روايات

رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان) الفصل السبعون 70 بقلم ريحانة الجنة

موقع كتابك في سطور

رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان) الفصل السبعون 70 بقلم ريحانة الجنة

رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان) البارت السبعون

رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان) الجزء السبعون

رحم للإيجار 3 (حب الفرسان)
رحم للإيجار 3 (حب الفرسان)

رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان) الحلقة السبعون

كانوا كلهم متجمعين حاوليه في مكتبه بترقب وفضول للسبب اللي جمعهم ليه فجأة …!!؟
رعد كانت عيونه عليهم كل واحد في مكانه چواد ..ريان .. أكمل … ياسو …سامر … فارس ..!!!؟
رعد اتنهد بتعب وارهاق وحمول كتير كبيرة فوق طاقة اي بشر!!!
رعد : انتم يمكن مستغربين ليه جمعتكم النهاردة !! العيلة دي يا رجالة ما كبرتش كدة في يوم وليلة ولا رعد الحديدي اللي بناها لوحده !! لا طبعا مستحيل اللي كبر العيلة دي والكيان ده كله الرجولة والقوة والصحبة والعهد اللي كان بيني وبين اجدادكم ومن بعدهم ولادنا واللي من بعدهم الدور جه عليكم انتم !!
انا وعدي ومهاب وأكمل ومروان الله يرحمه كنا مش مجرد اصحاب وشركاء وبس لا !!! كنا اخوات وكيان واحد من غير تفرقة…!! الظروف والايام والقدر جمعونا سوا لحكمة من عند ربنا ..!! من وقتها وبقينا عيلة كبيرة …مهما اختلفنا مع بعض ..مهما غضبنا من بعض…مهما أي مخلوق حاول بشتي الطرق يفرق بينا ويفرق شملنا !! مهما حصل كنا واحد ودايما في ظهر بعض !! مافيش واحد مننا في يوم احتاج لشئ وحد مننا خذلوا او تنكر ليه !! بالعكس كنا دايما في الشدة اقوي واقرب من الفرح !!
احنا كبرنا يا ولاد وكمان ابهاتكم كمان كبروا لكن انتم اللي لسة هتبتدوا !! العيلة دي لازم تكمل وتكبر بيكم !! عايزكم دايما ايد واحدة …اخوات واصحاب وشركاء !! في كل شئ!! الشغل…المشاكل …الازمات…
المرض…الفرح ..كل شئ تكونوا فيه سوا!!
الفترة اللي فاتت كلنا انكوينا من وجع وأزمات تهد جبال !! حازم رشدي كان دايما بيحاول يكسرني بيكم ويوجعني فيكم ..!! يمكن نكون قدرنا نعدي ونتخطي كوارث ومصايب كتير من اللي اتسبب فيها حازم!! لكن للاسف اللي جاي اصعب !! والضربة الاخيرة وجعتني اوي!! وجعتني بقوة !!
رعد سكت من الآلم اللي جواه علي همس !! ولاول مرة يتمالك نفسه بصعوبة من دمعة تخونه غصب عنه!!! قصاد أي مخلوق غير همس ..!!
چواد قرب منه بخوف وقلق من هيأته الحزينة وصوته المكسور !! قعد قصاده علي ركبته بدهشة وضم قبضة ايده بقوة !!
چواد: مالك يا جدو !! انا مش مرتاح!! ايه اللي جد في مشاكل حازم!! انا اول مرة اشوفك بالحالة دي!!
رعد غمض عيونه بوجع وتماسك واتنهد بقوة : كل يوم هيجد جديد يا چواد !! كل يوم!! لحد ما نقطع رأس الثعبان ده!! ولحد ده ما يحصل انا عايزكم جنبي وحاوليا !! عايزكم عنيكم مفتحة لاقصي درجة !! علي نفسكم ومراتتكم !! والعيلة كلها !!
وانت بالاخص يا چواد !! خد بالك علي مراتك وابنك!! اياك عيونك تغفل عنهم !!
انا عايزك تحاول باي شكل تخلي شهاب ومؤمن يعفوك انت وريان من اي شغل رسمي الفترة اللي جاية عايزكم متفرغين للمجموعة هنا ولحماية العيلة !! من النهاردة مش هتفترقوا انتم الستة !!!
چواد بص في عيون رعد بخوف وشك من كلامه ولهجته!! وحرك رأسه بتفهم وتاكيد!!؟
چواد : حاضر!! اعتبره حصل !!
رعد اتنهد براحة ووجه نظره ليهم كلهم !!
رعد: اسمعوني كويس!!! اكمل وياسين هما اكتر اتنين هيكونوا فاهمين الشغل ماشي ازاي وطبعا فادي هيكون موجود معاكم لاي مشكلة في الشغل وكمان أكمل الكبير اي وقت تحتاجوه هتلاقوه وعدي كمان هيتابع معاكم كل شئ !! سامر هيكون مطلوب منك تكون مسؤل عن المستشفي وعن كل كبيرة وصغيرة فيها بجانب مستشفي مهاب ونغم كمان !! وطبعا هتكون معاك ديمة تساعدك !! واي مشكلة تقابلك هتلاقي الشباب معاك وتحلوها سوا !!
چواد وريان هيكونوا مسؤلين عن تأمين المجموعة وكل شئ خاص بيها وكمان تامين كل بيت يخص العيلة وشهاب ومؤمن هيكونوا معاكم يساعدوكم في أي مشكلة !!
فارس انت هتكون المسؤل عن تامينهم كلهم وانت فاهمني كويس!!؟
فارس حرك رأسه بتفهم : أكيد طبعا فاهمك !!
ريان عقد حاجبه بدهشة وغضب: يعني ايه مسؤل عن تأمينا!! هو احنا هنحتاج فارس ياخد باله مننا !!؟
رعد اتنهد بتعب: فهمه يا فارس!!
فارس اتنهد : اسمع يا ريان باشا!! انت ظابط شاطر وشديد ماشاء الله !! بس شغلتك القانون واتعلمت واتربيت في كلية وبيت !! انما العبد لله تربية الشوارع والشياطين!! واي حاجة ممكن تحصل انا طبيعي اعرفها قبلكم لان عيوني انا سابقة عيونكم بالف عين!! ده غير اني كنت في يوم من الايام شغال مع الناس دي وعارف معظم الاعيبهم واماكنهم ورجالتهم كمان!! يعني انا هأمن من بعيد ومن قبل ما أي حاجة تحصل!! وانتم تأمنوا من قريب علشان لو اي ثعبان صغير فلت مني ودخل لاي شق من شقوكم تلحقوه!!
چواد وقتها ابتسم وبص لريان : دايما متسرع انت يا رينو!!؟ شوفت الراجل شرحهالك بكل سلاسة !؟
ريان ضغط علي اسنانه بغيظ: طيب اتكتم انت وبلاش زفت رينو دي مش هتبقي اختك في البيت وانت هنا!!؟
سامر بقلق علي حالة رعد : هو حضرتك تعبان ! وليه حاسس من كلامك انك في كل الحسبة دي ماكنتش موجود !! زي ما تكون مش هتبقي معانا الفترة اللي جاية !!؟
ياسو بشك: انا كمان حاسس بكدة يا جدو من وقت ما كلمتني !! هو فيه إيه!؟
رعد اتنهد بتأكيد: دي حقيقة !! انا الفترة اللي جاية هسافر مع همس يعني صحتي وصحتها مش تمام..!! هنسافر نطمن علي كل حاجة ..وكمان همس تغير جو لانها متاثرة اوي بكل اللي حصل الفترة اللي فاتت!!!
أكمل ابتسم: الف سلامة علي حضرتك وعلي ناناه همس… حضرتك ما تقلقش!! انا هتفرغ مع ياسو لشغل المجموعة وهتابع من بعيد شغلي مش عايزك تخاف كل شي هيكون بخير المهم نطمن عليكم !!!
چواد بقلق: مالها ناناه همس!! هي تعبانة !!؟
رعد ابتلع غصة وجع وقهرة: لا حبيبي همس بخير !! مجرد بس اجراء نطمن مش اكتر!!….
ريان : طيب مين هيسافر معاكم للحماية !!؟
رعد اتنهد بتعب: مدكور ورجالته هيكونوا معانا ما تقلقش!! وباقي الرجالة معاكم وتحت امركم لاي ظرف يحصل!!
المهم دلوقتي كل واحد فيكم فهم هيعمل ايه!! وقصدي من معتكم النهاردة ايه..!!؟
كلهم اكدوا انهم استوعبوا كل كلامه بفهم !!!
ياسو: ما تقلقش يا ملك كلنا فهمنا كلامك ونوعدك نكون شخص واحد وفي ظهر بعض سواء الفترة اللي جاية او طول عمرنا ومافيش حاجة تفرقنا ابدااا.!!
فارس بوعيد: وانا اوعدك ترجع من سفرك اكون جهزتلك سفرة حلوة وعليها حازم رشدي تقطع وتشفي وتأكل بالف هنا يا ملك! انت تارك مش معاه لوحدك!! ده تاري وتار مراتي وابني اللي دفنته بإيدي بين التراب !! وحياة رعشة ايديا لحد النهاردة من يوم موته بين ايديا !! لهتكون موتك يا حازم ماليها وصف ولا مثيل!! هتتأرخ في كتب التاريخ !!؟
رعد اتنهد بغليل وتمني: اليوم ده يا فارس هيكون يوم احتفال لكل سنة تمر عليا من بعده !! يوم ما اقضي عليه!!؟
چواد: ان شاء الله كلنا هنحتفل والغمة دي تنزاح ونرجع مراتاحين من تاني !!
رعد رفع راسه بكبرياء واتنهد بثقة: طيب كدة تقريبا فهمتوا كل حاجة كل واحد منكم معاه يومين يظبط شغله دنيته واي شئ يخصه لحد معاد سفري تمام!!!!
كلهم في رد واحد سريع بديهي : تمام يا ملك ..
رعد حرك رأسه براحة : كمان فيه افتراح عايزه منكم وياريت كلكم توافقوا عليه ! وكمان هو هيكون بشكل مؤقت لحد ما ارجع من السفر انا وهمس !!
فارس ضيق عيونه بشك وتقريبا فهم طلب رعد !! وده من شدة خوفه وقلقه عليهم في غيابه !!
فارس بهدوء: عايزنا كلنا نكون في مكان واحد مش كدة !!؟
رعد رفع عيونه ليه بهيبة وابتسم بخفة : الغريب انك اكتر واحد بتفهمني !!؟
فارس ابتسم بثقة : الدنيا علمتني كدة !! علمتني افهم الهوا اللي بيقرب مني … ده نسمة طرية ولا ريح شديدة محملة الغام !!؟
ريان اتنهد والتفت لرعد: يعني حضرتك عايزانا كلنا نتجمع في القصر في غيابك!؟ بس اكيد كل واحد فينا قادر يحمي نفسه وبيته !! ده غير انك كلفت فارس يأمن كل البيوت الخاصة بينا!!؟ ليه بقي الخطوة دي!؟
چواد قام من جنب رعد وقعد قصاد ريان واتنهد : علشان يا ريان قوتنا في جمعتنا !! اي ثعلب لما بيحب يخطف فريسة او يتربص ليها بيختار الفريسة الشاردة !! الوحيدة !! البعيدة عن المجموعة ويدبر ويخطط !! لانه لو قرب من المجموعة كلها هيتقضي عليه!! ويتكشف !! الملك عايزنا كلنا مع بعض علشان كمان نحس ببعض وبقيمة العيلة في غيابه!!؟
والتفت چواد لرعد وابتسم : مش كدة يا ملك !!؟
رعد اتنهد براحة وابتسم : كدة حبيبي !! عارفين اجمل حاجة فيكم ايه !؟؟؟ ان كلكم بتكملوا بعض!! كل واحد فيكم مميز بحاجة الباقي محتاجلها !! ومع جمعتكم واتحادكم مافيش حد هيقدر ياذيكوا !! هو كل شئ بقدر اكيد ولو ربنا كاتب شئ هيحصل !! لكن انتم زي السلسلة القوية .. حلقتكم بتكملها لو حلقة منهم ضعيفة او مش موجودة !! السلسلة هتضعف وتتفك !!
انا عايزكم تتجمعوا في البيوت الكبيرة !! قصري !! ڤيلا مهاب !! ڤيلا أكمل الكبير !! المهم تحصورا نفسكم في اضيق الاماكن وتحاولوا دايما تكونوا علي اتصال دائم ببعض !! اتفقنا !!؟
كلهم بصوا لبعض وحركوا راسهم بموافقة !! : اتفقنا !
***********🌹بقلم ريحانة الجنه🌹********
كانت كعادتها بتهتم بيه وتنيمه في سريره الخاص بحنان وفرحة زي كل يوم من وقت ما خرجت من المستشفي هي ورضيعها اول حفيد الاحفاد !! رعد چواد شهاب الحديدي !!
لكن لمحته من وقت ما رجع وهو شارد وساكت وقلقان حتي من وقت ما اخد حمام دافئ علشان يزيح تعب اليوم وارهاقه لسة قاعد مكانه سرحان في صمت !! قربت منه بقلق وهي بتحرك خصلات شعره السوداء الغزيرة واللي ورثها عن جده رعد وابنه كمان اللي لسة بعمر الايام ورثها عنه بشكل واضح وملحوظ !! كانت خصلاته لسة ندي المياه بيسقط منها اخدت المنشفة بحنان وهي بتجففها وابتسمت !!
مهرة : مالك يا روحي !! من وقت ما رجعت وانت ساكت !! حتي من وقت ما اخدت شاور قاعد مكانك كدة حتي مالبستش هدومك !! حالتك كدة قلقاني فيك ايه يا چواد !!؟
غمض عيونه واتنهد بتعب : عارفة اصعب حاجة واكتر شئ مرهق هو ايه !! انك تبقي خايفة وعاملة حساب لشئ مجهول !! مش عارفة هو ايه !! سراب !! زي المياه كدة مش واضح ولا مفهوم !! لما تبقي محددة عدوك وعارفاه بتبقي مستعدة !! لكن انك تبقي مش عارفة الضربة جيالك منين !! وازاي!! ومين اللي عليه الدور !! دي حاجة تدمر الاعصاب والعقل !!
والتفت ليها بخوف وهو بيبص في عيونها بقلق عليها وضم ملامحها بحنان وهو ببص لسرير ابنه اللي لسة بيستقبل الحياه من ايام معدودة بقلق ورعب !!!
چواد بخوف: والاصعب انها بتدمر القلب !! وانتي ورعد الصغير قلبي كله يا مهرة مش مجرد جزء منه !!؟
مهرة بعيون لامعة من الدموع والخوف: انت كدة خوفتني !! خوفتني عليك وعلي ابننا وعلي نفسي!! هو فيه ايه جد جديد يا چواد !! فهمني ارجوك !!!
ضم لحضنه بحنان وخوف وغمض عيونه بتنهيدة وجع: ماتخافيش حبيبتي … ماتخافيش طول ما انا جنبك !! كل حاجة ان شاء الله هتبقي تمام !!
ضمته واتعلقت في حضنه بخوف ودموع: لا يا چواد لا !! انا اول مرة اشوفك تايه وشارد بالشكل ده !! قلبي مش مرتاح !! انا خايفة عليك اوي وعلي رعد كمان !! خايفة ..انا ماليش غيركم انت وهو ! انتم عيلتي واهلي وكل حاجة ليا في الدنيا !! انا مرعوبة مش بس خايفة!!
چواد خرجها من حضنه وابتسم بمشاكسة في محاولة منه يغير الكلام ويهديها !!
چواد غمزها بوقاحة: يعني انتي شغالة ندب كدة وعاملة فيها عبيطة ومش واخدة بالك اني قاعد اتلكك من الصبح ولسة بالبشكير ومش عايز اللبس لحد ما تنيمي الواد !! ايه مافيش احساس بالمسؤلية خالص كدة !! بطلي بقي برود الدكتاترة ده وصحصحي معايا كدة وخاليكي لاماحة !!
ضحكت بقوة من وقاحته وهي بتمحي دموعها : هههههه!! يا ابني انت بتلحق تتحول كدة امتي وازاي افهم بس!! ده انت كنت من دقيقة واحدة هيبة كدة ومهموم وراجل مسؤل عن حماية العيلة والوطن !! فجأة كدة حب الشهوات والذات غلب عليك !! ااااخ منك انت مالكش مالكة والله !!؟
قربها منه بإشتياق وهمس قصاد شفايفها بإثارة: عيلة مين !! ووطن ايه دلوقتي !! انا عيلتي في العيون العسلي اللي مغرقاني في بحر العسل دي !! ووطني هنا في حضنك !! عرفتي بقي عيلتي ووطني فين ومين !!؟
مهرة بتتراجع عن حضنه وضمته بتحذير: خد بالك احنا لسة بدري اوي علي محاولتك دي !! لسة في ايام الحظر !!
ضم شفايفه بغيظ وجنون: اااااخ !! اااخ من الحرمان ده!! كله من ابن الكلب اللي نايم وعامل مستهبل ولا علي باله ده هو السبب في تربيتي وقلة حيلتي دي !! عليا النعمة يا كلب انت تكبر شوية وانا هاخد حقي منك واربيك !! عارف هشقيك وامرمطك واعاملك معاملة العبيد!!
مهرة ضحكت بخفة وانوثة : هههههه !! هو ذنبه ايه في سفالتك وقلة صبرك دي !! هو طفل برئ جه حياتنا ينورها!! لكن ذنبه ايه بقي في ابن مش برئ زيك ومجرم !!
چواد رفع حاجبه بتوعد وشراسة : كدة !! يعني العيب بقي فيا انا دلوقتي !! انا اللي مجرم !! اممم تمام خاليكي بقي مفتحة عيونك واصحي للكلام علشان هندمك دلوقتي واخليكي تقولي يارب معجزة من عندك وايام الحظر دي تخلص في دقيقة من اللي هعمله فيكي !!
مهرة بقلق منه شاورت بإيديها بتحذير: لا لا لا ! بببص !! ااانت بتهزر صح!! بلاش الحاجات دي يا چواد وحياتي !! ليه بقي نلعب باعصاب بعض كدة !! ينفع كدة !! اجلها وحياتي بلاش فرهدة !!؟
چواد بتصميم فك البشكير بتاعه وبعده وسحبها لحضنه : وحياة جمالك وريحة انوثتك اللي بتطير عقلي دي لطيرك واخليكي تتربي انتي وابنك بعد كدة !! وتعرفوا ان انتم السبب في معاناتي وتعب اعصابي !!
مهرة بتبص في عيونه برغبة ورجاء : طيب مش هصعب عليك انت بتلاعبني لعبة شوق ولا تدوق دي !! حرام عليك بجد !!
چواد بهمس وتصميم وهو بيقرب من شفايفها ويبوسها بإثارة : ششششش واهدي بقي كدة وصوتك ده يوطي علشان ابن الجزمة ده لو صحي دلوقتي هرزعك انتي وهو علقة وافش فيكم غيظي من حالتي المتدهورة دي !!! فاهمة !! قولي فاهمة !!!
مهرة بإستسلام وحنين حركت رأسها بخفة: فاهمة !! فاهمة يا تاعبني ومبوظ اعصابي !!
چواد ضمها لحضنه اكتر وشفايفه بتتنقل بين خدها ورقبتها وأكتافها بجنون واشتياق: انتي حاليا حاسة بمعاناتي وشايفة مين اللي اعصابه بايظة وفاكة علي الاخر !!
وقتها اتفزعوا علي صوت رنين فونه بيعلي !! چواد ضغط علي أسنانه بقوة وغيظ !!
چواد بوعيد : مين الحيوان ده بس دلوقتي تتشل ده وقتك !!؟
مهرة بتكتم ضحكتها بهمس: طيب رد بسرعة احسن رعد يصحي من الصوت رد شوف مين !!
چواد سحب فونه بغيظ من علي الكمود وشافه لقاه ريان رد بعصبية !!!
چواد بغضب: انت يا بغل انت مش لسة سايبك من كام ساعة بس ايه !! لحقت اوحشك !!
ريان عقد حاجبه بدهشة: مالك يا زفت انت فيه ايه !!؟ داخل فيا شمال ليه !! وحش اما يلهفك !! وهتوحشني ليه مش فاهم مغرم بعيونك السود !! انا بكلمك علشان اقولك اني جهزت خطة التأمين والاماكن وغيرت الحراسة وبدلت اماكنهم ويعتهالك من ساعة وسيادتك لا شوفتها ولا اتنيلت رديت عليا !! ايه في غيبوبة يابيه !!؟
چواد بغيظ ضرب رأسه بعصبية : خطة لما تخط وشك ويمشي عليك خمس قطرة رايح جاي يفرتكوك ويخلصوني منك !! تصدق انك ما عندك دم !! هو ده وقته ! مافيه صبح نشوف فيه كل ده الاهي ما يطلع عليك صبح يا بعيد وارتاح من خلقتك !! انت يا جدع انت ما بتتهدش !! ايه مكوك شغل !! فين لمار مش فاهم ما تشغلك عني شوية !!؟
وقتها ريان فهم وضحك بقوة: ااااااها بقي فهمت !! انت كنت في حالة حرجة يا عيني وانا خرجتك من المود !! هههههههههههه!! احسن يا غشيم تعيش وتاخد غيرها !! ثم الله اكبر في عينك دي انا واحد بقوم بواجباتي علي اكمل وجه !!! انا خلصت ثلاث جوالات يا معلم من بدري هو انا زيك يا بطئ!!؟
چواد بغيظ: ليك حق ما انت لسة في فترة السماح !! انما انا محظور اللهي تتحظر حظري يا قادر يا كريم وقريب ان شاء الله وهفرح فيك وازلك يا كلب !!؟
ريان ضحك بقوة : هههههههه يحيني ربنا بقي لما نوصل ساعتها يحلها حلال !! روح شوف حياتك اللي نامت وشبعت نوم من الخضة دي !! يا محظور !!
چواد قفل الفون في وشه وقفل الفون نهائي بغيظ !!
التفت لمهرة لقاها سامعة كل حاجة ودافنه وشها في المخدة بتكتم ضحكتها من عصبيته !!
چواد شدها بغيظ: فرحانة انتي كمان وبتضحكي وعنيكي مدمعة من الضحك صح !
مهرة بتتمالك نفسها من الضحك بصعوبة : مين انا !! لا لا خالص ده انا المخدة طرفت عنيا علشان كدة دمعت مش من الضحك خالص !!
چواد شدها من خصلات شعرها بشراسة ووعيد : فكرك يعني اللي حصل ده هيغير حاجة من اللي كنت هعملها !! بتحلمي !! ده انتي عقابك بقي الضعف يا هانم !! عارفة المهرة اللي بتغلط وصاحبها بيعاقبها بيعمل فيها ايه !!؟
مهرة ضغطت علي شفايفها بنعومة وهي بتتألم من شده لخصلات شعرها : تؤتؤتؤ مش عارفة !!؟
چواد قرب من شفايفها بهمس: بيمنع عنها السكر ويجريها لحد ما يتقطع نفسها ويمنع عنها المياه كمان !!
مهرة بصت في عيونه برغبة: وانت هتمنع عني السكر وتقطع نفسي زي المهرة !!؟
چواد ابتسم وغمزها بوقاحة: تؤتؤتؤ !! بالعكس انا هغرقك سكر وعسل واقطع نفسك لحد ما تفرهدي وللاسف مش هتلاقي مياه ترويكي هتفضلي كدة عطشانه وبتتلوي من العطش!!!
مهرة سحبته لحضنها بإنوثة : واهون عليك !!
چواد بتاكيد : طبعا هتهوني !! دي اجمل متعة للنصر والانتقام منك يا تاعباني !! واهو قفلت الفون خالص علشان افضالك واعرف انتقم براحتي !! المهم انتي ما تنسيش هششش علشان الواد ده عايزه نايم لحد الصبح !! اكون فشيت غيظي منك وارتاحت !!
مهرة بهمس: بحبك !! بحبك وبحب جنانك وشراستك دي !!
چواد ابتسم : وانا عشقتك من اول نظرة علي عيونك وهي مغمضة في المستشفي فاكرة !! كنتي تسحري !! زي دلوقتي تمام وانتي بين ايديا !!
*******🌹بقلم ريحانة الجنه🌹******
كانت داخلة بهدوء ومعاها اكواب الشيكولاتة الساخنة وعقدت حاجبها بدهشة من ضحكه العالي اللي سمعاه وهي في المطبخ !!!
لمار : مالك يا رينو انت اتجننت !! بتضحك لوحدك كدة !!؟
ريان اخد منها الشيكولاتة بتاعته وقعدها جنبه بخفة..!!
ريان : لا يا نوتيلا ده انا بضحك علي الغبي اخوكي !! هاتي بس دي واقعدي براحة وانا هفهمك !!
قعدت وابتسمت : خير شكلك كدة ما يطمنش عملت ايه !! ابعد عن چواد ده مجنون !!
ريان رفع حاجبه بغرور: مجنون علي نفسه يا روحي !! هو اللي مش بيعمل حساب كل حاجة غشيم انا ذنبي ايه !! واحد عايز يقوم بواجباته الوجودية الكونية يسيب فونه مفتوح وصوته عالي !! علشان كل شوية حد يقطع عليه حبل افكاره !!؟ ثم البطئ ده مروح من بدري ايه اللي مأخره كدة مش فاهم انا !!؟
لما فهمته وضحكت : ههههههههه!! وانت شاغل نفسك بيه ليه !! ده واحد لسة جايله بيبي جديد واكيد حياتهم متلخبطة مش زي الاول بمزاج زي زمان !!
قربت منه وشدته ليها من رقبته بنعومة : ثم تعالي هنا بقي هو انت فاكر كل الناس كدة زيك يدخلوا من باب الشقة وكأن عليهم دين لازم يسدوه!! انت واحد قوي ومفتري اصلا!!
ريان ابتسم وهو بيقلدها بنعومة : اصلا !! اصلا !!
لمار ضربته في كتفه بغيظ: بطل تقلدني وتتريأ عليا يا بايخ!!
ريان ضحك بقوة: ههههههههه!! طيب اعمل ايه بس ! هي بتطلع منك سكر وتتاكل كدة !! ثم يا روحي !! يا نوتيلا قلبي !! انتي ما تتقرنيش بأي ست !! ولا انا اتقارن بأي راجل !! انتي بمجرد ما بخرج واسيبك ببقي بعد الدقايق والساعات علشان ارجعلك واخبي نفسي في حضنك !!
قرب من عيونها بحنان واحساس من قلبه !
ريان : صدقيني يا لمار .. انا اول ما بدخل ملهوف عليكي واشوف ضحكت عيونك وتجري علي حضني !! بحس انك حتة مني ! بنتي وكانت تايهة عني من سنين !! بشوف في عيونك الراحة برجوعي والامان لما بتتعلقي في رقبتي وكأنك كنتي خايفة واطمنتي لما رجعتلك !! لمار صدقيني انا مش بحبك حب عادي زي أي راجل ما بيحب ست !! لا …انا بحس ناحيتك بمسؤلية غريبة حتي من قبل جوازنا واظن قولتلك كدة من بدري!! لهفتي عليكي يمكن اوقات كتير بتغلبها الشهوة زي أي راجل طبيعي أكيد !! لكن مش هو ده اللي بيحكمني دايما معاكي !! انا كمان برغم قوتي ورجولتي اللي يمكن تكون مختلفة عن أي راجل !! لكن لحد عندك ولحد حضنك ببقي زي الطفل الصغير عايز افضل جوا حضنك مطمن ومرتاح انك معايا وقصاد عنيا مش خايف عليكي !! مش خايف تروحي مني ولا تضيعي بعيد عني !!!
لما حققت في عيونه بخوف ودموع : كل يوم بقرب فيه منك بشوفك اكتر واحس بيك اكتر واحبك اكتر !! بس فيه حاجة غريبة جوايا وجعاني منك !! فيه حاجة مش فاهماها مخوفاني منك !!
ريان غمض عيونه بآلم واتنهد : لمار ! انتي فاكرة حاجة ومخبيها عني !! بلاش نلعب لعبة القط والفار دي !! ارجوكي ريحيني وقوليلي بصراحة وانا هفهمك واشرحلك كل حاجة !!
لمار بدهشة : تقصد ايه !!
ريان حقق في عيونها بشك : قصدي يعني لو لسة فيه جواكي حاجة من اللخبطة اللي حصلت في حياتنا اول جوازنا مخوفاكي مني او لسة واقفة بينك وبيني !! قوليلي وبلاش نخبي عن بعض حاجة !!؟
لمار ابتلعت غصة حزن ووجع : تفتكر بعد التجربة اللي مرينا بيها وظروف جوازنا دي !! مش هخاف انك تفضل شايل جواك اني كنت في يوم متعلقة بواحد غيرك !! مش هقول حبيته لا !! لاني لما حبيتك اتاكدت اني عمري ما عرفت الحب قبلك وان قلبي اول دقة ليه كانت ليك انت ومعاك !! لكن مش هنكر خوفي من الحاجز ده بينا !! وانت بالاخص يا ريان رجولتك شديدة أوي وبتصعب عليك وانا حسيت بده كتير ولسة بحس بيه !!؟
ريان غمض عيونه وهو بينفي مشهد مؤلم وجارح في ذكرياته لما اخدها من شاليه رامي بحالتها وقتها !! لكن افتكر كل اللي حاول رامي يعملوا بعدها والفرقة اللي بيجاهد علشان يفرقها بينهم واتنهد بقوة وغضب وهو بيصبر نفسه انه خلاص بيقرب منه وانتقامه منه علي وشك النهاية !!؟
التفت ليها واتنهد بحنان وهو بيبعد خصلات شعرها عن عيونها بخفة وابتسم !!
ريان : كل اللي حصل قبل ما تكوني مراتي وفي حضني ده مجرد كابوس ثقيل بايخ انا بحاول انساه وانسيكي انتي كمان !! حلم مزعج صحيتي منه خلاص ومش عايزك تفتكريه حتي بينك وبين نفسك !! احنا لازم نتفق اتفاق !! حسابنا لبعض ووجعنا من بعض يبدأ من اول ليلة كنتي فيها في حضني وبقيتي مراتي !! بعد اول لمسة بينا مش هسامحك ولا انتي تسامحي لو أي واحد فينا لوث نفسه بلمسة حد غريب !! وانا بقولك دلوقتي انا عمري ما هشك فيكي ولا اخونك ولا اجرحك !! اكيد هغير بطبعي !! أكيد هتجنن لو شوفت حد بيقرب منك !! لكن مستحيل هشك فيكي الا لو شوفتك بعيوني يا لمار !! ويمكن وقتها اكدب عيوني علشان اصدقك انتي !! بس ارجوكي اوعي تخبي عني حاجة !! اوعي تحصل اي حاجة حتي لو كانت تافهة وتاخفي تقوليلي !! بلاش تخافي مني علشان خاطري !!؟
لمار اتوترت بخوف !! هي للاسف لسة بتخاف منه !! لسة هيأته وغضبه بيرعوبها منه !!
ريان عقد حاجبه بشك من توترها وقرب من كفوف ايديها يهديها لانها بتفرك فيها بقوة وتوهان !!!
ريان بهدوء: مالك ! فيه ايه مخوفك !! قولي حبيبتي ما تخافيش !!
لمار ابتلعت غصة خوف بتردد: هقولك حاجة غريبة حصلت النهاردة وانت برا بس انا كنت خايفة اقولك !!
ريان بخوف عليها : فيه ايه !! قولي بسرعة حد جالك هنا !! حد قرب من الشقة !! والحرس الاغبية دول كانوا فين !! ده انا هنزل اقتلهم !!
لمار قامت بسرعة تمنعه بخوف: استني بس !! مافيش حد جه ولا حاجة !
ريان ضم اكتافها بحنان وقلق: طيب مالك خايفة كدة لما اتكلمت معاكي !! ليه جسمك بيتنفض كدة وشفايفك بتترعش !! طمنيني انتي كويسة !!؟
لمار بعدت عنه وسحبت فونها بخوف وتردد وفتحته وقربت ليه الشاشة !! رقم خاص بعتلها رسالة وصورة !!!
الرسالة : وحشتيني يا لمار … وعارف اني وحشتك …بس اعذريني بقي لسة محتفظ بحاجة منك ! الصورة دي ! وعايز اشوفك لازم نتكلم ! ردي عليا وهقولك نتقابل فين وازاي ! انا مستنيكي ! بس اياكي تقولي للمتوحش جوزك ده !! ده ممكن يقتلك !! وانتي عارفة انه حاول يقتلك قبل كدة !! الحادثة الاخيرة كان هو السبب هو اللي ضربك وعمل فيكي كدة !! وكدب علي الكل وقال انه حد اتهجم عليكي علشان يخبي جريمته دي !! واعتمد انك من الخبطة يا روحي نسيتي اللي حصل وقتها !! اوعي تأمني ليه انا خايف عليكي منه !!
رامي حبيبك ♥️
أما الصورة : كانت صورة ليها من سرير رامي في الشاليه وهي فاقدة وعيها ليلتها وكانت واضح انك متصورة بكاميرا الشاليه نفسه مش تصور قريب !!
ريان قرأ الرسالة وهو بيطحن اسنانه بغضب وغيرة وملامحه اتحولت لشراسة شديدة !!
لمار بعدت بخوف عند الحائط بدموع : اااانا اسفة !! انا مش عارفة هو عايز مني ايه !! والله انا حلفتلك يومها ماكنتش في وعي !! الصورة دي ماكنتش صاحية اصلا !! انا عارفة اني وقتها غلطت ! بس مش للدرجة دي اقسملك ما عملت حاجة !! ااانا خوفت اقولك كلمت بابي وقولتله وبعتله الشات ده وقالي هيتصرف !! كنت خايفة منك !! وحياتي بلاش تصدقه !! اااانا ما صدقتوش لما قال انك انت اللي ضربتني والله ما صدقته !!
ريان بصلها بشفقة من خوفها منه وانتفاض جسمها بالشكل ده !! قرب منها بحنان علشان يهديها لقاها بتبعد بخوف ودموع !!
ريان اتوجع من الخوف اللي جواها منه وهروبها منه بالشكل ده !! اقرب اكتر بهدوء ورفق !!
ريان : طيب اهدي !! ماتخافيش مني !! انتي بتوجعيني بخوفك مني ده !! للدرجة دي مصدقة اني متوحش يا لمار!! اوعي تصدقيه !! ااانا والله ما ضربتك ولا اقدر امد ايدي عليكي ! وانا مصدقك انك مستحيل تخوني !! حتي ليلة ما اخدتك من عنده انا الوحيد اللي شاف حالتك وعارف ومتأكد انك كنتي متخدرة !!
لمار بتهدي بصعوبة : يعني !! يعني انت مصدقني !! انت مش شاكك فيا !!؟
ريان ابتسم بحنان وقرب منها وضمها لحضنه : انا وعدتك عمري ما هكدبك ولا اشك فيكي !! ولو بعد كلام قد ده الف مرة !! لو بعدت بدل الصورة الف صورة !!
خرجها من حضنه بحنان ورفع عيونها لعيونه بحب : عمري ما هصدق الا العيون دي !! عيونك بريئة يا نوتيلا ما بتعرفش تكدب !! خوفك ! حبك !! كل شئ عيونك بتقوله وتفضحك !! انا مش عايزك تخافي ابداا !! طول ما انا جنبك اياكي تخافي من حد لا رامي ولا الف زيه !!
لمار هديت وابتسمت : انا اول ما شوفت الرسالة كلمت بابي وقولتله !! وكنت همسحها مش هقولك ! كنت خايفة منك !!
ريان اتنهد : كدة!! تكلمي البوب !! طيب ورينو حبيبك فين!! مش اللي لازم يدافع عنك ويطمنك مش انا !! ليه كل الخوف ده جواكي مني !!
لمار بتيه حركت رأسها بدهشة من خوفها منه : مش عارفة !! بس من جوايا علي قد ما بحبك !! علي قد ما بخاف منك مش عارفة ليه !!
ريان بص في عيونها بتساؤل: قوليلي بصراحة !! انتي مصدقة اني انا اللي عملت فيكي كدة !!؟
لمار بصت في عيونه بصدق وحركت رأسها بنفي: لا !! مش مصدقة !! انت مش ممكن تعمل فيا كدة صح !!؟
ريان اتنهد : انتي متأكدة انك مش فاكرة أي حاجة في الليلة دي !! جاوبني علشان خاطري !!؟
لمار اترددت تجاوب وسكتت وبعدت عنه وقعدت علي الكرسي بهروب !!
قرب منها وقعد قصادها علي ركبته برجاء !!
ريان : ارجوكي اتكلمي قولي فاكرة ايه !! اوعدك هفهمك كل حاجة !!؟
لمار بدموع : انا خرجت من المستشفي تقريبا مش فاكرة حاجة !! بس من وقت ما فوقت وانا بتجيني خايلات غريبة للي حصل يومها ! حاجات مختلفة ..متفرقة مش واضحة !! لحد النهاردة لما شوفت الرسالة دي اتوترت وخوفت وفجأة من غير اسباب افتكرت الليلة دي كلها !! كل اللي حصل فيها !! ويمكن ده اللي خوفني منك ومن رد فعلك علي الرسالة دي !! ويمكن ده السبب اللي خلاني ما احذفهاش وكنت مش عارفة هواجهك بيها ولا لا !! وياتري رد فعلك هيكون ايه !! فجأة وانت بتكلمني دلوقتي قررت اوريهالك وتكون دي اخر فرصة بيني وبينك !! يا تكدب ظني فيك وانك عمرك ما هتتغير وهتفضل تشك فيا !! او تكون فعلا ندمت من اللي حصل وتكون الليلة دي كانت اخر نهاية الشك !!!
ريان اتنهد بحزن : غصب عني يا لمار صدقيني غصب عني !! الحب والغيرة اللي جوايا ليكي مش قليلة ولا هينة !! حطي نفسك مكاني ولو للحظة واحدة !! انا كنت تايه وموجوع !!
لمار بدموع وعتاب : ووجعتني!! وجعتني ضعف..اااضعاف وجعك !! لما صممت تتأكد اللي جوايا ده حتة منك ولا من غيرك !!؟
ريان قام بعيد عنها بغضب : كفاية !! بلاش السيرة دي ارجوكي !! انسي الليلة دي كلها !! ياريتك ما افتكرتيها ياريتك !!
لمار قربت منه بدموع : شوفت انت بتتآلم ازاي !! ما بالك بيا انا !! انا وقتها حسيت اني رخيصة اوي!! حسيت اني خلاص انكتب عليا اعيش بخزي وعار غلطة غلطتها تحت ظروف وغباء مني في وقت ضعف ووحدة !! اعيش بيها عمري كله !! وكنت متأكدة وقتها اني خلاص خسرتك للابد !!
ريان التفت ليها بحب وأسف: مش هكابر ولا اعاند واقولك اني ما غلطتش ويمكن اي مبرر ليا مش هيكون كافي لاعتذاري واسفي !! بس هقولك حاجة واحدة !! انتي عندك شك اني عشقتك حتي من قبل ما تكوني مراتي وكل ده يحصل!! عندك شك اني كنت بحاوطك واراقبك واخاف عليكي من وانتي طفلة صغيرة ! عندك شك اني حبيت طفولتك وبرائتك من زمان !!!؟
لمار بحزن وخجل: بس البراءة دي انكسرت واتلوثت لما اخدتني عريانة من شاليه واحد غيرك!!؟
ريان ضم اكتافها بعنف حاني وخايف عليها من ظن كاذب مؤلم !!!
ريان :اوعي تقولي كدة !! عمر براءتك ما تتلوث بالكدب والحيلة !! البراءة بتتلوث بالعمد والفجر واستباحة الغلط والحرام !! بالعكس انتي يمكن براءتك الزيادة هي اللي وصلتك لكل اللي حصل وقتها !! وثقتي في واحد كداب ومخادع وواطي ووهمك بحاجات مش موجودة !! يمكن لو كنتي واعية كفاية وزي بنات كتير عقلها كبير كنتي فهمتي او شكيتي !! لكن طفولتك وبرائتك هي اللي وصلتك ليه بسهولة !!
وابتسم وهو بيضم ملامحها بحنان وحب: ثم مافيش مخلوق يقدر يلوثك وانا عايش !! اموت اهون ليا ولا اشوف اليوم ده !!
لمار بخوف ولهفة: بعد الشر عليك اوعي تقول كدة !! انا مش ممكن اعيش من غيرك ثانية واحدة !!
ريان ابتسم من خوفها عليه : يعني مسمحاني !! قبلتي اسفي وعذري!!؟
لمار ابتسمت وحركت رأسها بتأكيد : سامحتك بس بشرط !!
ريان حرك رأسه بفهم: عاااااارف !! اخر مرة وما تتكررش تاااني !! وحياتك عندي غلطة وما هتعود ولا عمر الشك هيدخل قلبي ولا عقلي ناحيتك تاني !! خلاص تووووبة !!
لمار اتنهدت براحة وبعدت عنه وقربت من الدولاب الخاص بيها وفتحته وخرجت منه مظروف طبي !! ومعاه كمان مظروف تاني كبير واضح انه اشعة لشئ معين اخدت المظروف الصغير وقربته منه!!
ريان عقد حاجبه بدهشة: ايه ده !!؟
لمار اتنهدت بهدوء: افتحه وانت تعرف !!
ريان فتحه بفضول ولقاه تقرير طبي بيثبت ان الطفل اللي هي حامل فيه ابنه ويحمل جيناته !!! والتقرير عليه امضاء وتعهد شهاب الحديدي ابوها!!
ريان رفع عيونه ليها بعتاب وحزن: ليه عملتي كدة !!!؟ ليه !!؟
لمار اتنهدت بحزن ودموع : هتصدقني لو قولتلك ان شكك فيا وقتها شككني في نفسي!! خوفت !! خوفت يكون زي ما قدر يدخل البيت في غيابي يكون قدر يعمل اي شئ انا مش عارفاه !! يخدرني بأي وسيلة ويكون كلامه صح ! عارف ! انا كنت ناوية لو فعلا طلع الشك ده حقيقي ويكون عمل فيا كدة فعلا وانا مراتك !! انا كنت موت نفسي !! كنت هنتحر !!؟
ريان قرب منها وضمها بحنان : انتي مجنونة!! تهون عليكي نفسك !! صدقيني انا كنت مجهز نفسي لاي احتمال !! وعلشان كدة كنت رافض اني حتي افتكر طلبي ده واني اتأكد من الجنين !! علشان كمان كان جوايا حاجة بتقولي انه ابني !! يمكن لحظة الصدمة والغضب كانت شديدة ولخبطتتني !! لكن احساسي الحقيقي كان بيقول غير كدة !! والله ما كنت هعملها ولا ححاول اتأكد !!؟
لمار بصت في عيونه بحب واحتياج : ريان انا بحبك اوي !! بحبك اكتر ما بتتخيل !! بحبك ومحتجالك وعايزاك !! انت أماني وراحتي وحمايتي والحضن اللي بجري استخبي فيه !! علشان خاطري امحي نقطة الخوف اللي جوايا لسة منك !! مش عايزة احس بيها تاني !! مش عايزة حتي ولو حاجز واحد بيني وبينك !! مش عايزة اخسرك ابدا !! علشان خاطري يا ريان !!
نغز ووجع بيمزق في قلبه من كلامها !! ليه جواها كل الخوف والانهيار ده منه!! ليه لسة خايفة !! ليه !!؟
ريان بحنان : انا عمري ما تعمدت اوجعك !! عمري ما حاولت اخوفك!! مش عارف ولا فاهم سبب الخوف ده كله جواكي مني !!؟ بس اوعدك احاول بكل طريقة امحيه من جواكي !! هعمل المستحيل بس تكوني مرتاحة ومطمنة !!
لمار دفنت نفسها في حضنه براحة واتنهدت : عارف حضنك ده بحس انه مش مجرد ذراعات بتضمني ولا دقات قلب قريبة من دقات قلبي وكأنهم بيكلموا بعض !! حضنك ده كأني بيت كبير فيه كل حاجة حلوة ومريحة !! كأني بهرب فيه علشان عارفة انه ملكي لوحدي ! مافيش حد بيسكنه غيري ولا حتي ممكن يزوره غيري !! مكان خاص بيا لوحدي !! انا بحبك… بحبك اوي يارينو !!
ريان ضمها لحضنه اكتر بقوة واتنهد بمشاكسة : ااااااخ بقي !! شكلنا همبدأ الجولة الرابعة يا جماعة واستعداد جامد بقي ونربط الاحزمة !!!
لمار خرجت من حضنه بعيظ وضربته في صدره بقوة : انت دماغك دي مش بتفكر الا في السفالة دي !!
ريان غمزها بوقاحة: يعني انا حاضن قطعة ملبن طرية وغرقانة نوتيلا من كل حتة اعمل ايه!! الانسان ضعيف يا روحي!!
لمار ابتسمت وقربت منه المظروف الكبير بحماس و بطفولية وبراءة!!
لمار: شوف بقي المفاجأة دي!!!
ربان غمض عيونه : استرها يا كريم !! خير !! فيه ايه ده كمان عملتيلي تحليل انا كمان لاكون مش ابن مؤمن والحاجة شيري!!؟
لمار ضربته بقوة وغيظ: بطل لماضة بقي وشوفه !!
ريان لوي شفايفه : امري لله !! نشوف فيه ايه لايكون قنبلة مدمجة ولا حاجة وتكوني عاملالي كمين يا بنت شهاب !!
ريان فتحه وخرج منه صورة لسونار طبي فيه الحنين ومعاه تقرير بيقول انها بنت !! والسونار كان بدقة عالية وواضحة المعالم وكانت ظاهرة فيها ملامحها الصغيرة وتكومها حاولين نفسها !!
وقتها ريان قلبه دق بقوة واتهز بشكل غريب وحقق فيها بحنان وهو بيلمسها بخفة ونعومة ويمرر اصابعه علي الصورة بإشتياق !!
ريان بتوتر : هي !! هي دي !! بنت !! بنت يا لمار !!
لمار دمعت من فرحته وحالته : ايوة بنت !! شوف جميلة ازاي !! هي منفخة كدة من المياه اللي حاوليها !! بس انا متأكدة انها جميلة !! انا مستنية اليوم اللي هشوفها فيه بفارغ الصبر !! هتجنن واضمها لحضني واشم ريحتها !!؟
ريان ابتسم وقرب منها وهو بيمحي دموعها بحنان : هتكون اجمل بنت لاجمل أم !! هتكون شبهك انا متأكد !! لمار ! انا بحبك ! بحبك اوي وماليش غيرك !! ارجوكي وحياة بنتنا دي ما تخافي مني تاني !! وانا عمري ما هوجعك ولا ازعلك لو علي رقبتي !!؟
لمار ابتسمت وحركت رأسها بنفي: مش هخاف تاني !! مش هخاف اوعدك !!
ريان غمزها : طيب نجيب بقي بطرمان النوتيلا ونبدأ الجولة!! اديكي شوفتي بنفسك شغل النوتيلا ده ! شغل فاخر من الاخر اهو !! البت هتطلع مهلبية !!
لمار ضحكت بقوة : هههههه !! والله انت مجنون وماليك حل !!
وقربت منه اكتر واتعلقت في رقبته بنعومة : بس اعمل ايه !! بحبك !! وامري لله اهو بطرمان النوتيلا عندك هناك اهو وريني شطارتك بقي !! بس خد بالك من البنت مش عايزين ازعاج !!
ريان ضمها من خصرها لحضنه برغبة وهمس : شششش !! ولا اي إزعاج !! كله علي الهادي وبراحة !! المهم البنت وام البنت تكون مرتاحة ومبسوطة !!؟
لمار بإغراء: انا طول ما انا هنا في حضنك !! مبسوطة ومرتاحة !!
ريان اتنهد وهو بيبعد اكمام روبها الستان الناعم برفق وشفايفه بتقرب من أكتافها بنعومة !!
ريان : انتي عملتي فيا ايه !! حولتيني من همجي زي ماكنتي بتقولي !! لواحد تاني انا مش عارفه !! واحد بيدوب من مجرد صوتك ونعومته !! لمستك الحنينة الرقيقة !! انتي وكأن فيكي سحر ماشي معاكي ووراكي من زمان من وانا عيل صغير اشوفك تلعبي وتجري قلبي يرفرف من السعادة ! تقعي وتتكعبلي وتعيطي قلبي يوجعني واتمني اضرب الارض واشقها نصين علشان جرحتك !! كبرتي قصادي وكل يوم اتمني اخبيكي في عيوني ومافيش مخلوق يقرب منك غيري !! والنهاردة كل ده بين ايديا ومعايا !! انتي النهاردة مش بس مراتي !! لا ! انتي حبيبتي وعشيقتي وام بنتي !!
لمار قربت من شفايفه بحنين ولهفة وكانت شرسة علي غير عادتها !! ابتسم من لهفتها عليه واخد انفاسه بقوة من لمستها لشفايفه وشالها بلهيب واشتياق !!
ريان : دلوقتي بقي تسكت شهرزاد الجميلة عن الكلام !! وياخدها شهريار لعالم الخيال !! ومن الليلة لا فيه وجع !! ولا شك ! ولا حرمان !!
لمار ابتسمت : خاليك شايلني بقي يا شهريار كدة ولف بيا شوية انا مرتاحة كدة !!؟
ريان ضحك بقوة وهو بيلف بيها وهي تضحك كأنها طفلة وبتتدلع علي ابوها بكل عفوية !! كان ضحكهم وصوت سعادتهم مسمع في كل مكان !! وكأن الهوا حاوليهم فرحان ليهم !!..

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى