روايات

رواية معركة عشق الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم دنيا رشاد

موقع كتابك في سطور

رواية معركة عشق الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم دنيا رشاد

رواية معركة عشق البارت الثالث والعشرون

رواية معركة عشق الجزء الثالث والعشرون

معركة عشق
معركة عشق

رواية معركة عشق الحلقة الثالثة والعشرون

يوم جديد ؛؛
اليوم الذي يسبق يوم عرض الأزياء مباشرةً
واليوم التي ستنتهي فيه شوكة شاهيناز الي الأبد وبمنتهي الإنكساار !!!
علي ترابيذة الإفطار في قصر الشيناوي تجمعت العائله بأكملها ماعدا تيم فاصبح غيايه مُعتاد ؛جلس صلاح علي مقدمة المائده وبجواره نهال زوجته وتجاورها شاهيناز وفي الجهه المقابله يجلس بلال وزوجته غاده حيث غادة في مواجهة والدتها وبلال في مواجهة شاهيناز التي كانت ترتدي فستان قصير لمنتصف فخذيها وتلعب بقدم بلال خلسه تغريه بشتي الطرق وبلال يجاريها ؛؛
تشعر غاده بنظراتهم لبعض وتكاد تموت غيره وقهر ولكن بالطبع لا تشعر بما يحدث أسفل المائده!!
بعد تداول قليل من الحديث والانتهاء من الطعام !!
انصرفت نهال وصلاح وكادت غاده ان تسير ولكن تشنج جسدها حينما وجدت بلال يميل علي اذان شاهيناز يقول لها شئ اسفا لم تسطع أن تسمعه !!
بينما بلال قال لشهيناز سرا
_خلاص يا شوشتي انا مش قادر اتحمل اكتر من كده دانا متجوز غفر جمبك انا مستنيكي بليل وهبعتلك العنوان هعيشك ليلة مشفتهاش قبل كده !!!
ضحكت شاهيناز ضحكت خليعه نوعا ما وقالتله
_عيوني !!
وكاد ان يسير بلال الي عمله حتي نظرت عيناه لعيون غاده التي كانت تلمع بالدموع وتُعاتبه بصمت !!
لينظر لها بقسوه ويتخطاها فتهبط دموعها بألم وتنظر لها شاهيناز بسخريه وتسير !!
فقد نجحت اول مخطاتها واستطاعت هدم قصة حب في بدايتها ويتبقي أن تحظي بالجنين من بلال وفقط !!!
********
منزل شهد ؛؛؛
أعد تيم لشهد صنية الإفطار تحمل ما لذ وطاب ومعها باقة ورود وذهب لغرفتهم ليجدها مازالت نائمه ؛؛
وضعها علي سرير بجانبها وتوجه لإيقاظها بألطف الطرق وأخيرا استمعت له وفتحت عيونها ليقول لها
_صباح الخير يا ضي عيوني !!
ابتسمت شهد واردفت بخجل
_صباح النور يا حبيبي
لاعب تيم وجنتها وقال
_يلا عشان تفطري !!
وبالفعل بدأ في إطعامها بنفسه !!!
حتي انتهت وثم قالت له شهد
_وسعلي هروح الحمام
نهض تيم ليحملها للحمام لتقول له
_يا حبيبي مش لدرجادي دي مش اوي مرا احمل والحركه عموما كويسه !!!
قال تيم بحده
_بس دي اول مرا بيا ومش هخليكي تعملي اي حاجه
ابتسمت شهد وقبلت وجنته وقالت
_مبسوط يا تيم !!
_فوق ما تتصوري
رد بدون ذرة تفكير!!
لتقول له بتردد
_طب انت هتعمل اي بخصوص زواجنا اقصد يعني الناس هتعر…
قاطعها تيم يقول
_متقلقيش ياشهد انا عامل حساب كل حاجه واللي جي هيعجبك وبشده !!
اومات شهد واحتضنته وهي تقول
_وانا واثقه في دا يا حبيبي!!!
*********
وعند المجانين ؛؛
إنتفض لؤي علي صوت سمر وهي تقول له بزمجره
_لا الاكل ماالح زياده
تافف لؤي وقال
_يا حبيبتي منتي اللي قولتي انه عادم وحطيتلك ملح لحد مقولتي كفايه
تلألأت الدموع في عينيها وقالت
_انت مش بتهتم بيا ولا بابنك
قال لؤي بضيق
_أعمل اي اكتر من كده يعني انت اللي مبقاش في حاجه عجباكي !!
وبالفعل بدأت دموع بالهطول لينفخ بغضب ويقول
_نفسي أعرف بتجيبي كل الدموع دي في لحظات منين !!
طب انتي عاوزه اي فهميني !!
قالت سمر
_مالكش دعوه بيا مش عاوزه منك حاجه انت مش مراعي حملي ولا مراعي ان بكرا مهم جدا لمستقبلي واني اكيد متوتره وبتزعقلي وقرفان مني !!
قبلها لؤي علي يداها برقه بقلم دنيل رشاد وقال
_طب انا اسف !!
كادت أن تُلقي حصونها له بعد نبرته هذه ولكن مازال وقت الصلح لم يأتي ميعاده لتسحب يدها وتقول
_انا عاوزه انام شويه شيلني ووديني السرير !!
إنصاع لها لؤي وهو يزفر فيبدوا انها لم تصفح بعد فإذن لابد من تحقيق خطته !!!
*******
وفي المساء ذهبت شاهيناز حيث العنوان الذي وصل لها في رسالة بلال وكانت غرفة في فندق كبير فايف ستارز تيم إحدي مستثمريه ولكنها لا تعلم !!
وما ان دخلت الغرفه وجدته يرتدي بنطال برمودا رجالي شيك وتيشرت لبني أبرز ضلوعه بشده لتظهر وسامته قالت شاهيناز وهي تنظر له بإعجاب
_واو دانت جاهز بقي!!
غمزها بلال وقال
_بقالي اكتر من ساعه مستنيكي يلا جهزي نفسك انتي كمان !!
ابتسمت بمياعه وقالت
_ثواني بس !!
وبالفعل دخلت للحمام ليُكشر بلال ويشمئز منها ويقول
_جاتك القرف يا شيخه يارب صبرني !!
وبعد قليل خرجت ترتدي قميص نوم قصير للغايه باللون البنفسج يظهر صدرها وظهرها بوضوح ويصل لأول فخذيها ؛؛
وما أن خرجت حاوطت عنقه تقول
_متتصورش انا كنت مستنيه اللحظه دي من امتي ؛يلا بسرعه بقي !!
فك بلال ذراعيها بهدوء وقال محاولا جعل نبرته طبيعيه
_تعالي نشرب كاسين ونظبط نفسنا الأول !!
تأففت برفض ولكنها لا تريد إغضابه فهو أملها الأخير لتوافق علي مضض وبالفعل بدأت في الشرب وفي الكاس التاني شعرت بصداع يُهاجم راسها وثم ..
شاور بلال لتيم الذي كان يقف يراقب ما يحدث بغضب لا يدري كيف كانت هذه المرآه زوجته في يوم وتحمل اسمه !!
وبالفعل بدأ تيم في إدخال الأجير الذي جلبه والذي كان يرتدي برنص حمام وساقيه عاريه ليظهر انه لا يرتدي شئ أسفل البرنص ؛؛
وقف بلال بجانب تيم ليجهز كاميرته ويدخل ذلك الاجير لشاهيناز يوقفها فتقول له
_انت بلال ؟!
أوما الأجير ومال عليها يُقبلها لتحاوط عنقه وتذهب معه للفراش وكل هذا تصوره الكاميرا وما ان وصلت شاهيناز للفراش حتي سقطت فاقده للوعي فبدأ تيم إلتقاط صور لها في أوضاع تبدو مخله مع ذلك الاجير حتي انتهي واعطي للرجل المال وذهب !!
بدأت الكاميرا في إخراج الصور مطبوعه ووضعها علي فلاشه ايضا وطبع أكثر من نسخه ليقول لبلال بندم
_عمري مكنت اتخيل اني اعمل كده مع ست ؛ انا عندي زوجه وبنت واخت وأخاف عليهم
ربت بلال علي كتفه يقول
_انت مش هتعمل حاجه دا مجرد تهديد علشان الشركات وبس وانت مضطر وهي تستاهل !!
أغمض تيم عيناه بألم هو حقا نادم ولكن مباليد حيله للاسف !!
وبعد مرور ساعه إستيقظت شاهيناز ومازال ذلك الصداع البغيض في رأسها لتقول
_انا فين وثم تذكرت بلال لتنظر في الغرفه وتجده يجلس مع تيم فتفزع ويقول تيم بسخريه
_اي اتفاجئتي؟!
ردت بصدمه
_انت بتعمل اي هنا يا تيم ؟!
ضحك تيم وقال
_عيبك انك غبيه وفكرتي ان بلال ممكن يخوني بقلم دنيا رشاد وسرعان ما بدا يلقي عليها بالصور لتصرخ شاهيناز
_ينهار اسود !!
قال تيم بقسوه
_انا ممكن اقتلك دلوقتي اوافضحك ومعايا الدليل ؛ بس انا هسيبك تمشي بشرط هبعت لابوكي اوراق الغاء الشراكه والتنازل عن الشروط اللي تخلي شركاتنا باسمه وكل واحد ياخد حقه وبعدها ترجعوا برا تاني واخلص منكم ؟!
اومات شاهيناز بدموع وقالت
_هعمل كل اللي انت عاوزه بس متفضحنيش !!
ضحك تيم بنصر فقد نجحت خطته ونظر لها بلال بسخريه واشمئزاز وذهبوا وتركوها تبكي بحرقه بعد فقدان كل شئ !!!
*******
اليوم مهم للغايه فهو يوم طال انتظاره وأخيرا قد ظهرت شهد الجاسر بعد غياب أكثر من شهر بإطلاله مميزه لمشاهدة عرض تصميماتها وإنتظار نجاحها المحتوم
وبدا العارضات بالعرض وانبهر الحضور من جمال التصميمات وتعالات الصفقات والكاميرات تُبين نجاح عرض الأزياء بسخاء !
وبعد النجاح صعد كل من بلال وتيم وسمر وشهد يحيوا الناس بفرحة نجاح تعب ومجهود ولؤي وغاده يصفقون بشده رغم غضبها منه الا انها شديدة الفرح لنجاحه
اما شاهين فقد مضي علي ورق فض الشراكه ولم يأتي وآتي صلاح بغضب فالآن كل مابينه وبين شاهين هو التهريب القادم وفقط ولكن لابأس فأموال هذه الصفقه تُغطي أي خساره !!
مسك تيم المايك يقول
_مساء الخير عليكم بشكر كل الحضور اللي شرفوني النهارده وحابب اقولكم شويه حاجات مهمه واستغل وجود الصحافه والإعلام
مبدئيا تعلن شركات الشيناوي بأنها قد فضت الشراكه مع شركات القاضي نهائيا وللابد واندماج شركة س ش معها لتصبح شركه واحده وهي الشيناوي للموضه ومصمماتها الاساسيه سمر الشامي وشهد الجاسر !!
تاني خبر حابب انوه عنه
_إنسحاب صلاح الشيناوي من ادراة شركات الشيناوي وان انا تيم الشيناوي وبلال الشيناوي هما بس المسئولين
والخبر التالت والأهم
_اني طلقت شاهيناز القاضي من اكتر من شهر وإني بعلن جوازي من شهد الجاسر وثم حمل الصغيره من جميله ليقدمها للحضور ويقول
_واقدملكم روبانزول الشيناوي بنت شهد وبنتي وإن شهد هي مراتي وبس وان احنا متجوزين من اكتر من اربع سنين واضطرينا ننفصل لأسباب شخصيه واتصالحنا من فتره وانها حامل في ابني للمرا التانيه حاليا
وحابب اعترفلها إعتراف قدامكم واقولها
“إني عمري محبيت ولا بحب ولا هحب غيرها هي وبس واني أسف علي اي حاجه وحشه عملتها وبوعدها ان كل اللي جي هيكون خير وبس وهعوضها !!
تعالات الصفقات في انبهار وصدمه وتصوير الصحفين فسيكونان بعد دقائق تريند مصر الأول للجميع !!
ونظر صلاح بشر لتيم وغل وقال
_ماشي يا تيم اخلص شغلي وافضالك بقي عاوز تاخد الشركه مني انا هوريك !!
أما نهال فرحت بشده بأحفادها ولم تلقي بال لصلاخ فهي لا تطيقه كما ان تيم حكي لها كل شئ!!
وجميله في غاية السعاده
وبعدما انتهي تيم من كلامه اخذ لؤي المايك وقال
_إسمحولي اعرفكم بنفسي انا كمان
لؤي عبد ربه طبيب جراح علي قدي كده جوز سمر ؛ انا بعترف قدامكم كلكم اني غلط في حقها بس انا بحبها والله ونفسي تديني فرصه تانيه وتصالحني ممكن تقنعوها تصالحني !!
ليهتف الجميع ويقول
_صالحيه صالحيه صالحيه
ثم ركع لؤي علي ركبتيه وقدم لها خاتم من الدهب الابيض الرقيق وقال
_تقبلي ترجعي مراتي وحبيبتي وتسامحيني
وسمر كانت تبكي بصدمه وعشق وحب لتجد نفسها تؤمي بالموافقه وترتمي في أحضانه أمام الجميع الذي سقفوا بشده من جمال ذلك المشهد الرومانسي !!!
*******

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية معركة عشق)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى