روايات

رواية نغم (وجع ودموع) الفصل الخامس 5 بقلم لبنى دراز

موقع كتابك في سطور

رواية نغم (وجع ودموع) الفصل الخامس 5 بقلم لبنى دراز

رواية نغم (وجع ودموع) الجزء الخامس

رواية نغم (وجع ودموع) البارت الخامس

نغم (وجع ودموع)
نغم (وجع ودموع)

رواية نغم (وجع ودموع) الحلقة الخامسة

احياناً يغلق الله سبحانه وتعالى أمامنا باباً لكي يفتح لنا باباً آخر أفضل منه، ولكن معظم الناس يضيع تركيزه و وقته وطاقته في النظر إلى الباب الذي أغلق، بدلاً من باب الأمل الذي أنفتح أمامه على مصراعيه.

نغم بقلمى✍️______________لبنى دراز

فـ العربية

بعد ما خرج طارق من الشركة و ركب عربيته رايح لـ نغم رن موبايله و كان

أحمد:: الووو انت فين يا أخ انت

طارق:: انا راجع من الشركة خير

أحمد:: انت يا أبنى انت مش كان عندك محاضرات النهاردة

طارق:: أيوا كان عندى يا أحمد و اعتذرت عنها و مشيت بدرى

أحمد:: إيه اللى حصل عشان تعتذر

طارق:: عادى يا أحمد ما كانش عندى مزاج أدخل المحاضرة

أحمد:: اممممم شكلك واقع م الدور العاشر يا صاحبى زيى

طارق:: و حياتك واقع م العشرين كمان و نزلت ع جدور رقبتى

أحمد:: بمرح .. طب ايه ؟؟

طارق:: إيه .. أيه دى

أحمد:: هنشوف طارق صغنن قريب يعنى و لا ايه

طارق:: بنرفزة مصطنعة .. اقفل يا زفت انت المكالمة احسنلك

أحمد:: خلاص يا عم النرفوز أهدى بس و قولى هنشوف النونو امتـ …… تيت تيت تيت

طارق:: قفل فـ وش أحمد المكالمة .. و لـ نفسه أمتى يا طارق هتقدر تقولها انك بتحبها و عايزها مراتك قولا و فعلا مش مجرد جواز ع ورق اااااه يا نغم أمتى بس

عند أحمد

أحمد:: قفل فـ وشى الجبان طااااايب يا طارق و اتصل مرة تانية عليه

نرجع لـ طارق

طارق:: سمع رنة موبايله و فتح و بضحك هو انا مش قفلت فـ وشك بترن تانى ليه يا بارد

أحمد:: بنرفزة و انت بتقفل فـ وشى ليه ها بتقفل فـ وشى لييييه

طارق:: يا بنى أدم انا سايق أعملك ايه يعنى

أحمد:: اه عارف انك سايق الهبل و مطنشنى فـ موضوع حياة .. مبسوط انت مع صاحبتها و أو لـ ـع انا مش كدا

طارق:: و انا مالى بـ حياة هو أنا ولي أمرها .. أتربى انت و بطل حركاتك الز بالة اللى بتعملها دى و هى توافق

أحمد:: ده أخر كلام عندك

طارق:: أيوا

أحمد:: طب و ربنا لا اقفل فـ وشك زى ما قفلت فـ وشى و قفل بالفعل المكالمة

طارق:: ههههههههههههه مجنون و ربنا

و بالفعل وصل عند العمارة اللى فيها شقته و ركن عربيته و طلع عند نغم عشان يطمن عليها و ياخدها و يتعشوا برة

فـ شقة طارق

طلع و رن جرس الباب و مستنى حد يفتح و شوية

نغم:: سمعت الجرس و راحت تفتح شافت طارق .. بأبتسامة أتفضل

طارق:: بادلها الابتسامة .. عاملة ايه دلوقتي

نغم:: بتنهيدة وجع .. الحمدلله ع كل حال

طارق:: دخل و قعد فـ الليڤنج .. و مد إيده لـ نغم بالشنطة اللى فيها الفستان .. أتفضلى أتمنى زوقى يعجبك

نغم:: بخجل .. ايه ده

طارق:: ده حاجة بسيطة تسمحى بقى تدخلى تلبسيه و تيجى

نغم:: حاضر .. و بالفعل دخلت نغم عشان تغير هدومها و قبل ما تدخل اوضتها عدت ع حياة و خبطت

حياة:: أدخلى ياختى مش عارفة ايه النظام الجديد ده

نغم:: وهى بتدخل اوضة حياة .. مش عاجبك يعنى يا بلوة انى بخبط عليكى طيب انا غلطانة انا ماشية تانى و بتلف عشان تخرج من الاوضة

حياة:: أستنى يا بت انتى كنتى جاية ليه و ايه اللى فـ إيدك ده

نغم:: بتوتر .. طارق برة يا حياة

حياة:: حست بتوترها .. و مالك متوترة ليه كدا هى دى اول مرة ييجى

نغم:: مش اول مرة .. بس جاى و جابلى الشنطة دى و قالى ألبس اللى فيها

حياة:: اممممم و فيها ايه الشنطة دى

نغم:: مش عارفة يا حياة

حياة:: بغيظ .. طيب ما تفتحيها يا اللى تنشكى شوفى فيها ايه

نغم:: بتفتح الشنطة شافت فستان سواريه أسود نازل صك بأكمام شيفون أبيض و حزام وسط أبيض و شنطة و جزمة بيضا

حياة:: بأنبهار .. واااااااو ايه الجمال ده زوقه تحفة

نغم:: بذهول .. مش ممكن الفستان يجنن يا حياة

حياة:: أجرى بسرعة يا نغم ألبسيه

نغم:: راحت بالفعل اوضتها دخلت التواليت أخدت شاور و خرجت لبست الفستان اللى كان مظبوط عليها جدا و عملت شعرها مع لمسات خفيفة من الميك أب و طلعت

حياة:: قابلتها و هى خارجة .. بذهول يالحححوى ايه الجمال ده

نغم:: بقلق .. بجد يا حياة

حياة:: بدد و داديد بصوت هدرس .. ده انتى لوحتينى يا شيخة و جواها ربنا يكون فـ عونك يا طارق .. و لـ نغم أخرجى بقى عشان ماتتأخريش عليه

نغم:: انا خايفة أوى و قلقانة يا حياة

حياة:: بغيظ .. أطلعى يا نغم ما تعليش عليا الضغط انتى طالعة لـ جوزك مش حد غريب يلا

بالفعل نغم خرجت لـ طارق فـ الليڤنج

طارق:: شافها وقف و تنح مكانه من جمالها و مش عارف ينطق

نغم:: بخجل و عينيها فـ الأرض .. شكرا

طارق:: عينيه عليها مش قادر يرفعها .. لما شوفت الفستان شوفتك فيه و تخيلته عليكى .. بس ما توقعتش انه هيبقى بالجمال ده

نغم:: بخجل ..بس حضرتك كلفت نفسك الفستان شكله غالى أوى

طارق:: بحب .. الغالى يرخص لاجل عيونك يا نغم و أرجوكى أخر مرة تقولى كلمة حضرتك دى

نغم:: حاضر

طارق:: مد إيده ليها .. يلا بينا ؟

نغم:: هنروح فين ؟

طارق:: انا مش قولتلك عازمك ع العشا .. يلا بينا عشان نلحق السهرة من اولها

و بالفعل نزلت نغم مع طارق و عند العربية فتحلها الباب و ركبت جنبه و لف ركب هو كمان و مشي لغاية ما وصل عند مول كبير و نزل و قال لـ نغم تنزل

نغم:: بتوتر .. احنا وصلنا ؟

طارق:: وهو بيفتح لها باب العربية عشان تنزل .. هز دماغه بأبتسامة تؤتؤ لسة بس هنشترى حاجة من هنا الأول

نغم:: نزلت من العربية و شافت طارق مادد لها إيده مدت أيدها هى كمان وساكتة بس جواها اول مرة تحس بالأمان اللى كانت محرومة منه معقول ايه الراحة دى و الدفى ده يااااااااه قد ايه انا كنت مفتقدة كل ده

طارق:: عينيه عليها و هى واقفة ساكتة .. نغم . نغغغمم ايه روحتى فين

نغم:: فاقت من شرودها .. ها كنت بتقول حاجة

طارق:: بقول يلا نمشى .. و بالفعل مشيّت معاه لغاية ما وصل عند محل مجوهرات .. يلا أدخلى

نغم:: بصت له و بتشاور ع المحل .. هنا؟

طارق:: اه هندخل هنا مستغربة ليه .. يلا أدخلى

نغم:: حاضر

طارق:: دخل المحل .. مساء الخير يا اشرف

أشرف صاحب المحل:: مساء الخير يا دكتور أخيرا شرفتنا بنفسك

طارق:: هتشوفنى كتير بعد كدا

أشرف:: بسعادة .. يبقى شكلك ناويت تفرح غالية هانم و تتجوز

طارق:: وعينيه ع نغم .. دى حقيقة يا أشرف و يلا بقى بطل رغى و هات أحدث تشكيلة أطقم سوليتير و انت ساكت

نغم:: مصدومة من شكل المحل و كمان من كلام طارق مع صاحب المحل و ساكتة كالعادة

أشرف:: أتفضل يا دكتور دى حاجة بيور لسة واصلة و ما شافتهاش عين لسة

طارق:: شكرا يا اشرف و لـ نغم يلا أختارى طقم منهم بعد ما فتح لها 5 علب

نغم:: بتوتر و باين ع وشها الصدمة من شكل الـ 5 أطقم .. أ أ أنا ؟!

طارق:: بأبتسامة صافية .. أيوا انتى يا نغم بيتهيألى مافيش حد تانى معانا

نغم:: ع نفس وضعها و بتهز دماغها لأ لأ مش عايزة حاجة شكرا

طارق:: نغم عشان خاطرى ما تتعبنيش معاكى و أختارى طقم يلا

نغم:: بخوف .. لأ مش عايزة .. انا مش عايزة

أشرف:: لـ طارق واضح ان الهانم مش عاجباها الحاجة يا دكتور و محرجة تقول

طارق:: خلاص يا اشرف لو عندك حاجة تانى هاتها

نغم:: بسرعة لأ ما تجيبش حاجة لو سمحت

أشرف:: أمرك يا هانم

طارق:: بقلق من حالة الصدمة اللى فيها نغم .. مالك يا نغم فيكى ايه طمنينى

نغم:: مافيش

طارق:: طيب يلا أختارى طقم من دول و لا اختارلك أنا

نغم:: انت ليه مصمم ع السوليتير ده .. ده شكله غالى أوى

طارق:: طيب لو مش عايزة السوليتير أختارى انتى حاجة ع زوقك

نغم:: بموافقة .. حاضر و لفت فـ المحل و شافت سلسلة دهب رقيقة مكتوب اسمها ع شكل قلب و قالت لـ أشرف عايزة دى لو سمحت

أشرف:: بأستغراب .. عايزة دى !! بقى يا هانم تسيبى السوليتير و تختارى السلسلة الصغيرة دى

نغم:: بنرفزة .. أيوا فيها ايه يعنى و لا انت عايز تبيع و خلاص

طارق:: شاور لـ أشرف يجيبلها السلسلة و لـ نغم أهدي خلاص هو مش قصده خالص اللى انتى فهمتيه

اشرف:: جاب فعلا السلسلة و حطها فـ علبة شيك و قدمها لـ نغم اتفضلى يا هانم و انا اسف لـ حضرتك

طارق:: لـ نغم ممكن تخرجى تستنى عند العربية لغاية ما أحاسب اشرف و أطلعلك

نغم:: هزت دماغها من غير و لا كلمة و خرجت من المحل و سابت طارق جوة

عند حياة

بعد ما خرجت نغم مع طارق قعدت لوحدها لـ اول مرة من يوم ما اتعرفت ع نغم فـ المدرسة و أفتكرت اوجاعها و دموعها نزلت من كتر خوفها من الوحدة و فجأة سمعت صوت موبايلها
و ردت عليه و كان

أحمد:: الووو يا عسل ياللى مجننى

حياة:: بدموع .. ألووو

أحمد:: حس ان فيها حاجة من صوتها و ردها .. بقلق مالك يا حياة انتى معيطة؟؟

حياة:: لأ يا دكتور مش معيطة

أحمد:: كدا اتأكد انها مش كويسة .. حياة أرجوكى قولى مالك طمنينى عليكى

حياة:: زى ما يكون كانت مستنية الكلمة .. أنـ ـفـ ـجر ت من العياط .. نغم اول مرة تسيبنى لوحدى و خرجت مع دكتور طارق و أنا خايفة خايفة اوى من غيرها و خايفة يقرر ياخدها تعيش معاه فـ الڤيلا .. انا ماعرفش أقعد من غير نغم انا اصلا ماليش غيرها يا أحمد هى كل أهلى أرجوك قول لـ طارق بلاش ياخدها مني عشان خاطرى

أحمد:: بخوف و قلق .. طيب طيب أهدي ماتخافيش اسمعى قومى غيرى هدومك و انزلى و انا فـ ثوانى هتلاقينى عندك و نخرج أحنا كمان هما أحسن مننا يعنى

حياة:: انتبهت للكلام .. أخرج معاك انت يا بتاع البنات ليه يعنى .. بينى و بينك ايه عشان نخرج سوا و بعدين انت جبت رقمى منين يا بتاع انت

أحمد:: أطمن شوية .. أيوا كدا أرجعى لـ طبيعتك الـ ـشـ ـرسة اللى متعود عليها

حياة:: بغيظ .. قصدك ايه يا أخ أنت

أحمد:: قصدى خمس دقايق بالظبط و هبقى تحت العمارة لو ما نزلتيش هطلع انا و شوفى انتى بقى

حياة:: و هى بتكلمه وقفت و حطت إيدها فـ وسطها كأنه شايفها .. هتعمل ايه يعنى

أحمد:: بهزار .. هخليهم يمسكونا آداب و بعيّل كمان ايه رأيك بقى

حياة:: بذهول .. يا أبن المجانين !! أياك تعملها انا بقولك أهو

أحمد:: لا يا روحى انا فـ الجنان ما أقولكيش ده مش بعيد كمان أصورها لايف يا قلبى .. فـ من الاخر كدا 5 دقايق و هكون تحت العمارة و هرن عليكى تانى تنزلى بالذوق ماشى .. سلام ياحبى ألبسى لغاية ما اوصل .. و قفل من قبل ما ترد عليه

حياة:: يخـ ـر بـ ـيتك .. قفل فـ وشى أبن المجنونة .. طااااااايب يا أحمد يا أنا يا انت و مش نازلة بس ها و قعدت مكانها فعلا و مستنية تشوف هيعمل ايه

أحمد:: بعد شوية وصل تحت العمارة و رن عليها و استنى لما ردت .. أنزلى يلا انا تحت

حياة:: مش انا قولتلك مش هنزل انت ما بتسمعش الكلام ليه

أحمد:: مااااشى يا حياة شكلك كدا عايزانى أطلعلك و بصراحة انا همووووت و أعملها

حياة:: شوفلك حمام قريب و أعملها فيه يا خويا .. ماعندناش غيارات زيادة

أحمد:: بعدم إستعاب لأ انا مش عايز غيارا…. و بعدين استوعب .. ايه !! انتى قولتى ايه دلوقتي .. و بغيظ بت انتى انزلى حالا و إلا انا مجنون و ربنا ما يوريكى جنانى

حياة:: هتعمل ايه يعنى عايزة أعرف

احمد:: كدا .. طاااايب غالى و الطلب رخيص و قفل فـ وشها مرة تانية

حياة:: بغيظ .. ايه أبن المجانين ده اللى كل شوية يقفل فـ وشى التليفون

أحمد:: نزل من العربية و وقف فـ الشارع و معاه ميكرفون و نده فيه حياااااااة ردى عليا يا حياااااتى انا بحباااااااك و عايز اتجوزك و أخلصى انزلى قولى انك موافقة تتجوزينى بدل ما أطلعلك انا و انتى عارفة أنى مجنون و أعملها

حياة:: سمعت صوته فـ الميكروفون جريت ع البلكونة تبص شافته قاعد ع سقف العربية و الناس بتتفرج عليه من البلكونات .. حاطت أيدها ع وشها من كسوفها يخـ ـر بيت جنانك

أحمد:: بيشاورلها هتنزلى و لا أطلع انا

حياة:: مكسوفة ترد عليه و هى شايفة الناس بتبص عليها و جواها بتتنطط من الفرحة

أحمد:: بيشاور لواحدة وافقة فـ البلكونة اللى فوق حياة .. قوليلها تنزل يا حاجّة و النبى .. و شاور لوحد تانى قولها توافق تتجوزنى و النبي يا عم.. يا ناااااس قولولها اتربيت خلااااص و هبطل معاكسة فـ البنات بس تنزل تتجوزنااااااااى

حياة:: شايفة الناس كلها بيشاورولها تنزله و توافق عليه

الجارة اللى فوقيها:: انزلى يا بنتى اللى بيعمل كدا بيكون بيحب بجد

حياة:: بصت لـ فوق ع كلام الجارة و رجعت بصت له .. بس خلاص بطل جنانك ده و بطل فضـ ـا يح

أحمد:: هتنزلى ؟؟

حياة:: أيوا خلاص نازلة .. اتنيل و أسكت بقى و بالفعل دخلت أخدت شاور و غيرت هدومها و نزلت

نرجع عند نغم و طارق

بعد ما خرجت من محل المجوهرات شوية و خرج طارق وراها و ركبوا العربية و مشيوا لغاية ما وصلوا عند مرسى اليخوت و نزلوا من العربية

نغم:: شافت مطعم شيك قُرب المرسى .. و بهدوء شاورت لـ طارق عليه أحنا هندخل هنا

طارق:: هز دماغه .. تؤتؤ

نغم:: بتنهيدة .. أومال هنروح فين

طارق:: بمكر .. ايه رأيك نقعد ع الكورنيش هنا

نغم:: بصت لـ نفسها و هى بالسواريه و هو بالبدلة .. هنقعد هنا كدا بالشكل ده

طارق:: عادى ايه المشكلة ولا انتى عندك مانع

نغم:: بأبتسامة زى ما تحب ماعنديش مانع

طارق:: ماسك فـ إيده شنطة صغيرة و مد إيده التانية لـ نغم و مسك إيدها و ماشى بيها ناحية المرسى من غير ما يتكلم

نغم:: أحنا رايحين فين يا طارق

طارق:: هـ ـخـ ـطـ ـفك

نغم:: بتوتر .. ايه هـ هـ تـ خـ ـطـ ـفنى

طارق:: بغمزة .. ايوا و شاور بدماغه ناحية اليخت .. إيه رأيك فـ المفاجأة دى

نغم:: مش عارفة تتكلم من المفاجأة فعلا و مافيش غير دموعها اللى نازلة

طارق:: ماسك إيد نغم و عدوا طلعوا اليخت .. ليه الدموع يا نغم

نغم:: خايفة

طارق:: خايفة و انا معاكى ؟

نغم:: اللى انا فيه مش طبيعى

طارق:: و إيه اللى خلاه مش طبيعى؟

نغم:: طول عمري عايشة لوحدى مافيش حد بيهتم بيا .. و بأبتسامة حزينة مافيش فـ حياتى غير حياة و فجأة جيت انت و أهتميت بيا .. الاول شغلتنى فـ الشركة و المرتب اللى ما كنتش أحلم بيه و كمان اتجوزتنى عشان تحمينى من عمى و كتبت لى شقتك بأسمى و دلوقتي فستان و سلسلة هدية و سهرة ع يخت تفتكر بقى كل ده طبيعى ؟؟

طارق:: و هو بيمسح لها دموعها .. طبعا و طبيعى جدا كمان .. و كملوا طريقهم لغاية ما طلعوا سطح اليخت

نغم:: شافت ترابيزة عليها عشا رومانسي ع ضوء الشموع و ضوء القمر .. شردت و عينيها ع طارق و جواها بحبك اوى يا طارق

طارق:: كمان عينيه عليها و جواه يااااااه لو أقدر أدخل قلبك زى ما انتى دخلتى قلبى

فاقوا الاتنين ع صوت اغنية بتوصف حالتهم و عينيهم متعلقة ببعض

حبيته بيني و بين نفسي،
و ما قلتلوش عـ اللي فـ نفسي
ما أعرفش إيه بيحصل لي
لما بشوف عينيه
ما بقتش عارفة أقوله إيه،
ما أعرفش ليه خبيت عليه
بضعف أوي و أنا جنبه و بسلم عليه
كل حب الدنيا ديا في قلبي ليك
دا أنت أغلى الناس عليا روحي فيك
كل حب الدنيا ديا في قلبي ليك
دا أنت أغلى الناس عليا روحي فيك
دا أنت لو قدام عينيا أشتاق إليك
على بالي ولا أنت داري باللي جرالي
والليالي سنين طويلة سيبتهالي
يا إنشغالي بكل كلمة قلتهالي

طارق:: سحب لها الكرسى .. اتفضلى

نغم:: قعدت بخجل .. شكرا

طارق:: قعد قصادها و ابتدوا يتعشوا

و يتكلموا كتير شوية يضحكوا و شوية كل واحد يحكى عن نفسه و فـ أخر السهرة قدملها السلسلة اللى اختارتها و طقم السوليتير اللى اختاره ع زوقه

نغم:: من قوة المفاجأة و جمال الطقم ساكتة و مش عارفة تنطق

طارق:: بضحك .. انتى مش معقولة يا نغم هتفضلى تتفاجئي و تتصدمي كدا كتير و لا ايه

نغم:: أخيرا اتكلمت انت بتعمل معايا كدا ليه

طارق:: بعمل معاكى ايه

نغم:: كل اللى بتعمله ده و بتسألنى بتعمل ايه

طارق:: أيوا عشان انا ماعملتش حاجة

نغم:: فستان و سهرة ع يخت و كمان طقم سوليتير كل ده و ما عملتش حاجة يا طارق

طارق:: ده ابسط حقوقك يا نغم .. الفستان و السهرة تعويض بسيط عن يوم كتب كتابنا و الطقم ده شبكتك

نغم:: أيوا يا طارق بس عايزة أعرف برضوا كل ده ليه و أحنا مش هنـ ……

طارق:: قاطع كلامها بسرعة .. عشان بحبك يا نغم

نغم:: بتوهان .. بتحبنى انا

طارق:: أيوا انتى .. بحبك من اول يوم شوفتك فيه فـ الجامعة .. شغلتى تفكيرى مابقيتش شايف غيرك و لما شوفت أبن عمك و هو بيشد فيكى ما أستحملتش و ما حسيتش غير و أنا باخدك منه و بقوله أنى جوزك عشان امنعه يقربلك عرفتى عملت كل ده ليه

نغم:: ساكتة و مافيش غير دموعها و بس اللى نازلة

طارق:: بتنهيدة .. ليه يا حبيبتى الدموع دى بس

نغم:: عشان مش مصدقة نفسي و خايفة أوى يا طارق .. خايفة أكون بحلم و أصحى فجأة ع كابوس

طارق:: ماتخافيش يا حبيبتى انتى مش بتحلمى كل ده حقيقة و أوعدك طول ما أنا عايش هعمل اللى ربنا يقدرنى عليه عشان أسعدك

نغم:: براحة .. ربنا يخليك ليا

طارق:: باس جبينها و يخليكى ليا يا نغمى .. يلا بينا بقى عشان ما نتأخرش ع حياة

و بالفعل نزلوا من ع اليخت و ركبوا العربية و راجعين

عند حياة و أحمد ( نفس الوقت)

بعد الهيصة اللى عملها أحمد فـ الشارع
عشان حياة تنزل تخرج معاه بالفعل نزلت و اول ما شافته

حياة:: بغيظ .. و بعدهالك يعنى عاجبك الـ ـفـ ـضا يح اللى أنت عملتها دى

أحمد:: أينعم كان لازم اعمل كدا عشان تنطرى تنزلى

حياة:: أء أيه ياخويا انطر ايه .. ده اللى هو ازاى مش فاهمة

أحمد:: ده اللى هو تضطرى تكونى مضطرة تنزلى فهمتى و لا أقول كمان

حياة:: لأ خلاص فهمنا .. و بهمس أدعى عليك بـ ايه و فيك كل العبر

أحمد:: بغيظ مصطنع .. برطمى برطمى انا صحيح مش سامع بتقولى ايه بس شايف بؤقك بيتحرك

حياة:: بزهق .. طيب اخلص قول هتخرجنى فين بقى

أحمد:: بهدوء .. انتى تحبى تروحى فين

حياة:: بحزن .. انا معرفش اى أماكن عمرى ما روحت فـ حتة أكتر من الكلية و الحارة و الشغل و لما روحت مكان غيرهم كان شقة دكتور طارق بس

أحمد:: بأبتسامة .. خلاص سيبيلى نفسك النهاردة و هسهرك سهرة جنان

حياة:: بنرفزة .. اااااااه قول كدا بقى هو احنا فينا من كدا لااااا يا استاذ فوق .. بعد أذنك و هتسيبه و تدخل تانى العمارة

أحمد:: بعدم فهم .. مالك فى إيه و ايه اللى بتقوليه ده انا مش فاهم حاجة

حياة:: بنفس نرفزتها مش فاهم ايه بالظبط ها .. بتقول سيبيلى نفسك .. اسيبلك نفسى ازاى يعنى ها و لا صح انت غاوى بنات و فاكر عشان نزلت معاك خلاص بقى بقيت سهلة

أحمد:: بذهول يـ ـخـ ـر بيت جنانك انتى فهمتى إيه .. انا اقصد انى هختار مكان حلو يعجبك و هنسهر و نتعشى سوا و نرجع تانى .. أركبى يلا

حياة:: بقلق .. هتودينى فين طيب

أحمد:: بضيق .. أركبى يا حياة ما تخافيش مش هـ ـخـ ـطفك هنروح نتعشى ع النيل و نرجع تاني

حياة:: ركبت العربية و بندم .. أنا أسفة يا أحمد حقك عليا

أحمد:: بجدية .. عادى يا حياة و لا يهمك

حياة:: عشان خاطرى بقى يا أحمد ماتزعلش

أحمد:: انا صحيح يا حياة بضحك و اهزر و أعاكس بس هو ده أخرى عمرى ما عملت حاجة غلط و غير كدا أنا بحبك و عمري ما افكر أء ذيكى فاهمة

حياة:: خلاص فهمت انك بتتنيل تحبنى أفرد بوزك ده بقى و بلاش القمصة دى مش لايقة عليك

أحمد:: سايق و بصلها بجنب عينه و ساكت لغاية ما وصلوا مطعم ع النيل فعلا و نزل من العربية .. يلا اتفضلى انزلى

حياة:: بغيظ .. مش هنزل غير لما تفرد بوزك ده شكلك وحش كدا

أحمد:: بعـ ـصـ ـبية .. انزلى يا حياة و أخلصى يلا

حياة:: و هى نازلة من العربية شايفة واحدة داخلة المطعم و هى بتتمايص و بصوت يادوب مسموع .. أيوا ايوا اتمايصى ياختى و اتمخطرى خلى الدبان يتلم عليكى و رفعت عينها ع أحمد جاتنا نيلة فـ حظنا الهباب

أحمد:: بضحك هههههههههه طيب اتعلمى بدل ما انتى شبه غفير الدرك كدا

حياة:: بغيظ .. انا غفير درك ؟؟

أحمد:: بمعاكسة و أحلى غفير كمان يا واد انت يا عسل

و بالفعل دخلوا المطعم و قعدوا شوية و بعدها طلبوا العشا و هما بيتعشوا

حياة:: أحكيلى عنك بقى شوية

أحمد:: بصى يا ستى انا ببساطة كبير أخواتى عندى أخ اصغر منى بسنتين دبلوماسي فـ الخارجية و أختين توأم عندهم 20 سنة فـ كلية الطب .. بابا متوفى من زمان و ماما بقى ربنا يديها الصحة هى اللى تعبت واشتغلت و اتحملت لغاية ما كبرنا و حققنا حلمنا

حياة:: بدموع .. ربنا يخليهم لك

أحمد:: و يخليكى ليا يا حياة بس ليه الدموع دى انا ما قولتش حاجة مؤثرة يعنى

حياة:: عارفة بس انا بعيط ع حالى

أحمد:: ليه بس يا حبيبتى احكيلى

حياة:: سابت الأكل و ابتدت تحكى و دموعها نازلة شلال مغرقة وشها
انا أبويا و أمى أطلقوا و انا عندى 3 سنين و كل واحد فيهم بقى يرمينى للتانى شوية عشان مايشيلش مسؤوليتي و بأبتسامة مكـ ـسو رة عايزين يعيشوا حياتهم و انا اللى معطلاهم .. طبعا مين هيتجوز واحدة ببنتها و لا مين هتربى بنت جوزها و بعد 3 سنين من البهدلة بينهم قرروا يدخلونى مدرسة داخلية طول السنة مرتاحين طبعا و مابيسألوش و اول سنة فـ الأجازة طلعت عند بابا مراته بهدلتنى و مرمطتنى طول الأجازة خدمة و شقى استحملت لغاية ما رجعت المدرسة و لفت السنة و نفس
المعاناة و فـ الاجازة المرة دي قررت اروح عند ماما جوزها راجل لامؤاخذة
كان يخليها نايمة و لا بتعمل حاجة و الاقيه ……سكتت شوية و بتنهيدة ..
متخيل انت طفلة عمرها 7 سنين تتعرض لنظرة و لا تسمع كلمة من راجل المفروض زى أبوها

أحمد:: بيسمع بأهتمام .. عملتى ايه

حياة:: بدموع .. هربت منهم و رجعت المدرسة رغم انها أجازة بس المديرة كانت بتبقى موجودة لما روحت و حكيتلها سابتنى قاعدة كانت أحن عليا من أمى .. الغريب بقى انى لما هربت ماحدش سأل عني خالص .. تخيل انى عندى أخوات من أبويا ما أعرفهمش و كمان أخواتى من أمى ما أعرفهمش مافيش فـ حياتى غير نغم كنت انا و هى بنقعد طول السنة جوة المدرسة وقت الدراسة و كمان فـ الاجازة بس يمكن نغم احسن منى لانها يتيمة أب و أم لكن أنا اتيتمت و هما عايشين يا أحمد .. انا معرفتش يعنى ايه أمان أبويا و لا حنية أمى .. فـ الوقت اللي انا فيه محرومة منهم هما عايشين كل واحد فيهم مع ولاده و تقريبا كدا الاتنين نسيوا ان عندهم بنت كبيرة محتاجاهم و فجأة و هى بتتكلم شافت أبوها داخل المطعم مع مراته و ولاده .. و شاورت لـ أحمد شايف الراجل اللى داخل ده

أحمد:: بص ع الراجل اللى بتشاور عليه شافه واضح من شكله ان مستواه المادى كويس .. و رجع لـ حياة ماله الراجل ده

حياة:: بوجع .. ده سبب وجودى فـ الدنيا دى

أحمد:: بذهول .. الراجل ده يبقى أبوكى؟!

حياة:: غريبة الدنيا دى اوى مش كدا .. تعرف بقالى كام سنة ما شوفتهوش ؟؟ بس تصدق شكله ما اتغيرش زى ما هو محافظ ع شبابه .. يلا بينا لو سمحت مش قادرة اقعد اكتر من كدا

أحمد:: قرب منها و مسح لها دموعها .. حاضر هنمشى بس بلاش دموع تانى انا مش واخد عليكى كدا و شاور للويتر و طلب الشيك و دفع الحساب و هما خارجين عدوا من جنب ابوها

حياة:: بصت له جامد كأنها بتحفظ ملامحه لأخر مرة

أحمد:: بص له من فوق لـ تحت و خرجوا من المطعم .. أدينا مشينا عايزة تروحى فين تانى

حياة:: روحنى أرجوك

أحمد:: حاضر يلا بينا و بالفعل ركبوا العربية و مشيوا

عند نغم و طارق

وصلوا تحت العمارة فـ نفس الوقت اللي وصلوا فيه أحمد و حياة

طارق:: بأستغراب .. ايه ده كنتوا فين كدا انتوا الاتنين و ايه لمكم ع بعض اصلا

أحمد:: برفعة حاجب .. و انت مالك و لا هو حلو ليكم و كِخ لينا يعنى

طارق:: بص لـ حياة شافها ساكتة و شاور لـ أحمد تعال عايزك و لـ نغم معلش يا حبيبتى أطلعوا انتوا و أحنا هنمشى

نغم:: حاضر .. تصبح ع خير

طارق:: بأبتسامة و انتى من أهلى

أحمد:: قرب من حياة .. مش عايزك تخافى أبدا طول ما أنا معاكى و أنسي كل حاجة أنا و انتى هنعمل عيلة جميلة و أخواتى و أمى اعتبريهم أهلك لما تعرفيهم هتحبيهم اوى

حياة:: بابتسامة حزينة .. شكرا ع كل حاجة عملتها

أحمد:: اطلعى يلا مع نغم ..تصبحى ع خير

بالفعل نغم و حياة طلعوا الشقة و طارق و أحمد مشيوا مع بعض و أحمد حكى لـ طارق اللى حصل و انها شافت أبوها فـ المطعم مع مراته و ولاده

_______________________

فـ الجامعة

بعد مرور كام شهر اللى حصل فيهم ان نغم و حياة بالفعل استلموا شغلهم فـ الشركة .. طارق و نغم قربوا من بعض جدا رغم ان جوازهم مازال ع الورق .. وليد قال لـ غالية أن طارق عنده حبيبة و هيعرفنا عليها بعد الامتحانات لانها طالبة عنده ..
حياة مجننة أحمد و بتربيه عشان يبطل معاكسة فـ البنات و أحمد قدر يعرف كل حاجة عن والد حياة و والدتها و قرر بعد الامتحانات يتقدملها رسمى و اخيرا النهاردة اول أيام الامتحانات و نغم هى و حياة داخلين الكلية و راحوا ناحية لوحة الاعلانات علشان يعرفوا مكان لجنتهم و هما ماشين ناحية اللجان قالت

حياة:: بزهق .. مش كانوا خلونا مع بعض فـ لجنة واحدة بدل ما كل واحدة مننا فـ مكان

نغم:: و انتى عايزاهم يخلونا مع بعض ليه يا نابغة ؟!

حياة:: عشان اساعدك طبعا يا بنتى هيكون ليه يعنى

نغم:: اممممم .. بقى كنتى عايزة تبقى معايا عشان تساعدينى

حياة:: ايوا طبعا اومال انتى فاكرة ايه يعنى .. عشان أغش منك مثلا .. اعوذ بالله يا شيخة ده حتى اللى غشنا مش مننا

نغم:: بتريقة .. لأ لا سمح الله هو انتى تغشى برضوا ههههههههههه

حياة:: بغرور مصطنع .. ما بحبش اتكلم عن نفسي كتير

نغم:: طيب يلا يا ست المتواضعة انتى خلينا نشوف أماكن اللجان فين

حياة:: فوتى ياختى و انتى كدا زى قِلتك ما عرفتيش تخلى جوزك يسربلنا الامتحانات

نغم:: بغيظ .. أمشى يا حياة يلا روحي لجنتك و انا هروح لجنتى سلام

و بالفعل كل واحدة فيهم دخلت لجنتها و ابتدا الامتحان

فـ لجنة حياة

دخلت و قعدت مكانها تقرء قرآن و تدعى و متوترة جدا و خايفة شوية و شافت

أحمد:: داخل اللجنة و بجدية .. صباح الخير كل سنة و انتم طيبين النهاردة طبعا اول أيام الامتحانات محتاجين نلتزم دايما بأماكن جلوسنا و ياريت كل واحد يلتزم بورقته فقط يعنى ما حدش يعمل حركة كدا و لا حركة كدا مفهوم يا باشمهندسين و ابتدا يوزع ورق الامتحان

حياة:: قاعدة أخر اللجنة .. و بتوتر لـ نفسها يادى الليلة الفلة مالاقوش غيرك يا أبوحميد اللى يراقب عليا و كمان اول يوم ربنا يستر

أحمد:: وصل عند حياة و بغمزة من غير ما حد ياخد باله ورقتك يا أنسة

حياة:: برفعة حاجب و بصوت واطى .. من اولها بتدينى ورقتى ماشى يا ابن الاسيوطى

أحمد:: قرب منها لأ يا عسل دى ورقة الامتحان الورقة التانية هتاخدى اول إصدار منها بس انما التانى ده بُعدك

حياة:: اممممم و إيه بقى الاصدارات دى ان شاء الله ياخويا

أحمد:: بعد الامتحان هقولك و بهمس ورقة الامتحان محلولة بخط صغير كل اللى عليكى هتنقليها بس يا قلبى و حدفلها بوسة فـ الهوا و سابها

حياة:: بذهول من الحركة اللى عملها .. يا أبن المجنونة !!! و فجأة فاقت ع صوت

المراقب:: بجدية .. انتى يا أنسة سرحانة فـ ايه

حياة:: بخضة .. ها مين ؟ انا ؟ لأ مش سرحانة حضرتك

المراقب:: و هو بيحط ورقة الامتحان قصادها .. واضح انك مش سرحانة .. اتفضلى ورقتك و ركزى فيها و بلاش تسرحى أحسنلك

حياة:: لـ المراقب حاضر حاضر و لـ نفسها يـ ـخـ ـر بيتك يا حياة شكلى لسعت ع الاخر و بتخيل و انا صاحية

و ابتدت تجاوب بالفعل ع الامتحان بتركيز و لما خلص الوقت و خرجت شافت

نغم:: خارجة من اللجنة و مبسوطة انها قفلت المادة و شافت حياة .. عملتى ايه يا مـ ـصيـ بة

حياة:: بغرور مصطنع و هى ماسكة ياقة البلوزة .. قفلته طبعا يا بنتى ايه الجديد و انتى عملتى ايه

نغم:: الحمدلله قفلته كله طبعا

حياة:: و هى ع نفس وضعها .. نابغة من يومك طالعالى برافوا برافوا

نغم:: برفعة حاجب .. مين اللى طالعالك دى بالظبط عايزة افهم

حياة:: سيبك بس دلوقتي من الموضوع ده و تعالى أقولك مش انا اتجننت و لسعت

نغم:: بضحك.. و أيه الجديد طول عمرك مجنونة هههههههههه

حياة:: بتريقة ع نفسها .. لأ المرة دي بقى انا عديت هوبا خالص سافرت

نغم:: هههههههههههه عديتى روحتى فين بالظبط

حياة:: بتحكى .. دخلت اللجنة ياختى لا بيا و لا عليا و لا حوليا و لاقيتلك ايييه خير اللهم أجعله خييير و حكت اللى حصل معاها جوة اللجنة .. بس يا بت لغاية ما لاقيت عم المراقب واقف فوق دماغى و بتقلده و بتتخن صوتها ورقتك يا أنسة

نغم:: ههههههههههههه يا خبر .. بقى أتخيلتى أحمد بيراقب عليكى و فـ المادة بتاعته .. و كمان يديلك الامتحان محلول و يعمل اللى عمله ده جوة اللجنة ده انتى فعلا راحت منك ع الأخر هههههههههههههه

حياة:: بغيظ .. طيب أعمل ايه يعنى مش هو اللى ناططلى زى الفرقع لوز كدا فـ كل حتة حتى فـ خيالى

نغم:: طيب ياختى ربنا يهديكى بقى و توافقى عليه عشان يبقى حقيقة مش خيال

حياة:: يارب ياختى يارب بس تخلص الامتحانات دى الاول

نغم:: ان شاء الله تخلص ع خير و الحمدلله اول يوم كان حلو عقبال الباقى

و خرجوا من الجامعة راجعين مبسوطين و بيدعوا ان باقى الامتحانات تخلص بخير

_________________________

فـ شقة طارق

بعد فترة خلصت الامتحانات و نغم و حياة أخدوا الاجازة أخيرا و منتظرين النتيجة و صحيوا بدرى زى ما اتعودوا و حاسيين بملل و مش عارفين يعملوا ايه

نغم:: بملل .. زهقانة يا بت يا حياة ما تيجى نعمل اى حاجة نطّلع فيها الطاقة السلبية و الزهق ده

حياة:: امممممم تصدقى انا كمان حاسة انى عندى ملل و زهق و مش عارفة أعمل ايه

نغم:: ما تيجى نخرج نتمشى شوية

حياة:: و طارق ؟

نغم:: ماله

حياة:: بنرفزة .. هو إيه ده اللى ماله .. مش لازم تستأذنيه ياختى بأعتبار انه جوزك يعنى

نغم:: و هى بتمسك موبايلها خلاص هكلمه أقوله و مش هيقول حاجة

حياة:: تؤ انا ماليش نفس أخرج اصلا

نغم:: أومال عايزة تعملى ايه

حياة:: اممممم بصى انا طالع فـ دماغى نقوم نغير نظام الشقة ده و نشقلب كيانها

نغم:: يا سلام ياختى هى شقتنا عشان نغير نظامها و نشقلبها

حياة:: بغيظ أنتى يا بنتى ناوية تشليني .. هى مش أم الشقة دى مكتوبة بأسمك

نغم:: أه طارق قال انه كتبهالى بأسمى مهرى

حياة:: بغيظ أكبر و لما هى شقتك و مكتوبة بأسمك بتفقعى مرارة اللى جابونى ليييييه و تقولى مش شقتنا

نغم:: بزعيق .. انتى عايزة ايه دلوقتي

حياة:: عايزة نقوم نغير شكل الشقة دى نعمل اى حاجة و خلاص

نغم:: خلاص ماشى يلا قومى و شوفى ممكن نبتدى منين

عند طارق

صحى بدرى و نزل يجرى فـ النادى شوية و قابل أحمد و طلعوا يجروا سوا و هما بيجروا

أحمد:: بقولك ايه ياض انت من وقت ما خلصت الامتحانات و انا هتجنن مش عارف اشوف المزة

طارق:: يابنى انت مش هتعقل بقى و تتكلم كويس عنها

أحمد:: بغيظ هو انا غلطت فيها يعنى يا عم انت .. مش هى مزتى برضوا و لا انا غلطان

طارق:: بضحك تصدق انا هقولها و خليها تعلقك

أحمد:: بخوف مصطنع .. قلبك أبيض يا روقة خليك حلو وبلاش تقول لها أحسن هى بتتلكك اصلا و مش عايزة توافق ع الجواز

طارق:: ههههههههههههه ما هو من عمايلك تستاهل اللى يجرالك

أحمد:: مش انت صاحبى يا طاروق؟؟

طارق:: امممم أرغى عايز ايه

أحمد:: خدنى معاك شالله يخليك أروح أشوفها و حيات عيالك يا شيخ

طارق:: بضحك ههههههههههههه خلاص بطل شحاتة صعبت عليا .. ساعة كدا و لا حاجة نروح سوا
ونفطر كلنا مع بعض

نرجع عند نغم

حياة دخلت غيرت هدومها و لبست جلابية قديمة و تحتها بنطلون بيجامة و مدخلة الجلابية جواه و رابطة شعرها بـ إشارب رابطة خدامين

نغم:: بضحك من منظرها .. ايه اللى انتى عاملاه فـ شكلك ده يا بلوة ههههههههههههه

حياة:: بهزار .. خدمتك سيدة يا ست هانم ههههههههههههه

نغم:: ايه يا بنتي المنظر الأوفر ده مش خايفة طارق يجى و يشوفك كدا

حياة:: اولا طارق مش بييجى فـ الوقت ده ثانيا بقى حتى لو جه بيرن الجرس ثالثا بقى و ده الاهم عادتشى انا مش مراته ياختشى عشان اخاف يشوفنى كدا و يلا روحى شوفيلك حتة اشتغلى فيها

نغم فعلا دخلت تشتغل و تنضف جوة الأوض و سابت حياة فـ الصالة و الليڤنج مع نفسها و شغلت أغانى شعبى بصوت عالى جدا و ابتدت تغنى و ترقص مع الاغانى

متغاااظ عارفك يلا مني انا متغاااظ يا أحمد .. و مـ ـو لع جواك بو تا جا ز يا أحمد ملوك يا حبيبي بحب الناس
.. و إنت بتهري كلام و خلاص يا أحمد

طارق:: وصل الشقة و معاه أحمد و رن جرس الباب كتير و ماحدش فتح قلق عليهم و فتح الباب بـ مفتاحه

حياة:: ماسمعتش الجرس و مش واخدة بالها من طارق و أحمد و شغالة رقص و غُنى و ماسكة فـ إيدها المنفضة و فوطة تلميع .. لزوز لزوز لزوز يا أحمد .. مكافأة القرد صباع موز يا أحمد .. جامد جدًا عندي طموح يا أحمد .. و إنت يلا بتطلع
في الروح يا أحمد خد على وشك
عشان تفوق .. شغل الحوارات مش مسموح يا أحمد

أحمد:: شاف شكلها و كمل معاها .. هوباااا .. اسمي كفيل يا بنتى يعفرتكوا .. دخلتي بتبوظ اعصابكوا
شوفيني عشان أشوفك أنا برضوا .. مش قدى يا حبيبتى اتهدي

حياة:: انتبهت لـ أحمد و طارق اللى مستغربين شكلها .. و تنحت مكانها

أحمد:: بمعاكسة اوباااااا يـ ـخـ ـر بيت جمدانك حتى و انتى بهدوم الشغالين جامدة يا بنت اللذينا

حياة:: بنرفزة .. بتشاور بالمنفضة بقولك ايه يا فرقع لوز انت اتلم احسنلك انا بقولك أهو

أحمد:: بغمزة .. أمـ ـوت فيك يا عسل و انت متنرفز كدا و بعدين بذمتك فى واحدة تقول لحبيبها اللى هيبقى جوزها يا فرقع لوز ينفع برضوا

حياة:: بغيظ عشان شافها بمنظرها ده و بعدهالك يا أخ انت لِم نفسك شوية .. و بعدين تعال هنا قولى انت دخلت هنا ازاى

طارق:: قفل صوت الأغانى و بضحك من شكلها .. هو انتى مش واخدة بالك مني و لا إيه؟؟ مش باين انا هوا بالنسبالك يعنى ؟؟ ههههههههههههه

حياة:: بهمس يا ليلة سوووخة .. و لـ طارق اسفة يا دكتور ما خدتش بالى و الله

طارق:: ماشى يا حياة خلاص .. قوليلى نغم فين

حياة:: شغالة بتنضف الأوض جوة

عند نغم

دخل شافها فـ اوضتهم بعد ما غيرت فـ نظامها شوية واقفة فوق السلم بتعلق الستاير

طارق:: بأبتسامة .. قرب منها و نزلها من ع السلم و حاضنها .. إيه اللى عملتيه فـ الاوضة ده ؟؟

نغم:: بخجل و بتلف بعينيها فـ الاوضة .. ايه وحشة ؟؟

طارق:: بالعكس دى جميلة و كفاية انك انتى اللى عملتيها بإيدك

نغم:: شكرا

طارق:: مسكها من إيدها و خدها و قعدوا ع الكنبة .. ايه رأيك يا نغم تتنقلى الڤيلا معايا ؟؟

نغم:: بتوتر و قلق .. أعيش معاك فـ الڤيلا ؟!

طارق:: أيوا يا نغم تعيشى معايا فـ بيتى انا مابقيتش خلاص قادر أبعد عنك أكتر من كدا

نغم:: ما هنا كمان بيتك يا طارق

طارق:: يا حبيبتى هنا صحيح بيتى بس انا مش معاكى فيه .. انا عايزك معايا فـ بيتى اللى عايش فيه مع أمى و أخويا و أوعدك اننا بعد فترة هنرجع تانى مع بعض هنا ..قولتى ايه ؟!

نغم:: أيوا يا طارق بس لسة مامتك ما تعرفش حاجة

طارق:: أكيد هقولها يا حبيبتى و أعرفك بيها كمان و قريب أوى

نغم:: أنا خايفة اوى يا طارق

طارق:: خايفة من إيه بس يا حبيبتى

نغم:: بقلق .. خايفة مامتك تزعل منك انك اتجوزت من غير علمها و خايفة ما تقبلش وجودى معاك و تطلب منك تطلقنى

طارق:: أنتى بتحبينى يا نغم ؟

نغم:: أيوا بحبك يا طارق .. بسـ …

طارق:: قاطعها بأبتسامة .. يبقى ما تخافيش أبدا طول ما انا معاكى فاهمة

نغم:: بأبتسامة خجولة هزت دماغها .. حاضر

طارق:: تعالى بقى نخرج نشوف المجانين اللى برة بيعملوا ايه قبل ما يـ ـو لـ ـعـ ـوا فـ بعض و فعلا خرجوا من الاوضة

عند حياة

أحمد:: بغمزة .. وحشتينى ع فكرة

حياة:: ببلاها .. ها

أحمد:: ها ايه .. بقول وحشتينى المفروض تقولى و انت كمان يا مودى وحشتنى

حياة:: سكتت شوية و بتفكر فـ حاجة .. امممممم و بدلع مصطنع موووودى

أحمد:: يا لهههوى ع مودى دى طالعة من بؤقك سكر يا قلب مودى

حياة:: بمكر بصت له و بصت ع السفرة .. ممكن تغير معايا مكان السفرة دى يا مودى يا حبيبى

أحمد:: بس كدا من عيونى يا قمر و قلع چاكت التريننج ربطه ع وسطه و ابتدا يشيل و يغير النظام زى ما هي عايزة

حياة:: شافته بـ التيشيرت كات .. يا خواااتى ع عضلاته .. سوبر هيرو يا ناااس ايه الجمال ده بس

أحمد:: بغمزة .. ايه عجبك الباى و التراى و لا ايه

حياة:: بمكر اكبر اومااااال أكيد عاجبنى طبعا .. و بتغنى حبيبى ع نياته عجبانى اوى عضلاته ههههههههههههه

أحمد:: بثقة .. أكيد يا بنتى لازم يعجبوكى ده انا مربيهم ع الغالى

حياة:: طب أجربهم

أحمد:: بأستغراب .. تجربي !!! تجربي ايه يا حبيبتى لا مؤاخذة

حياة:: عضلاتك يا حبيبى

أحمد:: ضيق عينيه أوى بيحاول يستوعب .. تجربي ايه ؟! عضلاتى !! انا سمعت صح و لا بيتهيألى

حياة:: قعدت فوق ترابيزة السفرة .. لأ يا مودى سمعت صح ذُق الترابيزة بقى و انا عليها يلا ورينى الباى و التراى و جمالهم

أحمد:: وقف و حط ايده فـ وسطه .. نعم ياختى عايزانى أعمل ايه؟!

حياة:: الله بقى يا مودى قولتلك عايزة أجرب العضلات العسل دى

أحمد:: بغيظ .. أنزلى يا ماما أنزلى يا حبيبتى انا صحتى ع قدى انزلى خلينا نخلص

حياة:: بدلع تؤ بليييز بقى يا أحمد ذقها و انا عليها عشان خاطرى عشان خاطرى

أحمد:: يـ ـخـ ـربيت أحمد و اللى جابو أحمد حاضر يا فشة و كلاوى أحمد بس ما تتعوديش ع كدا ماشى يا قلبى .. و ابتدا يذق فـ الترابيزة فعلا و هى عليها

حياة:: قاعدة مستربعة فوق الترابيزة و بتسقف و تغنى
أ أطاوع في هواك
معانا رب
يا كريم يا رب
أ أطاوع و أطاوع
في هواك ..في هواك
قلبي قال قلبي أنا قلبي

طارق و نغم خرجوا من الاوضة و شافوا أحمد بيذق الترابيزة و عليها حياة و فجأة

طارق:: هههههههههههههههههههه لـ أحمد من بين ضحكه يا سلام ع الرجالة ذق يا دكتور ذق

أحمد:: لـ حياة عاجبك كدا يا حياتى خليتى اللى يسوى و اللى ما يسواش يتريق علينا

نغم:: لـ حياة بضحكة خـ ـطـ ـفت قلب طارق .. أيه اللى انتى عاملاه ده يا بلوة

حياة:: لـ نغم .. بيجرب عضلاته ياختى ايش اخششك انتى

أحمد:: لـ نغم حتى انتى يا نغم هتعملى زى جوزك و تضحكى ماشى ماشى ليكم يوم

طارق:: لـ نغم بغيرة .. ممكن تبطلى ضحك و ياريت طول ما الشيء ده موجود هنا و بيشاور ع أحمد تمنعى كلام خالص مش الضحك بس

نغم:: بأبتسامة ع غيرته .. حاضر يا حبيبى

طارق:: نسي أحمد و حياة و تاه فـ أبتسامتها قولى تانى كدا اللى قولتيه دلوقتي

نغم:: بأبتسامة .. قولت حاضر

طارق:: لأ مش دى اللى بعدها .. حاضر يا ايه

نغم:: حاضر يا حبيبي

طارق:: ااااه يا بركة دعاكى يا غالية .. قلب حبيبك يا نغمى

أحمد:: بتريقة لـ طارق انت يا عم الرومانسي خف شوية علينا ياخويا

طارق:: بغيظ .. أما انت عيّل فصيل صح ما تخليك فـ حالك و كمل اللى بتعمله و انت ساكت ههههههههههه

و بالفعل أحمد كمل ذق الترابيزة و نزلت حياة من عليها و خلصوا الاربعة مع بعض تغير نظام الشقة فعلا و الوقت كان كله ضحك و هزار و أخر اليوم طارق و أحمد مشيوا و كل واحد فيهم مقرر يتمم جوازه من حبيبته

نغم بقلمى✍️______________لبنى دراز

طارق:: نغم الهلالى .. مراتى

غالية::…………؟؟؟؟؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية نغم (وجع ودموع))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى