روايات

رواية قلوب حائرة الفصل الحادي والأربعون 41 بقلم روز أمين

موقع كتابك في سطور

رواية قلوب حائرة الفصل الحادي والأربعون 41 بقلم روز أمين

رواية قلوب حائرة البارت الحادي والأربعون

رواية قلوب حائرة الجزء الحادي والأربعون

رواية قلوب حائرة
رواية قلوب حائرة

رواية قلوب حائرة الحلقة الحادية والأربعون

بعد مرور شهر من واقعة الفيديو !!!!
صباح جديد مٌشرق داخل حديقة فيلا رائف ،،كانت تجلس ثريا وتجاورها منال التي أبدلت من عاداتها اليوميه وأعادت تأهيل نظام حياتها الكٌلي وبدأت بالتقرب من عز وأيضا الإهتمام بأدق تفاصيل أبنائها ومنزلها،،،
وكل ذلك بفضل جلستها الصريحه مع ياسين التي كانت بمثابة صفعة إفاقه لها بعد إعتراف ياسين لها بأنها من دمرت علاقته بليالي،،،،،فقد قررت منذ قدوم عز الصغير أن تذهب يومياً مع زوجها وأبنائها لحضور سفرة الإفطار ببيت رائف،، وذلك جبراً لخاطر تلك الثريا حتي لا تشعر أن منزلها أصبح خاوياً
إلتف الحضور حول المنضدة التي تتواجد عليها جميع أصناف الطعام المٌحببه لدي الجميع وبدأوا بتناول إفطارهم وبدأت منال بسكب مشروب الشاي لزوجها تحت إبتسامتها له،،تناوله منها بإبتسامة حانيه وشكرها،،
نظرت لهما ثريا بقلبٍ سعيد علي ما تراه من بوادر راحه و هدوء علي وجه عز من إهتمام منال به،،،إطمئن داخل ثريا من إتجاة عز وسعدت لتقربه بزوجته ودعت لهما الله أن يؤلف بين قلبيهما ويسعدهما،،،ودعت أيضاً أن يرحم حبيبها الأول والأخير ورجلها الوحيد التي لم تري عيناها سواه طيلة حياتها وحتي موعد مماتها حتي تلتقيه علي خير !!!!
خرجت مليكه وهي تحمل الصغير بوجهٍ بشوش وسعيد تحركت إليهم ،،،أفلت أنس من فوق ساق طارق وجري عليها وأسرع وهو يهتف بسعاده ٠٠٠٠٠عز باشا الصغير صحي !!!
نظر لهٌ الصغير وأشار بيده له بإبتسامتةِ العريضه الجذابه بعيونه الزرقاء الخاطفه للأنفاس ،،،
تحدثت مليكه وهي تنظر إلي أنس٠٠٠٠٠صباح الفل يا أنوس،،صاحي بدري ليه يا قلبي ؟؟
أجابها أنس وهو يتحرك بجانبها بإنتشاء ويداعب أرجل الصغير٠٠٠٠صحيت علشان ألعب مع عز !!
وصلت إليهم قائله بوجةِ بشوش ٠٠٠٠٠صباح الخير !!!
إنتفض قلب ياسين لرؤية طفلهِ البريئ وأيضاً لرؤية مليكتة التي غاب عنها ليلة أمس لمبيته عند ليالي،،،
إرتمي الصغير علي أباه بسعاده وهو يلاغي ويهمهم له ،،إلتقطهٌ ياسين بقلبٍ يتراقص وهو يٌردف٠٠٠٠٠٠يا صباح الفل والورد علي أحلا عيون في الدنيا كلها
وأكمل بدلال وهو يقبلهْ٠٠٠٠٠قلب بابي القمر إللي خلي حياة بابي جنه من وقت ما نورها !!!
ضحك الصغير بسعادة لدلال أبيه لهْ
كانت تشاهد زوجها وهو يٌدلل صغيرهما بسعاده وضعت يدها علي ظهرهِ وتحسسته بحنان قائله٠٠٠٠٠صباح الخير يا ياسين !!!
رفع بصرة إليها بعيون مٌتفحصه لكل إنشٍ بوجهها الصابح وتحدث بحنان٠٠٠٠صباح الفل يا حبيبي !!!
مد عز يده ليلتقط منه الصغير مٌداعباً إياه٠٠٠٠٠حبيب جدو الندل إللي جري علي أبوة الاول !!!
حدثته منال بدعابه٠٠٠٠٠أومال عاوزه يجيلك إنتَ قبل بباه ؟؟
حملت مليكه أنس وقبلته وهي تحدثه ٠٠٠٠فطرت يا حبيبي ؟؟
أجابها بسعادة ٠٠٠٠٠نانا عملتلي الكورن فليكس بتاعي وأكلته وبابي خلاني أكلت بيضه ومش كٌنت حابب بس هو وعدني إني لو أكلتها هيخرجني بكرة أنا وهو وحدنا !!!
ثم نظر إلي ياسين وتحدث٠٠٠٠صح يا بابي ،،مش إنتَ وعدتني ؟؟
إلتقطه ياسين من بين أحضان مليكه وأجلسه فوق ساقيه وتحدث بحب وهو يناوله قطعة توست مغطاة بالعسل ويقربها من فمه ٠٠٠٠٠إكيد طبعاً بس لو حبيبي أكل قطعة التوست دي هحبه أكتر وهخرجه أكتر وأكتر !!!
إبتسم لهٌ الصغير وقضم الطعام بفمه من يد ياسين !!!
نظر لها بحب وحدثها ٠٠٠٠واقفه ليه يا حبيبي أقعدي !!
جلست بجواره ،،نظرت لها منال التي كانت تحتضن الصغير وتقبله بسعادة قائله ٠٠٠٠٠أخدتي ميعاد من دكتور عز علشان تروحيله قبل السفر يا مليكه ؟؟
هزت رأسها بإيماء وأجابت٠٠٠٠٠٠أه يا طنط بكرة إن شاء الله وهروح أنا وليالي !!!
نظر عز إلي مليكه وتسائل٠٠٠٠٠خير ماله حبيب جدو ؟؟
أجابته بطمأنه ٠٠٠٠٠رايح متابعه علشان أسنانه يا عمو !!
نظر طارق إلي ياسين وتحدث بحديث ذات مغذي٠٠٠٠إنتَ ليه ماتفكرش تتدخل في المصالحه الفلسطينيه ولم الشمل يا ياسين ؟؟
نظر لشقيقهِ بإستغراب فأكمل عز حديث طارق ساخراً٠٠٠٠٠والله يا أبني عندك حق،، ما هو اللي يقدر يقنع الضراير يشتركوا في تربية إبنه ويخليهم رايحين جايين مع بعض هما وولادهم مش بعيد إنه يقدر علي الشيطان نفسه !!!
ضحك الجميع وتحدث طارق ٠٠٠٠ده مش بعيد لو أتدخل في مباحثات السلام يخلي إسرائيل تنسحب من الأراضي الفلسطينية وتكتب للفلسطينيين إعتذار كمان،،
ضحكت مليكه وضحك الجميع على خفة ظل عز اللامتناهيه
فتحدثت ثريا٠٠٠٠٠قل أعوذ برب الفلق يا حضرات !!!
حين أكملت منال ٠٠٠٠٠إهدي أنتَ وأبنك كده وسيبوا إبني في حاله،، دأنا ماصدقت الأمور هديت وليالي ربنا هداها ونفسيتها بقت في السما من وقت ما بدأت تهتم بعز الصغير،، وكمان بدأت تحضر تمرينات ولادهم مع بعض هي ومليكه وجيجي
وأكملت بإهتمام وهي تنظر إلي عز ٠٠٠٠٠المهم هنسافر شرم أمتي بالظبط علشان نجهز حالنا ؟؟
أجابها عز ٠٠٠٠٠شوفي إنتي وثريا الوقت المناسب ليكم وأنا وياسين وطارق وعٌمر نظبط أجازاتنا بناءً عليه وأحجزلكم تذاكر الطيران !!!
نظرت منال إلي ثريا وتحدثت٠٠٠٠٠أيه رأيك في بداية الإسبوع يا ثريا بيتهيألي مناسب للكل ؟؟
تنهدت ثريا وظهر الحزن فوق ملامحها وأردفت ٠٠٠٠٠اللي تشوفيه يا منال !!
إنفطر قلب عز حين شاهد ذلك الحزن المرسوم علي وجهها وتسائل٠٠٠٠٠مالك يا ثريا،،،فيه حاجه مزعلاكي ؟؟
نظرت إليه بحزن وأردفت٠٠٠٠٠البنات مش عاوزين يسافروا معانا يا سيادة اللوا ،،يسرا قالتلي إنها مش هينفع تيجي علشان شغل سليم،، مع إن ولادها زعلانين جداً ونفسهم ييجوا معانا زي عوايدهم،،،
ونرمين وأمورها إللي إتلغبطت ومبقتش عارفه جرالها أيه ،،حتي زيارتها ليا لما منعتها وبقت يدوب تكتفي بالتليفونات ،،،لدرجة إنها لما بتوحشني أنا اللي بقيت أروحلها !!!
حزن عز لأجلها ونظر إلي ياسين وطارق اللذان ظهر حزنهما داخل عيناهم وأيضاً مليكه التي كست غشاوة من الدموع لأجل تلك الأم الحزينه قليلة الحظ،،،
نظرت مليكه لزوجها بألم أمسك يدها وربط عليها بحنان
ثم بادر بالحديث وهو ينظر إلي ثريا بحنان٠٠٠٠٠ماتزعليش يا أمي، أنا هكلم يسرا وإعتبريها خلاص مسافرة معانا إن شاء الله
إنفرجت أساريرها قائله بسعادة٠٠٠٠ياريت يا ياسين،، هي بتحبك أوي وبتقتنع بكلامك وأكيد إن شاء الله هتوافق،،،
وأكملت بإنتشاء ٠٠٠٠وكلم نرمين هي كمان وأقنعها يا حبيبي !!!
نظر لأبيه ولطارق وتحدثَ ببرود٠٠٠٠نرمين ما تضغطيش عليها يا أمي،،جايز يكون جوزها مابيرتحش في السفر معانا،،وبعدين نرمين من زمان وهي حابه تبعد فاياريت تسييها علي راحتها !!!
تنهدت بإستسلام قائلة٠٠٠٠٠طب حاول معاها بردوا يا ياسين يمكن تقدر تقنعها هي كمان ؟؟
رد عز رافعاً الحرج عن ياسين ٠٠٠٠أنا هكلمها بنفسي يا ثريا !!
إبتسمت له بسعادة وتحدثت٠٠٠٠متشكرة أوي يا سيادة اللوا،،ربنا يخليك ليهم !!!
إبتسم لأجل سعادة حبيبته وهز لها رأسهٌ بإيماء !!!!
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
بعد مرور إسبوع !!!!
كانت جميع العائله متواجده داخل فيلا بمدينة شرم الشيخ حيث إستأجر عز فيلتان بجانب بعضهما ،،فيلا إلي ثريا ويسرا وزوجها وأطفال رائف
والفيلا الأخري لعائلته ومليكه المٌتواجده بجانب زوجها
كانت مليكه ويسرا وليالي وجيجي تسبحن داخل البول الخاص بالفيلا تحدثت ليالي إلي يسرا بتساؤل٠٠٠٠٠أخبارك أيه مع سليم يا يٌسرا ؟؟
أجابتها يٌسرا بسعادة ٠٠٠٠٠الحمدلله يا ليالي سليم ده هدية ربنا ليا أنا وولادي !!
ردت عليها مليكه٠٠٠٠٠إنتي كمان إنسانه جميله يا يٌسرا وتستاهلي كل حاجه حلوة !!
إبتسمت لها يٌسرا بحنان
نظرت لها جيجي بتساؤل ٠٠٠٠ياتري مبسوطه في أسوان يا يٌسرا وقدرتي تتأقلمي هناك إنتي والولاد ؟؟
أجابتها بإبتسامه٠٠٠٠٠جدااااا يا جيجي،،بجد مش قادرة أقولك علي كم الراحة النفسيه والهدوء اللي موجود في المدينه دي ،،وده طبعاً يرجع لناسها الطيبين وقلوبهم الصافيه إللي بتنشر حواليهم السلام النفسي للجميع !!!!
نظرت ليالي إلي مليكه وتحدثت بإهتمام٠٠٠٠مليكه،، الدوا بتاع عز المفروض يتاخد بعد شويه !!
إبتسمت مليكه وتحدثت ٠٠٠٠٠ياسين عارف الميعاد وهيدهوله يا ليالي !!!!
ردت بإهتمام ٠٠٠٠خلاص أنا هطلع أشوفه وأتأكد أنه فاكر !!
هزت لها رأسها بإيماء وأجابتها ٠٠٠٠٠أوك يا لي لي،،ومعلش أبقي إتأكدي إن طنط منال غيرتله البامبرز !!!!
أمائت لها بإيجاب وخرجت من المسبح حين نظرت يٌسرا إلي مليكه وجيجي وتحدثت بإنبهار٠٠٠٠هي مين إللي خرجت دي يا بنات ؟؟
ضحكتا إثنتيهم وأجابتها جيجي ٠٠٠٠ليكي حق تستغربي طبعاً،، أنا عن نفسي ساعات بقعد متنحه قدامها وقدام تصرفاتها وأبقي مش مصدقه إللي هي بتعمله !!!!
أجابتهم مليكه بحكمه٠٠٠٠٠مستغربين ليه بس،،علي فكرة بقا،، ليالي حد كويس جداً وجواها بذرة طيبه وأصيله لكن كانت تايهه مش لاقيه مرساها ،،،،
والسبب في كدة طريقة نشأتها وتربيتها،،، واللي عقد الأمور أكتر مساندة طنط منال ووقوفها معاها طول الوقت معتقدة إنها بكدة بتحميها،،،لكن للأسف وقوفها ده كان زي السد المنيع اللي ذود الفجوة وبَعد بينها وبين ياسين ،،،،
وأكملت بتفسير٠٠٠٠٠٠٠لكن لما طنط منال بعدت وسابتها منها لياسين،،ياسين قدر يوجها صح وهي أستجابت،،،وده يدل علي معدنها الأصيل ونبتتها الصالحه !!!!
نظرت يٌسرا إلي مليكه وتحدثت بفخر٠٠٠٠٠إنتي إزاي جميله أوي كده يا مليكه،،بحييكي جداً علي التصالح النفسي إللي جواكي ومخليكي واقفه قدامنا تدافعي عن ضرتك وتخلقيلها أعذار !!!
إبتسمت لها وأكملت ٠٠٠٠دي شهادة حق يا يسرا ولازم أقولها !!!
تسائلت يٌسرا بإستفسار٠٠٠٠طب وموضوع هوسها بالشوبنج وعمليات التجميل نسيتها هي كمان ولا أيه ؟؟
ضحكت مليكه وأجابتها٠٠٠٠لا طبعاً مبطلتش،،،لان ده طبع وخلاص إتطبعت بيه ومن المستحيل نسيانه،،، لكن بصراحه خفت عن الاول كتير وأجمل ما في الموضوع إنها قدرت توازن حياتها،،
وأكملت مٌفسرتاً٠٠٠٠٠٠بمعني إنها بتعمل الحاجات إللي بتسعدها وتبث الثقه في نفسها وفي جمالها،،،وفي نفس الوقت بتابع تمرينات ولادها وبتقعد معاهم تشاركهم إهتمامتهم، ،،
ده غير إهتمامها بعز الصغير إللي خلي نفسيتها في السما ،، وكل ده خلي ياسين يبصلها بنظرة تانيه وبقي يعاملها بطريقه مٌرضيه جداً بالنسبالها وده حسن كتير من نفسيتها وأداها ثقه بنفسها بعد ما كانت بدأت تدخل في إكتئاب !!!
بادرت جيجي بسؤال مليكه بإهتمام ٠٠٠٠٠٠بس بصراحه كدة يا مليكه وبدون زعل،،مبتغريش جواكي من فكرة إن فيه ست تانيه بتشاركك جوزك ؟؟
أجابتها بصدق٠٠٠٠أبقي بكذب عليكي لو قولتلك الموضوع عادي ،،،بالعكس،،،، الموضوع صعب جداً بل ومميت علي الأقل بالنسبالي،،، لدرجة إن فيه أيام ياسين بيكون بايت فيها عند ليالي بقضيها طول الليل صاحيه ودموعي علي خدي وبموت من مجرد فكرة إنه مٌمكن يكون نايم جنبها وواخدها في حضنه،،،
وأكملت بيقين وإيمان٠٠٠٠٠لكن برجع أستغفر ربنا وأقوم أتوضي وأصلي وأسأل ربنا الثبات ،،،وأدعيله أنه يقويني علشان أقدر أقف جنب جوزي ونربي ولادنا في جو هادي ومريح،،،وسبحان الله ربنا فعلاً بيربط علي قلبي وبهدي وبقدر إني أكمل
واكملت بتعقل ويقين٠٠٠٠فيه ناس بتتكتب عليهم ظروف معينه ولازم يتقبلوها ويكملوا في طريقهم علشان الدنيا تستمر !
وأكملت بإبتسامة عشق٠٠٠٠٠وبصراحه بقا ياسين راجل يجنن ومفيش زيه،، حنين ورومانسي لأبعد الحدود ،،،
وبيعاملنا إحنا الإتنين بما يرضي الله ومدي لكل واحده حقها فيه كأنها هي لوحدها إللي مراته،،يعني أنا مثلاً عمري ما حسيت إن حقي في ياسين ناقص بالعكس،،، غير بس موضوع إنه بيبات عندها وده مٌمكن نمشيه ونعتبر إنه بيكون عندة شغل مثلا أو مسافر وأهي الدنيا بتمشي !!!
كانت يٌسرا وجيجي تستمعان لها بإحترام وأعجاب علي عقليتها المتزنه وسلامها النفسي والداخلي !!!
أما ليالي التي وقفت تحمل الصغير بحب وسعادة وهي تداعبه وبدورةِ الصغير يهمهم لها بسعاده ممسك بوجهها بحب،،،وذلك بعدما أعتطه الدواء الخاص بتقوية العظام ليساعدة في بروز أنيابه ،،،
إقترب منها ياسين وحاوطها بذراعه بإهتمام وحب قائلاً ٠٠٠٠٠أيه يا حبيبتي منزلتيش المايه ليه ؟؟
أجابته بسعادة وهي تهدهد الصغير ٠٠٠٠٠الولد الشقي ده وحشني وقولت أقعد ألاعبه شويه !!!!
إبتسم لها وأكملت وهي تطلق تنهيدة مٌحمله بالثٌقل ٠٠٠٠تعرف يا ياسين، ،إنا أكتشفت إني ضيعت مني فرص ومشاعر حلوة أوي كان ممكن أعيشها مع ولادي،،وأكتشفت كمان إني كان ممكن أعمل كل اللي نفسي فيه وف نفس الوقت أتابع ولادي وأقرب منهم !!!
إبتسم لها وأكمل ليخفف عنها٠٠٠٠٠وأديكي يا ستي بتعوضيه في الأستاذ عز،،،
ثم غمز لها بعينه وأكملَ ٠٠٠٠ وعلي فكرة بقا إحنا لسه فيها،،أيه رأيك نجيبلنا نونو جميل كده ونعيش معاه إللي فاتنا كله !!!!
ضحكت بسعادة وأجابته٠٠٠٠٠ماخلاص يا ياسين الوقت فات وعدي !!!
أجابها بمداعبه ٠٠٠٠مين قال كده،،دانتي لسه في عزك ومجدك يا ليالي هانم !!!!
نظرت له بحب وعيون سعيدة وتحدثت ٠٠٠٠حقيقي يا ياسين،،لسه بتشوفني حلوة بعيونك زي زمان !!!!
أجابها بإبتسامة حنون٠٠٠٠٠مش أنا بس إللي بشوفك حلوة ياليالي،،،، الدنيا كلها بتشوفك أجمل ست في الكون ده كله لإن إنتي فعلاً كده !!!!
تنهدت بإنتشاء وسعادة ودبت بروحها الثقه من جديد من حديث زوجها العذب لها !!!!
بعد قليل كان جميع الرجال يقفون بالحديقه أمام المشاعل الخاصه بشواء اللحوم ،،،كان ياسين مٌمسك بيدة مروحة التهويه ويحركها بحرفيه فوق اللحوم لعملية نضوجها ،،،،
أما النساء كٌن يجلسن حول طاولة الطعام الطويله المرصوص فوقها بعض أنواع المٌقبلات والسلطات ينتظرن رجالهن ليحضروا لهنَ الطعام
أمسكت مليكه بعض الخبز وغرسته في صحن به سلطة الطحينه وأكلتها !!
وجهت ثريا لها الحديث ٠٠٠٠٠أصبري يا حبيبتي لما يخلصوا المشاوي وكلي بالمرة !!!
أجابتها ٠٠٠٠٠جعانه جداً يا ماما وبجد مش قادرة أصبر !!!!
أمائت لها بتفهم قائله٠٠٠٠ده من الرضاعة يا حبيبتي !!!!
كان ينظر إلي مليكته التي دائماً وأبدا تشغل باله وتفكيرة وجدها تلتهم بعض الخبز مما يدل علي جوعها الشديد،،،
إلتقط بعض قطع اللحم وصوابع الكفتاء ووضعهم سريعاً داخل صَحن وأسندَ مٌهمتهْ إلي طارق وذهب مٌسرعاً إليها !!!
إقتربَ عليها وتحدث٠٠٠٠٠٠أيه يا ماما للدرجادي جوعناكي ؟؟
إبتلعت لُعابها وهي تنظر لما بيدة وتحدثت ٠٠٠٠٠جعانه أوي يا ياسين !!!
وضع الصَحن سريعاً أمامها وبدأت هي بإلتهام الطعام بشهيه مفتوحه !!!
حين تحرك عٌمر إليه ووضع يده في جيب بنطالة قائلاً بإعتراض مٌصطنع٠٠٠٠٠هي بقت كده يا باشا،، حتي الكفته لما بقت بالوسايط في البلد دي !!!!
إنفرط الجميع من شدة ضحكاتهم علي كلمات عٌمر
حين وضع ياسين يده فوق كتفه ونظر له نظرة ذات معني وأجابه بدٌعابه ٠٠٠٠٠أه بقت كدة يا حبيبي،،،عند سيادتك أي إعتراض ؟؟
رفع يداه مُستسلماً وأجابه٠٠٠٠٠وأنا أقدر يا باشا،،،وحش المخابرات يعمل إللي هو عاوزة وأحنا نشجع ونصفق تصفيق حار كمان !!!
رد ياسين٠٠٠٠أيوة كده يا حبيبي أظبط الأداء !!!
ثم نظر لحبيبته وهي تأكل بشهيه مفتوحه وتنهد بسعادة !!
تمللت أيسل بدلال وتحدثت إلي والدها ٠٠٠٠٠يلا بقا يا بابي أنتوا جوعتونا أوي أنا كمان جوعت كتير !!!
تحدث وهو يتحرك إلي مكان الشواء ٠٠٠٠٠حالاً يا قلبي الأكل هيكون جاهز !!!
وبعد قليل كان الجميع مجتمع فوق الطاولة يتناولون طعامهم ويتسامرون بالأحاديث الشيقه
تحدثَ عز إلي سليم ٠٠٠٠٠أخبار السياحه في أسوان أيه يا سيادة القبطان ؟؟
أجابه سليم بإحترام٠٠٠٠٠الحمدلله يا سيادة اللوا ،،السياحه مريحه حالياً لإننا في الصيف وأسوان معروف موسم الشغل فيها بيكون في الشتا،،،
وأكملَ ٠٠٠٠٠إن شاء الله أجازة الشتا هتقضوها معانا في أسوان ومش هنقبل أعذار طبعاً !!!!
أماءَ له عز برأسه ثم نظر إلي يٌسرا بحنان قائلاً٠٠٠٠٠٠وحشتيني أوي يا يٌسرا وبجد بٌعادك فرق معايا جداً وأفتقدت صباحك وفنجان القهوة إللي كنت بشربه من إيدك،،
وأكملَ بحب٠٠٠٠٠٠بس عزائي الوحيد إنك عايشه مبسوطه مع راجل محترم صاينك وصاين أولادك،،وهقول أيه هي دي سنة الحياه !!
وضعت ثريا يدها علي يد إبنتها الجالسه بجوارها وأبتسمت لها بحنان،،نظرت لها يسرا وقبلت يدها ثم نظرت إلي عمها وتحدثت ٠٠٠٠تسلملي يا حبيبي أنا كمان والله مفتقداكم كلكم بس زي حضرتك ما قولت،،، سنة الحياه !!!
تحدثت ليالي٠٠٠٠٠ياريت كانت نرمين هي كمان جت ،،كانت لمتنا كملت !!!!
تنهد عز وتوجعت ثريا وأكملا طعامهم جميعاً وسط الاحاديث المثمرة !!!!
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
بعد قليل كان ياسين يقف أمام البحر توجهت يٌسرا إليه وتحمحمت خجلاً ثم تحدثت٠٠٠٠٠أنا متشكرة جدا يا ياسين إنك سمحتلي أجي معاكم أنا وولادي الرحله دي،، لأني بجد كنت محتاجه أحس إني لسه ليا مكان وسطكم،،مع إني عارفه إنك لسه زعلان مني !!!!
نظر لها بإبتسامة حانيه وتحدث٠٠٠٠٠تبقي متعرفيش غلاوتك عندي ولا تعرفي إنتي أيه بالنسبالي يا يٌسرا،،،
يا بنتي إنتي مش بنت عمي وبس،، إنتي فعلاً أختي ،،
وأكملٌ مٌفسراً٠٠٠٠٠٠أنا بس زعلت منك وقتها علشان متعود منك دايماً علي الصراحه والوضوح.،،ماتوقعتش الموضوع مش أكتر،،،
وأكمل بأسي٠٠٠٠٠ واللي ضايقني أكتر إن موقفي مع مليكه كان وحش جداً،،،إنتي متخيله ظابط مخابرات مراته تكتشف فيديو علي تليفونه كله إهانه وسب لشرفها ،،،والمفروض إن أنا أقف وأبررلها إن جوزها سعادة ظابط المخابرات إللي خاربها مش عارف محتوي فيديو موجود علي تليفونه !!!!!
بجد موقفي كان وحش جداً قدامها ،،،، حتي مليكه شكت إني عارف الكلام وساكت وبرغم إني زعلت منها وقتها وعنفتها،،، إلا إني عذرتها في تفكيرها لأنه مش من المنطقي إني أكون مش عارف محتوي فيديو موجود علي فوني !!!
ثم زفر بضيق وأكملَ٠٠٠٠٠ما علينا،، إنسي إللي حصل وخلينا ننبسط بأجازتنا ونصفي فيها ذهننا ،،،المهم يا حبيبتي طمنيني عليكي،، أخبارك أيه مع سليم ؟؟
إبتسمت علي ذكر إسم فارسها النبيل وبدأت بقص أخبارها لأخيها التي لم تلدهٌ أمها !!!!
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
ليلاً !!!!!!
كانت تتمشي هي وعاشق عيناها علي شاطئ البحر
فتحدثت وهي تنظر لهٌ بهيام٠٠٠٠بتحبني يا ياسين ؟؟
بادلها نظرتها وأجابها ٠٠٠٠٠أيه السؤال الغريب ده يا مليكه،،أنتي أكيد عارفه الإجابه من غير ما أقولها !!!
أجابتهٌ بعشق ٠٠٠٠٠عارفاها بس دايماً بحب أسمعها وأشوف شفايفك وهي بتنطقها !!!!
أجابها ٠٠٠٠٠وأنا عمري ما هبطل أقولها يا مليكه ،،وحتي لو الظروف اللي حوالينا منعتني أقولها لبعض الوقت بشفايفي،،،أكيد هتشوفيها وتحسيها في نظرة عيوني ليكي ♡
تحدثت إليه وهي تشدد من إحتضانها لذراعه بتملك٠٠٠٠أنا أمتي حبيتك الحب ده كله،،أمتي درجة عشقي ووله حبي ليك وصل للمرحله دي ؟؟
وأكملت٠٠٠٠٠٠تعرف يا ياسين إن حبك خلاني أفكر وأسأل نفسي،،، هو أنا فعلاً حبيت قبلك ؟؟
وإجابتي علي نفسي كانت أكيد لاء،،،،لأن المشاعر والأحاسيس اللي بحسها في حبك عمري ما عيشتها غير وأنا في حضنك ومعاك وبس !!!!!
كانت عيناه تطلق لمعه بارقه من شدة سعادته بعشق مليكته التي وأخيراً إمتلك كل جوارحا وما فيها ♡
تنهد بإنتشاء وتحدث بسعادة٠٠٠٠٠٠أقولك علي سر ؟؟
هزت رأسها بإيماء فأكمل هو ٠٠٠٠٠زمان ،،،قبل ما ربنا يرضي عليا ويجعلك من نصيبي ويرجعك لحضني،،،كنت بدعيله إن يكون لي نصيب فيكي وتقفي قدامي وتقوليلي بحبك يا ياسين وأشوف جوة عيونك درجه من العشق محدش غيرنا قدر يوصلها ،،،
وأكملَ بعيون عاشقه ٠٠٠٠٠وكنت بقول لربنا إني مستعد بعد اللحظه دي أسلم روحي للموت وأنا راضي جداً ومبسوط !!!
نطقت سريعاً ٠٠٠٠بعد الشر عنك يا حبيبي !!!
وأكملَ هو بعيون عاشقه مغيمة بغشاوة دموع حنين وأبتسامه هادئه ٠٠٠٠٠لكن دالوقتي باستسمح ربنا وبدعيله إنه يديني عمرين علي عمري علشان أعيشهم جوه حضنك ♡
وأكملَ٠٠٠٠٠٠حبك خلاني أطمع في الدنيا وأتمسك أكتر بيها يا مليكه ♡
إبتسمت لهٌ بحنان وعيون عاشقه٠٠٠٠بحبك يا ياسين،،بحبك وكل يوم بحبك أكتر لدرجة إني مش عارفه هوصل بحبك لفين تاني ♡
إبتسم وتحدث إليها بدعابه٠٠٠٠٠٠طب يلا بينا نرجع علشان كلمة تانيه منك وجوزك المحترم الهيبه ده هيتقبض عليه بتهمة فعل فاضح في الطريق العام !!!!!
ضحكت بإنوثه أهلكت حصونه وتحركت بجانبه عائدين إلي باقي عائلتهم !!!
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
في صباح اليوم التالي !!!
عند شريف وعلياء كانت تستقل بجانبه السيارة وهي تحتضن طفلها الرضيع بعنايه في طريقهما إلي سٌهير ليعطيها الطفل ويذهبان هما لأعمالهما
تحدثت علياء بإعتراض مٌصطنع٠٠٠٠٠يعني كان لازم يا حضرة الباشمذيع المحترم تقبل بشغلك في القناه التلفزيونيه دي ؟؟
وأكملت ٠٠٠٠ما كنا مرتاحين ومكتفيين بشغلك في الإذاعه بالليل،،دالوقتي سيادتك بقيت بتشتغل صبح وليل ،،
وبدل ما كان زمانك قاعد الصبح ب كارم بقي الولد متشحطت معانا ورايح جاي عند ماما إللي إحنا مغلبينها معانا !!
نظر لها بإستنكار وتحدث ٠٠٠٠قاعد ب كارم،،،تكونيش فاكرة نفسك متجوزة دادة فلبينيه ،،،
ثم أكملَ مٌداعباً إياها٠٠٠٠٠ ثم أنا ليه شامم ريحة قر ونبر من بين كلامك ؟
تحولت هيئتها وحدثته ٠٠٠٠٠قرررر،،، وأنا أقر عليك ليه إن شاء الله ناقصه شغل ولا ناقصه شغل ،،أصبر عليا بس كام سنه كده وأنا هوريك إسم علياء المغربي هيكون أيه في عالم المحاماه !!!
أجابها بدعابه ٠٠٠٠٠أديني مستني يا حضرة المحاميه الواعدة يعني إحنا هنروح من بعض فين ،،وبعدين علي فكرة بقي ماما ما صدقت تشريف الاستاذ كارم ليها كل يوم،،
ده اليوم اللي مبيكونش عندك شغل فيه وتقعدي بيه في البيت بيحصلها إكتئاب !!!!!!
إبتسمت بحب وتحدثت٠٠٠٠٠طنط سٌهير دي حنية الدنيا كلها فيها،،،بجد يا شريف أنا وكارم محظوظين جداً بوجودها في حياتنا !!!!!
أجابها بدعابه٠٠٠٠٠يعني إنتي وأبنك محظوظين بيها هي بس يا حضرة الباشمحاميه ؟؟
فكت حزام أمانها وإقتربت منه ووضعت يدها فوق وجنته وقربت شفاها من شفاه ووضعت لهٌ قٌبله جانبيه ♡
نظر لها بحب وتحدث ٠٠٠٠٠تعرفي إنك أجمل حاجه حصلتلي في حياتي كلها ♡
نظرت لهٌ بعيون عاشقه وتحدثت ٠٠٠٠وأنتَ أجمل حلم حلمته ونسجت خيوطه من خيالي وعيشت جواه،،، وفجأة الزمن قرر يهدية ليا !!
ورجعت مكانها وساعدها هو بربط حزام الامان لأمانها هي وطفلها ونظر لها بعيون عاشقه وتحدث ٠٠٠٠٠بحبك يا عاليا ♡
◇◇◇◇◇¤◇◇◇◇◇
داخل مدينة شرم الشيخ !!!
كان يجري وينظم أنفاسه وسط جميلتيه وهم يمارسون رياضة الجري منذ الصباح ،،ثم توقفوا جميعاً وبدأوا بالرجوع إلي مسكنهم ،،،
لف ذاعيه حول خصر إثنتيهم بتملك ونظر لهما وتحدث مٌداعباً إياهم ٠٠٠٠٠هو فيه كده ،،طب بذمتكم مش أنا أكتر راجل محظوظ في الدنيا دي كلها،، متجوز أجمل وأشيك وأرق إتنين ستات في الدنيا !!!!
إبتسمت إثنتيهم برضي وتحركا بجانبه حتي وصلا لمقر الفيلا وجدوا الجميع يجلسون بإنتظارهم ليتناولون وجبة الفطار
قبل إنتهاء الأجازة بيوم كان الجميع يجلس ليلاً يتسامرون ويتبادلون الاحاديث وفجاة أتت يسرا علي عجل ويبدوا علي وجهها القلق
جلست بجوار والدتها وتحدثت ٠٠٠٠ماما ،،
نظرت لها ثريا بقلق فأكملت يٌسرا٠٠٠٠علي إبن نرمين تعبان أوي !!!
إنتفضت ثريا وأرتعب داخلها علي حفيدها وسألتها٠٠٠٠تعبان إزاي يا يسرا ؟؟
نزلت دموع يٌسرا وتحدثت٠٠٠٠معرفش يا ماما أنا كنت بكلم نرمين بطمن عليها لقيتها منهارة وقالتلي ان الولد سِخن جدا منهم من يومين وجريوا بيه علي المستشفي، وبعد التحاليل والأشعه قالولها ان الولد عنده مرض نادر ومحتاج عمليه ويغير دمه كله،، والعمليه مكلفه جداً هتتعدي ال 30 مليون ولازم تتعمل في ألمانيا !!
وقف عز وتحدث إلي ثريا مٌطمئناً إياها٠٠٠٠متقلقيش يا ثريا أنا مش هسيبها،،، وهسفرلها الولد حتي لو أتضربت إني أبيع كل ما أملك !!!!
ثم حولَ بصرةِ إلي ياسين وطارق وتحدث٠٠٠٠ياسين إحجزلنا طيارة علشان هنرجع إسكندريه إنهاردة
وأنت يا طارق أعمل cash out ،،، حالاً
وقفت منال سريعاً وأتجهت إلي ثريا الباكيه وأخذتها داخل أحضانها وطمئنتها٠٠٠٠٠متقلقيش يا ثريا ان شاء الله الولد هيبقي كويس !!!
أما مليكه التي تملكها الشعور بالرعب والذنب بدأ يتاكل من قلبها خوفاً من فكرة أن يكون هذا هو رد دعوتها وحقها من نرمين،،
نعم هي لجأت إلي الله ودعته من حرقة قلبها وشعورها بالظلم والإفتراء الذي وقع عليها منها ،،ولكنها لا تريد أية إيذاءً لأحد،، وخصوصاً ذلك الطفل الجميل التي تكن له معزة خاصه !!!
صعد لها ياسين غرفتها وهي تلملم أشياء أطفالها إستعداداً للمغادرة ،،وقف بجانبها وتحدث٠٠٠٠أنا عارف إنها ظلمتك بس بطلب منك تسامحيها علشان خاطر الولد وتدعيله،،،وياريت متزعلي

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قلوب حائرة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى