روايات

رواية احببته رغم كبريائي الفصل العاشر 10 بقلم مريم أحمد

رواية احببته رغم كبريائي الفصل العاشر 10 بقلم مريم أحمد

رواية احببته رغم كبريائي الجزء العاشر

رواية احببته رغم كبريائي البارت العاشر

احببته رغم كبريائي
احببته رغم كبريائي

رواية احببته رغم كبريائي الحلقة العاشرة

خلص الامتحان و حبيبة و صحابها خرجوا من المدرج
حبيبة…ياريت كل الدكاتره زي دكتور نبيلة بجد
ضحكت مايفين و قالت
مايفين…بجد امتحاناتها تتحل بالاحساس
ضحكت حبيبة و هي بتهز راسها بمعنى ايوا
راحتلهم كارولين و هي بتقول بصدمة
كارولين…انا سمعت الطلبة بتقول ان الامتحان مش سهل و انه فيه افكار
ابتسمت حبيبة بصدمة و قالتلها
حبيبة…يعني ايه
ردت عليها كارولين بخوف و هي بتقولها
كارولين…معرفش بقى
قالتلهم مايفين بزهق
مايفين…يو.لع الامتحان يا جماعة خلاص
قالتلهم حبيبة بهزار
حبيبة… ياريت بجد
قعدوا شوية يهزروا و بعدين رجعوا تاني للمدرج عشان محاضرة دكتور مروان
…استغفر الله العظيم و اتوب اليه
خلص اليوم و مروان متكلمش مع حبيبة نهائي
كانت حبيبة و أصحابها ماشيين قالت كارولين
كارولين…صحيح يا اخواتي عيزين نخرج نغير جو
بصت مايفين لحبيبة و قالتلها
مايفين…اه ياريت اي رأيك يا حبيبة
هزت حبيبة راسها و قالتلهم بأسف
حبيبة…مش هقدر للأسف انتوا عارفين الشغل غير كدا البت رضوى ف اسبوع امتحانات و المراجعات و كدا و انا بديها مصروفها من مرتبي
استغربت مايفين و قالتلهت
مايفين…انتي مش قولتي ان اخوكي مهندس و ليه شركة؟؟
هزت حبيبة راسها و قالت
حبيبة…انا الي قولتله ملوش دعوة و ان الاولى بالفلوس دي بيته
كملت بتوضيح و هي بتقول
حبيبة…هو اصلا شريك ف الشركة و كمان مجرد شريك بنسبة 30% بس
هزت كارولين راسها بتفهم و قالتله
كارولين…ايوا ..خلاص يا حبيبة مش مشكلة خلينا نخرج و انا عزماكي يا ستي
بصتلها و هي بتبستم و قالتلها
حبيبة…دا ع اساس اني هوافق يعني
مايفين…و فيها اي يعني يا حبيبة م احنا صحاب
حبيبة…قولت لا و برضو قولت اخرجوا انتوا صح
كارولين…حبيبة انتي عارفه كويس اننا مش هنخرج من غيرك
ابتسمت و قالت
حبيبة…لا اخرجوا عادي
كملت و هي بتنهي الكلام و بتقول
حبيبة…انا هروح الشغل بقى يلا سلام
قالتلها مايفين بتحذير
مايفين…بكرة اجازة من الجامعة و انا عازماكوا ع الغدا عندي ف البيت
ابتسمت حبيبة و هزت راسها و قالتلها
حبيبة…ان شاء الله يلا باي
و ركبت اول تاكسي جيه قدامها و مشيت
…..سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
روحت البيت و اتغدت مع اهلها و قعدت معاهم
علاء…عملتي ايه انهارده ف الكلية
هزت راسها بابتسامة و قالتله
حبيبة … الحمدلله
علاء…طب كويس
ابتسمتله و بصت لأختها و هي بتقولها
حبيبة…هتخلصي امتحانات امتى
رضوى…بعد بكرة
حبيبة…على خير ان شاء الله
ابتسمتلها رضوى و سكتت
قالت حنان لحبيبة
حنان…بت يا حبيبة
بصتلها حبيبة و حنان كملت كلامعا و هي بتقول
حبيبة…انتي بكرة اجازه صح
هزت راسها و قالتلها
حبيبة…من الجامعة اه لكن رايحة المطعم الساعه 6
حنان…حلو
استغربت حبيبة و قالتلها
حبيبة…في حاجه ولا ايه
حنان…اه هروح لخالتك عشان عندها برد و تعبانه ف هروح ازورها و كنت عايزاكي تيجي معايا
هزت راسها و قالتلها
حبيبة…حاضر يا ماما
قالتلهم قبل م تقول
حبيبة…هقوم اجهز غدا بكرة طيب عشان بابا و رضوى
قالت رضوى باعتراض
رضوى…لا خلونا نجيب اكل جاهز احسن
بصتلها حبيبة و قالتلها بابتسامة
حبيبة…انتي ف ايام امتحانات و محتاجة الفلوس عشان مراجعاتك وعد بعد بكرة هاجي اخدك من المدرسة و نطلع على مطعم الشام نجيب اكل سوري و نيجي على طول
ابتسمت رضوى بحماس و قالتلها
رضوى…بجد
هزت حبيبة راسها بتأكيد و ابوها كان مبتسم عليها و على انها قد ايه بتفكر ف انها متزعلش اختها بكل الطرق
دخلت المطبخ و كلمت مايفين
مايفين…الو
ابتسمت حبيبة باحراج و قالتلها
حبيبة…مايفين انا بعتذرلك عن بكرة بجد
جالها صوت صاحبتها الغاضب و هي بتقولها
مايفين…حبيبة انتي بتستهبلي؟؟؟؟
حبيبة…غصب عني يا مايفين خالتو تعبانه و هروحلها انا و ماما بكرة
قالتلها مايفين بتفهم
مايفين…خلاص اوكية الف سلامه عليها
حبيبة…الله يسلمك
و قفلت السكة و بدأت تجهز اكل بكرة لأبوها و اختها
….لا اله الا الله
تاني يوم كانت حبيبة على باب الشقة مستنية امها
حبيبة…خلاص يا ماما..؟
جت امها و هي بتقولها
حنان…يلا
هزت حبيبة راسها و مشيوا
نزلوا راحوا السوق جابت امها خضار و حاجات لأختها
و بعدين فضلوا واقفين مستنيين اي مكروباص يوصلهم بس مكنش في اي حاجه رايحة عند المدينة الي ساكنه فيها اختها
قالت حنان بزهق
حنان…يلا
استغربت حبيبة و قالتلها
حبيبة…يلا ايه
بس امعا مردتش عليها و مشيوا من غير م تتكلم
وقفت حبيبة بصدمة لما لاقيت سلم المترو قدامها و امها كانت هتطلع
وقفتها حبيبة و هي بتقولها
حبيبة…بتعملي ايه
حنان…شايفه في اي مواصلات تانيه
حبيبة…ماما انتي عارفه ان عندي فوبيا
حنان…يا بت مفيش الكلام دا دا هيوصلنا ف اقل من ساعة
حبيبة…دا اكون انا مت بقى
شدتها حنان من ايدها و قالتلها
حنان…يا بت متخافيش
و شدتها للسلم الكهربائي
اول م حست وقفت على السلم قلبها دق جامد و بصت وراها على حست بدوخه غمضت عيونها بسرعه
لاحظت حنان و قالتلها
حنان…متبصيش وراكي
مجرد ثواني ف طلوع السلم عدو عليها كأنهم ساعات
اول م مشيت من عند السلم مسكت دماغها بتعب
قالتلها امها
حنان…يلا يا بوبه
هزت حبيبة راسها و راحت مع امها دفعت التذاكر و دخلوا المحطه
كانوا قاعدين مستنيين المترو
دق قلبها جاامد اول م سمعت صوت المترو الي رعبها
حنان…يلا المترو وصل
بصتلها حبيبة بقلق و قاموا دخلوا المترو و راحوا قعدوا
بصت على الباب و هو بيتقفل و حست ان الاكسجين بيخلص من المكان
غمضت عيونها بتعب و خوف اول م حست ان المترو بيتحرك
و كانت بتدعي ان الوقت يعدي بسرعة عشان تخلص
و بعد ربع ساعة كانت المحطة الي هما عايزينها جت
حنان…يلا يا بوبه
قاموا و خرجوا من المترو كل دا و هي حسه ان قلبها هيقف من كتر سرعة نبضه
مشيت مع امها ناحية السلم الي المفروض هيطلعهم للطريق
بصت على السلم و هو بيتحرك و حست بدوخة فظيعة
بصت لأمها الي سمعت صوتها بتقولها
حنان…يلا تعالي
مسكت ايد امها زي الطفله الصغيره و طلعت السلم
اول م السلم خلص و وصلوا على الشارع بصت للطريق و اصوات العربيات و الناس بتعب و حست ان الدنيا بتلف بيها و مره واحده مبقتش شايفه اي حاجه
سمعت صوت امها الي كان بيناديها من بعيد بخوف و محستش بأي حاجه بعد كدا وووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية احببته رغم كبريائي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى