رواية ملاك الأدهم الفصل العاشر 10 بقلم عادل عبدالله
رواية ملاك الأدهم البارت العاشر
رواية ملاك الأدهم الجزء العاشر
رواية ملاك الأدهم الحلقة العاشرة
في قصر الفيومي
تعود شيرين الي القصر بعدما قررت البدء في تنفيذ خطتها !!
هاجر : كنتي فين يا شيرين ؟
شيرين : كنت في مشوار يا طنط .
هاجر : تعالي علشان عايزاكي في موضوع مهم .
شيرين : خير يا طنط ؟؟
هاجر : جدك زعلان من معاملتنا لملاك وكلم عمك عامر وعايزنا نعاملها كويس وانا نبهت علي كل اللي في البيت وانتي كنتي بره .
شيرين ” تضحك ” : حاضر يا طنط هعاملها حلو اووووي .
هاجر : يا شوشو ده انا اللي مربياكي !! وعارفة انك كنتي بتحبي ادهم .
شيرين ” بسخرية ” : كنت ؟؟!! قصدك كنت ومازلت .
هاجر : معلش يا شوشو الجواز نصيب وربنا يرزقك بعريس مش هقولك احسن من ادهم لأن مفيش حد احسن منه لكن يكون عريس كويس ويستاهلك .
شيرين ” بخبث ” : حاضر يا طنط هعاملها كويس زي ما انتوا عايزين ، بس بارب تطلع في الأخر تستاهل انها تشيل اسم ادهم الفيومي .
في جانب اخر من قصر الفيومي
تجلس ملاك وحيدة وتبدو علي ملامحها الحزن يلاحظها الجد سليمان الفيومي فيأتي اليها متعكزا علي عكازه ويسألها : مال عروستنا الحلوة زعلانة ليه ؟
ملاك : مفيش حاجة يا جدو .
سليمان : ازاي مفيش حاجة ، باين عليكي اوي انك زعلانة !! اوعي يكون ادهم زعلك ؟؟
ملاك : لا يا جدو مش زعلني .
سليمان : بس انا كده فهمت ، يبقي اكيد زعلانه علشان اهل ادهم لسه مش اخدوا عليكي وبيعاملوكي بحساسية شوية ؟!!! للكاتب عادل عبد الله
ملاك : لا يا جدو انا فاهمة ان جوازي من ادهم كان مفاجئة بالنسبة لأهل ادهم وعلشان كده هياخدوا وقت علي ما يستوعبوا المفاجئة .
سليمان : ما شاء الله عليكي ذكية ، اومال زعلانة ليه ؟؟
ابتسمت ملاك : حد يشوفك ويزعل يا جدو !! انا بس كنت سرحانة شوية .
سليمان : ادهم فين ؟
ملاك : نايم فوق يا جدو .
سليمان : عارفة انا نفسي في ايه يا بنتي ؟؟
ملاك : نفسك في ايه يا جدو ؟
سليمان : نفسي اشوف ابن ادهم .
ملاك ” بارتباك ” : ايييه ؟؟
سليمان : ايوه نفسي اشوف ابن ادهم قبل ما اموت .
ملاك : بعيد الشر عنك يا جدو .
سليمان : الموت مش شر يا بنتي ده كاس ومكتوب علي كل الناس بس انا بقولك علي اللي نفسي فيه ، نفسي اشوف سليمان الصغير ، انا عارف ان ادهم هيسمي ابنه علي اسمي .
ملاك : ربنا يطول في عمرك يا جدو وتشوف اولاد واحفاد ادهم كمان .
سليمان : ربنا يسعدك يا بنتي ، انا هطلع اوضتي بقي انام شوية .
ملاك : اتفضل يا جدو .
يتركها سليمان الفيومي ويصعد وبعد دقائق تأتي شيرين و تقترب من ملاك وتبتسم ” بخبث ” وتقول : قاعدة لوحدك ليه يا يويو !!!
ملاك ” بدهشة ” : اييييه ؟؟
شيرين : ايه مالك ؟؟ بدلعك ، مش عجبك اسم يويو ؟؟ اقولك يا يارو احسن ؟؟ حلو بردو اسم يارو .
ملاك ” بتعجب ” : مش فاهمة !!!
شيرين : انتي هتستعبطي عليا انا كمان ؟؟
ملاك : ايه ده !!!!! قصدك ايه ؟؟
شيرين : قصدي انتي فاهماه كويس يا يارا !!!
ملاك ” تنظر لها بدهشة وتعجب ” !!!!
شيرين : مالك مش قادرة تنطقي ليه ؟؟ المفاجئة شلت لسانك صح ؟؟
ملاك : اتكلمي دوغري وقولي عايزة نقولي ايه بدون ألغاز ؟؟
شيرين : انا عرفت انتي مين وعرفت اسمك الحقيقي وقابلت جاسر خطيبك .
ملاك ” بارتباك ” : انا مش فاهمة كلامك ومش عارفة بتتكلمي عن ايه ؟!!
شيرين ” بخبث ” : طيب يا قلبي مادام انتي مش فاهمة انا هتكلم مع ادهم وهو هيفهم ويبقي يفهمك .
همت شيرين بالقيام : عن اذنك يا قلبي انا طالعة لأدهم …
ملاك : استني يا شيرين .
شيرين : نعم !! فيه حاجة ؟؟
ملاك : اقعدي عايزة اتكلم معاكي .
شيرين : ايوه كددددده ، نتكلم بس المهم نتكلم بصراحة .
ملاك : ماشي تعالي نخرج نقعد في الجنينة نتكلم براحتنا .
شيرين ” بسخرية ” : ايييييوه علشان محدش يسمعنا .
ذهبت ملاك وشيرين وجلستا في حديقة القصر ….
شيرين : ادينا قعدنا ومحدش سامعنا .
ملاك : نعم ، قوليلي بقي عايزة ايه ؟
شيرين : عايزة اعرف انتي ليه سيبتي خطيبك وخطفتي ادهم ومثلتي عليه وعلينا انك فاقدة الذاكرة ؟؟
ملاك : انا مش مثلت علي ادهم او عليكم انا فعلا كنت فاقدة الذاكرة من وقت الحادثة ولسه الذاكرة راجعة ليا من ايام .
شيرين : والله ؟؟ ولما الذاكرة رجعتلك مش لاحظتي انك في بيت راجل غريب ؟!! عايشة وسط ناس اول مرة تشوفيهم ؟!!! بتنامي جنب راجل غريب عنك !!!!!
ملاك : بس كفاية !!
شيرين : اييييه ؟؟ الحقيقة وجعتك اوي !! ولا كرامتك تعبتك ؟!!
ملاك : انا لما الذاكرة رجعتلي عرفت ان ادهم اتجوزني علي سنة الله ورسوله .
شيرين : قصدك اتجوز ملاك !!! اتجوز ملاك اللي ملهاش وجود من الاساس !! مش اتجوز يارا عز الدين !!
ملاك : يارا وملاك انسان واحد اللي هي انا ، ملاك هي يارا ويارا هي ملاك .
شيرين : انتي بتضحكي علي نفسك ولا عليا ولا بتضحكي علي ادهم ؟؟
ملاك : أنا مش …
شيرين : وياتري ادهم عارف ان الذاكرة رجعتلك ؟؟
ملاك : قوليلي انتي عايزة توصلي لأيه من الاخر ؟
شيرين : عايزاكي زي ما دخلتي حياتنا تخرجي منها .
ملاك : أخرج منها ؟؟!! لكن انا وادهم متجوزين وبنحب بعض !!
شيرين : ادهم مش بيحبك !! كل الحكاية انك صعبتي عليه لما حس انه السبب في اللي حصلك ، ومادام رجعتلك الذاكرة يبقي لازم يعرف الحقيقة وترجعي لجاسر خطيبك اللي بتحبيه وبيحبك .
ملاك : مين اللي قالك ان جاسر بيحبني وبحبه او انه خطيبي زي ما بتقولي ؟؟؟
شيرين : جاسر نفسه هو اللي قالي وحكالي علي كل اللي بينكم .
ملاك : ده انسان كداب ، احنا مش اتخطبنا ولا فيه اي حب بينا .
شيرين : يبقي ادهم يشوف الموضوع ده بنفسه ويتأكد !!!
ملاك : انتي كل شوية تقولي ادهم ..ادهم !!! انتي بتهدديني ؟؟
شيرين : مش هو المفروض جوزك ؟ يبقي من حقة يعرف عنك كل حاجة !!
ملاك : ايوه طبعا جوزي ومن حقه يعرف كل الحقيقة بس اللي بتقوليه ده مش الحقيقة ولو جاسر قالك كده يبقي كداب .
شيرين : ما انا قولتلك ادهم بنفسه يقدر يعرف مين الكداب ومين الصادق !! ولا اقولك فكرة احسن من كده ؟؟
ملاك : قولي .
شيرين : مادام ادهم ميعرفش عنك حاجة لحد دلوقتي يبقي تخرجي من حياة ادهم وتختفي وبعدها هو مش هيقدر يوصلك وهيعرف ان رجعتلك الذاكرة ورجعتي لحياتك الاولانية تاني .
ملاك : لكن انا بحبه وهو بيحبني !!
شيرين ” تضحك بسخرية ” : ادهم بيحب ؟!! تبقي متعرفيش ادهم الفيومي لحد دلوقتي !! ادهم الفيومي ميعرفش الحب والكلام ده يا روحي .
ملاك : يعني ايه ؟؟ يعني ادهم كان بيخدعني ؟؟
شيرين : زي ما انا قولتلك انتي صعبتي عليه علشان الحادثة وتلاقيه قال يتسلي معاكي شوية لحد ما ترجعلك الذاكرة وكل واحد يروح لحاله .
ملاك : يتسلي !!! ادهم !!! مش ممكن !!
شيرين : لا يا حبيبتي زي ما بقولك كده ، انتي مش هتعرفي ادهم اكتر مني !! انا بنت عمه ومتربيين سوا مع بعض واعرف ادهم بيفكر ازاي ، ولو مش مصدقة جربي بنفسك قوليله ان ذاكرتك رجعتلك وهتشوفي بنفسك هيرميكي ازاي زي السيجارة اللي بيدوس عليها بعد ما ياخد مزاجه منها .
ملاك : لااا مش ممكن .
شيرين : نصيحة مني اخرجي من حياته وحياتنا كلنا بكرامتك .
ملاك : طيب انا بكره الصبح همشي واختفي من حياته للأبد .
شيرين : لو عملتي كده تبقي فعلا عندك كرامة .
في صباح اليوم التالي
يجلس ادهم وسط العائلة يتناول قهوته وبجواره زوجته ملاك التي تبدو شاردة الذهن !!!!
أدهم : فيه ايه يا ملاك ؟ سرحانة في ايه ؟
ملاك ” بأبتسامة مصطنعة ” : لا أبدا يا حبيبي مفيش حاجة .
أدهم : شكلك مش طبيعية النهاردة !!!
ملاك : لا ابدا معرفتش انام كويس .
أدهم : ليه ؟ كنتي تعبانة ؟؟
ملاك : لا لا مجرد أرق بدون سبب .
أدهم : تحبي نروح للدكتور ؟؟
شيرين ” بسخرية ” : روحوا للدكتور احسن ممكن تكون حامل !!!
تنظر ملاك لها ثم تبتسم لأدهم : متشغلش بالك يا حبيبي انا كويسة .
ادهم : طيب انا هروح للعلاج الطبيعي وبعدين اروح الشركة ، عايزة حاجة قبل ما امشي ؟؟
ملاك : لا يا حبيبي تروح وترجع باالسلامة .
ادهم : الله يسلمك .
ملاك : كنت عايزة اخرج اتمشي شوية .
ادهم : استني لما ارجع ونخرج بالليل مع بعض .
ملاك : لا انا هخرج لوحدي علشان اشتري شوية حاجات .
أدهم : وفيها ايه لما تستني نخرج مع بعض وتشتري اللي انتي عايزاه ؟
ملاك : لا يا حبيبي انا هخرج لوحدي عايزة اشتري حاجات حريمي .
أدهم : اااه ، طيب تمام ماشي .
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاك الأدهم)