روايات

رواية ادهم وايناس الفصل الخامس 5 بقلم مجهول

رواية ادهم وايناس الفصل الخامس 5 بقلم مجهول

رواية ادهم وايناس البارت الخامس

رواية ادهم وايناس الجزء الخامس

ادهم وايناس
ادهم وايناس

رواية ادهم وايناس الحلقة الخامسة

 صحت قبل الفجر وكانت بتقيم الليل وبتدعي انو ربنا يهدي جوزها ويحبها ويعيشوا في سلام بعد فترة الفجر اذن حست بصوت الباب اتفتح عرفت انه رايح يصلي ، صلت الصبح قرت الورد بتاعها ، راحت وجهزت الفطار واكلت حاجه قليلة لأنها نفسها مسدوده وكل مره بتبص علي الباب قالت في نفسها من ساعة ما خرج الفجر مرجعش تاني حاولت تلهي نفسها بأنها تقرأ كتب المسا جا ولسه مجاش البيت راحت نامت الساعة 10 فتح الباب ولقي البيت هادي فتح باب الأوضة لقها مرتبة راح الأوضة التانية لقها نايمه بهدوء قرب منها وكان عايز يصحيها عشان يعتزر منها شاف ملامح وشها باهته وشكلها تعبان عرف انو هو السبب غضب من نفسه وقال كانت خايفة علي وانا جازتها ب الإهانة
صحيت إيناس : (وتكلمت بصوت رقيق أشبه بالنوم ) أدهم انت كويس
أدهم اتصدم لما عرف أنها لسه خايفه عليه
أدهم :(بحزن ) اهاا كويس ليه نايمه هنا تعالي الأوضة بتاعنا
تذكرت امس لما قفل منها
قالت : عادي انا هنا مرتاحه
أدهم 🙁 بندم) انا اسف علي يلي حصل امبارح
إيناس : ولايهمك عادي المهم انت كويس النهارده
أدهم (ب استغراب ) بجد والله
إيناس برقة وابتسامة : اهاا انا تعبانة وعايزة ارتاح ممكن
أدهم :مالك في اي حاسه بي اي
إيناس :تزكرت كلام رنا واختها (دا دكتور ) لالامفيش بس تعب وهيروح
أدهم : طب عايزة مسكن
إيناس برقة :لا عايزة انام بس
أدهم طيب هسيبك وهعتزلك بكرة الصبح بطريقتي
إيناس بصوت واطي : مفيش داعي خلاص
ادهم: لا في
إيناس ب ابتسامة سحرته :طيب
بعد عنها وهو ببص ليها وهي نامت خرج وقفل الباب اول ما خرج انفجرت من البكاء يااهاا يا أدهم كانت سهلة انك تقول اسف بعد يلي عملتو
حس أدهم بالراحة قليل وتعجب من أسلوب رقتها واحترامها مما زاد إعجابه بها
في الصباح كان عمر رايح المشتشفي شاف في طريقه أسماء وقف ونزل سلم عليها ازيك يا اسماء
أسماء : اهلا دكتور عمر عامل ايه
عمر: بخير الحمد لله رايحه الكلية ؟ لاحظ لها نظرا ل انتظار المواصلات والكتب الفي ايدها
أسماء : ايوه ان شاء الله
عمر: اركبي هوصلك
أسماء : ب اعتراض لا هاخرك علي شغلك انا هستني المواصلات
عمر باعتراض: ليه كده وانا موجود وركبت بعد الحاح منه
عمر: أخبار الدراسة ايه
أسماء بطفولة : الحمد لله خلاص اخر امتحان وهتخرج ان شاء الله
عمر : وبتدرسي ايه زي اخوكي ولا اي اي بالظبط وكان يقصد أدهم

عمر : وبتدرسي ايه زي اخوكي ولا اي اي بالظبط وكان يقصد أدهم
اسماء: الصراحة لا انا بدرس تمريض
عمر هي العيلة كلها دكاترة ولا ايه
أسماء بضحك: ممكن تقول كده
وصلوا الجامعة وأسماء كانت بتشكره وذهبت وعمر كان لسه واقف وببص عليها لغاية ما اختفت وسند رأسه علي الكرسي وبفكر يقول ل أدهم أنه عايز اخته فجاءة تلفونه رن رد بسرعة لانو كان اتصال من العيادة
الممرضة: دكتور ف حالة طارئ في ممكن تجي بسرعة لو قريب
عمر : حااضر جاي اهو انا في الطريق
** ***
جهزت الفطار وحطتو علي السفرة شافت أدهم طلع
أدهم : عاملة اي
إيناس : عاملة فطار
أدهم : ضحك عليها
إيناس ابتسمت لما شافته بيضحك وبتبص عليه
أدهم : حمم لأنها سارحه فيه قال مكنتش اعرف اني جميلة للدرجادي
إيناس بهدؤء: فعلا
أدهم : نعم قولتي اي
إيناس اتكسفت :قالت مفيش يلا اقعد كل
وبدوا ياكلو
أدهم عجبه الأكل بس سكت لاحظ إيناس مش بتاكل
ادهم: مالك يا إيناس في حاجه مزعلاكي لو لسه مش سامحتيني هعتزلك بالطريقة يلي عايزها
إيناس بسرعة :لاوالله انا نسيتوخالص بس
أدهم :بس ايه قولي
إيناس بتوتر : عايزة أنزل الشغل
أدهم : ليه هو في حاجات في البيت ناقص وانا مش لاحق اجبها
إيناس بتوتر اكتر: لا مش كده خالص
أدهم : امال ازاي فهميني
إيناس : الحكاية انا بحب شغلي وعايزة انزل اشتغل
أدهم : بمقاطعة لا مفيش شغل قام وساب الأكل
إيناس بخوف: طيب خلاص تقعد كمل اكلك
أدهم ببرود :شبعت
وخرج من المنزل ركب عربيته وراح شغله بعد عشر دقايق دخل المشتشفي وراح عيادته جات ممرضة سألها عن عمر قالت دكتور عمر في العملية
أتذكر لما رنا كانت عاملة حادث ودخلها العملية ودي كانت أول مرة يشوفها وكانت متابعة معاه لغاية ما حبها قطع شروده خبط الباب لقاه عمر صحبه
عمر: اخبارك عامل ايه
أدهم : كويس الحمد لله
عمر: أنت متأكد يا أدهم
أدهم زفر بضيق: وقال : عايزة تزل الشغل
عمر: وماله الشغل مش عيب وبالذات شغلها
أدهم ب استعاب: أنت فاكر بتقول اي وكمان واقف معها لو كنت في مكاني كنت هتقبل مراتك تنزل الشغل وانت شغال
(افتكر أسماء وسرح )
أدهم روحت فين هو سؤال عادي مش عايز تفكير
عمر: أنت يا أدهم مكبر الحوار شويه مجالنا مختلف عن مجالهم : يعني مجالنا كلو بنات واولاد أما هم فكل ستات أحيانا بكون فيه رجاله
ادهم: مش عايز برضو لو حتي لو راجل واحد وكلهم ستات مش عايزها تنزل تشتغل
عمر : د

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ادهم وايناس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى