روايات

رواية قسوة الرعد الفصل الثلاثون 30 بقلم زوزا

رواية قسوة الرعد الفصل الثلاثون 30 بقلم زوزا

رواية قسوة الرعد الجزء الثلاثون

رواية قسوة الرعد البارت الثلاثون

قسوة الرعد
قسوة الرعد

رواية قسوة الرعد الحلقة الثلاثون

رعد(بغضب):مين سمح ليها تخرج بره البيت ده؟!
عمر:انت يا ولدي
رعد(بغضب):مين اللي قال الكلام ده؟!انا مسمحتش انها تخرج بره القصر
جلال:اهدي يا رعد واتكلم حصل ايه؟!
نبض(بصوت عالي):ايوه انا كد”بت وقولتلهم انك عارف..
الكل بص ل نبض بصدمة
نبض(بصوت عالي):كله لا…انا مش اجتهدت وذاكرت وسهرت ليالي ودرست طب وبقي ليا مركز واسم في تركيا واجي هنا تقولي مفيش خروج بره الباب ده
انت شغلك بالنسبة ليك مهم اوي وده باين اوي ما انت سبتني ليلة الفرح..زي ما شغلك مهم بالنسبة ليك شغلي اهم منك شخصيا
جلال(بغضب):نبض
جلال ضر”ب نبض قلم علي وشها

 

 

جلال(بغضب):شكل دلعي ليكي الكتير خلاكي متميزيش انتي بتكلمي مين وبتكلميه ازاي
رعد وقف بين نبض وجلال
رعد(بحدة):عمي مقبلش ان حد يمد ايده علي مراتي مهما كان مين
ومسك ايد نبض وطلع بيها لاوضتهم وقفل الباب
رعد(بحدة):عجبك اللي حصل ده؟!
نبض(بدموع وعصبية):انا معملتش حاجة ل ده كله
رعد(بحدة):لسة بتعاندي
نبض(بدموع و عصبية):طلقني وان
نبض(بوجع):آآه
رعد مسك نبض من دقنها بغضب وزقها علي الحيطة
رعد(بغضب):انا مستحملك ومستحمل تصرفاتك دي بالعافية..قسما بربي اسمع كلمة طلاق دي تاني هقت”لك بأيدي..ولو محتر”متيش نفسك وسمعتي الكلام ساعتها هخر”سك بطريقتي انا
نبض(بدموع ووجع):انا معملتش حاجة غلط كل اللي كنت عايزاه اني اشتغل واشغل نفسي بعيد عن القر”ف اللي انا عايشة في ده
رعد:انتي لسة مشوفتيش قر”ف انتي لسة في البداية و احسنلك تسمعي الكلام
الباب خبط
رعد زق نبض وراح فتح الباب
ثريا:معلش يا ابني ممكن ادخل ل نبض
رعد:ادخلي ويستحسن تعلميها ازاي تتعامل
رعد سابهم ونزل ل تحت…ثريا اول ما دخلت نبض اترمت في حضنها وقعدت تعيط
✨تحت✨
عادل:ايه اللي حوصل يا ولدي؟!
رعد:مفيش حاجة

 

 

هدي:يلا يا بنات علي المطبخ
كل الستات راحت للمطبخ
ادهم دخل من باب القصر
ادهم:حمدلله بالسلامة
ادهم حضن رعد وقعد جمبه هو وادم
ادهم(بهمس):في ايه؟!
ادم(بهمس):اخر”س ومتتكلمش
بلال:هطلع اشوف شربات
عادل:اطلع
بلال طلع ولقي شربات نايمة كان هيخرج تاني بس شربات مسكت ايده
شربات:عايز حاجة يا بلال؟!
بلال:لا يا شربات كملي نوم
شربات:طيب
✨عند يوسف✨
علا:عايز ايه يا حبيبي؟!
يوسف سألها عن نبض بس بالاشارة
علا:رعد جه يا حبيبي وهي اكيد مع جوزها
يوسف شاور ليها بمعني “انه مضر”بهاش؟!”..
علا:لا يا حبيبي ليه هيضر”ب مراته يعني
علا:انت عامل ايه؟!
يوسف شاور ليها بمعني “انه كويس”
علا:طيب يا حبيبي..همشي انا.

 

 

علا قامت وراحت المطبخ
ملك(بضحك):بس خدت حتة جلم ولا بتاع السيما
زهرة(بضحك):عندك حج كانت تستاهل جلم كمان
هدي(بحدة):ورد لمي بناتك
ورد:اخر”سي منك ليها
زهرة:جولنا حاجة؟!
ملك:البت تستاهل شايفين رفعت صوتها علي زوجها كيف
ملك: لا ورفعت عينيها في عينه ولا كان هاممها حد
زهرة:بت جليلة الربا”ية
علا:ميصحش اكدي يا بنات
هدي:لو جبتوا سيرتها تاني انا اللي هزعلكوا
هدي سابتهم وطلعت علي اوضتها لقت عادل قاعد علي كرسي في الاوضة
هدي:عايز حاجة يا حاج؟!
عادل:لا سلامتك يا حاجة
هدي:تحب تتغدي دلوجت؟!
عادل:كمان شوية
هدي:حاضر يا حاج..كنت عايزة اتحدد معاك في موضوع
عادل:تعالي يا هدي
هدي قعدت قدام عادل علي السرير
هدي:نبض يا حاج
عادل(بضيق):جليلة الربا”ية

 

 

هدي:متجساش عليها يا حاج
عادل(بضيق):هي تستاهل اكتر من اكدي
عادل(بضيق):تحمد ربها ان ابوها هو اللي اتصرف معها ولو كنت انا كنت جتل”تها
هدي:ي..
عادل(بحدة):خلص الكلام يا هدي
هدي:حاضر يا حاج
✨في مكان تاني عند مهند✨
فاطمة:بس صاحبك طول عمره قا”سي كدة يا مهند؟!
مهند:يا بنتي ده اتولد والقسوة جواه
فاطمة:ليه بس؟!
مهند راح قعد جمب فاطمة وحاوطها بايده
مهند:قوليلي الاول زياد نايم؟!
فاطمة:مهند كل ما اكلمك في موضوع صاحبك ده تتهرب
مهند:يا قمر انتي..انتي جميلة ليه النهاردة؟!
فاطمة(بشهقة):قصدك اني مش جميلة علطول؟!
مهند:لا طبعا انتي قمر علطول بس
فاطمة(بضيق):هي فيها بس؟!!طب وسع بقي وسع كدة
مهند:يالهووووي يا بت ده رعد مدينا هما يومين بس اجازة سيبيني استغ”لهم
فاطمة:لا انت شكلك شايفلك شوفة تاني
مهند:يا بت اسمعيني الحق اشوف بنت تانية فين؟!
فاطمة:مليش دعوة ابعد عني
مهند:يا رب..ربنا يهديكي يا فاطمة
فاطمة:قصدك ايه؟!
مهند:انا داخل انام يا بت وسعي كدة
مهند قام وفاطمة ابتسمت
مهند:قفشتك..بتضحكي عليا يا فاطمة؟!
فاطمة:بس بقي
مهند:يا مكسوف انت
مهند رجع قعد جمب فاطمة تانية وقرب منها
زياد:ماما
مهند:ايه اليوم اللي مش فايت ده

 

 

فاطمة:ايه يا حبيبي عايز ايه؟!
زياد:جعان عايز اكل
فاطمة:طيب يا حبيبي خليك جمب بابا هنا هقوم احضر العشا
مهند خد زياد علي رجله وفاطمة قامت للمطبخ
مهند:امتي هتكبر كدة ياض؟!
زياد:لسة يا بابا سنة وادخل المدرسة
مهند:اممم وناوي تطلع ايه يا عم زياد؟!
زياد:مهندس
مهند:اشمعنا؟!
زياد:علشان ماما نفسها في كدة
مهند:وانت عايز تبقي ايه؟!
زياد:اللي يبسط ماما
مهند:وابوك ده ملهوش لازمة؟!
زياد:ما انت مش بتقعد معايا زي ماما يا بابا
مهند:معلش يا اخويا
زياد:انا مش اخوك انا ابنك
مهند:ايه ياض اللماضة دي؟!
زياد:بعضا من عندكم
مهند:و الله؟!
زياد:بحبك اوي يا بابا.
مهند:وانا بموت فيكي يا روح قلب بابا
زياد:بابا انا عايز اخت
مهند:وانا وحياتك
زياد:عايز اخت؟!
مهند:لا بنت
مهند:ايه رأيك يا فاطمة؟!.
فاطمة:اه ان شاء الله
مهند:طبلي طبلي

 

 

فاطمة:هو صاحبك ده مش هيتغير؟!
مهند:هيتغير هيتغير
فاطمة(وهي بتحط الاكل):امتي؟!
مهند:لما يحب
فاطمة:وهو ده بيعرف يحب؟!
مهند:وحياتك ما اعرف…بس دوام الحال من المحال
فاطمة:طب يلا علشان نأكل
مهند:يلا يا زياد
زياد:يلا
والتلاتة قعدوا علي السفرة وبدأوا يأكلوا ويتكلموا ويهزروا
***********************************
✨في مكان تاني :عند نبض✨
نبض كانت نايمة بعمق وبدأت تتحرك في نومها
نبض(بابتسامة):ماما
-نبض فتحت عينيها ببطء واكتشفت انها كانت بتحلم بدأت تتمطع وهي نايمة لغاية ما قامت قعدت علي السرير
نبض فركت في عينيها وشالت شعرها من علي وشها لقت رعد قاعد علي الكنبة بيشتغل علي اللاب بتاعه
نبض:انت بتعمل ايه هنا؟!
رعد لا رد
نبض(لنفسها):يا غبية هيكون بيعمل ايه ما هي اوضته
رعد(ببرود):كويس انك اعترفتي لنفسك انك غبية
نبض:انت علطول با”رد كدة…ده ايه الرز”الة دي؟!
وقامت من علي السرير ودخلت الحمام غسلت وشها كتير و كل ما تبص علي خدها تفتكر اها”نة رعد وجلال ليها…بصت في المراية علي شكلها
نبض قعدت تضرب المراية بايديها لغاية ما ايديها ورمت
خرجت ودخلت غيرت هدومها
“نبض لبست بنطلون اسود لغاية بعد الركبة فوقه تيشيرت قصير لغاية الخصر ب ¾ كم باللون الاسود و فيه قلوب حمراء..رفعت شعرها ديل حصان”
خرجت وكانت هتفتح الباب
رعد:مفيش خروج الكل نام
نبض:و انا عايزة انزل لقدر.
رعد(بعدم فهم):قدر مين؟!
نبض:المهرة بتاعتي
رعد:برضو مفيش خروج..ولو جعانة كلي اي حاجة من التلاجة دي

 

 

نبض(بعصبية):وانا بقي عايزة انزل مش هفضل حبيسة عندك
رعد(ببرود):وانا قولت مفيش نزول ولا شكلك متعلمتيش من الصبح
نبض راحت قعدت علي السرير بغضب ووجع ايديها زاد وهي كانت بتكابر
رعد:قومي اعملي ليا قهوة
نبض(برفعة حاجب):اتش”ليت وانا معرفش
رعد(ببرود):هتقومي ولا اجيلك اكسر”لك رجلك
نبض:احسن برضو علي الاقل مش هسمع كلمة قومي اعملي كذا
نبض:الاااات قولي انت هتغ”ور امتي؟!😏
رعد(بسخرية):علشان تكدبي تاني
نبض:لا علشان انزل المستشفي..انا تعبت فيها اليومين دول و مش هسيب تعبي يروح كدة
رعد:تنكري انك كدبتي؟!
نبض:يا ابني هو انا متهمة قدامك
رعد:قومي اعملي قهوة انجزي
نبض:لا
رعد رفع عينيه ل نبض ونبض بصتله بتحدي
نبض:اشفقت عليك
( والنعمه الثبااات ع القرار ي نبض 😂😂😂😂)
نبض قامت وعملت كوبايتين قهوة وكانت شايلة بتاعت رعد ولسة هتحطها وقعت منها وايديها وجعتها اوي
رعد بص ليها بغضب وبعدها بص علي ايديها قام وقرب منها
رعد(بعصبية):انتي غبية؟!
نبض:انت اللي غبي ومش بتفهم…مش شايفني موجو”عة و انت بتزعق
رعد:ويا تري يا جناب الدكتورة عارفة المفروض يحصل ايه؟!
نبض:ايوه حاولت معرفتش
رعد مسك ايد نبض ورجع العظمة اللي طلعت من مكانها
نبض(بصريخ):يا حيوووووو”ان🥺👊
رعد:وجع دقيقة احسن من وجع ايام
نبض:فيلسوف انت
رعد ساب نبض واخد كوبايتها وخرج البلكونة بدأ يشرب فنجان قهوته
نبض قعدت تعمل مساچ لايديها
نبض(بصوت عالي نسبيا):مع انك متستح”قش بس شكرا
نبض طلعت تليفونها وبدأت تتفحصه
بعد فترة رعد دخل
رعد:مش هتنضفي اللي في الارض؟!
نبض:اعمله انت دي اوضتك

 

 

رعد(بغضب):انتي قاصدة تعصبيني؟!
نبض هزت رأسها بمعني اه بكل برود
رعد قرب من نبض بغضب ومسك دراعها وشدها علشان تقف قدامه
رعد(بغضب):ا………
نبض(بصريخ):عاااااااااااااااااااااا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية قسوة الرعد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى