روايات

رواية ظننته حبا الفصل الثامن 8 بقلم سحر السحرتي

رواية ظننته حبا الفصل الثامن 8 بقلم سحر السحرتي

رواية ظننته حبا الجزء الثامن

رواية ظننته حبا البارت الثامن

ظننته حبا
ظننته حبا

رواية ظننته حبا الحلقة الثامنة

: ايه دي يا سيلا
:خالو صيدلي ولما عرف انك هتتجوز قال لي اديلك العلبه دي و بيقول لك تبدا تاخذها من النهارده
: مش فاهم بتاعه ايه
:ما اعرفش خد رقمه و اساله او دور على اسمها على النت هتعرف بتاعه ايه هو قال لي لو قلت لك مش هتفهمي لانها مصطلحات طبيه
*اتصل على خالها وعلم منه انها مقويات ستفيده عند الزواج عباره عن فيتامينات وعليه كل يوم تناول حبه ليلا نفذ باسل كلام خال سيلا
*يوم الزفاف جلست جودي شارده هل ما تفعله فعلا ما تريده لكن سيلا لم تعطيها فرصه للتراجع فقط علمت مغزى هذا الشرود وهذه النظره
:مبروك يا احلى عروسه انت واخده احلى شاب في العيله و رجوله كل البنات بتحسدك عليه وتقول يا بختك
:انا مش عارفه اشكرك ازاي يا سيلا انت وقفت معايا احسن من اخت
:انت عبيطه انت اختي حتى لو مش نفس الاب والام
:ده العشم انت وسلوى فعلا اكثر من اخوات
بقلمي سحر السحرتي
: الله صحيح فين سلوى مش عايزه تيجي زعلانه انك هتتجوزي قبلها
سلوى: و هزعل ليه يا استاذه سيلا كنت بعمل لها احلى بوكيه ورد ولعلمك خطوبتي قربت
: انا ما اقصدش حاجه وح-شه قصدي انها هتبعد بحكم انها هيبقى وراها مسؤوليات زوج و بيت انت فاهمه بقى الحاجات دي
: اكيد فاهماكي كويس بس ما فيش حاجه تفرقني عن اختي و صاحبتي
جودي :ما تيلا بقى عاملوني معامله العرايس قبل العريس ما يجي و يخطفني منكم انتم الاثنين
*تحدثت سيلا بخ-بث
:يعني يا سي باسل ما كنتش قادر تجيب لنا غرفه جنب القاعه ولا عشان القاعه صغيره ما فيهاش امكانيات صعب قوي نلبس في البيوتي سنتر
سلمى: جودي راضيه وفرحانه ودي امكانيات عريسها و الفرحه في القلب والناس اللي بيحبوها ويكونوا حواليها
:كان ميل على بابا ساعده زي كل حاجه ما ساعده كتير
جودي :كثر خيره وعمل الواجب بزياده وان شاء الله هرده لما تتجوزي يا حبيبتي واقف معاكي زي ما وقفت معايا في فرحك
: وعد ما تقوليش باسل رافض او تعبانه في نونو
: وعد بس شدي حيلك
: قريب هتسمعي اخبار حلوه
:اوبا و مخبيه علينا احكي
: هو ده وقته وبعدين ده مجرد نظرات اعجاب مع واحد زميلي
بقلمي سحر السحرتي
*ارادت سيلا ان تخفي الموضوع عنهم ولا يعرفون ماذا تقصد فقد رسمت والدتها الخطه باحكام وخرجت حتى لا ينكشف امرها
*لاحظت سلوى شرود جودي
: ما تزعليش الفرح مش بكبر القاعه وعارفه انك زعلانه كمان عشان ما عملتيش حفله حنه
:مش زعلانه كل الحاجات دي البنت بتحلم بيها بس ما قدرتش اطلبها من جوز ماما الراجل ما قصرش خالص معايا بس شفتي كانت بتلمح بايه
:صغيره و طاي-شه ما انت عارفاها احمدي ربنا انها اتغيرت معاكي بقى لها فتره مش كنت بتشتكي منها
:وبابا اللي اتحايلت عليه يجي ويبقى وكيلي
:انت عايزه تنكدي على نفسك وخلاص ده طبعه وانت عارفاه بس حاسه ان في حاجه ثانيه
:لا ثانيه ولا ثالثه
:عليا برده فضفضي قبل ما تيجي سيلا
:مش عارفه يا سلوى اللي بعمله صح ولا غلط
: لا انت وصلت لمرحله ما ينفعش تسالي السؤال ده انت متوتره بس عشان حياه جديده
:بس ده ما كانش رايك قبل كده
:قبل كده كان في وقت ترجعي في كلامك وانت اللي تراجعتي لكن دلوقتي هتتسببي في مشاكل كثير قوي و السبب اللي كان خلاكي تفكري تتراجعي باسل ضيعه باهتمام وحبه
:عندك حق لازم افرح دي مره في العمر
:طب تعالي اما الحق اقرصك في ركبتك قبل سيلا ما ترجع وتقول بح-قد عليك
: هههههه اوعي ايدك بتوجع
:ايوه كده لو ما حصلتكيش في جمعتك هعرف اني قرصتك بالراحه واجي اعض-ك احسن
: هههههه يا مجنونه
*دخلت سيلا :العريس وصل
*ذهل باسل من جمال جودي وقبل يدها واخذها ليركبوا السياره
بقلمي سحر السحرتي
*كان جواد من يقودها عندما التقت عيناها بعينيه ارتسمت ملامح الحزن على كل منهم هي لا تدري لما هذا الشعور لكنه متاكد من شعوره
:مبروك يا اجمل عروسه مبروك يا باسل
:عقبالك يا حبيب اخوك واكون جبت عربيه احلى من بتاعتك و ازفك فيها
سيلا :انا هقعد جمب جواد سلوى اركبي انت جمب جودي وباسل
*صعد الجميع و همست سلوى في اذن جودي
:هو في ايه بالظبط مالك زعلتي لما شفتي جواد اوعي تكوني
: لا كل الحكايه ان باسل كان بيقلل اختلاطي معاه ودلوقتي اكيد هيمنع اي كلام لانه بيغير وانا بستريح وانا بتكلم وياه
:جودي انت بتحاولي باي طريقه تنكدي على نفسك
:حاضر يا سلوى
*وصلا الى القاعه وبدا الماذون في عقد القران عندما انتهى بكت جودي
باسل: اكيد دموع الفرح
: لا دي دموع الحزن
*ص-دم الجميع من ردها فنغ-زتها سلوى في كتفها فشرحت قبل ان يفهموها خطا
: كان نفسي بابا يبقى وكيلي
*اخذها خالها في حضنه
:معلش يا حبيبتي ربنا عوضك بفهمي وهو اصر يبقى وكيلك
: طبعا ربنا يحفظه ليا ما تزعلش يا بابا بس كان نفسي يعمل معايا اي حاجه صح بما اني مكتوبه على اسمه
بقلمي سحر السحرتي
: فهمك يا حبيبتي ولولا الظروف كنت بقيتي بنتي انا يلا بقى نبدا
*بدات الموسيقى ورقص الجميع
*كان باسل سعيدا جدا اما جودي فقد تظاهرت بسعاده مصطنعه لم تفهمها سوى سلوى فهمست
: جودي انت بقيتي مراته دلوقتي وهو بيحبك من سنين وانت كمان حرام تفكري في غيره
: انت بتقولي ايه طبعا ما فيش حاجه من دي انا بس خايفه بعد الجواز تحكماته تزيد وانت كنت شايفاها عامله ازاي
: بلاش تستسلمي زي ما كنت بتعملي و افتكري ان عمو هيقف معاكي و خالك الموضوع بقى في النور زمان كنت بتبقي خايفه حد يعرف عن علاقتكم فهمتي
: اه تعالي نرقص
*تفاجات جودي بزميلتها في الكليه بتنظيم عرض راقص من تلك العروض التي كانوا يتمرنون عليها ايام الجامعه للامتحانات قاموا بالرقص و امسكوا يد جودي لكي تشاركهم في هذه الرقصه كانت على اغنيه لا عتاب ولا حيرة لمحمد حماقي
$ لا عتاب ولا حيرة ولا لوم ولا غيرة ولا أي خصام ولا خوف
$ولا شوق يرمي-نا ولا ن-ار تك-وينا ولا قلبي يبات ملهوف
$طول ما إنت معايا يا أغلى حبايبي وقلبي ملك إيديك
$ولا يوم ولا ليلة راح نبعد ليلة
دي الدنيا جميلة و حنبعد ليه
$ولا يوم ولا ليلة راح نبعد ليلة
دي الدنيا جميلة و حنبعد ليه
$قرب لي تعالى يا شاغلني تعالى
البعد أنا لا، لا مقدرش عليه
*كانت جودي ترقص مع زميلتها بخفه و رشاقه وكان الجميع سعيد بهذه الرقصه وسعيد بهذا الزواج
بقلمي سحر السحرتي
*غير ان باسل كان يشتعل من الغي-ره بسبب ان الجميع ينظر لجودي بنظره اعجاب
بقلمي سحر السحرتي
*فهم جواد نظره باسل فهمس له
:ما فيهاش حاجه يا باسل لما جودي تفرح و تنبسط شويه مع صاحبتها بلاش تعملها مشكله معاها
:انا متضايق ان هي عماله بترقص مع اصحابها
: دي عروسه يا باسل واي عروسه بترقص مع اصحابها عادي ما فيهاش حاجه عديها وبلاش تنكد عليها في يوم زي ده
: حاضر يا جواد لما ابقى اشوف اخرتها مع الست جودي
*انتهى الفرح بين سعاده وحزن وقلق
*فتح باسل باب الشقه لجودي فدخلت و احتضانها
:اخيرا بقيتي في بيتي
*كانت جودي خائفه و ترتعش
:مالك يا حبيبتي ما تخافيش انا هبقى حنين معاكي مش هخليك تنسي الليله دي
*لقد كان صادقا فعلا دخل غرفه النوم ليبدلا ملابسهما وبعد الصلاه بدا باسل يقبلها وهي تزداد توتر
: لو قلقانه ممكن ننام النهارده
: لا بس متاخده شويه
: طب تعالي ناكل عشان نهدى
*تناولا العشاء وهي اكلت قليلا وذهب الى غرفه النوم
*بعد نصف ساعه كان يصف-عها بق-وه و يجذب-ها من شعرها و يس-بها
:بس يا باسل كفايه في ايه حرام عليك
:مش عارفه في ايه
*استمر في ض-ربها حتى كادت ان تفقد وعيها
#هل اكتشف باسل مشاعر جودي الحقيقيه لهذا كان يض-ربها

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ظننته حبا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى