روايات

رواية ابن البواب الفصل الثاني 2 بقلم إسراء هاشم

رواية ابن البواب الفصل الثاني 2 بقلم إسراء هاشم

رواية ابن البواب الجزء الثاني

رواية ابن البواب البارت الثاني

ابن البواب
ابن البواب

رواية ابن البواب الحلقة الثانية

يعقوب لسه بيلف وشه ليها بيلاقي صف”عه بتنزل علي وجهه بكل قوتها ومش شده الص”فعه عملت صوت قوي
يعقوب غمض عينه للحظه وفتحها وكانت عيونه السوداء حمراء بشده من كتر غضبه ووشه احمر وكان بيضم علي ايده بكل قوته لدرجه ضوافرة غرزت في كف ايده ووجه لا يبشر بالخير ابدا
كارمين بداخلها متنكرش انها خافت من مظهرة ولكن تظاهرت بالبرود
يعقوب حاليا بداخله عاصفه لان بحياتي محدش اتجراء ورفع ايده عليه وفالاخر تيجي بنت وتعملها وكمان قدام العسكري قال يعقوب بنبرة هادئه ولكن مرعبه اقسم بالله لو ما كنتي بنت انا كنت دفن”تك مكانك حيه وانا متعودتش امد ايدي علي بنت لسه كارمين هترد عليها بيقطعها يعقوب بصوت جهوري اخررررررررررررسي وبيمسكها من ايدها مرة اخري بكل قوة وغضب وبيسحبها وراة وبيركبها العربيه بالقوة
بقلم اسراء هاشم
كارمين شعرت بخوف منه او انو ممكن يحبسها ولكن اقنعت نفسها ان والدها اكبر راجل اعمال فالبلد ويقدر يخرجها عشان كدا فضلت الصمت وراحت معاه وهي تمثل دور البرود
يعقوب ركب مكان العسكري وساق هو العربيه بسرعه رهيبه من شدة غضبه فهو الان يريد قت”لها وبعد مدة قصيرة بيوصل يعقوب قسم الشرطه ومعه كارمين اللي بينزل من العربيه وبيقفل الباب بكل غضب وبيقولها بصوت عالي نسبيا انزلي
كارمين بغرور انزل فين انت اكيد مجنون انا مستحيل ادخل القسم انت مش عارف بابي يبقا مين تليفون واحد اطيرك من شغلك انا جيت معاك لحد هنا بمزاجي لكن مستحيل ادخل القر”ف ده

 

 

يعقوب بتكون نفذت طاقته منها خلاص ومن غرورها وتكبرها واسلوبها الدنئ وبيفتح الباب وبيشدها وبنزلها كارمين كانت هتقع من شدته ليها بس مسكت نفسها ولقيت يعقوب بيقول بصوت عالي امييييييييييييين هات الكلب”شات
امين بيجيبها بسرعه وبيدهلو بخوف فهو يعرف رئيسه عز المعرفه ويعرف انه الان فقمه غضبه وان هو وقت غضبه لا يهمه اي شي ويكون مثل العاصفه تد”مر الاخضر واليابس
كارمين بتبصله بدهشه ان ازاي يتجراء ويعاملها كدا ويحط الكلب”شات في ايدها مثل المجر”مين
يعقوب بيبصلها بتحدي وبيلبسها الكلب”شات في ايدها وبيبص لي امين وبيقولو هاتها ورايا عالمكتب وبيمشي يعقوب بكل برود وهيبه لكي يدخل مكتبة
كارمين بتتجنن وبتقول بصوت عالي وعصبيه انت اتجننت ازاي تعمل كدا لكن بيكون يعقوب سابها ومشي لكن هو سامع صوتها العالي ولكن لا يعيرها اي اهتمام وبيكمل طريقه وكل العساكر اللي بتشوفه بتقف وبتقدملو التحيه
العسكري بياخد كارمين وبيدخل بيها القسم وهي لسه عامله تزعق وتقولو انا هوديكم كلكم فد”اهية بيوصل امين قدام مكتب يعقوب ومعاه كارمين وبيخبط عالباب وبيدخل وبتدخل كارمين بتلاقي يعقوب قاعد بكل ثقه وبتلاقي امين قدم التحيه وبيخرج وبتفضل هي ويعقوب لوحدهم
بتقعد كارمين عالمقعد اللي قصاد مكتب يعقوب
بيبصلها يعقوب برفعه حاجب وبيقولها مين سمحلك تقعدي
كارمين ببرود محدش وانا مباخدش اذن حد عشان اقعد
يعقوب بصوت ارعبها قومي اقفي حالا لما اسمحلك تقعدي تبقي تقعدي قووووووووومي
كارمين تلقائي قامت من صوته اللي افزعها وهي استغربت بداخلها هي عمر حد ما علي صوته عليها كدا ولا هي عمرها سمعت كلام حد وبتعمل اللي علي مزاجها والناس كلها بتحترمها وبتعملها حساب عشان هي كارمين الدمنهوري الا الشخص ده الوحيد اللي مش فارق معاه هي مين اصلا
وبتقول كارمين ببرود ممكن اعرف انت جبتني هنا لي
يعقوب ببرود مستفز عشان الهانم المدلعه قلت ادبها علي عسكري وقت وظيفته وكمان الجر”يمه الاكبر انك اتجرتي ورفعتي ايدك علي الرائد يعقوب انتي كدا عامله جر”متين فيهم سجن مش اقل من 15 سنه كدا عشان تتعلمي فيهم ازاي تحترمي نفسك وتتعاملي مع الناس باسلوب كويس

 

 

كارمين ببرود تمام بس انا مسموحلي اعمل مكالمه عشان اشوف المحامي بتاعي يجيلي
يعقوب برفعه حاجب اكيد مسموحلك هي مكالمه واحده
كارمين بتتصل بوالدها وبيرد عليها كمال وبتقولو كارمين انها فالقسم
كمال بدهشه اي قسم لي حصل اي
كارمين بزهق بابا مش وقتو بس لازم حضرتك تيجي تخرجني من هنا حالا وبتقفل كارمين مع والدها
يعقوب بيبصلها ببرود وبيكمل شغله عالملف اللي قصاده
كارمين واقفه بزهق وغيظ منه وانو مش مديها اي اهتمام وبتقول ببرود هو انا هفضل واقفه كدا كتير رجلي وجعتني
يعقوب باستفزاز لما تطلبي باداب انك تقعدي هخليكي تقعدي
كارمين بعصبيه انا مسمحلكش تكلمني بطريقه دي واضح انك انت اللي ناقص اداب ومش عارف تتكلم عدل مع اسيادك
يعقوب هنا بيفقد سيطرته فهي متعجرفه ومغرورة وبيخبط عالمكتب بغضب وبيقولها بصوت عالي وملئ بالغضب واقسم بربي لهنزلك الحجز حالا عشان انتي الادب مينفعش معاكي
وبيقول بصوت جهوري ااااااميييييييييييييييين بيدخل امين بسرعه وبيقولو اومرك يفندم
يعقوب خد البني ادمه دي وتنزلها عالحجز حالا بدل ما اقت”لها
كارمين بتقف قصاده بتحدي وعصبيه وبتقوله هتدفع تمن اللي انت بتعملو ده وهتعرف مين هي كارمين الدمنهوري
يعقوب اول ما بيسمع اسمها بيحس بدهشه وبيقولها انتي بنت كمال الدمننوري
كارمين باستفزاز ايوة بنتو واظن عرفت دلوقتي انا مين واقدر اعمل اي كويس وارفدك من شغلك
يعقوب بيجز علي اسنانه وبيقولها وانا عاوز اشوف هتعملي اي وبيقول لي امين خدها عالحجز يا امين وبيقولها بتحدي وهو بيبص فعيونها وحتي لو كنتي بنت كمال الدمنهوري ده مش هيغير حاجه وهتنزلي الحجز
بقلم اسراء هاشم
وبالفعل بياخدها امين وبينزل بيها الحجز وبتدخل كارمين وهي بتبص للناس بقرف وبتحس بخوف من شكلهم وبتحاول تتجنبهم وبتقعد فمكان لوحدها

 

 

يعقوب بيقعد علي مكتبه وهو بيفكر معقول يعني تطلع هي ازاي انا هتجوز دي واحده شايفه نفسها زيادة عن اللازم مستحيل انا وهي نتفق ابدا وبيقطع تفكيرة دخول كمال
كمال يعقوب كارمين بتعمل اي عندك واي اللي جابها القسم
يعقوب بتنهيدة بنت حضرتك غلطتك في عسكري وكمان رفعت ايديها عليا
كمال بصدمه ازاي ده حصل
يعقوب بيبداء يحكي لي كمال علي كل حاجه حصلت من اول اصتدامها بيهم لحد ما قال لي امين ينزلها الحجز
كمال بيكون مصدوم من افعال بنته وحاسس بحزن لدرجدي بنتو بقت مستهترة وبتعامل الناس كانهم شغالين عندها
وبيقول كمال بحزن انا اسف يا ابني حقك عليا انا دلوقتي بندم ندم عمري اني سبتها لي سوزان هي اللي تربيها بنتي بتضيع مني بسبب طريقتها واسلوبها حقك عليا انا يبني
يعقوب بحزن واسف عليه عمي مفيش اسف بنا وياريت حصرتك متزعلش بس انا نزلتها الحجز لانها زودتها اوي
كمال بحزن ظاهر عليه مش زعلان يبني عارف انو حقك تعمل كدا بس انا بطلب منك طلب اب لي ابنو انك تخرجها
يعقوب حاضر يعمي عشان خاطرك بس في حاجه للاسف بعد اللي حصل ده انا مش هقدر اتجوزها ومستحيل الحياه بينا
كمال بترجي يعقوب صدقني انت اللي هتقدر عليها ولازم تتجوزها ولو مرتحتش وحصل مشاكل ومتفقتوش ابقا طلقها
يعقوب بس يعمي ازاي مش هينفع بيقطعه كمال ارجوك يا ابني نفذلي طلبي خليني ابقي مطمن علي بنتي لو حصلي حاجه اموت وانا مرتاح وابقا مطمن انها فامان وكويسه محدش هيقدر يعمل ده غيرك انت يا ابني
يعقوب بياخد نفسه وبيتنهد بياس حاضر يا عمي وبيطلب يعقوب من امين يجبلو كارمين وبالفعل بيننفذ امين امرة
وبيدخل امين ومعه كارمين اللي اول ما بتشوف والدها
كارمين بابا كويس انك جيت بسرعه البني ادم ده نزلني الحجز يا بابا وقل ادبه معايا حضرتك لازم تربيه وتعرفو مين هي كارمين كمال الدمنهوري وترفدو خالص عشان يعرف يتعامل بعد كدا مع اسياده ازاي
كمال بيقوم من مكانه بغضب وحزن وبيقف قصاد كارمين وبيبصلها بحزن وبينزل بص”فعه قوية علي وجه كارمين
كارمين بتبص لي والدها بصدمه كبيرة وذهول
يعقوب بيقوم يقف من مكانه هو كمان بصدمه وبيقول عمي لو سمحت ممكن تهدا ولكن بيقطعه كمال وبيقولو باشارة من ايده معناها انو ميتكلمش وبالفعل بيصمت يعقوب
كارمين بذهول بابا حضرتك بتضر”بني

 

 

كمال بحزن وغضب من امتا واحنا بنتعامل مع الناس علي انهم خادمين عندنا يا كارمين واضح اني دلعتك زيادة وسكت عليكي كتير القلم ده كان لازم تاخديه من زمان يمكن كان فوقك غلطه عمري اني سبتك لوالدتك تربيكي وياريتها عرفت تربيكي بقا اسلوبك ميطقش ماشيه تتعملي مع الناس بتعجرف وتكبر وغرور وكمان عاوزة تقطعي اكل عيش الناس ها من امتا بنقطع اكل عيش الناس او نرفد حد من شغله لدرجدي بقيتي مستهترة لو حد تاني غير يعقوب علي اللي عملتيه كان زمانو قت”لك في الحال بقلم اسراء هاشم
كارمين بتكون مصدومه من كلام والدها وبتسمعه وساكته ومفيش ولا دمعه نزلت منها ولا باين علي ملامحها اي تاثر
يعقوب بيبصلها باستغراب من برودها وواقفه مبتتكلمش واحده غيرها لو كانت مكانها كانت عيطت او نطقت لكن دي ساكته تماما
بيقرب يعقوب منهم وبيقول لكمال عمي حصل خير ممكن حضرتك تهدا عشان متتعبش وبياخدو يعقوب بيقعدو
كارمين واقفه مكانها ولكن هادئه ولا يظهر عليها غير البرود
يعقوب بيطلب من امين يجبلو عصير ليمون لي كمال عشان يهدا
كمال بيكون قاعد بحزن ودفن وجهه بين كفيه وبيقول بحزن كتب كتابك انتي ويعقوب النهاردة بليل ومش هستنا لبكرة
كارمين بتحس بدهشه ان هو ده نفسه يعقوب اللي والدها قالها انها هتتجوزو يعني هو ده ابن البواب وبتبص كارمين لي يعقوب بغيظ وكر”ه فهو بسببه والدها مد ايده عليها اول مرة فحياتها والدها يرفع ايده عليها
كارمين بتبصلهم ببرود وبتقولو تمام اللي حضرتك شايفه مفرقتش النهاردة من بكرا وبتخرج كارمين من المكتب بل من القسم كله وهي جواها غضب وكر”ة كبير باتجاه يعقوب
يعقوب وكمال بيبصو لي اثارها بياس من تصرفاتها
عند المجهول عرفت اللي حصل

 

 

مجهول ٢ حصل اي تاني يا فالح قولي
مجهول ١ كارمين هتتجوز يعقوب الرحماني
مجهول ٢بصدمه اي بتقول مين مستحيل ده يحصل هتبقا كارثه كبيرة وكدا هنخسر كل حاجه لازم نتصرف
مجهول ١ هتعمل اي
محهول ٢ هقولك:::::::::::::::::::::::::::::::::

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (رواية ابن البواب)

‫6 تعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى