روايات

رواية ملاك الأدهم الفصل السابع 7 بقلم عادل عبدالله

رواية ملاك الأدهم الفصل السابع 7 بقلم عادل عبدالله

رواية ملاك الأدهم البارت السابع

رواية ملاك الأدهم الجزء السابع

ملاك الأدهم
ملاك الأدهم

رواية ملاك الأدهم الحلقة السابعة

هاجر : بتقول ايه ؟!!!!
ثم تفقد اعصابها وتسقط فاقدة للوعي !!!!!!
تقوم تمارا وشيرين بافاقتها ثم يذهبوا مسرعين الي المستشفي …

في المستشفي
يرقد ادهم بعد ان اصيب بعدة كسور في ساقيه الاثنتين وتم تجبيرهما .
بمجرد رؤيته تهرول اليه هاجر …
هاجر : يا حبيبي يا ابني !! حصلك ايه يا حبيبي ؟ حصلك ايه يا ادهم ؟؟
ادهم : متخافيش يا امي الحمد لله جات بسيطة .
هاجر : بسيطة ازاي والكسور دي كلها ؟!!!
هرولت اليه شيرين وجلست بجانبه وحاولت اظهار اهتمامها وقلقها عليه : الف سلامة عليك يا ادهم ، انا اتخضيت عليك اوي ، طمني حصلك ايه ؟
ادهم : الحمد لله حادثة بسيطة ، اومال فين ملاك ؟؟
تمارا : الف سلامة عليك يا ادهم .
ادهم : الله يسلمك ، بقولكم فين ملاك ؟؟
شيرين : منعرفش هي فين ، احنا اول ما عرفنا بالحادثة جرينا علشان نطمن عليك .
ادهم : متشكر اوي يا شيرين .
شيرين : ايه اللي بتقوله ده يا ادهم !! ده احنا د.م واحد احنا ولاد عم ووو..
يقاطعها ادهم ويقول : ماما كلمي ملاك وقوليلها تيجي .

بعد نصف ساعة جاءت ملاك وبمجرد دخولها شاهدت ادهم يرقد وساقيه في الجبس وبجواره مباشرة شيرين التي بمجرد رؤيتها لملاك اقترب بشدة من ادهم وقالت له : استني يا ادهم اعدلك المخده اللي ورا ضهرك .
اشتاطت غيظا وحرت الي ادهم وازاحت شيرين جانبا … للكاتب عادل عبد الله
ملاك : حبيبي يا ادهومتي ، حصلك ايه يا روحي ؟
ادهم : الحمد لله حادثة بسيطة .
ملاك : بسيطة ازاي وكل الجبس ده !!
ادهم : الحمد لله انها جات علي قد كده ، انتي مش جيتي مع ماما وبنات عمي ليه ؟
ملاك : انا معرفتش الا لما طنط اتصلت بيا من نص ساعة .

شيرين تقف غاضبة وتشعر بأن خطتها فشلت وتنظر بغيظ ثم تزيح ملاك من جواره قائلة : وسعي كده علشان ادي لأدهم الدوا .
ملاك : لأ ادهم هياخد الدوا من ايدي انا ،صح يا ادهم ؟؟
يبتسم ادهم : فاكرة لما كنت بديلك الدوا بايدي ؟
ملاك : ايوه وده دوري انا دلوقتي ، ثم تاخذ كوبا من الماء وتعطي لأدهم الدواء .
تخرج شيربن من الغرفة مسرعة في قمة غضبها وتنصرف !!

في فيلا عز الدين
نجلاء : لسه لحد دلوقتي موصلتش لأي اخبار عن يارا ؟؟
جاسر : عملت كل حاجة يا ماما وموصلتش لحاجة زي ما تكون فص ملح ودابت وملهاش اي أثر !!
نجلاء : يعني تكون اختفت فين ؟
جاسر : انا مسبتش حد من صحباتها الا وسألتها حتي المستشفيات واقسام الشرطة سألت فيهم ومفيش أي خبر عنها ولا حد يعرف هي فين !!
نجلاء : انا كمان سألت كل قرايب باباها ومامتها ومحدش يعرف عنها حاجة !!
جاسر : والعمل ايه ؟؟ احنا لازم نلاقيها في اقرب وقت !!
نجلاء : نا بفكر اعمل اعلانات ضخمة علي مواقع السوشيال ميديا واعرض مكافأة كبيرة لأي حد يقولنا اي خبر عنها .
جاسر : فكرة حلوة هتعرضي مكافأة كام ؟؟
نجلاء : ١٠٠ الف جنية مش خسارة فيها المهم نعرف مكانها .
جاسر : مش مهم الفلوس ،المهم خلي بالك علشان اكيد هتلاقي نصابين يحاولوا ينصبوا علينا !!
نجلاء : متخافش ، انت هتبقي جنبي ومفيش حد هياخد مني جنية واحد الا لما أتأكد من مكانها الأول .

في قصر الفيومي
تمارا : اهدي يا شيرين متعمليش في نفسك كده .
شيرين : مش عارفة اعمل ايه !! البنت دي سيطرت علي قلبه واهتمامه بشكل غريب !! عمري ما تخيلت ان ادهم يحب حد بالشكل ده !!
تمارا : انا قولتلك خلاص انسي اللي في دماغك خلاص ادهم مش ليكي .
شيرين : وانا قولتلك ادهم ده ملكي انا لوحدي .
تمارا : انتي كده بتعاندي نفسك ومش هتسفيدي حاجة بالعكس كل يوم هيزيد غضبك عن اليوم اللي قبله لما تشوفي حبه واهتمامه بها !!
شيرين : بكره تشوفي انا هعمل ايه ؟؟
تمارا : ممكن تعرفيني ناوية تعملي ايه ؟
شيرين : اولا انا شايفة مرات عمي مش مرتاحة للبنت دي هبتدي اغذي الاحساس ده عندها اكتر واكتر ومن ناحية تانية لازم اعرف البنت دي مين وايه اللي وراها .
تمارا : وهتعرفي هي مين ازاي ؟ اذا كانت هي نفسها مش عارفة هي مين !!
تضحك شيرين : التكنولوجيا يا حبيبتي ، التكنولوجيا هي اللي هتقولي هي مين .
تمارا : ازاي ؟؟
شيرين : هصورها صورة واعمل عنها بحث علي السوشيال ميديا ، اكيد هيكون لها صورة علي حساب فيس ولا انستا ولا اي موقع ، ومنه احدد شخصيتها واعرف كل حاجة عنها .
تمارا : انتي مصيبة !! ازاي جاتلك الفكرة دي ؟؟ خلي بالك صعب تصوريها
شيرين : انا صورتها فعلا بدون ما تشعر لكن للاسف الصورة مش واضحة اوي ، لازم اصورها صورة تانية .

في المستشفي
ملاك : ادهومتي فيه واحد بره اسمه نادر بيقول انه صاحبك ؟!
ادهم : ايوه ده نادر صاحبي خليه يدخل بسرعة .
دخل نادر الي الغرفة …
نادر : سلامتك يا ادهم ايه اللي حصل ؟؟
ادهم : حادثة بسيطة .
نادر : بسيطة ازاي ؟! ده انت اتكسرت !!
ادهم ” يضحك ” : الحمد لله ، عمر الشقي بقي .
نادر ” يضحك ويغمز بعينه اتجاه ملاك ” : ايوه وانا عارفك طول عمرك شقي .
ادهم : لم نفسك يا صاحبي المدام واقفة !!
ملاك ” تبتسم ” : احم احم ، طيب اخرج انا واسيبكم علي راحتكم .
ادهم : ماشي يا ملاك ، والله كلك ذوق .
تخرج ملاك خارج الغرفة وتغلق الباب خلفها …
نادر : ايه يا صديقي انت استحليت الموضوع ولا ايه ؟!!
ادهم : موضوع ايه مش فاهم ؟!!
نادر : البنت دي يا ادهم ، انت نسيت ولا ايه ؟؟
ادهم : قصدك ملاك ؟؟
نادر : الله اعلم اسمها ايه ، ايوه اللي انت سميتها ملاك .
ادهم : ملاك مراتي يا نادر .
نادر : مش كان اتفاقنا انك هتقطع كل الاوراق بعد خروجها من المستشفي ؟!
ادهم : يعني كنت عايزني اسيبها في الشارع وهي متعرفش حاجة عن نفسها او اهلها او حتي عايشة فين ؟!!
نادر ” يصمت قليلا يفكر ثم يسأله ” : هي راحت معاك قصر الفيومي ؟؟؟
ادهم : طبعا .
نادر : وقولت لعيلتك ايه ؟
ادهم : قولتلهم مراتي اتجوزتها .
نادر : يعني هي عايشة معاك في القصر دلوقتي ؟؟
ادهم : ايوه .
نادر : انت دخلت عليها يا ادهم ؟؟
ادهم : ملاك مراتي ومهما حصل مش هسيبها ابدا .
نادر : اوعي تكون عملت دخلة يا ادهم !! احنا كنا بنقول اننا منعرفش اذا كانت متجوزة ولا مخطوبة ولا مرتبطة !! لو عملت كده ذنب البنت دي هيبقي في رقبتك و هتكرهك و عمرها ما هتسامحك ابدا .
ادهم : نادر انت صحيح صحبي لكن موضوع الدخلة ده حاجة خاصة مينفعش تتكلم فيها معايا !!
نادر : ده لما جوازك يكون حقيقي يا ادهم ، مش جواز صوري زي كده !! ولما احس انك هتعمل غلطة كبيرة واجب عليا انبهك .
ادهم : ملاك انا حبيتها بجد وهتكمل معايا حياتي ومش هسمح لحد ابدا يبعدها عني .
نادر : حبيتها !! ادهم الفيومي بيتكلم عن الحب ؟؟ غريبة دي !!!
ادهم : وفيها ايه ؟ حد قالك ان معنديش احساس ومشاعر ؟!!
نادر : كمان بتتكلم عن الاحساس والمشاعر ؟ ده كده الموضوع كبير بجد .
ادهم : انت لسه مش مصدق اني حبيتها فعلا ؟!
نادر : ماشي يا صديقي حبيتها ، وهتعمل ايه لما ترجعلها الذاكرة ؟؟ اكيد هتكون عايزة ترجع لحياتها وتنساك !!
ادهم : حتي لما ترجعلها الذاكرة مش هسمح انها تبعد عني .
نادر : هتغصبها انها تعيش معاك غصب عنها ؟؟
ادهم : بلاش نتكلم في الموضوع ده دلوقتي ونسبق الاحداث .
نادر : انت عرفت هي مين ولا لسه ؟
ادهم : معرفتش ومش عايز اعرف .

في قصر الفيومي
يجلس عامر الفيومي مع هاجر في حديقة القصر يتناولون الافطار….
هاجر : هتروح الشركة دلوقتي ولا هتروح لأدهم المستشفي ؟؟
عامر : هروح الشركة نص ساعة اشوف الشغل وبعد كده هروح لأدهم ، تيجي معايا ؟
هاجر : لأ روح انت ، وانا هروح مع نانسي وملاك .
عامر : هي ملاك رجعت البارح من المستشفي ؟؟
هاجر : ايوه ، كانت في المستشفي من كام يوم وادهم صمم البارح انها ترجع القصر علشان ترتاح .
عامر : اوكي .
هاجر : مالك يا عامر ؟ شكلك متضايق من حاجة !!!
عامر : مرات ابنك .
هاجر : قصدك ملاك ؟
عامر : ايوه ؟
هاجر : مالها ؟
عامر : البنت دي لغز بالنسبالي .
هاجر : مش فاهمة تقصد ايه ؟
عامر : اوقات احس انها طيبة اوي وبنت ناس واوقات تانية احس انها خبيثة ومش فاقدة الذاكرة وبتدعي كده لسبب ما في نفسها !!
هاجر : من ناحية انها بتدعي فقدان الذاكرة ده انا مش معاك فيه البنت فعلا فاقدة الذاكرة انما احساسك بعدم الارتياح لها بيأكد نفس الاحساس عندي .
عامر : طيب انتي مش مرتاحة لها ليه ؟؟
هاجر : معرفش السبب ، يمكن علشان الطريقة اللي ادهم اتجوزها بها !!
عامر : عموما الايام هتثبت كل حاجة ، انا ماشي رايح الشركة ونتقابل عند ادهم في المستشفي .
#ألف_قصة_و_قصة
تمارا نائمة في غرفتها تستيقظ علي صوت دقات علي باب غرفتها !!
تمارا : مين ؟
شيرين : انا اختك شيرين .
تمارا : ادخلي يا شوشو .
تدخل شيرين وتبدو عليها علامات السعادة والفرح !!
تمارا : مالك يا بنتي فيه ايه ع الصبح ؟
شيرين تضحك ثم تقول : يارا عز الدين .
تمارا : مين ؟
شيرين : يارا عز الدين .
تمارا : مين دي ؟؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاك الأدهم)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى