روايات

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الفصل السابع 7 بقلم لبنى دراز

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الفصل السابع 7 بقلم لبنى دراز

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) البارت السابع

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الجزء السابع

موعد مع القدر (تحدي الإعاقة)
موعد مع القدر (تحدي الإعاقة)

رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة) الحلقة السابعة

قال الله تعالى: إِنَّمَا يُوَفَّى الصّابِرُونَ أَجْرَهُم بِغَيْرِ حِسَابٍ {الزمر:10}.
🌸💕🌸💕🌸💕🌸💕🌸
ويقول صلى الله عليه وسلم: إن عِظَم الجزاء من عِظَم البلاء، وإن الله إذا أحب قوماً ابتلاهم، فمن رضي فله الرضا، ومن سخط فله السخط. رواه الترمذي وابن ماجه.
💕💕🌸💕💕🌸💕💕
ثق بالله وأنه هو الناصر والمعين في كل الأوقات.
بقلمى✍️__________________لبنى دراز
بعد مرور أسبوع
فـ المستشفى فـ مكتب دكتور رؤوف استشارى مخ واعصاب
محمود:: طمنى يا دكتور
رؤوف:: مش هخبى عليك ..بعد الاشعة والتحاليل وجميع الفحوصات اللى اتعملت نسبة نجاح العملية تقريبا 40%
محمود:: توكل على الله يا دكتور وحدد ميعاد العملية ..انا عندى أمل ف ربنا حتى لو نسبة نجاح العملية 1% هنعملها واللى عايزه ربنا هيكون.
رؤوف :: خلاص هنبتدى نحضرها للعملية وبمشيئة الرحمن ميعادنا الصبح الساعة سابعة..
محمود:: ان شاء الله
بقلمى✍️_______________________لبنى دراز
فـ النادى
ماهى:: أيمن وحشنى اوى يا إيسو
يسرا :: بنات الفريق كلهم راحوا زيارة ليه ولـ هدير ومنة
ماهى:: إيسووو..بلاش تعصبينى وتجيبى سيرة ست زفتة دى.
يسرا:: ميمى انا بقولك اللى حصل..عموما لو تحبى تعالى بعد التمرين نروح نزوره وتطمنى عليه..
ماهى:: لا مش قادرة اروح اشوفه وهو متجبس وف المستشفى كدا.. لما يرجع بيته
نادر:: مسا مسا ياحب ..إيسوو كيفك يا غرامى
يسرا:: ههههههههههه.. هلا والله نادورة ..
ماهى:: اهلا نادر ..خير جاى ليه
نادر:: ايه يا برنسيسة ..دى مقابلة برضوا تقابلينى بيها بعد أسبوع.
يسرا :: مالك زعلان ليه..اكيد ميمى ماتقصدش يا نادر تقابلك كدا..بس هى قلقانة شوية .
نادر:: بخبث بيسألها.. علشان حبيب القلب اللى باع القلب واشترى قلب تانى ؟
ماهى:: ناااااادر ..وبعدييين معااااك بقى.
نادر :: يسرا لو سمحتى ممكن تسيبينا لوحدنا شوية
يسرا:: اوك ..باى
ماهى:: يسراااا..استنى ماتمشيش خليكى ..نادر هو اللى هيمشى .
نادر :: عايزك ف كلمتين يا ماهى.
ماهى:: بتوتر.. مافيش بينا كلام ..ولو عندك حاجة قولها قصاد يسرا. انا مش بخبى عليها حاجة
نادر:: اوك يا ماهى انتى حرة.. فين باقى حساب الناس اللى اتفقنا عليه.
ماهى:: حساب ايه واتفاق ايه ..هم خلاص اخدو حسابهم وماحدش ليه عندى حاجة .
نادر :: لا يا قطة دول ياكلوكى وياكلونى ..الناس دى لو ماخدتش فلوسها هتأذينا .
ماهى:: كانوا هياخدوها كاملة لو نفذوا زى ماقولتلهم بالظبط ..مش يقطعوا فرامل العربية ………..
__________________
فـ المستشفى
أيمن مع دكتور رؤوف ف مكتبه بيتابع حالة منة
أيمن:: طمنى يا دكتور ..منة حالتها ايه
رؤوف:: هى هتدخل عمليات الصبح الساعة سابعة ونسبة نجاح العملية ضعيف جدا بس كلمت والدها وقولتله ان نسبة نجاحها 40% فقط يمكن يقلق ويرفض بس لاقيته متمسك بالامل وقال لو1% برضوا مش هسيب بنتى.
أيمن:: بحزن ..يعنى ايييه؟ منة خلاص كدا ..مش هتمشى تانى.
رؤوف:: مافيش حاجة اسمها مش هتمشى تانى ..فى حاجة اسمها الامل..خلى أملك فـ ربنا كبير..انا عارف انها تهمك.
أيمن :: بيأس.. مش بس تهمنى
انا كمان السبب فـ اللى هى فيه انا اللى زقيتها من العربية يا دكتور لما رفضت وخافت تنط منها ..كنت فاكر انى بنقذها..لكن…
رؤوف :: انا مقدّر وجعك واحساسك بالذنب ناحيتها ..بس لو فعلا بتحبها زى ماهو واضح ف عينيك ..يبقى خليك جنبها وكون لها داعم ..علشان تتخطى المرحلة الصعبة دى
أيمن :: ان شاء الله يا دكتور ..عن إذنك ورجع أوضته
عند أمه.
أم أيمن:: الدكتور قالك ايه يا حبيبى.
أيمن:: منة هتدخل عمليات الساعة سابعة الصبح ونسبة نجاح العملية ضعيف جدا وتقريبا كدا اللى فهمته من كلام الدكتور انه ممكن يكون معدوم ..يعنى ممكن ماتمشيش تانى يا أمى.
أم أيمن:: ادعيلها يابنى وخلى املك ف ربنا كبير
أيمن :: ونعم بالله
بقلمى✍️____________________ لبنى دراز
فـ النادى
نرجع لـ ماهى ونادر
نادر:: انتى يهمك انك تخلصى من منة واهو خلصتى منها وللأبد ..يبقى المفروض تكونى قد كلامك يا ماهى..وماينفعش تغيريه . ولا نسيتى
ماهى:: لااا مانسيتش يا نادر لكن فاكرة كويس انا قولتلك ايه .. قوللتك عايزة اخلص من منة اللى واكلة عقل وقلب أيمن..يااااه لو تتخط*ف او تتق*تل .. واتفقت معاك ع كدا .
نادر:: ببرود.. وانا اتفقتلك مع واحد وخلصك منها ..و هى دلوقتي ف المستشفى مشلولة و يا عالم هتتحمل الصدمة ولا لأ
ماهى:: بزعيق .. الغبى اللى أجرته قطع فراااامل العربية ليييه ..انا قولتلك يخطفها ..يخطفهااااااا ..مش يعمل اللى عمله ده ليييييه عمل كدا.
نادر:: بعصبية وطى صوتك يا ماهى وماتنسيش اننا ف النادى ولا عايزانا نروح ف كلبوووش يا قطة.
ماهى:: نااااادددرررر ..مش هررررحممممك ..لو أيمن حصل له حاجة.
نادر:: بغييظ.. متخافيش اوى كدا يا برنسيسة .. حبيب القلب طلع منها زى القرد ..مع انى كان نفسي يغوووور فيها ..بس ملحوووقة.
ماهى:: باستغراب ..قصدك ايه ؟!..انت كنت قاصد تقطع الفرامل ؟!
وتمسك ف نادر تشده من قميصه..اننننطق اننننتتتت كننننت قاااااااصد تمووووت أيمن ..طب لييييييه .
نادر:: بينزل ايد ماهى بأيديه الاتنين.. قولتلك وطى صوتك ده ماتنسيش احنا فين.. وهريحك و اقولك ليييه.. لانه واخد منى الانسانة الوحيدة اللى حبيتها.. منة دى بتاعتى انااااا مش هووو كان لااااازم يمووووت بس لسة ليييه عمرررر..
ماهى:: انا هوديك ف داهية هبلغ عنك.
نادر :: بضحكة خبيثة .. هاهاهاهاهاهاهاهاها.. ف الهوا سوا ياقلبى ..مش هرووح لوحدى ..خليكى عاقلة ياقطة..كل اتفاقتنا متسجلة
ماهى:: باااابى مش هيسيبك
نادر:: بنفس الضحكة هاهاهاهاهاهاهاهاها..
ماهى:: بغرور.. عايزاك تضحك اوى يا نادر ..وافتكر ان من يضحك اخيرا يضحك كثيرا ..ههههههههههه
رجعت بتفكيرها ليوم الحادثة
“فلاش باك”
ماهى :: بزعيييق .. غبييييي غبيييييييى قولتله يخطفها ..يغت*صبها او حتى يقت*لها ويبعد عن أيمن الغبيييي يقطع الفرااااامل ليييييه ليييييييييييييه
وفجأة أبوها فتح الباب
عصام الشرنوبى:: بعصبية.. ايييه اللى سمعته ده عايز تفسسسييير حااااالا ..
ماهى:: بخضة ..بااابى!
عصام:: اييييه شوفتى عفرييييت ..اننننطططقققى بقولك فسريلى اللى سمعته ..بنتى انا ..بنت عصاااام الشرنوووبى بقت زعيمة عصابة وبتحرض ع الخط*ف والقت*ل..
ماهى:: عياط…….. ومافيش رد
عصام:: بعصبية..فهمينى يا ماهى ايه اللى حصل علشان لو متورطة ف حاجة الحق اتصرف
ماهى:: بعياط حاضر يا بابى اللى حصل……….وحكت كل حاجة من أول الاتفاق لغاية ماسمعها …عكس الحقيقة تماما
“نرجع للوقت الحالى

