روايات

رواية حطمت قلبي الفصل الرابع 4 بقلم آية رمضان

رواية حطمت قلبي الفصل الرابع 4 بقلم آية رمضان

رواية حطمت قلبي الجزء الرابع

رواية حطمت قلبي البارت الرابع

رواية حطمت قلبي
رواية حطمت قلبي

رواية حطمت قلبي الحلقة الرابعة

اكلت سرية طعامها واستعدت للذهاب الي منزلها لتخبر عمها ايمن عن شيئ هام
_تيجي عندنا ولا اوديكي عندكم
نظرت له نور نظرة مطولة بتفكير ثم ردت بحزن
=لا هروح البيت وحضرتك هتيجي معايا ياعمو عشان فيه عريس جاي يتقدم
تعجب ايمن من كلامها لانها تحب شخص اخر فكيف لها ان تتزوج من شخص لا تحبه ومازاده عجبا انها كانت ترفض كل من يتقدم لها
نظر لها العم ايمن فوجدها تحاول كبت دموعها وهي تنظر من زجاج السيارة بسرحان ثم تحدث معها قائلا :
_الدنيا ياحببتي دوارة وابني ميستاهلش حبك ده خليكي عارفة وتاكدي ان ربنا بيحبك وهيختارلك الصح وعمره ماهيختارلك الغلط تزكلي انتي بس علي الله
نظرت له ثم قالت : معاك حق ياعمو الدنيا لازم منوقفهاش علي حاجة معينة وانا مش هوقف حياتي عشان شخص مش بيطيقني اصلا

 

 

كان ايمن متعجبا من كلامها هذا لانها كانت مصرة علي ابنه ذلك اللذي يكرهها ثم بدا ينصحها علي طريقة التعامل مع المتقدم لخطبتها
بصي يابنتي انا عشان زي ابوكي هنصحك شوية حجات تعملي بيها مانتي لازم قبل ما تاخدي البضاعه تطمني عليها
تطلعت له بتركيز ثم بدا في الحديث ونظرت له هي بتركيز شديد وتناست احمد بالكامل
في مكان اخر عند احمد اتصل بحبيبته أمل
احمد بغضب : انا مش عارف انا مالي بالبنت دي
أمل : مش مهم ياحبيبي تعالو يوم تاني برضه هي مريضه
احمد : والله لو طلعت بتمثل مش هتلاقي مني غير كل شر
أمل : خليك ماشي ورا كدبتها هنشوف اخرتها اي
نظر لها احمد ثم قال: المهم انت عامل اي ياجميل
قالت امل بخجل : الحمد لله
احمد بجدية : عارفة يامل اخلص بس من البت دي واتجوزك معرفش ابويا بيحبها علي اي
نظرت امل له بغضب قليلا: هو مافيش غيرها خلينا نتكلم عن حياتنا شوية لما تيجي تتقدم هتعمل اي معدش كلامنا غير علي الست سرية
احمد بتعجب وحب : اي ده …لا بجد اي ده …بتغيري عليا يامولة
امل وهي تتصنع الخجل : ايوة طبعا بغير عليك
******************************************
استيقظت تلك الفتاة صاحبة السابعة عشر من عمرها متجهة للمرحاض وهي تفرك عيونها باناملها بنعاس شديد لتغسل وجهها ووتوضا وتصلي فرضها كما اعتادت فهي من عائلة راقية ومتدينة حتي لو كانت تلبس قصير فهي معتادة علي الصلاة في اوقاتها
ياااه علي النشاااط كان يوم متعب بس جميل مش هنساه ابدا ثم نظرا الي الساعه بجانبها فوجدت نفسها سوف متاخرة قليلا علي ميعاد المدرسة فقامت بفزع واردت الملابس الرسمية لمدرستها مع تبديل الحجاب بخمار وصلت وخرجت لبدء يوم جديد وهي متوكله علي الله
دلفت الي فصلها امام انبهار جميع اصدقائها فهي كانت تحب الموضة كثيرا او مهوسة بها
_اي ده يارقية بقيتي شيخة
رقية : لا مش شيخة بس اتمني
=شكلك يضحك ووحش اوي بالخمار

 

 

رقية : الحمد لله اني راضية بيه وبعدين مخدتش رايك انتي وهي
_اي يابنتي عيشي حياتك
رقية : هعيش حياتي عادي مالها العيشة بالخمار
_يابنتي انتي لسة صغيرة لما تكبري البسيه
رقية : ولو مت دلوقتي هقابل ربنا ازاي
=لا لا يارقية اتغيرتي خااالص بقيتي شيخة
رقية : ياجماعة مش شيخة انا بس لبسي اتغير وخليته حسب تعاليم الاسلام لكن انا من جوايا زي ما انا ولو فيا حتجة وحشة هحاول اغيرها عن اذنكو
تركتهم رقيه وهم يلوون فهم بامتعاض شديد وجاست بجانب فتاة في اخر ديسك حتي لاتسمع حديثهم
=علفكرة انتي احلي بالخمار
رقية : بجد
=اه والله وحبيت ردودك عليهم
رقية : تسلميلي
=ممكن نتصاحب
رقية : طبعا ياقمر
_انا سالي
رقية : عاشت الاسامي ياسوسو وانا رقية
*******************************************
سارة : قوم يلاا
مالك بخضة : في اي يابت
سارة : انت مش هتخطب البنت اللي بتحبها ولا اي
مالك : اي ده بجد
سارة : انا هغسل وشي علي ما تستوعب بس اللي حصل امبارح وارجعلك تاني
مالك بنعاس وهو يتثائب : ماشي

 

 

خرجت سارة من غرفة اخيها بينما هو عاد مجددا للنوم مرة اخري
مرت دقائق ودخلت سارة الي الغرفة واشعلت جميع الانوار وازاحت الستائر لتدخل الشمس المنزل وقالت بتعصب :قووووم ….قوم يلاااااا
مالك بخضة : في اي في اي مين مات
سارة : انا اللي هتجلط منك قوم اتوضي وصلي كدا عشان هتاكلني كشري النهاردة علي حسابك
مالك: حسبي الله
اتجهت سارة اليه لتضربه ولكن هو قام من علي السرير مسرعا الي المرحاض وقال: البت دي مجنونة بس بحبها ماليش غيرها ربنا يحميهالي
********************
ان ماوريتك يارقية كان ذلك المتحدث هو تلك الحرباية مي ابنة عم رقية
مي في نفسها بغضب : والله ماهتترحمي مني ثم اتجهت الي غرفتها وهي تبتسم بخبث واخذت شعراية واتجهت الي مكان تعرفه جيدا عند ما يسمي بالدجال
مي : انا عايزاها يجيلها مرض متعب وخلاص

 

 

اعطاها الدجال بعض التعليمات لتنفذها بالحرف وقامت من مكانها لتتجه الي غرفة ابنة عمها وقامت بالخطوات (خليكو مؤمنين بربنا قل لن يصيبنا الا ماكتبه الله لنا ولو التزمنا بالاذكار مافيش حاجة هتاذينا باذن الله )
ثم اتجهت الي غرفتها بخبث تظن انها بذلك ربحت ولكن لاتعلم ان الشخص القريب من ربه لا احد يستطيع اذيته الا ان شاء الله وتحدثت في نفسها : ظا احنا هنفرح اوي وهنتبسط اوي ثم سمعت صوت من خلفها
مين اللي هيفرح يامي ؟..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية حطمت قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى