روايات

رواية حكاية محبوبة الفصل الثاني 2 بقلم ميرا أبو الخير

موقع كتابك في سطور

رواية حكاية محبوبة الفصل الثاني 2 بقلم ميرا أبو الخير

رواية حكاية محبوبة الجزء الثاني

رواية حكاية محبوبة البارت الثاني

حكاية محبوبة
حكاية محبوبة

رواية حكاية محبوبة الحلقة الثانية

نهال بابتسامة: يزن خطوبته النهارده.
هنا محستش بنفسها و وقعت فاقدة الواعي…
نهال بخضة: هناااااا.
بعد شويه..
بتفوق بتعب عينها بتقع عليه بيكون واقف بجمود جنب ابوه..
نهال بدموع: انتي كويسة يا بنتي حصلك اي.
هنا اتعدلت بدوخه: ا اه.
يزن ببرود: طيب كويس اننا اطمنا عليكي انا همشي انا عشان اجهز لخطوبتي.
هنا بصت له بالم وهو تجاهلها وخرج…
عادل بهدؤء: سبيني معها يا نهال شويه.
نهال بهدؤء: ماشي هقوم اعمل ليها حاجه تاكلها.
قامت و عادل بهدؤء قفل الباب وراها: انا عاوز اعرف في اي ولي عملتي ف يزن كدا.
هنا بتوتر: ع عملت اي ما خلاص الموضوع خلص من شهور.
عادل بتنهيدة: بصي يا هنا انا سبتك كل دا تهدي و قولت هتيجي تقولي لي لكن مجتيش حصل اي.
هنا مقدرتش تمسك نفسها اكتر من كدا انهارت ف العياط عمها خدها في حضنه: مالك يا حبيبتي.
هنا بدموع: هقولك كل حاجه بس احلف بغلاوة ابويا انك مش هتجيب ليهم سيرة.
عادل سكت.
هنا برجاء: ابوس ايدك اوعدني انك مش هتقول.
عادل بهدؤء: ماشي.
بقلم ميرا ابوالخير.
هنا مسحت دموعها: ا انا عندي ورم في المخ ونسبة الشفاء منه قليلة اوي و ايامي معدودة مكنتش عاوزه اظلمه معايا انا والله العظيم بحبه اوي اكتر من نفسي و عملت كل دا عشانه.
عادل بصدمة: انتي بتقولي اي.
هنا بدموع: هي دي الحقيقه روحت كشفت من فترة بسبب الدوخه يلي بتيجي لي والتعب دا انا و واحدة صحبتي اسمها علياء و دي النتيجة.
قامت جبت له التحاليل..
عادل دموعه نازله بصمت.
هنا بانهيار: مفيش بنت ف الدنيا هتبعد عن شخص بيحبها وبيخاف عليها و بيعمل كل حاجه عشان يسعدها البنت بتحتاج سند واب واخ وشخص حنين عليها اكيد مش هترفضه ايلا لو ف سبب اقوى منهم هم الاتنين.
عادل بدموع: هسافرك برا.
هنا بحزن: مفيش فايده كلها فترة و خلاص وانا راضية بقضاء ربنا حتى العملية نسبة النجاة منها 3٪.
عادل بدموع: يزن لازم يعرف هو مكسور منك اوي يا هنا قولي له وهن…
هنا بزعر: لا لا هو خلاص هيشوف حياته ملهاش داعي نفتح لو ليا خاطر عندك حافظ ع سري.
بقلم ميرا ابوالخير.
عادل بص ليها بحزن وخدها في حضنه: انتي بنتي وبنت الغالي انا واثق هنلاقي حل يزن بيحبك.
هنا بدموع: مبقاش بيحبني مشوفتش ف عينه الخوف عليا خلاص يا عمي ارجوك خلاص حكايتنا خلصت.
عند يزن.
كان واقف في نص اوضته وكلها متكسره وايده متعورة قدامه كيس ملاكمة بيلعب فيه بيطلع كل غضبه..
يزن دمعته نزلت مسحها وخد نفس عميق..
تليفونه رن..
يزن بهدؤء: خير.
البنت بحب: وحشتني اوى يا يزن انا بجد فرحانه انك هتخطبني خلاص معقول خطوبتنا بكرا.
يزن بجمود: تمم سلام.
قفل ف وشها وهي اتغاظت: بقا كدا ماشي يا يزن.
تاني يوم..
هنا لابست و حطت مكياج يدري تعبها وزعلها و راحت الخطوبة..
دخلت البيت لاقتهم قاعدين جنب بعض حست بنغزة ف قلبها..
راحت تسلم وقفت بصدمة: انتي بتعملي ايه هنا يا علياء.
علياء بتوتر: ا انا ابقا بنت خالة العروسة بس من بعيد ازيك دلوقتي.
هنا باستغراب: بس انتي مقولتيش انك ليكي بنت خالة او فرحها او اي حاجه.
علياء ببرود: مجتش فرصة عن اذنك.
استغربت طريقتها..
راحت قعدت ع جنب..
يزن بص ليها وقلبه وجعه حاسس بحاجه غريبة مش دي هنا يلي حبها وعشقها بيبص حولين منه مستغرب الخطوة يلي خدها دي.
هنا بصت له بكسرة بانت ف عنيها.
كان نفسه يروح يحضنها وياخدها و يبعد بس مش قادر…
بعد شوي ف الحمام..
علياء بخوف: هنعمل اي يا نرمين انا ساعدتك عشان انتي بنت خالتي ودمرت ليها حياتها لكن يلي عاوزة تعمليه فيها دا جريمة.
نرمين بشر: لا هعمله.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية حكاية محبوبة)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى