روايات

رواية تالا المراد الفصل الخامس عشر 15 بقلم عائشة الكيلاني

موقع كتابك في سطور

رواية تالا المراد الفصل الخامس عشر 15 بقلم عائشة الكيلاني

رواية تالا المراد الجزء الخامس عشر

رواية تالا المراد البارت الخامس عشر

تالا المراد
تالا المراد

رواية تالا المراد الحلقة الخامسة عشر

الدكتورة:ـ للاسف الواقعة كانت جامدة للاسف خسرنا الجنين
الجميع بص ليها بصدمة
مراد مصتنع البرود:ـ مش مهم المهم هى دلوقتي هتفوق امتي
الدكتورة:ـ مش عارفة بس ممكن تفوق فى اي وقت تقدروا تشوفوها اول ما تفوق بس بشرط ممنوع الضغوط و الكلام الى يزعجها علشان نفسيتها عن اذنكم
نعمة حطت ايديها على كتفه بحزن:ـ ربنا يرزقكم متزعلش اكيد مش خير ربنا علم ان وجوده دلوقتي مش خير
مراد بابتسامة:ـ و مين قالك اني زعلان ولا مضيق الحمدلله بعدين انا مش جاهز اشيل مسؤولية زى دى دلوقتي كدا احسن انا كويس يا امى مش حاجة زى دى الى تغيرني على مراتي ولا تخليني اعترض على قضاء ربنا المهم تالا دلوقتي
” في القصر ”
زينب:ـ برضو مصرة على الطلاق
رباب بحزن:ـ انا حكايتي خلصت مع بإسم خاني و انا مستحيل اكمل معاه
زينب:ـ طب فكري
رباب:ـ صدقيني مفيش حل غير الانفصال مروان بيحبك اوى بلاش تخسريه هى مرات عمي صعبة شوية بس والله طيبة و حنية الدنيا فيها انتي مش عارفه حماتك ولا اي روح اشوف رحيم
رباب خرجت من اوضة زين و مروان
باسم:ـ رباب
رباب:ـ لو سمحت اعمل الى طلبته منك لو بتحبني
باسم مسك ايديها لفت وشها الناحية:ـ انت عايز مني اي مش عملت الى حبيته و اتجوزت خلاص سبني متخفش يا باسم انا مش جاحدة اصلا الى عملته كرهني في الدنيا مش بس في الرجالة انت غلطت حياتي و دلوقتي بدفع تمنها غالي اوى عن اذنك
رباب شلت ايديه من على ايديها و راحت لى رحيم
” فى المستشفى”
تالا فاقت بس رفضة الكلام
مراد:ـ عمرا السكوت كان حل تالا قولي اى حاجة بس بلاش تبقي بالسكوت دا و بعدين انا
تالا بوجع:ـ بس انا كنت عايزاه كان نفسي يتولد.. هو حرام اعيش حياتي عادي يا مراد كان نفسي يعيش. والله العظيم كنت ها قولك بس انا مكنتش متاكدة و زى العادة حركة غبية مني ابني راح بسببي انا مخنوقة اوى
مراد حضنها تالا انهارت في البكاء هو برضو مضيق شوية بس مش مخلي حد يحس بكدا
تالا:ـ انا حياتي كل مده بتدمر حتي اهلي طالعو مش اهلي و لازم اتقبل دا بس انا تعبت طاقتي خلصت حاسه اني مخنوقه اوي
مراد كان بيسمع بصدمة من موضوع اهلها مش عارف يزعل على اي ولا اي على اخته و الى حصلها ولا على حالو هو و تالا
بعد وقت خرجت تالا من المستشفى عد اسبوع
فرح:ـ خلاص بقا يا حبيبتي مش نصيبه يعيش
ميرا :ـ خلاص بقا يا بنتي بعدين الى يشوفك كدا يقول انكي ميته فيه
فرح بتجز على سنانها:ـ ميررررا احنا جايين نهدي مش نولع اهمدي شوية و انتي كفاية طفح الزفت دا
شاهيناز:ـ اخر نفس
شاهيناز رمت السج.ارة على الارض
تالا:ـ يخرب بيتك هت.ولعي في الاوضة و طلاقي على ايدك
ميرا بفرح:ـ سيبك انتي بس حبيب الملايين مشرف في السجن مش بعيد يتحكم عليه
تالا:ـ ليه اي الى حصل
شاهيناز:ـ مش قولت اول ما هتسمع الخبر هتفوق
فرح:ـ كان سك.ران طين زى العادة هوب خبط واحد بالعربية لا و مين الى بل.غ عنه ماجي سهوكة هى الى بلغ.ت
ميرا:ـ ستات ملهمش امان اخس عليكى يا ماجي بس ربنا يستر و الواد ميموتش و الا هيتعدم المفروض ياخد اعدام على عمايله السودة اموت و اعرف كنتي ها تكملي معاه ازاي
تالا:ـ خلاص بقا اقفلي على السيرة المهببة دى كان اسوا اختيار اخده في حياتي كلها عكس مراد محترم حنية الدنيا فيه ملتزم
فرح فجأة قلعت الجزمة و ضربت تالا بيها:ـ ما الرجل غلبان اهو اومال متعفرتة عليه ليه
تالا:ـ بس بقا بتلعسة والله
فرح:ـ علشان تتلمي و تقدري النعمة الى في ايدك امو و كويسة و اخته كمان و الرجل بيموت فيكي و انتي متزفته عايشة في الماضي بقا بذمتكم الزفت ده يتزعل عليه
ميرا:ـ والله لو كان جوزي كنت لبسته اى مصي.بة و خلصت منه يا حبيبتي دا اشباه رجال يعني مش بعيد كان شغلك رقاصة بعد الجواز الحمدلله انكي اطلاقتي منه و انتوا على البر و بعدين مانتي اتجوزتي اهو يعني مخسرتيش كتير يا توتا
شاهيناز:ـ بصراحة هو سؤال و كنت هموت لو مسالتش الزفت دا عجبك فيه اي اموت و افهم يلا اهو غار لحالو نصيحه مني حافظي على بيتك و مراد طلامة كويس و محترمك يبقا تشليه في عينيك
فرح فاتحة بوها بصدمة:ـ دا مين دى انتي مين يا ست انتي
شاهيناز:ـ و انتي كمان يا فرح لازم تحافظي على سامر الواد بيحبك هى امه عقربة شوية بس كويسة والله
فرح:ـ عايزيني اتغرب و يعمل اي الحب لم اكون عايشة في بلد معرفش فيها حد
تالا:ـ مش يمكن حياتكم و انتوا هناك تبقا احسن من هنا على الاقل حماتك مش ها تبقا خانقة عليكى
فرح بتفكير:ـ مش عارفه اعمل اي بجد محتارة
عد اسبوع جمال اتحدد محاكمته علشان الواد الى خبطه بعربيته مات فرح قررت تسافر و ودعت صحابها شاهيناز اتعدلت و عقلت شوية تالا كمان اتحسنت و العلاج بدا يجيب نتيجة و بقت ملتزمة في الصلاة و علاقتها بى صابر بقت قوية جدا شافت فيه الاب و دا من زمان اوى من قبل ما تعرف انو ابوها حاتم بيحاول يرجع لخديجة لكن خديجة على رايها مش ها ترجع له ابدن
” بليل في القصر”
المأذون جاه علشان طلاق رباب و باسم
باسم برجاء:ـ عمتي علشان خاطري اعملي حاجة امى ابوس ايدك اتكلمي
الاب:ـ بزيدك يا باسم و طلاقها انت متستاهلش ضفهر حتي
رباب:ـ انجز ارجوك
باسم……………

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على ؛ (رواية تالا المراد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى