رواية لعنة الفراعنة 2 الفصل السادس والخمسون 56 بقلم رحمة نبيل
رواية لعنة الفراعنة 2 الجزء السادس والخمسون
رواية لعنة الفراعنة 2 البارت السادس والخمسون
رواية لعنة الفراعنة 2 الحلقة السادسة والخمسون
“اللهُم غيرني لما تريد أنت، واختر لي ما تشاء أنت، واجعل قلبي متعلق بك وحدك أنت، وبدل ما تراه عيني جميلا بما تراه أنت، اللهُم إني سلمتك أمري ونفسي في الدُنيا فأجعل دنياي كما تحب، وآخرتي برحمتك أنت وليست بعملي فما لي سواك أنت ياالله.”
صلَّى عليكَ إلهُ العرشِ ما صدحَت
في الأيكِ وُرقٌ على عودّ لها زجلُ..
والآلِ والصَّحبِ ما ركبٌ شدا طرباً
وما لطيبةَ شَوقاً حنّت الإبلُ..
ﷺ.🌹
توقف سامر بسيارته في منتصف البلد وتحدث بتفكير وهو ينظر لسمير / الا قولي يا ابو سمرا لو عايز شاشة عرض كبيره الاقيها فين هنا
سمير بتعجب / شاشة عرض!!!
سامر ببسمة خبيثه / شاشة كبيره تكفي اهل البلد كده
سمير بتعجب / أنا مش فاهم انت عايز ايه بالضبط وناوي علي إيه بس القهوة فيها شاشة عرض عشان الماتشات وكده
سامر ببسمه / طيب اشطا انزل بقي وروح هات العيله الكريمة وحصلني علي القهوه
كاد سمير يتحدث فزفر سامر / انت عامل زي اختك مش بتسكت خالص انزل يا عم اعمل زي ما قولت وبعدين هتفهم
هبط سمير بتعجب وهو ينظر امامه ويفكر ماذا ينوي هذا
وفجأه قابل عيد الذي ركض له وهو يتنفس بعنف / كنت فين يا سمير قلبت عليك البلد يا أخي قطعت نفسي
نظر له سمير بغضب / وده يهمك
كاد عيد يجيب فمنعه سمير وهو يتركه ويرحل / ميهمنيش اسمع رأيك واه روح القهوه استناني هناك
نظر عيد لاثره بتعجب ثم ذهب ليري ماذا يحدث في المقهي كما قال أخيه
بينما في المقهي كان يقف سامر وهو ينظر حوله وهو يبحث عن شئ حتي وجد طفل ويبدو انه يعمل هنا ناداه سامر / بسسس انت يا عسل انت تعالي هنا
اقترب منه الصبي وهو يتحدث / نعم ياباشا اؤمرني تحب تشرب ايه
جلست نيرة بجانب كريمة علي الكرسي وتحدث / سحلب
نظر لها سامر بغباء فتحدثت كريمة / وانا عايزه شيشة تفاح
سامر وهو يجذب شعره / الرحمة يارب
ثم نظر للصبي / عايز أعرض حاجه علي الشاشة دي
نظر الصبي للشاشه التي تتوسط المقهي / آيوه ياباشا بس دي للماتشات والمناسبات بس لو حابب فيه تلفزيون بنشغله للناس في القهوه عادي
قال حديثه وهو يشير لتلفاز صغير بعض الشئ فابتسم له سامر وهو يخرج من جيبه ورقة من فئة المائة ويتحدث / ودي مناسبه برضو يا قولتلي اسمك ايه
الصبي وهو ينظر المائة جنيه ببسمه / محمد محسوبك محمد ياباشا
ابتسم سامر وهو يضع المال بيده / طب يا محمد انا محتاج الشاشة هو نص ساعة وهديك ورقة كمان زي اللي في ايديك دي قولت ايه
نظر الصبي له بفرحة وهو يتحدث / اكيد يا باشا أتفضل براحتك وانا هقول للمعلم جوا
نيرة / متنساش السحلب يا حمادة
كريمة / والشيشة
نظر لها سامر بحاجب مرفوع وتحدث وهو ينظر لها / هات آتنين سحلب يا محمد واعمل اللي قولت عليه
زمت كريمة فمها بتذمر / جرا ايه ياض نفسي اجربها
سامر ببسمة / عمي صلاح يعرف
كريمة بتوتر / احم احم وايه اللي جاب سيرة صلاح بس انا كنت عايزه سحلب فيه ايه
هز سامر رأسه بيأس منها ثم تحدث بتفكير / إزاي نجمع الناس هنا
تحدثت نيرة وهي تقترب من بداية المقهي /نادي عليهم وهما ماشين والكل هيلاقي لمه هيجي لوحده
نظرت لهم كريمة ثم دخلت للمقهي ونظرت لمحمد واشارت له / واد يا محمد خد هنا
اقترب منها محمد ببسمه / اؤمري يا هانم المعلم وافق وقال براحتكم
كريمة ببسمه / لا يا حمادة انا عايزه حاجه تانيه
زفرت نيرة بضيق فلا احد يستمع لها ويتوقف نظرت لسامر بقلى حيلة ولكن فجأه سمع الجميع صوت عالي اثار انتباه جميع المارة
خرجت كريمة من المقهي وهي تحمل مكبر صوت وتتحدث / الو الو الو تيست تيست…. الله…. الله
ضحكت نيرة بشده علي كريمة ذهبت كريمة ووقفت بحانبهم وتحدثت في المكبر / فراشة الحاج سامر ترحب بكم
ضحك سامر علي تصرفات كريمة فاكملت كريمة / يا ولاد الحلال يا أهل الخير اتجمعوا عشان فيه مصيبه هتحصل بإذن الله
بدأ الجميع يتوقف ويتجه للقهوه فاكملت كريمة / انت يا حاج ياللي ماشي في أرض الله ولا كأن فيه واحد دابحه صوتها
أشار الرجل الذي كان يسحب ماشيته لنفسه فتحدثت كريمة / آيوه انت تعالي اخلص مش شايف الناس متجمعه
نظر الرجل للماشيه فاكملت كريمة / هات الحمار معاك وتعالي يلا…… انتي ياست ياللي بتزغطي البطه خدي هنا هو أنا هناديكم بالاسم ولا إيه……. هيييييه انت زهقان ومش لاقي حاجه تتفرج عليها…… هيييييه انتي مليتي من الأخبار الحمضانه ومش لاقية حد تقطعي في فروته مع اخبار كريمة فتنتك بين ايدي امينه
قرب ياباشا قرب يابيه هنا هتلاقي كل اللي تحبه معانا لسنا الوحيدون ولكننا المميزون
ضحك سامر يشده وهمس من بين ضحكاته / صدق ليث لما قال نيرة دراع وكريمة لسان
نيرة بضحكه / تحسها بتعمل دعاية للتوحيد والنور
تقدم العمدة من ذلك التجمع بعد أن اخبره احد الصبيه فتحدث وهو يبعد الناس عن المدخل / في إيه يا جدع منك ليه سايبين اشغالكم وواقفين كده ليه
تحدث سامر ببسمة / لا يا عمدة ده انا بس كنت حابب نتفرج علي حاجه سوا
العمده بتعجب / حاجه ايه دي مش كفايه اللي عملته في ابني
كريمة ببسمة / اهو هو بقي الحاجه دي هي ابنك
ابتسم سامر وهو ينظر بعيدا ويري سمير يتقدم ومعه الجميع / طب يا جماعه احنا كملنا يلا بقي نبدأ العرض
ثم أشار لمحمد وتحدث/ هاتلي usb يا محمد
ركض محمد سريعا واحضر له ما قاله والجميع في ترقب لما سيحدث تقدم سامر من الشاشه واخذ يوصلها بهاتفه
بينما تحدث كريمة في المكبر / شايفاك ياللي بتتسحب وعايز تمشي هجيبك امدك قدام اهل البلد كلهم أقف مكانك من غير حركة الست بتاعة الوزة اتهدي ياختي الوزة مش هتموت من الجوع في الثانيتين دول
تحدث سامر / تمام يا جماعه بما ان الكل هنا نبدأ بقي في المفيد
كريمة في المكبر / نبدأ الحفلة علي بركة الله
ضغط سامر علي بعض الازرار لتضاء الشاشة امامه بفيديو يعرض شئ جعل الجميع يفتح عينه بصدمه وعلت الهمهمات الحضور بينما بكي سمير وهو يتحدث ببسمه من بين دموعه / حقك رجع يا بدور حقك رجع يا قلبي
صرخت ميسره وهي تسير لجسد احمس / ابريس بص
لم ينتبه ابريس لحديثها فكان مايزال يبكي وهو يضم اليه احمس كان يبكي احمس وازي كان يبكي والداه وجميع من فقدهم وكأن القشره الصلبه انهارت فاتحة المجال لجميع الآلام لتطفو علي السطح
انحني عدي وحمل سماريا بين يده وخرج من القاعه دون أن يهتم لاحد وذهب بها حيث يوجد بيت فوفو الذي صنعته له سماريا فوجد فوفو يحدق في سماريا وكأنه يعلم ماذا يحدث جلس عدي أرضا وهو يستند علي الحائط وضم سماريا لصدره بقوه وهو يبكي بشده ويهمس لها / حبيبتي افتحي عينك ارجوكي قلبي يؤلمني يا سماريا هيا ارجوكي لا تفعلي بي هذا سأموت ان حدث لك شئ اقسم سأموت ليس بعدما وجدتك ليس بعدما دق قلبي لاحد ليس بعدما أحببتك ليس بعدما بدأت اعلم ما هو الحب ليس بعد كل هذا تتركيني ارجوكي، انظري أليس هذا هو حبيبك فوفو انه حزين
ثم نظر لفوفو ببكاء / أليس كذلك يا فوفو هيا أخبرها انك تشتاق لها أخبرها انني احبها ولا أستطيع العيش بدونها أخبرها كم ان قلبي يتألم لرؤيتها هكذا أخبرها إن فقدت اب سأكون لها الاب أخبرها إن فقدت السند سأكون سندها حتي موتي أخبرها انني سأكون عائلتها فقط تستيقظ وسأكون العالم كله لها اقسم لن اجعلها تبكي او تتألم ولو لثانيه ارجوك أخبرها
انهي كلامه وهو يضمها بشده ويبكي كطفل صغير بحده وعنف
بينما فوفو جلس بجانب عدي وهو ينظر لسماريا بحزن ثم انحني وهو يفرك فروه في وجهها لعلها تستيقظ بينما كان عدي يبكي بشده وهو يضمها اليه خوفا من فقدانها
بينما في الداخل تحدثت ميسره وهي تهز ابريس بعنف / ابريس أفق يا ابريس اخمس لم يمت يا ابريس
نظر لها ابريس وهو يبكي / لقد تركني مثل الجميع يا ميسرة لقد تركني
ميسره بصراخ / ابريس أفق احمس مازال حي
ثم أمسكت يد احمس ورفعتها لابريس / انظر انظر ليده
نظر ابريس بتشوش ليد احمس ثم نظر لميسرة
بينما الجميع وكأن الروح دبت بهم حينما سمعوا كلمة ميسرة ان احمس حي
تحدث ست بلهفة / احمس حي؟؟
ميسره وهي تشير لبعض البقع علي يد احمس / انظر هذه البقع ناتجه من سم ملكة الافاعي لابد أن بعض القطرات طالته لقد رأيت مثلها علي جسد ملك الافاعي
ست بتعجب / كيف توجد علي جسده وهو حي فهذا السم يقتل
ابعد ابريس جسد احمس عن قدمه وهمس بعدما استوعب ما يحدث / لا لم يمت لم يمت هذا السم له ترياق لقد رأيته عند ملك الافاعي نعم له ترياق
احمس بخوف / ولكن الوقت يداهمنا كيف سنحضره و….
قاطعه ابريس وهو يحمل احمس وينظر لحوني الذي كان يبكي بشده / حوني في الخارج ستجد حصاني لقد وضعت عليه حقيبتي حينما أتيت ستجد بها قارورة الترياق اسرع يا حوني قبل أن يداهمنا الوقت
ركض حوني وخلفه ازي للخارج بسرعه كبيره بينما ركض ابريس باحمس وهو يهمس له / ستنجو يا صديقي ستنجو
سمعت نانيس صوت الباب يفتح فامسكت الخنجر جيدا وكذلك فعلت ايانا ولكت وجدوا احد جنود ست هو من يفتح الباب همست نانيس بقلق / ماذا حدث هل انتهي الامر
هز الجندي رأسه بايجاب / نعم يا مولاتي لقد مات امنحتب وانتهي الأمر ولكن
اسينات برعب / ولكن ماذا! ؟؟؟
ايانا وقلبها يكاد يخرج من محله / هل حدث لاحد شئ
نظر لها الحارس بأسف وتحدث / الحكيم احمس…. هو لقد
صمت ولم يستطع ان يكمل حديثه بسبب صراخ ايانا برعب وهي تدفعه / ابتعد عن وجهي
ثم ركضت وهي ترتعش من الخوف
بينما نظرت نانيس له / ماذا حدث لاحمس تحدث
نظر الحارس أرضا بأسف / لقد تعرض للتسمم
انتفضت اسينات برعب وهي تنظر لنانيس ثم نظرت للحارس وهي تتحدث / تعال وخذ نونيا من علي قدمي واذهب لتضعها في غرفتها
تقدم الحارس من نونيا التي لا تعي ما يحدث حولها
وحملها وخرج بها وخلفه كلا من اسينات ونانيس وهما تركضان برعب
وصلت ايانا لجناحها ولكن لم تجد احد فسارت في الممر وهي تصرخ / احمممممس احمممممس
توقف فجأه امام باب جناح ابريس وهي تري الجميع يقف به فتقدمت برعب وهي ترتعش وهمست بمجرد دخولها / ماذا حدث لما الجميع هنا واين احمس
نظر لها ست ببكاء وهو يشير للفراش نظرت ايانا فوجدت احمس يتمدد علي الفراش كجثه وقد اسود جسده بطريقه مرعبة ابتلعت ريقها وهي تتقدم منه وتنظر للجميع لعلها تجد اجابه لما يدور برأسها تقدمت حتي وصلت للفراش وجلست بهدوء شديد بجانبه وامسكت يده بحنان وهي تقبلها وتتحدث / مابه حكيم قلبي هل تتألم يا حبيبي أخبرني مابك لما جسدك هكذا ها ماذا حدث لك ؟؟؟
سقطت دموعها وهي تبتسم / الن تجيب علي يا حكيم ها هيا انهض فقط سأخبرك كم أحبك هيا يا حبيبي حسنا حسنا اعلم انك تفعل هذا لكي اغني لك اغنيتك المفضله
بكي الجميع بشده علي حالتها بينما هي جلست بجانبه بكل هدوء وجذبته ليستقر في احضانها وأخذت تهتز به وهي تغني له اغنية ما بصوت خافت ودموعها تهبط بشده
اتجه سيف لتيتي وجذبها للخارج فلم يعد يتحمل كل ما يحدث امامه
بينما دخل حوني بسرعه وهو يعطي الحقيبه لأبريس الذي هدأ قليلا وتحدث بانفاس متقطعه / هذا يا عمي؟
جذب منه ابريس الحقيبه بلهفه وهو يتحدث ويفتش عن الترياق / نعم هي هي لقد رأيت الترياق بجانب السم لقد كان الملك يضع بجانب كل سم ترياقه لقد احضرته نعم اتذكر لقد احضرته أين هو لا أجده أين هو
اقترب منه ست وجذب الحقيبه افرغها أرضا فانحني ابريس بسرعه والتقط قارورة زرقاء وتحدث بأمل ولهفه / ها هي انها هي
ثم نظر لميسرة بخوف فابتسمت لتشجعه فاقترب ابريس من احمس وتحدث / ايانا دعيني اعطيه الترياق ابتعدي قليلا
نظرت له ايانا قليلا ثم تحدثت وهي تبعد رأس احمس عنها / حسنا ولكن بهدوء حتي لا يستيقظ
امسك ابريس وجهه احمس وفتح فمه وهو يقطر بعضا من الترياق في فمه ونظر له بأمل ودموع / ارجوك يا احمس استيقظ ارجوك
تحفز الجميع وهم ينظرون جيدا وينتظرون اي اشاره تعطيهم الأمل ولكن لا شئ بكي ابريس بعنف وهو يصرخ / مابك يا رجل افتح عينك تلك انت تقتلني
ركض ست وهو يجذب ابريس بعيدا بعد أن فقد رباطة جأشة واخذ يصرخ به / هيا يا احمس استيقظ ارجوك يا احمس هيا ارجوك
بكي الجميع بشده
وصلت كلا من نانيس واسينات وهما تريان ذلك المشهد الذي جعل الدموع تتسابق لاعينهم ركضت اسينات لبيك وجذبته لاحضانه بينما هو كان ينظر لجسد احمس وهو يهمس بعدم وعي / لم يمت احمس لم يمت مثل ازي هو بخير نعم هو بخير
بكت نانيس بشده وهي تري ايانا التي تضم احمس وتخبرهم ان يتوقفوا حتي لا يستيقظ
بكي ابريس وصرخ / يا احمممممس ارجوووك يا احمس انا ارجوك
ثم علت شهقاته المكان والتي اختلطت ببكاء الجميع ولكن قاطع ذلك البكاء صوت يقول بضعف / اسمي الحكيم احمس يا عديم الاحترام
نظر سيف لتيتي التي تنظر له بهدوء شديد وكأن شئ لم يكن وبخبرته أدرك ان عقلها بدأ يهيئ نفسه للانفصال عن الواقع لذا يجب أن يجعلها تبكي حتي تخرج من هذه الحاله همس بنبره تشوبها البكاء / تيتي ابكي لقد مات احمس يا تيتي
نظرت له تيتي ولم تتحدث فاكمل بدموع / لقد مات احمس يا تيتي لقد مات لما انت هكذا هيا ابكي افعلي اي شئ لكن لا تصمتي هكذا ارجوكي
تحدثت تيتي بهدوء / لما اخرجتني يا سيف اريد البقاء مع احمس قليلا هيا لنعد
امسك سيف يدها وهو يتحدث بعنف / افيقي يا تيتي لم يعد هناك احمس لقد مات…. احمس رحل افيقي لقد مات معلمك مات صديقك
نظرت له تيتي وقد بدأت دموعها بالهبوط / انت كاذب لقد كان ينام في الداخل في أحضان ايانا لقد رأيته هو لم يمت
هزها سيف بعنف / بل مات لقد رحل احمس يا تيتي
انفجرت تيتي في البكاء وهي تصرخ / لا لا احمس لم يرحل هو بالداخل لقد رأيته هو بالداخل
ضمها سيف بقوه وهو يهمس لها / ابكي يا تيتي ابكي يا صغيرتي اخرجي كل حزنك
صرخت تيتي ببكاء في احضانه وصوت بكائها يعلو ويعلو بينما هو دموعه تسقط بهدوء شديد وهو يهمس لها بكلمات ليبثها الأمان
كان الجميع يقف مصدوما لما يعرض أمامهم فقد كان الفيديو يحتوي اعتراف صابر بكل ما فعله
( يصدح صوت سامر في الفيديو دون أن يظهر وهو يحدث صابر / ها يا صاصا هتقول كل اللي عملته ولا نكمل الحفلة
صابر بصراخ من كثر الضرب الذي تلقاه من سامر / هقول والله هقول كل حاجه انا كنت في يوم بعد ما بصيت علي المخازن زي ما ابويا قالي وكنت مروح شوفتها كانت ماشيه لوحدها في وقت مش بيبقي فيه حد بره بيته حبيت اخوفها بس والله مكنتش ناوي علي حاجه بس لما لقيتها بتجري محستش بنفسي غير وانا بجري وراها وكأن الموضوع عجبني وفجأه وصلت ليها ومسكتها قعدت تصرخ وتتحرك بطريقه عصبتني آوي ومقدرتش اتحكم في نفسي وشديتها للزريبه وهي كل ده بتصرخ فيا وبتقاومني بس مقدرتش عليا انا مكنتش ناوي والله اعمل حاجه بس الشيطان هو اللي جرني والله ماكان قصدي
تحدث سامر بحقد وغضب / وليه روحت تطلبها
صابر ببكاء من الألم / ابوها جه وعمل مشكله في الدوار رغم اننا انكرنا ده بس الحاج كان خايف ليحصل مشاكل وهو كان داخل علي انتخابات فقالي نلم الموضوع دلوقتي واتجوزها واعمل فيها اللي انا عايزه ولما ازهق منها هطلقها والناس تقول اني اتجوزتها عشان استر عليها ولما أطلقها نقولهم انها لسه بتمشي مشي بطال من الواد اللي كانت معاه الليله اياها
ازداد غضب سامر وهجم عليه مجددا وهو يضربه بعنف ويسبه)
اعغق سامر الفيديو وهو ينظر للجميع ثم ابتسم بسخريه /عجبكم الفيديو ولا إيه
ابتلع العمده ريقه وهو يقول / اكيد اتكلم تحت التهديد انتم مش شايفين عامل ازاي اكيد ضربوه وخلوه يقول اللي هما عايزينه
صدح صوت من بين النساء وهو يقول / وتحرشه ببناتنا اللي شغالين في أرضك يا عمده برضو بالتهديد
ثم صرخت بصوت عالي / لما بنتي ترجعلي مفحومة عياط عشان ابنك بيطول ايده عليها يبقي تهديد انا قبل كده سكت عشان جوزي منعني وقالي هنفضح البنت بس لا يا عمدة عمايل المحروس ابنك زادت زادت اوووووي
صرخت احدي النساء / آيوه الظاهره ان خوفنا قواكم وقال يا فرعون ايه فرعنك خوفنا من الفضايح وكلام الناس وحطينا في بقنا جذمه عشان دي مهما كان بنت ومشوفناش اننا كده بنقتلها آكتر وان سكوتنا ده هيقويه ويخليه يتجرا آكتر بس تعرف العيب مش عليك العيب علي الرجالة اللي سيباك ترمح وسط حريمهم وتعمل ما بدالك وساكتين وكل ده تحت حجه هنفضح بنتنا
نظر العمدة للجميع بجوف وهو يشعر بأن الأمور بدأت تخرج عن سيطرته/ جرا ايه منك ليه هو انتم هتطلقوا عليا حريمكم ولا إيه كل واحد يسكت مراته بدل ما هو واقف يتفرج عليها كده اسفوخس علي الرجوله
تحدث احد الرجال / هو هيبقي اسوفخس فعلا لو سكتنا آكتر من كده ولا ايه يا رجاله معايا ولا لا
هتف الرجال بغضب /معاااك
رجع العمدة للخلف بخوف ثم هتف برجاله ( غفره) / جرا ايه انت وهو ما تشوفوا الناس اللي اتهفت دي في دماغها
تقدم الغفر ووقفوا يمنعون الرجال بينما ركض العمدة بعيدا مستغلا انشاغلهم
ابتسم سامر بسخريه وهو يفكر هل حقا استيقظوا من غفلتهم هل كانوا ينتظرون من يأتي ليفتح أعينهم قسرا لرؤية ما يحدث رغم كل ما عانوه ظلوا صامتين تحت اسم العرض والشرف ولم يعلموا انهم هكذا وبكل بساطة اهدروا عرضهم وشرفهم بصمتهم……
توقف الجميع وهم يسمعون صوت احمس الخافت / اخبرتك سابقا انني لم افني عمري لأجل ان تناديني احمس بهذه البساطة
ترك ست ابريس بعدم تصديق بينما ركض ابريس سريعا وهو يجذب احمس بعنف لاحضانه ويبكي / احمس يا أخي أنت بخير صحيح ارجوك تحدث انت بخير انا لا احلم لم اجن بعد انت بخير صحيح
تحدث احمس بضعف واختناق / ابتعد عني لا ستطيع التحدث سأختنق
ضحك ابريس وهو يبتعد عنه وينظر للجميع ويصرخ بفرحة / هو بخير هو بخير
تحدث احمس ببسمه وهو يمد يده وجذب ايانا لاحضانه بحنان / نعم انا بخير فقط كنت استمتع بغناء ايانا
ضحكت ايانا وسط دموعها / كان يمكنك أن تطلب مني الغناء بدلا من فعل كل ذلك
ابتسم احمس لها وهو يقبل خدها بحنان /هل خفتي علي
ايانا برعب / لقد كدت اموت رعبا عليك يارجل
نظر احمس حوله ببسمة /هيا لما كل هذا البكاء لم أعلم انني غالي لهذه الدرجة عندكم
تحدث بيك ببكاء وقد عاد لحالته الطبيعه / لقد أخبرتهم انك بخير ولم يصدقني احد
ابتسم احمس وهو ينظر حوله ثم تحدث بتعجب / أين هي سماريا
نظر عدي لسماريا بحنان ومازالت دموعه تسقط وهو يهمس لها بحب /هل اخبرتك سابقا انك المرأه الوحيدة التي دق لها قلبي لم يسبق لي أن فكرت في هذا الأمر دائما ما كنت اتجاهل أمور الحب وما شابه ذلك
شعر عدي بتحركها فنظر لها بلهفه وتحدث / سماريا انتي كويسه سماريا ردي عليا انتي كويسه
فتحت سماريا عينها ببطئ وهي تهمس باسم والدها زفر عدي بحزن ولم يكد يتحدث الا وسمع صوت مصعب وهو يهتف بفرحة / عدي احمس عايش يا عدي
نظر له عدي بصدمه بينما انتفضت سماريا وهي تهمس بلهفه /حقا يا مصعب ابي… ابي
قاطعها مصعب ببسمة / نعم لقد استيقظ وسأل عنكي هيا اذهبي بسرعة
أستندت سماريا علي الجدار وهي تنهض وتبتسم وتبكي بلهفه ثم نظرت لعدي وهي تتحدث ببسمة تتخلل دموعها / عدي ابي حي يا عدي ارجوك خذني عنده ارجوك اريد رؤيته ارجوك
اسندها عدي وهو يحدثها ببسمه / حسنا يا صغيرتي هيا سوف نذهب هيا
ثم أخذها وذهب وخلفهم يسير فوفو ابتسم مصعب وهو ينظر لهم ثم كاد يذهب ولكن سمع صوت ما فاقترب وجد سيف يضم تيتي التي تبكي بعنف فتحدث بمشاغبة / ماذا تفعلون هنا
لم يهتم سيف حتي بالنظر له وتحدث / ارجوك يا مصعب مش ناقصه هي
مصعب وهو يذهب ويتحدث بلا اهتمام / الحق عليا كنت هقولكم ان احمس فاق بس ااا…..
نهض سيف بلهفه وايضا تيتي
تحدثت تيتي وهي تجذبه / توقف هل قلت ان احمس بخير حقا؟؟؟
ابتسم مصعب وهز رأسه
امسك سيف يد تيتي وجذبها وهو يهتف / تعالي هنشوف بنفسنا
نظر مصعب لاثرهم بتذمر / هو كل واحد اقوله ياخد المزه اللي معاه ويسيبني
ثم ذهب خلفهم بتذمر وهو يهمس / فينك يا نازيا ياختي في وسط الكابلز دول مش عارف ليه ما انهارتش زي الباقي واخدها في حضني واحتويها كده اااااه يا دنيا انتي موركيش غيري ولا إيه
سمعت رضا صوت طرق الباب فنهضت ببطئ وذهبت تجاهه وفتحت الباب فوجدت سامر يقف امام الباب وهو يبتسم لها ثم حرك رأسه وهو يقول / عامله ايه
ابتسمت رضا بفرحه كبيرة فقد ظنت انه لن يفي بوعده وسيتخلى عنها أجابت ببسمة / الحمدلله بخير
ثم نظرت له بحرج بعدما طال تأمله بها وصوته / خير حصل حاجه
ابتسم سامر / لا بس فيه حد عايز يشوفك
كرمشت رضا ملامحها بتعجب / حد؟؟؟ حد مين
انحني سامر جانبا فظهرت عائلة رضا وتحدث سامر / مكنش ينفع اطلبك غير من أهلك
نظرت له رضا وهي تهز رأسها برفض وتعود للخلف بخوف من اخوتها وابيها وهي تتحدث / لا لا مش عايزه حد مش عايزة حد
هبطت دموع سمير ولم يتحمل فركض لها وعانقها بشده وهو يبكي / بدور يا قلب اخوكي عاملة اي يا قلبي انتي كويسه بتاكلي كويس
ثم ابتعد عنها وامسك وجهها وبكي وهو يتحدث / حبيبتي قولي اي حاجه انتي كويسه
تحدثت رضا ببكاء / رجعتوا ليه
سمعت صوت من خلف سمير وهو يتحدث بنبره خجلة / ايه يا بدور مش حابه تستقبلينا في بيتك
نظرت بدور لذلك الذي يتحدث فوجدته حامد فهبطت دموعها بشده وهمست / لا إزاي البيت بيتك يا اخويا
قالت آخر كلمه وهي تنظر لعيونه نظرة قتلته ثم رفعت نظرها لوالديها وتحدثت ببسمه مكسورة من بين دموعها / نورت يابابا نورتي يا ماما اتفضلوا يا جماعه واقفين ليه كده اتفضلو
نظر الجميع لبعضه بخوف فهم يعلمون ان هذا هدوء ما قبل العاصفه وقد صدقوا حينما رأوا ما حدث بعد ذلك
وضعت رضا يدها علي وجهها بنسيان مصطنع / آه اسفه نسيت البيت ده مش من مقامكم الطاهر أصله بيت ن** عايشة فيه واحده ***
تحدث سمير ببكاء / بدور
أشارت له بدور بيدها وهي تهتف / رضا اسمي رضا بدور دي خلاص
ثم ضربت يدها باليد الاخري / بدور ماتت واندفنت وقرأنا الفاتحه علي روحها
ثم صرخت / بدور دي بححح اختفت من يوم ما ابويا اللي المفروض يكون سندي مسكني قدام الكل في عز كسرتي وحرقة قلبي وبدل ما يحضني ويقولي متخافيش يا بنتي هجبلك حقك
ثم بكت بعنف / بدل ما يقولي لو الدنيا كلها كذبتك لا يمكن اكذبك بدل ما يمشي يدب ايده في عين اللي يبصلي بصه وحشه قام جه وجرجرني قدام الكل كأنه قفشني في بنت دعاره لولا سمير كان جرجرني في الشارع لحد البيت
ثم بكت وقالت بغصه / وامي ست الحبايب ونبع الحنيه الصدر الحنين عملت ايه ها عملتي ايه
اخفضت والدتها وجهها أرضا ببكاء وخزي فصرخت بها بدور بدون وعي / عملتي ايه وطيتي راسك ليه وحتي مضمتنيش لحضنك مره واحده
بكت بعنف وهي تصرخ / ده انا اترجيتك وبوست رجلك وقولتلك صدقيني يا أمي وضميني عشان خايفه قام بابا بصلك فسبتيني وخرجتي واخواتي حامد اخويا وسندي عمل ايه بقي كل ما يشوف خلقتي ينزل فيا ضرب وعيد اللي كان كل ما يشوفني يدور وشه الناحيه التانيه دلوقتي جايين بيتي ليه ها؟؟؟ مش خايفين الناس يقولوا عليكم حاجه
ثم نظرت لسامر ببكاء وهي تتحدث / جبتهم ليه يا سامر ها جبتهم عشان يتهموني تآني
اقترب منها سامر وهو ينظر لها جيدا / خلاص يا بدور الحكاية خلصت وحقك رجع والكل عرف مين هي بدور
نظرت له بتعجب فتحدث سمير بلهفه /آيوه والله يا بدور البلد كلها دلوقتي عرفت الحقيقه وندمت
ثم قص عليها كل ما حدث / وقبل ما نيجي اتقبض علي العمدة بسبب بلاويه كلها وكله دلوقتي عرف انك مظلومه
نظرت بدور بصدمه لسامر الذي ابتسم لها بكت بشده وهي تتحدث لوالدها / شايف وصلت بينا لفين بقيت زيك زي الغريب محتاج دليل عشان نعرف اذا كانت بنتك شريفة ولا لا
ثم نظرت لسامر وتحدثت باصرار/ أنا موافقه اتجوزك يا سامر لاني واخيرا لقيت سند لقيت ضهر اتحامي فيه لو حابب تتجوزني اتصل بالمأذون يجي دلوقتي
سامر باعتراض / لا طبعا انتي لازم يتعمل ليكي فرح زيك زي بقيت البنات بل واحسن منهم كلهم
بدور ببكاء / عايز تتجوزني ولا لا يا سامر
سامر ببسمه / يعني انتي شايفه ايه
بدور ببسمة / يبقي اكتب دلوقتي عليا وبعدها اعمل اللي انت عايزه
تحدث حامد باعتراض / ليه يعني انت هترمي نفسك عليه ولا إيه انتي جنيتي
نظرت له بدور بسخريه / انت اخر واحد يتكلم اللي قدامك ده كان السند الوحيد ليا عمرك سألت نفسك انا كنت عايشه إزاي ها عمرك سألت نفسك انا قعدت إزاي في بيت لوحدي لا طبعا يبقي ملكش حق تعترض
ثم نظرت لسامر وتحدثت / موافق
ابتسم سامر بفرحه / اكيد انا هجري اجيب كريمه ونيره من تحت واتصل بالعيله واخليهم يجيبو المأذون معاهم
ثم ركض لباب الشقه وتوقف فجأه وتحدث ببسمه / بدور
نظرت له بدور فتحدث / وعد والله لاعملك فرح الكل يحكي عنه ودي كلمتي ليكي
بكت بدور وتحدثت / انت كفايه يا سامر انا راضيه باي حاجه
ابتسم لها وتحدث / وانا مش هرضالك اقل من فرح لاميرة هروح بقي اجيب الكل قبل ما تغيري رأيك
ثم ركض للاسفل بفرحة كبيرة ووصل للسياره وهو يفتح الباب ويتحدث بفرحة / نيرة كلمي بابا والكل وقوليهم يجيبوا الماذون ويجوا بسرعه عشان هكتب علي بدور
أطلقت كريمة زغرودة عاليه وهبطت من السياره وهي تسحب سامر / طب بسرعه تعالي نجيب اي دبله تلبسها ليها دلوقتي لحد ما تجيب الدهب ليها
توقف سامر ونظر لكريمة بتردد / أنا مش عامل حسابي في فلوس يا كريمة اصبري هكلم باب…..
قاطعته كريمة وهي تسحبه / يا عم تعالي انا معايا الفيزا ومش بستعملها يلا بس بسرعة
ابتسم سامر بشده وهو يتحدث بعيون تلمع من الفرحة / ربنا يديمك ليا يا كرميلة يارب
ابتسمت له كريمة بحنان وهي تضربه علي وجهه بمزاح / انت ابني يا اهبل يلا بس
ثم نظرت لنيرة التي تتحدث في الهاتف وهتفت / نيرة قولي لفاطمة تعدي علي أي بوتيك محترم وتجيب فستان يكون شيك كده علي مقاسها دي عروسه بسكوته باشا اكيد مش هتتزف بفستان عادي هي تقريبا نفس جسم رضا تمام
أشارت نيرة بيدها بمعني تمام
بينما سحبت كريمة يد سامر وهي تهتف بسعاده / تعالي بقي ننقي حاجه حلوه
شعرت كريمة بتوقفه فنظرت له بتعجب فتحدث هو بدموع / شكرا يا كريمة
ابتسمت كريمة وهي تسحبه / امشي ياض بطل هبل شكرا ايه وكلام فارغ ايه هو فيه ابن يشكر امه ده يوم المني لما اجهز لفرحك يا بسكوته
ضحك سامر وهو يمسح دموعه / بسكوته بسكوته بس برضو بحبك
ضحكت كريمة وهي تغمز له / منا عارفة
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
*عاوزه تخش روام روايات علي 📌واتس خش علي الينك كده 💞🥀*
*https://wa.me/+201288715026?text=ممكن-ادخل-جروب-الروايات-
*روايات ابو تولين👧*
~روايات جامده ممتعه 🥰~
“`اي روايه عاوزها هتلاقيه علي
الجروب 🤍💞“`⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
في الاعلي نظرت بدور لسمير وتحدثت / سمير انت هتكون وكيلي
انتفض والدها / ليه ملكيش اب بقيتي يتيمه يا بدور عشان اخوكي يكون وكيلك
بدور بدموع وهي تبتسم بسخريه / انا يتيمة من يوم ما رفعت ايدك عليا يا…. يا والدي
ثم تركت الجميع ودخلت لغرفتها ونظرت لنفسها في المرأه وبكت بعنف رغم بسمتها الصافية وهي تغمض عينها براحه وتهمس / الحمدلله يا رب الحمدلله
كانت ترقص بداخلها من الفرحة لظهور برائتها والأن فقط يمكنها ان تبتسم بفرحة وان تعيش وهي مرفوعة الرأس
مرت دقائق وهي تقف امام المرأه ولكن فجأه سمعت صوت اغاني في الخارج فخرجت وجدت عائلة سامر بالخارج ونسرين وطمطم يزغردون ونيرة تحمل الدف وتضرب عليه وفتاة ما تغني
كانت فاطمه تغني بفرحة ومعها شروق /
النهاردة هكلم ابوكى ..قالها وروحى راحت يانى
قالى خدودك كسفوكى…لونهم برتقالى
قالى دة عيونى استنوكى..ردت روحى جيه فستانى
الى متلون بلونى عقبال كل البنات
طب ديق ياسمك ايه؟ واسمك عاللون دة
فرحانة ياناس عالاخر جدا في اليوم دة
بسلامته عجبنى دوبنى بيتنك عالعمدة
وجعتى روحى بالغيبة بردو سيد الجدعان
حتى لو يوم جابولى حلقي البغدادى
وجابولى ياقوت ولولى كل الدنيا دى
ولا عمرى انا هنسى في الشدة طبطبت دماغى
ودة عيلته كبيرة شارى كبيرة بمقامى
ولعى النور ياما واسقي الجيران شربات
واملى البيبان خمسات ماهى اليلتى دية
ولعى النور يما الليلة مهرجان وقولى لبابا السلطان بنتك بنية
ادى فوق وتحت رقصولى والى على يمينى وشمالى
والبنات لونو ورسمولى حنة تزين خلخالى
حستك والطر دقولى رقص يابا عمى وخالى
والى جم باركو وهنونى عقبال كل البنات
طب ديق ياسمك ايه؟ واسمك عاللون دة
فرحانة ياناس عالاخر جدا في اليوم دة
بسلامته عجبنى دوبنى بيتنك عالعمدة
وجعتى روحى بالغيبة بردو سيد الجدعان
حتى لو يوم جابولى حلقي البغدادى
وجابولى ياقوت ولولى كل الدنيا دى
ولا عمرى انا هنسى في الشدة طبطبت دماغى
ودة عيلته كبيرة شارى كبيرة بمقامى
ولعى النور ياما واسقي الجيران شربات
واملى البيبان خمسات ماهى اليلتى دية
ولعى النور يما الليلة مهرجان
وقولى لبابا السلطان بنتك بنية
بكت بدور بشده وهي تنظر للجميع حولها بفرحه ثواني ووجدت كريمة تتجه لها وهي تسحبها مع الفتيات للداخل واعطتها فستان من اللون السماوي يليق بها كثيرا ابتسمت بدور بشده وعانقت كريمة وهي تهمس لها / شكرا يا كريمة ليكي انتي ونير مش هنسي ليكم المعروف ده
نيره وهي تربت علي رأسها بحنان / حبيبتي ربنا يسعدك دايما
ثم نظرت خلفها وهي تتحدث / دي ام يا بدور خليها تفرح
نظرت بدور لوالدتها التي تبكي بشده هي تعلم أن والدتها لم تشك بها ولكن شخصيتها الضعيفه امام والدها جعلتها تلتزم الصمت ابتسمت لها بدور وهزت رأسها فاطقلت كريمة زغرودة عاليه وهي تقول / يلا يا نيرة سمعينا بقي دفك الجميل
نيرة بغمزه / بس كده عنيا
ثم اخذت نيرة تضرب الدف بمهارة والجميع يزغرد ويغني وأخذت الفتيات تزين بدور استعدادا لعقد قرانها
اجتمع الجميع حول احمس وكانت سماريا تسكن احضانه ومن الجانب الاخر توجد ايانا ابتسم احمس وهو يتحدث لابريس بتعجب / صحيح كيف احضرت الترياق لهذا السم
ست بتعجب / نعم وايضا ما هذا الخنجر الذي قتلت به امنحتب انا لا أفهم اي شئ
نظر ابريس لميسره وابتسم بخبث /…..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لعنة الفراعنة)