رواية دموع الشمس الفصل الأول 1 بقلم آية هدايا
رواية دموع الشمس الجزء الأول
رواية دموع الشمس البارت الأول
رواية دموع الشمس الحلقة الأولى
في ذلك الصباح الجميل تشع الشمس أشعتها الذهبيه علي ذلك الوجه الملائكي
تفتح زيتونتها بأنزعاج قبل ان تسمع صوت أخاها الصارخ
سيف بصراخ:اصحي يا شااااااااااامس
شمس بأنزعاج وتضع الوساده فوق رأسها:اهو بدأنا فقره الصراخ خش علي فقره فتح الشبابيك
وبالفعل قام اخاها بفتح نافذه الغرفه
شمس بانزعاج:حلو اوي خش علي فقره شد اللحاف
نهض اخاها وازال اللحاف من عليها
شمس بتأفأف:كده تمام اوي اوي فين بقي كوبايه الم….
لم تكمل جملتها بسبب كوب المياه الذي غرقها كامله
شمس وهي تنهض من علي الفراش وتقترب من اخاها وتسلم عليها خ من وجنتيه:اهو هو دا اخويا حبيبي….تسلم يا ابو نسب
سيف وهو يلوي شفتيه: يعني الواحد لازم يعمل النشره بتاعت كل يوم عشان تقومي يلا يا حبيبتي ……وقام بدفعها تجاه المرحاض
تأفأفت شمس:استغفر الله طب الواحد يعمل فيك ايه… انا دكتوره نفسيه من المجانين بسببك
سيف بغرور:هو انتي لسه شفتي حاجه وأكمل بدراميه:وتلك مازالت البدايه يا مولاتي
شمس بغيظ:طب اطلع يا بابا روح حضر الفطار على ما اجهز
سيف:هو حد قالك أن انا الشيف اللي اهلك جبوه
شمس وهي تمسح على وجهها بنفاذ صبر:حاضر هعمل انا لنفسي اتكل بقي علي الله عايزه الحق الشغل
خرج سيف من الغرفه وتركها لكي تتجهز وتذهب الي عملها
دخلت الي الحمام واخذت حمام دافئ ثم خرجت وارتدت فستان سماوي قصير بحمالات وترتدي عليه جاكيت جينز وقامت بربط شعرها زيل حصان وارتدت في قدميها كتشي رياضي أبيض
اتجهت الى الخارج ولم تجد احد في المنزل وجدت طعام الإفطار معد وبجانبه ورقه
امسكت بها وبدأت في قراءة محتواها
_كلي كويس واتغذي عشان مجيش انفخك
الشيف سيف اخوكي
ضحكت علي كلماته وبدأت في تناول الطعام نظرت الى الساعه وجدت نفسها تأخرت على العمل …..تناولت بسرعه الطعام ثم هبطت الي اسفل واوقفت تاكسي واتجهت به الي المستشفي الذي تعمل به
وهي في طريقها اتصلت بها صديقتها المفضله
شمس: صباح الخير يا كلبوبتي
ميرا بغيظ: ولكي عين تتريقي…تصدقي انا كلبه لأني اتصلت عليكي في حاجه مهمه حصلت في المستشفى وانتي بتهزري
شمس بقلق:في يا ميرا مال صوتك
ميرا:مدير المستشفي طلب كل الدكاتره يكونوا موجدين في اوضه المكتب بعد نص ساعه
وانتي الدكتورة الوحيده اللي مجتيش
شمس:خلاص يا ميرا…. سكت الطريق هتلاقيني في وشك خبط لزق علي طول
تنهدت ميرا بغيظ: يا بنتي اتلمي انا بقول ايه وهي قاعده تهزر
شمس بتنهيده: خلاص ربعايه وهتلاقيتي ادامك
وبعد ربع ساعه وصلت شمس الي المشفي
وجدت المكان هادئ تماما
دلفت شمس الي مكتبها وطلبت احدي الممرضات
دخلت الممرضه وتدعي سحر
سحر بترحاب:اهلا وسهلا يا دوك……عامله ايه؟؟
شمس بأبتسامه:الحمد لله يا سحور
قوليلنا بقي المرضي عاملين ايه
سحر وهي تلوي فمها:علي حطه ايدك واحد قاعد في ركن وبيعيط كل ما يقرب منه حد … وواحده بتعد في الورق علي اساس انه فلوس و…..
قاطعتها شمس وهي تقول: وايه أخبار مالك
تنهدت بحزن وقالت: مش عايز يتكلم وكل ما احاول اقرب منه يمسك الشوكه اللي بياكل بيها ويحاول يغزني
ضحكت شمس وقبل ان تتكلم دخلت فتاه بعينين خضراء وشعر اشقر قصير وهجمت علي شمس وبدأت في شدها من شعرها:يا كلبه يا جذمه يا حيوانه يا سنضل يا فرده شراب معفنه
حاولت شمس ابعادها عنها ولكن بلا جدوي فهي ممسكه بشعرها بأحكام
اشارت شمس إلي سحر باحضار كوب من المياه
قامت سحر بتنفيذ أوامرها وقامت بأعطائه لها
قامت شمس بسكب المياه علي شعرها
نهضت بسرعه عنها ونظروا لبعضهم فتره
وبدأوا في الضحك معا بصوت عالي
تعجبت سحر من هاتان المجنونتان
ميرا بغيظ:يلا يا ابله المدير طالب الكل في مكتبه
نهضت شمس من مكانها وهندمت ملابسها واعادت خصلاتها المتمرده خلف اذنها
اتجهت كل من شمس وميرا الي مكتب المدير
لحظات قبل ان تسمع صوته يسمح لهم بالدخول
شمس بهدوء:حضرتك طلبتنا يا استاذ علي
علي بهدوء:دلوقتي كلكم موجدين
أومأ الجميع رأسهم له ….. أبتسم وقال : دلوقتي في مدير جديد للمستشفي
نظر الجميع إليه بصدمه فهو من أفضل المدراء الذين مروا علي المشفي ولكن ذلك الخبر وقع كالصاعقة عليها هي بالذات فهو الشخص الوحيد الذي يعرف ماضيها هي واخاها وهو من ساعدهم بالماضي
علي بأبتسامه:انا عارف ان اغلبكوا زعل علشان انا مش هدير المستشفي بس هو اشتري المستشفي
وانا هضطر اني أمشي …..بجد هتوحشوني كلكم
وبدأ في مصافحه الأطباء والممرضين والعمال وخرجوا جميعاً الا هي
حولت نظرها بينه وبين يديه آلتي يمدها لها…..وقامت بأزاله يده وترقرقت الدموع في عينيها وقالت بصوت حاولت جعله هادئ :انا هعمل ايه من غيرك
نظر إليها بحنين: انتي هتبقي احسن واشطر دكتوره نفسيه في العالم ودا وعد لازم توعديني بيه
شمس وهي تبكي:لا انا عيزاك جمبي انت بالنسبالي عائلتي كلها
علي بضحك :يا بنتي هو انا هروح فين انا بس هتنقل محافظه تانيه مش دوله تانيه
شمس وقامت بأحتضانه:مش هنساك ابدا يا عمو علي
علي بضحك:طب هيبقى إيه شكلنا لو حد دخل علينا واحنا بالمنظر دا
ابتعدت شمس عنه ونظرت له بابتسامه:هتوحشني يا لولو
علي بصدمه مصطنعة:لولو…..انا الدكتور علي بجلاله قدري يتقال ليه لولو
شمس بضحك:احلي لولو في الدنيا
علي بجد: شمس انا عايزك انك توعديني انك تبقي قوية مش بتتنازلي عن حقك
الماضي راح ……اتمسكي بالمستقبل وحافظي علي الحاضر ….انا عايز اشوفك عروسه واشيل عيالك علي ايدي …. قبل ما اموت
شمس بحزن:اوعي تقول كده ربنا يطول في عمرك ويخليك لينا
علي بضحك:بس بقي عشان انا دمعتي قريبه وهعيط
نظرت له شمس وابتسمت له: اوعدك اني هبقي قويه ومش هتنازل عن حقي……. بس مش هقدر انسي الماضي
قالت جملتها الاخيره بحزن
علي بحنين:انتي اقوي من الماضي اقفي علي رجليك وكملي للأخر وان شاء الله ربنا ربنا هيقف جنبك لأنه عارف انك طيبه وتستاهلي كل خير
ابتعدت شمس عنه وجزبته من يديه وقالت بحماس:طب يلا عشان انا اللي هوصلك للمحطه
علي في نفسه:ربنا يطمن قلبك يا حبيبتي وينتقم من اللي كان السبب في اللي حصلك
******************
يستيقظ من نومه على صوت هاتفه المزعج
نظر إلي هاتفه وجده صديقه المزعج
_عايز إيه يا زفت
_بصبح علي صاحبي واقول له انه أتأخر علي الشركه
اعتدل في نومته ونظر الي ساعته وجدها تخطت التاسعه
_تمام نص ساعه وهكون جاهز…..جهزلي ورق الارض اللي هنبدأ الحفر فيها…. عندي مشوار لازم اعمله الاول
_مشوار ايه دا
_ليان
صمت الاخر قليلا ثم تنهد بأسف علي صديق طفولته
_انت عارف ان اللي حصل كان في الماضي لازم تنساه
لم يسمع رد سوي صوت نفسه العالي الذي يدل على غضبه
وقبل أن يتحدث وجد الهاتف اغلق في وجهه
هز رأسه بأسي يعلم ان الذي مر به ليس بالأمر الهين ولكن الذي يفكر فيه سيؤدي إلى موته
………………….
نهض من فراشه ودخل الي الحمام واخذ حمام بارد لكي ينسي احداث الماضي التي تمر بعقله
ولكن لا مفر من الماضي
بدأت بعض الرؤى تمر امامه
دخول بعض الرجال الملثمين المنزل ومعهم الاسلحه …… ضرب الرصاص بكل مكان …..وانفجار المنزل……المشهد الذي رأي به اخته…….. والدماء التي توجد حول اخاه الصغير……. رأي كل ذلك وهو فتي صغير لم يتخطي عمره 15عاما
افاق من دوامه الذكريات علي صوت طرقات علي باب منزله
خرج من الحمام وارتدي بنطال قطني مريح تاركا صدره عاري……وخرج لكى يري من الطارق
وجد فتاه في قمه الانوثه ذات عينان زرقاء وشعر اشقر منسدل علي ظهرها وجسد ممشوق وترتدي ملابس فاضحه تكشف اكثر مما تخفي
مراد بتأفأف :عايزه إيه يا سهي
سهي وهي تتفحص صدره العاري وتعض علي شفتها السفلي وقالت بدلع: عيزاك أنت يا بيبي
مراد بسخرية:عيزاني ولا عايزه فلوسي
سهي بصدمه مصطنعه:اخص عليك يا مراد…..انت عارف اني بحبك……. وبموت فيك….. ومستعده اعمل اي حاجه علشان خاطرك ….
وفي اخر جملتها اقتربت منه ووضعت يدها على صدره العاري….
شعر مراد بالاشمأزاز منها….. ولكن هو يفعل ذلك فقط لكي يستطيع الانتقام من الذين قتلوا عائلته والسبب في العذاب الذي تمر به اخته
اقترب مراد منها وقام بتقبيلها بعنف حتي نزفت شفتاها…….ابتعدت سهي عنه لأنها كانت تحتاج بعض الهواء……… ابتعد مراد عنها نهائيا واتجه الي غرفته لكي يبدل ملابسه وهو يشعر بالاشمأزاز من نفسه
وبعد مده خرج من غرفته وجد سهي ترتدي قميص نوم قصير يثير اي رجل
لكن هو لا ……..فهو ليس من النوع الذي ينجذب الي النساء بسهوله
وليست هناك سيده تستطيع أن تملي عليه ما يقول
نهضت من مكانها واقتربت منه ووضعت يديها حول رقبته وقالت بغنج:رايح فين يا بيبي
قام بأزاله يدها ونظر لها بحده وقال لها:البسي هدومك واخرجي من هنا…….البواب هييجي ينضف الشقه والاحسن انه مايلقيش اي زباله هنا
ثم ذهب من امامها وخرج من القصر وهو يتوعد بالكثير والكثير
*******************
عادت شمس من توصيل علي لمحطه القطار وظلت تبكي علي اكثر شخص غالي على قلبها
ولكنها وعدته بأنها ستكون قويه ولن تتنازل عن حقها وستحاول ان تنسي الماضي
وبينما هي تسير كانت شارده ولم تنتبه الي تلك السياره التي تقترب منها
وفجأه صدمتها السياره …….. شعرت شمس بدوامه سوداء تبتلعها وكل ماتراه هو اصوات ضحكات عمها وهو يقوم بضربها وتشويه جسدها ومحاوله شخص ما التحرش بها……..لم تشعر بنفسها الا عندما اقترب منها شخص ما
و…….
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية دموع الشمس)