روايات

رواية كبرياء ابنة خادمة الفصل الثاني 2 بقلم سحر السحرتي

موقع كتابك في سطور

رواية كبرياء ابنة خادمة الفصل الثاني 2 بقلم سحر السحرتي

رواية كبرياء ابنة خادمة الجزء الثاني

رواية كبرياء ابنة خادمة البارت الثاني

كبرياء ابنة خادمة
كبرياء ابنة خادمة

رواية كبرياء ابنة خادمة الحلقة الثانية

اتصدمت لما ماما قالت لي ان لازم اعيش معاها لان هنا بنت محمد بيه حالتها النفسيه وحشه لان اصحابها في المدرسه اتنمروا عليها لان جسمها ضعيف وتركيزها قليل وده من زمان الدكتور نصحهم بحد يقعد معاها يكون بيحبها وهي بتحبه فالطيبة اقترحت على بابا مين تخيلوا
:يا ماما شاهنده هانم مش بتحبني وكنت بقضي معاكي يوم الاجازه بالعافيه
: يا بنتي محمد بيه هيدخلك مع بنته نفس المدرسه ونفس الفصل وهي بتحبك و بتستريح معاكي دي فرصه تدخلي مدرسه خاصه بدل الحكوميه وتاكلي و تلبسي حلو
:انا بحب الحاره و القعده عند خالتي انما القعده عندكم ممله وكل حاجه ممنوعه بامر شاهنده هانم
: انت في جميع الاحوال هتبطلي تنزلي الشارع انت كبرتي خلاص انت بنت وعيب لعب في الشارع في سنك ده
:برده القعده عند خالتي احسن
:اسمعي لو ما وافقتيش هيمشوني هصرف عليك منين
:ما تشتغلي عند اي حد ثاني
:يا بنتي انا مش معايا شهاده مين هيشغلني وهم اخذوا علينا واحنا عرفناهم والراتب بتاعهم كبير بقدر اساعد خالتك في مصاريفها
:حاضر يا امي امري لله بس خايفه الست شاهنده تطول لسانها عليا وانت عارفاني
:لا يا حلا عشان خاطري فوتي و طنشي
: ربنا يستر انا خايفه قطع عيشك يبقى على ايدي
بقلمي سحر السحرتي
*فعلا عشت معاهم كنت بنام في الملحق اللي بابا بناه بصراحه الحاج كان صارف ومكلف ونظام حياتي اختلف تماما طول اليوم بقعد مع هنا نلعب ونتكلم …. وحالتها النفسيه بقت احسن مامتها لحظت ده فحسنت معاملتها معايا شويه ….. لكن اللي خلاها تتعامل معايا بشكل افضل بكثير اول يوم مدرسه لما جالهم استدعاء ولي امر ليا انا وهنا
محمد: اهدي بس يا شاهي لما نعرف ايه اللي حصل
:بنت الداده اول يوم في المدرسه اللي انت اصريت تدخلها مع بنتك اللي ما كانتش تحلم تعدي من قدامها عملت مشاكل وجابت استدعاء لينا
*دخلت عند المديره وهي في قمه غضبها بعد ما مسحت بكرامه بابا الارض
المديره :احكي يا حلا عملت ايه
*طبعا بكل شجاعه وطوله لسان
:ما عملتش حاجه كان في بنت قليله الادب ربتها
شاهنده :اخرسي المدرسه هنا كلهم بنات عائلات
*امسك محمد يدها :اهدي وخليها تكمل حلا احكي من غير ما تغلطي في حد
: ماشية انا وهنا في الفسحه البنت شدت شعر هنا و كعبلتها وقعتها على الارض اسكت جبتها من شعرها و رميتها في الارض وقعدت عليها وخليت هنا اخذت حقها
المديره: وانت بتدخلي ليه احنا كنا هنحل الموضوع ونعاقب البنت
*اسكت طبعا استحاله
:انا وفرت عليك تعب طول السنه تعاقبي في البنت
محمد: ازاي يا حلا
: هنا كانت قالتلي انها من ابتدائي كانت دائما طول السنه بتضرب من البنت دي واصحابها و المديره بتعاقبها عقاب قاسي جدا تقعدها في الركن النوتي 10 دقائق وطبعا ده طول السنين اللي فاتت فاللي عملته هيخليها تفكر بعد كده 1000 مره قبل ما تمد ايديها على هنا ابقى وفرت على المديره مشاكل طول السنه تعاقب في البنت غلطت بقى
المديره :شفت حضرتك اتحايلت عليا عشان اقبلها وهي مش من مستوى باقي البنات وده اللي حصل في اول يوم
*المره دي مدام شاهنده هي اللي ردت و بغضب
: بس هي عندها حق بقلنا سنين بنشتكي والبنت نفسيا اتدمرت و عقابك عمره ما منع عنها الاذيه هنشوف المره دي هيتعرضوا لها ولا انتهينا من المشكله دي نهائيا
المديره :بس المشاكل عمرها ما بتتحل بالطريقه الهمجيه دي واهل البنت اشتكوا وجايين
:قعدي حلا في ركن النوتي 10 دقائق اقول لك خليه ربع ساعه احنا راضيين
:بس هم زعلهم وحش قوي
:واحنا بقى لنا سنين بنتنا بتضرب يربوا بنتهم وما تنسيش اننا بنتبرع لمدرستكم بمبلغ كبير واي كلمه هتتوجه لحلا تزعلها هاخذها هي وهنا من هنا على مدرسه ثانيه يلا يا محمد يلا يا حلا
*لا قوية يا مرات ابويا
*خرجت شاهنده وعلى وجهها ابتسامه انتصار وحضنت هنا اللي بدورها كانت خايفه من رد فعلهم
: ما تخافيش يا حبيبتي المديره مش هتعمل لك حاجه
*في السياره كانت هنا سعيده جدا و بتحكي كانها كانت في معركه وانتصرت
: البنت شدت شعري و شنكلتني على الارض راحت حلا قومتني ونفضت هدومي .. وقالت لها مش تحاسبي الثانيه بصيت لها من فوق لتحت … لقيت حلا اتحولت ولفت شعرها على ايديها وفي حركه سريعه البنت بقت في الارض …. وحلا قاعده على ظهرها و زعقت فيا وقالت تعالي خدي حقك ….. بصراحه اتشجعت ونزلت اديتها كام قلم و شديت شعرها و خبطت راسها في الارض ….. اصحابها جم يدافعوا عنها حلا قالت لهم اللي عايز ينزل جنبها يقرب و بدات تتني كم القميص ولسه هتقلع الشوز بعدوا و سابوا صاحبتهم لوحدها ….. بعدين يا خساره المديره جت
شاهنده: انت مبسوطه قوي كده ما ضربتيهمش من زمان ليه
:بصراحه يا مامي ما حدش كان هيقف معايا بس وجود حلا شجعني وقلت حتى لو هنضرب منهم هنبقى سوا ….. تعرف يا بابي احسن حاجه عملتها انك جبت حلا معايا في البيت و المدرسه
محمد: طب يا حبيبتي بلاش في المدرسه تقولي انها بنت الداده قولي انها بنت قريبنا من بعيد احسن حد يقول لها كلمه تزعلها
بقلمي سحر السحرتي
*رديت هو انا هسكت
:يا محمد بيه انا ما عنديش مشكله لما يعرفوا اني بنت الداده و هعرف ارد على اي حد واخذ حقي شغل امي مش عيب وبابا لو كان عايش كان زمانها متستته وقاعده في البيت
*كلامي دبحه من غير ما اقصد حس قد ايه هو ظالمنا لما شغل مراته خدامه وبنته مفكراه ميت بس ما عملش حاجه
*وصلنا وهنا في اليوم ده اكلت بشهيه مفتوحه لاحظتها امها وفرحت من التقدم اللي وصلت ليه بنتها
*عدت اولى اعدادي ونجحنا ….. انا طلعت الثانيه على المدرسه وهنا الخامسه …. شاهي فرحت بتقدم بنتها في الدراسه بس اتضايقت ازاي انا اتفوق عليها …. ما انا متفوقه على المدرسه كلها مش بس بنتك ومن قبل ما ادخل بيتكم
*الغيرة اكلتها قوي
*امرت بابا انه يرجعني مدرسه حكومي وكفايه عليا كده عملت شغلي والمطلوب مني وممكن افضل قاعده مع ماما عشان هنا مش عشاني
*الحج ما قدرش يخالف الاوامر وفعلا نقلني … فاتشجعت وطلبت منه
: ممكن ارجع عند خالتي
:انت زعلتي اني نقلتك مدرسه ثانيه
:لا ابدا بس بستريح مع خالتي واولادها وبحب الحاره واظن هنا بقت كويسه
*شاهي سمعتنا و امرت وكلنا نفذنا
: انت مفكره من دماغك ترجعي احنا هنا اللي نقول تقعدي او لا
: بس امي هي اللي بتشتغل عندكم مش انا والسبب اللي جيت عشانه خلاص اتحل
:ما تحمدي ربنا على النعمه اللي انت فيها هو انت كنت تطولي تقعدي في فيلا تاكلي و تلبسي احسن حاجه احنا بنشتري لك زي هنا رغم ان المفروض تاخدي لبسها القديم
: انا لو هدومي مقطعه عمري ما هلبس لبس حد و متشكره على النعمه اللي كرمتوني بيها بس عايزه اعفيكم و اشيل من على كتافكم لانكم متكلفين مصاريف زيادة
:انت يا حيوانه مش عاجبك و بتتريقي كمان على كلامي
*بصيت لها بكل كبرياء وكرامة
:لو سمحت انا مش حيوانه ومش هسمح لاي حد يهني انا مش شحاته ولا بطلب حسنه انا عايزه اسيب هنا انا حره
*رفعت ايديها وادتني قلم خلت شفايفي نزلت دم …. وكانت لسه هتضربني الثاني لقيت ايد بتمنعها و اخذني في حضنه و طبطب عليا و زعق
*طبعا مش الحاج ابويا وادي آخرة الكبرياء والكرامة
:ماما انت مش من حقك تضربيها
: لا من حقي …. انت بتمسك ايدي و بتمنعني اضربها دي مجرد خدامه بتشتغل عندي
:حتى لو … هي مش عبده وحلا مش بتشتغل عندك وما تنسيش انها اختي
: انا قلت لك كام مره ما تقولش الكلام ده
:مش بقوله قدام حد غريب بس حقيقه مش هنقدر ننكرها
بقلمي سحر السحرتي
*بصلي ومسح دموعي
:معلش يا حلا ما تزعليش
:لو كان بابا عايش كان رد عليها انا ماشيه ولو ماما هتسيب الشغل و نترمي في الشارع ارحم من الذل و الاهانه
:ولو قلت لك عشان خاطري خليكي لان فنجان القهوه اللي بتعمليه لي الصبح قبل ما اروح الجامعه بيظبط يومي هتحرميني منه
*وقام حضني وبكيت بشده في حضنه
: ادخلي دلوقتي و بالليل عازمك على سينما انت وهنا
*ضحكت وقلت له :فيلم اكشن
:انت شرانيه ليه فكرتك بنوته رقيقه حتقولي فيلم رومانسي
*شاهنده شافته مهتم بيا و بزعلي قامت من الجنينه طلعت وهي هتطق لانها مش بتقدر عليه لكن هتطلعه على الحاج كمان شويه
*مشيت ودخلت غرفتي اكمل بكا ….. وسامح اتكلم مع بابا وعاتب عليه ان كان المفروض هو اللي دافع عني لانه صاحب اقتراح اني عشت معاهم
: كمان يا بابا ليه تسمع كلام ماما و ترجعها مدرسه حكومي
: يا سامح ماما لما بتزعل زعلها وحش قوي مش بقدر عليها
:خلاص فهمها ان حلا مسؤوله مني وبلاش تكلمها او تتعرض لها باي اهانه
: لا يا سامح فهمها انت لا تفكر انه كلامي
*ماما وهنا اتفرجوا من بعيد على اهانتي و ضربي وما حدش اتكلم كانهم ما يعرفوش
*فضلت فتره تعاملي مع هنا متغير لغايه لما قلت وهي ذنبها ايه ورجعنا عادي زي الاول
*المدرسه بدات والبنات اللي كانوا بيضايقوا هنا لما لقوني مشيت حاولوا يضايقوها ثاني لكن هنا ما سكتتش وضربتهم كلهم ….. ورجعت حكيت لمامتها قدامنا بس لسه خايفه منهم …. فانا قلت لها
:خلاص يا هنا مش هروح المدرسه بكره و جايه معاك المدرسه الصبح
شاهنده :هتروحي باي صفه المدرسه هتمنعك تدخلي
:مش هدخل هكلمهم من على الباب بتاع المدرسه واي حاجه تحصل هتبقى بعيد عن اداره المدرسه
#يا ترى حلا هتقدر تعمل حاجه وتوقف البنات دول عند حدهم

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كبرياء ابنة خادمة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى