روايات

رواية لا أدري كيف أحببتها الفصل الثامن 8 بقلم دعاء حجاج

رواية لا أدري كيف أحببتها الفصل الثامن 8 بقلم دعاء حجاج

رواية لا أدري كيف أحببتها البارت الثامن

رواية لا أدري كيف أحببتها الجزء الثامن

رواية لا أدري كيف أحببتها
رواية لا أدري كيف أحببتها

رواية لا أدري كيف أحببتها الحلقة الثامنة

وفجاه صدر صوت صندل كعبه عالى جدآ ليلتف آدم وآنيا لمصدر الصوت
آدم قام عالطول وكان في حاله صدمه
آنيا ضمت حواجبها وقالت:مش ده فاطمه ولا انا مش واخده بالى يا آدم
آدم راح عالطول عند فاطمه اللى كانت لابسه فستان اسود قصير وعا”ري من الكتاف
_اي ده ؟
فاطمه ببرود اعصاب:مش فاهمه
آدم قبض ايدو وقال:اي اللى انتى عامله في نفسك ده
فاطمه ركزت عيونها على شئ اخر غير آدم بمعنى تجاهل آدم
آدم مسك أيدها وقال:انا بكلمك على فكره
فاطمه بثقه:اوبس مخدتش بالى انا اسفه اوى
_زي ما جيتى هنااا ترجعى البيت فورا
فاطمه لفت حوالين آدم وقالت بكل ثقه:فين كلامك يا ابن الأنصاري فاكر ولا افكرك
آدم اتعصب اوى وفاطمه لاحظت غضبه وقالت:حضرتك ناسي انت قولت اي
ثم كملت:مش انت قولت كل واحد حرا في حياته ؟
آدم بصوت جهوري:انا بس اللى حرا انتى لاء

 

 

_تؤ كده مفيش عدل
فاطمه شاورت بايدها على آدم وقالت:انا زيك بردو ومن حقي اعمل اللى انا عايزه
آنيا قامت وراحت مسكت في ايد آدم محاولا اغاظه فاطمه
ولكن فاطمه اتجهلتهم تماماً وراحت عشان تشرب حاجه
آدم بص ليها والغضب كان واضح جدا من نظراته
_عندك اي ؟
الجرسون ضم حواجبه وقال:نعم ؟
_عندك اي يعمل مزاج
فاطمه بصت لادم وقالت:مش انتوا الشباب بتقولوا كده بردو يا آدم
آدم:_______
_شكل القطه كلت لسانك طب قوليلى انتى يا آنيا
آنيا اتعصبت اوى وقالت:اقولك طبعاا
آنيا شاورت للجرسون على مشروب بيخلى الانسان فاقد تركيزه خصوصاً اللى مش متعود عليا
فاطمه ساعتها خافت اوى وقالت في سرها:اعمل اي دلوقتى
الجرسون جاب كاسه فعلاا من المشروب اللى شاورت عليا آنيا لتمسك فاطمه منه الكوبايه وكانت بترتعش من شده الخوف
كل ده وآدم باصص عليها والغضب كان عنوانه
آنيا راحت عند فاطمه وطلبت من نفس المشروب اللى طلبتوا لفاطمه
_بصحتك يا فطومه
آنيا بدأت تشرب وفاطمه كان عندها تردد وخايفه اوى
آنيا حطت الكوبايه وقالت:في اي يا فطومه مش هتشربي ولا اي
فاطمه بصت لادم وبعدها بصت في الكوبايه وقرفت اوى من رايحه المشروب
_هههه شكلها مالهاش في الحرام زينا يا آدم
وفجاه فاطمه شربت الكوبايه وآدم طلع يجري عالطول ومسك منها الكوبايه ولكن بعد اي بعد ما شربتها
فاطمه حطت أيدها على دماغها وحست بتقل ومكنتش قادره تفتح عينها
آدم مسك ايدها وآنيا اتعصبت اوى وشدت ايد آدم وقالت بمايعه:سبها يا آدم هي حراا
ولكن كانت رد فعلا آدم صادمه جدااا لانيا
آدم زق آنيا ومسك ايد فاطمه اللى مكنتش في واعيه خالص وبدأت تقول كلام غريب جداا
_آدم آدم
آدم طلع وفتح باب العربيه لفاطمه وقال:اركبي
فاطمه بدون واعى:مش راكبه ولازم اعلمك الادب صحيح ربنا زعلان منى بس ده الحل الوحيد عشان اعلمك الادب
آدم ببرود:خلصتى؟
فاطمه بغضب طفولى:لا لسه وعندي كلام كتير عايزه اقوله
آدم ركبها العربيه غصب عنها وركب هو كمان ومشوا
في الطريق ✨
_حلو البتاع ده اوى هو اسمه اي يا آدم
آدم مسك أيدها وقال بغضب:اسكتى بقااا
بعد شويه آدم نزل من العربيه وفتح ليها الباب وقال:انزلى

 

 

 

فاطمه بدون واعى:لا مش نازله ولازم أعلمك الادب
وفجاه آدم حملها بين ايده وهي حاولت تقاومه لكن معرفتش خصوصاً أنها مش في واعيها
آدم فتح باب الشقه ونزلها على الأرض وقال بعصبية:انتى ازاى تطلعى وباللبس القذ”ر ده
فاطمه بكلام مقطع:انت مالك وبعدين ده حياتى وانا حرا فيها
آدم مسك أيدها جامد اوى وقال:ده مش حياتك يا روح امك وشر”فك من شر”في
_وشر”فك انت فين
وفجاه قلم ينزل على خد فاطمه لتنزف د”م من فمها عالطول
آدم بصوت جهوري:انا لحد دلوقتى مش عايز ازعلك فاهمه
الدموع نزلت من عين فاطمه وده أثر اوى في آدم
آدم خدها في حضنه وقال بحنان:انا اسف ثم كمل بعصبية:ما انتى واحده عنيده اوى
_لو في حد عنيد هنا يبقا انت يا ابن الأنصاري
_طب خلاص اهدي وروحى غيري القرف ده
فاطمه دخلت الاوضه وآدم قلع الجاكيت وقعد على الكرسي وطلع سيجاره وكان رايح يشربها الا انه سمع صوت أغانى
آدم فتح الباب وفتح بوقه من الصدمه
فاطمه كانت بتر”قص وبتنطط زي العيله الصغيره على السرير
_اي اللى بتعملى ده
فاطمه نزلت من على السرير وشدت آدم وقالت:تعالى نر”قص
آدم رفع حاجب وقال:اي ؟؟
فاطمه مسكت ايد آدم وحطتها على خصر”ها وآدم كان رايح يشيل ايدو ولكن فاطمه مسكت ايدو ورجعتها
_اي اللى بتعملى ده ؟
فاطمه حطت أيدها على فم آدم وقالت:اشش خلى الجو هادي ورومانسي
آدم ضم حواجبه وقال:هادي ورومانسي
فاطمه هزت رأسها وآدم مكنش مستوعب اي اللى بيحصل
وفجاه اغنيه اجنبيه رومانسيه جدا اشتغلت وآدم سرح في عيون فاطمه ولاول مرة يستجاب معها
فاطمه حضنت آدم وقالت:انا بحبك اوى يا آدم وبكر”ه البت آنيا اوى بحسها ملزقه
_ملزقه
فاطمه هزت راسها وقالت:ملزقه اوى انا مش عارفه اي الحلو فيها والا يمكن بتحبها عشان لبسها المغر”ي ده
آدم ضحك على براءتها وفاطمه بصت في عيون آدم وقالت:هو انت ممكن تحبينى في يوم من الايام
نبضات آدم ازدادت ربما كانت مسموعه وقال:مش عارف
_بس انا عارفه
آدم باستغراب:عارفه اي ؟
_عارفه انى بحبك اوى وانت كمان هتحبينى
آدم بصدمه:بتحبينى
فاطمه هزت راسها وقالت:اه بحبك عشان كده مش عايزاك تروح البا”ر ابدا ولا تكلم بنات
آدم استغل أنها مش في واعيها وقال:وبتحبينى من امتى
_من زمان اوى
_بس انا عمري ما شوفتك خالص
_بس انا كنت بشوفك كنت بروح مع جدي ساعات عند جدو فاروق وبشوفك وانت مشغول بالبنات بس
آدم بصوت واطى جدا ربما مش مسموع:عشان كده جدي اثر يجوزنى ليكى يا بت ال ***
_بتقول حاجه
آدم ابتسم وقال:لا مش بقول حاجه

 

 

 

فاطمه بصت في الأرض وقالت:انا حاسه ان دماغى تقيله اوى
_من المشروب
فاطمه بصت لادم وقالت بعد فهم:مشروب اي
آدم شال فاطمه مره واحده وحطها على السرير وقال:نامى ونتكلم المساء
فاطمه مسكت ايد آدم وقالت:وانت رايح فين ؟
آدم مقدرش يرد عليها لانه خايف يستغل حالتها ده ويعمل فيها حاجه يندم عليها طول عمره
_رايح عند آنيا صح ؟
آدم هز رأسه بمعنى لا وقال:هروح اشرب سيجاره وراجع
فاطمه بغضب:مش انت وعدتنى انك مش هتشرب القرف ده تانى
_انا لازم أمشي والا
فاطمه قامت وحطت أيدها على خدها وقالت:والا اي
آدم خد نفس عميق وقال:مش قادر لاء
آدم حط دماغ فاطمه على المخده وغطاها وقال: نامى
فاطمه نامت عالطول لان المشروب تأثيره سريع جدااا
آدم طلع وقال:لا فوق لنفسك كده أوعك تعمل حاجه تندم عليها طول عمرك
آدم نام على الكنبه وقال:هو انا ليه فرحت انها بتحبينى معقول
آدم بتردد:لاء لاء
عند آنيا ✨
_اما ارن على آدم اشوف اي اللى حصل ؟
آنيا رنت على آدم فعلاا ولكن رقمه مشغول وآنيا قالت بشك:معقول يكون عملى حظر
آنيا بتردد:لاء لاء مستحيل آدم يعمل كده وفجاه قالت بخوف:وليه لاء
آنيا خدت شنطتها وقالت:انا لازم اروح واتأكد بنفسي
بعد شويه آنيا نزلت من العربيه وقالت:آدم في شقته
_اه يا انسه
آنيا طلعت ووصلت عند شقه آدم وعدلت شعرها ورنت الجرس
آدم قام وقال:يا تري مين ده ؟
آدم بص من الباب ولقي آنيا واللى عملوا كان صادم جدااا
آدم دخل ومردش على آنيا اللى وقفت اكتر من ربع ساعه برا وفي الاخيرا خدت بعضها ومشت
آدم استغرب نفسه اوى وقال:انا ليه عملت كده
آدم بخوف:هو اي اللى بيحصلى ثم كمل: آدم الانصاري مستحيل يتغير مهما كان مستحيل
آنيا نزلت وقالت:حضرتك متاكد ان آدم طلع
_ايوه طلع وكان شايل المدام بتاعته
_😳😳
وقتها الجمله ده هزت آنيا وقالت:انت بتقول اي
_بقول اللى شوفته يا انسه عن اذنك
آنيا ركبت عربيتها وقالت:في اي معقول اللى بفكر فياا
عقل آنيا:لا طبعا آدم بيحبك ومستحيل يعمل كده
قلب آنيا:وليه لاء واكبر دليل أنه فوق ومرداش يرد عليكى يا عالم بيعمل اي ؟
نبضات آنيا ازدادت وقالت:لاء والنبي انا من غير آدم امو”ت انا مقدرش اشوفه في حضن واحده تانيه
آنيا شغلت العربيه وساقت باقصي سرعه ومجرد التفكير في أن ادم فعلا بيحب فاطمه بتتجن
عند جابر جد فاطمه ✨
_بتفكر في اي يا فاروق

 

 

 

_مش عارف يا جابر نفسي آنيا تطلع من حياه آدم بقاا البت ده مش سهله
جابر حط ايدو على قلبه وقال:انت بتخوفنى ولا اي يا فاروق
_مش بخوفك يا جابر بس البت ده حربايه فعلا ومش عارف آدم مهتم بيها كده ليه
جابر قام وقال:يعنى اي ؟ حفيدك ماشي مع بنات الناس
فاروق مسك ايد جابر وقال:اهدا يا جابر خلينا نتكلم بعقل
_عقل اي يا فاروق انت مش سامع حضرتك بتقول اي
_الله وانت مستغرب كده ليه ما حضرتك عارف ان آدم زي ابو نوعاً ما
_بس فكرت أنه هيتغير بعد ما يتجوز حفيدتى
_انا خلاص قررت
جابر بخوف:قررت اي ؟
_آدم وفاطمه مش هيسافروا فرنسا
_ليه؟
_مش عايزهم بعيد عننا يا جابر بس انا عندي حل افضل من كده
_حل اي
_هبعت فاطمه وآدم الساحل واهو يبعدوا عن البومه شويه
_هههه بتهزر صح عادي ممكن تروحلهم في اي وقت
فاروق بيأس:عندك حق
جابر بتفكير:طب انا عندي حل اي رايك بيروت
_بيروت
_اه بيروت لبنان حلوه اوى
فاروق قعد يضحك وقال: احنا كده مش بنحلها احنا كده بنعقدها
_ليه ؟
_انت ناسي بنات لبنان ولا اي يا جابر
جابر قعد يضحك أيضا وقال:كانت ايام والله طب تعرف كانت احلى سفريه بينا
_فعلاا عندك حق المهم هنعمل اي ؟
_بص انا مش عايز آدم وفاطمة يروحوا دوله اجنبيه دوله عربيه احسن
_طب يروحوا فين ؟
جابر حط ايدو على خدو وقال:مش عارف بس لازم يروحوا مكان هادئ ورومانسي كده عشان يتقربوا من بعض اكتر
_طب ما تعمل بحث على جوجل وشوف دوله حلوه كده يروحها
جابر شال ايدو عالطول وقال:طب والله فكره
_طب يلاااا
في الطريق✨
كانت سايقه العربيه باقصي سرعه والدموع نازله من عينها عملت على فقد تركيزها في القياده
كانت عربيه جايه أيضا عكس عربيتها
الراجل داس فرامل عالطول وقال بصوت عالى جدااا:اهدي يا بنتى وقفي العربيه ده
آنيا مكنتش في واعيه خالص وسرعت السرعه اكتر
الراجل كان رايح يغير طريقه ولكن عربيه آنيا كانت اسرع وفجاه دخلوا في بعض
_اعااااااااا

 

 

 

في المساء ✨
عند فاطمه وآدم ✨
فاطمه بدأت تفوق وكانت حاسه بتقل في رأسها
فاقت فعلاا ومسكت دماغها وقالت:هو اي اللى حصل انا مش فاكره حاجه
فاطمه قامت ولقت آدم نايم على الكنبه براا
_هو اي اللى حصل
فاطمه بدأت تفتكر فعلاا وقالت:ينهار اسو”د معقول قولت حاجه من غير ما اخد بالى
آدم بدأ يفوق آيضا وفاطمه دخلت الاوضه عالطول وقعدت على السرير وقالت:يا رب والنبي لاء انا خايفه الا اكون قولت حاجه كده ولا كده
وفجاه الباب انفتح ليدخل آدم وفاطمه بصت ليا وبعدها بصت في الأرض
_انا جعااان
فاطمه قامت وقالت:حاضر ربع ساعه والاكل هيجهز
آدم مسك ايد فاطمه وقال:قولتى كلام كتير اوى الصبح
فاطمه برقت مره واحده من الصدمه وقالت:قولت اي
_لا انا عايز اكل الأول وهقولك واحنا قاعدين على السفره
نبضات فاطمه ازدادت وقالت:معقول اكون قولت ***
فاطمه راحت المطبخ عالطول وكانت مرتبكه اوى وقالت:قولت اي قولت اي انا مش فاكره حاجه خالص
عند جابر وفاروق ✨
_اي رايك في المغرب
فاروق ضم حواجبه وقال: المغرب حلوه ممكن غيرها
_في اماكن حلوه اوى
_طب قول وانا هختار
_عندك عمان المغرب تونس الامارات وقطر
_قطر الدوحه حلوه اوى وبعدين اكتر دوله تشبه الدول الأجنبية
_خلاص تمام والتذاكر اللى حجزتها لفرنسا
_مش مهم انا قررت آدم وفاطمه يروحوا قطر بس آنيا مش هتعرف
_ازاى
_آنيا مفكره أن آدم وفاطمه رايحين فرنسا وانا عايزها تفكر كده مش عايزها تعرف أنهم رايحين قطر
جابر هز رأسه وقال:تمااام
فاطمه جهزت الاكل وكانت مكسوفه اوى من آدم انها تكون قالت كلام مكنش ينفع يتقال حاليا
آدم طلع من الاوضه وقال:لحقتى !!
فاطمه بصت في الأرض وقالت:انا هروح اغير هدومى
_خلاص غيري هدومك وانا هنتظرك
فاطمه بتسرع:لا كل انت انا مش جعانه
_ازاى انتى مكلتيش من الصبح يلا ادخلى وانا منتظرك
فاطمه مقدرتش تتكلم ودخلت فعلاا عشان تغير هدومها
بعد شويه فاطمه طلعت وكانت حاطه وشها في الأرض وآدم مبسوط اوى إنها خايفه كده
آدم بجمود:اقعدي

 

 

فاطمه قعدت وكانت مرعوبه فكلمه مرعوبه لا تكفي
آدم مسك المعلقه وكل ده وفاطمه حاطه عينها في الطبق ومكنتش عارفه تعمل اي ؟
_ما ترفعي راسك اللى يشوفك كده يقول انك عامله حاجه غلط
فاطمه رفعت وشها عالطول وآدم قال:انتى ازاى تقولى كده
نبضات فاطمه ازدادت وقالت بخوف:قولت اي
آدم مستغل خوفها الزايد عن حده وقرب الكرسي منها وقال:قولتى انك بتحبينى
فاطمه كانت ماسكه كوبايه في أيدها ووقعت منها عالطول
آدم بص على الأرض وقال:هو انا قولت حاجه غلط
فاطمه قامت عالطول وقالت:انا حاسه انى تعبانه اوى عن اذنك
آدم مسك ايدها وفاطمه كانت بتحاول تهرب منه ولكن ازاى
آدم قام وقرب منها وقال بهمس:انا مش هجيب خدامه زي الشاطره كده لمى الازاز ده
فاطمه هزت راسها وقالت:حاااضر
آدم ساب ايدها وقال:انا طالع الا صحيح انتى عرفتى منين البا”ر ده ؟
فاطمه بصت في الأرض وقالت:سالت البواب وقالى انك بتروح البا”ر ده عالطول
_البواب ؟
فاطمه هزت راسها وقالت:اه
آدم بعصبية:عارفه لو تروحي البا”ر تانى عارفه هعمل اي ثم كمل بغضب :هد”فنك مكانك
فاطمه رفعت وشها وبكل جرأة:هروح زي ما انت بتروح
_ده تهديد بقاا
فاطمه بخوف:اعتبره كده
آدم اتعصب اوى وزق الكرسي برجله وقال بعصبية:وربنا لو تروحى البا”ر تانى لاقت”لك فاهمه
فاطمه:________
آدم بغضب جنونى:فاهمه
فاطمه بخوف ورهبه: فاهمه والله العظيم فاهمه

 

 

 

آدم عدل الجاكيت وقال:شاطره
وفجاه التليفون الأرضي رن
_الوووو
الشخص:___________
آدم:😳😳
القمر اللى بتقرا في صمت ممكن ليك بس يا قمر والله بيفرق معايا اوى ⁦♥️⁩⁦♥️⁩
واسفه جدا على التأخير 🥺

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لا أدري كيف أحببتها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى