روايات

رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان) الفصل الثالث والستون 63 بقلم ريحانة الجنة

موقع كتابك في سطور

رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان) الفصل الثالث والستون 63 بقلم ريحانة الجنة

رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان) الجزء الثالث والستون

رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان) البارت الثالث والستون

رحم للإيجار 3 (حب الفرسان)
رحم للإيجار 3 (حب الفرسان)

رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان) الحلقة الثالثة والستون

شايف في عيونها الحزن ..وملامحها مسيطر عليها الحيرة والتفكير والتيه!!!
يمكن كان بيتمني انه يكون أول حبيب ليها ومشاعرها ليه لوحده!! ما كنش حابب انه يكون في الصراع والحرب دي كلها علشان بس يحاول يقرب منها .فضلا عن إنه يخليها تحبه وتتعلق بيه!!
الازمة انها مش مجرد واحدة مجروحة وخارجة من تجربة مريرة لا !! دي عاشقة ومغرمة لكن موجوعة ومحتارة وحزينة!!
بيتمني يشوفها نسيت وتخطت المرحلة دي والحكاية كلها وتبدأ معاه من جديد!! لكن هو للاسف قصاد سد منيع وقوي …وهو خصم شديد وشرس!! شديد وشرس في حجم حبها ليه وتعلقها بيه حتي برغم جرحه ليها والوجع اللي اتسبب فيه!! لكن لسة مكانه محفور جواها وذكرياته مطرداها في كل مكان ..وكل حوار ..وكل موقف…
اتنهد بحزن وابتسم بخفة وهدوء وهو بيتأملها وهي بتستعد لتسجيل الاغنية الجديدة!!
مرتضي بحب: هاه يا فنانة!! مستعدة للتسجيل!!؟ ولا تحبي نعيد بروڤة تاني !!
چنا ابتسمت بلامبالاه واتنهدت: لا يا مرتضي جاهزة بلغهم اني داخلة اسجل …
مرتضي اتنهد: ليه اختارتي الاغنية دي بالاخص يا چنا!! انا وقتها عرضت عليكي أكتر من أغنية ويمكن كنت شايف ان كان فيه أغاني تانية مناسبة للجو الصيفي اللي احنا فيه وللحفلات اللي جاية ليه اختارتي الدراما والحزن!؟
چنا اتنهدت بوجع وابتلعت غصة آلم وفراق : يمكن لاني حستها أكتر!؟ ويمكن لانها شبهي!! ويمكن لانها فيها أمل برغم الحزن!! مش عارفة يا مرتضي صدقني!! لكن اول ما سمعتهاني حستها اوي ولمست قلبي!!
مرتضي قرب منها بحزن وتمني: چنا انتي لازم تنسي أكمل!! صدقيني ضروري تبدأي من جديد!! مش لازم أبدا توقفي حياتك ودنيتك علي شخص ما شوفتيش منه غير الاذي والجرح !! انتي من حقك وحق نفسك عليكي تسلميها لإنسان يحبك ويختار راحتك وسعادتك حتي لو علي حساب نفسه!! مش شخص أناني ومغرور كل الدنيا لازم تكون خاضعة ليه ولرغباته هو بصرف النظر عن مين اللي هيتألم قصاد رغبته دي مش مهم!! المهم هو وبس!! بصي حاوليكي وشوفي الناس اللي بتحبك بجد!! يمكن تلاقي الانسان اللي يتمني رضاكي وسعادتك حتي لو علي حساب سعادته هو !!
چنا اتنهدت وابتسمت بحزن: مرتضي انت تعرف سبب طلاقي من أكمل!!؟
مرتضي عقد حاجبه بدهشة: أيوة علشان هو مش بيخلف !! ده اللي سمعته وعرفته !! وإنتي من حقك تتجوزي وتخلفي وتعيشي حياتك بشكل طبيعي!! لكن هو إنسان اناني عايز يحكم عليكي تعيشي محرومة طول عمرك من الاطفال!! هو فيه سبب أكبر من كدة ولا أهم !!؟
چنا ابتلعت آلمها وجرحها بقوة وتماسك: بس مش أكمل لوحده اللي مش بيخلف يا مرتضي!!
مرتضي بشك وصدمة: تقصدي إيه!!؟
چنا بتمحي دمعة هاربة من عيونها بتماسك وسط ضعفها: أنا كمان مش بخلف لاني فقدت الرحم وحاليا أنا مستحيل أكون أم!! تفتكر مين الشخص اللي ممكن يضحي بسعادته ورغبته كأب ويتجوزني ويتحمل إنه يعيش حياته كلها من غير ما يكون أب ولا ليه أولاد؟!؟
وقتها صدمة مرتضي افقدته التركيز وقعد مكانه بتعب وإهمال وسط دعشته: بس!!! بس والدك الاستاذ حمزة ما قاليش حاجة زي دي!؟ ولا كمان مدام فتون!! يعني إنتي عقيم زي أكمل!!؟
وقتها قربت منه بغضب وعيون دامعة وملامح شرسة: أيوة انا وأكمل زي بعض وده قدرنا ونصيبنا…وأي حاجة تخصنا ما تخصش أي مخلوق غيرنا…أنا لو كنت قولتلك دلوقتي ده علشان بس تبطل تحاول ترقص علي جثة حكايتي مع أكمل !! او تتخيل انك هتكون الفارس النبيل اللي علي عكس كل صفات الانسان الفاشل اللي كنت متجوزاه!! ولا تتخيل ان مجرد فروسيتك المزعومة دي هتكرهني فيه او تخليني انساه واتبهر بيك وبمشاعرك!!
مرتضي أنا عايزة افهمك حاجة انا إنسانه شبعانة حب ومشاعر من أول عائلتي أبويا وامي وكمان جدي وجدتي اللي شوفت الحب والتضحية الحقيقية وبجد في حياتهم وسط بيتنا وعائلتنا …لحد أكمل اللي مش عاجبك ده!! أكمل يمكن يكون غشيم !! يمكن يكون متسرع!! يمكن يكون شرس ومجنون!! يمكن كمان مغرور اوقات كتير!! لكن مش مخادع ولا كداب ولا منافق!! أكمل حبني وعشقني أكتر ما أي انسان ممكن يجي بعده ويحبني ويعشقني!!؟
اللي بيني وبين أكمل كبير وكتير اوي من أي واحد او اي حاجة تقدر تمحيه او تنسيني !!
سواء وجعي منه او قراري في بعدي عنه او حتي اني ارجعله ده بتاعي انا وهو وبس مش ملك حد غيرنا ولا من حق أي حد غيرنا انه حتي يدخل فيه !! وعايزة اقولك معلومة صغيرة يمكن توفر عليك حاجات كتير ومجهود أكبر!! أنا سواء كان أكمل في حياتي او اختارنا انا وهو إننا نبعد عن بعض !! أنا مستحيل هيدخل حياتي راجل غيره!! لاني ببساطة مابحبش الخيانة !! علشان أنا عمري ما ححب راجل غير أكمل حتي لو كنت اختارت ابعد عنه ده مش هيمحي حقيقة حبي ليه!! ولو انا فكرت ارتبط بغيره يبقي أنا كدة بخون الانسان ده لاني لا هقدر أحبه ولا أقدمله حب ووفاء …وأكمل هيفضل جوايا وفي قلبي وقتها أنا هبقي بخونه بحبي لأكمل وبخون أكمل بإرتباطي بغيره وبخون قلبي لاني هدمره في دوامة هو مش حملها ولا مستعد ليها!!؟
بعدت عنه بتعب واتنهدت : أنا هدخل اجهز للتسجيل ياريت تحصلني بسرعة..
مرتضي وقتها كان ما بين غيران !! مصدوم!! محتار!! متغاظ كمان!! ازاي واحدة تبعد عن واحد وتختار طلاقها منه وكمان في ظروفها دي وهي بتحبه الحب ده كله!! وبتدافع عنه الدفاع الشرس ده!؟؟ ازاي قادرة تبعد عنه مادامت بتحبه!؟ وليه لما هي عشقاه كدة مش عايزة ترجعله!؟؟
هو لا فاهم ولا هيقدر يفهم!! لان ببساطة هو مش عارف تفاصيل الحكاية كلها !!
كمان هو وكتير غيره مش هيقدروا يستوعبوا ان الانسان ممكن يكون روحه في حبيبه وبيعشق حتي صدي صوته !! لكن مجبر يبعد عنه بإيرادته واختياره!! احساس صعب ومؤلم ومش بسهولة يتوصف ولا يتشرح!! لكنه فقط يتحس!! الحب والوجع بيتحس أكتر ما يتوصف!! اوقات الوصف بيظلم الاحساس ويضيع جماله ودقته!! حتي لو كان احساس بالوجع!!؟
وقفت قصاد المايك واخدت انفاسها بحنين ودموع غلبتها لمجرد انها بدأت الموسيقي تداعب مسامعها بهدوء !!!
وبدأت الكلمات تتغني علي شفايفها بحنين وإشتياق ووجع!! وهي كل خيالتها وكل ذكرياتها بتنعاد قصاد عيونها بوضوح!!
وبينا معاااد لو إحنا بعاد!! أكيد راجع ولو بيني وبينه بلاااد !!
دموعها زادت غصب عنها وهي بتتمناه معاها !! شايفاه وشايفة ضحكته وابتسامته !!!
قبل ما تيجي علي الاستديو قلبها اخدها غصب عنها لشقتهم والحنين غلبها وهي واقفة وسط المكان اللي جمعهم وشهد فرحتهم!! شهد أول ليلة ليهم كزوج وزوجة!! شهد خناقهم!! شهد جنونهم!! شهد مشاكستهم!!! شهد حتي رغبتهم في بعض!! كانت بتشوف البومات صورهم سوا وهي بتتوجع من القدر اللي فرقهم!؟ بتتمني المعجزة اللي تحصل وتخفف جرحها منه وتنسيها انه دبحها بقوة وتقدر ترجع من تاني ليه!؟ وحشتها ليه ولهفتها عليه كانت واصلة لمنتهاها !!؟
مش شايفة راجل غيره! مش قابلة حبيب من بعده!! مش متخيلة نفسها بين احضان راجل تاني غيره هو!! هو وبس !! مهما كانت المغريات!! مهما كانت التضحيات اللي بتتقدملها!! لكن هي مش شايفة ولا عايزة غيره؟؟ هو وبس الغبي !! المتسرع!! الهمجي!! العصبي!! المجنون!! لكن هو الوحيد اللي عشقته!! هو الوحيد اللي ملك قلبها وعقلها!! هو وبس!! أكمل!!؟
قصاد عيني في كل مكان !! ومن تاني أكيد راجعين ..انا دايب وكلي حنين ولا عمري ابيع لو مين قصاد عيني!! ومش قادر علي الايام وطول ليلي ولما بنام قصاد عيني في كل مكان!!
في مكان غير المكان !! وبلاد غير البلاد!! ووسط ناس غير الناس كان واقف قصاد البحر في دبي وحيد!! حزين !! موجوع!! عقله لا قادر يبطل يفكر فيها!!؟ ولا قلبه بيبطل حنين ليها!!؟
برغم انها آخر مرة جمعتهم سوا كانت قاسية اوي!! وجرحته بقوة!! الا انه من جواه بيعزرها لان جرحها مش هين !! ووجعها مش سهل !! كمان ذنبه وخطأه في حقها مش قليل ولا يتغفر بسهولة!! لكن هو دائما بيراهن علي شئ واحد بس !! حبها ليه وحبه ليها!! حبهم لبعض اللي مافيش مخلوق ولا شئ يقدر يشكك فيه او يكدبه!!؟
رفع ايده قصاد عيونه بحنين وهو بيبتسم لخاتم جوازهم اللي محاوط صباعه بإحكام وتمسك!!
وقتها لمح إمراة جميلة !! ومثيرة بتحاول تلفت انتباهه بنعومة وإثارة وغمزة عيون تجذب أي راجل مكانه او بمعني أدق اي ذكر بيستجيب لاي انثي بتناديه او بتغويه!! لكن للاسف من حظها السئ انه كان أكمل!! اللي برغم عيوبه الكتير الا انه فيه ميزة مهمة ونادرة جدااا !! الا وهي الوفاء!! الحب اللي مسيطر علي قلبه وجوارحه لچنا واللي واقف حاجز وسور منيع بينه وبين أي ست غيرها واي انثي مهما كانت مكتملة او متفجرة الانوثة !!
هو مش عايز ولا راغب ولا دايب غير فيها هي !! هي وبس!! چنا اللي قلبه حبها من وهي طفلة لحد ما اصبحت مراهقة واخيرا اصبحت أنثي جميلة وناعمة ومثيرة في نفس الوقت!!؟
وقتها ابتسم ليها بخفة وأسف ورفع ايده وشاورلها بخاتم جوازه من چنا وكأنه بيقولها أسف!! انا الرجل الخطأ!! انا مخطوف ومتقيد بحبها ومش شايف غيرها!!؟
وقتها ابتسمت ليه بأسف وبعدت وكأنها بتحسد صاحبة الخاتم سعيدة الحظ!؟؟
أكمل وقتها ضم ايده بالخاتم لقلبه وغمض عيونه بحنين ليها !! وشوق غريب بيمزع ثنايا قلبه وبيتمني يشوفها او حتي يلمح طيفها!!؟
جواه شئ بيأكدله إن الحب بينهم مستحيل ينتهي بالسهولة دي وأكيد مش دي النهاية !!؟
في يوم هنعود ده بينا وعووود!! و في غيابه أكيد لسة الامل موجود!!
قصاااد عيني في كل مكان !! ومن تاني أكيد راجعين!! انا دايب وكلي حنين !! ولا عمري أبيع لو مين قصاد عيني!! ومش قادر علي الايام ولا يوصف هوايا كلام !!
قصاااد عيني في كل مكان*
انتهت من تسجيل الاغنية وسط حنين!! ودموع!! وحيرة !! وتفكير مالوش حدود!!
انتبه من وسط حنينه وذكرياته ليها علي رنة فونه خرجه من جيوبه وابتسم براحة ورد علي المكالمة !!!
أكمل: حبيبتي انا!! وحشتيني !!
لكن الصدمة كانت في الرد اللي وصل لمسمعه!! والوجع اللي انغرس في قلبه !!!!!!؟
*** بقلم ريحانة الجنه***
كانت الطائرة بتستعد للهبوط داخل المطار وهي كانت بين ضلوعه وحضنه زي طفلة بريئة بتخاف دائما وتهاب اللحظة دي !!؟
ياسو ضاممها بحنان وابتسم: هو إنتي مش هتكبري بقي!؟؟ لسة زي ما إنتي بتخافي من لحظة طلوع الطائرة ولحظة هبوطها!؟؟
نغم بتتخبي في حضنه بهروب: اسكت بقي الله يخليك!! انا بكره اللحظة دي بحس وقتها إن قلبي بيقع في رجلي!!؟
ياسو بمزاح: سلامة قلبك ورجلك يا روحي !؟ شالة يارب قلبي انا ورجلي انا!؟ ولا روحي تتألم ولا تتوجع!!؟
نغم رفعت عيونها ليه بضيق ونفي: لا!! اوعي تقول كدة ابدا قصادي!! عمري ما اتمنالك اللي انا فيه ولا تشوفه عمرك!! ده انت عكازي وسندي يا ياسو!؟
ابتسم وهو بيداري حزنه ووجعه عليها بحنان: وهفضل عمري كله سندك وعكازك يا نغمي!! وحياتي بقي تتعودي وتتعاملي بشكل طبيعي بقي كفاية كل كلمة تاخديها علي إحساسك بالشكل ده!!؟ اللي إنتي فيه مؤقت وبيتحسن!؟ ومع الوقت وباقي العلاج الطبيعي والجلسات هترجعي تبقي طبيعية من تاني!!؟ بلاش تتعبي نفسيتك وتتعبي قلبي معاكي وعليكي!؟
نغم بتخبي دموعها بوجع: اااانا مش قصدي حاجة!! اااانا بس مش بحبك تتمني لنفسك اي حاجة وحشة!! كفاية انا واللي حصلي!؟
ياسو انتهد: وهو اللي حصلك ده كان بسبب مين !! وعلشان مين!!؟ مش بسببي انا وعلشان غبائي!؟
نغم وقتها انتبهت لهبوط الطائرة واعلان الكابتن لوصولهم بخير وسلام!؟
نغم بدهشة: غريبة!! ماحستش بالخوف بتاع كل مرة!!
ياسو ابتسم: علشان كنتي في حضني وباصة في عنيا!! انا عنيا ليها سحر يا روحي ما يتقومش!؟؟
نغم رفعت حاجبها بغيظ: اوعي تفتكر اني هعديلك معاكسة المضيفة علي خير!! ده انا بس اروح البيت وانا هوريك النكد علي أصوله يا ياسين!!؟
وقتها قربت منهم المضيفة بإبتسامة: حمد لله علي السلامة يا جماعة!!
ياسو بغزل : الله يسلمك يا بطل والله الرحلة دي ما كان ليها طعم من غيرك !!
وقتها نغم ضربته في جنبه بقوة واظافرها علمت في جسمه بشراسة !!
ياسو اتألم بخفوت وتوتر: احممم قصدي يعني ان ياريت كل الابطال!! قصدي كل المضيفات تشوف شغلها زيك كدة!! إنتي فالتة والله !!؟
نغم ضربته تاني بقوة وغيظ وابتسمت بغيظ وغيرة : احممم ايوة عنده حق !! ده حتي إنتي كنتي سايبة كل الركاب ومركزة معانا احنا وبس!! وكأن مافيش غيرنا في الطيارة!! حقيقي بنشكرك!!؟
ياسو بيتألم من اظافر نغم اللي غارزة في جسمه بغيظ: احممم ااايوة والله بس الله يخليكي تمشي دلوقتي علشان انا خلاص مش قادر هموت!؟
المضيفة بدهشة: خير مالك!! انت تعبان!!؟
ياسو بمعاكسة وغزل ضغط علي شفايفه بإثارة: هو انا تعبان بعقل!!؟ احممم قصدي تعبان من الرحلة يعني وعايز بقي انزل علشان كدة ححتاج عشر غرز في جنبي اللي اتشوه ده!!؟
نغم بغيظ وهي بتغط علي أسنانها بقوة: سلامة جنبك يا حبيبي نروح البيت وححطلك عليه مياه نار!! قصدي مضاض للتعب يا تعبان انت!!؟
المضيفة ابتسمت : طيب انا بس بارجاكم تنتظروا نزول باقي الركاب علشان المسعفين يطلعوا وينزلوا المدام !؟؟
ياسو اتحولت ملامحه بضيق: هو مش واحنا هناك في مطار المانيا قولتوا كدة وانا رفضت وصممت وشيلتها انا وطلعتها الطيارة!!!
المضيفة بإستسلام: حقيقي اسفة لحضرتك بس هناك كان النظام مختلف !!! هنا في مطار القاهرة مش هينفع!؟
ياسو بغضب: اظن انا اللي احدد ايه ينفع وأيه مايتفعش مش انتي ولا حتي شركة الطيران اللي مشغلاكي!! وانا اصلا غلطان اني حجزت علي شركة طيران مصرية !!
المضيفة بإبتسامة وهدوء: طيب ممكن حضرتك تهدي ومن غير انفعال!!؟ انا هبلغ الكابتن يجي ويتفاهم مع حضرتك!؟
قرب منهم مهاب وچودي : خير يا ولاد فيه إيه!؟؟
ياسو بضيق: مافيش يا باشا هي رحلة مالهاش ملامح من أولها!! اللي عملناه في مطار المانيا هنعيده هنا تاني شكلنا بس علي انيل!! علشان أنا مش طايق هدومي أصلا وأي حد هيطلعي هنا هرميه من باب الطيارة اقسم بالله واولهم انتي بقي إيه رئيك!!؟
نغم كانت بتخفي ضحكتها بفرحة وهدوء لمحها ياسو من جنب عيونه !! مال عليها بخفوت وبهمس: طبعا علي قلبك عسل كدة وانا برفص النعمة برجليا مش كدة!!؟
نغم بهمس: نعمة لما تلهفك ياكشي تتقلب معاها من باب الطيارة لو فضلت تعاكسها كدة يا بتاع الستات انت يا سافل!؟
ياسو بإثارة: بصراحة البت تهوس !! طب بذمتك مش إمكانيتها جامدة!! دي فاضلها تكة وتنور بنت الجزمة!!؟
نغم سحبته من هدومه بقوة وغيظ: يارب تنور انت وهي بحريقة يا ياسو يارب !!!
ياسو غمزها بمشاكسة: ما أنا قلبي مولع حريقة بحبك يا روحي !!
مهاب سحبه بغيظ من هدومه وقربه ليه: يا ابني ركز معانا وبطل نحنحة!! مش وقتك دلوقتي ليك بيت ابقي اتهبب فيه براحتك !! انت بتبلطج علي مخاليق ربنا ليه!!؟ دي اجرائات وحاجات طبيعة !! وحتي لو عايزين حاجة هتحصل بس بالهدواة والعقل مش بالغباوة وفتحة الصدر بتاعتك دي!! ثم البنت مالها اصلا دي بتقدي شغلها وبس !!؟
ياسو بهمس: ااااخ يابخت شغلها يا عمو والله!! يارتني كنت انا يا أخي!!؟
مهاب بهمس: تصدق !! يارتنا كلنا معاك يا جدع!! دي ترجع الواحد شباب في 3 دقائق!!
ياسو عقد حاجبه بمزاح: لا هو انت منهم يا عمو!! وانا اللي كنت فاكرك اسد وقدها!؟
مهاب بغيظ: بس ياغبي!! انا قصدي سرعة الاداء مش أكتر انت اللي عيل سافل ودماغك بتحدف شمال!؟؟
ياسو حك شعره بحرج: اححممم ايوة ..ايوة فهمت خلاص!! المهم انك بترفع رأسنا يعني وشايف شغلك!؟
مهاب: يا ابني الله يخربيتك هو ده وقته!؟؟ خلصنا في شبكتك السوداء دي!!؟
چودي قربت منهم : هو فيه ايه!! هو ده وقت وشوشة!! انتم بتقولوا ايه!؟
مهاب: احممم لا ابدا ولا حاجة!! أصل ياسو عايز هو اللي يشيل نغم زي اول الرحلة!!؟
چودي بقلق: طيب يا ابني ما تخليهم يطلعوا السرير هنا ويشوفوا شغلهم !! انا خايفة عليها وعلي ظهرها !! كفاية انها صممت تقعد طول الرحلة كدة مش تنام في المكان المخصوص ليها!! ربنا يستر من عندها وعندك ده!!؟
ياسو قرب منها وبهمس: أنا غصب عني والله خايف تزعل ويصعب عليها نفسها!! مش عايزها تشوف نظرة شفقة ولا استغراب من حد تضايقها وتوجعها!! لكن وانا شايلها في حضني هي مش بتكون مركزة مع حد وبتبقي مطمنة!؟ كمان أي حد هيتخيل انها مجروحة !! رجلها اتلوت او اتكعبلت!! لكن السرير والمسعفين واضحة اوي!!؟
چودي بصت عليها يشفقة وضيق واتنهدت: لا اله الا الله!!! ربنا يستر بقي !!
المضيفة كانت استدعت مسؤل من المطار وكابتن الطائرة كمان!؟
ياسو قبل ما يتكلم منعه مهاب واخدهم بعيد عن نغم ومسامعها وعرفهم بنفسه وفهمهم كل شئ بهدوء!!
المسؤل: بس حضرتك دي مسؤلية كبيرة !! احنا متبلغين من مطار برلين انها حالة حرجة وتستدعي الحذر !! لكن لو انتم مصممين يبقي لازم زوجها يمضي علي الاقرار ده !! وإن اي ضرر هيحصلها بسبب النقل الخطأ مش تقصير من الشركة ولا مسؤلين عنه!؟؟
ياسو: وانا موافق..هات الاقرار!
وبالفعل ياسو اخد الاقرار ومضاه وسط نظر نغم ليه!! وقرب منها بهدوء وحنان وابتسم !!
ياسو بحب: روحي جاهزة!!! كلها دقايق ونرجع بيتنا حبيبنا ونبقي لوحدنا !!؟
نغم حركت رأسها بموافقة وابتسمت بدموع: جاهزة!!؟
ياسو نزل علي ركبته قصادها بضيق وهو بيمحي دموعها: ليه الدموع بس!! مالك يا نغم ؟؟
نغم بدموع وإنكسار: أنا بقيت حمل كبير اوي عليك وعليكم كلكم!! انا مش عايزة اشوف حد.ولا حد يبص عليا وأنا كدة ارجوك يا ياسو !! روحني البيت بسرعة من فضلك!؟؟
ياسو ضمها لحضنه بقوة ووجع: حاضر يا روحي!! حاضر أنتي بس خاليكي في حضني وغمضي عيونك ولا تبصي لحد ولا تفتحيها الا لما نوصل العربية اتفقنا!!؟
نغم بدموع وانكسار : حاضر بس أنا عارفة إني هتعبك!! هتشيلني كتير كدة!! حقك عليا أنا!! اااانا اسفة!!
وقتها انفجرت بالدموع أكتر والحزن وهو ضمها أكتر بحنان: شششش..بس ..اهدي بقي وبطلي عياط !! هزعل منك كدة وهسيبك هنا واروح لوحدي أيه رئيك بقي!!؟
نغم بتحاول تبطل دموع: خلاص مش هعيط!!
ياسو خرجها من حضنه بحنان وضم ملامحها بقبضته الحانية وإبتسم : نغمي أحنا مش لسة كنا بنقول إني سندك وعكازك!!؟ يبقي ما تبكيش تاني ولا أشوف الانكسار ده في عيونك وملامحك!؟؟ ارفعي رأسك زي ما أنا هفضل طول عمري رافع بيكي رأسي وشايلك في عيوني قصاد كل الناس!!
نغم بصت في عيونه بحزن وسط دموعها: بحبك♥️
ياسو ضم إيديها لشفايفه وباسها بحنان: بعشقك♥️ اشوف بقي إبتسامتك مش نازل انا من ام الطيارة دي إالا لما تضحكي!؟
نغم ضحكت من بين دموعها: إنت مجنون!! بس بحبك !!
ياسو شالها وضمها لحضنه بقوة وخبي عيونها في دفئ ضلوعه… ونزل بيها من الطائرة…وكالعادة كانت النظرات والاستغراب والدهشة غالب علي عيون وملامح كل حد يشوفهم!! هي كانت زي طفلة حقيقي مخبيه عيونها مش عايزة تشوف حد يبص ليها بنظرة تجرحها او توجعها !! حتي لو كانت نظرة شفقة!!
أما هو كان كأنه شايل جائزة او نيشان !! فخور بيها ومبتسم !! لا مالل !! ولا متأفف!! ولا خجلان!! ولا محرج !! بالعكس كان بيمشي بيها خطوات هادية وبطيئة وكأنه بيأكد لكل ناظر ليهم أيوة انا خادمها !! أيوة انا حبيبها!!؟
*******************

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية رحم للإيجار 3 (حب الفرسان))

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى