روايات

رواية اهتديت بحبه الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم ريم خاطر

رواية اهتديت بحبه الفصل الخامس والعشرون 25 بقلم ريم خاطر

رواية اهتديت بحبه الجزء الخامس والعشرون

رواية اهتديت بحبه البارت الخامس والعشرون

اهتديت بحبه
اهتديت بحبه

رواية اهتديت بحبه الحلقة الخامسة والعشرون

سمر بسرعه: هنا يبابا ونزلت جري وانصدمت مالمنظر كانت العربيتين داخلين فبعض ومقلوبين ومنظرهم ب’شع بمعني الكلمة والناس ملمومه بقا سمر جريت وقالت بعلو صوتها: زيييييييييييييين زيييييييييييييين
واعدت تزق الناس وتعدي من بنهم ووقفت متجمده لما شافت واحد راقد وحطين عليه ملا’يه بيضه ومبقتش مصدقه وقلبها بقا هيقف وبدأت تتحرك سنه بسنه وهي دقات قلبها بتزيد واعدت جنب الج’ثه وبتمد ايديها عشان تشيل الملا’يه وايديها عماله تترعش وسحبت براحه وهي مغمضه عينيها وفتحت عنيها فتحه صغيره وبعدين برقت وقالت بفرحه:الحمد لله مش زين الحمد لله اللهم لك الحمد وبعدين قامت وقالت:زين فين وراحت مسكت واحد ماللي واقفين وقالت:التاني فين صاحب العربيه التاني فين فين
الراجل شاور بإيده وبصت لقته اعد بعيد والممرضه بتلفله شا’ش وهو ماسك تلج وحاطه علي دراعه
سمر من فرحتها جريت وقالت بفرحه: زيييييييييييييين وجريت عليه وحضنته وقالت بلهفه:الحمد لله انك بخير الحمد لله الحمد لله يارب الحمد لله وعيطط غصب عنها هو حضنها بدراعه التاني وقال:أنا بخير متخافيش وبعدين قال بهمس:لو كنت اعرف انك كنتي هتحضنيني كنت عملت حاد’ثه من زمان
سمر برقت ووعيت علي نفسنا وبعدت بسرعه وبصتله وهي مش مستوعبه اللي عملته لسه ومعرفتش تكلم فسابته ومشيت وهو ضحك وهي جريت وأبوها وقفها وقال بحده:مين ده واي اللي عملتيه ده
سمر ده كان شكلها🙂
ابوها رفع حاجبه وقال:ردي
سمر بتردد:طب يا حج وصلني المستشفي تاني وهحكيلك والله
ابوها:ماشي يلا وركبوا
ابوها:يلا
سمر خدت نفس وقالت:بص يبابا وبدأت تحكي من يوم ما مشيت لحد الان
ابوها:يعني انتي كنت أعده مع بنته فالمستشفي

 

 

سمر:ايوا
ابوها:وانتي السبب فدخولها عشان اتعلقت بيكي
سمر:ايوا
أبوها:ووعدتيه انك مش هتسيبيها ابدا تاني
سمر:ايوا
ابوها؛ورد فعلك اللي من شويه يعني انتي بتحبيه
سمر:ايوا
ابوها؛نعم يا روح امك
سمر ركزت:لاء ايه يا حج استني انتي بتوقعني بالكلام ولا ايه لاء مش بحبه لاء
ابوها:مش باين
سمر بصدق:بص يبابا مش هكد’ب عليك انا مش بحبه يمكن اعجاب بسيط لكن حب لاء والله ابدا
ابوها:ماشي يا سمر هصدقك طب انتي هتعملي ايه دلوقتي
سمر:فإيه
ابوها:فالبنت انتي مش هتروحي معايا
سمر بحيره:مش عارفه يبابا والله البنت صعبانه عليه وأبوها جب’له مبيحسش وهي يا عيني ما صدقت تلاقي حد حنين عليها
ابوها:برضو هتعملي ايه
سمر؛معرفش طب شور عليه انت اعمل ايه
ابوها؛هو هيرضي انها تيجي تعيش معاكي فبيتنا
سمر هزت كتافها:معرفش بس ممكن ميعترضش لانه اصلا علطول فالشغل وسايبها يارب يعني
ابوها:خلاص هنروح المستشفي وهو اكيد هيجي ونقوله
سمر:اتفقنا أنا بحبك اوي يبابا بجد
ابوها ضحك وقال:وانا كمان يا قلب ابوكي شوفي يا سمر مهما عملتي ومهما حصل هتفضلي بنتي الوحيده اللي أتمنتها مالدنيا واللي ملت عليا البيت وقالتلي بابا انتي بنتي حته مني روحي
سمر دمعت وقالت:ربنا يخليك ليا يا حبيبي يا سندي وضهري فالدنيا
ابوها:ويخليكي يا حببتي،،،،،،
💥اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد💥
سليم وسما وصلوا البيت
سيلا؛سليييييييم سمااااااااااااااااااااا هااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا وجريت عليهم وحضنتهم
ابو سليم؛حمدالله علي سلامتك يا بنتي نورتي بيتك
ام سليم؛يارب تكون اخر مره تروحوا مستشفيات بقا حمدالله عالسلامه يا روووحي
سما فرحت من جواها علي عائلتها الحلوه وقالت بفرحه؛الله يسلمكوا
علا؛الف حمدالله عالسلامه يا سمكه نورتي
سما حضنتها:الله يسلمك يا لولو
خديجه ببرود؛خلصتي سلامات
سما باستغراب:ايه يابت دانا طالعه مالمستشفي حتي ايه الداخله دي
خديجه:حضرتك الامتحانات ضاعت علينا بسببك
سما ده كان رد فعلها🙂 وقالت:يحلاوه يعني السنه ضاعت علينا هنعيد ٢ثانوي تاني
خديجه:لاء ياختي الحمد لله بابا كلم المدرسه وقال انك كنتي رقدالنا فالمستشفي ٢٤ ساعه وعملوا استثناء لينا وهنمتحن من بكره
سما برقت وقالت:بكره ازاي
خديجه:زي السكر فالشاي يا عنيه
سما:طب المفروض نبدأ دلوقتي يلا

 

 

خديجه:يلا وطلعوا فوق جري
كلهم تنحوا شويه واعدوا يضحكوا عليهم
سليم:هبل ١٧ سنه وهبل
مالك:نكته اوي العيال دي وضحك
سيلا؛انا مش امتحنت جدو أنا همتحن امته
ابو سليم؛انتي تالته ابتدائي ياروووحي ملكيش امتحانات
سيلا؛هاااااااااااااااااااا
سليم: تمم انا هروح الشغل عشان سايبينوا بقالنا كتير سلام ومشي
مالك:وانا هطلع اجهز شنطتي عشان ماشي بكره
علا بخوف:ماشي رايح فين
مالك:أنا كنت نازل اجازه بس منكوا لله اعدتوهالي فالمستشفي وضحك
علا:مالك أنا بكلم جد
مالك؛والله يا حببتي راجع الكليه بتاعتي هعد اسبوع واجي متقلقيش
علا:طب هطلع أحضر معاك
مالك:طب يلا وطلعوا
سيلا وقفت وقالت:دلوقتي مبقاش غير أنا وتاتا وجدو بصوا بقا ايه رايكوا نلعب لعبه
ابو سليم ضحك وقال؛ماشي يا سيلا هنلعب ايه
سيلا؛تيجي نلعب دور فيديو جيمز وتاتا الحكم
ام سليم:أنا موافقه
سيلا؛بس في شرط اللي يخسر تاتا اللي تقول العقاب ماشي يا جدو
ام سليم بسرعه:موافقه اوي اوي اوي
ابو سليم؛استني لاء يا سيلا من غير عقاب
سيلا؛خايف لتخسر
ابو سليم:لا طبعا
سيلا؛خلاص ورقصت حواجبها وقالت:يلا يا جدو وشغلت اللعبه وبدؤا يلعبوا،،،،،،،،
💥سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنه عرشه ومداد كلماته💥
فون سليم رن وهو فالمكتب
سليم؛الظابط حبيبنا اخبارك ايه
الظابط محمد:بخير الحمد لله انت اخبارك ايه
سليم؛بارب دايما خير
الظابط محمد:جايبلك اخبار فله
سليم؛خش عليا اصل مسمعتش اخبار حلوه من زمن
الظابط محمد:مراد

 

 

سليم الغضب ظهر عليه وقال وهو بيجز علي سنانه:ماله ز’فت
الظابط محمد:اتحكم عليه ب ١٥ سنه
سليم بصدمه:بس
الظابط محمد:ياعم احمد ربنا انتي عايز ايه اصل دي محاوله اغتص’اب مش اغت’صب والحمد لله ١٥ سنه يا مين يعيش
سليم بضيق:المفروض كان ياخد مؤبد
الظابط محمد:يلا بقا يا سليم متطمعش احمد ربنا
سليم:الحمد لله علي كل شي طب والتانيه اللي اسمها هانم دي
الظابط محمد:لاء دي ٢٠
سليم باستغراب:اشمعنا ده حتي هي خط’فت بس
الظابط محمد:انت نسيت انها كانت فاتحه بيت دعا’ره
سليم بتذكر:اااه ااااه طب الحمد لله انتصر الحق
الظابط محمد:يستاهل الحمد حبيت افرحك
سليم:الف شكر ليك يا حبيبي فرحتني والله بجد
الظابط محمد:دايما يا رب يلا عايز حاجه
سليم:سلامتك يا حبيبي سلام
الظابط محمد: سلام وقفل
سليم بارتياح:يااااااه الحمد لله هم وانزاح اكيد سما هتفرح اوي ورن عليها
خديجه بزهق:يا ستي مش قلتلك اعملي الز’فت صامت عاوزين نذاكر
سما:اهدي يا بنتي نسيت ايه وبعدين ده اخوكي مش خد غيريب
خديجه شدت منها الفون وفصلت وعملته صامت وقالت:اخويا يستني هنمتحن بكره منهج سايبينه من سنه
سما:كل ده عشان اسبوعين
خديجه:فرقوا جامد كان زمنا خلصنا ياختي يلا يلا
سما بقله حيله:يلا وكملوا
سليم بضيق:قفلت فوشي ورن تاني بس محدش بيرد
قال بعصبيه:ماشي يا سما اما اشوفك
ساره بمياعه:مستر سليم المندوب مستنيك بره أدخله
سليم من غير ما يبص:داخليه
ساره اضايقت أنه مش بصلها وقالت وهي بتجز علي سنانها:حاضر ومشيت
المندوب دخل:مستر سليم ازيك
سليم بترحيب:ازي حضرتك يباشا عامل ايه
المندوب:بخير وحشتنا يا اخي ايه الغيبه الطويله دي
سليم:معلش بقا ظرووف اتفضل
المندوب:الحمد لله انها خلصت نكلم فالشغل بقا
سليم؛تشرب ايه الاول
المندوب:قهوه ساده
سليم؛تمم ساره
ساره:نادتلي
سليم؛٢قهوه ساده بسرعه
ساره؛حاضر وبدؤا يكلموا فالشغل،،،،،،،،
💥سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اكبر💥
زين:خلصتي
الممرضه:ايوا دقيقه بس

 

 

زين:ماشي
الظابط؛حمدالله علي سلامتك يا استاذ
زين:الله يسلمك يباشا
الظابط:ممكن تيجي معايا
زين باستغراب؛ليه
الظابط:الراجل التاني ما’ت وانتوا خبطوا فبعض فلازم نشوف مين الغلطان انت او هو لو هو هتطلع انما لو انت فدي فيها سجن
زين بصدمه:ايه
الممرضه:خلاص خلصت
الظابط:تمم هاته يابني وخدوه
ابو سمر:بسم الله مشاء الله البنت ايه بالجمال ايه ده
سمر ابتسمت:مش قلتلك يابابا حور وهي حور الجنه فعلا
ابو سمر:سبحان الله شوفي يابنتي مع انها ايه فالجمال وباباها مقتدر وكده وعيشه ملوكي بس ياعيني معندهاش ام وعايشه وحيده فعلا ربنا مبيديش كل حاجه الحمد لله الذي عافانا مما ابتلى به غيرنا
سمر:مش فهماك يبابا
ابو سمر:يعني يابنتي ربنا سبحانه وتعالى مش بيدي كله حاجه مفيش حد كامل غير الرسول عليه الصلاة والسلام يعني مثلا ممكن تلاقي واحد فالشكل قمر وواصل ومعاه فلوس اد البحر وفيلا واحلي اكل واحلي شرب واحلي لبس بس مش بيخلف مش سعيد عنده مر’ض مز’من أعداؤه كتير وتلاقي سبحان الله واحد مش لاقي ياكل وبسم الله مشاء الله عنده بدل العيل اتنين وتلاته والضحكه مش بتفارق وشه ابدا وكل الناس بتحبه وصحته بمب
سمر:ااااااه فهمت طب والدعاء ده
ابوها:دايما يا بنتي لما تشوفي حد ناقصه حاجه والحاجه دي عندك قولي الحمد لله الذي عافانا مما ابتلى به غيرنا ودائما كوني راضيه من جواكي اوعي تقولي اشمعنا ده عنده وانا لاء اشمعنا دي احلي مني دي اشطر مني دي خطيبها كذا أو جوزها كذا لاء ارضي دايما غيرك دي متعرفيش ربنا واخد منها ايه عشان يديها الجمال أو المال وغيرو دايما ارضي واحمدي ربك ممكن تكوني مش مبسوطه بالبيت اللي انتي عايشه فيه وعايزه بيت أكبر واحلي غيرك بيتمني ٤جدران وسقف يداروه ممكن تتأمري عالاكل وتقولي يع ولاء ومش عايزه غيرك بيتمني الرغيف الحاف ممكن تكوني مش عايزه الفون بتاعك وعايزه احدث غيرك نفسه يمسكه حتي مش يشتريه دايما يا بنتي ارضي وقولي الحمد لله دائما دايما فإن رضيت بما قيمته لك ارحت لك قلبك وبدنك مفيش احلي مالرضا والله يا بنتي مفيش احلي منه ابدا عايزه تفرحي ارضي عايز تعيشي فأمان ارضي واحمدي ربك وصدقيني هتعيشي ملكه
سمر بفرحه:كلامك جميل اوي يبابا الله جميل اوي اوي عندك حق فعلا الرضا ده اجمل نعمه يارب ارزقنا بيه دايما يارب
ابو سمر:يارب يا بنتي يارب
فون سمر رن
سمر:الو
******
سمر بصدمه:ايه،،،،،

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على (رواية اهتديت بحبه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى