رواية ثأر الحبيب الفصل التاسع عشر 19 بقلم سما محمد
رواية ثأر الحبيب البارت التاسع عشر
رواية ثأر الحبيب الجزء التاسع عشر
رواية ثأر الحبيب الحلقة التاسعة عشر
((في صباح اليوم التالي يوم زفاف جابر وزينه كانت التحضيرات تقام على قدما وساق بهمه ونشاط فكانت زينه في غرفتها تستعد حينما طرق جابر الباب فأذنت له زينه الدخول قائله.))
زينه : انت ايه اللي جابك دلوك يا جابر كويس انى لسه ملبستش فستاني بيجولوا فال عفش انك تشوفني يوم الفرح جبل الزفه بالفستان…
جابر: بالراحه على يا زينه انا كنت جاي اجولك انى مبسوط جوي علشان وافجتى تتجوزيني..
زينه : لا خلاص ده كان جبل ما اعرف عنك اللي عرفته و خلاني اغير رايي في الجواز….
((نظر جابر لزينه بقلق ماذا عرفت عنه يجعلها تلغي الزفاف فقال.))
جابر : بتجولي ايه يا زينه عرفتى ايه وكيف غيرتى رايك يعني فهميني..
زينه : بس يا جابر ما تفكرنيش من ساعه ما عرفت وانا مش عارفه اطل في وشك…..
جابر بقلق : ابوس يدك يا زينه فهميني عرفتى ايه يخليك تغيري رايك فيا انطجي…
((اقتربت زينه من جابر ووقفت امامه ثم قالت بابتسامه رقيقه..))
زينه : عرفت انك بتحبني من يوم ما اتولدت وكنت مستني اليوم ايلى اكبر فيه و تتجوزني من وانت عيل صغير وعرفت كد ايه كنت غبيه عشان ما فهمتش حبك ليا ده و غيرت رايي فيك وبحبك يا جابر…..
جابر براحه وفرحه : يا ابوي يخربيت دى واجعه وجفتى جلبي يا زينه فكرتك هتروحي مني انا مش مصدق يا زينه انك جولتى بتحبيني يا جلب جابر انتى..
زينه بخجل : طيب يلا روح بجى عايزه اجهز بسرعه احسن اغير راي بجد….
((وفي غرفة بدر وليله كانت ليله تستعد بينما تقدم منها بدر قائلا..))
بدر : ليله انا عايزك تجوليلي بصراحه لو مش مرتاحه لفكره الفرح الليله انا ممكن اوجف كل حاجه حالا مش عايزك تبجى مضايجه من اي حاجه خالص…
ليله : ما تخافش عليا يا بدر انا لساني شديده كيف ما انا… سيب كل حاجه كيف ما هي بس خليك جاري على طول انا بطمن وانت جنبي…..
بدر : عيني مش هتغفل عنك ثانيه يا جلبي وانا اطول ابجى جنب الجمر ده ده انا هلزج فيكى…
((اخرج بدر من جيبه علبه قطيفه زرقاء واخرج منها قلاده رقيقه والبسها لليله بينما كانت مستديره قائلا لها وهو يقبلها بحنان..))
بدر: دي مشاء الله بخرزه زرقه تحميكي و تحرسك وتبعد عنك العين انا متاكد ان كل المعازيم هيحسدوني عليكى يا عمري ربنا يحميك لي يا رب.
ليله بفرحه : الله حلوه جوي يا بدر.. بس انا مش محتاجه خرزه زرقه تحميني وانت جاري انت مش جولت انك هتفضل تحميني طول عمرك ولا رجعت في كلامك….
بدر : عمرى ما ارجع في كلامي يا ليله بس زياده في الحمايه والحارس الله بردك انا بخاف عليكى من الهوا الطاير ليلمس جمالك وهو معدي….
ليله : نفسي اجدر اجولك كلام حلو كيف اللي بتسمعهولي ليل ونهار ده…
بدر: بكره تعرفي تجولي كل حاجه بس انتى افتحي جلبك ليا يا ليله وحبيني.
ليله : ربنا يديني طولة العمر لحد ما تسمع مني الكلام الزين اللي نفسك فيه ويديك طوله العمر عشان تفضل تحبني إكده على طول وتعلمني الحب يكون كيف…..
((بدأت الاحتفالات وتم عقد قران جابر وزينه وسط اجواء من السعاده كان خلالها بدر يحاوط ليله بحبه وحميته وعندما نادي عليه احد الاصدقاء استاذن من ليله ليرحب به وكان هناك من كان ينتظر تلك الفرصه ولكن بدر شعر بقلق غير مبرر واخذ ينظر حوله لا يعلم عن ما يبحث حتى وقع نظره على شخص يختبئ بعيدا بين الحشود مصوبا مسدسا نحو ليله فركض بدر نحوها برعب محاولا نجدتها حينما ارتعد الجميع على صوت اطلاق الرصاص فنظر الجميع حولهم بخوف حينما شق صوت ليله الصارخ طريقه قائله….))
ليله : بدررررررررررر
((وقع بدر مصابا بين ذراعي ليله تسيل منه الدماء تجمع حولهم الجميع فنظر بدر لليله بتعب ووضع يده على وجهها قائلا…))
بدر : ما تخافيش يا ليله انا جولتلك لسه السلاح اللي هيجتلني ما اتصنعش وانى لسه ناوي اخلف كمان منك واعيش جارك عمري كله يا حبيبتي..
ليله بدموع: ليه يا بدر ليه عملت إكده كنت سيب الطلجه تصبني لكن انت لا لا……
بدر :بعيد الشر عن جلبك يا عمري بس جوليلي حاسه انك خايفه عليا وجلبك واجعك ومخطوف و بيدج بسرعه وخايفه لا اموت وما تشوفنيش مره كمان….
ليله : ايوه حاسه بده يا بدر حاسه جلبي هيجف من خوفي عليك دلوك..
بدر : الحمد لله ..هو ده الحب يا ليله انى اموت عشانك وانتى جلبك ينخلع عليا….
ليله : لو صحيح ده الحب يبجى انا بحبك يا بدر ما تسيبنيش والنبي انا بحبك صدجني….
((قال بدر كلماته الاخيره و غاب عن الوعي بعيون دامعه وسط صرخات الجميع وقلق والده و شقيقته ونواح ليله عليه.))
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ثأر الحبيب)