روايات

رواية أميرة آخر الزمان الفصل السادس والعشرون 26 بقلم ملك ابراهيم

رواية أميرة آخر الزمان الفصل السادس والعشرون 26 بقلم ملك ابراهيم

رواية أميرة آخر الزمان الجزء السادس والعشرون

رواية أميرة آخر الزمان البارت السادس والعشرون

أميرة آخر الزمان
أميرة آخر الزمان

رواية أميرة آخر الزمان الحلقة السادسة والعشرون

ـ يعني اكلم المحامي ابلغه بموافقتنا ولا ايه، عشان نخرج جمال قبل ما يتحول للنيابة الصبح
تحدثت خالته بلهفة قائلة له.
ـ ايوه كلمه واتفق معاه وسيب جمال عليا انا هعرف اخليه يوافق بس نخرجه بكره
تحدث فريد بابتسامة قائلاً.
ـ متقلقيش يا خالتي ان شاءالله بكره هنخلص كل حاجه في القسم وجمال يمضي وهي تتنازل
____________
في بيت والدة أميرة الساعه السادسة والنصف مساءًا .
خرج ضياء من غرفته بعد ان ارتدى ثياب للخروج وغمز الي والدته الجالسة امام التلفاز بجوار والده.
نظر اليه والده بطرف عينيه قائلاً له بمكر.
ـ على فين العزم كده يا حبيب ابوك؟
توتر ضياء قليلاً وتحدث وهو ينظر إلى والدته يطلب منها بعينيه ان تقول اي شئ، حاولت والدته ان تتحدث الي والده لكن الدسوقي مانعها من الحديث وبدأ هو الحديث مع ابنه مرة أخرى قائلاً له.
ـ مبتردش عليا ليه يا حيلتها، واقف مستني امك هي اللي ترد عليا!!
تحدث ضياء بتوتر قائلاً لوالده.
ـ انا رايح عند واحد صاحبي
تحدث اليه والده ببرود قائلاً له.
ـ مفيش خروج من البيت النهاردة يا ضياء
نظر اليه ضياء بصدمة ونظرت اليه زوجته بغضب قائلة له.
ـ وفيها ايه لما يخرج شويه مع اصحابه!!
رد عليها زوجها ببرود قائلاً لها.
ـ والله هو ده اللي عندي وخروج من البيت الليلة دي مش هيخرج
ثم ارتفع صوته قائلاً لـ ضياء بصرامة.
ـ يلا ادخل جوه قولت مفيش خروج بدل ما تبقى ليلة طين عليك انت وامك الليلة دي
نظر ضياء إلى والدته بحزن، حركت والدته رأسها بقلة حيلة، اتجه ضياء إلى غرفته وهو حزين، تابعته والدته بحزن ثم نظرت الي زوجها بغضب ووقفت واتجهت الي غرفة نومها.
جلس الدسوقي ينظر امامه بثقة هامسا بمكر.
ـ لازم ابعدك يا ضياء عن أميرة لان قربك منها مش في مصلحتي انا
دخل ضياء غرفته بغضب، حزين علي منع والده له بالخروج، اخذ هاتفه واتصل علي هاتف راندا واخبرها ان الدكتور محمد سوف يأتي اليهم لاخذ أميرة كي يذهبون الي المحامي واعتذر منها قائلاً انه لن يستطيع الخروج من المنزل بسبب والده وطلب منها ان تذهب هي مع أميرة.
رواية أميرة آخر الزمان بقلمي ملك إبراهيم.
______________
في منزل راندا..
اغلقت راندا الهاتف بعد انتهاء المكالمة مع ضياء واقتربت من أميرة وتحدثت اليها بحماس قائلة لها.
ـ أميرة اخوكي ضياء كلمني دلوقتي وقالي ان الدكتور محمد كلمه وقاله ان المحامي طالب يقابلك والدكتور جاي الساعه سبعة ياخدك عشان تروحوا للمحامي وضياء كان جاي بس ابوه زعق معاه ومنعه يخرج وقالي اجي انا معاكي
نظرت اليها أميرة بستغراب قائلة لها.
ـ والمحامي عايزني ليه ربنا يستر
ثم اضافة بحزن.
ـ وابو ضياء بيزعله ليه!
حركت راندا كتفيها بعدم معرفة ثم اضافة بحماس.
ـ انا هدخل البس بسرعه وانتي حاولي تجهزي انتي كمان ولو عيزاني اساعدك قوليلي
حركت أميرة رأسها وهي تنظر امامها بشرود، تفكر بخوف لماذا طلبها المحامي.
بعد وقت..
انتهت أميرة من ارتداء ثيابها بصعوبة وندت علي راندا كي تساعدها في لف حجابها..
خرجت راندا من غرفتها وهي ترتدي ثوب جديد لم تراه أميرة ترتديه من قبل وتضع ميك آب خفيف وتظهر بمظهر رقيق وجميل، ابتسمت أميرة بسعادة عند رؤيتها بهذا الجمال وتحدثت اليها بسعادة قائلة لها.
ـ الله يا راندا انتي جميله اوي ايه الشياكة والجمال ده كله!
خجلت راندا واحمر خديها من شدة الخجل ثم همست الي أميرة بتوتر قائلة لها.
ـ حلوة بجد يا أميرة؟
تحدثت اليها أميرة بحماس قائلة لها.
ـ قمرررر
قبلتها راندا قبله مرحه بالهواء قائلة لها.
ـ والله انتي اللي قمرر
ابتسمت أميرة وتحدثت اليها بمرح قائلة لها.
ـ بس ايه سر الجمال اللي ظهر فجأة ده؟!
ابتسمت راندا بخجل قائلة لها.
ـ عايزة ادلع نفسي شويه وبعدين مش احنا خارجين لازم نبقى حلوين كده ومهتمين بشكلنا
ابتسمت لها أميرة وتحدثت اليها بمرح قائلة.
ـ طب ممكن يا قمرر انتي تساعديني الف الطرحة؟
ردت راندا بابتسامة قائلة لها.
ـ طبعا من عينيا يا قلب القمر انتي
واقتربت راندا من أميرة وساعدتها في ارتداء الحجاب وبعد وقت قليل اتصل ضياء علي هاتف راندا مرة اخري واخبرها ان الدكتور محمد ينتظرهم بالخارج، اخذت راندا بيد أميرة وخرجوا معا من المنزل.
رواية أميرة آخر الزمان بقلمي ملك إبراهيم.
جلس الدكتور محمد بداخل سيارته، خرجت راندا وهي تمسك بيد أميرة تساعدها، خفق قلبه عند رؤيته لـ أميرة، ابتسمت راندا بسعادة واضحة عند رؤيتها للدكتور محمد، لاحظت أميرة سعادت راندا الواضحة ونظراتها للدكتور محمد، ابتسمت أميرة بهدوء عندما بدأت تفهم قليلا سبب تغير صديقتها، فتح لهم الدكتور محمد باب السيارة وهو بداخلها، اقتربت راندا من الباب الامامي وساعدت أميرة في الجلوس بجواره بالامام وجلست هي بالخلف وهي تنظر اليه بخجل، لم يرى الدكتور محمد نظراتها اليه لان عينيه كانت ترى أميرة فقط، تحرك بالسيارة في طريقه الي مكتب المحامي طارق.
نظرت اليه أميرة وتحدثت بقلق وخوف قائلة له.
ـ حضرتك تعرف المحامي عايزني ليه؟
تحدث اليها الدكتور محمد بهدوء وهو ينظر الي الطريق امامه قائلاً لها.
ـ للاسف مرضيش يقولي في التليفون بس ان شاء الله خير متقلقيش
همست أميرة بصوت ضعيف قائلة.
ـ يارب
جلست راندا بالخلف تتابع حديثهما بصمت ولم تبتعد عينيها عن الدكتور محمد.
بعد وقت وصلوا الي مكتب المحامي..
نزلت أميرة من السياره بمساعدة راندا لها، دخلوا مكتب الاستاذ طارق المحامي وكان طارق في انتظارهم، رحب بهم بمكتبه وطلب من سكرتيره مكتبه ان تأتي لهم بمشروب للضيافه.
بعد جلوسهم تحدث اليه الدكتور محمد بفضول قائلاً له.
ـ خير طمنا ايه الاخبار وايه الموضوع اللي مرضتش تقولهولي في التليفون؟
نظر اليه طارق بابتسامة ثم نظر الي راندا وأميرة واعتقد ان راندا هي أميرة ولم يتوقع ان أميرة هي موكلته بسبب صغر سنها الواضح لكنه استغرب اثار الضرب بوجهها.
تحدث إليهم بهدوء قائلا لهم.
ـ النهاردة قابلت استاذ فريد المحامي، هو محامي جمال طليق مدام أميرة وعرفت انه بيكون ابن خالته كمان واتفاجأت انه واقف في صف مدام أميرة ضد ابن خالته وعارف بكل الظلم اللي اتعرضت له وعايز يساعدنا انها تاخد كل حقوقها من جمال من غير قضايا ولا محاكم وكل هيكون بالقانون
نظروا اليه بدهشة، تحدثت اليه أميرة بفضول قائلة له.
ـ يعني ايه هيساعدني اخد كل حقوقي؟
نظر اليها طارق بصدمة، تفاجئ من حديثها، تساءل بداخله، لماذا تتحدث وكأنها أميرة، هل هي أميرة؟!.. ابتسم الدكتور محمد لانه فهم سبب صدمة صديقه لان هذا ما حدث معه عند مقابلته لاميرة وراندا اول مرة لم يتوقع ايضا ان هذه الفتاة ومن الواضح ان عمرها لا يتخطى العشرون مطلقة وام لـ طفلتين..
تحدث الدكتور محمد الي صديقه قائلاً له بابتسامة.
ـ متفكرش كتير ايوه هي دي
نظر اليه طارق بستغراب قائلاً له.
ـ طب ازاي؟!
نظرت اليهم أميرة بعدم فهم ماذا يقصدون وتابعتهم راندا ايضا بستغراب وعدم فهم..
حرك طارق رأسه بالايجاب وهو ينظر اليها بستغراب قائلاً لها.
ـ انتي مدام أميرة؟
حركت أميرة رأسها بالايجاب، تحدث اليها طارق بفضول قائلاً لها.
ـ انتي عندك كام سنه؟
ردت أميرة بصوتها الرقيق قائلة له.
ـ عندي 23 سنه
نظر اليها بصدمة ثم نظر الي الدكتور محمد صديقه، حرك الدكتور محمد رأسه بالايجاب وهو ينظر اليه.
تحدث المحامي طارق بهدوء قائلاً لها.
ـ انتي اكيد طبعا تعرفي استاذ فريد ابن خالة طليقك؟
ردت أميرة بالايجاب قائلة له.
ـ اه طبعا اعرفه، هو انسان محترم جدا غير العيلة دي خاالص
تحدث المحامي طارق بالايجاب قائلاً.
ـ هو فعلا انسان محترم وانا شخصيا استغربت ان لسه في ناس عندها ضمير كده
ثم اضاف.
ـ المهم.. استاذ فريد اتفق معايا انه هيقنع خالته وابنها ان مفيش طريق لخروجه من السجن غير انك تتنازلي عن المحضر وهيكون في مقابل للتنازل بتاعك ده
تحدثت أميرة برفض قاطع قائلة له.
ـ وانا مستحيل اتنازل ابدا بعد كل اللي عمله فيا
نظر اليها الدكتور محمد بتركيز، تحدث اليها استاذ طارق بهدوء قائلاً لها.
ـ اهدي بس يا مدام أميرة
ثم ضحك غصب عنه قائلاً لها باحراج.
ـ بصراحة كلمة مدام دي كبيرة عليكي اوي انا مش مقتنع وانا بقولهالك
ابتسموا جميعا وتحدثت راندا بابتسامة قائلة لهم.
ـ معلش اصل اهالينا كانوا بيجوزونا صغيرين اوي خايفين ان قطر الجواز يفوتنا ميعرفوش ان اللي بيركب القطر بدري بينزل منه بدري
ابتسموا وتحدث استاذ طارق بهدوء قائلاً لـ أميرة.
ـ انا الاول عايز اشرحلك حاجه مهمه جدا، احنا اول حاجه عايزين نجبلك كل حقوقك من طليقك ونرجعلك بناتك وطبعا دي كلها قضايا هتاخد وقت وحتى النفقة ليكي وللبنات مش هتكون مبلغ كبير تقدري تعيشي منه انتي وبناتك وخصوصا ان طليقك ملوش دخل ثابت
نظرت اليه أميرة بتركيز، اضاف بتأكيد قائلاً لها.
ـ سجن طليقك مش هيفيدك بأي حاجه دا غير طبعا ان بناتك شايلين اسمه وانتي مترضيش ان يتقالهم في يوم من الايام ان باباهم كان مسجون، انتي دلوقتي في وضع قوي جدا وعايزين نستفاد من الوضع ده وناخد كل حقوقك
تحدث اليه الدكتور محمد بفضول قائلاً له.
ـ تقصد ايه؟
تحدث استاذ طارق بهدوء قائلاً لهم.
ـ قصدي ان استاذ فريد اتفق معايا ان هيجبر ابن خالته يكتب شقة الزوجيه اللي اتجوز فيها مدام أميرة بأسم أميرة وبناتها
نظروا اليه بصدمة وتحدثت أميرة بثقة قائلة له.
ـ وجمال مستحيل هيوافق علي حاجه زي كده
تحدث طارق بثقة قائلاً لها.
ـ مش بمزاجه، هو مجبور يوافق لانك لو متنزلتيش هيفضل مسجون
تحدثت أميرة بعناد قائلة له.
ـ وانا مش عايزة شقق انا عايزاه يتسجن ويتحاسب على كل حاجه عملها معايا
نظر اليها الدكتور محمد وقد شعر بحزنها وكم تعرضت للعذاب مع طليقها اثناء زوجها منه، تحدث اليها بطريقة مفاجأة وكأن شئً ما جاء في خاطره قائلاً لها بفضول.
ـ مش يمكن بالطريقة دي يحصل صلح بينكم وترجعوا لبعض تاني؟
حركت أميرة رأسها برفض قاطع قائلة له بتأكيد.
ـ انا مستحيل ارجعله تاني لو اخر يوم في عمري، انا اصلا لما صدقت ان ربنا رحمني وخلصت منه هو واهله
ابتسم الدكتور محمد تلقائيا عند استماعه إلى ردها.. تحدث المحامي طارق سريعا كي لا تلاحظ أميرة او صديقتها اهتمام محمد بها..
ـ احمم.. طب انا عندي حل معقول وممكن يكون مناسب لكي
نظروا اليه جميعا باهتمام، اضاف استاذ طارق بهدوء قائلاً لهم.
ًـ اولا هو كده كده مجبر يوفر السكن لمدام أميرة وبناتها لانها حاضنه وممكن احنا لو طلبنا منه انه يشتري لها شقة برا يقول انه معهوش فلوس يقدر يشتري بيها شقه وهيبقى مفيش قدمنا حل تاني غير انه يأجر ليها شقه وموضوع الايجار ده هيكون مش في صالحك لانه برضه ممكن يدفع ايجار الشقه مرة واتنين وبعد كده يقول انا مش قادر ادفع نفقه لها وللبنات وادفع كمان ايجار شقه وخصوصا ان عنده زوجه تانيه واكيد لها مصارف برضه
نظروا اليه باهتمام وتركيز، اضاف بهدوء قائلاً لهم.
ـ انا بقترح اننا نتكلم في تسجيل الشقه باسم مدام أميرة وبناتها ونتمكن من الشقة بعد توثيق العقد مباشرة ومدام أميرة تاخد شقتها رسمي وتثبت وجودها فيها اسبوع او اتنين بالكتير وبعد كده نقول انها مش مرتاحه في العيشه هناك وانها حابه تسكن برا وهتسكن شقتها دي وتاخد فلوس الايجار من هنا تدفعه للشقه التانيه اللي هتاخدها
تحدثت أميرة بثقة قائلة له.
ـ طب ما هما برضه هيرفضوا اني آآجر الشقة لحد تاني
تحدث المحامي طارق بهدوء قائلاً لها.
ـ والله ساعتها يبقى يتكفل هو بقى بدفع لكي ايجار الشقه وتقفلي شقة بناتك وتفضل زي ماهي مقفولة وهو يدفع إيجار شقة تانيه
تحدثت راندا بهدوء قائلة لاميرة.
ـ هو مش بيت حماتك يا اميرة متقسم شقه فوق لوحدها وشقة حماتك لوحدها؟
حركت أميرة رأسها بالايجاب، تحدثت اليها راندا بهدوء قائلة لها.
ـ طب ما تفضلي هناك وكده كده جمال هيمضي على عدم التعرض ليكي وهيخاف يقربلك وبعدين لما تقعدي وسطهم متهيألي احسن ما تقعدي في إيجار وسط ناس غريبه متعرفهمش ومتنسيش ان انتي هتكوني ساكنه لوحدك
تحدثت اليها أميرة برفض قائلة لها.
ـ لا يا راندا انتي مش فاهمه انا بحس بإيه وانا عايشه معاهم هناك، دول كرهوني اتنفس نفس الهوا اللي بيتنفسوه هناك
تابعها الدكتور محمد بتركيز شديد ثم تحدث بعد صمت طويل قائلاً لهم.
ـ تمام بالنسبه لموضوع الشقه ده مفيش مشكله انتي بس اضمني حق بناتك وخليه يكتبلكم الشقه وموضوع السكن برا دا انا ممكن اشوفهولك ونتكلم فيه بعدين
نظرت اليه أميرة وشعرت كأن والدها هو من يتحدث وهي تجلس تستمع اليه گابنته الصغيره، شعرت بالراحه كثيرا عند استماعها لـ حديثه بكل هذه الثقه وتأكيده انه سيظل بجانبها.
تحدث المحامي طارق بهدوء قائلاً لهم.
ـ تمام وتاني حاجه هتكون نفقة البنات يعني انا عايز اعرف يكفيكي مصارفهم كام في الشهر؟
نظرت اليه أميرة بحيرة ثم نظرت إلى راندا وحركت كتفيها بحيرة قائلة له.
ـ معرفش، انا عمري ما حسبت انا بصرف كام علي البنات لاني من بعد ما خلفتهم وانا كنت دايما بحوش اي فلوس عشان عملية جنه
نظر اليها الدكتور محمد بحزن، كلما استمع الي حديثها عن حياتها التي عاشتها في هذا الزواج يشعر بالحزن عليها اكثر، تحدث اليها المحامي طارق بهدوء قائلاً لها.
ـ بصي يا مدام أميرة عشان اكون صريح معاكي احب اقولك ان اكتر مبلغ ممكن المحكمه تحكملك بيه نفقه للبنات مش هيتخطى الالف جنيه دا بالكتير جدا يعني الطبيعي والمتوسط بيكون من 500 جنيه لـ 600 وممكن احنا نزودهم لـ 750 دا بالكتير طبعا، فاحنا مش عايزين نطلب كتير اوي عشان ميعاندش
تحدثت راندا إلى أميرة قائلة لها.
ـ مش مهم يا أميرة اي فلوس تيجي منه وخلاص وبعدين انتي كده كده هتشتغلي وربنا يعينك وتجيبي لبناتك الحلو كله
حركت أميرة رأسها بالايجاب قائلة له.
ـ تمام المبلغ اللي حضرتك تشوفه مناسب انا موافقه عليه
حرك المحامي طارق رأسه بالايجاب قائلاً.
ـ تمام وكده مفضلش حاجه غير انه هيوقع بعد كل ده علي عدم التعرض ليكي يعني لو فكر يقرب منك او يبصلك حتى تقدري تسجنيه تاني
حركت أميرة رأسها بالايجاب، ثم نظرت الي الدكتور محمد بتوتر وقلق قائلة له.
ـ يعني انا المفروض كده هتنازل عن المحضر وهو هيخرج صح؟
ابتسم لها الدكتور محمد قائلاً لها.
ـ متخافيش يا أميرة انا هفضل دايما جمبك ولو بس فكر يأذيكي انا اللي هقفله وهتشوفي انا هعملك فيه ايه
نظر اليهم طارق بستغراب لا يفهم حتى الان ما هذه العلاقة، لم يستطيع تحديد مايشعرون به اتجاه بعضهما او ما يقصدونه من حديثهما الطبيعي جدا لكنه يحمل الف معنى ، نظرت راندا إلى الدكتور محمد بأعجاب شديد بعد ما قاله لأميرة، ترى راندا مساعدة الدكتور محمد لاميرة مساعدة انسانيه من رجل شهم لم ترا مثله في هذا الزمن.
طالت نظرات الدكتور محمد وأميرة الي بعضهما حتى تحدث المحامي طارق كي يقطع تلك النظرات حتى لا تلاحظ صديقة أميرة وتفهم معنى تلك النظرات التي ومن المؤكد ان هذا الثنائي لا يعلمون معنى نظراتهم حتى الان.
تحدث المحامي طارق بهدوء قائلاً لهم.
ـ تمام احنا كده اتفقنا على كل شئ، وانا هجهز العقود كلها النهاردة وهبلغكم انا وصلت لايه مع استاذ فريد
وقف الدكتور محمد وسلم على صديقه قائلاً له.
ـ تمام واحنا هنمشي ومتنساش تبلغني بأي جديد
حرك طارق رأسه بالايجاب وواقفت أميرة مع راندا وشكرته كثيرا واخذت راندا بيدها وخرجوا مع الدكتور محمد.
ركبوا السيارة وتحرك بها الدكتور محمد وهو ينظر على الطريق أمامه بتركيز.
نظرت اليه أميرة وتحدثت اليه برقة قائلة له.
ـ انا حقيقي مش عارفة اشكر حضرتك ازاي يا دكتور، يعني لولاك انا مكنتش خدت حقي من جمال واهله ابدا
ابتسم الدكتور محمد قائلاً لها.
ـ ولا شكر ولا حاجه يا أميرة، اللي انا عملته ده كان ممكن اي حد غيري يعمله لو عرف بالظلم اللي انتي اتعرضتي ليه
تحدثت أميرة بحزن قائلة له.
ـ لا للاسف في الزمن ده مبقاش في حد بيقف جمب حد، الكل بيقفوا يتفرجوا من بعيد وكله بيقول يلا نفسي
تحدث الدكتور محمد اليها بابتسامة قائلاً لها.
ـ لا يا أميرة الدنيا لسه بخير وفيها ناس كتير كويسين، انتي بس شوفتي النص الوحش اللي فيها وان شاء الله ايامك الجايه تشوفي النص الحلو
تحدثت راندا بالايجاب وهي تتابع الدكتور محمد بالمرآه وتبتسم.
ـ الدكتور عنده حق في كل كلمة قالها، احنا فعلا شوفنا النص الوحش وان شاء الله ربنا يعوضنا ونشوف النص الحلو… بقلمي ملك إبراهيم.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أميرة آخر الزمان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى