رواية حياة بنت الفصل الثالث 3 بقلم ميسون عبدالمجيد
رواية حياة بنت الجزء الثالث
رواية حياة بنت البارت الثالث
رواية حياة بنت الحلقة الثالثة
مالك بخضة:بابا انا اسف
داليا بتفجأ:هو دا بباك
مالك بطفولة:ايوا
وقام جري عليه حضنه
داليا واقفه عماله تفرك في اديها ومحرجة مش عرفة تعمل ايه
مالك ببراءة:بابا طنت دي هي جت قعدة معاية وقالتلي كلام حلو وقالتلي كل ما يبقي نفسك تشوف ماما بص للسما وكلمها وهي هتبقي شيفاك
ماجد بيحاول يبتسم:بجد ماشي ي حبيبي
داليا بتوتر:عن اذنكم
ودخلن الاوتيل
داليا لسة هتقفل باب الاوضة
لقيت حد دخل جري وراها
داليا بصت بصدمة لقيته مالك ضحكت بعدم فهم
ماجد من برا بأحراج:مالك عيب كدة تعالي هنا
مالك بيطنتت علي سرير داليا وبيضحك:لا
ماجد بصدمة واحراج:ولد
مالك بيبصله ويطلع لسانه
وداليا عمالة تضحك وماجد مكسوف من عمايل ابنه
ماجد بحدة:مالك لو مخرجتش دلوقت مفيش خروج في weekend
مالك بزعيق طفولي:يوووه بقي ي بابا انا عايزة انام مع طنط المزة الجميلة دي
داليا ضحكت بصدمة وخجل
ماجد بحدة واحراج:انا امسكك بس واعملك الادب من اول وجديد
داليا بخجل وضحك:طب خلاص خلاص سيبو حضرتك ينام معاية لو عايز
ماجد بأحراج:لا مهو هينام معاية يلا ي ولد
مالك بعند طفولي:لا انا هنام مع طنتوته دي
داليا بتضحك:طب خلاص سيبوه معاية النهاردة
ماجد برفعة حاجبه لمالك وبيرقله بمعني انو هيوريه
ماجد مشي وداليا قفلت اوضتها
داليا بضحك:بقي دي عمايل اطفال دي
مالك بجدية:تعالي اقلك حاجة
وسحبها من اديها وداليا بصاله بعدم فهم
داليا:عايز ايه يبني
مالك بيطنتت:هييييي
داليا بتضحك جامد وقعدو يطنتتو هما الاتنين ويضحكو جامد
بعد وقت داليا نايمة علي السرير ومالك نايم في حضنها وشكله برئ وجميل جدا
داليا بصاله بحب وبتلعب في شعره
داليا حثا بحاجة غريبة وشعور متلغبط هي مش عارفه ليه اتفجأت جت لما عرفت ان ماجد ارمل وكمان عنده ابن فاقت من شرودها
مالك نايم:ماما انتي وحشتيني اوي هاتي حضن
داليت باسته بحزن:ي روحي انت بتحلم بيها
وغمضت عنيها ونامت
__________________________________________________
اشرقت شمس يوم جديد
داليا صحيت من النوم واخدة شاور وصلت ولبست لقيت مالك لسة بيصحي من النوم
داليا بصاله وهي بتلف حجابها في المراية
داليا بأبتسامة:مالك باشا لسة مصحيش
مالك بنوم وطفولة:ااممم
مالك قام وقف وطلع يجري
داليا بتجري وراه:ي بني رايح فين
مالك بيجري بطفولة:هشوف بابا وحشني اوي
داليا ضحكت علي برأته واتأكدة انو مع بباه ودخلت كملت لبس
بعد وقت
خرجت داليا ونزلت استنت ماجد في ريسبشن الاوتيل
بعد كام دقيقة لقيت ماجد جاي عليها ومعاه مالك
ماجد:اتفضلي هنركب عربيتي مع السواق ونروح علي الشركة عشان نشوف الصور والتصاميم اللي اتبعتت
داليا بهدوء:تمام
وركبو العربية وداليا مستغربة وجود مالك
داليا بهمس:انت بتعمل ايه هنا
مالك بنفس الهمس:جاي معاكم وضحك
وداليا بصتله وابتسمت
بعد وقت وصلو الشركة وهما دخلين مالك ساب ايد ماجد ومسك داليا بحب
ماجد برفعة حاجب:بقيت كدة ماشي ي مالك باشا كله بحسابه
مالك بصله وضحك وداليا كمان والكل مستغرب شكلهم وهما داخلين وداليا مش فاهمه نظراتهم ليها
دخلو المكتب
وبدؤ شغل
ماجد بص لداليا:داليا هو انتي في حد في حياتك
داليا بصتله بتفجأ من سؤاله: لأ بس ليه حضرتك بتسأل
ماجد بأبتسامة: يعني شكلك بنت جميلة وصغيرة مش عارف ازاي ميكنش في حد في حياتك واكمل بضحك هي الرجالة اتعمت ولا ايه
داليا ابتسمت بخجل:اولا انا مش بنت صغير انا عندي ٣٦ سنة ثانيا نصيب ولما ربنا كرمني كرمني بشخص اقل كلمة توصفه انو مش را*جل واطلقنا
ماجد بتفجأ:يعني انتي مطلقة
داليا بضيق:للاسف
صوت زعيق برا
وداليا بتبص لماجد بعدم فهم وقلق
ماجد قام فتح باب المكتب بحدة:في ايه وايه الزعيق دا
اسلام ببجاحة:دا انا ي ابو نسب مش معقول كل مرة كدة تنسي صوتي
ماجد بهمس وقرف:كان نسب اصوت ومنيل
دينا:ي بشمهندس دا واحد مجنون ومش راضي يفهم ان حضرتك عندك شغل
ماجد:تمام ي دينا كل واحد علي شغله وانت تعالي ورايا
دخل اسلام وراه المكتب
وقعدة عند مكان بعيد عن الشغل وداليا بصالهم بعد فهم
اسلام وهو بيقعد وبيبص لداليا من فوق لتحت
ماجد بيعدل وشه
ماجد بحدة: وشك معاية ي اسلام خير جاي ليه
اسلام ببجاحة:الله وانا كل مرة هفكرك ولا ايه وبعدين ابن اختي واحشني وبعدين دا بيفكرني بالمرحومة و…
ماجد قاطعه بحدة وقرف:ششششش بلاش وصلة كل مرة دي جاي ليه اول الشهر لسة قاعد عليه عشر ايام
اسلام ببجاحة:منتي عارف بقي الحال مش ولا بد والدنيا ضيقة علي اخوك ومحتاج قرشين كدة
مالك كان داخل بالصدفة بص لاسلام بخوف وقعد جنب ماجد
ماجد بحدة وضيق:وهو انا قاعدلك علي بنك ي اسلام وبعد كدة تجيلي اول الشهر تاني دا ايه القرف دا
اسلام ببجاحة وزعيق:خلاص ي حبيبي خلي فلوسك معاك وقام وقف ومسك ايد مالك اظن من حقي بقي ابن اختي يكون معاية مش القانون قال كدة
ماجد بغضب وشد مالك منه:ايدك لو لمست ابني تاني ي اسلام هيكون اخر يوم في عمرك انت سامع ومن هنا وطالع ملكش عندي فلوس ولا هتمس شعره من ابني واعلي ما في خيلك اركبه واذا كنت انت اصل السرسجة انا واخدها من الصفر ولفيت وعرفت معادن الناس كلها فا اتلم ومتقربش مني تاني امين
اسلام قام بغضب:ماشي ي ابو نسب نتقابل في المحاكم بقي
وخرج
وماجد متعصب جدا
وداليا بصلهم بصدمة وعدم فهم
مالك عمال يعيط ومش فاهم حاجه
داليا قربت منه
داليا بحنية:بس ي حبيبي تعالي
ماجد سحبه بغضب
داليا بصتله بصدمة
ماجد اتنفس بغضب:انا اسف ي داليا لو سمحت خليكي معاه شوية
ماجد سبهم وخرج
ومالك عمال يعيط
داليا بتحضنه:بس ي حبيبي اهدي محصلش حاجه
مالك بدموع:انا بكره الراجل دا اوي من يوم ما ماما راحت عند ربنا وهو كل شوية يجي يتخانق مع بابا كدة
داليا بتبوسه بحب:خلاص ي حبيبي اهدي
داليت خلت مالك قاعد مع احد الموظفين وطلعت لماجد علي الروف بتاع الشركة لقيته واقف في وش الهوا وباين عليه الحزن والهم
داليا من وراه:هتضايق لو سألتك مين دا وعايز منك ايه وهتقول عني حشرية ولا انزل بأحترامي
ماجد ساكت ومش بيرد
داليا استنت كام سانية ولسة هتلف وتنزل
ماجد وهو باصص قدام وهي وراه:اخو مراتي الله يرحمها من يوم ما ماتت وهو طلع من السجن وعارف ان انا ربنا مديني قلي انا خال مالك ومن حقي اخده مرضتش فا عرفت انو مش عايز مالك في حاجة بس عايز يطلع مني بمصلحة عرضة عليه يشتغل في الشركة معاية رفض قال انا عايز الفلوس علي الجاهز زهقت منه صبري نفذ وانا شايف ان فلوسي بتروح علي واحد ميستهلش
ماجد أخد نفس بضيق
داليا بذهول:معقول يكون في بني ادم بالوط*وة والقظا*رة دي بيتجار بطفل صغير عشان الفلوس
ماجد بصلها بحزن:المشكلة انا خايف فعلا يعمل محضر ونضطر نقف قصاد بعض في المحاكم ودي شغلانة وعايز سين وصاد
داليا بصاله بحزن
ماجد:داليا تتجوزيني
داليا بصدمة:نعم!!!!!
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياة بنت)