رواية وردة في المزبلة الفصل المائة والسادس عشر 116 بقلم منة محمد
رواية وردة في المزبلة البارت المائة والسادس عشر
رواية وردة في المزبلة الجزء المائة والسادس عشر
رواية وردة في المزبلة الحلقة المائة والسادسة عشر
البارت 116
ورده في مزبله
احلامي بلون السعاده
الجزء الرابع
قصص منه محمد
لورا كانت جايه تشوف سليم لقته طالع علي اخره
لورا : مالك يا سليم
سليم عاوز يتحرك : مفيش
لورا : سليم
سليم بصلها : خير
لورا : مالك ياخويا شكلك مضايق
سليم بصوت مخنوق : قلت لك مفيش وربنا ياخدني وارتاح ولا اشوف واعيش معاناتي في الحياه دي والله اتمنيت موتي دلوقت قبل بكره ومشي متعصب
لورا وقفت تعيط علي كلام سليم
لورا تمسح دموعها : ليه يا سليم تقول كدا لو حصلك حاجه احنا نموت من بعدك .. الله يسامحك يا فرحه كلو منك !!!
………..قصص منه محمد …………………
رشاد رجع زي المجنون علي البيت لمجرد شاف اخته مع صاحبتها في الكافيه
رشاد دخل وهو متعصب على اخره : فين هند
ليلي: باسم الله مالك لا سلام ولا كلام
رشاد علي اخره : فين هند
ليلي : هند في بيت صحبتها منى بتجيب كتاب
رشاد : لازم الحريه بتبوظ البنت ..وانتي عارفه ان منى ولا عدله ولا كويسه و نقول ماشي اهي في بيت صحبتها بس المهم تكون صحبتها علي دين واخلاق مش من اي نوع
ليلي : وانت ليه متعصب ربنا يهديك
رشاد : لان يا امي انا لسه حالا شايف هند في كافيه مع منى . بدون ما تستاذن
ليلي مستغربه : هند مع منى في كافيه
رشاد : اه واحنا ولا عندنا خبر .. الاخت واخده راحتها انا هوريها ..بس ترجع
هند لسه داخله البيت ورشاد ااعد مستنيها في الصاله ومتعصب جدا
هند دخلت وهي ترتعش : السسس سسس لام عليكم
رشاد وقف : كنتي فين يا حلوه
هند : كنت في بيت صحبتي منى
رشاد : وما طلعتيش برا
هند : لا ما روحتش اي مكان
رشاد قرب من هند و صفعها بقسوه: وبتكدبي كمان .. يعني كأني ما شفتكيش انا… يا سافله يا وقخه
نوره طلعت من صوت الصريخ
هند وهي ماسكه خدها وتعيط : وانت مالك لو طلعت ولا لاء وباي حق تضربني ..
ليلي تحاول تدافع عن بنتها : مالك يا رشاد
رشاد : لو صارحتني كنت اتكتمت لكن تكدبي كمان يعني هي عارفه انها غلطانه ..
هند وهي بتعيط : اروح المكان اللي عاوزاه براحتي انت مالكش دعوه بيا
رشاد هجم عليها عاوز يضربها بس نوره منعته
رشاد صرخ : خليني اضربها خليها تعرف اذا لي دخل ولا لاء “وبستهزاء” انا اخوكي وغصب عنك اتحكم فيكي ..وبعدين ازاي تروحي مع صحبتك دي اللي ما تعرفش لا ادب ولا احترام ولابسه لبس مسخره على الاخر اللي يشوفك معاها يقول انتين ساقطين
هند : بس انا ما عملتش حاجه بس طلعت معاها للكافيه
رشاد : على الاقل لازم تستاذني مني او من ابوكي او امك مش على كيفك يعني مالكيش خلاص مننا .. ولا نسيتي انك لسه عايشه في البيت لا والاخت بتكدب كمان .. ( وهدد ) يا ويلك اذا روحتي مره تانيه عندها..
هند عيطت..وراحت غرفتها كرهت التحكمات وتفكيرهم المتخلف الرجعي خلاها ترمي نفسها لـ اول واحد يتقدملها!!!!
…………….قصص منه محمد كاتب…..
تسريع الاحداث
رشاد طبعا لسه بيتصل بفرحه وبيفكرها ان سليم هو سبب معانتهم وده بيأثر علي فرحه جدا وترجع تقسي ع سليم وللاسف مايعرفش باللي بيعملو غلط وحرام
…..قصص منه محمد كاتب…….
اشواق وهي بتحاول تتصل الف مره وسليم طبعا مش بيرد عليها
اشواق وهي مضايقه رمت الموبايل : انت ايه مش بتحس افففففففففففففففففف
( اشواق كل مره بتحاول تتقرب بس مش قادره ولا عارفه )) قعدت متعصبه وواصله لشعله نار
فاطمه : ممكن اعرف انتي مالك قايده نارك كدا ليه
اشواق بصريخ : ده مش انسان مش بيحس معقول كل الحب والمسجات ومطنشني ولا معبرني
فاطمه بحده: تستاهلي ..قلت لك الراجل متجوز وبيحب مراته بس انتي عنيده
اشواق : متاكده ان فرحه بتكره ومش عاوزاه ليه يتعذب انا بحبه وبموت فيه ليه ما يحاولش يحبني ويكون لي
فاطمه : احلف بربنا ان المسلسلات اثرت فيكي ..يا ماما اصحي دي مسلسلات مش واقع تاخدي واحد متجوز
اشواق طنشتها وراحت بعدت عنها وبعصبيه : الكلام ضايع معاكي
(( اشواق اصراها زاد اكتر واكتر انها هتاخد سليم وهيكون ليها))
……………………………………https://www.facebook.com/قصص-منه-محمد-كاتب-110808814814076/
فرحه في غرفتها بترتب محاضرتها رن موبايلها
فرحه ترد : الو
رشاد : اهلا بصوت حبيبتي اللي يرد الروح
فرحه بصوت واطي : رشاد
رشاد : ايوه رشاد اللي مستنيك العمر كله
فرحه خايفه حد يسمعها : رشاد ربنا يخليك قلت لك ما تتصلش لو فيه حاجه انا هكلمك،، انا مش عاوزه مشاكل
رشاد : انا ولا يهني اي حاجه الي يهمني انتي يافرحه امتى نرجع لبعض
فرحه بهمس: ربنا يعلم بالحال .. اني اقسى من الحجر نفسه بس هو رافض يطلقني
رشاد: خلاص سبيه وانا اتفاهم معاه
فرحه : المشاكل هتزيد اذا كلمته
رشاد زعق : يعني هنفضل ع الحال ده لحد امتى
فرحه زعقت اكتر: اذا انت مليت عادي اتجوز يا رشاد وشوف حياتك
رشاد: حياتي مالهاش طعم من غيرك
سليم دخل عليها وشافها بتتكلم بصوت واطي
بصلها ومستغرب لانه اول ما دخل فرحه اتوترت وقفلت الخط
فرحه بلعت ريقها وماسكه الموبايل ومرتبكه جدا
سليم مستغرب دي تاني مره تتوتر كدا : مالك
فرحه : مالي ..انت اللي مالك وليه جاي بدري
سليم : ابدا خلصت شغل بدري وعديت وشفت الاوضه مفتوحه ها بتكلمي مين فالوقت ده
فرحه : بكلم الي بكلمو وانت مالك
سليم بشك: وليه قفلتي السكه لما جيت
فرحه : خلصت المكالمه
سليم بنظره غامضه : لا والله يعني المكالمه ما انتهتش الا لما انا جيت
فرحه : اه… ومره تانيه بطل حركاتك دي الا اذا عاوز تراقب وعامل فيها كرمبو ..
بصلها كتير بنظره وبينه وبين نفسه(( اكيد في حاجه .. الوضع مش عجبني انا مش عاوز اشك فيها بس حاسس انه في حاجه وسابها وراح
…………قصص منه محمد كاتب…..
في الكليه الي اصرت ترجعلها لمجرد تعاند سليم
فرحه : ميثاء عامله ايه
ميثاء : الحمد لله بس قرفانه شوفتي المحاضره طويله عريضه ازاي
فرحه : اه والله انا مليت وزهقت
ميثاء: انتي الي غاويه شقا وتعب كنت ببعتلك المحاضر وانتي بشا بس نقول ايه عيله وش فقر
الدكتور الي بيدرسلهم الماده قرب عليهم وبحترام: السلام عليكم
فرحه وميثاء : وعليكم السلام
الدكتور : معلش يابنات المحاضره كانت طويله بس هعمل ليها ملخصات تسهل عليكم
فرحه : تمام ياريت
الدكتور : معلش انا اسف بس المنهج كلو كدا رخم وياريت تبلغي باقي البنات
فرحه: ان شاء الله
الدكتور نده ع شاب زميل الدفعه:تعال
الشاب جه وبكل احترام : السلام عليكم
الكل : وعليكم السلام
الدكتور: انشاء الله الانسه فرحه هتدي تنبيهات بخصوص المحاضره
وعلى حظها النحس دخل سليم ساحه الكليه سليم كان جاي يعمل لفرحه مفاجاه وياخدها يعزمها برا ويتكلم معاها
لكن اول ما دخل ,, دخل بابتسامه وشاف فرحه معاها واحد اي نعم واقفه بعيد عنه
سليم قرب وقال : السلام (( وسكت )
فرحه وميثاء شهاب : وعليكم السلام
فرحه فتحت عيونها استغربت : سليم
سليم بص لشهاب وفرحه باحتقار وطلع على طول
ميثاء : مين المز ده
فرحه من غير نفس : جوزي سليم
ميثاء: ده سليم اوووووووه سوري معرفش انه جوزك
فرحه : لا عادي
ميثاء : قلت انه موز ولا زعلتي
فرحه بعدم مبالاه : ليه بقي
ميثاء : يعني يمكن بتغيري لاني قلت انه موز
فرحه : لا حبيبتي لا بغير ولا نيله
ميثاء : ماشاء الله بس جوزك قمر الله واكبر يابختك ( تغمزلها )
فرحه في نفسها …على ايه
ميثاء : بس هو ليه مشي بسرعه
فرحه: معرفش .. المهم خلينا فالمحاضره احسن
……………………
سليم وهو بيسوق بسرعه والغيره ماليه قلبه ومتعصب
سليم….. ماشاء الله الراجل واقف جنبها .. وتقول انا مش بتعامل مع شباب..الكلام معاكي فالبيت يابنت مالك
فرحه بعد ما وصلت البيت
وسليم أأعد مستنيها ورايح جاي في الممر اللي بين الغرفتين
فرحه دخلت وشافته وطنشته وراحت الغرفه التانيه
سليم : تعالي هنا رايحه فين
فرحه دخلت الغرفه : رايحه الاوضه هروح فين هطير
سليم : ممكن اعرف مين اللي كان واقف معاكي
فرحه سكتت ..
سليم بصريخ : بكلمك انا
فرحه: مين يعني دكتور زي ما شفت
سليم : انتي مش قلتيلي انك ما بتتعمليش مع شباب في الزفته
فرحه بحده : اه بس الدكتور اخترني انا انقل المحاضره واوزعها ع الطلاب فيها ايه دي
سليم: ايوه توزعي بين البنات مش عند الشباب
فرحه : الدكتور قالي انا ثانيا اسمهم زملاء وبعدين انت ليه جاي ايه جاي تتجسس عليا
سليم: انا كنت عاوز اشوف قسمك واعملك مفاجاه وياريتني ماجيت
فرحه : خلاص عرفت ..مره تانيه اياك تكررها
سليم : يعني مفيش غيرك ..وبعدين واقف لزق فيك كدا ليه
فرحه : اوف..عاوزنا نطلع الشارع يعني ولا ايه وعلي فكره انت مكبر الموضوع
سليم برق: لما جوزك يغير عليك يبقي مكبر الموضوع
فرحه : انا ولا وقفت ولا كلمت حد كلام خارج احنا كنا بنتكلم علي المحاضره
سليم : طيب خلصتي المحاضره
فرحه شاورت على عقلها : انا صدعت ويلا اطلع
سليم بصلها بعصبيه ولف طلع
فرحه: اففففففففففففففففففف وحاله زفت… .امتي يطلقني والله زهقت
سليم وهو بغرفته ماسك راسه ومقهور….ااااااااااااااااااااه مليت والله اعمل ايه يارب
…………………………قصص منه محمد كاتب…….
سليم طول الايام الي فاتت محتارمش عارف ازي يتصرف مع فرحه وقرر يكلمها ويوصل معاها لاخر قرار .. لانه تعب وكل ما حد يساله مالك يقولهم تمام وزي الفل
سليم قام ودخل غرفتها بس شاف فرحه مش موجوده وعرف انها بتاخد شور
لف وكان ناوي يطلع بس موبايل فرحه رن
سليم استغرب مين المتصل وشاف ان الموبايل لسه بيرن
راح ومسك الموبيل وشاف رقم غريب مش مكتوب اسم الشخص
سليم اول رنه ماكانش عاوز يرد والشخص قفل الخط
لف بيطلع .. سمع صوت المسجات
سليم عنده فضول عاوز يقرء المسجات بالذات لان من كام يوم حركات فرحه غريبه فقرر يقرء المسجات
واول ما فتح المسج قرء
فرحه حبيبتي انا مش هسيبك مهما حصل ومتاكد ان سليم الزفت بيمل من جفاك ويطلقك وبنرجع لبعض وبترجعي خطيبتي زي الاول..وعارف انك لسه بتحبيني كفايه انك لحد دلوقت محتفظه بالسلسله اللي عطيتهالك..اللي بحرفي وحرفك
سليم وقف مكانه مش مصدق نفسه : ايه حكايه الحب والسلسله
سليم راح سجل المكالمات المستلمه وشاف نفس الرقم و شاف المسجات شافها بنفس الرقم مسجات حب وغرام بين رشاد وفرحه
سليم وقف تايهه مش مصدق ..راح يدور علي السلسله اللي بحرف فرحه وما خلاش مكان الا دور فيه واخر حاجه لقاه صندوق صغير فتحه وشاف السلسله و فيها حرف f وحرف r
نزلت دموعه غصب عنه : السلسله اللي كانت بتلبسها دايما وحرف رشاد يعني المتصل هو رشاد لا لا لاااااااااااااا مستحيل فرحه تخوني
بسرعه مسك الموبايل واتصل بنفس الرقم عشان يتاكد واتصل
رشاد رد : اهلا بفرحه عمري فينك ليه مش بتردي عليا
سليم كأنه صدم في صخره قويه سكتته من الصدمه
رشاد : فرحه مالك انا رشاد لايكون ماعرفتيش صوتي
سليم واقف مكانه وقفل التلفون من غير ما يقول اي كلمه هيقول ايه ماهو واقف مصدوم جسمه اتخدر او اتشل ولا بيتحرك شمال ولا يمين كل الي جراله دموعه نازله شلال وبس
سليم بيردد كلام جواه لكن مش عارف يعبر بيه بصوت الصوت جواه نبره متقطعه من الصدمه والحزن فرحه بتخوني طب ليه ليه.. سليم انهار في مكانه وماسك راسه وشاف الدنيا غيوم وضلمه ) لا لا مستحيل مستحيييييييييل
فرحه وهي خارجه من الحمام شافت سليم راكع علي الارض و ماسك راسه
فرحه استغربت : سليم
سليم وعيونه حمر من الغضب وقرب منها اكتر ..وفجأه ضربها.
فرحه من قوه القلم وقعت على الارض وشعرها على وشها وهي ماسكه خدها ومستغربه
فرحه بصريخ : انت اتهبلت بتضربني ليه؟
سليم هجم عليها ومسكها من كتافها بقسوه وقومها من علي الارض وبصريخ:
الضرب شويه عليكي لو واحد تاني كان دبحك وشرب من دمك
فرحه وهي ماسكه خدها ومستغربه: ليه انا عملت ايه
سليم وهو ماسك كتفها وبصريخ : ليييييييه ليييييه يافرحه عملتلك ايه عشان تخونيني
فرحه مستغربه : انا
سليم راح جاب السلسله وحدفها في وشها : من شهر العسل وانتي بتلبسي السلسله وتقوليلي جودي عطتهالك واخر حاجه ( بصريخ ) يطلع رشاد حبيبك عطهالك..حتى هنا وانتي بتلبسيها .. لا ده غير المسجات الحب والغرام مش حرام عليكي يافرحه انا اخلصتلك وحبيتك واخر المطاف
تخونيني لييييييييييه لييييييييييييييه
فرحه مصدومه: : انا ما عملتش حاجه
سليم صرخ: كدااااابه شوفي المسجات تبين اتصاله وتأكد
فرحه : وانت بتجسس عليا
سليم : اه بتجسس وربنا فضحك .. انا ( ماسك كتفها بقسوه) انا ايه ذنبي تعملي كل ده فيا عشان حبيتك .. مع اني اقدر دلوقت اعمل عمايل ابقي كل يوم في حضن واحده شكل بس احترام لمشاعرك قدرتك حرمت نفسي حقوق الزوج ولا لمست شعره منك مع اني اقدر انام معاكي غصب بس احترام لرغبتك انتي منعت نفسي.. وانتي ما قصرتيش بصراحه تسبيني وتهنيني وتجرحيني وانا ساكت.. بس اللي ما اسمحلوش انك تكلمي واحد في اخر الليل وانا واخد علي قفايا اظن الارقام والاوقات مكتوبه وباينه ..لا وكمان تتفقي معاه تقسي عليا ..حرام عليكي يا فرحه (وصرخ ) حرااااااااااااام
فرحه : انا مش بتصل بيه والله
سليم سحبها من شعرها لقدام المرايا: لبسك سلسله بحرف اسمه دي اكبر خياااااااااااانه تستقبلي مسجاته بدون ما ترفضيها اكبر خيااااااااااانه تردي على مكالماته اكبر خياااااااااانه .. انا الراجل اللي اقدر اعمل اي حاجه ما سمحتش لنفسي اكلم واحده مع اني عارف اني باشاره مني ليها اقدر اخلي البنت دي تكون في حضني بس احترام لمشاعر الاخلاص والعشره اللي بينا بس انتي ولا هامك قوليلي في راجل بيستحمل ده من مده طويله وانتي في ايام خطوبتنا وقاسيه عليا ..في راجل بيستحمل ..فرحه منزله راسها وتعيط
سليم بوجع : بس لاني حبيتك ..وياريتني ما حبيتك ..عذبتيني عذاب اكبر من اي بشر يتحملو ..عيط بقهر عذبتيني زياده بخيانتك يا فرحه ..حتى لو ما حبتينيش .. ده مش عذر انك تخونيني ..انتي مش صغيره او انك ما تعرفيش الصح من الغلط .. تعرفي ايه هو ذنب واحده تكلم واحد عادي.. ايه اثمه فمابالك لو هي متجوزه تكلم انسان غريب وبينهم مسجات وهدايا وعيط بصوت زلزل البيت كلو
فرحه هي ميته من العياط
سليم لف بصلها مره تانيه : خلاص يافرحه ( يحرك راسه وبقهر ويقول مستحيل اعيش مع انسانه رضت علي نفسها تكلم واحد غير جوزها يمكن كنت بستحمل جفاك وقسوتك الا انك تكلمي غيري وبينكم كلام حب وياعالم ايه انت مخبينو يا بنت عمي
فرحه بنهيار : لا والله ماحصل بيني وبينه حاجه هو الي بيكتب مسجات بس
سليم ضرب الارض: المهم انك رضيتي تستقبلي كلامه ودي تعتبر خيانه ..ولحد هنا وكفايه كفااااايه خلاص عاوزه تطلقي
فرحه رفعت راسها وبصتلو كتير
سليم بعصبيه : متفقه معاه على كدا ( صقف بقهر) أهنيك قدرتي تنفذي طلبه حاضر غمض عيونه ودموعه شلال حطلقك يا فرحه وهخليك تعيشي حياتك من غيري .. حتى لو بعد الطلاق معناها موتي (وضحك باستهزاء) انا اصلا شفت اكبر من الموت نفسه بجفاك وقسوتك وخيانتك
فرحه مستغربه خلاص سليم قرر يطلقها صح هي تتمنى ده بس كدا تبقي كدا مستحيل وصعبه وفضيحه!!!!
سليم شاور على الباب : يلا ااتفضلي اطلعي برا مش عاوز اشوفك وورقة الطلاق هتوصلك يا انسه
فرحه بعياط: سليم انـــا….
سليم بصريخ : مش عاوز اسمع حاجه قلت اطلعي برا يا مخلصة للحياه الزوجيه ياللي خليتني راجل عايش احلى ايام عمره ياللي عوضتيه عن ايام الحرمان ..
فرحه عيطت كتير وعلى طول طلعت برا
و جريت ودموعها شلال و طلعت وراحت بيت اهلها
سليم راح ناحيه التسريحه وحطم كلي حاجه وجابها على الارض
سليم نزل ع الارض وعيط بقهر : ليه يافرحه عملتي كدا ليه ما قدرتيش واخلصتي للحب يا بنت عمي ايه ذنبي عشان حبيتك،، ايه ذنبي من يوم ما دخلتي حياتي خنتيني يا فرحه ..عطيتي كلام الحب لانسان ما يحلك وانا عطيتيني السم من شفايفك لييييه لييييه أأأأأه يارب يارب
وانهار على الارض وهو بيلومها ويلوم الحب اللي عطهولها ودموعه مغرقه الارض خلاص يافرحه هندفن انا وخيانتك سوي في قبر واحد
رشاد وهو ماسك الموبايل : غريبه ليه فرحه ما ردتش عليا .. يمكن شافت سليم وقفلت على طول ..ربنا يستر
https://www.facebook.com/قصص-منه-محمد-كاتب-110808814814076/
بعد ما سليم طلب من فرحه انها تخرج من البيت وهي في العربيه اتصلت وطلبت من لورا تروح تطمن ع سليم من غير ما تقولها اي حاجه ورمت الموبيل وهي بتلوم نفسها الف مره على اللي عملتو
سليم لسه تحت الصدمه من فرحه ما توقعش انها تخونه وهو ع الارض عيط من القهر ..
لورا جت بعربيتها وطلعت تجري ع فوق بعد ما الخدامه فتح لها طلعت جري عند سليم شافته ع الارض
راحت عنده ومسكته وبخوف : سليم سليم مالك
سليم والدموع ماليه وشه : مفيش
لورا بفزع : ازاي مفيش والدموع ماليه وشك ..طب ايه الي حصل بينك وبين فرحه
سليم مع كل اللي عملتو فرحه فيه بس حب يستر عليها وما يقولش حتي لاخته عن موضوع رشاد اولا خاف عليها من ابوها واخوها وخاف عليها من الفضيحه وسط العايله وتبقي سيرتها ع كل لسان رد بصوت موجوع مقهور: مفيش بيني وبينها اي حاجه
هي عذبتني بما فيه الكفايه وانا قررت ( غمض عيونه وبقهر قال ) قررت اطلقها
لورا فتحت عيونها ووقفت من الصدمه : تطلقها
سليم مسح دموعه : اه مش كفايه عذااااااااااااب خلاص لحد هنا وكفايه مش قادر لحد هنا والكيل طفح
لورا مش مستوعبه كلام سليم : سليم انت من غير فرحه مستحيل تعيش انا عرفاك يا سليم
سليم بستهزاء:وليه بقي هو فيه انسان عاقل يقدر يعيش مع انسانه بتسقيه العذاب والجفا كل يوم
لورا: حصل ايه ياسليم.. اكيد حصل شئ اكبر مستحيل تطلب انت الطلاق كدا بكل سهوله ..
سليم بصوت مبحوح ووجع : الله يخليك يالورا سبيني
لورا : مستحيل اشوف حالتك واسكت
سليم كح بالعافيه .. حس فجأه بالاختناق وحس الدنيا ضلمت بعيونه وحاول يفتح زارير القميص لانه حاسس انه بيتخنق بالفعل
لورا شافت سليم الي وشه اتغير راحت عنده :سليم سليم مالك
سليم يبلع ريقه بصعوبه : ماعرفش يالورا حاسس اني بتخنق بسرعه شربيني بؤ ميه
لورا جريت وهي بتعيط ولا عارفه تتحرك من مكانها ..راحت تجري زي المجنونه جابت ميه ..بس سليم من كتر ما هو دايخ ما قدرش يمسك الكوبايه ..
لورا مش عارفه ازاي تتصرف وحست ان اخوها خلاص بيموت ووشه ازرق
راحت تجري تتصل بأخوها تستنجد بيه بس شافت سليم مش قادر ياخد نفسه ووشه ازرق بسرعه فصلت رقم اخوها واتصلت بالاسعاف وبعدها راحت اخدت راس اخوها علي رجولها وهي بتصرخ بس للاسف محدش سمعها الا بعد فوات الاوان
https://www.facebook.com/قصص-منه-محمد-كاتب-110808814814076/
فرحه بعد ما وصلت البيت طول الطريق وهي بتعيط وطلعت جري ع غرفتها القديمه
ريم لمحتها اتفجعت وطلعت جري وراها
ريم تدق الباب عليها : فرحه مالك حبيبتي
فرحه وهي رمايه جسمها ع السرير: مافيش
ريم بقلق: طيب حبيبتي افتحي الباب شوي عشان خاطري
فرحه راحت تفتح الباب : خير يا ماما
ريم: مالك ليه كل الدموع دي يابنتي
فرحه مش عارفه تقول ايه : ها ممم ابدا بس سليم تعبان عشان كدا بعيط
ريم بحده: سليم تعبان وانتي سيباه وجايه هنا
فرحه بكدب : قلبي وجعني عليه ما قدرتش استحمل واتصلت بالورا
ريم بتعنيف : ازاي يعني تتصلي بأخته لاء مش ده الحب ولا الحنان الست الي بتحب جوزها وخايفه عليه تقعد تحت رجليه طاعه الزوج بعد طاعة الرب ..واذا غضب جوزك عليكي عقاب واثم كبير ..
فرحه بعد ما سمعت كلام امها عيطت اكتر لانها ما زعلتش سليم لا دي قهرته
ريم ضمتها : بس يا فرحه ليه الدموع ان شاء الله يبقي كويس ويلا اتعشي وروحي خليك جنبه هو اكيد محتاجلك وابوك زمانه جاي يوصلك ويطمن عليه
فرحه في نفسها…. ااااااااااااااااااااااااه يا ماما لو تعرفي انا عملت ايه في سليم لتدفنوني انا خليت حياته نكد في نكد يا ويلي من ربنا ومن عقابه .. لاني ما صُنت جوزي لا وكمان خنته ..يارب عفوك ورضاك استغفرك من كل ذنب يارب
دخل مالك بكل غضب الكون : السلام عليكم
فرحه وريم : وعليكم السلام
مالك بص لفرحه و شافت بعيوونه نظرات الاستحقار ونظراته الحاده
ريم : اممم انت جيت حياتي لما انزل احضرلكم العشا عشان توصل فرحه لبيتها
فرحه خافت تقف لانه نظرات ابوها غريبه واكيد عرف
فرحه: اجي معاك
مالك مسكها من دراعها: لا خليك عاوزك في موضوع
ريم فضلت واقفه مستغربه من منظر مالك
مالك بص لريم وغصب ابتسامه:معلش ياجنتي عاوز فرحه في كلمتين ع ما تحضري العشا
هزت ريم دماغها ونزلت ع تحت
ومالك بص لفرحه نظره كلها قسوه وقفل عليهم الباب
رايكم وانتظروني بارت جمود واخر بهدله
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وردة في المزبلة)