روايات

رواية كسرة اصلحت قلبي الفصل التاسع عشر 19 بقلم روان ابراهيم

رواية كسرة اصلحت قلبي الفصل التاسع عشر 19 بقلم روان ابراهيم

رواية كسرة اصلحت قلبي الجزء التاسع عشر

رواية كسرة اصلحت قلبي البارت التاسع عشر

رواية كسرة اصلحت قلبي
رواية كسرة اصلحت قلبي

رواية كسرة اصلحت قلبي الحلقة التاسعة عشر

طلعت منار من المسجد وفى نفس الوقت كان خالد طالع شهاب شافهم بس مفيش حد منهم شافه
شهاب: بقى هى الحكاية كده بقى ومشى
خالد مشى مع إسلام ومنار مشيت مع خلود وإيمان
فى الطريق*
إيمان: كام سنة والحِمل زاد
خلود فهمت وضحكت: هو كمل وبعناد
إيمان وهى بتضحك: مش هسيبك مش هسيبك حتى لو لفيت بلاد
#انشودة فرح دينية#
منار: بس بقى انتو الإتنين بطلوا
إيمان: شوفتى يا خلود كان بيبصلها ازاى واحنا طالعين
منار: على فكرة مبصش هو غض بصره ومشى
خلود: ايواااا وانتى بقى عرفتى ازاى كنتى بتبصى صح
منار: ها لاء على فكرة م..مبصتش انا
إيمان: م..م.. ايه بس يا بت خلاص بقى عرفنا
منار: على فكرة انتو الاتنين رخميين ومدت قدام وسابتهم
إيمان: طب تعالى بس كنا بنضحك
وصلت إيمان لبيتها وسلمت على منار وخلود وهم كملوا الطريق
خلود: منار انتى هتردى عليه امتى
منار: مش ملاحظة إن بيتك قرب يلا مع السلامه
خلود: بقى كدة تمام تمام
سلمت منار عليها ومشيت كملت
وفى الطريق لقيت شهاب قدامها*
منار اتخضت لانه اعترض طريقها فجأه
منار: خير يا شهاب
شهاب: ممكن اعرف خالد احسن منى فى إيه
منار : ايه!!!
شهاب: منار متعمليش نفسك مش فاهمة انتو بقى مظبطين مع بعض وبتتقابلوا فى المسجد
منار وصوتها بدأ يعلى: بتقول ايه انت اتجننت مسمحلكش تقول عليا كده وزقته ومشيت
شهاب فضل واقف دقايق حاطط ايده فى جيبه وبيبصلها من بعيد وبعدين مشى*
منار كملت طريقها وهى بتعيط علشان شهاب اتهمها بحاجه زى دى
——
عند اسلام وخالد*
إسلام: خالد ممكن اعرف احنا بندور على ايه
خالد: تعالى بس كده ودور معايا
إسلام: بقالنا نص ساعة فى المكتبة وانت بتدور على ايه انا مش عارف… كان زمنا روحنا
خالد: طب دور معايا
اسلام: يا ابنى هو انا اعرف انت بتدور على ايه ما تقولى
خالد: كتاب(كونى صحابية)
إسلام: يا اذكى اخواتك بقالك نص ساعة بتدور فى كتب علم النفس على كتاب دينى الكتب الدينية هنا اهى
خالد: اه صح تصدق…. اهو
اشتراه خالد وطلع هو وإسلام
إسلام: ده كتاب كونى صحابية مش كن صحابى
خالد بصله : مانا عارف حد قال انى محو اميه ومبعرفش اقرأ
اسلام: طب جايبه ليه يعنى انت
خالد: اصل سمعت منار بتقول لصحبتها انها كانت بتدور عليه واحنا طالعين من المسجد
اسلام: اوووه ومركز كمان ومهتم
خالد: بس يا اخ اسلام
إسلام: ياتى حلو وهو مكسوف
خالد بهزار: بس يا إسلام بدل ما نزعل ونجيب ناس تزعل
إسلام: خلاص يا عم انا وصلت اهو اصلا يلا مع السلامة
خالد: استنى خود الكتاب ده خلى أبله دعاء توصله لمنار
إسلام: حاااضر
خالد: حضرت وحضر معك الخير يلا سلام
إسلام: فى رعاية الله
مشى خالد وطلع إسلام
——
كانت منار وصلت البيت*
منار: السلام عليكم
زينب: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
حمدا لله على السلامه يا منور
منار: الله يسلمك يا ماما
زينب: مالك شكلك زعلانه
منار: لاء مفيش اصل انا جيت مشى ف.علشان كده تعبانة شوية
زينب: طب ادخلى ارتاحى
منار: حاضر
دخلت منار غيرت هدومها واتوضت وصلت العشا وكان كلام شهاب لسه مزعلها نامت وظبطت منبها على معاد القيام
——
عند شهاب*
وصل البيت ودخل وهو متعصب دخل اوضته ورزع الباب وقعد على السرير وحط دماغه بين ايده*
دخلت والدته: مالك يا شهاب
شهاب: منار رفضتنى يا ماما
والدته: طب وايه يعنى كل شئ قسمه ونصيب
شهاب: بس دى رفضتنى علشان واحد تانى هو احسن منى فى إيه
والدته: يا ابنى مش نصيبك مش مكتوبالك
شهاب: ماشى
والدته: طب يلا غير هدومك ونام وشيل الافكار دى من دماغك
شهاب:حاضر
طلعت والدته وهو فضل قاعد بيفكر شوية
شهاب: انا مترفضش … هو مش احسن منى
قام من مكانه وقال بمكر: بس خلاص عرفت هعمل ايه….

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كسرة اصلحت قلبي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى