روايات

رواية عقاب الحب الفصل العشرون 20 بقلم صفاء حسني

رواية عقاب الحب الفصل العشرون 20 بقلم صفاء حسني

رواية عقاب الحب البارت العشرون

رواية عقاب الحب الجزء العشرون

عقاب الحب
عقاب الحب

رواية عقاب الحب الحلقة العشرون

مش معقول انا متصورتش انك تحل كل المسائل وكمان بالطريقة دي انت فعلا عبقري يا وليد
ابتسم وليد بفرحة:
انا شاطر يا شهد الدكتور قال انا شاطر
ابتسمت شهد وقالت
برافو عليك يا وليد انا. فخور بيك بجد
اقترب جاسر منه وضمه بفرحة:
انا النهارده حاسس ان بابا فرحان بيك يا وليد
كان وليد اول مره حد يضمه فكان مضيق شوية وبعد كده دفع جاسر:
انت عايز تضربنى مش بحب حد يلمسنى
بدات شهد تدخل وتشرح ل وليد :
احنا قولنا ايه يا وليد جاسر اخوك الكبير وكان بيحضنك عشان فرحان بيك مش بيضربك
سال وليد :
يعني ايه حضن وانا مش بحب حد يلمسنى
وضح الدكتور ل وليد
الحضن ده تعبير عن الحب والحنان يا وليد تعال معايا نتكلم شويه
دخل وليد مع الدكتور وبدا يساله
انت فاكر طفولتك يا وليد
حط وليد ايده على دماغه وهو بيفكر وقال
طفولتى يعني وانا صغير وبدا يسمع شرح الطفولة وتركيبها وكل شي فى علم النفس المتعلق بالتربية والطفولة
ضحك الدكتور
شاطر يا وليد انت حافظ وشاطر لكن + الحفظ عايزين كمان نفهم عشان لو نفسك تكون رجل حقيقي لازم تفهم كل كبيرة وصغيرة يعني انت حافظ اجزاء الجسم كله صح
بدا يسمعهم وليد
طلب الدكتور يشوار على جزء فى جسمه من الا هواء حافظه لحد ما وصل فى الشرح للجزء
الجزء التناسلي بدا يشرح الدكتور بمجسم الفرق ما بين الجزء الخاص بالمراة والرجل ويتكون من ايه
وكان يستمع وليد بدقة ويسال ويجوب ليه وبعد كده ساله
يعني لو فهمت كل حاجه اكون رجل حقيقي واعرف اكون عريس شهد
ساله الدكتور يعني ايه الزواج يا وليد
رد وليد
عقد متبادلة ما بين طرفين بالشرع والقانون يجمع بين الرجل والمراة
ابتسم الدكتور
فاهم يعني ايه شرع وقانونية
رد وليد الا حافظه
اشهار واعلان وشهادة طرفين وقسيمة مواثقة وكمان موافقة ولى الامر

ابتسم الدكتور
برافو عليك طيب لم بيحصل كل ده عارف ايه كمان بيحصل
ابتسم وليد
انام انا وشهد على السرير
ضحك الدكتور ونفي كلامه
مش كدة بالظبط يا وليد ماما فهمتك الزواج غلط
اه شهد لبست فستان وجاءت بفستان ابيض وانت لبست بدلة لكن محدش فيكم مضي على ورق المأذون
انصدم وليد
اه انا مش مضيت على حاجه بس عملت فرح
ابتسم الدكتور
عملت فرح فى قاع وناس، كتيرة معزومة
هز راسه وليد بالنفى وقال
لا انا ركبت العربيه انا والعروسة وماما وجينا على البيت بس شغلنا اغانى
وضح الدكتور
كل الا حصل ده لم يتفق مع شروط الزواج الا انت حافظهم يا وليد غير كده اصلا شهد ممرضه
مش مرات حد
انصدم وليد
بس مرات عمي قالت ان شهد مرات جاسر، وعشان كدة اقعدين مع بعض وسايبنى ولم سالتنى بيناموا جانب بعض غيظتها وقولت ليها شهد بتحبنى انا وبتنام لوحدها
شرح الدكتور
برافو عليك يا وليد
هى بتنام لوحدها عشان هى مش مرات حد فيكم
هى ممرضة مشرفة عليك وعلى متابعتك مع جاسر، فاهمنى
ام الجواز فى حجات كتيره لازم تتدرسها كويس وانا اشرحلك براحه عشان محدش يستغل جاهلك ويقولك حاجه مش صح
وبدا بشرح كل حاجه وفهمه ان حرم شاب يقرب، من بنت غصب عنها او مش مراته ولو عايز يتجوز لازم يتعلم كتير عشان يفهم كل حاجه بعد الانتهاء
خرج جاسر ووليد وشهد ووصل للبيت
وبعد ما اقعد جاسر فكر بكلام الدكتور كتير وكلامه منطقي وقال لنفسه
مش ممكن شهد مش متقبلة حبي عشان أنها مش حاسة أنها مراتي بجد وكلام الدكتور فوقنى على حقيقة كانت غايبة عن عقلي فعلا شهد وافقت على وليد وبتساعد وليد ممكن تكون
نفي الا فى دماغه لا طبعا وليد مهما اتحسن اصلا مش يوصل لمرحلة شهد تكون مراته
لاحظت شهد شروده وسألته
انت مش عندك شغل اقعد ليه حضرتك
استغرب جاسر سؤالها
مش فاهم هو ممنوع اقعد فى بيتى
ضحكت شهد بسخرية
بيتك تحت مش هنا انتى بتطلع بس تنام مع اخواك مش اكتر لكن وجودك هنا بس عشان تاخدنى للدكتور أو النوم
صفق جاسر كف على كف
ليه انشاء الله عايش في لوكندى وانا مش واخد بالي
ابتسمت شهد
برافو عليك يلا بقي عاوزة اشوف حلوة خطوتك
رفض جاسر
ولو مسمعتيش كلامك هتعمل ايه
ضحكت شهد
بسيطة هخلعك والموضوع ده بقي بسهولة جدا
والا اعمل شوشرة والا اشرح أن الجوازة باطلة
وجواز عتريس من فؤادى بطالة ونحرق في البلد
ضحك جاسر
ليه وعلى ايه والا خلع والا نولع
انتى طالق يا شهد واخوى ينزل ينام تحت ونطلع على ميعاد المتابعة والحفظ
وخد بعضه ونزل
انصدمت شهد
هو طلقنى بجد والا بيهزر هو احنا اتجوزنا اصلا يقدى الخيبة الا انا فيها يلا احسن خد الشر وراح
….
كان وليد اقعد فى الحديقة بيحفظ الا طلبه منه الدكتور عشان امتحان مهم وبيقرا عن الزواج وكل حاجه يخصه قربت منه مى شافته بقلب على النت
ضحكت مى
مش قولتلك تعال وانا افهمك يعنى تكون راجل
نظر لها وليد
أنا سألت الدكتور وقالي لو ذكرت الحجات دي وفهمتها هكون رجل عايزة تعطلنى ليه
ضحكت مى
اعطلك انت حر انا الغلطان كنت اخليك تجيب نونى من شهد بس انت مش عايز
ومشيت وكان وليد بيفكر يعنى ايه نونى وازى اجيبه من شهد ومشي وراها عشان يسألها
كانت مى عارفة أنه جى وراها ودخلت تحت البيت فى غرفة للكركيب وهو نزل وراها
سألها وليد
يعنى ايه نونى
ابتسمت مى وشغلت تليفونها على فيديو يظهر فى الحائط وبدأ يشتغل وسابت وليد يشوف مشاهده علاقة من فيلم اجنبي
كان وليد بيقرا الترجمة ويسمع الصوت ويتفرج وهو مش على بعضه وبدأ يعرق جامد
ضحكت مى وقالت
واضح انك بدأت تفهم بالطريقة ده تقدر تجيب نونى طفل صغير وانت تكون باب وهى ماما
بلع ريقه وليد وهو مش عارف يترجم الا بيحصل معه
خرج من الغرفة وكل إلا في خياله المشاهد الا شافه
وتخيل أنه مع شهد
ضحكت مى
احلوت لو اقرب منها وهو بحالته كدة طبعا شهد هتصوت وجاسر يجى ويمسك فى اخوه وطبعا شهد تخاف على نفسها مش هتكمل عشان بنت الذين دخلت في خطوات كتيرة للنجاح معه ولو حصل هتكون مش ل صالحى انا عايزة اخلص من وليد وجاسر ام التوأم يكون ازواج اولادى فكدة كل حاجه تبقي فى حجري انا وطبعا جاسر فى لحظة غضب ممكن يقتل وليد فى أيده ويدخل السجن وتنجح خطتى اقسم بالله انتى مفيش زيك يا ميوو لكن انا كمان مش على بعض اطلع عند جوزى

اتجه وليد على البيت وطلع على الاسناسير وراح على شقة شهد لكن فجأة لاقي الباب مقفول
فضل يخبط على الباب جامد
سمع خبطه جاسر من تحت طلع وسأله
انت بتخبط جامد كدة وليه وانصدم لم شاف شكله كان واضح عليه جدا ناوى يعمل ايه
غضب وليد:
عايز ادخل عند شهد مين قفل الباب
مسكه جاسر الا فهم الا حصل أو كان مراقب كل الا حصل وتذكر كلام الدكتور وان تفكير وليد اتغير ممكن حد يخلي يفكر غلط وتكون العواقب وخيمة
فتابع وليد من بعيد وسمع كلام مرات عمه وبعد كده شاف الا حصل وبعد كده استخب عشان يفهم وليد يعمل ايه
اخده جاسر بالعافية ودخله تحت الماء عشان يهدى ويفوق
كان وليد رافض وبيصرخ انت ليه مش عايزين اكون مع شهد
قاله جاسر
شهد سابت المكان يا وليد

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عقاب الحب)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى