من التجارب الي سمعتها بنفسي انا يوميا في العياده بيجلي مرضاه نفسين مكنوش مرضاه بس ده ناتج عند اختيارت غلط وبقي مريض نفسي معظم الحالات الي بتجيني 90% واخدين بعض عن حب لكن مع المعاشره ملقوش بعض في نقطه تفاهم فكري وشوفي هل مع سليم كان فيه بينكم تفاهم فكري في وضع مني ونوره وشوفي وضع لورا وهيثم وقيمي الفرق وهتعرفي الرد ع كلامي وبكره تقولي كلام امي صحيح وان حبك لرشاد وهم ولا منه فايده$$
كلمت نفسها بصوت عالي ماعرفتش انه هيجي اليوم الي هشتئلك فيه ….فعلا الشخص مايعرفش قيمه الشخص الي معاه الا لما يحس انه بيفقده .حياتي صعبه من غيرك .. حاسه ااني انسانه تانيه يمكن مش حب بس اتعودت عليك يا سليم اتعودت على كلامك الجميل وع اهتمامك .. ومستحيل حد يستحملني زيك ..انا بجد انسانه غريبه عملت المستحيل عشان يطقلني ولما خلاص جه يطلقني عرفت قيمتك وحاسه انك وحشني اوي ..يمكن انا بحبه من زمان بس مش حاسه بس ايه فايدة الكلام ..خلاص سليم كرهني ..بس لا الفرصه لسه عندي سليم ما طلقنيش لازم اكلمه واكيد هو بيحبني ولا يمكن يرميني
…….قصص منه محمد كاتب…….
مالك :فرحه عامله ايه دلوقت
ريم بتنهيده قصيره: احسن بجد مش قادره اصدق ان رشاد يطلع منه كل العفن ده
مالك بعصبيه: ده طلع مش متربي ايه قله التربيه دي بس الغلط مش عليه لوحده وبنتك الي مفهاش عقل والحمد لله ان سليم راجل عاقل كنا هناخد احلي بهدله
ريم ضغطت ع ايده: اهدي يا مالك انت مش شايف حاله فرحه عامله ازاي انا حكتلك عشان تنصحها وتعقلها مش نزود حالتها
مالك: مش متحمل اشوف بنتي بتعمل كدا فينا وفي نفسها ريم دي اول مره امد ايدي ع بنتي فاهمه وحاسه وصلتني اعمل فيها ايه و انتي عارفه انا بحبها قد ايه ولو حد لمس خصله واحده من شعرها احرق الدنيا
ريم :عارفه وحاسه بس الي حصل حصل مضايقش نفسك والي المفروض نعمله دلوقت اننا نهداء ونساندها ترجع لتربيتها قبل ما ترجع لسليم وده حقها علينا يا مالك نعلمها طول ما احنا عايشين
عماد الي نزل انضم معاهم في الحوار: الموضوع ده مش هيعدي بالساهل
ريم: عماد بلاش اي رد فعل جنوني يعني سليم نفسه محكاش لمخلوق نقوم احنا نقول يالي مشفش يشوف
عماد بنرفزه وحده زايده: يا ماما انا ماسك نفسي عنه بصعوبه والا كنت كسرته وهدمت الدنيا فوق نفوخه واعمل عليه وليمه للقطط والكلاب
مالك :واخرتها معاك يا عماد ملكش كبير
عماد بحترام: العفو يا بابا بس دي اختي
مالك: والي اختك عملته اكبر عيب وحرام وقفل ع الموضوع ده نهائي واسم رشاد ميتذكرش في البيت تاني
ريم : خلاص يا عماد احنا نعرفها غلطها بهدوء
عماد : ماتسبوني اروح اديلو درس في الاخلاق
مالك: اقعد عاقل واسمع الكلام لو لمره واحده
عماد ضحك : والله اروحله
ريم وقفت وملصت ودانه :نفسي اشوفك دقيقه واحده تكون جاد دقيقه لله
مالك: اوعدك لو مبطلش هيلاقي نفسه مرمي قدام الباب في خلال خمس ثواني
ريم: يله انا داخله اشوفها
ريم دقت الباب ودخلت لقت فرحه لمه رجليها لصدرها وبتبكي قربت عليها
ريم بحنيه:فرحه حبيبتي خدي اشربي كوبايه العصير الفرش هيريحك
فرحه: ماليش نفس لـ اي حاجه
ريم مسحت دموعها: حبيبتي كله هيعدي وهيمر
فرحه: اه يا ماما انا اذيت كل الي حواليا يا ماما انا انسانه وحشه جدا وخاينه
ريم ببتسامه دافيه: لاء كلنا بتغلط وبلاش كلمه خاينه مش عايزه اسمعها منك مره تانيه لانها كلمه كبيره اوي انتي بنتي الملاك الي وشها ملاك انتي مصدر الفرحه
فرحه بدموع: انا مش ملاك انا كل حاجه باظت بسببي وسليم كرهني يا ماما
ريم مسحت ع شعرها برفق: تقدري تصلحي اعملي كل الي في وسعك وكل ده هيمر ومتقلقيش ابدا سليم عاقل وبيحبك واحنا كلنا بنحبك حتي بابا هيصلحك لما يزول غضبه منك
فرحه حضنتها: انا اسفه يا امي حقك عليا
ريم باست رقبتها وضمتها اوي
عماد دخل عليهم وهز راسه كذا مره: تؤ تؤ انا مقدرش اتحمل العاطفه دي كلها
ريم ضحكت: اهو جالك اخوكي المصيبه
عماد بأسف: كدا يا ريم بقي انا مصيبه
ريم :حتي لو مصيبه فأنا بحب المصيبه دي كتير
عماد باس خدها: انا كدا حبيتك خلاص
ورجع بص لفرحه بجديه: انا زعلان منك لان الي عملتيه في حق نفسك وحقنا وحق ربك قبلنا كلنا غلط بس عسي ان تكرههوه شيئا وكنتي لازم تتوجعي عشان تحسي بقيمه سليم
ريم :خودي الحكمه من بؤ المجنون
عماد :ماهو الواحد من افعال العايله دي ساعات بيتكلم بالعقل طلقائي
فرحه ضمته لحضنها: انا بحبك اوي يا خويا
عماد: وانا بعشقك بس بصي هو حلو جو التلاحم بس متقلبهاش دراما لان الجو ده ماليش فيه
وطلع ورده من جيبه وحطها في شعرها: اياك تكرريها تاني لان انتي فاكهه حياتنا
ريم دمعت عيونها وبصتلهم
عماد: بقولكم ايه تحبوا اغنلكم موال ده انتم احتمال تدخلوا في غيبوبه
فرحه: انت هتغني ولا بتخوفنا
عماد بألش: الاتنين
ريم قامت وقفت: وانا هقوم واترحم من التلوث السمعي
عماد: ربنا يراضيكي زي ما بتراضيني
فرحه اتنهدت : ياتري سليم بيعمل ايه
عماد :تلاقيه ياولاداه ماشي تايهه في الشوارع زي ليلي
فرحه: ايوه ارفع من معنوياتي
عماد بغمزه:اطمني رايحله بكره وهرجع اطمنك عليه
https://www.facebook.com/قصص-منه-محمد-كاتب-110808814814076/
سليم خرج في المستشفى بس لسه الحزن مش مفارق عيونه واي حد يحاول يسأله يقوله مشكله عاديه بس انا اخدتها ع اعصابي زياده وطول الوقت قاعد في غرفته وتقريبا طول الوقت سااااااااااكت والشباب بيحولو يكلموه بس هو صنم وطول الوقت يتخيل فرحه وتواجدها معاه قطع سرحانه صوت زين: نفسي تقعد عاقل يا بو نص عقل
عماد: هو فيه ايه
زين: الواد حازم بيقول امور مخبوله قال ايه معلق بنت شبهه هيفاء وهبي غمزلها غمزه جاتله ساحفه
عماد: بجد وريني كدا
حازم طلع صوره ورهاله : ها ايه رايك بزمتك مش مزه
عماد فتح عيونه وبحلق وبصله بقرفه: سلاما قولا من رب رحيم دي موزه دي جثه
حازم شدها منه بحمقه: ايه فهمك انت انتم عايشين في ميه المخلل
هيثم ضربه ع دماغه بشويش: يا مفعوص استقيم سودت وشنا
حازم: انا مستقيم الدنيا هي الي معوجه
مراد : يعني ياعمي مش قادر تحكم وتلم الواد الطايش ده من الصرمحه
صالح بملل: ليه هو انا عارف احكم عليه
عماد باستخفاف:اقوم يا عمي اشقلك دماغه نصين
حازم كشر فيه ورفع حاجب: ليه هو انا بطيخه
زين: امممم ايه رايكم نروح كوفي نشرب اي حاجه دافيه لان الجو هنا عند سليم بقي خنيق
حازم: لا لا عادي سليم كميل وانا هصحصحهولك طلع صوره ورماها عليه
سليم لقاه حاجه بتتحدف عليه لقاها صوره بنت رفع عيونه وبصله: ايه ده
زين ضحك: ابدا السما مطرت عليك صور بنات
سليم بص لحازم وبتهديد: حازم لو متحركتش من قدامي في خلال خمس ثواني هقوم اضربك
صالح قام قعد جنبه:والله يبقي حلالك فيك وع بلاويك
زين ضحك: ولا هيحس ده جلده طخين ولو مات في ايده هيدخل جنه الحمير
مراد: ها نقوم ولا هنفضل هنا
سليم بصله: تروحوه فين وتسبوني زي قرد قطع
صالح لاء اطمن احنا هنقوم من هنا هتلاقي فوج تاني جاي يشوفك دول عاملين زي طابور صرف المعاشات
هيثم: خلاص خلينا معاه وانا بقي هنزل اعملكم حاجه نشربها ها تشربوا ايه
كل واحد فيهم قال له طلبه
هيثم : خلاص تمام نص ساعه بالكتير واكون عندكم
مراد: اوعي ياد تنسي زي ما قلت لك سكر زياده
زين: انا عاوز السكر وسط
ماجد: هتلخنفوه كده يابني خالي السكر وسط خالي السكر وسط
زين: مش ع كيفك انا عاوز السكر زياده
مراد: ما خلاص بقي روح وخالي السكر وسط
هيثم: هههههههه ههههه كتكم البلاوي اشكالكم تحفه
مراد: بطل تريقه وغور هات الطلبات وفضلو يئلشو علي سليم
جه هيثم وعطى كل واحد طلبه وكملو كلام
حازم برخامه: بقول يا سليم انت مش ناوي تفك بقي وتطلع من حاله الغم دي
هيثم: ارحمينا يا فيفي عبدو
حازم: فيفي عبدو في عينك انا حازم
زين ضربه: بس يا بتاع البنات
ماجد تلفونه رن: شباب اعقلو الموبيل بيرن
وكملو اليوم مع سليم ضحك وهزار بس سليم حاله ميؤسه منها وروح كل واحد علي بيته
https://www.facebook.com/قصص-منه-محمد-كاتب-110808814814076/
فرحه قررت تنزل تحت وهي فالصاله تراضي مالك ..و لقته قاعد في الصاله قربت بخجل
فرحه : بابا
مالك دور وشه رافض يبصلها
فرحه راحت عنده ومسكت ايده : بابا.. لحد امتي هتفضل مخاصمني عارفه اني غلطانه بس والله ما حسيتش بمعزة سليم الا لما سبته و عارفه اني عملت حاجه غلط وغلطه كبيره كمان
مالك : كل الناس بتغلط بس لازم عقاب مش نعمل الغلط وعايزانا نتعامل عادي ولا كأن حصل منك اي حاجه طبعا سبناكي ع راحتك قولتي اعمل الي يطلع في دماغي
فرحه ردت بضعف والدموع خنقتها: انا بجد محتجالك تعلمني وتنصحني
مالك: مد ايده ومسح دموعها لانه حاسس انه جزء من عذابها
مالك: سليم بيحبك كونه يوصل للحاله دي وانه يرفض يتكلم وقالي سوء تفاهم
فرحه عيطت بقهره: ساعدني يابابا سليم ممكن يطلقني
مالك: يعني ندمانه وعاوزاه
فرحه : ايوه
مالك فرح جواه: طالما اخدتي القرار بنفسك حاولي تكلميه مره ومرتين بس شكله علي اخره وانا مش هدخل بينك وبينه غير لما تطلبي مني ده و طالما حسيتي بغلطتك روحي يا بنتي وحاولي تكسبيه سليم راجل لو لفيتي الدنيا كلها مش هتلاقي زيه يمكن غصبناكي ع جوازك منه بس صدقيني احنا شوفنا الصح خدي الي يحبك وصدقيني بكره تعرفي ان حبك لابن صقر كان وهم كبير …اقولك حاجه انا اخدت امك مش عن حب كان مجرد اعجاب …وكان حواليا بنات اشكال والوان بس انا اعجبت بامك جدا من اول نظره ولما ارتبط بيها حبتها اكتر يمكن عمري ما ظهرت ده لكن في المواقف الصعبه وقفنا ولما بعدت عني كنت هتجنن يا بنتي ساعات مش بنبقي عارفين قيمه الشئ وبنعرف قيمته لما يروح من بين ايدينا روحي لجوزك هو خرج ورجعيه باسلوبك انتي ومدخليش حد خالص وانا شايف الصراحه اانتم الاتنين اتغيرتو انتي استويتي علي الاخر وهو قسي عن الاول يعني طولي بالك بالصبر وكوني طويله البال
فرحه مسحت دموعها: هحاول قد ما اقدر يابابا
مالك ابتسم : روحي يلا سليم طول ماهو في المستشفي ما داقش طعم الراحه
فرحه ركبت بسرعه وراحت بيتها دخلت غرفته وشافته أأعد على الكرسي الهزاز ومغمض عيونه
اول ما شافته حست بالشوق له وبكلامه الحلو وبرقه نادت : سليم
سليم فتح عيونه شاف فرحه واقفه عند باب غرفته ..
سليم مستغرب : فرحه
فرحه دخلت وهي منزله راسها ومحروجه : سليم انا
سليم: انا مش عايز اتكلم بعد اذنك
سليم خارج وقفت قدامه: سليم لازم نتكلم
سليم زقها: ابعدي عني عاوزه ايه ..مش كفايه الي حصلي منك
فرحه : سليم والله ما كنت قاصده اخونك افهمني .. وانا حسيت بغلطتي
وبعدين انا لسه مراتك وانت مجبر تسمعني
سليم: عايزه ايه نرجع لبعض
فرحه بخجل: ليه انت مش عاوز ده
سليم لف ضهره : لاء
فرحه انصدمت : مش عاوزني يا سليم ..مش انت بتحبني
سليم : كرهت الحب ..انتي بقيتي عاديه بالنسبالي
فرحه تدمع : مستحيل قلبك يتحول لجليد وانا عارفه انك بتكدب عليه انت عاوزني بس غضبك مني مخليك كدا
سليم لف بصلها واتكلم بعصبيه : ليه مفكره الناس لعبه قدامك لما تبقي عاوزاهم تطلبيهم وتلاقيهم شبيك لبيك ولا جايه تستغلي الحب الي عطتهولك ياخساره الحب الي سقتهولك ياخساره الصبر اللي صبرته عليكي ..
فرحه مستغربه : سليم انت بتقول ايه
سليم: ليه عندك كلام تاني يامدام
فرحه بدموع : انا غلطانه وبعترف
سليم : يعني انتي عاوزاني صح وعاوزني ارجعلك
فرحه : يمكن لما بعدت عنك حسيت بكدا
سليم ضحك باستهزاء : حسيتي انك بتحبيني و محتاجالي ..
فرحه : انا
سليم قطعها :انتي كدابه
فرحه : بس انا مش بكدب عليك
سليم : افعالك اظن واضحه .. واذا حابه توضيح احب اقولك في البدايه حبك كان لرشاد وانتي علي ذمتي انا يعني مراتي لما حبت ترجع لي وبالمره تنسي رشاد..كدا انا ورشاد بقينا لعبه قدامك ماعندناش احساس ولا مشاعر ..لما تحبي ترجعلنا بمزاجك ولما تحبي تدينا استماره سته او تضربينا قفاه وترفضينا ،، اذا هو عادي عنده كدا اناسوري عندي كرامه وكرامتي ما تسمحش بكدا
فرحه: سليم انت مكبر الموضوع ..كل ده لمجرد الاتصال والمسجات
سليم رفع حواجبه : ليه وهو ده شويه اسالي اي راجل ماشي في الشارع اسأليه لو مراتك كلمت واحد غريب حتى لو ابن خالتها بالاسم بس طبعا فالاسلام يعتبر غريب وبيحبو في بعض لا وبينهم هدايا ومسجات هيكون ايه هو ردت فعله ..
فرحه سكتت ..طلعت على طول برا
سمر كانت لسه داخله شافت فرحه بتعيط برا غرفته
سمر : حصل ايه تاني
فرحه بعياط : ابنك خلاص كرهني ومش عاوزني
سمر: طيب اهدي يافرحه انا هدخل واتكلم معاه ولاونه رفض يحكي اي حاجه لكن هحاول اصلح بينكم
فرحه هزت راسها ومشت وراحت للمره التانيه بيتهم مكسوره
سمر دخلت الغرفه وشافت ابنها اعد ومنزل راسه وحاطط ايده على راسه
سمر : سليم
سليم رفع راسه : اهلا يا ماما
سمر : سليم انا عارفه ان فرحه غلطانه مع اني معرفش ايه الي عملتو فيك ..بس اكيد الغلطه كبيره واكبر دليل انها جات عندك وطلبت السماح ..ابني بلاش ترد فرحه حبيبي لو خسرتها هتندم ندم كبير بخسارتها
سليم : عادي اصلا انا طلبت الانفصال
سمر حطت ايدها على كتفه : لا يا سليم عارفه انك متعصب وبتقول الكلام بس انت مستحيل تعيش من غيرها.. حاول ..طالما هي جات لحد عندك لو طلقتها انت هتندم بخسارتها للابد .. وانا عرفاك يابني اذا حبيت بتحب باخلاص
سليم بعصبيه وقسوه : عيل انا لعبه قدامها لما تبقي عاوزني تيجي
سمر : ماعلينا يمكن الشئ ده لصالحك يمكن فرحه لما حست انها بتفقدك حبيتك .. انت كنت تتمنى من زمااااااان ان فرحه تبادلك مشاعرك
سليم : ومين قال انها بتحبني
سمر: انها تجيلك لحد هنا اكبر دليل انها مهتمه، دموعها اكبر دليل بحبها اصلا هي من زمان بتحبك بس هي مش حاسه ارجوك يابني اسمع بنصحتي وتحس بالذنب
سليم عيونه رغرغت: عارفه ذنبي الوحيد اني عشقتها
سمر طبطبت ع كتفه: الوقت دواء لكل داء
سمر طلعت من الغرفه و سليم فضل يفكر في كلام امه
سليم … بينه وبين نفسه سألها ….انا ليه ما سالتش نفسي انا اصلا اقدر اعيش من غير فرحه ..بس ما اقدرش انسى انها متفقه مع الندل الحقير يزهقوني
…….
فرحه ماقدرتش تنام قررت وكتبت لسليم مسجات
كتبت شوقي لك ليس مشكلة ، لكن تفكيري إن كنت ستعود أم لا يقتلني.
سليم شاف المسج مستغرب من كلام فرحه بس عاوز يجافيها زياده وكتب لها مسج
لا ترحل بدون سبب وتعود بدون موعد، وتتوقع أن مكانك لن يتغير.
فرحه قرت الكلام وقالت يعني يا سليم خلاص مش عاوزني معقوله حبك يروح في ثواني
فرحه مش عارفه ازاي تخلي سليم يرجعلها
اما رشاد فمستغرب لانه فرحه ما بتردش عليه لا باتصال ولا بمسجات
ومشعارف ايه الحكايه
…………………
شيماء بتجهز عشان كتب كتابها علي زين
شيماء طلبت من فرحه تيجي عشان تساعدها
وفرحه راحت علي طول وشافت سليم نازل من فوق وبصلها بنظره غريبه ورجع طنشها وفات من جنبها
فرحه : سليم
سليم وقف : خير
فرحه : حتى السلام ممنوع
سليم من فوق: ليه يهمك سلامي
فرحه : اكيد انت جوزي
سليم لف وبصلها شويه :كويس انك حسيتي ان عندك جوز ولازم تصونيه
فرحه: بس سليم كفايه
وهنا اشواق بعد غيبه اتصلت بسليم وسليم كان عاوز يرد عشان يقهر فرحه ويردلها القهر والعذاب ..الي عيشتهولو
سليم رد : الو مين
اشواق فرحت واتشقت من الفرحه ان سليم واخيرا رد عليها : انا اشواق
سليم عيوونه ع فرحه : اهلا باشواق فينك يا بنتي من زمان ما تصلتيش
هنا فرحه شعللت نار وفتحت عيونها وكلمت نفسها بالسرعه نسيت حبك ليا بالسرعه يا سليم
سليم طلع من البيت وراح علي انه لسه بيكلمها
اشواق ماسكه الموبايل : غريبه دايما تقفل في وشي بس دلوقت تعرف مين هي اشواق
سليم طلع برا واتكلم بجديه : افندم اشواق عاوزه ايه
اشواق مستغربه الله ما كان لسه كيوت وقطقوط وفي ثانيه اتحول: ابدا حبيت اسلم عليك .لانك مش بترد عليا
سليم : ما اقدرش ارد عليكي اشواق افهمي الله يخليكي انا راجل متجوز
اشواق : وامتى ان شاء الله هطلقها
سليم : لما احب انا.. وعن اذنك يلا باي
فرحه بعد ما راح سليم لسه واقفه مكانها وهي مقهوره وعيونها بتدمع
شيماء جات : ها يافرحتي ايه رايك في فستاني
فرحه واقفه شارده
شيماء: مالك حبيبتي
فرحه : شيماء سليم من امتي بيرد ع بنت ويكلمها عادي
شيماء بستغراب: والله علمي علمك
فرحه : بالسهوله نسى اللي كان بينا
شيماء : مستحيل سليم ينساكي بس هو عاوز يعذبك انتي اكيد زعلتيه جامد
فرحه عيطت: بس خلاص اخدت درس عمري ما هنساه
شيماء: بس حبيبتي امسحي دموعك مش عاوزين حد يحس ارجوكي وخصوصا جدتك فاطمه
فرحه : عمري ماتوقعت انه ينساني بالسهوله
شيماء حبت تضحكها : بقولك ايه انسى سليم دلوقت بكره كتب كتابي علي المخفي زين و ان شاء الله ماحدش يكون زعلان من حبيبه
فرحه تبتسم : ايوه صح ..سوري ياحبي كنت هبوظ عليكي فرحتك
شيماء بهبل: لا حبيبتي انتي محليه الليله
فرحه تبتسم : ايوه ياعم بكره اسمك هيبقي جنب اسم حبيب القلب
شيماء وشها احمر : اسكتي هعمل نفسي مكسوفه مووووووووووت
فرحه طايره من الفرحة لشيماء وزين لان بكره كتب كتابهم
………قصص منه محمد كاتب……..
في مطعم ااعدين علي تربيزه
رامز يكلم رشاد : تصدق اني مبسوط واخير هخطب جودي
رشاد بحزن : الله يهنيك
رامز : مالك يابني ليه زعلان من كام يوم وانت مش ع بعضك
رشاد : ماعرفش مالها فرحه مش بترد على اتصالي ولا مسجاتي اتغيرت جدا
رامز : يمكن عندها ظروف … وبعدين الف مره قولتك ماتكتبش زفت مسجات البنت متجوزه
رشاد بعصبيه :امتى تطلق منه امتي بقي..انا شاريها ..وعاوزها
رامز : يعني مفكرتش في موضوع هاله
رشاد : الله يهديك انا مالي ومال هاله ..ترضى اتجوز بنت عمك وانا بفكر في غيرها
رامز : الصراحه لا ما ارضاش هاله انسانه طيبه ومحترمه واتمنالها الخير بالذات موقفها عمري ماهقدر انساه ..
رشاد : خلاص مش كل شويه تجبلي سيرتها كفايه انا بتعذب لوحدي مش عايز اعذب غيري .
https://www.facebook.com/قصص-منه-محمد-كاتب-110808814814076/
في بيت الشافعي
تولين خبطت الباب بقووه : شيممممو إفتحي الباب
فرحه واقفه وشيماء منعاها تفتح
دينا بعصبيه :شيمو إفتحي الباب حالا ولا والله لاأكسره فوق راسك
شيماء صرخت : امشو من هنا هرش ميه عليكم
تولين : وقسما بالله لو مافتحتي الباب لعمل فيك حاجه ما تعجبك بعصبيه و صوت عالي إفـتحوا الباب لدخل اخليها مجزره جماعيه اتفتح الباب ودخلو ا يتريقو ويضحكو
تولين : هههههههههههه خلاص شوفناكي
شيماء: كلمه هيك ولا هيك مش هنفضل حبايب
دينا : خيبه عليكي من عدلتك قافله الباب
تولين : ههههههههههه والله بقره
تولين: يمه تخوف
دينا : من ناحية تخوف فعلا دي كدا وبالميكب طالعه دراكو
وشيماء اتعصبت مره واحده وطردتهم تاني بعد جهد كبير طلعو
فرحه وهي مع شيماء بعد ما طردت البنات وفضلت هي وفرحه بس طبعا عشان تهبل براحتها
شيماء كانت جميله ..لبست اللبس الوردي ورفعت شوي شعرها .وخلت شوي من الكرستال على شعرها ومكياجها كان حلو جدا
شيما: ها ايه رايك فيا
فرحه: ماشاء الله ايه من الجمال ربنا يحفظك
شيماء اخدت ايد فرحه على قلبها : شوفي والله قلبي بيدق بسرعه
فرحه وهي حاطه ايدها على قلب شيماء: هههههههههههه اه والله كانه حمار بيجري
شيماء : ههههههههههه بتعيبي عليا
فرحه: مجنونه يلا بسرعه زين حمض تحت
شيماء: اهم حاجه اوقع وتقع الفاس في الراس ويحمض براحته
فرحه :يعني اكيد موافقه
شيماء: اكيييييييييييييد طبعا في انسانه عاقله ترفض زين
فرحه : بدء الحب طيب اعملي نفسك مكسوفه
شيماء مثلت الكسوف : فروحتي كسفتيني
فرحه ضحكت : اما عليكي حركات هبل
شيماء تضحك
فرحه لابسه فستان حلو وبسيط بلون البرونزي وطرحه انيقه وحاطه مكياج خفيف بنفس لون لبسها ..
سليم دخل وهو مايعرفش ان فرحه موجوده بس عمامه عارفين وأصروا هو الي يطلع بالدفتر لشيماء
سليم : شيمو جـــ……..
سكت اول ما شاف فرحه
فرحه لفت تشوفه ..
حب يطلع بس قال لا يدخل ويقهر فرحه
دخل وقرب ع شيماء ولا كأنه شاف فرحه
سليم : الله عليكي ماشاء الله ايه يابت الجمال ده كله
شيماء منزله راسها : تسلم يابن عمي كلك ذوق والله
وقف جنبها وقال بإبتسامه وحب : ألف مبروك
شيماء بعفويه عبيطه وخجل : ميرسي
سليم ضحك :مالك ليه مكسوفه غريبه
فرحه : ازيك يا سليم
سليم : اوووووووووووه تصدقي ما انتبهتش ليك خالص
شيماء تنحت لسليم : ازاي يعني ما انتبهتش
سليم : ما حسيتش بوجودها اصلا
فرحه خلاص هتعيط ووشها احمر من الاحراج
شيماء مفكره خصامهم عادي: طيب ماتقول رايك في جمال مراتك انا قلت لفرحه ماتنزلش لتاخد مني الجو ياعم من جمالها
سليم بيكلم شيماء بس الكلام موجه لفرحه : اوقات الجمال والحلاوه مش بالشكل جمال الروح اهم .. هو يمكن احنا غلطنا قلنا اكيد طالما حلوه قلبها هيكون صافي وحلو بس شفنا العكس يعني جمالها مانفعهاش
فرحه اتعصبت جدا من طريقه كلامه: بس كفايه كفايه كفاااايه ارحمني يا سليم بس خلاص عاوز ايه تطلقني اوكي يلا طلقني يلا مستني ايه
سليم سااااااااكت
فرحه : يلا طلقني مش قلبي بوشين مش انا وحشه طلقني واخلص مني .. وكون لاشواق وحبها يلا
سليم : ياريت عندك قلب زي قلب اشواق اللي بتحبني ومهتمه بيا
فرحه زقته من كتفه: خلاص روح عندها ليه جاي عندي هنا
سليم رفع حاجب: انا جي بيت جدي وفي اوضه بنت عمي مش عندك
فرحه حست بجرح كبير: طيب ليه ما طلقنيش ولا هو كلام
سليم سااااااااااكت
فرحه بحده : شوف انت كداااااااااااب انت اصلا بتحبني وبتعشقني بس عاوز تظهر العكس ..واكبر دليل انك رافض تطلقني
سليم حب يظهر العكس : حاااااااااااااضر يا مدام انتي طـ
شيماء بصريخ : لاااااااااااااااااااااااااااااااااااااا يا سليم اياك تقولها
سليم غمض عيونه وسكت
فرحه استغربت سليم كان بيطلقها لولا شيماء منعته
فرحه فتحت عيونها وعيطت وطلعت برا
شيماء : سليم انت ايه الي جرالك ..عارف لو طلقتها مش هتعرف ترجعها تاني
سليم صرخ : هي نرفزتني جدا واثقه من نفسها زياده
شيماء بهدوء: سليم ارجوكي بلاش تتهور وتندم طول حياتك
سليم اتنهد بصوت عالي : الله يلعن الشيطان
شيماء : يعني اعملو فيكم ايه ينفع فرحه تعيط يوم كتب كتابي ، يعني انت ورايا ورايا عاوز تبوظ يوم فرحتي روح رضيها لضربك بالنار
سليم ضحك: انت هبله بعد الي حصل منها عاوزاني انا اراضيها
شيماء : شوفو انتم الاتنين رغم انا معرفش المشكله بس ينفع فرحه ماتحضرش كتب كتابي عشان خاطري ياسليم
سليم بعند : حضرت ولا انشا الله ما حضرت براحتها ..يلا انزلي الناس مستنيه
شيماء سكتت عشان الموضوع ميكبرش ونزلت مع سليم تحت اما فرحه روحت من غير ما حد يحس وفضلت كل ما تفتكر ان سليم هيطلقها تعيط اكتر ..لانها كانت متوقعه ان سليم مستحيل يفكر يبعدها بس بعد ماشافت قسوته للاسف خاب ظنها ..الليله عدت ع ناس فرحانه وعدت ع ناس بتفكر وحزينه زي سليم اللي بيفكر بفرحه ويفكر يطلقها ولا لأ
ورشاد اللي مستغرب من تغير فرحه
وفي اليوم التاني
فرحه بعد ما اتكلمت مع ريم امها وهدتها شويه وقالت لها ع خطه وفرحه قررت تتصل بـ لورا عشان تحاول ترجع لها لسليم وتعمل المستحيل وتنفذ الخطه .. من غير سليم مايعرف
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وردة في المزبلة)