روايات

رواية ابن عمي الفصل الرابع 4 بقلم ناهد خالد

رواية ابن عمي الفصل الرابع 4 بقلم ناهد خالد

رواية ابن عمي الجزء الرابع

رواية ابن عمي البارت الرابع

ابن عمي
ابن عمي

رواية ابن عمي الحلقة الرابعة

_ ساره أنا….
قالها علي بتوتر فقاطعته ساره وهي بتقول بعصبيه واستنكار:
_اي هتبرر لنفسك ب أي! طب هي هنقول غرضها كان خير لما فضحت سري لكن أنت اي غرضك! اي اللي اجبرك انك تتكلم ولي اصلا تروح تقولها، اي نوغه انت مش عارف تخبي عن مامي سر عرفته ومرتحتش غير لما قولتلها!.. قالت آخر كلامها بسخريه ونظره استحقار… رد علي بتحذير :
_ساره خدي بالك من كلامك.
شاورت علي نفسها بذهول وهي بتقول :
_أنا! أنا اخد بالي من كلامي!.. يابجاحتك.. يابجاحتك يا اخي انا عمري ما شوفت بجاحه كده.. عينك جامده واقف تبصلي وعينك في عيني من غير اي كسوف لا وبتقولي خدي بالك من كلامك! كلام اي انا لسه قولت حاجه!.. أنت لو كنت راجل بصحيح مكنتش رحت فضحت بنت عمك قدام واحده غريبه.. لو كنت راجل بجد كنت حفظت السر لكن انت زي ال… اكيد عارف اقصد زي اي.. انا مش بلومك ولا بحاسبك انك مبحتنيش انت حر.. بس مكنش من حقك انك تروح تفضح سري لخطيبتك مكنش من حقك يا علي….. ولا كان من حقك انتي كمان..
قالتها وهي بتبص لنور وكملت :
_قوليلي رده كان اي عليكي ها..
بصت نور لها بدموع بتنزل من عنيها ونقلت نظرها ل علي وهي مش عارفه ترد…
_ردي..
صرخت بيها ساره في نور اللي اتكلمت بارتعاش:
_مش هينفع اقولك.
لفت ساره ل علي وقالت:
_طب قول أنت… بما إنك بجح قول أنت..
قرب علي منها ووقف قدامها وقال:
_قولتلها اني مش هقدر اشوفك اكتر من بنت عمي وصاحبتي…
ابتسمت بمرار وقالت:
_شوفتي بقي رخصتيني ازاي…
انهارت نور في العياط اكتر وهي بتشوف نتيجه تهورها… كملت ساره:
_اطلعوا بره انتوا الاتنين اندل من بعض ومش عاوزه اعرفكم تاني لاني عمري ما هآمن لكم تاني.
قرب علي خطوه كمان وهو بيحاول يتكلم :
_ساره أنا…
_قولت امشوا..
كانت بتقطع عليه اي طريق للكلام وسابتهم وخرجت من الاوضه تماماً… بصت نور ل علي بانهيار وهي لسه بتعيط وطلعت جري من الشقه كلها.. غمض علي عينه لثواني بيحاول يهدي نفسه وغضبه خصوصا من معرفته ان نهي واجهت ساره باللي عرفته منه وبعدها فتح عينه بهدوء وانسحب من الشقه هو كمان…
******************
بعد يومين…
_ها يا علي اي اللي حصل بقالي يومين اتصل بيك متردش وابعتلك رسايل برضو بتشوفها متردش في اي؟
_عشان كده كلمتك النهارده.
_ وانا سمعاك.
_انتي احقر واحده انا عرفتها في حياتي..
قالها علي بهدوء وبرود، وقفت نهي بغضب وهي بتقول:
_انت اتجننت ياعلي انت….
وقف قدامها وقال بغضب:
_جن اما يلغبطك محدش هنا مجنون غيرك.. بقي انا اقولك علي سر تروحي تفضحيه وتواجهي ساره بيه… لي؟ استفدتي اي لما عملتي كده…
_عشان انا مبحبهاش انا طول عمري وانا بتمني تجيلي الفرصه اللي ابقي احسن من ساره فيها واقهر’ها اني بقيت احسن منها.. بس معرفتش.. بس لاقيت الفرصه دي اكبر لما عرفت انها بتحبك وانت بتحبني انا.. حسيت اني حققت اكبر انتصار عليها.. كان لازم اشوفها واعرفها اني عرفت واشوف كسر’ تها قدامي… بس للاسف امنيتي متححقتش لما روحت ولاقيتها زي ما هي جبروت لا وشعللت النا’ ر في قلبي اكتر بكلامها.
_آه يعني كيد نسا… طيب بعيداً عن كمية الح’قد والغل الي جواكي انا مش هينفع اكمل معاكي.. لاني فقدت الثقه فيكي وعمري ما هعرف اتعامل معاكي عادي او احكيلك سر ليا مش بعيد تاني يوم الاقي البلد كلها عارفاه..
بصت له بسخريه وقالت:
_لا حوش انا اللي هموت واكمل معاك… عاوزه اقولك اني مكنتش عاوزه ارتبط بيك اصلا لولا الحاح ساره عليا وانها قعدت تشكر في محاسنك وكانها بتحلي البضاعه في عيني.. لكن انا من الاول قولتلها انك مش استيلي ومش الشخص اللي يملي عيني واتمناه زوج ليا… واصلا كده كده كنت ناويه مكملش معاك.
اتسعت عينه بصدمه “ساره”! ساره هي اللي خلتها توافق عليه! بصلها باشمئزاز وقال :
_انتي ارخص من اني ارد عليكي.
بصيتله بسخريه وهو بيمشي من قدامها وقالت :
_أخيراً ارتحت بلا قر’ف.
_____________________
_ساره ارجوكي اسمعيني..
قالها علي وهو بيمسك ايد ساره بعد ما كانت خارجه من البيت واول ما شافته حاولت تسرع خطواتها…
نفخت بضيق وقالت ببرود:
_نعم!!
بلع ريقه بصعوبه وحرج وقال:
_انا سيبت نهي.
عقدت ذراعها علي صدرها وقالت ببرود :
_وانا مالي…
عدل شعره بايده بتوتر وحرج:
_انا… يعني مكنش ينفع اكمل معاها بعد اللي عملته معاكي..
_اوووه.. يعني انت كده خدتلي حقي منها!
قالتها باندهاش مصطنع وسخريه…
اتنهد بيحاول يهدي نفسه وميلتفتش لسخريتها الباينه…
كملت:
_بص يا ابن عمي انا مشكلتي مش معاها… ولا هي ملامه ع اللي عملته هي حياله واحده اعرفها وزميلة دراسه مش اكتر.. لما تيجي تعيب علي حد وتشيله الغلط عيب علي اللي عطاها الفرصه عشان تهين بنت عمه الي من دمه ولحمه… انت الوحيد الملام هنا وانت الوحيد اللي العيب عليه.. فلو حقي عند حد فهو عندك انت مش عندها…
_وانا قدامك اهو ياساره شوفي عاوزه تاخدي حقك ازاي وخديه..
_لا الموضوع مش زي ما انت فاهم.. مش تار بقي ولا انتقا’م وكده لا… حقي اتردلي يوم ماوقفت قدامها وقدامك وقلت لكل واحد فيكم اللي فيه النصيب.. واتردلي يوم ما طردتك من حياتي وبقيت فيها زي الغريب.
_ساره انتي لسه بتحبيني؟
_اه لسه بحبك..
اتسعت عينيه بدهشه هو مكنش متصور انها هترد عليه بالصراحه دي..
_اي فاجئتك صراحتي! شوف اهم حاجه التصالح مع النفس.
_ساره انا طول اليومين اللي فاتوا وانا بفكر في كل اللي حصل وكمان لما عرفت انك الي اقنعتي نهي عشان توافق عليا متتخيليش كبرتي في نظري ازاي.. يعني رغم ان مصلحتك في انها متوافقش الا انك معملتيش ده وهمك شعوري انا رغم الو” جع اللي انتي عارفه انك هتعشيه.. تضيحتك ليا وعشاني صحت مشاعري من ناحيتك وفهمت ان مفيش انسب منك ليا ولو لفيت الدنيا كلها مش هلاقي احسن ولا اجمل منك… ولو ضيعتك من ايدي هعيش عمري كله ندمان عليكي.. خلينا نعطي علاقتنا فرصه نشوفها بشكل جديد غير شكل القرابه والصحوبيه… قلتي اي يا ساره؟
بصت له شويه بسكوت بعدين قالت بابتسامه:
_يمكن من شهر لو كنت جيت وقولتلي الكلام ده كنت هبقي اسعد واحده في الدنيا… لكن دلوقتي ولا فارق معايا…
_لي انتي قلتي انك لسه بتحبيني..
_ايوه بس لسه ممضتش عقد التنازل عن كرامتي.. شوفي يابن عمي انا لو روحي فيك وهموت من بعدك عمري ما هوافق اكون معاك… لو انت مش مدرك اللي عملته معايا فدي مش مشكلتي.. دي مشكلتك انت… بس انا حقيقي اتقفلت منك رغم اني لسه بحبك بس مش طايقه اشوفك ولا اتعامل معاك… كل لحظه و” جع حسيتها من اول ما قولتلي علي نهي لحد دلوقتي واقفه حاجز بيني وبينك وعمره ما هيتهد… في تنازلات في الحب… طبعاً في تنازلات لكن اي تنازل بعيد عن الكرامه وانا هبقي بدوس علي كرمتي وبضيع حق نفسي وحق التعب اللي تعبته الفتره اللي فاتت كلها لو وافقت اكون معاك…
_هسيبك تفكري ياساره.. يمكن تغيري رأيك.. والحقيقه اني معنديش خيارات هستناكي تيجي تقوليلي انك موافقه… سلام.
سابها ومشي وهي بتبص لأثره بذهول.. مصر يتعامل وكأن اللي عمله ميستهلش ثورتها! اتنهدت بضيق وهي بتكمل طريقها…
________________________
_ازيك ياخالتو؟
_ازيك يا حبيبتي ادخلي.
_هو يوسف ماله؟ بقالي يومين بحاول اكلمه فونه مقفول والنهارده لما كلمتك قولتيلي انه تعبان ماله؟
_والله يابنتي عنده دور انفلونزا شديد بقاله يومين بسخونيه وو” جع في الجسم مخلياه نايم مش قادر يقوم…
ظهر التأثر علي وشها وهي بتقول:
_ياخبر كل ده… طب راح لدكتور؟
_ايوه وكتبله ادويه وبياخدها..
_طيب ممكن اشوفه؟
_ااه طبعاً ادخلي هتلاقيه في اوضته وانا هشوف البوتجاز وجايه…
راحت ناحية الاوضه وخبطت بس محدش رد.. لقت الباب متوارب فبصت جوه الاوضه لقته نايم ومتغطي وشكله مش حاسس بالدنيا.. دخلت بهدوء وقربت من السرير وهي بتبص علي ملامحه اللي باين عليها التعب.. التمعت الدموع في عنيها اول مره تشوف يوسف تعبان هي متعوده عليه بيضحك ويهزر ويتكلم لكن شكله ده وسكوته وجع قلبها عليه.. لقت جنبه دفتر مقفول علي قلم فسحبته براحه عشان تحطه علي الكومدينو… فتحته عشان تشيل القلم الأول فلفت انتباهها كلمة “ساره”…
عقدت حواجبها باستغراب وفضولها دفعها تقرأ الصفحه دي والي عباره عن ٥ سطور :
” قلبي كان بيتنفض اول ماعرفت انها تعبانه.. رغم اني قررت مش هروح اشوفها عشان مضعفش بس غصب عني لاقيت نفسي بجري عليها.. انا كنت عارف ان ساره هتتأثر بخطوبة علي والموضوع مش هيعدي عليها بخير بس متوقعتش انها لدرجه تدخل المستشفي… عشان كده رغم عشقي ليها قررت اني هساعدها تكون مع علي.. هساعدهم يقربوا من بعض حتي لو كان علي حسابي وحتي لو كنت هتو” جع اكتر واكتر… بس عادي انا اتعودت بقالي ٥ سنين عايش نفس الاحساس من وقت ما ساره حكتلي عن حبها لعلي وقررت اسافر بعدها وابعد… سافرت عشان مكنتش هتحمل اني ”
من الواضح انه ملحقش يكمل ونام… فضلت تمرر عنيها علي الكلام بصدمه… يوسف!! عمره ما لمح ليها بحاجه.. ومن وقت ما اعترفت له فعلا من ٥ سنين عن حبها لعلي وهي دايماً بتحكي عنه وعن حبها وولها بيه.. ازاي كان بيسمعها ويجاريها في الكلام وهو بيحبها! ازاي مبانش عليه ولا مره في كلامه او في افعاله! رجعت في الصفح لورا ووقفت ايدها علي صفحه بالصدفه فقرأت :
” واهرب من قلبي اروح علي فين…
فعلاً هروح علي فين.. مشوفتش حد اوكس مني قال فكرت ببعدي عنها هرتاح.. اتاريني كل يوم بفكر فيها اكتر وشوقي ليها بيزيد، طلعت بعلق نفسي بيها اكتر من غير ما حس.. نفسي يوم يعدي عليا من غير ما ادخل اعمل سطو علي حسابها مية مره في اليوم.. ومن غير ما افتكر ذكري مرت علينا…من غير ما افكر فيها خالص!.. ده حتي يوم تعب بابا وفي وسط كل حزني وخوفي عليه فكرت انها لو كانت جنبي اكيد كانت هطمني وهتقف معايا و….، ياحزني ياما طب اي اللي ممكن يحصل يشغل تفكيري عنها!… منك لله ياساره… لا لا بعد الشر دي قلبي دي….. ”
انتفضت علي ايد خالتها وهي تخبط علي كتفها بصت لها لقتها بتشاور لها انها تتبعها… حطت الدفتر براحه وخرجت وراها بتوهه…
_مكنش عندي حل تاني… لانه حلفني معرفكيش.. فسيبتك تدخلي له وانا عارفه انك هتشوفي الدفتر..
_خالتي انا…
قالتها ساره بتوهه وهي لسه مش مستوعبه اللي شافته…
_بصي ياساره ده ابني وانا عمري ما هجبر واحده انها تحبه ولا هدلل عليه وانا عارفه كمان انك في قلبك غيره.. بس عز عليا اشوفه بالحاله دي وبيتو”جع كده ومعملش حاجه… معرفش لي خليتك تشوفيه ولا عارفه انا عاوزه منك اي ولا مستنظره اي بس مفيش في ايدي حاجه تانيه اعملها…ابني بعد عني ٥ سنين بسببك ومعرفتش غير لما رجع… مش عاوزاه يبعد عني تاني… وبرضو مش عاوزاكي تقربي منه شفقه ولا انك بتنقذي موقف.. عشان ابني يستاهل واحده تحبه بجد وتكون بتقرب منه عشان عاوزاه مش عشان اي حاجه تانيه…
سكت… وطال سكوتي بس نهيته لما قلت:
_يوسف ميعرفش اني جيت هنا يا خالتي بعد اذنك.
سيبتها ومشيت وانا حاسه اني في دوااامه… منين بيودي علي فين!!! يوسف بيحبني وانا بحب علي وعلي معجب بنهي ونهي مش عاوزه علي… اي كمية الو”جع اللي في القصص دي! هو كل قصه حب لازم متكملش! لي اللي بنحبهم مبيحبوناش واللي بيحبونا مبنحبهمش! قد اي القدر غريب والدنيا سخيفه بجد!… بس من ضمن اللي خرجت بيه من اللي حصل ان نور معذوره رغم تصرفها الغلط… لكن خاالتي عملت زيها لما خافت علي ابنها ومستحملتش تشوفه كده وتسكت.. رفعت تليفوني :
_نور…
_ساره!
_محتاجاكي…

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن عمي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى