رواية عشقت جحيمي الابدي الفصل السادس والعشرون 26 بقلم اسراء هاشم
رواية عشقت جحيمي الابدي البارت السادس والعشرون
رواية عشقت جحيمي الابدي الجزء السادس والعشرون
رواية عشقت جحيمي الابدي الحلقة السادسة والعشرون
صرخت عبير في وجهها وهزتها وقالت ما تتكلمي يا بت ايه دا؟
لم تجد ريم شيئا لتقولة وارتعش جسدها بشده وتعرق جبينها اثر التوتر المفرط وقالت بتلعثم انا هقولك يا ماما بس اهدي كدا لطمت عبير علي وجهها وقالت انجزي قولي يا بت؟
ابتلعت ريم ريقها وقالت بتردد انا معملتش حاجه غلط والله يا ماما انا اتجوزت……. وقعت تلك الكلمه علي مسمعها مثل جمرة الن”ار التي كانت سوف تكون اهون عليها من جواز ابنتها بدون علمها وقالت مين اتجوزتي مين…؟
زين الشهاوي…. شعرت عبير بهروب الد”ماء من وجهها بل وكانها فقدت حياتها وشحبت شحوب الاموات صف”عتها
بقوة علي وجنتيها وجلست علي الارض فقدمها لم تعد تحملها وقالت ليه تروحي تتجوزي زين….. زين يا ريم يعني مكفكيش اللي حصل لفجر…. انا عملت ليكي ايه يا بنتي؟ عشان تعملي معايا كدا….. هقول لي عمك وابنه ايه؟ هقول لاخوكي ايه وندبت وهي بتقول تعاله شوف بنتك عملت فينا ايه يا صالح
نزلت ريم الي مستواها وهي تبكي بحرقه واول ما وضعت يدها عليها نزعتها عبير وقالت ابعدي عني؟
مكنش عندي حل تاني يا ماما والله……..
اخرسي وبلاش كلام ماسخ انا عندي كنت اشوفك مي”ته وغرقانه في دم”ك احسن ما اعرف انك اتجوزتي ابن الشهاوي وقبضت علي شعرها بقوة وقالت اقت”لك واخلص منك ولا اعمل معاكي ايه؟
تاوهت ريم بالم وقالت هطلق منه والله وهرجع حق بابا دفعتها عبير بعيد عنها وقالت الخبر دا ميطلعش لحد واصال اخوكي لو عرف هتبقي مصيبه وكارثه سوا هو ولا احمد وقسما بالله يا ريم لو ما اطلقتي منه ما حد هيق”تلك غيري فاهمه؟
كانت ريم تبكي بشده وتشنج جسدها وقالت حاضر مش هقول حاجه……
دخل عليكي طبعا…. هزت راسها بهسترية وقالت اهااا لطمت خديها بقوة وقالت اتصرفي في البلوة دي؟ قامت عبير ولكنها شعرت بالانقباض قلبها وتقل جسدها وسقطت علي الارض فالصدمه لم تكن هينه…. صرخت ريم وقامت مسرعه ماما الحقني يا فارس… ماما…. ظلت تصرخ وتنادي الي فارس وعندما استمع لها هرول اليهم مسرعا وخلفه احمد وقبل دخول فارس واحمد كانت ارتديت جاكتها الذي سحبته من علي الفراش….
فارس بقلق ماما مالها؟ صمتت ريم وتوقفت عن البكاء حمل فارس والدته بمساعده احمد وقال اطلب الدكتور يا احمد خرج وطلب الدكتور وكانت ريم مازالت علي حالتها جالسه علي الارض صامته….. وصل الدكتور ودخل ومعه احمد واتجه اليها واخذها وخرج……
ممكن اعرف ايه اللي حصل وانتي عامله كدا ليه؟ نظرت له بعينان شاردة ووجهت نظرها الناحيه الاخري….
خرج الدكتور وساله احمد… واجابه الدكتور وقال كانت داخله علي جلطه وياريت تبعد عن اي زعل او ضغط اعصاب لانها مش هتستحمل نظر احمد الي ريم فبالتاكيد هي التي تعرف ما حدث شعرت ريم بنظرات الاتهام وتركته واستغلت حجه توصيل الدكتور الي اسفل لكي تغادر
دخل احمد الي فارس وقال فاقت ولا لسه؟
ريم راحت فين؟
نزلت مع الدكتور
سالتها عن اللي حصل؟
قالت متعرفش حاجه بس انا مش مصدق تنهد فارس بحيرة وقال ولا انا؟ بس هعرف
ذهبت ريم الي شقه نور وظلت تبكي بشده…..
كفاية يا ريم والحمد الله الدكتور طمنك عليها….
امي كانت هتموت بسببي يا نور واكملت ببكاء مرير اقسم بالله مش هسيبه غير ما امو”ته بايدي
رتبت نور عليها وقالت تفتكري هنقدر يا ريم؟
هنقدر انا عملت كل ده عشان اخلص منه هو واخوه مش هسيبهم بس لازم تكون حاد”ثه ومتخطط ليها كويس عشان تبان المو”ته طبيعيه وحتي لو مش طبيعيه محدش فيهم هيقدر يعمللنا حاجه….
طب فجر هتعمل ايه..؟
انا خايفه من فجر جبانه وحاسها بتحب هارون وهتودينا في داهيه…..؟
والعمل..؟
فكرت ريم لتبحث عن خطه ما وقالت فجر لازم نفكرها باللي حصل عشان تبقي معانا
وده هيفدنا بي ايه؟
هيخلي فجر تكره هارون…. عايزة ايه حاجه تخليها تنفذ لازم نخلص من الاتنين في وقت واحد….
تنهدت نور وقالت ريم لو حد تاني عرف هتبقي مصيبه
عارفه…..
قامت فجر وتركته نائما ارتديت ملابسها وخرجت من الغرفه بهدوء لكي لا توقظه بحثت عن سعاد ولكن لم تجدها فعلمت انها نامت وان البيت اصبح فارغ الان جلست علي الاريكه التي تتوسط غرفه الجلوس فكانت لا تستطيع النوم ظلت تفكر بما حدث ولكنها لم تشعر بالسعاده قط ف مازالت فاقده حياتها واهلها تعجبت من رنين هاتفها في ذلك الوقت وكانت ريم؟
ريم في حاجه ولا ايه؟
لا يا فجر مفيش بس عمي كلمني النهاردة وسالني عليكي
ابتسمت فجر وانشرح قلبها وقالت بجد يا ريم بابا سال عليا
ايوة يا فجر بس هو زعلان منك وانا قولتلو انك اتجوزتي هارون عشان ترجعي حقك.. وتنهدت واكملت ماما عرفت اني متجوزة زين ودلوقتي انا ممكن اموت في ايه وقت لو حد عرف عشان كدا لازم اخلص منه… شعرت فجر بالحزن فهي لا تريد ذلك لو يكون بداخلها جزء يكره فالاكثر يحبه ولكن كيف لهذا الحب ان يصمد قفلت معاها بكت فجر بشده علي حالها والذي وصلت له بسببه وتبكي بشده بكت فجر بشده وتركت الهاتف من يدها وظلت تشهق بالم….
تقلب هارون في الفراش ولم يجدها فقام ليبحث عنها ونزل الي الاسفل وسمع صوت بكاءها اتجه لها هارون وقال بقلق فجر مالك في ايه؟
نظرت له فجر ومازالت تبكي بشده وقالت انا بكر”هك ابعد عني….
صمت هارون لتعجبه من حديثها وبكاءها بتلك الطريقه وجلس بجانبها وضمها اليه كانت فجر مازالت تبكي وقالت طلقتني دلوقتي حاوط وجهها الباكي وقال حاضر بس اطلعي فوق
فجر بضيق وقالت لا مش هطلع طلقني انا مش عايزة اعيش معاك انا بكر”هك….. تنهد هارون فهو لم يعلم ما حدث ولما تتصرف فجر بتلك الطريقه وقال حاضر يا فجر بكرا بس ممكن تقومي من هنا…..
لا مش قايمه هنام هنا…. زفر بغضب فهو يضغط علي نفسه لكي يستحملها ولكنا تزيد عنادها وقال بضيق براحتك يا فجر اعملي اللي انتي عايزه وقام ولكنها قالت بسهولة كدا؟ اعملك ايه عشان تحبني يا هارون انت حتي مش باقي عليا خالص واكملت ببكاء بس احسن انا اصلا مش عايزك تحبني….
جلس هارون بجانبها مرة اخري واخذها في حضنه ورتب عليها بهدوء لكي يهدي من بكاءها صمتت فجر وابتعدت عنه وصعدت الي الغرفه تنهد هارون وشعر بالحيرة من افعالها المتناقضه…..
طرق فارس باب الغرفه ودخل اليها انتفضت ريم وقالت في حاجه يا فارس؟
امبارح ايه اللي حصل بينك وبين امك يا ريم؟ وروحتي فين
زفرت بضيق وقالت ملكش دعوة يا فارس انا حرة وبعدين محصلش حاجه… غضب فارس وقال اقسم بالله يا ريم لاعرف انتي مخبيه ايه؟
اعرف اللي تعرفه بقا…
ماشي هعرف بس اقسم بالله ما هيحصلك كويس دخل احمد لهم عندما سمع صوتهم العالي وقال كفاية خناق بدل ما مرات عمي تسمعكم عقدت ريم ساعديها وقالت تمام انا خارجه
مفيش خروج يا ريم غير بحساب فاهمه؟
ملكش دعوة يا فارس… رفع يده لكي يصفعها ولكن اوقفه احمد وقال لو سمحت اقعدي يا ريم واخذ فارس وخرج
تنهدت ريم فهي تخشي ان يعلم فارس او احمد بانها زوجه زين فحتما سوف تكون الكارثه التي سوف تقضي عليها
مر اسبوع وكان خلاله علاقه فجر توترت مع هارون مرة اخري فكانت تبتعد عنه وتتجنب الحديث معه وكان يتركها معظم الوقت… وريم كانت تتلقي الاهانه من والدتها في كل مرة تراها بها….
شعرت فجر بالم في معدتها وبالغثيان نزلت الي اسفل وقالت لها سعاد يا بنتي انتي تعبانه من امبارح؟
عادي يا داده انا عندي التهاب في المعده وبيحصلي كده علطول تنهدت سعاد وقالت ممكن تكوني حامل برضو؟
انا هدخل اعملك حاجه دافيه جلست فجر علي الاريكه واتي هارون وقال صاحيه النهاردة يعني؟
انت اللي جيت بدري
لاحظ هارون انها تبدو متعبه وقال بقلق انتي تعبانه ولا ايه؟
عادي مش تعبانه خرجت سعاد واعطتها المشروب الدافي
وقالت ما تكشفي احسن يا بنتي غلط الدوخه اللي عندك دي ومكلتيش حاجه من الصبح….
انا كويسه والله يا داده متخافيش… تنهدت سعاد وخلت الي المطبخ
سال هارون بقلق فهو ظن انها حامل وقال عندك ايه؟
دا علي اساس انك خايف عليا… يعني وانا اهمك ولا خايف اكون حامل
زفر هارون بضيق وقال انتي مبتعرفيش تتكلمي كويس؟
لا مبعرفش يا هارون وبعدين انت كل يوم تخرج ومترجعش غير بليل ولا اكني مراتك….
عشان اريحك يا فجر… المهم اتصل بالدكتور…؟
لا مش عايزة شكرا تنهد هارون وقال ماشي يا فجر انتي حره انا طالع انام… زفرت بضيق وصعدت خلفه…
كان هارون يتحدث بالهاتف مع زين وقال انت ناوي علي ايه مع ريم؟ زين احنا مش ناقصين مشاكل فحاول تنجز فالحوار
هتصرف.. بس انا مش عارف اوصلها تليفونها مقفول… وفجر عامله ايه؟
مش عارف وخايف تكون حامل…
زين بصدمه حامل…؟ وانت هتعمل ايه لو حامل…
مش عارف والله بس هبقي اتصرف….
فتحت فجر الباب ودخلت قفل هارون مع زين نظرت له فجر وقالت انا مش حامل يا هارون متقلقش
نظر لها وقال فجر انا… قطعته فجر وقالت متكملش يا هارون عادي…. امسك يدها وحاوط خصرها بذاعه وقال هتفضلي كدا كتير….؟
ايه عايز… وضع انامله علي شفتيها وقال بس يا فجر وانتي عارفه كويس انك مش بنسبالي كدا وبس……
اومال انا بنسبالك ايه؟ نظر لها وطال صمته لوهله وقال انتي الي كنت مستعد اموت علشانها…..
نظرت له وتجمعت الدموع فعنيها فهي حتي الان لم تستطيع تحديد مشاعرة من ناحيتها وقالت ماشي يا هارون
تعبانه؟
كنت بتروح فين؟ تنهد وقال والله كنت بروح الشغل في المصنع وعشان كدا كنت بمشي بدري وبرجع متاخر عشان الطريق…
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية عشقت جحيمي الابدي)
حلو
حلو كتييييير
باقي الحلقات بقى
نزولوا الباقي لو سمحتو
نزولوا الباقي بعد اذنكم
جميلة ياريت تكمل بسرعة
تحفففففة
تحفففففة جدااااا
رووووعة
كملى بلييييز