روايات

رواية ملكت الأسد الجزء الثالث الفصل الخامس والسبعون 75 بقلم فاطمة حسن

رواية ملكت الأسد الجزء الثالث الفصل الخامس والسبعون 75 بقلم فاطمة حسن

رواية ملكت الأسد الجزء الثالث الجزء الخامس والسبعون

رواية ملكت الأسد الجزء الثالث البارت الخامس والسبعون

رواية ملكت الأسد الجزء الثالث
رواية ملكت الأسد الجزء الثالث

رواية ملكت الأسد الجزء الثالث الحلقة الخامسة والسبعون

زهره بغضب .هو في اي بضبط .أنا مش عايزه اولاد تاني دلوقتي
مراد بغضب . براحتك بس اللي انا عايزو هيحصل ورح سبلها الاوضه ومشي
زهره فضلت تبص في اثرو مش بشرود مش فاهمه حصل اي لكل دااا وماله بق يعمل كداا ليه
زهره اقعدت مكانها بحزن ودموعها نزلت غضب عنها من اللي حصل
…..
عند ادم ولين
كانت لين نايمه ع الكنبه وادم قاعد يبص عليها بملل.مش هنخلص النهارده
لين بعند . قولت هنام هنا مش عجبك روح اي اوضه تاني ي تخليني أنا انام في اوضه اياد
ادم مسح ع وشه ورح قال بغضب .لا انتي ولا انا هنخرج من الاوضه دييي وقدامك دقيقتين والله ي لين لو مكنتيش جانبي ع السرير لكون شايلك ومنومك غضب عنك ثم اكمل بوقحه .عريانه
ادم بص في الساعه اللي جانبه
لين بلعت رايقها وخافت واول ما شافت ادم هيقوم
قامت بسرعه بغيظ ونامت ع السرير
ادم ابتسم بهدوء ونام وسحبها لحضنه
لين بضيق .ابعد عني .احسن اقوم والله ي ادم
ادم بهمس.قولي انك بتعملي كداا بق علشان انفذ تهديدي
لين بصت عليه بضيق وفضلت ساكته
ادم بضيق .خلاص بق يلين بحاول أصلحك من امتي قولتلك مفيش حاجه من اللي في دماغك عايزني أعمل اي يعني
لين نطقت .انزل اشتغل معاك
الرفض كله ظهر ع وش ادم .نعم
لين بضيق.مالك فيها اي ولاا مش عايزني اشتغل معاك
ادم اتعدل بنفعال .طبعاا مش عايزك تشتغلي معايا .أنا مش عايز حد يشوفك غيري انا بس اللي اشوفك عايزني اشغلك معاياا علشان الكل يشوفك ليه اتجنتتت
لين لفت جسمها الناحيه التانيه وسحبت البطانيه عليها بهدوء ادم مسح ع وشه بضيق منها ومن عندها
لكن دقايق وحس بجسمها بيتحرك
ادم عدلها لاقها بتعيط . وأنا كل ما هكلمك هتعطيي
لين مسحت دموعها بسرعه وقال بهدوء.اسفه مش هعمل كدا تاني .محتاجني قبل ما نام ولا ملكش مزاجك
ادم مره واحده قلب ومسك أيدها بغضب .لين اتعدلي احسنلك .انتي عارفه كويس اوي اني مستحيل اقرب منك وانتي بشكل داا وبلاش تعرضي نفسك عليا بطريقة دييي تاني لأن رد فعلي هيكون وحش فاهمه
لين بوجع .فاهمه .ممكن انام
ادم سبها بغضب راحت نامت تاني
ادم نام ولف وشه الناحيه التانيه بغضب
ادم فضل صاحي شوي وبعدين اتعدل بغضب وهو بيقول بضيق لنفسه .يقطع الحب انا كان مالي ومال الارف داا
ادم بضيق .لين
لين ….
ادم قلب عينه بملل .لين عارف انك صاحيه اتعدلي حالا
لين اتعدلت وقالت بهدوء وهي بتبص عليه.نعم
ادم رفع وشها .بصلي .معقول بتعملي كل داا علشان البنت دي
لين نزلت ايد ادم وقالت بهدوء .خلاص ي ادم أنا مش عايزه حاجه وعرفت أنا اي وكويس وعرفت حدودي اي
ادم بضيق من كلامها . وطلعتي ايي بق يست لين في الاخر واي هي حدودك دي
لين بدموع.طلعت ولا حاجه.طلعت مليش فيك زي اي واحده ما ليها في جوزها انت تعمل اللي عايزو ولين تنفذ وتسمع الكلام وبس وأنا من النهارده هعمل كداا هسمع الكلام وبس ما أنا كداا كداا مش مهمه اصلاا
ادم وهو هيشد في شعره .كل دااا علشان الزفت الشغل
لين .قولتلك ي ادم خلاص مش عايزه اشتغل ولا عايزه حاجه خالص منك .ممكن تخليني أنام بق
ادم قام بغضب .نامي ي لين نامي
ورح خرج بغضب من الاوضه
لين اول خرج مسحت دموعها ونامت وهي كتمه دموعها وسبت ادم بيتحرك تحت في الجنينه زي المجنون
…….
بليل
مراد دخل الاوضه براحه واول ما فتحت النور لاقه زهره نايمه ع الكنبه
مراد قرب منها وقبل ما يشلها وقف بجمود ورح نطق .زهره .زهره
زهره فتحت عينها بنوم واتعدلت اول ما شافت مراد
مراد .نايمه كداا ليه
زهره بحزن .قلقت عليك وانت مش بترد عليا
مراد وهو بيقلع القميص.انا مش عيل صغير
زهره قربت منه وحضنته .مالك ي حبيبي حصل اي لكل داا أنا مش فاهمه حاجه
مراد بعدها بضيق .في اني مش فاهم حضرتك مش عايزه تخلفي تاني ليه وبتمنعني عن حقي في حاجه زي ديي ليه
زهره بدأت تتضايق وقالت .مش كداا وانت عارف داا كويس أنا اللي مش فاهمة انتي اللي متمسك بموضوع داا بطريقي دبي ليه
مراد .أنا حر
زهره بغضب .لاا مش حر وانا كمان من حقي اوافق ع موضوع داا زي دا الموضوع دا مش يخصك لوحدك ي مراد وأنا مش هحمل دلوقتي
مراد بصلها بغضب ورح اخد المخده ونام ع الكنبه وسبها
زهره اتحركت ونامت ع السرير بياس

تاني يوم الصبح
لين صحيت ع صوت ادم اللي كان بيتكلم بجمود .جهزلي هدومي
لين اتعدلت بنوم وبصت عليه بضيق وقالت . حاضر
ادم دخل الحمام وغاب شوي وبعدين خرج وهو بيمسح شعره
ادم وقف قدام لين اللي كانت ع السرير بهدوء
ادم رمه الفوطه ع السرير وقال بهدوء .تعالي ساعدني البس
لين حست انها هتمو-ت من الغيظ .من امتي وأنا بساعدك تلبس هدومك ما تلبس لوحدك
ادم بجمود .من النهارده.
لين قامت بضيق وبدأت تساعد ادم يلبس القميص
لين بدأت تقفل الزراير وهي مش بتبص ع ادم
ادم حط ايده ع وسطها وقربها منه
لين بهدوء .خلصت
ادم .والكرفته
لين مسكتها وبدأت تعملها لي ادم
ادم همس عند ودانها بضعف .أنا موافق تنزلي تشتغلي ي لين . علشان أنا مقدرتش ع زعلك وعلشان تعرفي انك ليكي حق فياا واني بحبك بجد
لين لفت أيدها حولين رقبته بحماس .بجد
ادم هز رأسه بهدوء
لين حضنت ادم .شكرا ي ادم شكرا اويي
ادم لف ايده عليها ورفعها وقال .أنا معنديش اغلي منك انتي واياد خليكي فاكره داا
لين دفنت وشها في صدره براحه .
ادم بهدوء .البسي علشان نمشي
لين خرجت من حضنه وقالت بسرعه .حاضر
لين راحت تلبس بسرعه وادم خرج يشوف اياد
وبعد شوي لين خلصت وبصت ع نفسها بصه اخيرا بثقه وخرجت تشوف ادم
لين نزلت تحت لاقت ادم بيلعب مع اياد وتمارا معهم
لين سلمت عليها وبست اياد وهي مضايقه أنها هتسيبه لوحده
ادم .سلام ي حبيبي
تمارا بصت ع ادم وبعدين قالت ع لين وقالت .مش كنتي آخرتي فكره الشغل دي شوي علشان اياد ي حبيبتي ؟
ادم بصلها بطرف عينه بخبثه لكن قال بهدوء .بعدين ي ماما نتكلم في الموضوع داا
واخدت لين ومشي وبعد ما ركبوا العربيه
لين بقلق.افرض اياد حصله حاجه
ادم .بعد الشر .هيحصل اي يعني ما هو مع ماما والناني اطمني
لين هزات رأسها بتوتر
وبعد شوي وصلوا وادم مسك أيدها ودخلوا لكن المره دي لين كانت دخله بثقه دخله وعارفه أن الكل عارفها
نسرين .اهلا ادم بيه .اهلا لين هانم
لين بضيق وهي بتفكر كل اللي حصل اخر مره .اهلا بيكي
ادم بهدوء .زي ما عرفتك ي نسرين انتي اللي هدربي لين هانم ع الشغل
ادم بص لي لين وابتسم .نسرين هتعرفك كل حاجه.انا دخال مكتبي
ادم سبها مع نسرين ودخل قاعد ع مكتبه ببرود
برا لين كانت بتمسع كلام نسرين بتركيز لكن مره واحده زهقت وبدأت تمل منها
نسرين .لين هانم ممكن حضرتك تركزي معايا كدا مش هينفع .
لين بضيق .ما أنا مركزه اهو.كملي
وبعد ساعات نسرين قالت.كداا خلصنا النهارده هكملك الباقي بكره
لين قامت علطول .ماشي
لين اتحركت وهي حاسه ان جسمها كله وجعها من القاعده ودخلت مكتب ادم
ادم رفع رأسه اول ما الباب اتفتح وقال بهدوء . تعالي
لين قربت منه بضيق ورحت قاعدت
ادم .نسرين فهمتك الشغل ماشي ازاي
لين بملل .اااه
ادم .طب كويس .ثم اكمل بهدوء .لين إحنا هنا في شغل .يعني بلاش تتدخلي كداا تاني ماشي ي حبيبتي
لين بصتلو بضيق .عايزني اخبط قبل ما ادخلك
ادم بهدوء .لين انتي هتكوني سكرتيرتي الخاصه وهتكوني ماسكه الشغل كل بتاعي ف المفروض ميحصلش منك اي غلط حتي لو صغير لانك هنا في الشغل مش في البيت .مش عايزه تزعلي ي حبيبتي بس الشغل شغل
لين بضيق . طبعاً ي مستر ادم .لين قالت كداا لأنها افتكرت ادم هيضايق لكن ادم ابتسم بهدوء وقال :روحي ع مكتبك
لين ميشت وهي مش طايقه نفسها وقعدت وهي بتقول لنفسها بضيق .كان زماني دلوقتي قاعده معهم في البيت بنتكلم أو نايمه بدل الملل دااا . ثم اكملت.احسن مش انتي اللي اصرتي تنزلي .استحملي بق
وبعد ساعتين لين خبطت ع ادم ودخلت وقالت .ادم
ادم بهدوء وهو بيبص ع الملف اللي قدامه .نعم
لين .هنمشي امتي ؟
ادم . لسه بدري .معلش ي حبيبتي انا وانتي هنتاخر شوي النهاردة.في شغل كتير
لين قربت منه وقالت بضيق.بس أنا زهقت وتعبت
ادم .لين روحي ع شغلك يلاا .وبلاش دلع انتي لسه معملتيش حاجه وبعدين انتي اللي طلبتي انك تنزلي ولا اي ؟
ادم كان بيبصلها بهدوء
لين داست ع سنانهاا بغيظ وهي مش عارفه تقول اي .تقول انها بقت كسلانه وبقت تحب البيت اكتر والقاعدة مع نور وزهره وأنها مش عايزه تكمل في الشغل داا
ادم ابتسم من غير ما تاخد بالها وبعدين رجع قال بجمود .لين ع شغلك يلاا
لين قربت منه ورحت اقعدت ع رجله تحت نظراته
لين ببراءة.بس أنا تعبت بجد
آدم لنفسه . شيطانه.بقتي تعرفي ازاي تلعبي عليا
ادم بجمود .لين قولت اي ؟احنا هنا مدير و موظفه عنده
لين وهي بتتدفن رأسها في صدره .لاا انت جوزي هنا وفي البيت
لين طلعت رأسها وباسته من خده .مش كدا
لين بدأت تحرك شفايفها ع خد ادم وهي بتقول بهمس .صح ي ادم
ادم بلع رايقه .لين
لين ببراءة.اي رأيك نروح نأكل دلوقتي احسن أنا جعانه اويي . وبعدين نرجع نتفرج ع فيلم سوا
ادم .والشغل
لين وهي بتلف أيدها حولين رقبته .هو الشغل هيطير ؟
لين وهي بتتدفن رأسها في حضنه تاني .هنمشي مش كدا ي حبيبي
ادم قام بيها وقال هو بيتحرك .وع كداا هتعملي كداا كل ما تجي الشغل؟
لين مردتش عليه ودفنت رأسها في حضنه اكتر
ادم هز رأسه بياس منها وقال .تحبي نخرج كداا ولا تنزلي هنا
لين خرجت من حضن ادم وبصت عليه لاقته هيفتح الباب
لين نزلت بسرعه .لاا كدا احسن
ادم اخدتها ومشي هو مبسوط من كل تصرفاتها مش عارف يضايق منها
ادم ولين ركبوا العربيه ولين مبسوطه انها عملت اللي ف دماغها لكن ادم قطعها .أنا خارجتك بمزاجي ورح غمزلها وطلع بعربيه
….
عند نور دخلت اوضه زهرة بدأ ما زهره قالتلها تتدخل .مالك ؟قاعهده في اوضتك ليه
زهره بحزن .مفيش .مليش مزاجك انزل
نور بملل .والخناقه كانت ع اي المره ديي
زهره.مش عارفه مش عارفه عملت اي .حاسه انه عايز يبعد وخلاص عايز يعمل مشاكل معايا بدون سبب
نور بهدوء. اكيد مش صح انتي عارفه ان مراد بيحبك
زهره بجنون من تصرفاته .امال بيعمل كداا ليه .عايزني اخلف تاني ودلوقتي
نور اتصدمت وقالت .بس يعني ولادك صغرين اوي دول لسه تلت شهور ازاي يعني
زهره بسخرية.مش بقولك عايز يتخانق معايا وخلاص .بس براحته أنا مش غلطانه ومش هعمل اللي ع مزاجه. مش هحاول معااا تاني
نور قومتها .طب تعالي ننزل تحت متفضليش لوحدك . وانا كمان زهقت لوحدي لين هتشتغل مع ادم
زهره قامت بضيق ونزلت معها وهي بتلعن في مراد
..
بليل كان ادم ولين وصلوا لاقهم قاعدين سوا في الجنينه
ادم سلم عليهم وسألهم ع اياد
تمارا.لسه نايم ي حبيبي اطمن هو كويس فضل يلعب معايا ومع حمزه
ادم .امال مراد فين مش شايفو
مالك .محدتش يعرف تلفونه مغلق ومجاش الشركه
زهره كانت ماسكه الفشار بتاكل فيه بهدوء
لين بصتله بمعني في حاجه حصلت
لكن زهره هزات رأسها بـ لاا
قاعدوا سوا شوي وبعدين كل واحد رح اوضته

فوق في اوضه لين
لين نامت ع السرير بتعب.مش قادره تعبت اويي
ادم .من كتر التنطيت في الملاهي لكن الشغل مش قادره مش كدا
لين ضحكت وقالت .هتجيب دي لدي ازاي
ادم قرب منها وقال بحب .طالما مش عايزه تشتغلي مصره ليه ع الشغل ولا هو عند وخلاص
لين هزات رأسها برفض.لاا ابدا والله أنا كنت بحب الشغل وكان نفسي اشتغل من زمان ومتعرفش فرحت اد اي اني لاقت شغل بعد الكليه بس دلوقتي الصراحه لما نزلت الشغل زهقت وكنت عايزه ارجع البيت بقت كسلانه وبحب الراحه وكمان اياد كان وحشني
ادم هو بيدفن رأسه ف رقبتها.خلاص يبقا بلاش شغل احسن انتي عارفه كمان اني مكنتش عايزك تشتغلي ورضيت علشانك
لين هزات رأسها بهدوء وهي كمان مقتنعه أنها مش عايزه تنزل
ادم ابتسم بهدوء وهو شايف أنه مش محتاج يعمل حاجه علشان يخليها تغير رأيها
ادم قربها منه اكتر وهو بيقولها قد اي بيحبها وبعدين ….
……
بليل خالص
كان مراد دخل الاوضه وبيبص ع زهره اللي نايمه ع السرير ومتغطيه لحد وشها بسخرية.عارف انك صاحيه ملهاش لازم الحركات دييي
زهره اتعدلت علطول
مراد وهو بيقلع القميص ببرود .ملهاش لازمه حركات العيال دييي
زهره ببرود زيه .هعمل اي مجبورة اعمل كداا علشان مشوفكش
وراحت نامت تاني ببرود
مراد بصلها بغضب وقرب منها يعدلها .نعم ؟سمعني بتقولي اي
زهره بصت ع مراد وقالت بهدوء .مراد انا زهقت من الوضع داا ولو مصر اوي ع الخلفه وان حياتنا تكون بشكل داا .ف بكره هبعت لبابا يجي ياخدني وكل واحد مننا يروح من طريق
مراد مسكها من فكها بغضب.انتي اتجنتي ؟ لو سمعت الكلام دااا تاني صدقني معرفش هعمل فيكي اي .انتي مش هتخرجي من البيت داا وهتفضلي مراتي طول عمرك حتي لو غضب عنك .عمرك ما هتخرجي من حياتي
مراد سبها بعنف ورح نحيت الدولاب وفضل يفتش في هدومها وبعدين رح.نحيت التسريحه وهو بيقلب كل حاجه لحد ما لاقه البرشام
مراد بص عليها بغضب ورح نحيت الحمام تحت نظراتها وبعدين رجع وهو بيقول بهدوء .اللي عايزو هيحصل فاهمه
مراد قرب منها وقال هو بيحرك ايده ع جسم*ها .بلاش يكون غصب ي زهره وخلينا كويسين مع بعض
زهره كانت بتبص عليه بصدمه مش مصدقه أنه بيتكلم كدا
مراد حاول يبوسها لكن زهره رفضت وحاولت تبعد بعنف
مراد مسكها من أيدها ورفعها لفوق بغضب.زهره بس خلاص
زهره حاولت تتضرب مراد برجليها لكن هو كان اسرع وشل حركت جسمها كله بجسمه
مراد دفن رأسه في رقبتها وهو بيبوسها
زهره بدموع وهي لسه بتحاول تتحرك تحته.مراد.متعملش فيا كداا
مراد سبها وقام دخل الحمام بهدوء
زهره اتعدلت علطول وضمت نفسها لحد اخر السرير
في الحمام
مراد كان بيغسل وشه بغضب
مراد نزل رأسه لتحت وبدأ دموعه تنزل بصمت
مراد غسل وشه كويس وخرج
زهره كانت بتبص ع الباب بخوف لما سمعته بيتفتح
مراد كان بيبص بعيد عنها ورح نام ع الكنبه
زهره اخدت بالها من عين مراد
زهره بدأ جسمها يهدأ لما لاقت مراد نام راحت فردت جسمها هي كمان وهي بتحاول تعرف مراد ماله حصل اييي واي اللي اغيرو كداا
زهره نامت من كتر التفكير وكل اللي دماغها قدرت توصله أن مراد متغيريش كدا غير بعد الحادثه
….
بعد يومين
كانوا كلهم كويسين معاد مراد وزهره اللي مش بيتكلموا مع بعض خالص ومراد اللي كان بيفضل طول اليوم براا وبيخرج قبل ما تقوم ويرجع بعد ما تنام
عند زهره
كانت بتتكلم في التلفون لحد ما لاقت الباب بيتفتح مره واحده
زهره اتوترت لأنها متوقعتش أن مراد يرجع دلوقتي وقالت..سلام دلوقتي
مراد.كنتي بتتكلمي مين
زهره بهدوء.واحده صحبتي .في حاجه
ورحت دخلت الحمام علطول
مراد بصلها بشك.مين صحبتها دي وليه كانت بتتكلم بصوت واطي كدا وقفلت ليه اول ما دخل
مراد قاعد ع السرير ومسك دماغه بين ايده وقال بوجع.كفايه ي مراد كفايه بتفكر في اييي . زهره مستحيل تعمل كدااا . مستحيل تعمل كدااا
مراد نام ع السرير وحط ايده ع عينه وهو وسرحان عايز يهدأ شوي .عايز يبعد يمكن يستريح
مراد مخدتش باله أن الباب اتفتح اصلاا ومحسش غير على ايد زهره اللي اتحطت ع شعره ونقط المياه اللي بتنزل من شعرها
مراد اتعدل علطول وبص عليها وعلي شكله الجميل
زهره دخلت في حضنه وقالت وهي بتلف أيدها حولين وسطه بضعف .انا موافقه ي مراد .موافقه ع أننا نجيب بيبي زي ما انت عايز
مراد بجمود مصتنع علشان يخبئ فرحته .واي اللي غير رأيك
زهره ابتسمت وهي شايفه جمود مراد ومع ذلك محاولش يبعدها عنه كانه محتاج دا
زهره اتاكدت من كلام الدكتوره
فلاش باك
زهره بدأت تشوف ع النت لو في حوادث بتسيب اثر نفسي ع الشخص وكانت الاجابه اااه
زهره اتوصلت مع دكتورة وبدأت تشرحلها اللي حصلى وتغير مراد بعد الحادثه وكلام مراد عن كارم وكل حاجه
الدكتوره بهدوء .يمكن الخوف هو اللي مسيطر ع جوزك حضرتك ي مدام زهره.لان داا كان ممكن يحصل فعلاا .ف دا اللي مخلي يتصرف بشكل العنيف داااا
زهره بتوتر . واشمعنا موضوع الأولاد
الدكتوره.يمكن شايف أنه كدا بيثبت انك مالكه لوحده لانه الوحيد اللي ليه الحق أنه يقرب منك وأبوه ولادك
زهره.والمفروض اتصرف ازاي
الدكتوره .انك تتطمني مفيش حل داا .دا الحل الوحيد انك تفهمي انك مش عايزه تسبي أو ممكن تسبي زي ما هو فاهم حتي لو حصل اي
باك
زهره اتكلمت وهي شايفه الفضول ع وش مراد راحت قالت بحزن مصتنع وبراءة. لاني بحبك ومش عايزك تكون زعلان مني .واني كداا كدا معنديش اعتراض ع أننا نجيب بيبي بس كل الفكره في الوقت .كنت خايفه هتصرف معهم ازاي هخلي بالي منهم ازاي لو اكون حامل ولا اهتم بنفسي ازاي ولا بيك انت ازاي حسيت اني هتعب وهقصر في حاجات كتير.
زهره كانت بتحاول تحسس مراد بذنب وبعدين قالت .بس مش مهم اي حاجه حتي أنا اهم حاجه انت متكونش زعلان مني ومبسوط
زهره دفنت وشها في صدره.انت وحشتني اوييي
مراد ضمها ليه بحزن
زهره رفعت وشها علشان تبوسه لكن مراد كان اسرع وبسها هو بيضمها ليه
زهره غمضت عينها باستسلام وحزن وهي شايفه مراد مكمل حتى بعد كلامها داااا
لكن مراد سبها وقال بأسف . آسف.اسف اويي
زهره فتحت عينها وبصت عليه بحب . بحبك ي مراد .بحبك اويي
مراد حضنها ودفن رأسه في رقبتها وهو بيقول بدموع .وأنا كمان صدقني
زهره وهي بتحرك أيدها ع شعره .حصل اي ي مراد اي اللي غيرك كداا
مراد قال بصعوبه . شوفت واحد .كان.كان مشوه لدرجه صعبه مقدرتش متخليش نفسي مكانه كان احساس صعب ي زهره اوي .اتخيلتكم كلكم بتبعدوا عني حتي الولاد .كنت حاسس اني مخنوق وضايع اويي .وان لو فعلاا حصلي كداا حياتي هتكون ازاي هعيش ازاي من غيرك
مراد كمل بحرج وضيق من نفسه .عارف اني كنت بطلع غضبي فيكي انتي بس غضب عني صدقني .أن .أنا كنت فاكر اني كداا بخليكي ليا وبربطك بيا بموضوع الولاد وانك عمرك ما هتسبني بسبب ولادنا
زهره قالت بمرح وهي وهي بتمسح دموعها. المفروض أنا اللي اعمل كداا مش انت
مراد اتعدل وقال .انتي ربطتني بيكي من غير اي حاجه ي زهره.
زهره وهي ماسكه وش مراد بين ايدها. مراد مفيش حاجه ممكن تربطنا ببعض طالما مفيش حب حتي لو اي.وانا مش بس بحبك انا بعشقك ومستحيل أفكر اسيبك فاهمني حتى لو حصل اي هتفضل حبيبي
مراد حضنها بقوه
زهره قالت بصوت واطي.مكنتش اعرف ان اتفاقي مع انكل زمان ممكن يخليني في حضنك دلوقتي .انت وولادنا احسن حاجه حصلتي ي مراد
مراد ضمها ليه اكتر وهو بياخد نفسه بهدوء كأنه اخيرا قدر بتنفس
زهره باسته بحب لكن مراد منعها وقال . زهره الحبايه.لازم تاخديها
زهره ابتسمت لأنها كانت واخدها فعلا لكن قالت بكدب .مش مهم وحشتني اوي
وبعدين..
…..
الشهور كانت بتفوقت وزهره مش عليها غير أنها تثبت لمراد أنها بتحبه قد ايي
واخيرا ابطلنا كلهم كانوا مبسوطين ومستريحين
….
عند ايهم وفريده
أيهم دخل البيت بهدوء لاقه صمت غريب
أيهم استغرب لانه اتعود ع صوت ضحك رحيم وفريده كل ما يرجع من الشغل . فريده.فريده
فريده خرجت من المطبخ وقالت .أيهم انت جيت اخيرا
أيهم كان بيبص عليها بصمت وعينها مركزه عليها
فريده قربت منه بكسوف . حمدالله ع السلامه .أنا جهزت الاكل
أيهم بصدمه.داا بجد .قصدي يعني أنا فاهم صح مش كدااا ؟
فريده بكسوف .أيهم خلينا ناكل الاكل هيبرد
أيهم وهو بيمسكها.فريده ارجوكي ردي عليا دا بجد
فريده بكسوف . ايوه ممكن نروح نأكل بق
أيهم .ناكل اي دا انا مصدقت حرام عليكي يشيخه
ايهم كان رح يحضنها لكن فريده منعته وقالت .أيهم قولت ناكل الاول
أيهم بعد صبر .رحيم فين
فريده بضيق حقيقي.عند ماما . مش عارفه ازاي قدرت اعمل فيه كدا
أيهم عينه لمعت اكتر .كمان
أيهم كل بسرعه وقام.انا خلصت يلا
أيهم سحبها رغم اعتراضها
فريده بحرج وضيق من تصرفات ايهم .في اي أيهم
أيهم وهو بيقرب منها.حرام عليكي ي فريده انتي عارفه بقالي قد اي مقربتش منك .هااا .تسع شهور الحمل وخمس شهور من لما جينا هنا و
فريده قطعته بضحك.خلاص ي ايهم .عارفه اني اخدت وقت كتير بس كنت محتاجة داا
أيهم قربها .وأنا دلوقتي مش محتاج حاجه غيرك
وبعدين ……
بليل كان أيهم بيلعب في شعر فريده وهو مش مصدق نفسه اخيرا
رجعت تاني لحضنه ومع ابنهم
فريده بق يبوسها بجنون
فريده فتحت عينها بضيق .أيهم
أيهم بحب.يروح أيهم انتي.متعرفيش كنتي وحشني قد اي ي فريده
فريده ابتسمت بحب وهي بتنام ع صدره
فريده بهمس .مش هتروح تجيب رحيم
أيهم برفض .لاا بكره . النهارده داا بتاعي أنا وانتي .
وبعدين
….
وبعد سنين
ادم دخل البيت هو مضايق
لاقه لين واقفه وهي حطه أيدها ع ضهرها
ادم قرب منها لاقها
لين بصت عليه بدموع اول ما لاقته جانبه أنه يعمل حاجه
ادم بص ع اللي بيجري قدامه وقال بصوت عالي وغضب .اياد
لين جسمها اتخشب اول ادم زعق كدا
جي اياد يجري اللي كان عمره خمس سنين .بابي
اياد حضن رجل ادم وهو مستني يشيله
ادم بغضب .اي اللي انت بتعمله داا .مش عارف ان مامي تعبانه
اياد بعد عن ادم بخوف
ادم بغضب.ع اوضتك يلا
اياد اتفتح في العياط وجري من قدمهم
لين كانت رايحه وراا بس ادم منعها .سيبي
ادم قرب منها يشالها
ادم اول ما شالها حس بجسمها المتصلب
لين بتوتر .ادم نزلني أنا قادره أطلع
ادم بجمود .مش عايز كلام كتير
ادم دخل اوضتهم ونزلها وقفل الباب وقال بضيق.مش قولتلك بلاش تتعبي نفسك مع اياد وانتي بشكل دا
لين حطت أيدها ع بطنها بهدوء.مكنتش راضي يأكل مع الناني ي ادم
ادم قرب منها وهو بيبص ع بطنها اللي كانت ظهره لأنها خلاص في الشهر التامن.لين أنا عايزكي تستريحي لحد ما تقومي بسلامه ممكن
لين هزات رأسها بهدوء.حاضر
ادم وهو بيحرك ايده ع خدها .في حاجه مش كداا .حاسس ان حصل حاجه
لين اتوتر وقبل ما تتكلم الباب خبط
لين ابتسمت بهدوء وهي عارفه صاحب الخبطه
ادم فتح الباب بجمود لاقه اياد بيدخل بهدوء ورح عند لين وقال بأسف .سوري ي مامي
لين شالت اياد بصعوبه تحت نظرات ادم اللي كان متصعب .محصلش حاجه يروح ماما.وبسته بحب
اياد نزل على طول ورح وقف قدام ادم وقال ببراءة.اياد قال سوري خلاص
لكن ادم مردتش عليه
اياد .بابي اياد قال سوري
لين قربت من ادم لما اياد بص عليها وقالت .ادم . خلاص بق
ادم شال اياد وقال .مش انت بطل
اياد هز رأسه بسرعه
ادم بعتاب .مش المفروض البطل يحمي ماما والنونو الصغير .انت عايز ماما تتعب
اياد هز برفض. مش اعمل كدا تاني
ادم بأسه وقال بحب .حبيبي البطل .روح دلوقتي هقول لماما حاجه وهجي نلعب سوا
اياد هز رأسه بفرحه وطلع يجري ع تحت
ادم قفل الباب وهو شايف نظرات لين .مالك
لين بحب .مفيش بس بحب اشوفك انت واياد سوا
ادم وهو بيرجع شعرها لورا.مالك ي لين .في حاجه انا متاكد .عينها فيها حاجه
لين مره واحده قالت .أنا خوفت منك اوي
وفتحت في العياط .ادم حضنها بسرعه علشان يهديها وهو مستغرب حصل اي علشان تخاف منه كداا .اهدي طيب حصل اي علشان تخافي كداا
لين بدموع.انا بحب ي ادم . والله بحبك بس غضب عني .لما.لما زعقت لي اياد خوفت بيكون غضب عني صدقني مش قادره انسي إللي حصل زمان .بخاف اكون بحلم وانت لسه زي ما انت متغيرتش أو ترجع زي الاول بخاف ازعلك بخاف اني اعمل حاجة غلط
ادم كان بيسمعها بصمت
لين كملت بدموع .حتي لما بتقرب مني في حاجه بتكتم نفسي وانا حاسه ان اللي هيحصل هيكون غصب مش بقدر امنع نفسي ي ادم
ادم ايده نزلت من عليها بهدوء
لين دفنت وشها في صدره بدموع اول ما حست بي ايده .انا اسفه .اسفه متزعلش مني .متسبنيش ي ادم أنا بحبك والله
ادم قاعدها بهدوء.كفايه عياط
لين بقت تمسح دموعها.زعلت مني مش كداا
ادم بحب .لاا يعيون ادم . أنا زعلت من نفسي اني كنت وحش لدرجه دييى.لين اي رأيك نتابع مع دكتور نفسي
لين بصت عليه
ادم بق يحرك ايده ع خدها .اكيد هيساعدنا أنا مش عايز كل ما اقرب منك تتعذبي ي لين .ثم اكمل بمرح مصتنع رغم حزنه.يمكن يساعدني أنا كمان ويعرفني ازاي ابطل اكون مجنون لين وأبطل احبك كل يوم اكتر
لين وهي بتقرب منه اكتر .بس انت عجبني كداا
ادم بسها من دماغها وقال بهدوء.من بكره نروح لدكتور . استريحي شوي اكيد تعبتي
لين مسكت في. خليك معايا لحد ما انام
ادم هز رأسه وقعد جانبها
……
عند فريده وأيهم
كانت فريده بتجري ولا رحيم في الجنيه .مسكتك
رحيم كان بيضحك بفرحه
فريده فضلت تبص عليه بحب وهي بتحرك أيدها ع شعره
وبعدين قالت .يلا ندخل جوا علشان بابا زمانه جي .
فريده شالت رحيم ودخلت بيه وقالت وهي بتحط اللعاب بعد ما دخلت .حبيبي خليك هنا
رحيم قعد وسط اللعاب بعد ما هز رأسه
فريده بصت عليه بهدوء كان نفسها تجبله اخ تاني او حتي اخت
فريده دخلت المطبخ وبدأت تسخن الاكل لي ايهم وبعد شوي سمعت صوت العربيه
رحيم قام وهو بيقول .بابي جي
رحيم جري ع برا ودقايق ودخل هو وأيهم اللي شايله وجايب لعاب

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملكت الأسد الجزء الثالث)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى