رواية همس قلبي الفصل الأول 1 بقلم دعاء أحمد
رواية همس قلبي الجزء الأول
رواية همس قلبي البارت الأول
رواية همس قلبي الحلقة الأولى
غسان بصوت عااااالي جدا غاضب مخيف. انت بتقول ايه…. بقى غسااان الصيااااااد اللي يتجبر على الجواز…….
انا مش هنفذ الوصيه دي مش انا اللي يتلوي دراعي بقى منصور بيه الله يرحمه بيحط العقده في المنشار
المحامي بخوف. انا معرفش حاجه يا غسان بيه هي دي وصيه منصور بيه. بس لو منفذتهاش هتخسر. كتير اوي يعني عدنان بيه هيكون المتحكم في الشركات والاراضي…
لكن لو نفدتها هتكون المتحكم في كل حاجه
غسان بخبث. أقر الوصيه
المحامي بخوف. حاضر
(أقر انا منصور الصياد وانا في كامل قوايا العقليه بما ياتي
ان ٦٣في الميه من تركتي تكون لابني عدنان هو وأمه…… الا اذا
تزوج ابني غسان الصياد في خلال ثلاثه شهور
يصبح لديه ٥٢ في الميه من املاكي ويصبح رئيس مجلس الاداره وله كامل الصلاحيات في فرض نفوذه في الشركه..
وعلى ابني الثاني عدنان ان يطيع أخيه في كل ما يفعله مدام لصالح الشركه وان لم يفعل عدنان ذلك فيتم سحب نصيبه منه وإعطاءه لاخيه غسان الصياد)
المحامي برعب من منظر غسان. يعني لو حضرتك اتجوزت في خلال التلاته شهور دول هيكون ليك النصيب الأكبر با غسان بيه
وهتكون المتحكم في كل شي
…. إم لو رفضت
مدام وفاء وابنها عدنان اخو حضرتك هيكون ليهم ٦٣ في الميه من تركه والدك
وتقدر تتحكم في اخوك
غسان قاعد وابتسم بخبث وذكاء شيطا”ني. وانا موافق بابا اختار بنت معينه؟
المحامي بخوف. لا ساب لحضرتك حريه الاختيار
غسان بابتسامة خبيثه. النهارده كتب كتابي.. عايزك بكره تعمل اجتماع مجلس اداره
المحامي. بس لازم تنفذ الشرط الاول
غسان. النهارده هيتنفذ
المحامي بحذر. في شرط كمان
غسان. ايه هو؟
المحامي. تكتب نص اللي هتورثه للبنت اللي هتتجوزها
غسان بتفكير. مش عايز حد يعرف حاجه عن الشرط دا
المحامي. بس
غسان بصله نظره اسكتته
المحامي. طب ممكن اعرف مين العروسه
غسان بخبث. البنت اللي عدنان هيمو”ت عليها ههههه
جيه وقت تصفيه الحساب ومو”ت امي مش بالساهل
المحامي. بس عدنا بيه بيحب البنت دي وهي
غسان بحده.اطلع برررااا واعمل اللي قلتلك عليه ومش عايز حد يعرف مين العروسه
غسان الصياد. شاب في منتصف الثلاثينات. شخصيه قويه حاد الطباع. شديد الغضب. يمتاز بملامح رجوليه شديد الجاذبيه. بشره قمحيه وعيون سوداء كسواد الليل في ليه غاب عنها القمر. عيون حاده كالصقر. طويل يافع. وجسم قوي يدل على شدته وصلابته. حازم في حياته ومعاملاته. يكر”ه الخطا والضعف. ليس من النوع الذي تستهواه النساء. ويكر”ه العلا”قات النسا”ئيه
يشماذ منها ويراها ضعف ومهانه و لايعرف بوجود الحب
على الصعيد الاخر
في كليه الهندسه
منه بفرحه. اخير خلصنا امتحانات انا مش مصدقه
همس بدموع. انا خايفه اوي يا منه
منه بصدمه. ايه دا في ايه انتي بتعيطي. اهدي يا بنتي دا انتي شاطره جدا واذكي مني
همس بخوف. انا مكنتش مركزه في الامتحان اصلا
منه. ليه في ايه
همس. اللي اسمه عدنان الصياد
منه. ماله
همس. كل شويه ينطلي في حته.. ويجيبلي ورد و هدايا ولا كأننا مكتوب كتابنا… ومرات عمي عماله بتلقح بالكلام انا خايفه اوي انتي عارفه دي دايما بترن في ودن عمي.. انا خايفه اوي
منه. طب اهدي لو سمحتي وبعدين عمك طيب مش هيقولك حاجه
همس. لا يا منه. مرات عمي لو زنت عليه هيقلل عليا وانا والله تعبت
منه. خالص قولي لعدنان دا ميعملش كدا تاني
همس. قالت والله قالت لكنه ولا هنا
منه. معليش يا همس دا نصيبك
همس مسحت دموعها وقامت. انا لازم ارجع عشان متأخر مع السلامه
منه. الله يسلمك ابقى كلميني
في بيت همس
همس محمود. فتاه في اوائل العشرينات. هادئه وبسيطه. بملامح شرقيه جذابه. وبشره بيضاء. هي فتاه رقيقه ولكن تائه متعبه من هموم الحياه. وظلم الناس لها. الجميع يطمع بها..
وحيده ويتيمه
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية همس قلبي)