روايات

رواية حب في الصعيد الفصل الأربعون 40 بقلم فاطمة الألفي

رواية حب في الصعيد الفصل الأربعون 40 بقلم فاطمة الألفي

رواية حب في الصعيد البارت الأربعون

رواية حب في الصعيد الجزء الأربعون

حب في الصعيد
حب في الصعيد

رواية حب في الصعيد الحلقة الأربعون

مرت عشر أيام فى حب وسعادة وجاء موعد مغادرة شرم ….
بعد عدة ساعات وصل جواد وحب إلى المنيا..

*************

فى بيت الحاج صبرى العزازى
رحب الاهل بقدوم العرسان
قمر : حمدلله على سلامتك ياخوى كيفك يامرت خوى
حب بابتسامة: الحمدلله واحشتونى اوى فين ادهم وصبرى وكامل واحشونى اوى
ادهم: كيفك ياخالة اتوحشتك جوى
حب: وانت ياادهومى اتوحشتك اوى اوى
جواد: ولا ياادهم العب بعيد عن مراتى وانتى ياحبى ماحدش يدلع فى البيت دة غيرى فاهمة
كامل : ولا انى ياعمى
جواد: ولا انت ياروح عمك
نعمة : كيفك ياضناى كنت بتاكل زين مالك ضعفان اكدية لية عاد
جواد: هههه انا تمام وزى الفل فين وليد
جمال : فى الميستيشفى هيكون وين عاد
جواد : خلاص هبق اروح لية المستشفى قبل ماازنزل مصر عشان اجازتى خلصت ولازم اكون بكرة فى شغلى خلى بالك من حب ياجمال واوع امى تزعلها دى امانة فى رقبتك ياخوى

جمال : وها حب كيف خيتى مش تحمل هم واصل ياخوى سافر وانت مطمن
جواد: حب تعالى معايا نروح الأرض نسلم على جدى ونروح بيت جدى عبدالرحيم
حب بابتسامة: حاضر
************

وصل جواد وسلم على جدة وكامل فى الأرض ووصى على زوجتة وذهب إلى بيت المنشاوى..

رحب الجميع بهم
جواد يهمس بجانب حب : بقولك اية روح جنب ستك واسمع نصايحها هتفيدك فى المستقيل
حب بابتسامة: بس بقى
نجية : عاملة ايه يابتى

عبدالله: كيف صحتك ياغالية
حب بابتسامة : الحمدلله انا كويسة انتو واحشتونى اوى
مهجة : حب عاوز اجولك بلاش تشيلى منى لو زعلتك
حب: انتى اختى يامهجة انتى ومها ولا يمكن ازعل منكم واصل هههه
زينب : عملالك وكل بتحبها جوى لازمن تاكلو لجمة معانا
جواد: طبعا هناكل تسلم ايدك
مها : حب مش الضاكتورة جالت هخلف واد واتفجت مع عمار نسمية رحيم كيف ماجولتى
حب بفرحة : بجد مبروك الف مبروك ياعمار ربنا يقومك بالسلامة
مها : عبجالك ياجمر
مرة الزيارة فى جو الحب والالفة بين العائلة ..

**********************

فى غرفة جواد
حب بدموع : هتسافر وتسبنى لوحدى
جواد بحب: حببتى انتى مش لوحدك وانا اوعدك هظبط شغلى وتيجى تعيشى معايا هناك بس هتستحملى غيابى فى الشغل
حب بدموع: أيوة انا عايزة افضل معاك ونبق نيجى هنا زيارات نشوف اهلنا
جواد: خلاص اوعدك هظبط كل حاجة المرة دى والمرة الجاية هترجعى معايا انا والله غصب عنى اسيبك يا حبى هخلى وليد يوصلك الجامعة فى الاول وبعد كدة عمى حسن سواق جدى هيبق يوصلك ويرجعك ماشى خلى بالك من نفسك وانا هكلمك دايما اطمن عليكى وعايزك ماتزعلش من امى انا عارف ممكن تضايقك بس معلش عشان خاطرى كبرى دماغك وماترديش ماشى انا عارف امى كويس
حب : هعاملها كويس ماتقلقش هى زى ماما وانا والله بحبها بس هى مش بتحبنى
جواد بابتسامة : مين يعرفك ياقلبى ومايحبكيش مع الوقت انا واثق ماما هتقرب منك وتحبك زى ماكلنا بنحبك
جواد احتضنها وودعها وذهب إلى المستشفى يودع وليد ..*****

فى المستشفى
وليد : اهلا بالعريس
جواد: واحشتنى ياليدو عامل اية
كلمت الدكتورة ولا لسة
وليد : مستنى تشجيعك هههه
جواد: عايز اسمع اخبار حلوة لم ارجع اجازة ماشى
وليد : نويت خلاص
جواد: أيوة جاى اسلم عليك واقولك خلى بالك من نفسك ومن حب ولازم عمتى نجاة ترجع البيت عشان خاطر حب فاهم مش مطمن انا من امى هههه انت فاهم بقى
وليد : اطمن كلة هيكون تحت السيطرة ماتقلقش هوصل حب الجامعة بنفسى كل يوم وترجع مع الاسطى حسن
جواد: تسلم ياليد اوع تعملها من غير مااكون جنبك
وليد : اوع تتأخر احسن خلاص صبرت كتير هههه
جواد: ماتخفش مش متاخر انا بقيت راجل متجوز بقى هيراعو ظروفى هههه
وليد : قولى اخباركم اية صحيح
جواد: عادى يابنى كلة تمام بس ممكن افترسها لو فضلت هنا انزل الشغل احسن بقى
وليد : الصبر ياعم هو انا اللى هقولك
جواد: الحمدلله خير انا همشى بقى مش هوصيك
*****************

ذهب جواد إلى القاهرة واستلم عملة وطمئن زوجتة على وصولة وتابع عملة..

*********

قرر وليد ان يصارح الدكتورة شذى بحقيقة مشاعرة ووافقت علية وطلب ان يتقابل مع اهلها لمناقشة امور الخطبة والزواج..

************************

الامور على مايرام فى بيت المنشاوى
ولم يحدث أى جديد ..

اما فى بيت العزازى
حضرت نجاة وتقربت من حب وظلت بجانبها خوفا من نعمة ان تفتعل معها أى مشاكل..

كان وليد يوصل حب كل يوم إلى الجامعة بنفسة وتابعت دروسها ومحاضراتها وكان السائق حسن يذهب ويصطحبها إلى البيت ..

********

ذهب الجد صبرى وولدة حكم ووليد إلى بيت شذى لطلب يدها ورحب اهلها ووافقو على إتمام الخطبة وتم قراءة الفاتحة ورجعو إلى البيت بفرحة خطبتة وليد ..

***********

كان يتحدث كل يوم مع زوجتة الحبيبة ويعلم احوالها وماسار فى يومها وهو أيضا يخبرها مايحدث فى يومة وعلم بخبر خطبة وليد وقرر أن يفاجئهم فى يوم الخطبة ..

***************

يوم الخطبة كان الجميع مستعد لذهاب إلى بيت العروس ..

ظلت حب حزينة تتمنى حضور جواد فى أى لحظة:
قمر : اللى واخد عجلك
بدر: اكيد حبيب الجلب هههه
نجاة : بس يابنتة عيب اكدية ادعيلو ياجلب خالتك يتوفق فى شغلة
حب بحزن: حاضر ياخالتو
نعمة : من يوم مااتجوزك وهو تارك البيت تلاجيكى نكديتى علية ماهو الراجل مش يحب العوج ولا النكد عاد
كريمة : حب زينة البنتة وجواد يحبها ويعشجها ومش بيزعل منيها واصل
نجاة : مالكيش صالح يانعمة هملى البنية لحالها ….

**************

صعدت حب إلى غرفتها لترتدى ملابسها لتذهب إلى بيت شذى وفجاة وجدت الباب يفتح ويطل منة جوادها الحبيب باحلى ابتسامة
حب بفرحة : جوااااد وذهبت الية ارتمت فى احضانة
جواد بشوق وشغف يضمها بقوة آلية: ويقبلها من وجهها: واحشتينى جدا جدا جدا
حب: وانتى كمان واحشتنى اوى حاسة انى بقالى سنة ماشوفتكش
جواد بحب: وحشنى ضحكتك وجنانك وزعلك وكل حتة فيكى واحشتنى
حب بفرحة: مبسوطة انك معانا وهنحضر خطوبة وليد مع بعض
جواد: ماقدرش ماحضرش وليد دة صاحبى واخويا وكل حاجة ربنا يسعدة يارب
حب: يارب..

*******************

مرة يوم الخطبة بسلام وفرحة تغمر الجميع

وعند دخولهم البيت تفاجو بصراخ بدر والم الميخاض..

وتم نقلها إلى المستشفى وذهب الجد والاب حكم وجمال وكامل ووليد وجواد واصرت حب ان تذهب معهم ووافق جواد …..

دخلت بدر غرفة العمليات وتم عملية الولادة وجاءت مولودها على الدنيا بأول صرخة فى الحياة وبعد الاطمئنان على الام والمولدة
جمال : حمدلله على السلامة يابدر
بدر : الله يسلمك
جواد: مبروك ياابو كامل تتربى فى عزك مبروك يابدر الحمدلله على سلامتك
حب بفرحة تحمل الصغيرة : دى صغيرة اوى هتسموها اية
جمال : بدك نسميها اية يابدر
بدر : انا جولت جبل سابج لو جبت بت هسميها حب
جواد بابتسامة: عايزة تسميها حب
جمال : ومالو نسميها حب
حب بفرحة : على اسمى
بدر: انا وعدتك مش اكدية
حب: بس عادى والله لو اخترتى اسم تانى مش زعلانة ربنا يخليهالك
جمال: وها مافيش احسن من اسمك مرت الغالى وخيتى كمان
حب: ربنا يخليك ياابية
جواد بغمزة : عبقال بنتنا بقى نسميها عشق ههههه
*******************

بعد 3شهور
انتقلت حب للعيش فى القاهرة مع زوجها وذهبت إلى جامعة القاهرة واصبحت الحياة بينهم تسير فى سعادة وحب
******

أنجبت مها طفلها وتم تسميتة رحيم وفرح الجميع بالمولود الذى دخل على العائلة ..

*****

تزوح وليد وشذى وانتقل للعيش فى بيت والدة واخذ والدتة معة لتعيش معهم ..:
******

أصبحت الحياة طبيعية بين جواد وحب وتم شفاءها وبدات تمارس حياتها الطبيعية بدون قلق أو خوف لكن تأخذ علاجها بانتظام لتحافظ على قلبها ..

*****

تم ترقية فى عملة واصبح مقدم

وذهبو إلى النجع كل فترة لقضاء وقت الراحة هناك
********

مرت خمس سنوات
وتخرجت حب من علاج طبيعى وانجبت طفل
صغير يحمل وسامت والدة وصفات حب فى العناد والإصرار ..

حب بصراخ : فارس يافارس
جواد: بتصرخى لية يا حبى

حب: شوف ابنك اخد اجندة كنت بكتب فيها
جواد: فارس تعالى هنا مزعل ماما لية
فارس عمرة 3سنوات
فارس : انا مازعلتس حد هى بتصرخ كدة عطول
جواد: ههههه سامعة ابنك يقول اية
حب: فين الأجندة يافارس كانت هنا
فارس : خبتها عسان تلعبى معايا علطول بتكتبى تكتبى انتى كبيرة لسة بتكتبى لحد دلوقت انا عايز أكبر وابق ظابط زى بابا عسان مس ازاكر خالث
جواد: ههههههه بتكتبى اية ياحبى
حب بابتسامة: بكتب قصة ههههه
جواد باستغراب : قصة هو مش انتى بردو متخرجة من علاج طبيعى اية علاقتة بالقصص بقى
حب بابتسامة: دى قصة هتعجبك اوى اول لم تشوف اسمها
جواد بابتسامة: شوقتينى
حب: الاول انت اجازة كام يوم
جواد: معاكى أسبوع ينفع هههه وهننزل النجع
فارس بفرحة : هاااى عشان العب مع نور بنت عمو وليد
جواد: ولا اشمعنا نور مافى حب ورحيم
فارس : لا انا بحب نور حب غلسة زى تيتة
حب بصدمة : ولد عيب كدة
جواد: ههه حتى انت يا ذات الثلاث سنوات هههههه
طب هات الاجندة بتعت ماما عشان اخدك تشوف نور
فارس بفرحة: حاضى
ذهب الصغير وجلب الأجندة
اخذ جواد الأجندة وفتح اول صفحاتها وتفاجاة بعنوان القصة ..:
(حب فى الصعيد )

حب: دى حكاية معاك من ساعة ماشوفتك فى القطر لحد دلوقتى
جواد بفرحة : بجد كاتبة قصتنا ومبسوطة معايا بقى ولا كاتبة اية ها
حب : اسعد لحظات حياتى قضتها معاك ربنا مايحرمنى منك انت وفارس وفى حاجة كدة عاوزة اقولك عليها
جواد: قولى ياحبى
حب بابتسامة: هنجيب نونو بعد8 شهور
جواد بفرحة : قولى والله يعنى هناخوى الواد فارس ياحبى الف مبروك ياقلب جوادك
فارس : بابا انا جاهز اهو

جواد: فارس حبيبى تعرف ماما هتجيب نونو صغير ويكون اخوك او اختك وانت تخلى بالك منها هتكون الكبير
فارس بفرحة: يعنى هيكون عندى اخ صغير والعب معاة زى ولاد عمو جمال وعمو كامل انا عاوز اخوات كتير عسان اكون انا الكبير بقى واخلى بالى منهم
جواد بغمزة : وانا موافق نجيبلك دسة عيال ههههه
حب بدموع : ربنا مايحرمنا من بعض
……….

أننا نزداد قوة عندما ندرك أن يد العون التى نحتاجها توجد فى نهاية ذراعنا ،

لا نعتقد أن نهاية الأشياء هى نهاية العالم ، فليس الكون هو ما تراة عيناك ،
كل بداية لها نهاية ، وهذة النهاية هى بداية لشئ آخر؛ ..

((أدركت فى النهاية لا نرسم مانسكنة، بل مايسكننا..))

^^^^

اتمنى ان قصتى تعجبكم اعلم ان صراع الثأر مازال مستمر فى الصعيد نحاول بكل الطرق القضاء على هذة الافكار والمعتقدات نسعى لتحقيق العدالة الالهية وليس العدالة الإنسانية
فإذا كل انسان سعى للاخذ بالثأر فقد نصبح فى عالم الذئاب ونصبح فى دائرة مغلقة لا نستطيع الخروج ولا الفرار منها اتمنى من الله ان تزول كل المنازعات فى الصعيد ….

حب استطاعت أن توحد العائلتين وتجمع الشمل بينهم ونجحت فى تحقيق هدفها فى النهاية ..

تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حب في الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى