رواية حب عبر الصدف الفصل الثاني 2 بقلم نعمة أحمد
رواية حب عبر الصدف الجزء الثاني
رواية حب عبر الصدف البارت الثاني
رواية حب عبر الصدف الحلقة الثانية
شاب بزعيق : طلع القماشة اللي معاك بسرعة قبل ما اتفضحنا
كيان بصريخ : الحقوني حد يساااعدني الحقوووونيي
كتم فمها احد الشباب بقماشة بها منوم ثم سقطت كيان مغشية بين أيديهم ثم جاء من الخلف
ادهم بزعيق : انت اي اللي بتعملوا ياض انت و هو
احد الشباب بعربجيه:وانت مالك يا وحش شق طريقك يعم
ادهم بقرب منه : انت متعرفش انا مين
شاب بسخريه : مين يعني الشحات مبروك وانا مش واخد بالي
( ضحكوا جميعاً )
ادهم : انا هعرفك اناولا الشحات مبروك
(ثم اعطاه بوكس في عينه ثم بطنه…واقترب اليه شاب اخر معه مطوه)
شاب : انت فاكر نفسك اي طب تعالالي
(فدفع ادهم منه المطوه بعيدا ثم لوي رقبته نزل الشاب ميت)
ادهم بتحذير: تحب تشوف الشحات مبروك اللي جوايه ولا
(فجري الشاب هاربا منه والقي كيان علي الارض فلحق بها ادهم)
ادهم بخوف : يا انسه يا انسه فوقي (في نفسه) طب اعمل اي يارب اخد الفيلا معايا لحد ماتفوق ولا اعمل اي خلاص انا هخدها
‘في فيلا ادهم ‘
(وضع كيان علي سريره وجلس بجانبه )
ادهم بتوهان: هي ازاي جميلة كدا انا لو اطول ..لاءلاء اناشوفت احلي منها اصلا و متاثرتش
(فدق جرس الفيلا وذهب ليفتح فتفاجأ)
سارة بتحضنه: دومه وحشتني اووي
ادهم بخضه: سارة انتي اي اللي جابك
سارة بتكشيرة: يعني حد يقول لأخته كدا حبيت اعملك مفجأ ومرديتش اقولك اني جايه مصر
ادهم بتوتر: لا يحبيبتي تنوري بس
سارة وهي طلعها : خلاص يا ادهم انت عامل حوار لي المهم كنت في حاجة نسياها بأوضتك
( جري ادهم علي أوضة قبل ان تفتح الباب)
ادهم بزعيق : استني بس يااااسارة عيييب كداا تدخلي أوضة اخوكييي الكبير منغير ماتستأذني يااااسااارة
‘كيان في الغرفة ‘
كيان بتعب : اه انا حاسه بتقل ف دماغي لي اي دا انا فين ..معقول ان مخطوفة وبعدين اي الزعيق دا
(وسمعت حد بيفتح باب الاوضه)
كيان بخضة : يلهوووي يلهوي اعمل اقوم استخبي في اي طب ولا اعمل اشوف الدولاب (في نفسها) يماما بس انا خايفه يكون في عفريت جوا كييان انت مش جبانه توكلنا علي الله
سارة بشك:ادهم هو في حد جوا
ادهم بعلو صوت : انتي مجنونة ياسااارة ولا اي
سارة : طب بتعالي صوتك لي
ادهم ببرود: وانتي مالك براحتي اعمل اللي انا عايزه
سارة بشك : طب دخلني طلما مفيش حد
ادهم : خشي يا سارة وبطلي زن اتفضلي
سارة وهي داخل الأوضة:طب ما هو مفيش حد اهو
ادهم ببرود: قولي لنفسك شوفي كنتي عايزاه و برا
سارة : حاضر
(خرجت سارة و قفل ادهم الباب)
ادهم بتنهيده : أوف قلبي كان هيقع يتري استخبت فين دي
( راح شاف الحمام ملاقاش و البلكونه ملاقاش )
ادهم بضيق : أوف راحت فين دي ياربي
كيان : انا اهو انا اهو انت مين
ادهم ببرود: مش فكراني المهم انا ساعدتك لما كانوا..
كيان بتذكر : اه خلاص متكلمش وبعدين مين قالك ساعدني وجبني بيتك هنا
ادهم بعصبيه : انتي بتقوليلي يعني انا غلطان اني ساعدتك ولا افهم اي من كلامك
كيان بعصبيه : ايوه يعني المفروض متجبنيش بيتك عيب كدا
ادهم بقرب منها: يعني لو كنت سبتك وهم خادوكي كنتي هتفرحي
كيان بتوتر: ابعد عني وبعدين وبعدين لإما
(ادهم وهو يقرب و هي ترجع حتي خبطت ف الدولاب )
ادهم وهو يقرب من وجهها:لإما انتي متقدريش تعمليلي حاجة
كيان بعند : تحب تشوف
ادهم بقرب اكثر : وريني
(ثم لم يري الا ويد كيان تنزل علي وجه ثم فرت اللي خارج الفيلا )
ادهم بصدمة :هو دا بجد
(بينما يتحسس ادهم مكان القلم دخلت سارة)
سارة:ادهم انا سمعت حد بيفتح الباب هو في حد معانا
ادهم وهو يعتدل : لاء تلاقيها ام عيد شغالة هنا
سارة بإستغراب: هو مالو وشك
ادهم وهو يداري : لاء مفيش انا كنت هقع بس
سارة بتعجب: مااشي
‘في منزل كيان ‘
جميلةبدموع : كياان مش بتردي عليا لي كدا تقلقي اختك
كيان : اسفه واللهي يا جميله بس تلفوني فصل شحن وكدا
جميلة : طب اتأخرتي لي جامد
كيان بتوتر : اصل اصل كان في شغل كتير
جميلة بخبث: متأكدة اومال خدودك بقيت حمرا لي
كيان بتوتر اكتر: انا لاء مفيش حاجة وبعدين يلا بقي انتي بكرا هتصحي بدر مش وراكي جامعة ولا لي
جميلة : ماشي يا كيان هسيبك المرادي
‘في غرفة كيان ‘
(رمت نفسها ع السرير )
كيان لنفسها: بس صح اللي عملتوا حتي لو ساعدني مكنش ينفع يقرب مني كدا ولا يجبني البيت حتي …. انا هبعت لأستاذة دعاء مديرتي هقولها اني بكرا هغيب
“يوم جديد”
كيان بتعب: اااه الواحد بقالو كتير منمش كدا
جميلة بفوقان : صباح الخير يبرو
كيان بتعجب: برو اي يبنتي جبتي الكلمة دي منين ومعناه اي اصلا
جميلة بضحك : اي يا كيان معناه اخويا انتي متعرفش هههه انتي نرم اووي
كيان بصدمة : انا نرم
(فحدفت عليها المخدة )
جميلة بتوجع مصطنع: اهه كدا تضربي اختك الصغير يا ظالمة
كيان : صغيرة علي السنتين اللي بينا بقيت صغيرة يا شاحطة
جميلة بغمزة : هعدهالك المرادي بس عشان متأخرة انتي م هتروحي الشغل انهاردا
كيان :لاء انا خدت اجازة وانا هنزل اشتري حاجات من السوق
جميلة : تمام انا نازلة بقي سلام
كيان : سلام
‘في شركة بابل’
عماد: قولي اخر الأخبار
تامر : يا كبير عرفت الصفقة اللي تمت بينهم و بين شركة كبيرة من الخليج
عماد بجدية : عيزاك تعرفلي هتبقي امتا بظبط انت فاهم امتاا بظبط يلا برا
تامر بطاعة : عنيا يا كبير عن إذنك
عماد: اما نشوف اخرتها معاك اي يا ادهم يا انا يا انت في السوق
……….
‘في شركة ادهم حيث دخل هو بهيبته التي يخشي الجميع النظر لها مع الهمسات من الفتيات الذين يعملون بشركة وهو لا يلتفت اليهم بل يتجاهلهم تجاهل يحرق قلوبهم’
ادهم : القهوة يا آيه
آيه بسهوكة : حاضر يا مستر ادهم
ادهم بقرف : مشفكيش لابسه البس المقرف دا تاني لإما هتترفدي
روان : ادهم انت جيت
ادهم ببرود: انتي محدش علمك تخبطي علي الباب
روان بسهوكة : دومة هو انا حد غريب
ادهم ببرود:اه انتي شايفه ان انتي مش غريبه ازاي
روان بزهق : خلاص يا ادهم المهم تسليم الشحنة بعد بكرا
ادهم : تمام اتفضلي
روان بضيق : اووف انت الواحد ميعرفش يتكلم معاك كلمتين
…………….
‘اثناء ذهاب كيان للسوق ‘
جارتها ام محمد : اذيك يبت يا كيان
كيان بذوق : الحمدلله يا طنط حضرتك عامله اي
ام محمد بقرف : كويسة اومال يحبيبتي هتجيبي الفلوس اللي مستلفاها مني امتي
كيان بحرج : واللهي يا طنط اول ما هقبض هجيلك واديكي ٥ الآف بس انا مش هقدر اديهم لحضرتك دفعة واحدة
ام محمد بسخرية : يا ختي اي حاجة والله سعات الواحد بيندم علي حاجات كدا
كيان بإحراج: عن إذنك ياطنط
ام محمد: اتفضلي
……..
(كيان ف سوبر ماركت )
كيان : اتفضل حسبني علي دول
العامل : ١٠٠ج
كيان : اتفضل
محمد : عنك يا كيان
كيان : لاء شكراً يا أستاذ محمد انا هشيلهم
محمد : هاتي بس عنك يا ست البنات
كيان بضيق : قولت لحضرتك شكراً ولوسمحت احفظ الألقاب بينا
محمد بسخريه : ومالو كنت عايزاه اقولك علي حاجة كدا
كيان بضيق : اتفضل لو سمحت بسرعة عشان كدا عيب و مينفعش
محمد بمكر : انا بعرض عليكي الجواز ….
كيان بدهشة : نعم
محمد بخبث : استني انا جايلك في الكلام قصدي لما احنا نتجوز كدا انتي هتبقي مش لازم تسدي الدين اللي عند امي
كيان بحزن : بس..
محمد بخبث : مبسش خدي وقتك وفكري وكمان انا شايف ان دا هيبقي راحة ليكي و تقدري تصرفي علي اختك براحتك وغير كدا اختك هتبقي قريبة مننا
كيان بحزن : حاضر هفكر عن إذنك
محمد بمكر: ف رعايه الله يستهم
‘اثناء رجوع كيان للمنزل ‘
كيان بفرحة : مروة اي الصدفة دي
مروة بضحك : طلعالك انا في البخت هههه
كيان : يست احلي بخت واللهي ما تيجي تطلعي تقعدي معايا شويه
مروة بأسف : مش هعرف بجد انا قولت لماما اني هجيب حاجات و اروح بسرعة
كيان بحزن : كدا يعني دا حتي انا في البيت لوحدي و جميلة شوية وجايه من الجامعة
مروة بخوف : يلهووي استخبي يا كيان بسرعة خشي المحل دا يلا بسرعا
كيان بتوتر : اي في اي
مروة بخوف : بصي مين دول لو شافوكي هيقتلوكي بسرعا يلا
كيان بدموع : انا خايفة يشوفني يا مروة ثم ….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب عبر الصدف)