ماهى:: يعنى تسجيلاتك تبلها وتشرب مايتها يا نادورة ..بااابى مش هيسكت وانت عارف كويس مين عصام الشرنوبى.
نادر:: بخبث ماتفتكريش انه هيقدر يحميكى كتيييير..ابوكى انا عارف عنه كل قذوراته ..لو فكرتوا تلعبوا معايا ..يبقى عليا وعلى اعدائى ..و زى ماقولتى ..من يضحك اخيرا يضحك كثيرا..باى باى يا قطة ههههههههههه ههههههههههه
بقلمى✍️_____________________لبنى دراز
ف المستشفى يوم العملية
ف أوضة منة قبل العملية بنص ساعة..
د/رؤوف:: صباح الخير يا قمر ..ها مستعدة للمعركة؟
منة :: باندهاش..معركة!
د/رؤوف:: طبعا معركة..قوليلى ليه معركة.
منة:: ليه يا دكتور
رؤوف::لاننا بنحارب المرض ..بندخل ف صراع معاه ولاااازم بفضل الله ومشيئته نتغلّب عليه ..عن طريق العمليات الجراحية .. ونحاول ع قد مانقدر اننا نقهره وننتصر عليه.
منة:: وأفرض هو اللى انتصر؟
رؤوف :: مانستسلمش ولا نيأس ونحاول مرة واتنين وحتى لو هزمنا ف جولة ولا اتنين لاااازم ف النهاية نهزمه بقوة إرادتنا ويقينا وإيمانا بالله.
منة :: ونعم بالله..انا جاهزة ومستعدة يا دكتور.
رؤوف:: تمام يا بطلة ..معاكى رشا الممرضة هتساعدك وتحضرك للعملية ..اوك
منة :: اوك .. و جواها ..يارب انا خايفة أوى العملية مش تنجح ومش أمشى تانى .. ولو فشلت انا هرضى بقضائك يارب ..بس عايزة منك تقوينى اتحمل..ونزلت دموعها وهى بتدعى ربها . وقت دخول.. الممرضة علشان تساعدها..
الممرضة:: بأبتسامة ..جاهزة ياقمر ..
منة:: بدموع الخوف..جاهزة ان شاء الله.
الممرضة:: تمام ..يلا بينا
و بعد نص ساعة خرجت منة من أوضتها بمساعدة الممرضة ودخلت أوضة العمليات و ودعت امها و ابوها و اخواتها
والكل واقف فـ انتظار ..محمود ومنى و التوأم محمد و مصطفى و عادل و سلوى وهدير وأيمن وأمه وهدى عمة منة وولادها چودى وجميلة و زين وبيدعوا من قلبهم لـ منة ان العملية تنجح
منى:: بتدعى وبعياط وحرقة ورجعت بالذاكرة لـ اول مرة مشيت فيها.
“فلاش باك”
محمود:: داخل من برة واستغرب ..بتعملى ايه يا منى.
منى::ششش ..بصور منة وهى بتمشى لوحدها لـ أول مرة.. شايف يا محمود فرحانة وبتسقف ازاى ..
منة :: كانت بتلعب ف الارض وشافت محمود جاى من برة وقامت سندت ع كرسى الصالون وابتدت تمشى واحدة واحدة ف النص وتسقف بطفولية هييه موود (محمود) هييه موود..
محمود:: شالها قلب موود وعقل موود يا منمن
انتى ضحكة قلب مووود
“نرجع للوقت الحالى”
منى مسحت دموعها وقامت اتوضت وصلت وقاعدة بتدعى لبنتها تقوم بالسلامة
بقلمى✍️_________________لبنى دراز
فـ أوضة العمليات.
منة شافت شكل اوضة العمليات خافت و عيطت و الدكتور ملاحظ توترها و خوفها
رؤوف:: قلقانة و متوترة ليه يا قمر..
منة:: بدموع ..عايزة بابا انا خايفة اوى.
رؤوف : متخافيش يا منة احنا معاكى ومش هتحسى بحاجة.
منة::بشهقات ..ان ان اناااااا عاايزة با با. باباااا ..
رؤوف :: شاور للممرضة تخرج لـ محمود وتعقمه علشان يدخل لمنة.
محمود::بيدعى لـ بنته وبيفتكر لما طلبت منه انها تلعب كورة السلة.
“فلاش باك”
منة:: حوودة .. أبو حنفى ..بابتى حبيبيييييى
محمود:: وهو بيقرا الجرنال نزل النضارة بصباعه شوية وبص لها برفعة حاجب من فوق النضارة . امممممم هاتى م الاخر عايزة ايييه.
منة:: ههههههههههه مين انا ..لا خااااالص يا بابتى ..انا بس.
محمود:: اتعدل ومسكها من ودانها ..يابنت بطلى شقاواة ومراوغة ..عايزة ايييييه
منة:: بضحك ع طول فاقسنى كدا ههههههههههه.
منى:: انتى دايما مفقوسة يا قلبى ههههههههههه قولى بقى لبابا عايزة ايه.
منة:: ماتقوليله انتى يا منايا ..ينوبك ثواب ف بنتك الغلبانة دى ..وهنيالك يا فاعل الخير لك الاجر والثواب ع الله.
منى:: الله وانا مالى ياليمبى ههههههههههه.
محمود:: بنت اولا كدا هى منايا انا فاااهمة يا شقية ولا لأ ..ثانيا انجزى وقولى عايزة ايه علشان انا جعت وعايز اتعشى .
منة:: تمام يا كبير ..هقول لـ حضرتك ..بصراحة انا عايزة اشترك ف فريق النادى لكورة السلة ..بابا انا نفسى العب كورة و ادخل بطولات وفـ نفس الوقت حابة الـ Basketball (كورة السلة) نفسي العبها اوى واحقق فيها مراكز عالمية
محمود:: بس كدا بنوتى حبيبتى وضحكة قلبى تؤمر ..وبابا ينفذ ..من بكرة هتكونى ف فريق النادى للسلة.
“نرجع للوقت الحالى”
الممرضة:: استاذ محمود لو سمحت..الدكتور عايز حضرتك فـ العمليات ضرورى
محمود :: بخضة..منة جرالها حاجة.
الممرضة:: منة خايفة و عايزة تعمل حضرتك ..ودكتور رؤوف طلب منى ابلغك واعقمك وتحضر مع منة.
محمود قام واتعقم ودخل اوضة العمليات وشاف بنته وضحكة قلبه اللى قلبه واجعه عليها وهى خايفة..بس لازم يتحمل و رغم قلقه وخوفه عليها بس لازم يطمنها وخدها ف حضنه بيتكلم معاها ويضحكها علشان تنسى خوفها واحدة واحدة لغاية ما دكتور التخدير يديها حقنة البنج وابتدا دكتور رؤوف ف العملية
.
_________________
برة اوضة العمليات
الكل ف الانتظار و الوقت بيمر ساعة ..اتنين ..تلاتة.. والكل بيدعى وقلقان.
هدير : بقلق ماما اتأخروا اوى ..انا خايفة اوى اوى.
سلوى ::حبيبتى ..ماتقلقيش العمليات دى دقيقة جدا لانها ف اكتر حاجة حساسة ف الجسم ..يا هدير ياحبيبتى الاعصاب والعمود الفقرى ده اساس الجسم كله لازم التعامل معاهم بهدوء ودقة علشان كدا بيتأخروا.
هدير:: هى ممكن العملية مش تنجح ومنة مش ترجع تمشى تانى.
سلوى:: حبيبتى دى حاجة علمها عند ربنا ..ربنا أمرنا ناخد بالاسباب وعليه هو سبحانه النتيجة ..وان شاء الله خير ..ماتقلقيش ياقلبى
أيمن سرحان ف معشوقته الصغيرة وبيأنب نفسه ليل ونهار وبيدعى من كل قلبه انها ترجع تنور دنيته بضحكتها اللى اختفت من وقت الحادثة وترجع تمشى تانى.
أم أيمن:: قوم يا حبيبى حاول تتوضا و تصلى ركعتين و تدعيلها وبلاش تعذب نفسك اكتر من كدا ده قدر ومكتوب يا حبيبى ..قوم ياقلب امك.
أيمن:: خايف يا أمى اوى ..لو لا قدر الله العملية فشلت ..مش عارف أواجهها ازاى ..اقولها ايه و اقابلها بأى وش وانا السبب
ف اللى هى فيه
قطع كلامه دخول صديق عمره
أيهم:: بخضة ..أيمن مااالك حصلك ايييه طمنى عليك انا لسة راجع وانا ف المطار عرفت بالحادثة جيت على هنا ماروحتش البيت.
أيمن :: اترمى ف حضن صاحبه انا محتاجلك اوى يا أيهم ..انا هموووت لو منة جرالها حاجة
انا السبب من خوفى عليها أذيتها ودمرت مستقبلها ..قول انها هتكون كويسة ..قولى انها هترجع تمشى تانى ..أرجوك طمنى ..
أم أيمن:: يابنى هون على نفسك ده قدرها بيك من غيرك كان هيحصلها ..بلاش يا حبيبى تأنب نفسك وادعيلها تقوم بالسلامة وترجع لـ أمها اللى هتمووت عليها دى
أيمن:: يارب يا أمى يااااارب.
أيهم:: صدقنى هتبقى كويسة والعملية هتنجح انت بس أدعيلها وبلاش تعذب نفسك ..وكمان لازم ترتاح علشان كسرك يلتئم وتقدر ترجع تانى شغلك والفريق بتاعك.
أيمن:: وكسر قلبى و وجعه ع حبيبة عمرى يلتئم ازاى يا أيهم
ااااااااااه يااااااااارب خليك معاها ومعايا وبكى فـ حضن صاحبه بوجع
محمد :: انا قلقان اوى يا زين ..خايف حاسس بحاجة خنقانى ..مش عارف .
زين:: استغفر ربنا واستعيذ بالله من الشيطان الرچيم وادعى انها ترجع بسلامة.
مصطفى:: احساس بشع يا زين
صدقنى ..احساس غريب اوى
ياريتنى ماقولتلها امتى يجى اليوم بقى اللى مانصحاش فيه ع صداعك بتاع كل يوم ده. ..يااااه لو نصحى كدا فى هدووووء من غير دوشتك دى يااااه
زين:: وتفتكر يعنى يا مصطفى
لو ما قولتلهاش اللى قولته ماكانتش هتعمل الحادثة ولا يحصلها كل ده.. استهدى بالله واستغفر ربنا.. ده كله قدر ومكتوب ومافيش منه هروب ..
________________
بعد 5ساعات اتفتح باب أوضة العمليات وخرج الدكتور رؤوف
وقال………….

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية موعد مع القدر (تحدي الإعاقة))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى