روايات

رواية أم البنات الفصل الرابع عشر 14 بقلم ريهام علي

رواية أم البنات الفصل الرابع عشر 14 بقلم ريهام علي

رواية أم البنات البارت الرابع عشر

رواية أم البنات الجزء الرابع عشر

أم البنات
أم البنات

رواية أم البنات الحلقة الرابعة عشر

في بيت امين شكري
كانت فاطمه قاعده قلقانه علي مليكه وجه عليها مالك
فاطمه / ها يا ابني في اخبار
مالك / بزعل لسه
فاطمه / بدموع يا ترى انتي فين يا بنتي يارب ريح قلبي عليهم يارب
وفي الوقت ده دخل على عليهم وهدومه متبهدله وبيعيط
فاطمه / وقفت بقلق وقالت في ايه يا على مالك
على / بدموع عاليه اتخطفت
فاطمه / سمعت كده اغمي عليها
مالك وعلى جريوا عليها عشان يفوقوها وبعد شويه فاقت
فاطمه / بنتي فين يا علي هي دي الامانه اللي امنتك عليها
على / والله معرفش مين دول ناس اخدوها ولما حاولت امسك حد منهم التاني ضربني على دماغي محستش بحاجه
فاطمه / وقفت وقالت يعني الاتنين يختفوا مع بعض يبقى اكيد هما الاتنين مع بعض دلوقتي
وفي الوقت ده دخل شهاب وهو بينهج
فاطمه / باستغراب شهاب
شهاب / انا عرفت فين مليكه
فاطمه / بفرحه بجد وعاليه معاها
شهاب / باستغراب عاليه معرفش
مالك / بغيظ وانت عرفت مكانها ازاي
شهاب / راندا زميلتنا هي اللي خطفتها
علي / ليه يعني هيه سايبه
مالك / وخطفها ليه دي كمان
شهاب / بص في الارض وقال عشان عارفه ان عمري ما هفكر فيها وهي فاكره السبب مليكه
فاطمه / خبطت على صدرها وقالت يا كبدي يا بنتي
شهاب / راح عند فاطمه وقال اوعدك هرجعهالك بس ابوس ايدك سامحيني على اي غلطه صدرت مني في حق مليكه وسابهم ومشي
مالك / طب استني انا هاجي معاك
شهاب / متخافش يا مالك كده افضل عشان مليكه ما تتازيش وانا هرجعهالكم بنفسي اوعدكم وسابهم ومشي
فاطمه / انا مش هقعد كده انا لازم اروح وراه
علي / فعلا عندك حق يلا بينا ومشيوا التلاته ورا شهاب من غير ما يشوفهم
______________________________
في الصعيد
كانت عاليه فاقت من اثر المخدر ولقت نفسها في اوضه قامت زي المجنونه وحاولت تفتح الباب لكن كان مقفول
فضلت تخبط على الباب لحد ما حست بحد بيفتحلها
عاليه / اتصدمت وقالت عمي عرفان
عرفان / ضحك بشر وقال ايوه اني
عاليه / باستغراب انت اللي خطفتنى طب ليه
عرفان / عشان اجوزك ولدي والارض ترجع لينا من تاني
عاليه / ارض ايه و اتجوز مين انت ناسي اننا مكتوب كتابي
عرفان / كفاياكي حديتك الماسخ ده لعبتك احنا كشفناها من اول يوم جيتو فيه هنه وسمعنا اللي كان بيمثل علينا انه جوزك وهو بيكلمك ويجول اتعامل معاكي كيف جدامهم عشان محدش يكشف سرنا بس حبينا نسيبكم لحالكم لما امك جالت هتبيع الارض لكن ترجع تاني في كلامها معايا يبجى الارض من حجي كوليتها
عاليه / انا مش فاهمه حاجه ارض ايه دي انت مش بتقول عليها ارض بور ليه عامل عليها كل ده
عرفان / ضحك وقال بور ايه الارض البور دي هي ارضي لكن الارض اللي جدك كتبها في الوصيه هي الارض اللي بتنتج وبتطلع ملايين
عاليه / يعني انت كنت عايز تضحك علينا كمان وتاخد حقنا
عرفان / ايوه ما هو مش بعد ما استنيت السنين دي كوليتها وعملت كل احتياطاتي وفي الاخر انتم برضك اللي تكسبوا امال بجى لو كان المحروس اخوكي لسه معاكم كنتو دبيتو صوابعكم دي في عيوني بجى امال
عاليه / ليه يا عمي الفلوس متستاهلش عليها العداوه دي كلها وبعدين حتى لو كان اخويا عايش عمرنا ما كنا هنقف على حاجه
عرفان / ضحك بشر وقال ومين جالك انه مات
عاليه / بصدمه ايه ……
_______________________________
في المكان اللي كانت مليكه مخطوفه فيه
وصل شهاب ونزل
ووصلو هما كمان وكانو وراه
مالك / اكيد مليكه هنا
على / تمام كده انا هبلغ البوليس وطلع على تليفونه وكلم البوليس
جوه المكان
كانت راندا قاعده قدام مليكه ومليكه بتعيط
رندا / وفري يا حلوه الدموع دي لسه بدري عليها
مليكه / انا مش عارفه انتي بتكرهينى ليه كده
راندا / قربت منها بغيظ وقالت عشان انتي الحيطه السد اللي واقفه بيني وبين شهاب ويمكن لما تموتي ينساكي بقى ويحس بيا وشوفني
مليكه / بس شهاب اللي بينا انتهى من زمان وانا مخطوبه لواحد تاني وبحبه
راندا / بس هو مش مصدق كده
وفي الوقت ده دخل شهاب وقال لا مصدق يا راندا وعارف ان مليكه مبتحبنيش
رندا / وقفت وقالت امال ليه لسه بتفكر فيها ليه
شهاب / اتنهد وقال والله القلب ملوش سلطان عشان نعرف نتحكم فيه ونقوله تحب ده ومتحبش ده
راندا / راحت عند مليكه بغيظ وشدت شعرها ووقفتها
مليكه / بدموع اااااه شعري
رندا / يبقى تموت افضل يا شهاب يمكن لما تموت تشوفني قدامك وتحس بيا
شهاب / ابتسم بسخريه وقال ويعني لما تقتليها ده حل يا راندا
راندا / زقت مليكه بغيظ وطلعت مسدس وقالت ده الحل بالنسبالي
ولسه هتضرب عليها نار وقف شهاب قدامها وجت الرصاصه فيه
راندا / بصرخه شهاااااااااب
شهاب / وقع على الارض جنب مليكه
مليكه / بدموع قربت منه وبخوف وهي بتقول ش.شهاب
في الوقت ده البوليس دخل ومسك راندا وراحوا عند شهاب
شهاب / بص لمليكه وابتسم وقال م.مليكه ا.انا حبيتك ب.بجد و.ويوم ما تخليت عنك ك.كان غصب عني ا.ارجوكي تسامحيني
مليكه / بدموع ما تتكلمش عشان متتعبش يا شهاب ارجوك
شهاب / بتعب ل.لا مبقاش فيه وقت .خلاص يا مليكه
مليكه / بصتله قالت يعني ايه
شهاب / بتعب اكتر م.مسامحاني
مليكه /دموعها نزلت وقالت مسامحك والله بس كفايه كلام عشان الجرح
شهاب / بصلها وابتسم
مليكه / ش.شهاب ش.شهاب رد عليا ودموعها نزلت وقالت بصرخه شهااااااااب
في الوقت ده دخل فاطمه ومالك وعلى
مالك / راح لشهاب يشوفوا مالك اتنهد بوجع وغمض عيونه وقال انا لله وانا اليه راجعون
راندا / كانت دموعها بتنزل وهي بتضحك بشكل هيستيري وهيه بتقول ههههههه م.مات م.مات خلاص يامليكه ارتحتي كدا أ.ارتحتي ل.لما مات هههههههه انا ك.كنت عايزه اقتلك انتي واتجوزه ههه مستحيل هو يضيع مني ويبقي بايدي لاااا لاااا انتو اكيد بتعملوا لعبه عليا صح هههههههه أ.انا راندا هاشم .. راندا أ.اللي ح.حبت ش.شهاب و.واللي هتتجوزه ههههههه بس ا.اتجوزه ازاي خ.خلاص من كتر ح.حبي فيه ق.قتلته هههههه لا لا ش.شهاب هيعيش و.وهتجوزه و.وهاخده منك يامليكه
ودخلوا الشرطه اخدوها وهيه بتقول نفس الكلام
فاطمه حضنت مليكه ومليكه عيطت في حضنها اكتر وقالت مات بسببي يا ماما مات وهو بيدافع عني ااااااه انا السبب في موته يا ماما انا السبب
فاطمه / طبطبت عليها وقالت ده اجله يا بنتي ولكل اجل كتاب
على / عاليه مش موجوده هنا
فاطمه / بصتله وقالت يعني ايه ..
بس حسة بمليكه ما بتتحركش بصت عليها لقيتها مغمى عليها
فاطمه مليكه مليكه فوقي يا حبيبتي
مالك / طلع بره ونادي الاسعات وشالوها وشالو جثه شهاب
فاطمه / بدموع يعني الاقي واحده والتانيه راحت فين بس
علي / مسح وشه وشعره بغيظ وقال مش عارف مش عارف
______________________________
في الصعيد
كان عرفان واقف مع عاليه واعترفلها بالحقيقه
عاليه / ايه انت بتقول ايه يا عمي
عرفان / ايوه اخوكي ماماتش اصلا انا اللي بدلته بولد تاني في المستشفى كان ميت
عاليه / بدموع انت ليه كل ده طب واخويا فين
عرفان /مخابرش في انهي داهيه يمكن يكون مات وضحك بشر وقال اصل رميته في الشارع
عاليه / راحت عنده وفضلت تضرب فيه وتقول حسبي الله ونعم الوكيل فيك ليه عملت كده ليه
عرفان / مسك ايدها بغيظ وقال اسمعي يا بت انتي … انتي بكره هتبجى مراة ولدي طه ولو اهلك بقى عايزين يطلجوكي منه معنديش مانع طبعا بس يمضولي على التنازل عن الارض
عاليه / انت مجنون انا استحاله اتجوز ابنك ده
عرفان / بعزم ما عنده ضربها بالقلم وقعت على الارض وصرخت نزلها عرفان وقال اسمعيني زين انا كنت ناوي اخليها كتب كتاب بس عشان طولة لسانك دي هخليها دخله قمان ومش بس كديه لا هخليها دخله بلدي قمان والبلد كوليتها تشهد على شرفك
عاليه / بدموع وصرخه مستحيل مستحيل ده يحصل لو هموت
عرفان / مسكها من شعرها وقال يبجى تموتي احسن يا بت اخوي ولا هو الواد اللي كان ممثل جوزك ده عشمك بحاجه وخلي بيكي
عاليه / بدموع وصرخه اخرس اخرس قطع لسانك انا اشرف منكم
عرفان / ضربها بالقلم تاني وقال شكلك عايزه ربايه من اول وجديد ومسكها من شعرها
عاليه / بصرخه آااااااه شعري شعري
في الوقت ده دخل عليه طه وهو بيجري وبيقول ابوي ابوي اللي بتسويه ديه
عرفان / زقه وقال ابعد يا ولدي دي عايزه ربايه من جديد
طه / شد عاليه منه وقفت وراه وقال ابوي اهدا كديه واللي انت عايز هنعمله
عرفان / بغضب بكره دخلتك عليها وهتكون بلدي
طه / حاضر يا باي حاضر اللي تؤمر بيه بس سيبها ترتاح شوي
عرفان / بصلها بقرف وقال جبر يلمك وسابها ومشي
عاليه / قعدت على الارض بدموع وفضلت تعيط
طه / نزل قعد جنبها وقال اهدي عاليه اهدي
عاليه / اهدي ازاي انت مش شايفه عايز ايه مستحيل ده يحصل مهما كان ولا حد يلمسني غير على وبس
طه / ابتسم وقال للدرجه دي بتحبيه يا بختك يا سي علي
عاليه / ابتسمت وقالت والله انت رايق
طه / ايوه كديه اضحكي واوعدك يا بت عمي محدش هيمس منك شعره واحده مش يمس شرفك قمان
عاليه / بدموع بجد يا طه
طه / ابتسم وقال واه يابت اني صعيدي وكلمتي واحده
عاليه / دموعها نزلت وقالت ط.طه هو اخويا لسه عايش بجد
طه / قام وقف ومش عرف يرد عليها
عاليه / وقفت وقالت طه ارجوك رد عليا
طه / مش وقته الحكايه دي يا عاليه اهم حاجه هاتي رقم على اكلمه وهفهمه يعمل ايه عشان ينقذك من اللي هيحصل ده
عاليه /بفرحه بجد يا طه
طه / واه يا بت اني قولتلك اني صعيدي وكلمتي واحده يلا هاتي الرقم
واخد طه من عاليه رقم على وخرج
________________________________
في المستشفى
كانت فاطمه ومالك وعلى مع مليكه
فاطمه / كانت قاعده تخبط على صدرها وتقول يا ترى فينك يا عاليه وتعيط
وفي الوقت ده تليفونها رن برقم سلمى
فاطمه / بدموع ايوه يا سلمى
سلمى / بقلق في ايه يا ماما انتي بتعيطي
فاطمه / عاليه اتخطفت ومش عارفينها فين يا بنتي
سلمى / وقفت و قالت ايه ع.عاليه اختي ازاي يا ماما أ.انا جايالكم حالا
فاطمه / تيجي في اللي انت كمان يا بنتي دلوقتي
سلمى / مش هقدر اقعد هنا وانا مش فاهمه حاجه بصي يا ماما هكلمك تاني ولو عرفتي حاجه عن عاليه كلميني يلا سلام
قفلت سلمى مع امها وهي بتعيط
نونا / بقلق مالك يا بنتي بتعيطي ليه
سلمي / بدموع اختي اتخطفت يا نونا
نونا / وقفت وخبطت على صدرها وقالت يا ضنايا يا بنتي ازاي
سلمى / بدموع معرفش انا لازم انزل لسليم عشان يسافر معايا ولسه هتمشي وقفت وبصت لنونه
نونه / ايه يا حبيبتي وقفتي ليه
سلمي / هسيبك ازاي لوحدك دلوقتي
نونه / فتحت دراعها لحضن سلمى وهي بتعيط وقالت متخافيش يا حبيبتي هكلم رافت يجيلي انزلي لسليم الاول عشان يجهز على ما رافت يجي
سلمى / ماشي يا حبيبتي ونزلت عند سليم خبطت عليه
سليم / اول ما شافها كان مبتسم بس شاف دموعها اتخض وقال في ايه
سلمي / بدموع عاليه اختي اتخطفت يا سليم
سليم / ايه انت بتقولي ايه
سلمي / انا لازم اسافر دلوقتي ليهم هنلاقي قطر
سليم / وقطر ليه يلا العربيه تحت نسافر بيها اجهزي بس انتي بسرعه وانا كمان هجهز يلا
دخل سليم وجهز وسلمى كمان جهزت نفسها واطمنت على نونه بوجود رافت معاها لحد معاد وصول خلود وسافروا للقاهره
_________________________________
في المستشفى
كانوا قاعدين مع مليكه في اوضتها وبدات تفوق
فاطمه / بدموع الحمد لله انك بخير يا حبيبتي
مالك / ابتسم وقال الف سلامه عليكي يا مليكه
على / سلامتك يا مليكه
مليكه / بتعب الله يسلمكم وبصتلهم باستغراب وقالت ايه ده فين عاليه
الكل / بص لبعضه وسكتوا
فاطمه / ع.عاليه نزلت الكافتيريا تشتري اكل
مليكه / بتعب ماشي
وفي الوقت ده رن تليفون علي من رقم غريب ورد عليه
على / الووو مين
طه / على اني طه عرفان ابن عمي عاليه
على / بصلهم بتوتر واخد تليفونه وطلع بره عشان يعرف يكلمه
فاطمه / حست بملامح على أتغيرت وقفت وقالت هروح اشوف اختك يا مليكه
مليكه / ماشي يا ماما وخرجت فاطمه ورا على
_____________________________
في المكالمه عند علي وطه
على / ايوه يا طه في ايه
طه / علي اسمعني زين عاليه هنه ابوي خاطفها
على / ايه انت بتقول ايه
طه / زي ما بجولك كديه انت لازم تلحجها يا علي عايزيني اتجوزها ومش بس كديه عايزين الدخله تبجى بلدي قمان
علي / بعصبيه ده انا هقتلك وهقتل أي حد يمس شعره منها انت فاهم
طه / بزعل كديه يا على ده جزاتي يعني واتنهد وقال ماشي عموما انا لو مجبلهاش على نفسي وعارف أصول الرجوله مكنتش كلمتك وعرفتك
على / اتنهد وقالت طب ممكن تفهمني ابوك خاطفها ليه
طه / عشان مرات عمي والبنات يتنازلوا عن الارض ودي حكايه كبيره جوي
على / عارف سمعتهم وهما بيتكلموا عنها وانا اللي عرفت مرات عمك عشان كده سابت الارض لحد ما الحقيقه تبان
طه / آاااه جول كديه عاد … ماشي المهم انت تلحقها يا علي
علي / من غير ما تقول طبعا وشكرا ليك يا طه
طه / واه عيب كديه مفيش شكر على رجولة الصعايده يلا سلام
علي / سلام وقفل معاه على وبيلف لقى فاطمه
على / راح عندها ومسك ايدها وباسها وقال هرجعهالك وعد مني هرجعها
فاطمه / بدموع على هو ده الوقت اللي جه معاده تصلح غلطتك في حق عاليه
على / ابتسم وقال انا من يوم ما عرفتها وانا بصلح في الغلطه السودا دي
فاطمه / من بين دموعها ابتسمت وقالت رجعهالي سليمه والنبي يا ابني
على / طبطب عليها وقال خليكي واثقه في يلا سلام
فاطمه / قعدت تدعي ربنا ينجي بنتها من شر عرفان ومراته

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية أم البنات)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى