روايات

رواية حياتي جنان الفصل الخامس 5 بقلم راندا الشرقاوي

رواية حياتي جنان الفصل الخامس 5 بقلم راندا الشرقاوي

رواية حياتي جنان البارت الخامس

رواية حياتي جنان الجزء الخامس

حياتي جنان
حياتي جنان

رواية حياتي جنان الحلقة الخامسة

حافظ بأدب.. عمار ممكن تجي شوية اتكلم معاك في موضوع من فضلك
عمار بأدب… حاضر
علاء الدين بإحترام…. اقعد معاكم أو سر مش عايزين حد يسمع غير انتوا الاتنين
حافظ بحنان … العيله مش في بينهم أسرار ي علاء الدين
علاء الدين باحترام … تسلم ي بابا
شروق بتفاهم…. يلآ ي حافظ اتكلم أو اتكلم أنا
حافظ بأدب.. لأ أنا هتكلم أنتي أسمعي
عمار بغرابة… في إيه حد يفهمني
حافظ بتفاهم… ي عمار أنت كنت مسافر من وقت والحمدلله جيت بعد وقت إيه رأيك تلقى بنت كويسة وبنت ناس وتعملها شريكة في حياتك أيام المستقبل
علاء الدين بفرح… الله يعني قصدك ي بابا أنه عمار يتزوج ونعمل فرح وأغاني وتجهيزات كتير حلو الكلام ده
شروق بتفاهم.. أه صح بس لما أخوك يلقي اللي قلبوا ينادي ليها
حافظ بأدب… كلام أمك صح الصح
أنت ي عمار رأيك مين تتزوج في بنات عمك وبنات خالك وفي ناس غريبة
عمار بخجل… أفكر وأرد عليك ي بابا علشان ده قرار حياة فاهم
حافظ بأدب… تمام بس في أيام قريبا علشان أنت بتسافر والإجازه بتروح في غمضة عين
علاء الدين بإحترام… بنت عمي محمد والله العظيم جميله وطيبه اووووى واحسن بكتير من الغريب إيه رأيك تخطوف نظره وتشوف
عمار بغرابة… ازاي يعني
علاء الدين بأدب… يعني تجي تسلم على عمك وعندهم هتلاقيها قاعده تسلم عليها عادي لو عجبتك تمام لو لأ براحتك
عمار بغضب… لأ ومش تقول كدا تاني لي فاهم
علاء الدين … حاضر آسف بس حبت أسعدك
عمر برجوله… أنا أقولكم في إيه هو نهارده راح عند بيت خالي ويمكن خاطف نظره من عندهم أه مين يعرف أنا قولت اللي جي في بالي ومش خايف ههههههه ههههههه
علاء الدين بجد… والله صح ما عارف كيف راح من بالي
قولي بس حنين دخلت قلبك ازاي
عمار بخجل.. لأ مافيش كده اسكتوا بلاش كلام كتير
عمر بضحك… طب بكره نروح نتقدم ل رانيا علشان عمار يتزوج في أول الإجازة
عمار بلهفة… بصوت عالي لأ أنا مش بصيت ل رانيا خالص علشان كانت عيني مش بشيلها من حنين
حافظ بضحك… هي الحكاية كده وأحنا مش عارفين ي عمار
عمار بخجل… أنا قولت إيه
شروق بتفاهم… أنا مش سمعت حاجه خالص في حد سمع عمار اتكلم أصلا ي علاء الدين
علاء الدين بضحك… لأ
عمر برجوله… كفايه كده بلاش تضيع الأيام منك وأنت في الخجل قاعد تمام كل اللي هنا اهلاك وناسك محدش غريب
شروق بفرح… برافو عليك كده الراجل ي اما بلاش أهو ده
عمر باحترام… تسلميلي يارب العالمين
حافظ بأدب… بكره إن شاءالله نروح على بيت أحمد الراجل مش غريب ونطلب البنت منه وكدا الفرح يدخل البيت بس الأيام اللي راحت كلها اشتاقت فيها ل عمار كتير اووووى
شروق بأدب… أروح اكلم أحمد اقولو
حافظ بضحك… لأ خليها مفاجأة تكون أحلى ماشي
عمار بخجل… بس أنا مش هروح معاكم
حافظ بأدب… لأ كده عيب ماينفعش يمكن يقولوا نحنا جبرين عليك
شروق بتفاهم… صح لأن هو إمبارح راح والزواج كلها الناس بتتزوج مش غريبة أو عيبه هي أصلا ده شرعي ربنا
علاء الدين بضحك… وأنا اجي معاكم علشان اشغل أغاني
حافظ بحنان.. بس كفايه لعبة اسكت وقوم نام تمام
عمر برجوله… اسكت ي قلبي أنت اللي جايب لي نصيبي
عمار بخجل… بتقول إيه
عمر بضحك… أنا ب أغاني ليك دعوه
عمار بخجل… لأ
عمر بضحك… ابقى اسكت
في الصباح في بيت أحمد كلهم مع بعض كل واحد راح مكان مختلف عن التاني
حسين باستعجال… يلآ ي ماما الوقت راح اووووى عندي محاضرة في الكلية بسرعه أعملي
فطور هموت من الجوع
رانيا بلطف… سلام حنين سلام بابا أنا رايحة المدرسة
الأب أحمد بحنان… لأ مش ينفع تروحي من غير اكل ي رانيا
حنين بلطف… أكيد اقعدي لحد ما تفطري
رانيا بلطف … لأ لأن اصحابي بره قاعدين مستنين
الأب أحمد بحنان… طب اشتري إيه حاجه تكليها خدي فلوس اكتر أمسكي
رانيا بأدب… تسلم ايدك بابا
الأب أحمد بحنان… ربنا يوفقك يا رب أنتي والزيك قادر ياكريم
حنين بلطف.. أمين يارب العالمين
دينا بحنان أهو الفطور اتفضلوا يلآ ي حسين افطر علشان مش تتأخر.؟
حسين بأدب… حاضر تسلميلي ي ماما اكل بسرعه كبير وبعدين مسك الشنطه وماشي مستعجل
الأب أحمد بحنان… أنت أكيد هتبقى في حديقة البيت ي حنين مع الحصان والببغاء مش كده
حنين بلطف… لأ نهارده كنت أنا وأحمد متفقين نروح نمشي شوية على البحر وأخد معايا الببغاء
أحمد بلطف… صح والله لي أنت عايز حاجه ي بابا
الأب أحمد… لأ بس كنت حابب اتأكد
حنين بلطف… يلآ ي أحمد خلص من أكلك خلينا نمشي.
أحمد بأدب.. حاضر ياروحي
الأب أحمد بتفاهم… ابقوا مع بعض مسكين ايد بعض وما تطولوش تمام علشان بخاف عليكم
حنين بلطف… مش تقلق ي قلبي
طالعة حنين مسك الببغاء بيت ايدها وقالت للحصان الأبيض بأي
والببغاء كمان يقول بأي وبعدين مشيت حنين وأحمد والببغاء
في بيت حافظ علاء الدين وعمر عملين صوت للبيت وحتى قاعدين مع عمار في الاوضة بيلبسوا وكانه رايح الفرح مش التقديم
شروق بتفاهم. … يلآ ي عمار علشان نروح نمشي كفايه تظبط في نفسك اكتر من كده خلي الباقي للفرح
عمار بخجل.. تمام بس عيالك هم اللي بيحطوا مش أنا
حافظ بأدب.. يلآ جاهزين
نزل عمار
علاء الدين وعمر رايحين الشغل
شروق وحافظ وعمار رايحين على بيت أحمد
ركبوا عربية أجرة من الشارع وبعدين

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حياتي جنان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى