رواية حكاية زهرة الفصل السابع عشر 17 بقلم شيماء منير
رواية حكاية زهرة البارت السابع عشر
رواية حكاية زهرة الجزء السابع عشر
رواية حكاية زهرة الحلقة السابعة عشر
مازن ماسك زهره من شعرها وقرب الموبيل لوشها
مازن بغضب ايه ده ان شاء الله؟؟
زهره وبصت بصدمه كانت واقفه مع عمار يوم ما كانت خارجه هي وهاله وجاءت وكان هو موجود قدام باب الشقه معقول في كاميرا قدام باب الشقه وهي مأخدتش بالها منها
مازن بغضب وضغط اكتر على شعرها انطقي ياحيلتها ايه دا
زهره ببكاء ااه والله يامازن مش زي ما انت فاهم انا مش كدا
مازن وماسكهامن وشها وضغط بايده وزقها واتصدمت بالحيطه االي وراها
مازن وبيكز على اسنانه انطقي مين الزفت دا
زهره ببكاء وتكلمت من بين شفايف مرتعشه دا..عم جنا
مازن:افندم؟؟عم جنا وايه اللي جاب عم جنا وانا مش موجود وعرف عنوانك ازاي
زهره بدموع ما انا هقولك
مازن ورماها على السرير ولطمها على وشها
مازن بغضب انطقيييي ومتحاوليش تكذبي عشان ممتوكيش في ايدي
زهره وصرخت بوجع حاضر
ثم اكملت من بين دموعها وشهقاتها عايزين ياخدو جنا مني
مازن:مين اللي عايزين
زهر ه ببكاء جدها في سوهاج ..وهو..باعت عمها دا يدور عليها وياخدها..بعد اشرف ما مات كانوا عايزيني اروح اعيش…معاهم انا وبنتي لكن انا رفضت وغيرت المكان اللي كنت ساكنه فيه..بس هو وصلي من شغلي في الكافيه…
ثم اكملت ودموعها تنزل بغزاره
وبقا كل شويه يجيلي بحجة انه عايز يشوف البنت وانا كنت اصلا…بخبيها منه اول ما اشوفه جاي
ثم اكملت وهي تنظر اليه برعب وبعدين..اتفق معايا انه ياخد مني فلوس.. وميقولش لجدها على مكانها او انه شافنا اصلا
مازن بصلها. بصدمه وافتكر فعلا ولما شافها وهي واقفه وبتديله فلوس
اكملت زهره بتوتر وقتها انا فرحت وبقيت اديله فلوس وكل فتره يجيلي ياخد مني فلوس
ثم تنهدت بدموع
ولما حصل الموقف بتاع الكافيه وجيت معاك هنا هو رجع يجيلي ملاقنيش هاله صاحبتي مردضيتش تقوله على مكاني بس بعدها بفتره لاقيته بيخبط عليا هنا ..تقريبا مشي وراها وهي.كانت جايه تزورني
وفتحت لاقيته
مازن:وطبعا جاي وعايز فلوس
زهره ودموعها نازله وحركت دماغها بالايجاب
زهره بدموع :والله دا كل الموضوع مفيش حاجه كذبت فيها
مازن :وليه مفولتليش لما جيه هنا
زهره:مكنتش عايزه ادخلك في مشاكلي انا وبنتي
مازن بعصبيه تقومي تخليه يجي هنا اكتر مره
زهره بكت بصمت ومردتيش عليه
مازن:وجدها عايزاها ليه؟؟؟
زهره بصتله وكأنها بتفكر هنقول ايه
مازن بعصبيه ماتنطقي
زهره ودموعها نزلت وبداءت تتكلم بتردد هو كان عايز
زهره وسكتت
مازن :ماتكملي عايز ايه؟؟
زهره وابتلعت ريقها كان عايزني اتجوز عمار دا عشان الورث اللي ليها وعشان عايزاه تتربى هناك
مازن وضغط على شفافيه بغيظ وقرب لمستواها وعيونه كلها شرار يعني الز.فت دا كمان كان عايز بتجوزك وبعدين ايه اللي يخلي جدها يعمل كدا وابنه ميت في حياته شرعا بنته متورث
زهره بخوف:اصل الموضوع مش كدا
مازن وخبط جمبها بغيظ على السرير اممم قولي
زهره وابتلعت ريقها: اصل هو كان بيحب اشرف اووي وكان بيكتب حاجات كتير باسمه عشان الضرايب كان عنده ثقه كبير فيه وعارف انه مش هياخد حق مش من حقه بس اشرف مكانش بيحب القاعده هناك وكان بيحب هنا ولما مات عرضوا عليا اني اروح وبعدها موضوع عمار دا وانا رفضت مع اني والله قولتلهم انا مش عايزه حاجه ولا ليا ولا لبنتي بس يسبوني في حالي
مازن:ولما هو رجل غني كدا ومعه فلوس ليه سايب ابنه يفتري علي النسو..ان وياخد فلوس منه
زهره:لانه بيضيع فلوسه كلها في الهواء وهو مانع انه يمسكه حاجه في ايده وعشان كدا هو عايز جنا ياخد من وراها فلوس
مازن :والواد دا ساكن فين؟؟
زهره بقلق وفهمت اللي في دماغ مازن:ليه؟؟؟
مازن:انتي متسأليش انتي تردي وبس
زهره:معرفش هو ساكن فين
مازن بصلها بتمعن
زهره :اقسم بالله ما اعرف
مازن:تمام
زهره:مازن انت بتفكر في ايه..عشان خاطري بلاش اللي بتفكر فيه
مازن:انت تخرسي خالص ولسه متحاسبناش انك تعملي كل دا من غير ما اعرف ولا كأني موجود ولا كأن ليكي راجل يعرف يدافع عنك
زهره بصتله بصمت وسكتت
_____________________
تاني يوم في فيلا المنشاوي
الجميع على سفرة الفطار
مصطفى:قابلت اخوك؟؟
حسام:اه قابلته امبارح واتكلمت معه
مصطفى: ووصلت ل ايه معه
حسام وهو بيوزع نظراته بينه وبين جيهان هو عايزاها ومش ناوي يطلقها
جيهان:وياترى بقا شوفتها عندها كام سنه؟؟
حسام:انا مشوفتهاش بس من كلامه قاله عندها ٢٣ سنه وبنتها٥سنين
مصطفى:وعرفها منين
حسام وحكى لهم اللي مازن قال له
جيهان:هي مستغلياه يصرف عليها وعلى بنتها
حسام:ماما مازن شكله بيحبها
جيهان بدموع حبه بورص. ..ملاقش غير دي لا ليها اصل ولا فصل
مصطفى وهو بيوص لمريم جيهان الكلام دا ملوش لازمه
حسام :ياماما اهدي الامور متنحلش كدا
جيهان بدموع انا عايزه اخوك ارملها شوية فلوس وخليها تبعد عنه
حسام :مينفعش ياماما الكلام دا لو لسه في الاول لكن دي دلوقتي مرات اخويا ولو عملت التصرف دا يبقا بهين نفسي وبهين اخويا
مصطفى:حسام كلامه صح
جيهان وقامت من على السفره وهي بتبكي
الكل بص لبعض بصمت
حتى مريم اللي كانت بتسمع للكلام من غير ما تدخل
_________________________
زهره صحيت الصبح ملقتش مازن توقعت انه خرج
قامت وخرجت بره الاوضه
لكن اتفأجئت لما لاقيته نايم جمب جنا
دخلت المطبخ
وبداءت تجهز في الاكل
بعد شويه مازن صحى دخل الاوضه من غير ما يكلمها
زهره اما شافته دخلت وراه
زهره:صباح الخير
مازن كان بيخرج لبس من الدولاب ومردش عليها
زهره وقربت منه تحب اساعدك
مازن:لا واخرجي بره
زهره :طيب الفطار جاهز اجهزلك القهوه؟؟
مازن:لا..ومتعطلنيش اكتر من كدا
زهره وتجمعت الدموع في عيونها وخرجت من الاوضه
بعد شويه مازن خرج من الاوضه اخد مفاتيحه وحاجته وفتح باب الشقه ونزل من غير مايوجه اي كلمه لزهره اللي كانت قاعده في الايفنج
زهره بعد ما خرج انفجرت في العياط هي عارفه انه زعلان بس هي كانت تعمل ايه….
مازن خرج وراح على الجيم
طوال الوقت فاتح الكاميرا اللي قدام الشقه هو مستني عمار
وفعلا بعد ربع ساعه كان طلع وبيرن الجرس عند زهره
مازن اول ما شافه اخد مفاتيح عربيته وبسرعه خرج من الجيم وركبها طوال الوقت فاتح الكامير
عمار بيرن الجرس بس زهره مفتحتش الباب
عمار اخر ما زهق نزل
مازن كان سايق باعلى سرعه وطبعا عشان بيفصل بين الحيم والعماره شارعين بس
وصل عند العماره في وقت مش كتير
وهو داخل العماره عمار كان خارج
مازن انقض عليه انقضاض الاسد على فريسته
وقعه في الارض وفضل يضرب فيه ولكمه في وشه كذا لكمه
الناس بداءت تتلم حوليهم
مازن وماسكه من هدومه وبغضب قال اقسم بالله إذا لمحتك معدي بس من قدام العماره لكون قاتلك ياو…
بتتشطر على النسو..ان يا…….
عمار كان وشه كله بقا دم وطبعا مش قادر يقوام مازن اللي جسمه رياضي وكل يوم طبعا له ٣ساعات في الجيم 😌عكس عمار اللي جسمه مليان وملوش في الرياضه اصلا😂🤭
الناس بعدت مازن عنه بصعوبه
عمار اول ما مازن بعد عنه قام بسرعه وكان بيعرج وجري بره العماره
مازن. رجع على الجيم تاني وحس نوعا بالاطمئنان ان عمار مش هيرجع
______________
في بيت نبيل
كانت تجلس مريم مع والداتها
مريم:بس خالتو جيهان مش مبطله عياط
سوزي :طبعا مش زعلانه على ابنها
مريم:بس هو بيحب البنت دي وقال كدا لحسام
سوزي:ماهي ضحكه على عقله بقا
مريم: مش عارفه بس حسام بيقول انها لسه صغيره يعني٢٣سنه
سوزي:ودي اتعرف عليها فين؟؟
مريم:في كافيه كانت بتشتغل هناك واتقابلوا وكده
موبيل مريم رن
مريم وبصت في الموبيل دا حسام اكيد جاي ياخدني
مريم وردت عليه وقالها فعلا انه جاي ياخدها
مريم قفلت معه
مريم:انا هقوم اجهز بقا ياماما هو جاي في الطريق
سوزي:ماشي ياحبيبتي
_______________________
عند مازن وبص في ساعته اليديه
كانت الساعه الواحده صباحا
كان لسه في الجيم قرر يبات فيه
كان فاتح بردوه على الكاميرا اللي قدام الشقه
رجع دماغه على الكرسي بتعب
فجاءه افتكر جيهان ابتسم بوجع قد ايه واحشته اووي هو عارف انها مش هتتنازل بسهوله
فاق على صوت موبيله وكانت زهره كنسل عليها
شويه ورنت تاني كنسل عليها مره تانيه
_________________________
في فيلا المنشاوي
كانت تجلس جيهان في الجنينه كانت تبكي بوجع
مصطفى جيه وقعد جمبها
مسحت دموعها بسرعه
مصطفى وشدها لحضنه
مصطفى:وبعدين يا جيهان هتفضلي على كدا كتير
جيهان ببكاء مش متحمله غيابه يامصطفى انا حته من قلبي ناقصه
مصطفى: طيب اعملك ايه عشان ترتاحي
جيهان ببكاء مش عارفه مش عارفه
مصطفى:هو ممكن يرجع لو انتي وافقتي انه يجي هو ومراته
جيهان ببكاء:ا لا متدخلش هنا
مصطفى:بوصي ياجيهان ابنك بقاله ٦شهور متجوزها وابنك وعايزاه ومش هيرجع هنا من غيرها وافقي انه يرجع ابنك عنيد ومش هيتنازل بسهوله انتي عارفه كدا كويس انا ممكن اكلمه ويجي هو وهي بس انا مش عايز اعمل دا من غير انتي ما تكوني موافقه
جيهان بصتله بصمت
مصطفى:فكري في كلامي ودوريه في دماغك انا بس عايز اريحك انتي
___________________
تاني يوم
بالليل
مازن روح على الشقه
دخل كانت زهره قاعده هي وجنا بتحل معاها الواجبات
زهره اول ما شافته جريت عليه
زهره بتلمسه مازن انت كويس طمني عليك
مازن وشال ايدها بعنف ودخل على الاوضه وبداء يغير ملابسه من غير ما يرد عليها
زهره ودخلت وراه
مازن وكان رابط ايده من قدام
زهره وقربت منه مازن طمني عليك عشان خاطري
مرات البواب قالتلي انك كنت بتتخانق
مازن ودخل الحمام اللي في الاوضه ومردش عليها وقفل الباب
زهره خرجت من الاوضه بوجع
جنا وقبلتها ماما هو بابا زعلان ليه؟؟
زهره:مش زعلان ياحبيبتي
جنا:ليه مكلمنيش وحضني زي كل مره
زهره وعيونها اتملت دموع لا ياحبيبتي هو مرهق بس فدخل ياخد شاور الاول..قوليلي خلصت الواجب
جنا:اه خلصته
زهره:طيب يلا بقا على اوضتك بقا عشان عندك روضه بكره
جنا:طيب مش هسلم على بابا
زهره :هو تعبان دلوقت الصبح بقا
زهره ونيمت جنا
كان مازن طلع من الحمام ولبس
كان شكله هيخرج تاني
زهره وقربت منه وهو بيتجاهلها كالعاده
زهره بوجع مكبوت:على فكره لو مضايق مني انا وبنتي ممكن اخدها وامشي وتيجي تقعد في شقتك براحتك بدل ما انت بتبات في الصاله
مازن بعصبيه:مشكلتك انك دايما مش مقدراه قيمتي في حياتك انا جوزك ياهانم عايز افهم بقا تاخدي بنتك وتمشي ازاي؟؟
زهره بدموع ماهو انت مش طاقينا حتى جنا لاحظت دا
مازن:انتي بجد مش مقدره قيمة اللي انتي عملتيه بس متقلقيش انا ادتله درس امبارح هعيش عليه العمر كله
زهره: يعني انت اتخانقت مع عمار
مازن:انا متخانقتش معه انا كنت بربيه اللي ابوه جمال الراوي معرفش يعمله مش اسمه جمال بردوه؟؟؟
زهره:جيه خبط كتير ومردتش عليه
مازن:عارف شوفته في الكاميرا كان جاي لقدره الاسوو.د
زهره وقربت منه مازن عشان خاطري متعاقبنيش باللي بتعمله دا انا مقدرش على زعلك وانت عارف
مازن بصلها بصمت
زهره بدموع ووقفت قصاده انت عارف اني مقدرش على بعدك متهجرنيش كدا
مازن وحس انها صعبت عليه فتح ايده ليها
زهره وجريت عليه
مازن اخدها في حضن
زهره وهي في حضنه اوعدك مش هخبي عليك اي حاجه تاني
مازن وطلعها من حضنه ووضع قبله صغيره على شفاتيها…..
____________________
بعد يومين في فيلا المنشاوي
على الغداء
الكل كان متجمع على السفره
جيهان بصوت مخنوق انا موافقه ان هو يجي هو ومراته
الكل بصلها بدهشه
مصطفى:تمام ..نكلمه
جيهان:بس ليا شرط
مصطفى:شرط ايه؟؟
جيهان:تقعد في المضيفه هي وبنتها متدخلش هنا الفيلا
حسام:مينفعش ياماما ..يعني احنا كدا بنهنها واهانتها من إهانة اخويا وانا اللي مقبلوش على نفسي ومراتي. مقبلوش على اخويا ومراته
جيهان:ليه هي عمرها هتبقا زي غلاوة مريم لا طبعا
حسام:هي ممكن متكونش نفس الغلاوه بس هي نفس المكانه دي مرات ابنك ودي مرات ابنك وياستي بدلو عل. الغلاوه بكره تبقا اغلى مننا دي كفايه انها مرات مازن حبيب القلب
جيهان:ياسلام على اساس انك مش نفس الغلاوه
حسام وابتسم بقوه انا عارف ياماما انا بنكشك بس وبهزر عشان تفكي شويه
جيهان:انا مش عايزاها تدخل هنا مش متقبله دا انا بعمل كل دا عشان ابني يرجع
حسام:على فكره اما تعيش معانا هنا هنعرفها كويس ولو اتثبت انها انسانه مش كويسه دا مازن اول واحد هيعرفه ولو العكس يبقى احنا كسبنا انسانه كويسه
مصطفى:عين العقل والله يابني ربنا يحميك ياارب
حسام:ربنا ميحرمناش من لمتنا يا بابا
مصطفى:امين ياارب
حسام:انا هروح لمازن الجيم واتكلم معه هناك
مصطفى:خلاص هقوله هنتتظره بكره ويتغدوا معانا
حسام :لا يابابا حتى خليها ل اخر الاسبوع ..اكيد هيحب يعرف مراته وفرصه يجهزوا نفسهم
جيهان بسخريه:ليه السنيوره ممكن ترفض كمان
حسام:مش هكذب عليكي وارد ..عموما اناهعدي عليه واقوله
____________________
مازن دخل مكتبه في الصاله
اتفأجاء بحسام اللي كان بيشرب قهوه في مكتبه
مازن:حسام!!
حسام:ايوه يابني فينك انا هنا بقالي ساعه
مازن:معلش اتاخرت شويه في النوم مرنتش عليا ليا
حسام:رنيت انا وخالد وموبيلك مقفول
مازن:وخرج موبيله من جيبه كان فاصل شحن
مازن:اه سوري فاصل معلش
مازن وحطه على الشاحن
مازن:ايه سر الزياره االي على الصبح دي بابا وماما كويسن
حسام:ايوه تمام متقلقش ..انا جايلك برساله منهم
مازن:خير؟؟
حسام: عايزينك تجيب مراتك وتيجوا تعيشوا في الفيلا معانا بقا
مازن:غريبه وماما موافقه؟؟
حسام:اسمع يامازن ماما لو عملت دا في دا علشانك لكن من ناحية مراتك هي مش قابلها ولا واحد في الميه
مازن بضيق خفيف:يبقى اجي ليه؟؟
حسام:اسمعني للاخر انت واثق ان مراتك كويسه وانسانه تستاهل دا هاتها يعشروها ويشوفها ويعرفوا انها تستاهل انك تتمسك بيها كدا غير كدا هتفضل رافضه
تنهد مازن بتعب
حسام وقام وقف هنستنكوا يوم الجمعه يعني قدامك لاخر الاسبوع تعرف مراتك وتجهزوا نفسكم
مازن:تمام
حسام :بس حاولوا تيجوا بدري بقا عشان نقعد مع بعض ونتغدى سوا
مازن:ربنا يسهل
حسام:انا همشي بقا عشان اتأخرت على الشغل سلام
مازن:سلام
_________
في الشركه
خبطت على مكتبه
عمر:ادخل
فتون ودخلت بعصبيه ووقفت قدام عمر هو في ايه بالظبط؟؟
عمر وبصلها من فوق لتحت بضيق من طريقتها
فتون وقفت بتوتر
عمر:في ايه يا انسه؟؟
فتون: انا السيستم واقف عندي ليه مش عارفه اسجل شغلي عليه
عمر:شغل ايه انتي اصلا مش شوفتلك شغل تقريبا بقالي شهر اصلا وطالما معندكيش شغل يبقا ملوش لازمه السيستم معاكي
فتون بتوتر:انا كنت ببتعت الشغل مع زمايلي وانت كنت بتمضلي عليه
عمر:وسيادتك مبتجيش على رجلك نقش الحنه
فتون بضيق انا مسمحلكش بالتريقه دي
عمر ووقف متسمحيش براحتك زي زي غيرك تطلعي تسلمني الشغل ودا شئ ميعبش اي انسان انا نفسي بنزل تحت واكيد شوفتي قدامك لما بيكون عندي شغل بنزل اخلصه
ثم اكمل بمكر في كمان امر اداري مالي بخصم ١٠٪ من مرتبك لانك مهمله في شغلك
فتون وضربت برجليها في الارض بضيق كمان انا لازم اعرف عمو مصطفى بالحوار دا
عمر وهو يقعد ببرود اتفضلي المكتب بتاعه ميتوهش
فتون بصتله بضيق وخرجت
ورزعت الباب وراها
عمر ابتسم بخفه وقال مجنونه
دخل حسام بتعجب
حسام:مالها فتون طالعه عامله كدا ليه؟؟؟
عمر وابتسم بخفه مفيش انت عارف الستات معدتهم تقيله على الشغل
حسام وقعد قدامه لا بجد طالعه متنرفزه وبتربطم وبكلمها مردتش عليا
عمر:سيبك حوار في الشغل ..المهم جاي متاخر ليه سألت عليك من ساعه مكنتش موجود
حسام:كنت عند مازن عشان حوار الرجوع دا
عمر بانتباه وايه الاخبار؟؟
حسام:هيرجعوا يوم الجمعه
عمر بفرح طيب كويس اووي ان خالتو جيهان وافقت
حسام:مش اووي يعني بس ان شاء الله الامور واحده واحده هتنظبط
حسام:ياارب
_________________________________
اخر النهار مازن روح
كالعاده جنا وزهره قاعدين مع بعض
اتعشوا وجنا نامت
مازن كلم زهره في الموضوع
زهره مكنتش مصدقه معقول عادي كدا هي عارفه ان طول الفتره اللي فاتت كانت فيه حورات بس متوقعتش تخلص بالسرعه دي ودا اكدلها اكتر ان اهله بيحبوه اووي زي ماكان بيقول
جيه يوم الخميس
مازن وزهره كانوا نايمين عل. السرير
زهره مكانش جيلها نقوم وكانت قلقانه مش عارفه هتقابلهم ازاي
مازن:بطلي حركه بقا ونامي
زهره وقامت قعدت هو احنا هنروح بكره خلاص
مازن وبصلها اكيد اومال انتي من الصبح بتحضري في الشنط ليه
زهره:مازن انا خايفه
مازن:متخافيش الموضوع هيبقا بسيط
تنهدت بزهق ماشي وجنا عارفين انها جايه
مازن:طبعا عارفين كل حاجه
مازن وقام قعد وخدها في حضنه مش عايزك تقلقي من حاجه وانا جمبك بس خودي بالك انا رايحين في مكان هيبقا معانا ناس فيه هنا كنا براحتنا ..هناك مش عايز حد يسمع بنا في حاجه ومش عايز حد يعرف اللي بينا متصالحين متخاصمين متخانقين ايان كان ايه حالنا محدش يعرف حاجه
زهره:حاضر متقلقش
مازن:انا بقولك عشان دا ميعملش مشكله بينا وعشان مش عايز اسمح لحد يدخل بينا
زهره:ماشي تمام حاضر
مازن :يلا بقا ننام
زهره:ماشي يلا
__________________
تاني يوم
بعد الساعه ٢
مازن اخد زهره وجنا وراحوا على الفيلا
مازن وقف بالعربيه قصاد الفيلا وضرب كلاكس
جنا:احنا هنا ليه يابابا
مازن:دا بيتي ياجوجو
جنا:الله شكله كبير اووي
مازن:وهيعجبك من جووو اكتر
البواب فتح
مازن نزل من العربيه وزهره وكمان جنا
البواب وقرب من مازن حمدلله عل السلامه يامازن بيه
مازن:الله يسلمك ياعبده نزل الشنط من العربيه وهلى الشغالين يطلعوها اوضتي
عبده:امرك يا بيه
مازن اخد زهره وجنا ودخل
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية زهرة)