رواية المسيطر الفصل السادس 6 بقلم منار همام
رواية المسيطر الجزء السادس
رواية المسيطر البارت السادس
رواية المسيطر الحلقة السادسة
فارس قفل الباب في وش علي.
لف لقي جهاد بتعدل فحجابها. قعد علي السرير
فارس: اكيد الزفت الي اسمه علي دا مش هيعدي الموضوع كدا هيفضح الدنيا.
جهاد: احم ونت هتعمل اي.
فارس: انزلي انت دلوقتي وحاوي متخليش حد يشوفك وانا هتصرف.
جهاد: فارس هو انت امبارح كنت بتتكلم علي انهار صح.
فارس: نتكلم بعدين انزلي دلوقتي.
*****
ياسين قاعد في الجنينة بيستمتع بالجو اتقدم منه شاهين معاه انهار.
شاهين: صباح الخير يا ياسين باشا.
ياسين: صباح الخير اي يا بيه احنا المغرب.
شاهين بضحك: معلش يا حج
ياسين شاور لي شاهين علي الكرسي
: اقعد……. شاهين قعد
انهار: انا هروح اقعد مع عمتو شهد
شاهين شده قعدها جنبه.
: لا خليكي قاعد هنا.
ياسين و شاهين فضلو يتكلمو في حاجات كتير وانهار كانت نامت في حضن شاهين
ياسين: مراتك نامت
شاهين قام علشان يشيله
: هي تقريباً ما نمتش كويس امبارح.
ياسين رما المخده عليه
: طاب احترم ان ابوك حتا
شاهين: طاب علي فكره مكنش قصدي حاجه من الي في دماغك بس تمام هو دا الي حصل فعلاً.
وشال انهار ودخل بيها. ياسين فضل يضحك عليه
بليل
فارس قاعد مع الواء وليد(ابو جهاد)
وليد: فارس باشااخير افتكرني
فارس: اخبارك يا حضرت الواء.
وليد: الحمدلله بس سمعت انك سبت فرح شاهين.
فارس: لا عادي
وليد: حد يسيب فرح لي ابن ياسين باشا.
فارس: المهم كنت انا كنت جاي علشان اطلب منك طلب
وليد:خير
فارس: ايد بنت حضرتك جهاد
وليد: جهاد… بس. يعني جهاد هي مقلتليش انك جاي تتقدم ومره وحده كدا.
فارس: مفيش حاجه بيني وبين جهاد انا هتجوزه ويجي الحب بعد الجواز.
وليد: مش عارف ولله يا ابني بس هشوفه لو هي موفقه
في الحظه دي جهاد كانت نازله من فوق بصت بستغراب
وليد: جهاد تعالي يا حبيبتي كنت حابب اخدك رايك في حاجه
جهاد: خير يا بابا
وليد: المقدم فارس طالب ايدك
جهاد بصتله بصدمه ل فارس الي كان قاعد بكل برود وبعدين فكره انه ممكن يكون عمل كده علشان موضوع الصبح وعلي.
جهاد: وانا مش موافقه…
قالت كدا ودخلت وهي بتعيط
فارس وقف: ممكن اتكلم معاه..
وليد: تمام بس لو رفضت برضو انا مش بايدي حاجه.
فارس: لا انشاء الله هتوافق.
فارس وقف علي بابا اوضتها وهي كانت بتعيط علي السرير بتاعها.
فارس: ممكن اعرف انا اترفضت ليه.
جهاد رفعت وشه ليه.
: يعني انت مش عارف. طب اقلك انا مش عايز تتجوز وحدها علشان تتستر عليه. ولا شفقه منك… دا غلطي من الاول….. امشي يا فارس
فارس قرب منه.
: ومين قلك ان انا بستر عليكي و لو قصدك علي فا انا اقدر اسكته طول عمره ول ينطق بكلمه.
جهاد: امال عايز تنجوزني ليه اكيد مش بتحبني.
فارس: جهاد ممكن الحب يجي بعد الجوز مش ضروري وصدقي طول ما انتي علي اسمي هصونك وعمري ما ابص برا وا هفضل احول احبك
جهاد: طاب افرض محبتنش
فارس سكت شويه افتكر كلام انهار.
: ابقا غبي لو محبتكيش الي فضلت ديما جنبي وفي ضهري رغم قسوقتي عليه ازي محبهاش.
جهاد سكت. وفارس كمل
: هاااا موفقها
جهاد: موفقه يا فارس موفقه بس اتمنا يحصل الي قلتله
فارس: طاب تمام انا هنزل اقول لي وليد باشا
***
فارس: ووليد باشا احم مبدئيا كدا انا عايز نعمل كتب الكتاب في اقرب وقت لو ينفع دلوقتي يا ريت بكتير اوي اخر الشهر ومش حبب يكون في ظيطه او فرح والكلام الفاضي دا دا طبعا لو جهاد ليه كلام تاني
فارس بص لي جهاد الي كانت وقفه بعيد. جهاد كانت محتاره وكنت عايزه ترفض بس
جهاد: معنديش مشكله
******
انهار صحيت علي صوت الباب.
: احم مين
الخدمه: انها انا سيدتي. ياسين باشا يرد منكم النزلو لتناول العشاء.
انهار: حسنا سوفه ايقظ شاهين لنزول
انهار بصت علي شاهين الي نايم جنبها
: شاهين. شاهين قوم.
شاهين بنوم اتعدل: في اي يا روحي
انهار: هو انا نمت امتا وجيت هنا ازي
شاهين: نمتي في حضني وحنا في الجنينه قعدين معا بابا وانا جبتك. ونمت جنبك منغير محس
كماا هو بيخدها في حضنه ويكمل نوم.
: وبعدين مصحياني علشان تساليني السؤال دا
انهار بتحول تبعد عنه.
: شاهين اوع. عمو لسا باعت لينا من شويه. يلا ننزل علشان نتعشاء
شاهين وهو قايم من علي السرير.
: وربنا بابا زي ميكون عامل بالعاني النهارده.
********
عدا اشهر علي الكل انهار خلصت امتحانات وشاهين كان معاه في كل خطوه مسبهاش ولحظه حتا مكنش بيروح الشغل.
جهاد وي فاري اتجوزه فارس كان بيحول يقرب من جهاد علطول يرجع من الشغل زي كل يوم يلاقي العشاء جهاز والبيت نظيف وكان بينبسط لمه اوا حاجه يشوفه بعد يوم متعب ابتسمتها الي بتنسيه كل الي مر وبقيت ادمان ليه .مليكه حاولت كتير تخليه يعمل فرح بس هو رفض.
انهار بحزن:97بس يا شاهين
شاهين: وبنوتي زعلانه ليه بالعكس انا مبسوط.
انهار: بس المفروض كنت اجيت كتر من كدا انت تعبت معاي اوي
شاهين: ولي تعب معاكي مبسوطه بمجموعك ويلا بقا بابا مستني تحت
ياسين: هااا كام يا انهار
شاهين بفرحه: بنوتي الحلوه جابت 97
ياسين: مبروك يقلب عمك
مليكه و ابراهيم كانو قعدين
: مبروك
ابراهيم: اي مفيش حفله وا اي
شاهين: لا انا هخد بنوتي ونحتفل في ايطاليا
في الحظه دي فارس كان دخل وهو ماسك ايد جهاد ودي اول مره يروح بيت ياسينمن بعد اخر مره من بعد جوزه
شاهين كمل وهو بيبص علي فارس
: فارس و مراته لو عايزين يجو معانا وتذاكر عليا اعتبره نقطتك يا فارس.
فارس كان بيبصله بستغراب شاهين قرب منه وحضنه
: مش كدا يا بن عمي واانا مش ابن عمك.
فارس بادله الحضن وكنهم بيتاسفو لبعض.
فارس: طبعأ ابن عمي ومن النهارده صحبي كمان
شاهين: وانا اطول حضرت الضابط فارس يبقا صحبي.
الشباب سافرو ايطاليا ابراهيم و مليكه نقلو يعشو مع ياسين وشهد بعد اصرار ياسين ان ابراهيم ميقعدش لوحده
عند الشباب كلهم كانو مبسوطين بس انهار لسه شاهين متحكم فيه حبتين بس دا مكنش بيزعجه بالعكس بدات تحب موضوع السيطر والغير منه
شاهين و فارس قعدين علي كرسي في الشمس علي شاطئ بعد ما شاهين امر ان مفيش حد يقرب من المنطقه الي قعدين فيه علشان البنات تخد رحته
البنات قعدين يلعبو في الميه وبقو صاحب اوب
شاهين اتكلم وه مغمض بيستمتح بشمس.
:مراتك بنت مين.
فارس:بنت لواء كان بيعتبرني زي ابنه وقف معاي لحدما وصلت الي انا فيه دلوقتي كانت بتحبني من من زمان بس انا الي غبي
شاهين: يعني بنت لواء وبتحبك وزي القمر وطلعت عيني. مكان من لاول
فارس بضيف: شااااااهين
شاهين يضحك: عنيف في حبك يا ابن عمي…
…. النهايه
The End 😍
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية المسيطر)