روايات

رواية نغم (وجع ودموع) الفصل السابع 7 بقلم لبنى دراز

موقع كتابك في سطور

رواية نغم (وجع ودموع) الفصل السابع 7 بقلم لبنى دراز

رواية نغم (وجع ودموع) الجزء السابع

رواية نغم (وجع ودموع) البارت السابع

نغم (وجع ودموع)
نغم (وجع ودموع)

رواية نغم (وجع ودموع) الحلقة السابعة

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

الْيَوْمَ تُجْزَى كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ لَا ظُلْمَ الْيَوْمَ إِنَّ اللَّـهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ».

❤❤❤❤

إذا ابتليت بالهم والقدر قم وصلِ لله ركعتين قبل السَحر فهو يرزق من دعاه بجناتٍ ونهر وتأمل في الطبيعة وضوء القمر واستمتع بشذى الورد ولون الزهر وأعلم بأن الحياة ليست دار مستقر

نغم بقلمى✍️____________لبنى دراز

فـ ڤيلا العامري

متعصبة و رايحة جاية فـ الليڤنج و ماحدش عارف يكلمها و لا حتى
وليد و شيرين

غالية:: بـ غـ ـضـ ـب .. بقى اناااااا أررربى و أكبّررررر و أعللللللم و تيجى واحدة زى ديييي من الشااااااااارع تاخد أبنى مني ع الجاااااااااهز .. انااااااا غالية السواااااح اللى كلمتي أمر و بتمشي ع الكبير قبل الصغير .. انااااااا أبنى يتجوز من ورايااااااا

وليد:: بقلق انها تعرف انه كان عارف بجواز طارق .. أهدي يا أمى هيجرالك حاجة أرجوكى

غالية:: ع نفس وضعها .. هيجراااااالى اييييييه أكتر من كدا ناوييين تعملوا فيا ايييييه تاااااانى يا ولاد حسن العامري .. انا أبنى يخرج عن طوووووعى و يروووووح يتجوز من ورايا .. طاااااارق اللى عمره ما قالى لأ ع حاجة يعمل كدا يا ولييييد

وليد:: يا حبيبتى هو قالك انه بيحبها سيبه يجرب و يعرف لوحده نتيجة أختياره

غالية:: اننننتتت هتجننننى اسيب ايييييه هى لعبة و شبطان فيهااااا ده جواز يا استاذ عااااارف يعنى ايه جواز و لا مش عارف

شيرين:: طيب بس ممكن تقوليلنا يا ماما هنعمل ايه .. اللى حصل حصل خلاص

غالية:: بنرفزة .. قصدك اييييه يا ست شيرين

شيرين:: قصدى يا حبيبتى طارق خلاص اتجوز يعنى بقى أمر واقع خلاص .. المفروض نهدى و نفكر فـ اللى جاى

غالية:: بغيظ .. أزاى يعنى

شيرين:: بهدوء .. يا حبيبتى لازم نفكر ازاى نكسب طارق و نخليه يرجع تانى وسطنا و ما نخليش البنت اللى اتجوزها دى تاخده وتبعد بيه

غالية:: بـ عصـ ـبية عايزة تقولى ايه

شيرين:: اللى عايزة أقوله اننا نهدى ونقبل فكرة جوازه و نروح نحضر الحفلة اللى عاملها بالليل عشان يرجع معانا هنا و مانسيبش فرصة للبنت دى تاخده مننا

غالية:: ده مش ممكن يحصل أبداً ع جـ ـثـ ـتى الزبالة دى تدخل بيتى .. أقسم بالله لا أخليها تكره نفسها و تكره اليييوم اللى شافت فيه طارق .. لازم أخليها تلف حوالين نفسها

شيرين:: و طارق ؟!

غالية:: مش هو اللى أختار . يتحمل بقى نتيجة أختياره

شيرين:: أسمعينى بس يا ماما

غالية:: و هى قايمة طالعة اوضتها .. مش هسمع حد انا قولت اللى عندى و خلص الكلام

شيرين:: لـ وليد وبعدين هنعمل ايه

وليد:: و هو بينادى ع هنية .. مافيش حاجة نقدر نعملها يا شيرين

شيرين:: لسة هترد جات هنية

هنية:: أفندم يا وليد بيه

وليد:: أعمليلى قهوة يا هنية

شيرين:: خليهم اتنين يا هنية

هنية:: لـ شيرين حاضر يا هانم تحت امرك

_______________________

فـ الأوتيل

طارق وصل هو و نغم الأوتيل اللى فيه القاعة اللى هيعمل فيها الحفلة و كمان كان حاجز جناح مخصص للعرايس ده غير أوضة تانية لـ نغم تجهز فيها و جايب لها ميك اب أرتيست تساعدها

نغم:: بعدم فهم .. انا مش فاهمة حاجة أحنا هنا ليه يا طارق

طارق:: حبيبتى ممكن ما تفكريش فـ حاجة .. عايزك ترتاحى شوية و تهدى خالص .. عشان عايزك زى القمر بالليل ممكن ؟

نغم::بتنهيدة .. حاضر ممكن

طارق:: باس جبينها .. طيب يا قلبى هسيبك ترتاحى دلوقتي عشان فى بنت هتيجى كمان ساعتين تساعدك عشان تجهزى

نغم:: انت هتروح فين و تسيبنى

طارق:: فـ الأوضة اللى جنبك يا حبيبتى ما تقلقيش و بغمزة ياريت تنامى كويس عشان نسهر سوا بالليل

نغم:: بخجل .. أمشى يا طارق شوف انت رايح فين يلا

طارق:: بأبتسامة يا خراشى ع الجميل و هو بيحمر و يقلب فراولة كدا

و بالفعل سابها ترتاح و دخل هو فـ الجناح اللى حاجزه قعد ع السرير ورجع بضهره لـ ورا وحط إيده ورا راسه و بيفكر فـ كل اللى حصل و اللى جاى و جواه صـ ـراع بين

نفسه:: و بعدين يا طارق هتعمل أيه .. ليييه كدا بس يا أمى تـ ـكـ ـسر ي فرحتي

عقله:: انت عايزها تشوفك داخل بمراتك اللى متجوزها من وراها و تاخدك بالحضن مثلا

نفسه:: أنا عارف انها اتفاجئت بس كانت تدينى فرصة و تسمعنى

عقله:: ما تبقاش غلطان و كمان بتقاوح .. المفروض كنت تعرّفها ع الأقل تمهد لها الموضوع مش تفاجئها

نفسه:: حاولت كتير بس خوفت من ردة فعلها

عقله:: و ايه رأيك دلوقتي مش لو كنت قولتلها الاول ماكانش كل ده حصل

نفسه::انت بتأنبنى لييييه كدا

عقله:: لأنك بخوفك ده كنت سبب فـ حزن أكتر اتنين بتحبهم .. أمك اللى كـ ـسرت فرحتها بيك و مراتك اللى اتسببت فـ إهانتها .. تقدر تقول دلوقتي هتخلى غالية تقبل نغم أزاى و هى شايفة أنها بنت طمعانة فيك و لعبت عليك

نفسه:: مش عارف بجد مش عارف أعمل ايه

عقله:: لازم تعرف هتعمل ايه لاااازم تحاول تصلح الموقف ماتسكتش

و فضل طارق فـ الـ صـ ـراع بين صوت عقله و نفسه لغاية ما غلبه النوم و هو قاعد مكانه

_____________________

فـ ڤيلا العامري

قاعد وليد و شيرين فـ الليڤنج بعد ما هنية جابتلهم القهوة

شيرين:: بحزن و العمل يا وليد

وليد:: بتوتر .. مش عارف يا شيرين بجد انا مش مطمن

شيرين:: بـ شك .. مالك يا وليد متوتر و قلقان ليه كدا

وليد:: بنفس التوتر .. مين أنا لأ خالص ايه اللى هيوترنى يعنى

شيرين:: حاسة كدا انك مخبي حاجة عليا يا وليد

وليد:: بعـ ـصبـ ـية .. هخبي ايه يعنى يا شيرين .. هو انتى ايه مش شايفة اللى حاصل من الصبح و اللى أحنا فيه ده

شيرين:: وليييييد متأكد انك مش مخبي عليا حاجة ؟؟

وليد:: بتوتر .. هخبي ايه انا يعنى ها قال مخبي قال ده اللى كان ناقص كمان

شيرين:: ولييييد أحنا مش عِشرة يومين يا حبيبى يعنى بفهمك من نظرة عينيك فـ هات من الأخر و قول ايه اللى مخبيه

وليد:: بنفس توتره .. هقولك بس ما تقوليش لـ غالية يا شيرين عشان خاطرى

شيرين:: بقلق .. خير يا حبيبى قلقتنى

وليد:: و هو بيتلفت حواليه خايف يكون حد بيسمعه و لا تكون غالية نازلة من اوضتها .. أنا كنت عارف أن طارق متجوز نغم من 3 شهور

شيرين:: بصدمة .. نعععم !!

وليد:: وطى صوتك أحسن حد يسمعك

شيرين:: بصوت واطى .. انت كنت عارف و ساكت يا وليد و ماقولتش لـ غالية

وليد:: و مش بس كدا انا كمان شاهد ع عقد الجواز

شيرين:: حطت إيدها ع بؤقها من كتر الصدمة .. دى كارثة ماما غالية لو عرفت الكلام ده هتروح فيها .. أنت يا وليد تعمل كدا انت؟! بدل ما تعقّل أخوك و تعرّفه ان اللى عمله ده غلط .. أنت اللى تروح معاه و تجوزه من ورا غالية

وليد:: بقلة حيلة .. أعمل ايه يا شيرين هو طلب منى أقف جنبه و اساعده يتجوز البنت اللي بيحبها و لما رفضت فـ الاول قالى بصريح العبارة كدا هتقف معايا و لا أشوف حد تانى
أضطريت أوافق ع الاقل أعرف البنت دى حكايتها ايه بالظبط

شيرين:: و أيه حكايتها بقى

وليد:: هى بصراحة بنت أخلاقها عالية فعلا و هادية جدا و اللى عرفته انها يتيمة أب و أم و مالهاش حد غير واحد قريب باباها هو اللى كتب كتابها

شيرين:: و طارق عرفها ازاى

وليد:: طالبة عنده فـ الكلية .. ما هى دى البنت اللى وصانى أشغلها فـ الشركة

شيرين:: اممممم أفتكرت .. و بعدين

وليد:: و لا قابلين من وقت لما اشتغلت فـ الشركة لاحظت ان طارق موجود بأستمرار بس ماخدتش فـ بالى و بعد كدا بدأت ألاحظ انه بيهتم بيها بس قولت جايز لانها طالبة عنده و لا حاجة .. لغاية ما جه فـ يوم و عرفنى انه هيكتب كتابه عليها بعد ساعتين و لازم أكون معاه

شيرين:: سكتت شوية بتفكير .. بس لحظة هو ازاى متجوزها من 3 شهور و ماكانش فى اى تغير ملحوظ عليه فـ تصرفاته كان طبيعى جدا و مواعيده زى ما هى ما أتغيرش فيها حاجة بالعكس يمكن الاول كان بيروح شقته كتير يبات فيها انما دلوقتي انا ملاحظة انه بقاله كتير ماراحش يبات فـ الشقة غير أمبارح بس .. يبقى ازاى بقى

وليد:: ازاى ايه يا حبيبتى

شيرين:: يا وليد اللى بيحب حد عايز يفضل معاه بأستمرار .. و أخوك قال أنه بيحب البنت دى ازاى بقى اتجوزها عشان بيحبها و ازاى مش قاعد معاها او ع الاقل يكون فى تغيير باين عليه .. الموضوع ده وراه حاجة مش طبيعية

وليد:: مش عارف بقى المهم ربنا يستر و غالية ما تعرفش انى كنت عارف وكمان شاهد ع الجواز

شيرين:: و هى بتقوم من مكانها .. أنا هطلع أطمن عليها لا تكون تعبت من الصدمة اللى أخدتها فـ طارق

فـ أوضة غالية

بعد ما طلعت أوضتها فضلت رايحة جاية فـ الأوضة و هتتجنن و بتكلم نفسها

غالية:: بقلب أم موجوع .. بقى كدا يا طااارق دى أخرة تربيتى فيك .. كدا تحرمنى أشوفك و انت عريس كدا تـ ـكـ ـسـ ـر فرحتى بيك .. ليييه يا أبنى تعمل كدا .. خلااااااااص بنات العائلات خلصوااا يا طاااااارق رايح تتجوز واحدة مالهاش أصل من فصل ليييه يا طاااارق لييييييه تلغينى من حياتك كدا
و هى بتكلم نفسها سمعت خبطة خفيفة وشافت الباب اتفتح

شيرين:: خبطت و دخلت بحزن .. و بعدين معاكى يا ماما هونى ع نفسك شوية

غالية:: بدموع .. أهون ع نفسى ازاى يا شيرين .. انا هتجنن مين يصدق بقى طارق يعمل كدا يتجوز من ورايا

شيرين:: بهدوء .. يا حبيبتى حاولي تنسي اللى حصل و فكري هتعملى ايه فـ اللى جاى

غالية:: بنرفزة .. انا بجد هتجنن بقى يرفض بنت السفيييير و يروح يتجوز واحدة ما نعرفش هى مين و بنت مين و أهلها فيييين

شيرين:: بحكمة .. طيب ممكن تهدي و تسمعينى و تقولى حاضر

غالية:: بتعب .. عايزة ايه يا شيرين

شيرين:: بصى أكيد جواز طارق وراه سر ماحدش يعرفه و سبب تانى غير أنه حب البنت دى

غالية:: بزهق .. عايزة توصلى لـ إيه بالظبط

شيرين:: عايزة أقولك يا حبيبتى اننا نتقبل جواز طارق دلوقتي و كمان نروح و نحضر الحفلة اللى عاملها و تشوفيه عريس زى ما كان نفسك

غالية:: بمقاطعة .. مش هيحصل ابدا

شيرين:: يا ماما أسمعينى .. دلوقتي طارق قالك لو ماحضرتيش الحفلة بالليل هبعد و مش هتشوفى وشى تانى .. انتى تحبى انه يبعد عنك ؟؟ هتسيبيه كدا للبنت دى و الله أعلم ايه اللى وراها عشان تتجوزه بالسرعة دى

غالية:: هو اللى أختار يا شيرين و طالما انا مافرقتش معاه خلاص مش هيفرق معايا

شيرين:: مامااااا طارق فارق معاكى اوى بدليل الحالة اللى أنتى فيها دى .. و ياريت بقى تسمعى كلامى و مش هتندمى أكسبى طارق و خليه يرجع لـ حضنك مايبعدش و بعد كدا ندور ورا البنت دى و نعرف حكايتها ايه بالظبط

غالية:: حاضر يا شيرين هسمع كلامك و هروح الحفلة و هخليهم ييجوا يعيشوا فـ الڤيلا و بغيظ .. يا أنا يا أنتى يا ست نغم

و بالفعل قدرت شيرين تأثر ع غالية و تقنعها انها تتقبل فكرة جواز طارق و تروحله تحضر فرحه

________________________

فـ الأوتيل

صحيت نغم من النوم ع خبط باب اوضتها و قامت فتحت

ميار:: بأبتسامة مساء الخير يا عروسة

نغم:: بأندهاش .. عروسة !! حضرتك عايزة مين

ميار:: عايزة أنسة نغم .. مش حضرتك برضوا نغم

نغم:: أيوا انا بس مين حضرتك

ميار:: انا ميار ميك أب ارتيست باعتنى ليكى دكتور طارق

نغم:: اه اتفضلى اهلا بيكى

ميار:: دخلت و ابتدت فعلا تساعد نغم

فـ جناح طارق

بعد ما صحى من النوم قام أخد شاور و جهز نفسه و أتصل بـ كامل قريب نغم بلغه بميعاد و مكان الحفلة و كمان اتصل بـ أحمد

طارق:: السلام عليكم ورحمة الله

أحمد:: بنرفزة مرحة .. و عليكم السلام و رحمة الله يا خويا عايز ايه يا رخم

طارق:: بضحك .. بطمن عليك يا قلب الرخم

أحمد:: بغيظ .. أما أنك صحيح بارد بقى بتتصل بيا يوم صباحيتى عشان تتطمن عليا بس

طارق:: من بين ضحكه .. عايز اشوفك رفعت راسنا و لا قعدت زى خيبتها ههههههههههههه

أحمد:: مالكش دعوة يا طاااارق و أخلص قول عااايز أيه انا مش فاضيلك

طارق:: عايز أعمل عريس زيك

أحمد:: بغيظ أكبر .. ما تعمل ياخوياااا هو انا ماااااسكككك و بصوت واطى قال يعنى ما استغلش الموقف امبارح و عمل فيها عريس

طارق:: سمعتك ع فكرة .. اسمع ياض انت هستناك بالليل انت و حياة فـ قاعة (…..) الساعة 9

أحمد:: و ده ليه بقى يا فالح

طارق:: هعمل فرحى اشمعنى انت يعنى تلبس عريس و انا لأ

أحمد:: بغيظ .. مش جااااى

طارق:: أخلص يا أحمد هستناك انت و حياة .. و حب يغيظه اكتر انا ما قولتلكش ابعتها من دلوقتي تقف مع نغم و سيبتهالك مراعاة لظروفك ههههههههههههه

أحمد:: بغيظ أكبر انت مجنووون ياض أنت و لا شكلك كدا هى مين دى اللى ابعتهالك .. و بعدين لما تتكلم عنها تقول مدام أحمد الاسيوطى فااااهم ياض انت و لا لأ

طارق:: هلكان ضحك ع أحمد .. خلاص خلاص ما تتنرفزش اوى كدا هستناكم بالليل يلا سلام

و قفل فعلا مع أحمد و كمل لبسه و خرج راح لـ نغم بعد ما عمل مكالمة مع إدارة الاوتيل

عند نغم

ميار:: ساعدت نغم تجهز و خلصت لها كل حاجة و عملتلها ميك اب خفيف يظهر جمالها و كان فاضل بس الفستان .. وعملت اتصال بشخص و فـ ثانية باب الأوضة خبط و فتحت أخدت الفستان و دخلت حطته بجرابه ع السرير

نغم:: بنفاذ صبر .. ممكن افهم بقى مين اللي كان بيخبط ع الباب و ايه ده

ميار:: بأبتسامة .. ممكن تهدي شوية لو سمحتى ده الفستان بعته دكتور طارق مع الروم سيرفيس .. تسمحى بقى و تتفضلى و تلبسيه عشان نعمل اللمسات الأخيرة

نغم:: بقلة حيلة .. حاضر أمرى لله و راحت ناحية السرير عشان تلبس الفستان و اول ما شافت ميار طلعته من الجراب تنحت من شكل الفستان و جماله و دموعها نزلت غصب عنها من قوة المفاجأة

ميار:: بنفس الابتسامة .. لأ كدا ما ينفعش يا عروسة بلاش دموعك دى هتبوظيلى كل اللى عملته يلا ألبسى الفستان عشان نكمل قبل ما ييجى العريس

نغم:: لبست فعلا الفستان اللى جابه طارق و كان فستان زفاف خرافة بمعنى الكلمة

ميار:: اول ما شافت نغم أنبهرت بجمالها .. ماشاء الله الفستان كأنه متفصل مخصوص عشانك .. اتفضلى عشان نكمل .. و بالفعل كملت لها و لبستها طرحة الزفاف و حطت لها التاج و باقى الاكسيسوريز الخاصة بالفستان .. شوية خبط الباب و فتحت ميار و كان

طارق:: خبط و دخل و اول ما شاف نغم .. عينيه فـ عينيها بسم الله ماشاء الله طالعة تاخدى العقل و تجننى بجد .. انتى بجد استثنائية اااااه يا قلبك يا طارق

نغم:: بخجل .. أنت كمان طالع تجنن فـ البدلة و الببيون

طارق:: مش أجمل منك يا نغمى

آه يا نغم عُزف على أوتار قلبى و تغنت به دقاته
سكنتِ الروح و سلبتِ العقل
و ذهبتِ بثباته
هتعملى فيا ايه تانى بس
يلا بينا ننزل عشان تشوفى باقى المفاجأة

و بالفعل نزلوا قاعة صغيرة أتصوروا فيها و خرجوا راحوا القاعة الرئيسية
و اول ما دخلوا كل الانوار أنطفت و أتسلط عليهم لوحدهم النور و أبتدوا حفلتهم بالفريست دانس ع اغنية غناها

طارق::أيوة بسببك قادر أكمل وقت ما بتعب ليكي بروح
لما بِيبان الدنيا تقفل حضنك
آخر باب مفتوح
يا اللي عيونك وقت ما بغرق
بالنسبة لي دي مركب نوح
إنت الحتة الحلوة في قلبي
ببقى في قربك مش قلقان
إنت حبيبتي وأمي وبنتي
و ماليش بعدك تاني مكان
حببتيني في أيام عمري
رجعتيني لنفسي زمان
وأنا بين إيديكي إحساسي بيكي
لو قلت ليكي ما بيتحكيش
جيتي وبقيتي أهلي وبيتي
لو يوم مشيتي إزاي هعيش
عمرك لحظة ما نزلتيني
لأ بالعكس أنا بيكي عليت
ولا بعتيني ولا خذلتيني
وبتديني أكثر ما إديت
قبل ما بنده لك بتجيني
ضهري وسندي لو إتهزيت
نصي التاني اللي بيفهمني
قبلك عمري ماهوش محسوب
حبك هو اللي مكملني من نقصي
ومن أي عيوب
إحساس بأمان بيطمني
وسط حياة مليانة حروب
وأنا بين إيديكي إحساسي بيكي
لو قلت ليكي آه مابينتهيش
جيتي وبقيتي أهلي وبيتي
لو يوم مشيتي إزاي هعيش
آه، آه آه آه

بعد ما خلصت الأغنية قعدوا مكانهم فـ الكوشة عشان يستقبلوا التهنئة من الضيوف

نغم:: بسعادة .. أنت عملت كل ده عشانى انا

طارق:: بحب .. و لسة عندى أستعداد أعمل أكتر من كدا أضعاف بس عشان تكونى مبسوطة و أشوف ضحكة عيونك الحلوة دى

نغم:: يااااااه يا طارق لو تعرف انا مبسوطة قد ايه لألأ انا مش مبسوطة بس أنا طاااايرة من السعادة .. ربنا ما يحرمنيش منك أبدا

طارق:: و لا يحرمنى منك يا أجمل نغم فـ حياتى و ربنا يقدرنى طول ما أنا عايش و أسعدك

نغم:: لسة هترد شافت غالية بتقرب عليهم هى و شيرين و وليد

طارق:: شاف أمه بتقرب عليه قام وقف و قرب منها بسعادة و باس راسها و إيدها .. سامحينى يا أمى

غالية:: بابتسامة حزينة .. خلاص يا طارق اللى حصل حصل المهم انبسط انت و أفرح و ماتشغلش بالك .. و لـ نغم ببرود مبروك

نغم:: بتوتر .. الله يبارك فـ حضرتك

شيرين:: قربت بأبتسامة لـ طارق مبروك يا طاروق و لـ نغم مبروك

طارق:: بسعادة الله يبارك فيكى يا شيرين

نغم:: شكرا الله يبارك فيكى

و شوية و دخل أحمد و حياة و كالعادة نطت حياة فـ حضن نغم

حياة:: بأنبهار .. ايه ده ايه ده ايه ده .. اييييه الحلاوة و الجمال ده كله قمر يا بنت اللذينا يـ ـخـ ـربيت جمدانك

نغم:: بأبتسامة .. بجد يا حياة طالعة حلوة

حياة:: حلوة بس ده انتى تهبلى تلوحى الملووح و تعديله تانى .. الله يكون فـ عوووونك يا طااااارق .. انا لو منه كنت خبيتك عن العيون

نغم:: يا سلام ياختى

حياة:: أه طبعا يابنتى هو انتى مابصتيش فـ المراية ياختى و لا ايه

عند طارق

أحمد:: مبروووك يا عريس و أخيرا عملتها و هنشوف طارق صغنن

طارق:: أتلم ياض و بعدين ما أنت كمان عملتها قبلى كنت كلمتك

أحمد:: بيتكلم مع طارق و لاحظ عليه انه متضايق شوية و سأله .. مالك يا طارق

طارق:: بأبتسامة .. ماليش يا أحمد

أحمد:: لأ بجد مالك شكلك بيقول انك مش مبسوط

طارق:: بهزار بيحاول يدارى .. مش مبسوط ليه ياخويا النهاردة فرحى و عروستى هتبقى فـ حضنى لـ أخر يوم فـ عمرى ده النهاردة مافيش حد فـ سعادتى و يلا خد مراتك و شوفلك حتة اقعد فيها خلينى أخد عروستى و نقوم نرقص سوا

و بالفعل أخد نغم و قاموا يرقصوا تانى و كمان أحمد و حياة رقصوا معاهم و غنت نغم مع الاغنية اللى شغالة و كل ده تحت انظار غالية اللى هتـ ـفـ ـرقع من الغيظ

نغم:: شايفة فيك
كُل حاجة حلوة أنا إتحرمت منها
كُل ضحكة شفايفي كانُوا مستنيينها
كُل إحسَاس بالأمان كان نِفسي أعيشُه
وسط دنيا غريبة وما حدش ضامنها
شايفة فيك
بيت وأهل وصُحبَة جَنبي مونسيني
لمة العيلة اللِي بتطمني إني
لما أغيب أنا بلقى ناس تقلق عليا
وأما برجع بلقى ناس مستنييني
للنهاية
هتلاقيني ماسكة فـ إيديك للنهاية
أصلي من قبلك أنا مجرد حكاية
فيها خُوف وتعب وفيها جرَاح كتيرة
بس بقى مِسك الختام إنك معايا
ناسية بيك
ذكريات مش حلوة كانت بتهاجمني
دُنيَا على أحلامي كانت بتساومني
طُول مَا أنا مسنودة علىَ كتفك حَبِيبي
واقفة أنا في وش الحَياة دِي ومُش هاممني
ناسية بيك
ذكريات مش حلوة كانت بتهاجمني
دُنيَا على أحلامي كانت بتساومني (بتساومني)
طُول مَا أنا مسنودة علىَ كتفك حَبِيبي
واقفة أنا في وش الحَياة دِي ومُش هاممني
للنهاية
هتلاقيني ماسكة فـ إيديك للنهاية
أصلي من قبلك أنا مجرد حكاية
فيها خُوف وتعب وفيها جرَاح كتيرة
بس بقى مِسك الختام إنك معايا

و بعد وقت طويل خلص الفرح و الكل مشي و طارق أخد نغم و طلعوا الجناح اللى كان حاجزه يقضي فيه الليلة و تانى يوم هيسافروا شرم رحلة شهر العسل

_________________________

فـ شقة محسن الهلالى

محسن بعد ما باع ڤيلته و كل الأصول اللى يملكها لـ تسديد جزء من ديونه و جدولة باقى الديون أجر شقة صغيرة يعيش فيها هو و مراته و ولاده و بعد يومين من فرح نغم قاعدة

منال:: بغيظ من الوضع اللى هى فيه و بتقرا فـ مجلة أخبار النجوم و فجأة شافت خبر فـ المجلة و بصريخ .. محححححسسسسن

محسن:: كان قاعد فـ أوضته و سمع صريخ منال خرج بسرعة يشوف مالها .. بخضة خير يا منال فى ايه حد من الولاد جراله حاجة ؟!!!

منال:: بنرفزة .. بتمد إيدها بالمجلة أمسك اتفضل شوووف الخبر ده كدا و اقرا و سمعنى

محسن:: بياخد منها المجلة و مستغرب خبر ايه ده اللى عامل فيكى كدا و بص فـ المجلة شوية و رجع بصلها مش معقووول أنتى شايفة اللى أنا شايفه

منال:: شوووفت .. عرررفت انا صرخت لييييه

نادر:: بخضة .. خييير يا ماما فى ايييه مالك

منال:: بغيظ أقرا يا محسن و سمع أبنك خليه يشوف الهانم بنت عمه اللى سايبة أهلها غرقانين فـ الديون و هى غرقانة فـ العز

سامى:: دخل من باب الشقة بالصدفة و سمعها و بعدم فهم .. مش فاهم يا ماما بنت عم مين اللى غرقانة فـ العز دى

منال:: الست نغم هانم اللى كانت السبب فـ اللى أحنا فيه ده دلوقتي و قعدتنا فـ شقة حـ ـقـ ـيرة بالإيجار و هى عايشة فـ نعيم

نادر:: ماما ممكن تهدي و تفهمينا ايه الكلام ده

محسن:: مد إيده بـ المجلة لـ نادر يقرا الخبر بنفسه

سامى:: فيها ايه المجلة دى يا نادر عشان بابا و ماما يبقى حالهم كدا

نادر:: شاف المجلة و بص لـ سامى فيها صورة نغم مع جوزها يوم فرحهم و تحتها تهنئة ليهم و باقى الخبر بيقول ان طارق العامري ده صاحب شركات العامري للسيارات مش مجرد دكتور جامعة بس و انهم سافروا يقضوا شهر العسل فـ شرم و الغردقة

سامى:: بأندهاش .. معقول الكلام ده طيب أزاى !! ازاى متجوزها من كام شهر و لسة اللى عامل الفرح من يومين بس

منال:: بـ عـ ـصبـ ـية مااااا يخصنيييش اتجوزها أمتى و عمل الفرح أمتى انا يخصنى انكم تعرفوا عنوانها فيييين ما هى لااااازم تعرف ان عمها له حق عليها ولاااازم تسددله باااقى ديونه طالما بقت غنية كدا و جوزها صاحب شركات

محسن:: أصبرى يا منال لما ترجع من السفر الاول

منال:: نعرف العنوان الاول و نراقب الڤيلا عشان نعرف هترجع امتى

نادر:: بنفاذ صبر .. أنسي بقى يا ماما خلاص اللى حصل حصل و الحمدلله سددنا جزء كبير من الديون و جدولنا الباقى و واحدة واحدة هنسددهم

منال:: بـ عـ ـصبـ ـية أكتر لـ نادر .. أنننننت تسسسسسسكت خاااااالص انننت فاااااهم .. بقى انااااا منال الدغيدى بعد العمر ده كله أسكن فـ شقة زى دى و الهانم خريجة المدارس الداخلية تعيش فـ ڤيلا ده لا يمكن أبدا

نادر:: بأندهاش .. ماما انتى ليه محسسانى انها تربية ملاجئ .. ع فكرة نغم بنت عمى ما يعيبهاش انها أتربت و كبرت فـ مدارس داخلية .. و بهمس لـ نفسه العيب ع اللى رماها فيها و نسيها

منال:: بتبرطم بتقول ايه يا سي نادر سمعنى كدا

نادر:: و هو ماشى رايح اوضته .. ما بقولش أعملوا اللى تعملوه انا ماليش دعوة بيكم و لا بموضوع نغم ده تانى

منال:: ع نفس عصبيتها أمششششي يا نااااادر و خليييك بعيييد .. بس و رحمة بابا لو ما عملتش اللى انا عايزاه هـ ـمـ ـو ت لكم نفسى عشااااان ترتاااااحوا

سامى:: بقلق من تهـ ـد يد ها .. خلاص أهدي يا ماما انا هعملك اللى انتى عايزاه بس أرجوكى أهدي عشان خاطري

و بالفعل سامى قدر بعد فترة صغيرة انه يعرف عنوان ڤيلا العامري و بيراقب الڤيلا من وقت للتانى عشان يعرف نغم رجعت و لا لسة

_______________________

فـ ڤيلا العامري

بعد مرور شهر و نص رجع طارق هو و نغم من رحلة شهر العسل ع الڤيلا و استقبلته

هنية:: بالزغاريط .. و بفرحة الف الف مبر………

غالية:: قاطعتها بزعيق و هى نازلة من ع السلم .. اييييه الدوشة اللى انتى عاملاها دى أمشى غورى ع المطبخ و ما اسمعش صوتك تانى انتى فاهمة

هنية:: بأسف .. اسفة يا ست هانم مش هتتكرر تانى

غالية:: بغيظ .. قووولت غووورى .. و بصت لـ نغم كأن الكلام متوجه ليها مش ناقص غير حثالة المجتمع كمان يحطوا راسهم بـ راس غالية السواح

طارق:: بضيق.. ليه بس كدا يا ماما تحرجى هنية هى ما غلطتش دى بتعبر عن فرحتها برجوعى انا و مراتى

غالية:: بأبتسامة .. حمدالله ع السلامة يا حبيب يا ماما نورت بيتك يا حبيبى

طارق:: أخدها بالحضن و باس راسها و إيدها حبيبتى البيت و الدنيا كلها منورة بيكى يا غالية

غالية:: و هى فـ حضنه وحشتنى يا طارق اول مرة تبعد عنى المدة دى كلها .. تعال اقعد فـ حضنى كدا و أحكيلى عملت ايه فـ رحلتك انبسطت و عينيها ع نغم و لا فى حد نكد عليك

طارق:: بسعادة .. يعنى يا غوغو عريس و معايا عروستى حبيبتى و مش هنبسط أكيد يا قلبى طبعا انبسطت جدا كمان

نغم:: بتوتر .. بتمد إيديها تسلم ع غالية .. أزى حضرتك يا طنط

غالية:: ببرود من غير ما تمد إيديها .. أهلا

نغم:: حست بأحراج و بصت فـ الارض و سكتت

طارق:: اخد باله من الموقف .. و نده ع هنية

هنية:: جات جرى .. تحت امرك يا دكتور

طارق:: لو سمحتى يا هنية وصلى نغم لـ اوضتى فوق

هنية:: حاضر يا دكتور و لـ نغم اتفضلى يا ست العرايس يادى النور يادى النور و مشييت بالفعل مع نغم توصلها لـ أوضة طارق

طارق:: استنى بعد ما نغم طلعت مع هنية و لـ غالية .. و بعدين يا أمى

غالية:: وبعدين ايه يا طارق

طارق:: معاملتك لـ نغم يا امى

غالية:: و مالها معاملتى يا دكتور مش عاجباك فـ ايه

طارق:: بكل ود مسك إيد غالية .. يا حبيبتى أرجوكى اعتبريها بنتك و أدى نفسك فرصة تشوفيها زى ما انا شوفتها صدقينى هتحبيها

غالية:: بتكبر .. أكتر من كدا ما تحلمش يا طارق .. مش كفاية انى هسمح لها تعيش هنا فـ الڤيلا

طارق:: فـ الحالة دى أنا أسف أقولك أنى كدا مضطر أخدها و نروح نعيش فـ شقتى

غالية:: بحزن و تسيبنى يا طارق تسيب أمك اللى بتحبك و قلبها عليك عشان خاطر مراتك

طارق:: أنتى اللى هتخلينى أعمل كدا يا أمى .. نغم مراتى و كرامتها من كرامتى لو مش هتتعامل كويس هنا يبقى من الأفضل اننا نمشي و نعيش بعيد

غالية:: للدرجة دى البنت دى عملتلك غسيل مخ و قدرت تأثر عليك

طارق:: بنفاذ صبر .. ياااا أمى يااا حبيبتى نغم أبسط من كدا بكتير .. هى مش من البنات اللى بتلاوع فـ الكلام نهائى بالعكس هى انسانة واضحة و كفاية أنى بجد بحبها و شايف راحتى وسعادتى معاها أرجوكى يا ماما لو فعلا مش عايزانى أمشي من هنا عاملى نغم كويس من فضلك

غالية:: بأبتسامة .. حاضر يا طارق عشان خاطرك بس يا حبيبى .. و جواها صبرك عليا يا اللى اسمك نغم ان ما خليتك تكرهى اليوم اللى شوفتى فيه طارق ما ابقاش اسمى غالية السواح

_______________________

فـ شقة محسن الهلالى

بعد كام يوم قاعدة منال هتتجنن مش قادرة تستحمل العيشة اللى هى فيها و مش طايقة اى حد يكلمها و فجأة رن جرس الباب و فتحت و شافت

سامى:: داخل البيت مبسوط .. خلاص يا ست الكل .. كل حاجة هتتحل و نرجع زى ما كنا و أحسن

منال:: بغيظ .. شايفاك مبسوط خييير و ايه هو اللى هيتحل ده

سامى:: بأنبساط .. احنا كنا بنراقب مييين

منال:: أخلص يا سامى اتكلم ع طول مش بحب الالغاز

سامى:: يا ستى نغم رجعت م السفر من يومين و لغاية دلوقتي لسة ما خرجتش من الڤيلا هى و جوزها يعنى
لو عايزة تروحى و تكلميها و لا حتى نـ ـخـ ـطفها و نساومه عليها انا تحت أمرك

منال:: بسعادة .. بجد يا سامى رجعت و ندهت محسن محححسسسن يا محسن

محسن:: خرج من اوضته اللى حابس نفسه فيها طول الوقت .. بزهق عايزة ايه يا منال خير

سامى:: كل خير يا بابا نغم رجعت من السفر .. دلوقتي ممكن نروحلها و نقنعها ان جوزها يسدد باقى الديون اللى علينا و لو رفضت نخـ ـطـ ـفها و نساوم عليها جوزها

محسن:: انت أكيد اتجننت .. ده مستحيل يحصل ابدا احنا لو فكرنا بس نقرب منها جوزها مش هيسكت و طالما راجل أعمال أكيد له معارف كبيرة تساعده لو طلب منهم مساعدة

منال:: بنرفزة .. و أحنا كمان مش قليلين يا محسن و أكيد معارفنا أكتر

محسن:: يا حبيبتى دلوقتي المعارف مع اللى موجود ع الساحة و أحنا أشهرنا أفلاسنا و كل الناس بعدت عننا

منال:: بغيظ قصدك ايه يا سي محسن

محسن:: قصدى يا منال ان كل المعارف و الناس اللى كانت حوالينا كانت موجودة عشان مصلحتها و بس ولما فلسنا خلاص بعدوا و لو فكرنا مجرد تفكير نتصل بحد منهم هيقفل موبايله فـ وشنا

سامى:: ولا يهمك يا بابا ان شاء الله لما كل حاجة ترجع زى الاول كلهم هيرجعوا تانى يترموا تحت رجلينا .. المهم انتم روحوا لـ نغم و اتكلموا معاها الاول و شوفوا هتقول ايه

و فعلا محسن و منال قرروا يروحوا لـ نغم الڤيلا عشان يخلوها تسدد لهم باقى الديون

_____________________

فـ ڤيلا العامري

قاعدة غالية مع وليد و شيرين و طارق و نغم فـ الجنينة الخلفية للڤيلا و فجأة دخلت

هنية:: نغم هانم فى ناس عايزين حضرتك برة

نغم:: بأندهاش .. ناس عايزينى أنا ؟!

هنية:: أيوا يا هانم

طارق:: ما قالوش مين يا هنية

هنية:: لأ يا دكتور كل اللى قالوه انهم عايزين يقابلوا الست نغم

طارق:: طيب روحى يا هنية دخليهم الصالون و شوفيهم يشربوا ايه و أحنا جايين وراكى

غالية:: بتليقح .. اهو ابتدينا و الاوباش عرفوا طريق الڤيلا

طارق:: و هو بيقف عشان يدخل يشوف الناس اللى جاية .. بص لـ غالية و سكت و لـ نغم تعالى يا حبيبتى نشوف مين عايزك يمكن تكون حياة و احمد

نغم:: قامت و دخلت مع طارق و هى ساكتة

طارق:: وهما داخلين الڤيلا .. ماتزعليش من ماما يا نغم هى بس لسة مش قادرة تقبل فكرة أنى اتجوزت من وراها معلش اتحملى شوية لغاية ما تعرفك كويس

نغم:: بوجع جواها .. ما تقلقش يا حبيبى هى زى أمى و عمري ما هزعل منها بالعكس انا مقدرة موقفها و عارفة ان اى ام مكانها هتعمل كدا

طارق:: وقف و باس جبينها .. ربنا يباركلى فيكى يا أجمل نغم فـ حياتى

نغم:: يارب يا حبيبى و مايحرمنيش منك ابدا تعال بقى نشوف مين

و بالفعل دخلوا الڤيلا و شافوا فـ الصالون محسن و منال

نغم:: بخضة .. عمى !!

محسن:: بجمود أيوا عمك يا ست نغم ايه ماكنتيش متوقعة اننا هنعرف طريقك و لا ايه

طارق:: بنرفزة خيييير

منال:: ببرود .. كل خير يا دكتور احنا جايين عايزين مهر بنتنا او تدينا بنتنا وأحنا نديها للى يقدرها و يدفع مهرها

طارق:: بـ غـ ـضـ ـب .. أننننتى عاااارفة لو ماكنتيش واحدة ست كنت عرفت أربيكى كويس بس للاسف ما اتعودتش أمد أيدى ع ستات

نغم:: انتوا عايزين مني اييييه أرحمونى بقى و سيبونى فـ حالى حرام عليكم

منال:: حراااام علينا أحنا يا نغم .. و انتى مش حرااام عليكى لما تبقى عايشة فـ العز ده كله و سايبة عمك غرقان فـ ديونه ايييه مافيش رحمة خالص فين حقه عليكى و صلة الرحم اللى وصاكى بيها ربنا

طارق:: بص لها بأندهاش و قبل ما يرد قاطعته

نغم:: ضحكت بوجع و دموعها أصدق رد ع حالها .. صلة الرحم !! اللى هى فييين صلة الرحم دى اللى تخلي عم يرمى بنت أخوه اليتيمة و هى عمرها 8 سنين فـ المدارس الداخلية من غير ما يسأل عليها ولا مرة .. فييين صلة الرحم دييييي اللى تخليه ما يفتكرش ان ليه بنت أخ غير لما وقع و فلس و ياريت افتكرنى عشان ندماااان انه سرقنى و أخد بيت بابا باعه .. لأ ده أفتكرنى عشان يبيعنى للى يدفع أكتر عشان يسدد ديونه

طارق:: لـ نغم و هو بيمسح لها دموعها .. أهدي يا حبيبتى و لـ محسن أنا قولتلك قبل كدا لو فكرت مجرد تفكير انك تقرب لـ مراتى هيكون لى معاك تصرف ما يعجبكش
و برضوا ماسمعتش كلامى تمام

منال:: بزعيق .. أسمع يا دكتور احنا مابنتـ ـهد دش و مش هنمشى من هنا غير بحاجة من اتنين أما بـ شيك بـ 10 مليون أو بورقة طلاق نغم قولت ايه

غالية:: دخلت ورا طارق عشان تعرف مين الناس اللى جاية لـ نغم و فجأة .. لـ طارق هما دول الناس اللى ناسبتهم .. هو ده النسب اللى يشررررف يا دكتوووور و هى بتشاور ع نغم قوولتلك البنت دى طمعانة فيييك ماصدقتنيش أهوووو ظهرت نواياها و اهلها دول و لا الله أعلم يمكن مأجراهم عشان تستغلك و تاخد فلوسك

نغم:: بأنهيار لـ عمها عااااااجبك كدا انت السبب فـ كل اللى انا فييييه ده لو ماكنتش رميتنى زمان و حتى لو كنت سيبتنى فـ حالى دلوقتي ماكانش طارق أتجوزنى عشان يحمينى منك و لا كنت اتعرضت للاهانات دى كلها حسبي الله و نعم الوكيل فيك مننننك لله

منال:: بتشدها من دراعها .. أسمعى يابت انتى كلامك ده مش هيأثر فينا انتى فاهمة

نغم:: شدت نفسها من منال .. و لا كلامكم هيأثر فيا يا منال يا دغيدى و قولتلكم قبل كدا مهرى انا خدته من يوم كتب كتابى ع طارق و مشاكلكم حلووووها بعيد عنى

غالية:: بتريقة .. لأ برافوا عليكى يا مرات أبنى طلعتى ممثلة شاطرة تصدقى اقنعتينى .. رسمتى الدور انتى و أهلك ع طارق و لما شوفتى العز طمعتى فيه لوحدك

طارق:: بعصبية لو سمحتى يا أمى كفاية كدا و لـ محسن و انت أتفضل خد الهانم مراتك و أخرج برة بيتى و ياررررريت تراجع حساباتك كويس و أعرف نتيجة غلطتك دى و عواقبها ايه و استناها

منال:: بـ غـ ـضـ ـب .. انت بتطردنا يا دكتور من بيتك تماااام انا هعرفك ازاى تطرد منال الدغيدى

غالية:: بـ غـ ـضـ ـب أكبر لـ منال .. أنننتى أزااااى تتجرئى و تدخلى بيتى
و تعلّى صوتك و تـ ـهـ ـددى أبنى قصاااااد عينى .. و بصوتها كله ندهت وليييييد

وليد:: جه بسرعة هو و شيرين ع صوت غالية .. نعم يا أمى خير

غالية:: أررررمى الزبااااالة دووول برررررة و ارميلهم بنتهم يغووورروا بيهاااا مش ع أخر الزمن غالية السوااااح أشكاااال زى دى تدخل بيتهاااا

طارق:: بـ غـ ـضـب .. أميييي لو سمحتى كفاية بقى لغاية كدا و لـ منال و محسن و انتوا اتفضلوا من غير مطرود

غالية:: بزعيق .. و أنا قولت البنت دى تمشي من هنا و أنت طلقها و سيبها تغور مع الزبالة اللى شكلها

منال:: بـ غـ ـضـ ـب .. الزباااااالة ده يبقى أبنك اللى ضحك ع بنتنا و أتجوزها من ورانا يا هااااانم و لما عرفنا رفض يطلقهااااا و رفض يدفع مهرها .. ياااااريت قبل ما تتكلمى تعررررفى انتى بتكلمى مييييين انا منال الدغيدى بنت محمود باشا الدغيدي سليلة الحسب و النسب

نغم:: قاطعتها بأنهيار و صريخ .. بسسسسس كفاااااااااااية سيبوووونى فـ حاااااالى بقى عااااايزين منى اييييييييه ياااااااارب لييييه ماخدتنيش مع أبويا و أمى و رحمتنى من العذااااب ده يااااااارب خدنى و ريحنى بقى و سابتهم و طلعت تجرى برة الڤيلا خالص

طارق:: سابهم و طلع يجرى بخوف ورا نغم عشان يلحقها قبل ما تعمل فـ نفسها حاجة

غالية:: بزعيق .. أخرجوووا برررررا بيتى قبل ما أطلبلكم البوليييس يلاااااا

منال:: البولييييس ده هنطلبهلكم أحنا و نبلغ عنكم انكم خـ ـطـ ـفتوا نغم و أرغمتوها ع الجواز من أبنكم من غير علمنا

غالية:: بـ غـ ـضـ ـب .. ولييييد أطلب هشام بيه الوردانى حالا يجى يلم الزبااااالة دول و يرميهم فـ الحبس عشااااان يتربوا

وليد:: بيحاول يهدي أمه .. أهدي يا أمى لو سمحتى و لـ محسن ياريت تتفضلوا برة من غير مطرود

منال:: لـ غالية أحنا خارجين بس خليكى فاكرة هنرجعلك تااااانى يا بنت السواح

و بالفعل خرج محسن و منال من ڤيلا العامري مطرودين و جواهم نـ ـا ر من نغم و حماتها

نغم بقلمى✍️______________لبنى دراز

غالية:: اننننتتتتى لسسسسسة هتقفى تسألينى قوووولت غوووووورى من غير كترررر كلااااام

*::……..؟؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نغم (وجع ودموع))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى