روايات

رواية ميان الصقر الفصل الأول 1 بقلم شيماء رزق

رواية ميان الصقر الفصل الأول 1 بقلم شيماء رزق

رواية ميان الصقر الجزء الأول

رواية ميان الصقر البارت الأول

رواية ميان الصقر
رواية ميان الصقر

رواية ميان الصقر الحلقة الأولى

 

هى :ازاى يعنى انا مش موافقة اتجوز واحد معرفوش وكمان اتحدد كتب الكتاب اللى هو انا رأى ملوش لازمة

ابوها:اه ياميان احنا حددنا كتب الكتاب والموضوع خلص وجهزى نفسك عشان الناس جاين باليل ومشى وسابها

وهى قعدت تبكى ومستغربه ازاى ابوها اكتر شخص حنين عليها وبيحبها بعد وفاة أمها يعمل كدا

جاء باليل وجاء الماذون

وقال كلمته الشهيرة بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم فى خير

ابوها :قرب منها وحضنها وقالها لازم تثقى أن دا لمصلحتك

وبعد كدا مشيت مع راجل كبير ومستغربه ازاى دا اللى اتجوزته

فى العربية

ميات:لوسمحت هو حضرتك ازاى تفكر تتجوز واحده قد بنتك

الرجل :ضحك ضحكت حست منها قد ايه طيب :وقالها انا يابنتى اتجوزك ازاى يعنى انتى اه قمر بس انا اخترتك تكون زوجة لابنى وانا اختارتك عشان عارف بابكى وعارف قد ايه انتى بنت حلال

ميان:شكرا جدا ياعمى بس ليه ابن حضرتك مجاش معاك كتب الكتاب يعنى

أبوه (محمود):هحكيلك كل حاجة يابنتى لما نروح

وصلوا وهى نزلت من العربية وشافت البيت هو كان فيلا شبه القصر جميل وحوليه زرع وحلوه اوى وهى انبهرت بيها ودخلت واول ما دخلت

شافت شاب ذو جسد قوى وعيون تشبه الصقر وهو حق صقر اسم على مسمى

صقر باستهزاء :امال مين دى يامحمود بيه اوع تكون عملتها واتجوزت بس بصراحة يعنى دى مش تنفع تتجوزها دى شكلها اصغر منى

وكل دا وميان وقفه مستغربه ازاى ولد يكلم أبوه كدا

محمود :لا ياصقر دى مش مراتى انا دى مراتك انت

صقر:مراتى انا ازاى انت ازاى تعمل حاجة زى دى من غير ماتقولى

محمود:لو سمحت ياميان اطلعى الجناح بتاعك فوق على اليمين وهبعتلك الدادة

ميان :حاضر ياعمى وطلعت

محمود :صقر ميان دى بنت حلال ياابنى وانا اختارتها لانى عارفه كويس وانهم مش كلهم زيها

صقر :دى اختيارك انت ومش زيها طيب يكون فى علمك انى هعيشها فى جحيم ومترجعش تزعل وسابه وخرج

محمود:ربنا يهديك ياابنى

باليل صقر رجع وكان سكران وطلع الجناح بتاعه وكانت ميان تقيم الليل وانصدمت من منظره وهو أول ماراها

صقر :اه فاكره انك كدا هتقنعينى بيكى انا رأى فيكم واحد ومفيش حد هيغيره فاهم

ميان :ومين قالك انى عايزك تغير رايك وانك فارق معايا اوع تشوف نفسك دا انا ميان الرفاعى محدش يكسرنى وله يوجعنى

صقر قرب عليها جامد وفجأة :شد الطرحه من على شعرها وانسدل شعرها على ظهرها وأصبحت أكثر جاذبية

صقر :قرب عليها دون واعى وضمها إليه وهى مصدومه

ميان :ايه اللى انتى بتعمله دا ولسه مكملتيش حست بتقل نفسه وعرفت أنه نام وهى ظلت تنظر إليه

ميان فى نفسها :قد ايه شكلك برئ وانت نائم بس ياترا ايه حصلك خليك كدا

صباحا اليوم التالى

استيقظ صقر قبل ميان وظل ينظر إليها وفى نفسها يقول لما ارى فى حياتى مش كبرياء هذه الفتاه وقوتها وكانت سوف تستيقظ فمثل هو النوم مرة أخرى

ميان صحيت لقيته نائم ومحوطها لقيت نفسها قربت وقعدت تلعب فى شعره وفجأة فتح عيونه وهى اتصدمت وحولت تقوم ولكنه مسكها وطبع قبله على خدها وقالها صباح الخير

هى اتصدمت ولم تنطق

صقر ضحك بشدة ضحكت زادته وسامة وهى فرغت فها من كثرة وسامته

صقر غمز لها عارف انى حلو وكل البنات بتموت عليا

هى وقد عادت لوعيها البنات بتموت منك مش عليك يااخويا مش من حلاوتك وجمالك يعنى

وقبل انا تكمل وجدت من يطبع قبلة أخرى عليها جعلها تصمت

صقر :لا باين كلامك صح اكبر دليل شكلك حالا هههههه

ميان قامت تجرى على الحمام

صقر شكلى هحبك وله ايه

ثم رجع مرة أخرى احب مين دى اكيد زيها هما كلهم نوع واحد مفيش فرق

وخرجت ميان من الحمام وجدت صقر قد نزل وسمعت صوت الخادمة تقول لها أنا تنزل من أجل الفطار واول ما نزلت وذهبت ناحية وجاءت لتجلس ولكن

صقر:…

ميان :ايه ازاى يعنى

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية كاملة اضغط على : (رواية ميان الصقر)    

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى