رواية عشق المراد الفصل الثاني 2 بقلم رشا السيد
رواية عشق المراد الجزء الثاني
رواية عشق المراد البارت الثاني
رواية عشق المراد الحلقة الثانية
بعد أسبوع
عند سيلا ذهبت لتأخذ التحليل من المشفي و كانت الصدمه عندما قالت الدكتوره
الدكتوره :للأسف يا أنسه سيلا اكتشفنا أن عندك التهاب في عضلة القلب
سيلا بضحك :انتي اكيد بتهزاري
الدكتوره :للأسف لا يا أنسه كان من ضمن التحليل الي انتي عملتها كان في تحليل اسمه (تروبونين) ده لنطمئن على عضلة القلب ، التهاب عضلة القلب ب يصيب الطبقة الوسطى من العضلة
سيلا ب بكاء :ازاي جالي المرض ده و اي هوا العلاج
الدكتوره :من الفيروسات ، العلاج ( الكورتيكوستيرويدات ) يساعد على تقليل الالتهاب و يوجد أدوية قلبية اخري ، أهم حاجه انك تبعدي عن الحزن و البكاء لأنه سوف يأثر على القلب
سيلا بحزن :تمام
الدكتوره :تحليل خطيبك كلها سليمه
سيلا :شكرا ليكي
الدكتوره :العفو ده واجبي
خرجت سيلا من المشفي و اتصلت علي رامز و قالت له انها عاوزه تشوفه دلوقتي ضروري و قال ليها حاضر
بعد ساعه في الكافيه كانت سيلا منتظره و بتفكر هتقوله ازاي انها مريضه إلى أن وصل
رامز :ازيك يا حبيبتي عامله اي
سيلا : رامز كنت عاوزه اقولك على حاجه ضروري
رامز:قولي يا حبيبتي
سيلا :انا استلمت التحليل بتاعتنا
رامز بأبتسامه خفيفه :طب كويس في اي بقي زعلانه ليه
سيلا بحزن :رامز انا…… أنا اكتشفت اني عندي التهاب في عضلة القلب
رامز بضحك :بطلي هزار الرخم ده
سيلا انهارت بكاء :للأسف انا مش بهزار انا فعلا مريضه التحليل بتأكد اني عندي التهاب في عضلة القلب
رامز بحزن شديد عليها :طب ممكن تهدي لو سمحتي اهدي
سيلا ب بكاء متقاطع :انت هتسبني صح
رامز و هوا بيمسح دموعها :انا مستحيل اسيبك انا جانبك دايما و مش هسيبك ابدأ و هنعمل الفرح و نتبسط بس هتاخدي الأدوية بتاعتك بانتظام اوعدني بأنك مش هتهملي في ادويتك أبدا
سيلا بأبتسامه بها أمل :اوعدك
*****************
< في شركة الألفي >
في مكتبه كان يجلس بكل فخمه و مندمج في الشغل إلى أن الباب خبط
مراد بصوت رجولي عميق :ادخل
دخلت السكرتيرة بملابس كاشفه
السكرتيرة :مراد بيه حضرتك لازم تمضي علي إرسال شاحنة متسر بيتر
مراد :هاتي الورق
السكرتيرة بدلع و بتقرب منه :اتفضل مرادي
مراد بغضب شديد و يمسكها من شعرها بقوه: لما تيجي تتكلمي مع مراد الألفي تتكلمي باحترام و ده شركه محترمه اي اللبس الزباله ده
السكرتيرة ب بكاء و ألم : أرجوك يا مراد بيه سيب شعري اخر مره والله
مراد و هوا يترك شعرها :هي فعلا هتكون أول و أخر مره علشان انتى مطروده اطلعي بره يا زباله اياكي أشوفك في الشركه تاني
السكرتيرة بخوف شديد هربت بسرعه من وشه و كانت كل الشركه متجمعه امام مكتب مراد و عدي كان رايح عند مراد انصدم لما شاف السكرتيرة خرجه بتجري دخل عدي بسرعه و وجد مراد متعصب جدا و عيونه حمراء و هوا بيكسر في كل الي حوليه و قال بصوت عالي و غضب شديد
مراد :كلهم زي بعض زباله زي بعض
عدي :اهدي يا مراد
***************
عند سيلا
في البيت
كانت بتكلم مع نجمة و مها و قالت ليهم الى حصل كله
مها :علفكره هوا بحبك اوي علشان كان ممكن يقولك مش هينفع نكمل مع بعض و انا مش عاوز أولادي يكونوا عندهم القلب اي حجج و الكلام الفاضي ده
نجمة : مها عندها حق بس الحمد لله مش طلع ندل و هوا فعلا متمسك بيكي
سيلا بتوتر :والله انا كنت خايفه يسبني و الفرح بعد أسبوع
مها: الحمد الله يا حبيبتي ربنا عدها على خير و ربنا يتمملك على خير ان شاء الله
سيلا :إن شاء الله
سمعت سيلا جرس الباب
سيلا :يا بنات لازم اقفل في حد بيخبط سلام بقي
نجمة و مها :سلام
***************
سيلا راحت تفتح الباب
سيلا بتفاجأ : عمو مصطفي
مصطفي بحزن شديد : سيلا والدك أتوفي 😔
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشق المراد)
دي جميله