رواية ثأر الحبيب الفصل الرابع عشر 14 بقلم سما محمد
رواية ثأر الحبيب البارت الرابع عشر
رواية ثأر الحبيب الجزء الرابع عشر
رواية ثأر الحبيب الحلقة الرابعة عشر
..وصل بدر وليله الي قصر المنشاوي فوقف بدر امام ليلة قائلا…
بدر : يلا يا ليله انا هشيلك علشان نطلع اوضتنا فوج تعالى يلا..
ليله بغضب :و تشيلني ليه انا اعرف امشي هاطلع واحدى من غير ما تشلنى..
بدر : هو لازم كده عريس وعروسه يوم فرحهم لازم اشيلك لفوق..
ليله بسخريه : خلاص لو مصر جوي إكده شيل بس خلي بالك ابو الليل تجيل جوي.
بدر بتحذير : تاني ابو الليل قلنا ليله من هنا ورايح مفيش ابو الليل فيه ليله وبس وبعدين تجيله دي ما تتقلش لبدر تعالي يلا الله اكبر..
… حمل بدر ليله بين ذراعيه متجها بها للاعلى فانظر لها ضاحكا يقول..
بدر ؛ تجيله فين يا ام تجيله والله شكلك كذابه وبطنك فاضيه ده انتى كيف القشه..
ليله : انا جشه انت بس اللي بتكابر ومش عايز تحرج روحك.
بدر : ما بلاها الحديت الماسخ ده يوم فرحنا هو انتى ما تعرفيش تفرحي..
ليله : كل شويه تقولى ايه يوم فرحنا… يوم فرحنا ما هو يوم زي كل يوم ايه المميز فيه يعني علشان كل الاهتمام ده..
بدر : لا الموضوع ده يطول شرحه هشرحهولك في اوضتنا فوج لوحدينا..
.. وصل بدر حاملا ليله الى غرفتهم فدخل واغلق الباب ثم وضعها في الفراش وهو لا يعرف من اين سيبدا معها فهي ليست على درايه باي شيء يخص الزواج ولا يخص الانثى اصلا فهل سيقدر ان يشرح لها ما يجب فعله في هذه الليله خاصة انهم صعايده
…………………………………..
… وفي بهو قصر المنشاوي كانت زينه تجلس تفكر حينما اشترك جابر في الجلسه فجلس امامها قائلا
جابر : يا جميل سرحان فى ايه عاد بتفكري في ايه يا زينه الجلب..
زينة : هملني دلوك يا جابر وبلاش كلامك ده اللي بيخربطني سيبني افكر.
جابر بسؤال : تفكري في ايه و شكلك متضايج كده ليه مش بدر رجع اهو واتجوز كمان فين المشكله بجى زعلانه ليه تاني..
زينه بتوضيح : بدر رجع واطمن جلبي عليه بس وجت ما جالنا قال انه كان مسافر سفريه مفاجاه كيف وهو كان رايح مزاد الحاج رابح وليه ما بلغناش و كمان لحق عرف ليله دي كيف وامتى وكمان من عائله السيوفي اللي اصلا كلنا عارفين ان فراج السيوفى ما حدحوش غير ولد واحد هو ابو الليل ايلى المفروض كان عايز يجتل بدر تجدر تجولى انت وتشرحلى ايلى بيحصل دلوك تفسيره إيه..
جابر : يا ابوي على دماغك دي كيف فكرتى فيها إكده مع ان عندك حج بس بردك مربط الفرس عند بدر يبقى اساليه وشوفي.
زينه : بدر ده بير مالوش جرار والله لو سالته ليوم الجيامه ما هيجولش حاجه.
جابر : سيبك دلوك من الجصه دي مش انتى جلتي ليا الحلاوة لو رجع بدر.
زينه : ايوه جلت عايز ايه يعني انت اجيبلك الحلاوه دلوك ده وجته..
جابر : انتى حلاوتي يا زينه ارضي عني بجى وريحى جلب جابر يا جلب جابر.
………………………………….
… وفي غرفه بدر وليله كان بدر يجلس بجوار ليله لا يعرف من اين يبدا فاقتحمت هي الصمت قائله بطفوله..
ليله : جلت هتشرحلي ايه المميز في يوم الفرح ده وبجالك ربع ساعه جاعد تبحلج فيا انا تعبت انا هاجوم اغير الفستان ده وانام..
بدر بهدنه : تنامي فين يا ليله استني بس وانا هاجولك شوفي يا ستي دلوك اي بنت حلوه وجميله زيك إكده لما بتتجوز ده بيبجى يوم مهم قوي في حياتها لانها بتتحول من بنت لست بعد ليله الدخله فهمتى.
ليله بتعب : لا ما فهمتش كيف يعني بتتحول ما البنت هي الست والست هي البنت والاثنين معرفش عنهم حاجه..
بدر : ما فيش فائده الطريجه دي مش نافعه طيب هاتي ودنك يا ليله وانا اجولك..
… اقترب بدر من اذن ليله واخذ يهمس لها بكلام جعل وجهها يتجهم و يحمر خجلا و جحظت عيناها فانتفضت ليله فجاه صافعه بدر صفعه تركته مصعوقا من هول الصدمه فقالت له بغضب..
ليله : انت كيف تجولى كلام جليل الحيا إكده من غير خشا وايه دخل ده بجوازنا انت جليل الادب و دي جلة احترام منك ليا ما اسمحش بيها..
… توقف بجر غاضبا و دون ان ينطق اي كلمه حطم المراه بقبضة يده وسرعان ما سالت دماؤه فامسك بملائة السرير ومسح دمائه بها ونظر الى ليله نظرات ناريه ثم اخذ الملاءه وتوجه بها لشرفه الغرفه والقاها لحشود المعازيم الذين يحتفلون بالاسفل وسرعان ما امسكوها حتى اطلقت الاعيره الناريه والزغاريد..
… بعد عوده بدر للغرفه مره اخرى من داخل الشرفه كانت ليله ما زالت تقف تنظر له بغضب بغير فهم لما فعل بتلك الملاءه حتى تقدم منها ممسكا اياها من ذراعها بقوه قائلا..
بدر : اللي انا قلتهولك واللي ردك عليه كان جلم ليا وضع عادي في الجواز وبينتهى باللي انا عملته ده بس بيكون دمك انتى و طبعا فاهمه من كلامي اللي قلتهولك قصدي ايه ولو ما حصلش إكده ليله الدخله والعالم شافوا الملايه هتبجى سيرتك على كل لسان في البلد وكل كلب ما لوش عازه هيعيب في شرفك طبعا انا ضد العادات الجديمه دي بس دي تقليد بلد كامل لازم نمشي عليها ومش بدر المنشاوي اللي تتمد عليه يد مرته وكمان يوم فرحه انا من الليله باجولك اهو هتعيشي معايا في اوضه واحده كيفك كيف اختي مش هاخدك جبر ولا غصبانيه لان راجل يا ليله.
ليله بحزن : بدر انا ما كنتش فاهمه جصدك ايه ويدي طالت غصب عني بدل ما تبهدلني فهمني صح طول بالك على انا النهارده كاني لسه موجوده لا عمري كان ليا ام تفهمني المفروض اعمل ايه في يوم زي ده او حتى كيف اتصرف زي الحريم عمري ما اختلط بحريم ولا اعرف اي حاجه عن اللي انت جلته ده ما جاش في بالي اي حاجه لما سمعت منك الحديت ده غير ان راجل كيف ما اتربيت انت واجبك تطمني مش تخوفني.
بدر بهدوء غاضب : بكفايه يا ليله كلام…… السرير جدامك انا هانام وجت ما يجيلك النوم نامي تصبحي على خير..
… نام بدر فوق السرير بينما ظلت ليله واقفه تنظر ليده المجروحه بحزن شديد تشعر به لاول مره.
………………………………………
.. وفي قصر السيوفي في صباح اليوم التالي كانت رزه تطرق الباب لغرفه فراج فلم ياتيها رد فتحت الباب ودخلت فكان فراج ينام في فراشه مريض فاقتربت رزه منه بخوف قائله..
رزة : مالك يا سيدي ايه اللي جرى لك كفا الله الشر..
فراج : تعبان يا رزه جلبي طابق عليا ومش جادر اتنفس شوفيلي حكيم يا بت.
رزة : حالا يا سيدي و هاطلب ستي ليله تيجي طوالي تبقى جارك..
فراج بتحذير : اوعاك يا رزه تطلبي ليله شوفيلي حكيم بس انا حذرتك اهو حسك عينك تطلبي ليله بكفايه اللي راح من عمرها جاري..
……………………………………..
.. وفي قصر المنشاوي كانت زينه تقف على راس الخدم قائله..
زينه : شاهلوا امال وجهزوا فطار العرايس وما تنسوش اللبن والمربى بدر بيحبهم على الفطار وحطوا من جميع الاصناف التانيه لسه ما نعرفش العروسه بتحب تفطر ايه الحرص واجب..
جابر بحب : بتجهزي فطار العرايس عجبال ما يجهزولنا فطار صباحيتنا يا زينه وابجى نايم جارك واصبح بوشك جبل نور الشمس..
زينه بدلال : لو صح كنت عايز تصبح بوشي يا جابر كنت حددت ابوي مره تانيه في جصطنا بس شكلك مش مهتم ونسيت الموضوع..
جابر بذهول : بتتكلمي صح الصح يا زينه يا سعدك يا جابر يا هناك يا جابر طيران على عم عبد الله نشفتى ريجي يا زينه الدنيا..
……………………………………….
.. وفي غرفه بدر و ليله دخلت الشمس للغرفه فايقظت بدر فقام يفرك عينيه يرفع راسه ليتفاجئ بليله تجلس على كرسي بجوار الفراش ممسكه يده تنام فوقها على الفراش بعد ما ضمدتها ونظر لها مبتسما ثم قال لنفسه…
بدر بخفوت : ما لكش حج بردك كنت اتحددت معاها إكده يا بدر هي كانت تعرف منين بس كل ده الفرح والجواز كله جه فجأه وهي كانت عايشه راجل كان لازم اصبر عليها هبابه بس خلاص اللي حصل حصل انا اصحيها تغير فستانها و تقوم تنام براحتها على الفرشه احسن..
… فنادا بدر على ليله موقظا اياها قائلا..
بدر : ليله اصحى يا ليله بجينا الصبح.
… انتفضت ليله بفزع قائله..
ليله : لا سلاحي اهو انا صاحيه يا ابوي انا صاحيه ما نمتش…هاااا ما نمتش..
بدر بقلق : اهدى يا ليله سلاح ايه بس انا بدر ما تخافيش شكلك كنت بتحلمي اهدي انا جارك..
ليله : هاااا … ايه بدر انا فين…. اه اه افتكرت احنا اتجوزنا امبارح صباح الخير..
بدر : صباح الفل على عيونك يا ليله ايه اللي نايمك إكده بس..
ليله : ولا حاجه انت كنت متعور وبتنزف رابطلك يدك وانت نايم وخفت لا حرارتك تعلي ولا حاجه بالليل جعدت جارك إهنه ونمت.غصب عنى..
بدر بدهاء : وعملتى إكده ليه خوفتى عليا يعني ولا ايه السبب..
ليله : انت مش صاحبي لازم اخاف عليك.
بدر : بس علشان صاحبك ما فيش حاجه تانيه.
ليله بتوتر : هااااا .. لا ما فيش جصدي ما اعرفش انا هجوم اغير..
.. انصرفت ليله للحمام فقال بدر بدهاء…
بدر : انت ما تعرفيش انا بقى هاعرف يا ليله..
…………………………………
❤❤
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ثأر الحبيب)