روايات

رواية وردة في المزبلة الفصل المائة والرابع عشر 114 بقلم منة محمد

رواية وردة في المزبلة الفصل المائة والرابع عشر 114 بقلم منة محمد

رواية وردة في المزبلة البارت المائة والرابع عشر

رواية وردة في المزبلة الجزء المائة والرابع عشر

رواية وردة في المزبلة
رواية وردة في المزبلة

رواية وردة في المزبلة الحلقة المائة والرابعة عشر

البارت 114
ورده في مزبله
احلامي بلون السعاده
الجزء الرابع
قصص منه محمد
الحصان وهو بينط الحواجر ولا فجأه
حصان سليم اتخبط بواحد من الحواجز ووقع سليم معاااه ووقع على ايده اليمين
لورا بفزع: اخويا
فرحه نطت من مكانها بخوف ومسكت قلبها : سليم
جريو عليه وسليم واقع على الارض وماسك ايده
لورا بخوف: سليم سليم مالك
سليم يتألم: اخ اخ ايدي
فرحه : مالك يا سليم
سليم : ايدي اليمين وجعاني جدا
سليم مغمض عيونه من الوجع
فرحه : سليم قوم خلينا نوديك المستشفى بسرعه
سليم فتح عيونه : ليه خايفه عليها ..يا سلااااام واخيرا
فرحه شخطت فيه : بجد انا مش فيقالك وبطل الحركات دي ويالا
سليم: اخخخخخخخخ طيب ساعدوني

 

 

 

لورا مدتلو ايدها :امسك ايدي
سليم : مش قادر باليمين
لورا : طيب هات ايديك الشمال.
لورا وهي تساعد اخوها على الوقوف
لورا تلف لفرحه: فرحه تعرفي تسوقي مش كدا
فرحه : اه
لورا : يلا نوديه المستشفى
سليم عوج بوقه : ليه مقدرش اسووق
لورا: صعب تسوق بايد واحده وبعدين انت متعود على الايد اليمين
فرحه وهي راكبه العربيه : يلا بسرعه
سليم ماسك ايده و بيتالم بس بصمت ..
لورا : الله يهديك يا سليم قلت لك الحصان مش متعود
فرحه : لورا مش وقته ..
فرحه ودت سليم على اقرب مستشفى ..
واول ما وصولو راحو عند الدكتور
الدكتور يفحص ايد سليم..
وسليم يتوجع بصمت .
فرحه لورا واقفين ويشوفوا الدكتور بيقوله ايه
لورا : ها خير يا دكتور ان شاء الله مافهوش حاجه
الدكتور : فيه شرخ بايده اليمين والحمد لله ما وصلش للكسر
سليم يضحك : شفتو عضلاتي حمتني
فرحه لورا ابتسمو ..دايما واخد كل حاجه هزار وضحك
الدكتور : بس لازم يجبسو ايده
فرحه مستغربه : بس انت قلت انه ما فيش كسر ليه الجبس
الدكتور: ايوه بس الشرخ مش شئ عادي يعني مؤلم واذا مدخلنهوش في الجبس يمكن يحرك ايده وبالطريقه دي هيزيد عليه الالم
سليم : بس انا مش بحب الجبس كدا هاحس كأني مسجون ومش هاخد راحتي

 

 

لورا: اهم حاجه صحتك يا سليم
سليم شاور على ظهره : دكتور الصراحه بحس بآلام بضهري
الدكتور : اكيد لانك وقعت من علي الخيل يعني مكان مرتفع ويمكن الألم يفضل عندك كم يوم وان شاء الله يخف تدريجي وانا هديك مسكنات عشان ما تحسش بألم ..ولو زاد عليك الوجع بظهرك او بايدك تقدر تراجعني ..المهم ترتاح كام يوم على ضهرك لحد ما يتحسن الالم
سليم بألش: يعني هنام زي الحوامل
الدكتوروفرحه ولورا ضحكوا علي طريقته
الدكتور يبتسم : تقدر تقول كدا
سليم : تمام خلاص خليهم يجبسو ايدي واقدر اروح صح يا دكتور
دكتور : اه طبعا تقدر تتفضل
بعد ما جبسو ايد سليم اليمين
سليم وقف: متشكر جدا يا دكتور .
الدكتور بابتسامه : واجبي يا بني
فرحه راحت تسوق عربيه سليم
فرحه : الصراحه يا سليم ماعرفش اسوق عربيتك دي
سليم : ليه لانها كبيره يعني وعاليه
فرحه بنظره حقد: والله حد قالك اني بركب عربيه كارو
سليم : لا عيب عليكي يا عمري مش قصدي بس ليه
فرحه : لانها سبورت ومش متعوده عليهم.. بحس شكلي غلط
لورا: يمكن لانك اتعودتي على عربيتك
فرحه مطت شفايفها: يمكن
لورا : لو تحبي نضحي بسليم يسوق عادي مش نقصنا نرجع تاني المستشفي
فرحه : تقصدي ايه يالورا
لورا بخبث: قصدي لنعمل حادثه والكل يحجز فالمستشفى
فرحه ماسكه المفتاح : مالك انتي واخوك استلمتوني النهارده تريقه
سليم: هههههههههه .. لامش قصدنا ..انا ازعل العالم كله ولا ازعل نور عيني يا قلبي وبعدين هي غيرانه منك انك بتسوقي وهي لاء
لورا: بدء روميو زمانه
سليم : عشان فرحتي مستعد اتشقلب.
فرحه: البركه في حبيب قلبي بابا علمني واصر يجيب لي عربيه خاصه بيا
لورا: عمي مالك طول عمره راجل جنتل وبيحب مامتك اوي يا فرحه عامل زي اخويا في الحب

 

 

فرحه بصت لسليم الي لقته مركز عليها وحبت تتوه: تصدق يا سليم حد حسد حصانك بوس واخر حاجه انتم الاتنين وقعتو
لورا : ههههههههههههه اه والله
سليم : من عيونكم حسدتو حصاني .. قولو عاوزين تركبوه ..نشتوني عين..
لورا : والله كان نفسي اركبه بس مستحيل احسدك
فرحه : انا ماليش دعوه بالحوار ده كله
سليم: وقت الشده الكل يجري
الكل: هههههههههههههههه
سليم : طيب دلوقت انا مشكلتي كبيره ولا اقدر اسوق ولا اكل ..لاني متعود بايدي اليمين اكتر
فرحه تلفلو : ليه ممكن تستخدم الشمال حاليا
سليم :الصراحه مش متعود على الشمال حبيبتي اليمين هي البركه
لورا : اه والله ..خلاص يا سليم لو عوزت حاجه احنا موجودين واكيد حبيبتك فرحه مش هتقصر ( تغمز لفرحه ) صح يا مرات اخويا
فرحه ارتبكت واتكسفت : ها ..ممم اكيد
سليم بينه وبين نفسه ….. والله فرصه العب لعبتي . والجبس ده جه لصالحي .اي نعم اتألم بس مع فرحه كل الم بيروح ويخف ويختفي
لورا : ايه رايكم نروح ناخدلنا اكل شوفو الساعه كام ولا اتغدينا داخلين علي المغرب
فرحه: يعني مره واحده عشى ومره واحده غدى
لورا : اه ..ناخد take away
سليم : احسن مش عاوز اروح عند امك وايدي متجبسه
لورا بتفكر : طيب ناخد الاكل وناكل في البيت
سليم : طب ايه رايكم مشكل يعني من كباب وكفته
فرحه : فكره حلوه
لورا : يا سلاااام يلا جعانه
فرحه :طب يلا قبل ما تاكلينا
كلهم وصلو البيت ومعاهم الاكل
لورا ماسكه اكياس الاكل: ها ناكل مع بعض
سليم : لا انا هاكل في اوضتي عاوز اسند ظهري لانه وجعني جدا
لورا : اه صحيح الدكتور قالك كدا
سلم فعلا تعبان جدا بس مش ظاهر ده
فرحه لاحظت تعبه
لورا : مالك يا اخويا
سليم : انا تمام
لورا : باين من شكلك انك بتتوجع
سليم : ايدي بتالمني بسيط والشئ عادي
فرحه: طيب روح اوضتك واحنا هنجبلك الاكل هناك
سليم : خلاص اوكي ..
دخل سليم وسند ظهره علي السرير
فرحه دخلت على سليم ومعاها الاكل وشافته ساند على السرير وحاطط راسه على المخده ..
سليم : ها جبتي الاكل
فرحه : اه ..هتاكل علي السرير
سليم : اه والله تعبان جدا
فرحه ااعدت جنبه بس بعيده عنه وجابتلو العشي ..: اتفضل ده اكلك
سليم بدئت حركاته : خير ناويه تحطي الاكل هنا وتروحي

 

 

فرحه ابتسمت: لا مش متحركه لاي مكان انا هاكل جنبك على الكرسي
سليم رفع حاجب: وانا مين ياكلني
فرحه: اكل نفسك
سليم : اظن انت فاهمه يافرحه انا مش هاكل بايدي اليمين ولا هعرف اكل بالشمال..
فرحه بنص عين : والقصد يا سليم
سليم : يعني لازم تفهميها يا قلبي يرضيك جوزك ما يقدرش ياكل وتطنشيه .. يعني لازم تاكليه
فرحه فتحت عيونها : ايه
سليم: خلاص مش واكل وهنام كدا
فرحه : بس انت ما اكلتش من الصبح
سليم بقمص: اعمل ايه مش هعرف اكل بالشمال..وطالما مراتي رافضه تاكلني
فرحه : بس
سليم: انتي يا حبي مش بتاكليني بايديك ..هتاكليني بالشوكه يعني عادي
فرحه… ( صح حرام ايده وجعاه برضو )) :طيب بس اليوم
سليم بابتسامه : يعدي بس اليوم
فرحه وهي بتقطع الكباب حتت حتت و منزله راسها وسليم يضحك ويقول في سره …والله لا اطلع قهري وغلي منك من شهر العسل اليوم يا فرحه انا عريس جديد وهتاكليني ومش تطنشيني انا هوريكي
فرحه وشها احمر وهي ماده الشوكه لبؤ سليم
سليم بياكل وعارف انها هتموت من الكسوف
سليم بعد ما اكل مثل انه عمال يكح : عاوز ميه
فرحه جابتلو الميه سليم: طيب شربيني وكملي جميلك
فرحه وهي بتشربه سليم عاوز يستغل الفرصه ولمس ايد فرحه او انه بيعدل الكوبايه ..
فرحه من التوتر عاوزه تسحب ايدها . بس سليم اتك علي ايدها ..ولا تدلق الميه علي سليم وتغرق كل هدومه
سليم فاتح عيونه : اححح الميه ساقعه
فرحه مسكت بطنها من الضحك : هههههههههههههههههه هههههههههههههههههه
سليم بعصبيه : بدل ما تضحكي هاتي فوطه نشفي حرام عليك يا مجرمه الميه ساقعه
فرحه بخبث: احسن عشان مره تانيه تثبت علي طبعك يا سليم
سليم عقد حواجبه : خير انا عملت ايه انا
فرحه :ليه حد قالك فرحه بنت مالك متعرفش حركاتك
سليم : طيب يا بنت مالك تعالي وارحميني الميه ووصلت لحد السرير حرام عليكي
فرحه : تستاهل ..
سليم : فرحه يمين بالله اجيب حله ميه اغرق السرير ولا تعرفي تنامي الليله دي
فرحه : والله تعال وانت ليه نايم على سريري

 

 

سليم: انا قادر اتحرك الميه خلاص اتسربت جوايا
فرحه تضحك ع شكله
وراحت جابت الفوطه : اتفضل نضف ولا كمان ما تقدرش تنضف باشمال
سليم : ياريت ايدي الاتنين اتكسرو عشان تخدميني من كل حاجه
فرحه بصتلوه بنظرة حقد تضحك وهو كمل اكل ولا كأنه عمل حاجه
سليم بعد ما كل وشبع : ميرسي ياقلبي
فرحه : العفو يا يابشا تعال كل يوم
فرحه وهي بتشيل الاكل ..
سمر دخلت بخضه: ابني سليم مالك
سليم : حبيبتي انا بخير متتفجعيش بس عرفتي منين
سمر: لورا جت وحكت لي.. مش تاخد بالك
سليم: حبيبتي انا بخير والله شرخ بسيط
سمر:الف سلامه عليك …طيب اكلت
سليم : لا ما اكلتش
فرحه بصتلو وفتحت بؤها
سمر: ليه
سليم بمكر: من الصبح اقول يافرحه اكليني وهي مطنشاني ياسمر يرضيكي
سمر بصت لفرحه بزعل : والله عيب عليكي عشان تعمليه فيه كدا تعال يا ضنايا انا اكلك
فرحه ورت الطبق لسمر: وان شاء الله ده صحن مين ومين اللي خلصوا
سليم بنداله: انتي
فرحه انفعلت :سليم والله لا احميك مره تانيه بميه مغليه
سليم :ههههههههههههههههههه
فرحه :طنط انتي عارفه ابنك هو والكدب اخوات والله اكلته ..ولا ساب حاجه في الطبق
سمر ابتسمت : عارفه ان فرحه مستحيل تقصر في حق ابني
فرحه : هو كلامك كدا بعينه لا كمان يقول انا خلصت الاكل خير تعمل شرا تلقه
سليم ميت من الضحك على شكل فرحه وهي متعصبه
فرحه: تحبي تشربي ايه يا ماما سمر
سمر: ولا حاجه انا مش قاعده كتير طالما كدا خلاص اطمنت على ابني اروح بقي
سليم : شكرا يا امي
فرحه : ليه لسه بدري يا طنط
سمر : لا يا روحي اسيبكم اكيد سليم عاوز يرتاح ومن النجمه هكون انا وابوه واخواته هنا
فرحه بابتسامه : ان شاء الله
سمر : باااااي يا حلوين
فرحه راحت توصلها وفي رجوعها لقته بيتحرك
سليم يحاول يقوم من السرير
فرحه : على فين يا سليم
سليم : جهزي فرشتي الله يخليك عاوز انام
فرحه : ليه
سليم : ليه ايه مكاني تحت على الارض ..
فرحه : لا اليوم غير
سليم فرح : والله

 

 

فرحه: انت نام على السرير .وانا على الارض حرام انت تعبان ويمكن ماتاخدش راحتك على الارض
سليم: يا نهار اسمر ايه الطيبه الي نزلت عليك النهارده
فرحه : بس لانك تعبان وايدك بتوجعك
سليم : لو عارف كدا كنت من زماااااااااااا ن وقعت من البلكونه
فرحه وهي ماسكه اللحاف : رجعنا تاني لسليم وخبثه
سليم: ههههههههههههه
سليم وهو حاطط راسه على المخده ومغمض عيونه .حس بالالم مره تانيه ..يمكن لان الوقعه كانت قويه وهو بيتألم طبعا بصمت وفرحه شافت ملامحه وعرفت انه بيتوجع بس هو مش بيقول ..ونزلت وقربت اكتر منه وهو طبعا مغمض عيونه
فرحه قربت حبت تطمن عليه و تشوفه …
سليم فتح عيونه : نعم القمر عاوزني
فرحه اتحرجت لانها ظنت انه نايم ..جات تقوم ..سليم مسك ايدها بالقوه ..
سليم : ااعدي جنبي شوي
فرحه جسمها كأنه فيه كهربا وفولت عالي: لا
سليم وهو ماسك ايدها سحبها بهدوء وخلاها تئعد جنبه
وقرب منها جدا لدرجه ان مفيش بينهم الا شبر.. وهو مقرب منها .وفرحه منزله راسها نفسها تقوم بس طبعا مسكه سليم قويه ماسك كتفها بايده الشمال
واتكلم بصوت واطي وكله حب وحنان ورقه : فرحه انا بحبك انا بعشق التراب اللي بتمشي عليه .. فرحه انا بجد محتاجلك ومحتاج لحنانك وحبك وعاوز رووحك معايا قبل كل دول محتاجلك يا فرحه
فرحه اتلبكت : سليم انا
سليم : لحد امتى يا فرحه تطلبي مني ابعد عنك .. عارفه انا مش مستحمل ابعد عنك .. انا عاوزك وسحب شفايفها بين شفايفه ونزل علي رقبتها بوسات صغيره
فرحه اتجمدت زي التمثال:سليم سبني ربنا يخليك سبني
سليم ساب فرحه لانها هتبدء تعيط
الي طلعت من الغرفه وهي ترتعش وحاطه راسها على الباب وقلبها يدق بسرعه
فرحه : ياربي ايه الي حصل لي ..اول ما سليم قرب مني حسيت اني برجفه ونبضات قلبي عماله تزيد ..
سليم كلم نفسه ..عندي امل انك تتغيري وبتحبني ولو حتي بجزء بسيط ..
فرحه ما قدرتش تدخل الغرفه لانها كان متوتره ..وخايفه تضعف قدامه وقدامه رجولته الطاغيه
راحت الغرفه اللي جنب غرفتها وكانت مفروشه وقررت تنام هناك
سليم كل دقيقه يشوف ساعته و يكلم نفسه : راحت فين دي
سليم طلع يدور عليها.. ولما راح الغرفه اللي جنب غرفته دخل الغرفه وشاف اضاءه خفيفه ودخل شاف فرحه نايمه على السرير بكل برائه ونص شعرها مغطي وشها كأنها ملاك
سليم بابتسامه : روح قلبي والله .. والله اانا بيكي مالك الدنيا
سليم رجع غرفته وعنده امل ان فرحه تحبه ..
………..قصص منه محمد كاتب…….

 

 

في بيت مالك الشافعي
صباح طلعت تصحي عماد عشان واجبه الفطار خبطت ع الباب جامد: عماد عماد اصحا يا عماد
عماد قام فتح الباب وكشر فيها: هدوء هدوء انتي داخله مسابقه في الخبط
صباح شافته وبصتله بصدمه ولنفسها هي دي تخيلات ولا تهيؤات
عماد كان دخل بسرعه من غير ما يغسل وشه اخد تلفونه فقط وخرجلها
عماد: يله
صباح :هو انت متأكد انك عايز تنزل كدا
عماد رفع حاجب: كدا الي هو ازاي يله
صباح مشت وراه وعماله تضحك من غير صوت
عماد نزل تحت ع السفره مالك وريم بصوا لبعض وفتحوا عيونهم ع وسعها
عماد لف لصباح الي ماسكه الضحكه بالعافيه: مالهم دول ليه اذبهلوا كدا
صباح: اذبهلوا منك
عماد عقد حواجبه :وليه اذبهلوا عارفين اني شكلي حلو ايه الجديد
ريم مبرقه بصدمه:عماد ايه الي انت عماله في نفسك ده
عماد :مالي يا ماما
مالك بشمئزاز :روح بص لنفسك في المرايا وانت تعرف مالك
عماد راح يبص في المرايا وصرخ وراح لصباح بعصبيه وغيظ منها: ليه مقولتليش
صباح ضحكت اوي: كان نفسي اقولك بس مش عارفه ازاي
مالك قرفان منه :عماد مين الي عمل فيك كدا
عماد اتك ع سنانه بغيظ:مين غيرها مي
ريم: لاء هي اتعدت منه
مالك: كنا بنقول هتعلقه اهي طلعت مجنونه زيه
عماد ضيق عينه بوعيد: دي هتشوف الويل النهارده
ريم: يابني اهمد بقي البنت كانت عاقله اتعدت من هبلك
مالك: والله احنا خلفنا العيال دي عشان تبهدلنا ياريم
عماد اتغاظ وطلع لمي ودخل زي الهجامين ملقهاش في الاوضه: انتي يا زفته اظهري هنا كلميني الي عملتيه مش هيعدي بالساهل
مي طلعت تتسحب من وري الباب ونزلت تجري ع تحت تهرب عماد لمحها نزل يجري وراها وسحبها ومسكها من قفاها: تعالي هنا انتي رايحه فين
مي غمضت عيونها بتحاول تتحرر نفسها من قبضه ايده
عماد: مش هسيبك تهربي بعملتك امي وابويا غضبانين منك جامد
مي بخوف نزلت ع تحت: ايه لاء انا هنزل اراضيهم
مي نزلت لمالك وريم لقتهم بيضحوا
مي بأحراج : بابا ماما انا بجد اسفه
مالك وريم: بس احنا مش زعلانين
مي اتنفست براحه: بجد مش زعلانين
مالك ضحك لما بص لعماد: بس ليه محططلوش بيبرق بالمره
عماد: انا عارف بيجبولنا البنات دي منين
ريم ضحكت ع عبط ابنها
مي: اصلي حبيت ارسم ع الهادي ليصحا

 

 

ريم: يعني انا بقول هتعقليه تطلعي اجن منه
مي: حبيت اعمل شويه من الي عمله فيا
مالك: طيب هو وفاقد نص مخه تقلديه
مي: انا اسفه اهم حاجه متزعلوش
عماد: حتي لو مزعلوش منك انت تستهلي عقاب رادع ع المسخره الي عملتها
مالك: خلاص يا عماد هي بتهزر
عماد: سوري يا بابا لازم عقاب بدون رحمه ولا شفقه يله معايا
مي: ع فين
عماد اتبسم بخبث: ع المطبخ نغسل المواعين
مي: وانا مش عايزه اكتر من كدا اهم حاجه متخاصمنيش
عماد: كدا استحملي بقي يا حلوه العقاب ع الي عملتيه فيا عده غير مكياجك الوحش انشالله تتوكسي قدامي
ضحك مالك وهو بيقول لريم : هيعملوا ايه دول لو عاشوا في بيت لوحدهم ده فاضل شويه ويضربوا بعض بالسكاكين
ريم مش قادره تتنفس من الضحك عليهم: ياجمالي عليهم
مالك ابتسملها :جمالك قولي ياعيني علينا بيهم
وقام من جنبها يرد ع فرحه في الموبيل وريم عيونها مارفاتش حبيبها وابو ولادها وتدعي ربها مايحرمها منه ولا من ولادها الي كملوا احلامها بلون البهجه والسعاده الي يما اتمنتها
……قصص منه محمد كاتب…….
وفي اليوم التاني
اشواق وهي راكبه الطياره مع اهلها وطبعا فاطمه معاهم
اشواق : واخيرا واخيرا برجع القاهره ..اد ايه مشتاقه لمصر واهلها
فاطمه تلف لاشواق : شوفو الكدب اهلنا واغلبيتهم معانا قولي مشتاقه لسليم
اشواق اتنهدت : كلمة الشوق شويه عليه .. ماتعرفيش ازاي سحرني
فاطمه : والله انت هتقضي ع نفسك بتفكري في شخص اصلن ولا بيفكر فيك لا وكمان في قلبه مراته يعني واحده تانيه
اشواق : مش مهم الاهم اني عاوزاه وبعدين يمكن مع الايام اكون بقلبه
فاطمه : والله كل ما اسمعك اشك انت مسلمه بشك يابنتي دي حركات الاجانب
اشواق : الحب ملوش علاقه لا بالمصري ولا الاجنبي يا حبيبتي له دعوه بالقلب
فاطمه : صحيح الحب مالوش بس عيب تحبي واحد متجوز
اشواق : قلتلك هشوف حياتهم اذا شفت انهم مش في سعاده هنا بقرب منه .. والله خساره كل الوسامه والتقل والرزانه دي تتساب وما تلاقي الحب
فاطمه : وانتي ايه الي عرفك انه مش لقي الحب
اشواق : انا يا فاطمه أأعدت معاه يوم واحد بس شكله والله باين مقهور في حياته بالذات يوم ما سالته عن فرحه
فاطمه : ماشي ازاي يا حضره الشيخه عرفتي انه مبسوط او مش مبسوط
اشواق شاورت على عقلها : ده فيه تفكير وتخطيط ..
فاطمه : الله يعني والله انا جوزي ما هخليكي تشوفيه اخاف تاخديه ..بقيتي خطافه رجاله
اشواق بنظره حقد : فطوووم شكلك بتلقحي عليه ..وبعدين من عداله جوزك
فاطمه : وانتي ايش عرفك بشكله ..يمكن يجيلي واحد احلى من سليم
اشواق : لا لا مستحيل حد بجمال سليم ..يابنتي انا ما شفتش حد بوسامته ولا شياكته ولا روقيه
فاطمه : الي خلق سليم يقدر يخلق زيه واحسن

 

 

اشواق: سكتت.. بس اشواق مصممه على سليم وهي قالت انها بتبعد لو عرفت انه سعيد في حياته
……………قصص منه محمد كاتب……..
في بيت سليم الكل هناك بيطمنوا عليه
ريم: عامل ايه دلوقت يا سليم وحاله دراعك
سليم: الحمد لله احسن كتير مع العلاج
فاطمه بحنيه: الف سلامه يا حبيبي الف سلامه
سليم ببتسامه: الله يسلمك يا جده
مهند بتحذير: مش محتاج تجهد ايدك عشان تخف بسرعه
سليم ابتسم وعيونه عليها: فرحه مش مخلياني اعمل اي حاجه
عماد عمال ياكل في الشوكولاته وخلص نصها
سليم كرمش وشه: هو عماد جاي شايل اللوز قبل ما يجي يزورني
فاطمه ضحكت: لاء اصله بيضعف قدام الشوكلاته
عماد: متخافش هسيبلك واحده انا بفهم في الاتيكيت
سليم بنص عين: لا وانت الشهاده لله بتفهم
عماد: قول للصبح انا قدام الشوكولاته جبله حتي اسأل فرحه
مي مخبيه وشها في ضهر فرحه
فرحه همست لها وسألتها: ايه شايفه شبح
مي: لاء شايفه اخوكي
فرحه: ماله عملك ايه تاني
مي: عيشني امبارح لحظه مرعبه والله محتاج معالج نفسي من الي بيعمله فيا
فرحه : يابنتي عماد ده مختل من الي بيعمله فينا الي مش بيشفق ع امه واخته هيشفق عليكي من جنانه مش بتحبيه استحملي
مي: برغم ببقي حافظاه مقالبه بس بصدقه كل مره زي الغبيه ومجبوره اسامحه لان قلبي بيحبه و
فرحه: وانا هدعيلكم ربنا يشفيكم
سليم: ما تقعد يا عمي لسه بدري
مالك حط الفنجان وقام وقف: الحمد لله اطمنا عليك يا بطل
فرحه: ليه مستعجل يا حبيبي لسه بدري
مالك ضمها بخفه: معلش حبيبتي عندي شغل لازم اخلصه
فاطمه لسليم وهي قايمه: استني اغطيك
سليم هز راسه برفض: لاء انا حران
فاطمه زاحت الغطا: حاضر بس انا خايفه عليك لتبرد

 

 

سليم باس ايدها: لاء يا حبيبتي لو بردت فرحه هتغطيني
فرحه اتكسفت ووشها ولع ولفت عنه وراحت تودع اهلها
…………قصص منه محمد………
بعد ما اشواق رجعت من بيت سليم وهي مبسوطه جدا لانها اخدت رقم سليم من تلفون فرحه من غير ماتحس و طبعا فاطمه ماتعرفش .. لانها كانت مع فرحه في المطبخ
اشواق قررت قد ما تقدر تخلي سليم ليها
……………………..
جودي من اول ما شافت رامز وهي معجبه بيه وبالذات لما الكل مدح باخلاقه وبطيبته وبشخصيته ))
فرحه كتبت مسدج لرشاد وعطته رقم عم جودي
وايهاب اتصل بعمها واتفقو ان بكره يجو بيته عشان يتقدموا لجودي
…………………
تسريع الاحداث رشاد طبعا ما عندهوش حل تاني الا انه يتصل بفرحه وطبعا هو حافظ رقمها من ايام الخطوبه وقرر يتصل بيها عشان يعرف ايه الي حصل بينها وبين سليم وناسي انه الي بيعملو غلط وحرام
فرحه بغرفتها رن موبايلها رفعت الملوبيل شافت رقم وهي مستغربه من المتصل وقالت بترد : الو
رشاد بفرح : اهلا باللي واخده العقل كله
فرحه فتحت عيونها : رشاد
رشاد : اه رشاد مفيش غيري
فرحه تلف شمال ويمين خافت يشوفها : رشاد انت ليه متصل
رشاد : الاول محتاج اطمن علي اخبارك
فرحه : والله يارشاد انت بارد ..ممكن اعرف ليه متصل
رشاد زعق : ليه يعني مش عاوزه تكلميني
فرحه بضيق منه: لا بس ما اقدرش اكلمك وما يصحش اكلمك اه احنا اتفقنا اني اعمل المستحيل عشان انفصل من سليم بس مش اكلمك انت ناسي اني انا لسه في ذمته
رشاد : انا ما يهمنيش
فرحه : بس انا كمان ماقدرش اكلمك لانه بيهمني لانه حرام
رشاد: انا عاوز اعرف عملتي ايه مع الزفت جوزك
فرحه : ليه مش انا قلت لك خالي نوره هي الي تتصل مش انت

 

 

رشاد :و نوره رفضت
فرحه بحزن : والله معاها حق
رشاد : فرحه ايه رجعتي تغيري رايك .. ايه نسيتي كلامنا
فرحه : والله ما نسيتش الدليل اني قسيت على سليم واحيانا بحس بتأنيب الضمير
رشاد : الله يخليك اتخلي عن الطيبه ممكن
فرحه : حرام هو ما اذانيش
رشاد : اهلا نسيتي انه السبب بدمار حياتنا لو ما عملش الي عملو كنا زمانا مع بعض تتصوري دايما الوم نفسي كنت بلغت عنه البوليس وخلصنا منه
فرحه بحده في الكلام: مستحيل اعملها انت ناسي انه ابن عمي ولا ايه ازاي ادخلو السجن
رشاد : المهم سليم مل من تصرفاتك
فرحه : بحس كدا .. بس الموضوع عاوز وقت
رشاد : انا معاك لاخر عمري يا فرحه وعمري ما هفكر في غيرك
فرحه : المهم ربنا يخليك هقفل حد جاي اوكي باي
سليم دخل على فرحه فجأه وشاف الموبايل بايدها وهي متوتره بصلها بتعجب : مالك كدا متوتره
فرحه اتوترت وخافت ان سليم يكون سمع كلامها مع رشاد : ها ولاحاجه بس كدا
سليم بشك : كنتي بتكلمي مين
فرحه اتوترت: مش بكلم حد كنت بتصل بماما وبعدين ممكن اعرف ليه التحقيق ده كله
سليم نبره جافه: لقيتك متوتره قلت اشوف مالك
فرحه : وبعدين يا سليم لازم يكون عندك شوي من الادب والاحترام يعني ما تقدرش تستأذن قبل ما تدخل
سليم وهو واقف عند الباب مستغرب : أستأذن وانا داخل علي مراتي
فرحه : ايوه تستاذن واتمنى مره الجايه تستأذن مش تدخل بالطريقه دي اوكي
سليم اتعصب وطلع برا ورزع الباب بالقوه
سليم : لا حول ولا قوه الا بالله
……………قصص منه محمد كاتب…………………..
اشواق وفاطمه بالعربيه بعد ما راحو البيت عند سليم وفرحه
اشواق : ها كلمتي فرحه
فاطمه : ايوه وسالتها ازاي انها كانت لرشاد وبعدين بقت لسليم قالت ان الشئ ده غصب عنها
اشواق فرحت : شفتي مش قلت لك ان الحب من طرف واحد والله انا حسيت من ملامح وش سليم وبعدين قالت ايه
فاطمه : ما حبتش توضح عن حياتها وغيرنا الموضوع
اشواق : ياريت لو فرحه اللي تحبه وسليم اللي مش عاوزها يعني العكس كان يسهل عليا ويحبني
فاطمه: انتي حالتك وصلت للتخاريف
اشواق : خلاص سكت
اشواق وهي ماسكه الموبايل تفكر ازاي تكلم سليم طبعا لانها سارقه الرقم ..
فكرت تكتبلو في البدايه مسجات .
اشواق كتبت مسج وبعتتوه ..

 

 

والمسج هو :
حبيتك من اول نظره
معرفش هو حب ولا اعجاب
بس اللي اعرفه عنك انك بقلبي وبروحي
سليم كان بغرفته وكان ناوي يخرج وشاف المسج
واستغرب وقال بنفسه : اول مره اشوف الرقم .. اكيد غلطانين
وطنش الحكايه و راح عند فرحه وشافها قاعده مع لورا
سليم:اهلا انتو هنا مع بعض وقرب وأأعد جنب فرحه . فرحه بعدت شوي ..
لورا :ها ممم هقوم اروح المطبخ اشرب اي حاجه سااقعه وراجعه وغمزتله
سليم ضحك : ههههههههههه قولي بقي عندك دم وهنا وصل لسليم من اشواق مسج تاني ))
المسج هو
نفسي بس تحس باشواقي وحبي
نفسي بس تكون لي يا اغلى انسان عندي
سليم مستغرب : وبعدين معاهم
لورا : مين
سليم: وصلني مسج من رقم غريب
لورا: يمكن متلخبطين
سليم : يمكن بس ده المسج التاني
لورا: خلاص اتصل وشوف مين
سليم : لا لو بعتو مره تانيه ابقي اتصل بيهم واشوف
لورا بئلش : يمكن معجبه جديده
سليم بص لفرحه : يمكن ليه لاء على الاقل حد يحس بوجودنا
فرحه قامت ببرود: تصدق ممكن تكون واحده معجبه بيك يمكن وانت متعرفش
طلعت فرحه من الغرفه
سليم قام وقف وبكل عصبيه اتكلم : بذمتك في زوجه تقول الكلام ده بدل ما تغير وتنقهر
لورا : يمكن بتهزر
سليم مسح شعره بغل : انتي شايفه ازاي بترد عليا بكل برود وتلامه
لورا تهدي الوضع : خلاص يا سليم هدي اعصابك ..واكيد هي ما كانتش تقصد
سليم والحزن بعيونه : لا هي تقصد يالورا..هي بتحاول علي قد ما تقدر تقلل من وجودي ..مع اني صابر ومستحمل كلامها ومع ده كله مش معبي عينها .
لورا عيطت جامد: حبيبي مش عاوزه اشوف الحزن بعيونك ..عشان خاطري
سليم بابتسامه : عشان خاطرك ياا احلى اخت فالعالم حاضر بغير مزاجي اليوم

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية وردة في المزبلة)

‫2 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى