رواية أحببت مربية ابنتي الفصل السادس عشر 16 بقلم هايدي حجازي
رواية أحببت مربية ابنتي البارت السادس عشر
رواية أحببت مربية ابنتي الجزء السادس عشر
رواية أحببت مربية ابنتي الحلقة السادسة عشر
حنين: خلاث يا فيح ثبعت كفاية اكل
فرح: طيب يا حنين يلا خلينا نغسل أيدينا
حنين: ماثي
و حملتها و ذهبوا إلى دورة المياه و عادوا مرة أخرى إلى ادهم و قالت
فرح:دورك بقا يلا
و ادهم: طب وانتي مش هتاكلي
فرح: لا هاكل معاك يلا
و بدأت فرح تطعمه و ادهم كان سعيد جدا و شعر كأنه طفل صغير و امه هي التي تأكله و و هي أيضا شعرت بنفس الشعور و قال
ادهم وهو يمسك ايديها
ادهم :انتي حلوة كدة ازاي
فرح:ايه السؤال الغريب ده خلقة ربنا انا مال أهلي
ادهم: عارفة يابت يا فرح
فرح: عارفة ايه
ادهم: انا غلطان اني أبقى معاكي رومانسي ملكيش انتي في الرومانسي خالص وربنا مش هقولك كلمة حلوة تاني
فرح:احسن بردو
ادهم بزعل: شبعت خلاص مش عايز أكل
فرح: انت زعلت
ادهم:انتي شايفة ايه
فرح: طب خلاث يا ادهمتي متزعلش يا حبيبي
ادهم: لا بقولك ايه هاتي المأذون
فرح:مأذون ايه بس اسكت بقا وبعدين حنين سمعانا
ادهم: مش هتفهم متخافيش
فرح: ممم طويب بس اسكت بردو
ادهم و هو يقبل كف يديها قبلة طويلة و قال
ادهم: بحبك
فرح: وانا كمان
*****************
و في مكان آخر
عند محمد
” بص دلوقتي جالي خبر أن ادهم عامل حفلة بخصوص حاجات هيقولها خطاب يعني ”
هتف مدحت هذا الكلام و هو ينظر إلى محمد باهتمام
محمد مرددة: و تفتكر ايه هي الحاجات دي
مدحت: مش عارف المهم الحفلة قبل تركيا تقريبا بأسبوع بس هو وقت قريب كدة
محمد: هروح و هشوف بقا و ربنا يستر
مدحت: تمام هو هيبقى في قاعة كدة بس الموضوع كدة شكله مش موزون
محمد بتهكم: اما نشوف سي فضايح و مفجأت ادهم بيه هتبقى أيه المرادي
*******************
و في مكان آخر
عند نرمين
“عملت ايه يا سيف”
ردتفت نرمين بهذه الكلام و هي تتحدث في الهاتف و تاخد رشفة من قهوتها
“خلاص انا تحت بيتها اهو”
“ونبي ركز و اوعى يقع منك كلمة كدة ولا كدة و خلي بالك من نفسك”
” متخفيش كل حاجة هتبقى تمام”
” بتمنى كدة فعلا يلا …..سلام دلوقتي و ربنا معاك ”
و قفلت معه ثم نظرت الى ندى و الشغالة الذي كانوا يجلسون و ينتظرون إنهاء مكالمتها و
نرمين: انا اسفة جدا بس تليفون كان مهم جدا
ندى: ولا يهمك ….. بصي يا نرمين ده 5 نسخ للكاميرا الي صورت الي حصل علشان لو ضاع منك حاجة و دي الكاميرا كنتم مركبين كاميرات في الشقة تقريبا و ده محدش عرفه غير سمحية فقط و عرفته بصعوبة جدا ومن ال 5 النسخ دول فيهم الاصلي و فيها خط أحمر عليه علشان تتاكدي انه الأصلي و متتلغبطيش و جبتلك سميحة اهيه و هنفتح الريكورد بتاع الموبايل علشان كل كلمة بتقولها تبقى مسجلة
نرمين:طيب تمام يلا بصي يا سميحة افتكري بس أنك تكوني أقوى من كدة و انشاء الله كله هيبقى تمام اوك؟
سميحة: اوك
نرمين : ابدأي
و بدأت نرمين بتشغيل التسجيل و
سميحة: انا سميحة 30 سنة عندي عيلين و شغالة خدامة بقالي كتير اعرف نوران عن طريق ندى هانم ندى هانم تبقى صديقة نوران من بعيد لبعيد بس نوران كانت بتحكيلها كل حاجة لان ندى مكنتش تعرف حد فيكم و ندى هانم بعتتني اني اشتغل عند ابو حضرتك و بعديها روحت البيت و استقبلتوني و كنت وخداكم زي بناتي و اهلي و نوران كنت بتكلم معاها و كدة بس ساعات مش كنت بستريحلها حركاتها كانت غريبة و بعدها في وقت كنت بعمل شغلي و بكنس وقتها الباب رن و لقيت نوران هانم متسربعة كدة و فتحت الباب بسرعة و كان في شخص عينه زرقا و شعره بني و طول متوسط كدة المهم لقيتها بتقولي اني أبطل كنس و ادخل اوضتي و مخرجش منه غير لو عوزت اروح الحمام أو هي طلبتني وسمعت كلامها و لقيتهم رايحين الصالة وقتها ولما طلعت علشان اروح الحمام و كان الحمام قريب قوي من الصالة تقدري تسمعي منها كل حاجة سمعتهم بيقولوا
فلاش باك
نوران:رامي انت عارف طبعا ان صبري مش ابويا و كل الي عملته تزوير في الأوراق
رامي:طبعا ياختي عارف المهم هتعملي ايه
نوران:عايزاك تاخد كل الأوراق دي معاك و حافظ عليها الورق ده لو اتكشف هروح في مصيبة و ممكن البس قضية تزوير
رامي:لا متخافيش كله تمام
نوران: بس قولي هتحط الأوراق دي فين
رامي: في الشركة طبعا في الخزنة وانتي عارفة الخزنة في حيتة محدش هيعرفها
نوران:ايوة فين يعني
رامي: جنبي مكتبي في بلاطة بحط فيها كل المصايب الي بنعملها
نوران: اه أعتقد محدش هيفكر فيها
رامي:طب و هتعملي ايه في صبري ده
نوران:متخفش قريب اوي هنهيه
باك
سميحة: كل الكلام ده طبعا اول ما سمعته سجلته في تليفوني علطول وبعدها طلعت بسرعة و روحت اوضتي و هنا وقتها الراجل مشي وبعديها لقيتها بتدخلي بتقول اني مش اقول لحد أن حد جه في البيت وقتها صبري بيه كان مش موجود و انتهى على كدة بعديها علطول انتي سفرتي من هنا و لقيتها قاتلة ابوكي الله يرحمه
نرمين: طب انا الي سمعته من ندى انك شوفتي قتلته ازاي و قولتي أن كان في كاميرا في البيت
سميحة: في مرة وانا في اوضتي كنت قاعدة سمعت صريخهم و كانوا بيتخانقوا وبعدها دخلت نوران اوضتها و من ساعتهت مشوفتش اي صوت و قولت ان هتبقى خناقة و خلاص و فعلا نمت و صحيت على انه مات الله يرحمه بس كدة و عملت نسخ كتير اوي من الكاميرا و كدة انا شهادتي بقولها لو حصل حاجة و الكاميرا دي عرفت مكانها بعد موته بيومين و انا بنضف و كانت الكاميرا في اوضته
هنا قفلت نرمين التسجيل و قالت ندى
ندى:خلاص كدة
نرمين:طب بصي انتي عندك كام نسخة
سميحة:يجي 7 كدة علشان بس اطمن
نرمين: طب بصي انا هاخد 5 وانتي خدي اتنين و تحمي بيهم نفسك لأن نقطة ضعف نوران هو أن حد يذلها ولو حد ذلها بتوتر و بتعمل أي حاجة علشان محدش يمسك عليها حاجة
ندى: ايوة فعلا كان نقطة ضعفها كدة
نرمين: شكرا جدا بجد يا جماعة
ندى:في حاجة تاني عاوزاها
نرمين: هسالك سؤال يا ندى
ندى:قولي
نرمين: انتي بتعملي مع نوران كدة ليه مع أنها صاحبتك
ندى: علشان دي قتلت وانا لو مش قولت كل ده كنت هظلم ناس كتير وانا اكتر حاجة بكرها هي الظلم و بعدين هي مش صاحبتي اوي يعني
ابتسمت لها نرمين و قالت
نرمين بامتنان: شكرا ليكي بجد
ندى: ده واجبي استأذن انا بقا يلا يا سميحة
نرمين: ثانية واحدة بس
و دخلت نرمين غرفتها و اخدت بعض المال و عادت مرة أخرى إليهم و هي تقول لسميحة
نرمين: خدي دول يا سميحة
سميحة: بس ده كتير اوي يا هانم
نرمين: دول قليل اوي من الي عملتيه معايا و مع بابا الله يرحمه
سميحة: ربنا معاكي و بقاء لله
نرمين: يارب تسلمي
و سلموا عليها
و خرجوا برة البيت
*****************
و عند نوران
رن جرس بيتها و قالت
نوران: مين ده الي جايلي دلوقتي
و راحت و فتحت الباب و قالت
نوران باستغراب: ايوة حضرتك مين
سيف و هو يعطيها كارت : حامد عبدالحميد راجل اعمال للمقولات و سمعت عنك كتير و عرفت ان حضرتك شريكة واحد اسمه رامي نور الدين و الصراحة كنت حابب اشتغل معاكم
نوران بتفكير و ثقة: طيب تمام اتفضل
و دخل و قال
سيف: متشكر
اياد: مين يا نوران
نوران: حامد عبدالحميد راجل اعمال للمقولات حابب انه يشتغل معانا و سمع عننا كتير
اياد : أهلا و سهلا
سيف:أهلا بيك اتشرف بمعرفتك
اياد: احم انا اياد جابر ابقى صديق الانسة نوران و راجل اعمال بردو اؤمر اقدر اساعدك
سيف: ليكم في الشغل الي تحت الطرابيزة ولا
اياد: مش فاهم
سيف:ليكم في المخدرات ولا لا
نوران: افندم
و هنا نظر اياد بصدمة اليها
***************
و عند ادهم
في غرفة فرح
قال
ادهم: الوقت اتاخر يلا علشان ننام
حنين: بث مث عايثة انام
ادهم: لا هتنامي لأنك نمتي متاخر و صحيتي متاخر و دي حاجة وحشة يلا مش عايزة تنامي جنب بابي ولا ايه
حنين:لا عايثة
ادهم: وانتي مش هتنامي جمب بابي ولا ايه
فرح: هتهزر لا طبعا
ادهم: هههه طيب يا روحي
فرح: هاتي بوسة يا حنين
و قبلتها حنين
ادهم: طب وانا
فرح و ضربته ضربة خفيفة
فرح: انت تنام و تبطل قلة أدب ههههه يلا تصبح على خير يا دوما
ادهم: وانتي من أهلي يا روح دوما معلش يا حبيبتي احتليت اوضتك
فرح: ولا يهمك يا حبي يلا باي باي
و قامت حنين بطفولة حركة السلام لها و ابتسمت فرح و
خرجت من الغرفة و ذهبت إلى غرفة أخرى
****************
في الغرفة
دخلت و ظلت تلف نفسها و دثرت نفسها في الفراش و قالت بسعادة بالغة
فرح: بجد احلى يوم في حياتي هييييح
بس عندما تذكرت أنها كدبت عليه كثيرا و لم تخبره بلحقيقة قالت بحزن و تمني
فرح:يارب انت عارف اني بحبه بس مش هينفع أقوله دلوقتي
و بدلت ثيابها و نامت و هي تتمنى أن الأيام تجري على مايرام
***************
و عند نوران
سيف: انا عارف انكم ليكم في تحت الطرابيزة و عارف كويس أوي انتم بتعملوا ايه و ازاي وليه و محدش يسألني ازاي و قبل ما تتعصبوا عليا ليكم اقتراح انا عارف انكم اشتغلتم قبل كدة في المخدرات ولا ايه
اياد بصدمة و بثقة: والله يا حامد بيه انا مليش في الكلام ده انا واحد ماسك الشركة للازياء و خلاص لاكن كل البلاوي دي معرفش عنها حاجة
نوران بصدق: هو فعلا ميعرفش حاجة
سيف بتفكير: مممم طب مش جوبتي على سؤالي
نوران: هو اه انا اعرف واحد اسمه رامي نور اشتغل في الحاجات دي بس انا بفكر اني اجرب يعني بس طبعا لو السر انكشف انا و انت و الي يعرف بلموضوع راح في مصيبة خلاص
سيف: تمام أوي بصي معانا مفيش مصايب لأن احنا حارصين جدا
نوران: ده شئ كويس
سيف” ليا ليكو عرض انا ههرب مخدرات و البوص بعارف عنكم كل حاجة و هو بيقولكم لو شاركته معاه هتكسبوا كتير
نوران بتفكير:مممممممم سبنا نفكر و هنقولك
اياد: لا يا حبيبتي مليش انا دعوة روحي شوفي حالك بعيد عني
نوران: خلاص يا اياد انا اكيد مش هورطك معايا
اياد: انا بقولك بس
و نهض سيف و قال
سيف:مستني ردكم و ياريت ضروري و بسرعة لأن البوص مش بتنتظر حد
اياد: بتنتظر؟ هي بنت
سيف: ايوة و عن اذنكم و رقم تليفوناتي في الكارت ده
نوران: تمام ميرسي لزيارتك
و تركهم و خرج و نزل و ركب سيارته
****************
في سيارته
اتصل بنرمين و نرمين ردت سريعا عليه و قالت
” ها عملت ايه ”
“تمام أوي عايزة اقابلك ضروري جدا ”
” تمام خلاص في نفس الكافيه هتلاقيني و شيل النيولوك😂😂 ”
“اضحكي ياختي اضحكي يلا 5 دقايق و أبقى هناك سلام ”
“باي ”
*****************
و في مكان آخر في مكان عادي
” يارب انا بحبه بجد يارب و مش عارفة اعمل ايه يارب يا عمر هتفضل طول عمرك كدة لحد امتى الصبر من عندك يارب ”
ردفت فتاه جميلة جدا بهذا الكلام و هي جالسة في الفراش و تفرتك يديها بتوتر و
جاء وقتها اتصالا و ردت و قالت
” الو ”
” احم دعاء معايا ”
“ايوة انا دعاء مين”
” انا عمر زميلك الي في الشغل ”
“اه عمر بيه ايوة اؤمر في حاجة حصلت في الشغل ”
“لا لا لا محصلش حاجة انا بس عايز أقابل حضرتك ضروري جدا ”
“احم طب ينفع بكرة الساعة 5 في كافيه ….
“اه عارفه تمام وقت مناسب جدا ”
” اوك ”
“متظرك ”
” تمام عن اذنك سلام
” باي ”
*************
و عند مكان آخر في مكان كبير في فيلا كبيرة و لها بعد الاثاث الثري في غرفة ما
يردف شاب بتمنى
“ربنا يستر و مش ترفض … يارب تقبل يارب”
**************
وعند ادهم
في غرفة فرح
ادهم:حنين
حنين: نعم ابابي
ادهم: انتي عارفة انا بحبك قد ايه
حنين: قد ايه
ادهم: قد الدنيا دي يا قلبي
حنين: وانا كمان بحبك اوي يا بابي
ادهم: ايوة بقا كبرنا و بقينا بنتكلم كويس عارفة أن عيد ميلادك بعد 5ايام
حنين: بجت
ادهم: اه بجت هيبقى عندك 4 سنين
حنين: هييييه
ادهم:و هعملك حفلة كبيرة اوي
حنين و هي تقبله
حنين : انا بحبك يا بابي
ادهم: وانا كمان يا قمري
حنين: بابي
ادهم: ايوة يا عيوني
حنين: انا عايثة فرح تبقى مامي
ادهم بفرحة: بجد
حنين: اه انا بحبها أوي
ادهم؛ يعني لو انا اتجوزتها مش هتزعلي
حنين: تؤ تؤ هفيح (تؤ تؤ هفرح)
ادهم و حضنها: يا حبيبتي يابنتي ده انتي خلتيني افرح اكتر ما الرئيس فرح في إفتتاح قناة السويس😂
حنين: مث فاهمة
ادهم: مش مهم المهم انك تنامي بقا علشان نعرف نقولها بقا
حنين: تيب تثبح على خير
ادهم: وانتي من أهل الجنة يا عمري
و ناموا
************
و عند نرمين في الكافيه
سيف:بس فعلا شكل اياد ملوش أي علاقة بلموضوع بس دلوقتي عاوزين نعرف مكان رامي ده لأن ده نقدر نوصل لكل بلاويهم أو الورق الي بيقولوا عليه
نرمين: ممممم انا ممكن اقولك حاجة تقدر تفيدك انا عارفة مكان شركة رامي ده
سيف: فين
نرمين و هي تكتب في ورقة صغيرة العنوان و
نرمين: لما الشغالة جاتلي و قالتلي الحقيقة قالتلي عنوان شركته و بيخبي الأوراق فلبلاط
سيف: ممممم انا عرفت انا هعمل ايه بس رامي يظهر هبدا العملية
نرمين: ازاي
نهض و اخد متعلاقته و
سيف: سيبي الموضوع ده عليا سلام دلوقتي
نرمين: هتعمل ايه
سيف: هقولك بعدين سلام
ثم رحل عن انظارها
******************
و في صباح جديد
تستيقظ فرح و تتوضئ و تصلى و تلبس و تخرج و تذهب المطبخ
************
في المطبخ
تحضر الفطار و تقول
فرح: اوبااااا نسيت احط المرحم في ضهره بليل يا غبائي و ثم عددت الفطار وخرجت الى السفرة
**************
في السفرة وضعت الأطباق في الطاولة و دخلت إلى غرفتها
*************
في غرفة فرح
دخلت الغرفة
و وجدت ادهم نائم و في حضنه حنين و هي تضع أصابعها الصغيرة في ثغرها و ابتسمت و أخذت هاتفها و صورتهم و هم نائمين و كان شكلهم جميل جدا و برئ أيضا و وقتها استيقظ بطلنا و هو ينظر إلى فرح بنصف عين و
ادهم بنعاس: ثباح الفرح يا ست فرح
فرح:ههههه صباح النور يا عمري ها نمت كويس
ادهم: اه طبعا مش نايم في سرير حبيبتي ولا ايه
فرح: هههههه
ادهم: وانتي نمتي كويس
فرح: ايوة يا حبيبي
ادهم و هو ينظر إلى ابنته
ادهم: شوفتي البت نايمة ازاي
فرح: هههه زي الملاك
ادهم: عقبال ما نجيب لينا بيبي يارب
فرح بقشعرية: نفسي اوي يا ادهم
و اقتربت منه و حضنته و هو تفاجأ من هذه الحركة لكن بادلها العناق و وجدها تبكي ابعدها عنه و قال بقلق
ادهم: مالك بس يا فرح
فرح: مليش يا ادهم بس خايفة نسيب بعض انا نفسي أبقى مراتك اوي انا بحبك
ادهم و هو يمسح دموعها: ششششش مش عايز دموع دي تنزل تاني و انشاء الله تجيبيلي عشق كمان
فرح: انت عاوز تسميها عشق
ادهم: اه طبعا علشان تبقى عشق ادهم لفرح
فرح:بموت فيك
ادهم:وانتي العشق كله ….
و وقتها استيقظت حنين و
حنين: بخ
ادهم: ياما خوفت
و ضحكوا و
حنين: معلث يا بابي بث انا مث ثريرة
فرح: في حد يشوف الجمال ده و يقول شرير
و ضحكوا و
فرح: يلا نروح التويلت
حنين: يلا
و حملتها و دخلت إلى المرحاض بسعادة
***************
و خرجوا و وضعت فرح إلى الفراش و
فرح و هي تعطيه الكريم و
فرح: اسفة يا ادهم مدتلكش الكريم امبارح
ادهم: ولا يهمك يا فروحتي
و بدأ في خلع بلوزته و
فرح سريعا: بتعمل ايه
ادهم: بقلع امال بعمل ايه
فرح: طب استني اما أخرج طيب
ادهم: امال مين الي هيحطلي الكريم متقوليش اني انا الي هحطه
فرح: امال مين الي هيحط
ادهم بخبث: هو في غيرك في البيت ولا ايه.
فرح: لا لا لا على جثتي
*************
بعد 3 دقائق
في غرفة فرح
ادهم و هو يلبس بلوزته
ادهم و هو يقبل يديها: تسلم ايديك يا حبيبتي ايدك حلوة اوي.
فرح بخجل: الله يسلمك يلا علشان تقوم تفطر
ادهم: طيب روحي وانا هحصلك
فرح و هي تقبل خده : ماثي
ادهم: الله طب واحدة كمان هنا و شاور على شفتيه لكنها أخذت حنين سريعا و خرجت و
ادهم بضحك: أحب انا الكسوف ده
**************
عند فرح
كانت فرح تجلس في السفرة و فرح بجانبها
حنين: فيح
فرح:ايوة يا حبيبتي
حنين: ينفع تجوزي بابي
فرح بصدمة: ايه
حنين: ينفع تبقى مامي
فرح بفرحة: طبعا يا حبيبتي
حنين: هييييه هروح اقول لبابي
و ذهبت و ضحكت فرح و ثم شردت قليلا و قالت
فرح: ربنا يخليك معايا يارب
*************
و عند ادهم
حنين وهي تدخل الغرفة
حنين : بابي بابي
ادهم: ايوة يا حنون
حنين: انا قولت لفيح ينفع تبقى مامي و قالت اه
ادهم بفرح:بجد
حنين: اه
ادهم: اوك يا حنين شاطرة
حنين: انا فيحانة
ادهم:وانا كمان فرحان اوي يلا بينا نأكل بقا
حنين: يلا
ادهم و هو يحملها : اوباااااااا
و قبلها و ضحكت و خرجوا
***************
في السفرة
ذهبوا للسفرة و قالت
فرح بلوم: ادهم مش قولتلك بلاش تشيل حنين علشان ضهرك
ادهم: انا زي الفل خلاص و بعدين اول ما حطيتي ايدك في ضهري وانا زي الفل ومش هيجيلي مرض تاني وبعدين دي حنين عصاية
فرح:بجد ههههههه
ادهم: طبعا بجد
فرح: هههه طب يلا نأكل
و بدأو يتناولوا الطعام و يقول ادهم
ادهم: الحفلة هتبقى علشان شغل و علشان عيد ميلاد حنين
فرح: ايه ده هي حنين عيد ميلادها امتى
ادهم: بعد 5 تيام
فرخ و هي تقبل حنين: كل سنة وانتي طيبة يا احلى حنين في الدنيا
حنين: وانتي تيبة يا فيح
ادهم: هههه و
مسك هاتفه و طلب حسناء و وضع هاتفه في اذنيه ينتظر ردأ منها و
فرح: انت بتكلم مين
ادهم: دادة حسناء
فرح: اه سلملي عليها
“الو يا دادة ”
“ايوة يا حبيبي ازيك يابني ”
“الحمد الله المهم انتي اخبارك ايه ”
“انا كويسة يابني ”
“هتيجي امتى علشان أجي اخدك من البلد ”
” يابني متتعبش نفسك”
” لا تعب ولا حاجة قوليلي بس هاخدك امتى”
” بكرة أنشأء الله ”
” طيب انشاء الله هبقى هناك ”
” انشاء الله يابني سلملي على فرح ”
” يوصل انشاء الله مع السلامة ”
و قفل معها و قال
ادهم: بتسلم عليكي
فرح: الله يسلمها
ادهم: تعرفي يا فرح بحس أن دادة حسناء أقرب مني اكتر من ماما
فرح بتوتر: احم اه بتحصل علشان هي دايما معاك و كدة
ادهم: ممكن بردو …..انا رايح الشغل
فرح:طب و ضهرك يا ادهم وبعدين انا مش هروح معاك
ادهم: فرح انا والله يا عمري كويس أنتي بس خليكي في حنين و خلي بالك من نفسك و بعدين مش لازم تيجي الشغل انا كويس و قبل راسها و قال
ادهم: سلام هتوحشيني
فرح: وانت كمان
و قبل ابنته أيضا و خرج من الغرفة و تنهدت فرح بهدوء و حملت حنين و ذهبت إلى غرفتها
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أحببت مربية ابنتي)