رواية لعنة الفراعنة الفصل السابع والعشرون 27 بقلم رحمة نبيل
رواية لعنة الفراعنة الجزء السابع والعشرون
رواية لعنة الفراعنة البارت السابع والعشرون
رواية لعنة الفراعنة الحلقة السابعة والعشرون
كان ابريس يقف وهو ينظر لسطوع شمس يوم جديد يوم تاريخي بالنسبه له فهو وفي هذا اليوم سوف يجتمع مع حبه وعشقه اخذ نفس عميق وهو يبتسم بشده فلكم انتظر هذه اللحظه
اغمض عينه وهو يشعر بنسمات الهواء تلفحه واخذ يسترجع ما حدث له وكيف اتي هنا
F. B
صرخ الحكيم / جلالة الملك استقيظ الأمير
كان ست يجلس في القاعه وهو يعيد ترتيب أمور المملكه وكان معه بيك واحمس عندما سمع الجميع صراخ الحكيم انتفضوا و ركضوا للغرفه فورا
ذهب ست وجد نانيس تجلس بجانب ابريس وهي تبكي وتحدثه وهو فقط ينظر للسقف ولا يتحدث
اقترب ست منه وتحدث بحزن والم علي شقيقه / ابريس يا أخي هل انت بخير
ولكن لا رد منه او حتي تحرك تحدث احمس / ابريس تحدث يارجل فاخيك قلق كثيرا
وايضا لا رد
تحدث بيك ببكاء وهو يمسك يده / ليس انت ايضا يا ابريس ارجوك لقد فقدت ازي هل سأكون وحدي الان ام ماذا تحدث ارجوك
صدم الجميع عندما رأوا دموع ابريس تتساقط بكثره علي الفراش ولا يتحدث مع احد، بيك بصراخ وبكاء/ تحدث يا يا ابريس ارجوك تحدث فقط قل اي شئ
تحدث ابريس بعدم وعي / لقد تركتني، رحلت وتركتني بلا روح لقد خسرت حياتي وخسرت روحي ليتني انا من مت وليس ازي
ارتفعت حده بكاء بيك بشده علي صديقه وأخيه بينما ست نظر له بدموع ثم خرج بعنف من الغرفه وخلفه احمس / توقف ست انت لست الملام
ست بصراخ كبير / أخي يموت أمامي يا احمس وكله بسبب لقد دمرته
احمس وهو يضع يده علي كتف ست / هذا ليس ذنبك انت فقط كنت تفعل ما يجب فعله
ست بدموع /ولكن أخي لقد تدمر أصبح مثل الجسد بلا روح اااااه يا احمس سأموت
تحدث احمس وهو ينظر للامام / يمكنني مساعدته.
نظر له ست من بين دموعه بلهفه / حقا ارجوك يا احمس اي شئ افعل اي شئ
احمس وهو يهز رأسه ويتنهد / هذا مخالف تماما لل…
قاطعه ست / لا يهمني واللعنة فقط اريد لاخي ان يكون سعيد والباقي للجحيم لا يهمني ارجوك احمس افعل شئ
احمس وهو ينظر له بتركيز / نحتاج لقلادة أبعاد حتي يمكنه الانتقال وقلادة قويه لان هذه المره لا نملك احد علي الجانب الاخر لكي يساعدنا نحتاج لقلاده قويه جدا يمكنها نقله دون وسيط من الجهه الاخري يمكنني صناعتها ولكن…..
ست بلهفه / ولكن ماذا انا مستعد لفعل اي شئ اي شيء ليكون سعيد حتي وان كان هذا الشئ هو بعده عني
قال آخر كلماته بألم نخر قلبه وبشده
احمس وهو يربت علي كتفه / هون عليك يا ست سأحاول صنعه ولكن احتاج لحجر طاقه عالي جدا اعلي من اي حجر طبيعي
نظر له ست بتعجب / واين أجد ما تتحدث عنه
احمس بتفكير / نعم…… صولجان حورس الحجر الذي كان به كان قوي بدرجه كبيره بعد تدميره أصبح قطع صغيره وهذا المطلوب احتاج لهذه القطع حتي اعيد تحويله لقلاده أبعاد
ست وهو يفكر جيدا / تعالي معي لقد خبئت الصولجان المحطم في مكان لا يعثر عليه احد
ذهب احمس وتبعه بينما ست قرر وانتهي الأمر ابريس سيذهب لميسره
بينما بيك كان يقف في الساحه يراقب أمهر النحاتين في كمت وهم ينحتون تمثال لازي ابتسم بألم / اخوه ولسنا أصدقاء يا ازي اخوه يا رفيق
شعر بشخص يضع يده علي كتفه استدار وجدها اسينات تنظر له بدموع اغمض عينه بالم شديد فهو منذ انتهاء تلك الحرب وهو اهملها كثيرا تألم عندما تذكر انها رأت حالته وهو يصرخ بشده وهم يأخذون جثه ازي من بين يديه
اسينات بدموع / بيك هل تكرهني
رفع نظره لها بسرعه كبيره برعب ومسك وجهها / اسينات جميلتي لما تقولين هذا
اسينات بصوت غير واضح بسبب الشهقات / لان حورس هو من قتل….. قتل ازي.
علت شهقاتها وهي تتحدث بتقطع / ا…. اسفه انا انا اسفه بيك اقسم لك انني لا أحبه أبدا أنا اكره حورس كثيرا ولكن ازي…….
قاطع كلامها بيك وهو يجذبها لإحضانه بشده وهو يكاد يكسر عظامها من شده الضمه بينما الجميع في الساحه ينظر له بصدمه فهذا البارد كما هو معروف بيك بارد بدرجه كبيره والان يعانق فتاه بل ويهمس لها بحنان ويقبل رأسها بحب كما يظهر من ملامحه المرتخيه
ابتعد بيك قليلا /كنتي ومازلتي وستظلي شريكه حياتي وقلبي وروحي يا اسينات انا اعشقك يا اسينات اعشقك وبشده
ابتسمت اسينات بين دموعها ثم ضمته اكثر
بينما نانيس كانت تسير في الممر المؤدي للقاعه وكادت تدخل ولكن سمعت صوت ست يتحدث / افعل كل ما بوسعك احمس اريد لاخي ان يعود كما كان ارجوك تصرف
دخلت نانيس ونظرت لهم ببرود فهي تحملهم ما يحدث لابريس ولم تحدث احد منهم منذ ما حدث فإذا كان ست زوجها الذي تعشقه فابريس أخيها الذي طالما بقي معها ليلاعبها في صغرها والاعتناء بها
نظر ست لنانيس وجدها تنظر لهم نظره غامضه فاشار لاحمس/ اذهب انت احمس ونفذ ما قلته لك
انحني احمس / امرك جلالتك
ثم ذهب بكل هدوء
بينما ست هبط من عرشه واقترب من نانيس ومد يد لها فابتعدت عنها نظر لها بحزن / الي متي يا نانيس ها الي متي ستبعتدي عني
نانيس بصرامه غريبه عليها /الي ان يعود ابريس كما كان ست
زفر ست بألم / وهذا ما أفعله نانيس هذا ما أفعله
نانيس بتعجب / تفعل ماذا
نظر لها ست بألم وسقطت دموعه ثم جلس أرضا ووضع يده علي رأسه بوجع / سأرسل ابريس لميسره
نانيس بصدمه / ولكن البوابه والقلادة
ست ببسمه متألمه / احمس سيصنع قلاده اخري اقوي اتمني ان ينتهي منها قريبا فأنا لن اتحمل رؤيه أخي هكذا كثيرا
اقتربت نانيس وجلست امامه ببسمه فنظر لها بتعجب / لا تحزن ست فعندما يذهب ابريس سيأتي ابريس اخر
نظر لها ست بتعجب / ماذا تقصدين
نانيس وهي تجذبه من ثيابه لها وتبتسم بمكر انثوي / ستحصل علي ابريس صغير
ست بتعجب / وضحي كلامك يا نانيس
نانيس وهي تنظر له بتذمر / هيييه انت لقد كنت وقح وتفهم كل شئ ماذا حدث لك أين ست الوقح
ثم تركت ثيابه بحده / للجحيم يا رجل سوف تقتلني ببرودك هذا
وكادت تنهض لولا شعورها بيد تجذبها اليه فسقطت علي قدمه وشعرت بيد تمسد بطنها وهو يهمس لها الخلف / أين الدلال يا عزيزتي أين الانوثه ثم إن هذا الخبر لايتم قوله بهذه الطريقه
نظرت نانيس بتعجب / اذا كيف يتم قوله
غمز لها ست بشقاوه فتحدثت بحنق / وها قد عاد الوقح مجددا
ضحك ست بصخب فرنت ضحكته ارجاء القاعه
بينما كان احمس يسير حتي يحصل علي مكان مناسب في القصر ليبدأ عمله ولكن حينما كان يمر من احد الممرات الذي يطل علي أحدي حدائق القصر وجد فتاه تتمايل بدلال كبير وتحرك جسدها بحركات انثويه جميله ابتسم احمس / يبدو أنه حان الوقت لتستقر يا حكيم
ضحك بشده فانتبهت له الفتاه فغمز لها بمشاكسه ثم اخذ يضحك بشده وهو يسير بينما هي لا تصدق ان الحكيم كان يقف هنا منذ قليل اللعنه اي حكيم هذا انه رجل وقح
بينما احمس كان يضحك علي ملامحها وبشده وهو يتحدث / اي زواج هذا يا رجل سوف اذهب مع ابريس واحذ لي زوجه مجنونه تستطيع مجراة تصرفاتي ومغامراتي أين يمكنني أن أجد وآحده كميسره اممممم سأبحث جيدا حتي أجدها
بينما ابريس استفاق من فراشه ووقف في جناحه وهو ينظر من النافذه الحديقه ويبتسم بالم تري يا ميسره ماذا تفعلين الان
بدأ احمس في صناعه القلادة بكل جديه حتي أوشك علي الانتهاء منها واستغرقه الأمر قرابه الثلاثة اسابيع في خلالهم كان النحاتين قد انتهوا من نحت تمثال عملاق لازي وعلم الجميع بحمل الملكة وايضا اكتشفت اسينات حملها وقد قرر بيك اذا كان ولد سيكون اسمه ازي واذا كانت فتاه سيطلق عليها نازيا وابريس علم من نانيس ما يقوم به احمس فركض لجناح احمس وهو يصرخ بفرح / احمس يا رجل هل حقا ما قالته نانيس
احمس وهو يضع يده في اذنه بانزعاج / أولا اخفض صوتك يارجل
ثم تحدث بهمس / اظن ان تلك الفتاه قد أثرت عليه كثيرا لقد أصبح مزعج مثلها
رفع صوته وهو يتحدث / ثانيا ماذا قالت تلك النانيس المزعجه
دخلت نانيس الجناح / هيييييه يا حكيم انا الملكه هنا حسنا
احمس بسخريه / وهل هذه تصرفات ملكه برأيك
نانيس بنفس السخريه / وهل هذه تصرفات حكيم برأيك
دخل بيك واسينات للجناح بسبب سماعهم لصراخ ابريس
بيك بتعجب / ماذا هناك
احمس بغيظ / ما بكم يا قوم الجميع يدخل بلا استئذان
ثم نظر لابريس / وانت ماذا تريد
ابريس ببسمه هادئه ولهفه / انت تصنع قلادة أبعاد
نظر بيك بتعجب لهم
احمس وهو يهز رأسه ويذهب لطاوله ويحمل شئ / نعم اوشكت علي الانتهاء
نظر ابريس للقلاده بامل كبير هل سمع الله دعاءه في صلاوته
بيك بألم / هل ستذهب انت ايضا يا ابريس
نظر له ابريس بألم ثم ضمه بشده / اشتقت إليها يا بيك انا اموت كل يوم بدونها
بيك ببسمه وهو يربت علي ظهره / اذهب يا أخي اذهب واحصل علي حبك
احمس وهو ينظر له / سأحاول ان اجعلك تخرج في نفس المقبره التي خرجت منها ميسره كما انني سأحاول تحديد مكان للقلاده الخاصه بها حتي تجدها بسهوله
ثم نظر لابريس / تأكد من أن تتخلص من ثيابك هذه عند خروجك للجانب الاخر حسنا
هز ابريس رأسه بايجاب بينما ابتسم احمس وعانقه / احصل علي حبك يا أخي اسف لما حدث ولكن…..
قاطعه ابريس / لا بأس احمس لا بأس يا أخي
ابتسم احمس
فتحدثت نانيس بتأثر وهي تمسح دمعه وهميه / آه يارجل لقد لمست قلبي الصغير
ضحكت اسينات بشده / مابكي نانيس دعيهم يا فتاه هيييييه صحيح لقد كنت أعمل علي صناعه سرير للصغير وايضا اصنع واحد آخر لابنك
نانيس بلهفه / اذا تعالي لنراه
هزت اسينات رأسها وذهبت معها بينما احمس نظر لابريس بجديه / ابريس بالنسبه للحكم بعد…..
قاطعه ابريس / ست هو الاحق بالحكم هو الكبير وايضا بعده سيحكم ابنه هو أنا اتخلي عن كل شئ لي هنا
نظر له احمس / هل انت متأكد عندما يكون لك اولاد سيختلف الامر سيكون الاحق بالحكم هو الأجدر وليس الاكبر
ابريس وهو يتنهد / وانا اتنازل عن الحكم لست ولابنائه هم أحق مني باي شئ
دخل للجناح ست بعدما سمع ما حدث وتحدث / لن يحكم ابنائي يا ابريس الا بعد أن نقوم بالتقاليد المتعارف عليها
ابريس ببسمه / هيييه انت مخادع يارجل تريد لابنائي ان يبارزوا أبنائك الذين تربوا بين السيوف والاحصنه وابنائي الذين تربوا مع ميسره هذا ليس عدل أبدا
ابتسم ست ووضع يده علي كتفه / اثق بك يا أخي ان ابنائك سيهزموا ابنائي شر هزيمه فأنت في النهايه ابريس اقوي أقوياء كمت ام نسيت ذلك
ابتسم ابريس وهز رأسه / وانت ست قائد الجيوش الأول يا رجل
ثم نظر لاحمس / ولكن لا أظن أنه يمكنني العوده ثانيه صحيح
ابتسم احمس وغمز له / وهل تظن انني سأتخلي عنك بهذه السهوله
نظر ابريس بتعجب / عند كل قمر مكتمل ستفتح بوابه الأبعاد لك يا ابريس وبقوه حجر القمر الموجود في القلادة والذي كان من قبل في الصولجان يمكنك المرور اي وقت وايضا يمكن لأكثر من شخص المرور
نظر ست له ببسمه وانبهار / تغلبت علي نفسك هذه المره احمس
احمس ببسمه / كله بسبب حجر القمر يا رجل انه ساحر ولكن هناك مشكله صغيره
نظر له الجميع بتعجب فتحدث احمس / لن يمكنك استعمال حجر القمر عند ذهابك للجانب الاخر مباشره ستحتاج الانتظار بعض السنوات حتي يعتاد حجر القمر علي تغير الازمنه
ست بقلق / كم سنه
هز احمس كتفيه بجهل / لا أعرف ذلك الحجر هو من يقرر عندما يأتي منتصف الشهر ويعمل الحجر سوف يضئ وحده عندها تعلم أنه أصبح يعمل
نظر ست بقلق لابريس بينما ابريس اقترب منه وعانقه / لا تقلق يا أخي سوف تعمل القلاده بسرعه وسوف آتي لزيارتك
ابتسم ست وربت علي ظهر ابريس / تأكد من تعلم أولادك للغتنا وتقاليدنا لا تتركهم لميسره ارجوك
ضحك ابريس بشده علي حديثه / دي هتطلعهم متشردين والله مش أفراد لعيله ملكيه
نظر له ست بتعجب / ماذا قلت
ابريس بضحك / لا شئ يارجل لا شئ
وهكذا مرت الايام علي ابريس في مساعده احمس وايضا مع أخيه في الحكم وهو لا يطيق صبرا للذهاب لمحبوبته
وها قد حان الوقت اكتمل القمر وتجهز الجميع ومن نفس المكان الذي انتقلت منه ميسره كان يقف ابريس اقترب منه احمس واعطاه كتاب / لقد دونت ائ شئ يمكن أن تحتاجه في هذا الكتاب وايضا هناك ورقه بها احداثيات لمكان القلاده الخاصه بميسره
هز ابريس رأسه فاقترب منه ست واعطاه بعض الدبابيس التي يضعونها في الثياب نظر ابريس لها بتعجب فهذه دبابيس العائله الحاكمه تحدث ست ببسمه / هذه لأجل الأمراء الصغار
ابتسم ابريس له وضمه / سأشتاق إليك أخي كثيرا
ست وهو يضمه / وانا ايضا
ثم مد يده بحقيبه كبيره ووضعها بيد ابريس فتح ابريس الحقيبه وتفاجأ من كميه الذهب والمجوهرات التي بها
ست ببسمه / هذه لتبدأ حياتك يا أخي أنت أمير ويجب أن تعيش كالامراء اشتري منزل كبير لك ولميسره ولابنائك وأسس عملك الخاص اشتري كل ما تريد
كاد ابريس يرفض فمنعه ست / هذا اقل من نصيبك في أموال والدي وللعلم هي أمواله الخاصه وليس اموال كمت وباقي نصيبك محفوظ يا أخي فلن تستطيع حمله معه
ابريس ببسمه / يا أخي هذا كثير انت أعطيتني احجار من أكثر الأحجار الثمينه هنا
ابتعد ست عنه وتحدث ببسمه /اعتني بنفسك يا أخي
هز ابريس رأسه ونظر لنانيس التي تبكي وبشده فمد يده لها فعانقته بشده / سأشتاق لك يا أخي لاتغب عنا
ثم نظرت لست ببسمه / عد ومعك ملوك كمت يا أخي
ابريس وهو يقبل يدها / اعتني بالصغار وباخي انتي تعرفينه يغضب سريعا ولكنه مثل الأطفال
نانيس ببسمه / اعرف هذا
نظر ابريس لبيك ومد يده / هيا تعالي يا فتي
ركض بيك له وبكي بشده / سأ شتاق لك قائد
ابتسم ابريس علي كلمه قائد فهي كلمه ازي وكان دائما بيك يمتنع عن قولها ليغيظ ابريس دائما بها
ابتسم ابريس / اعتني باسينات والصغير يا رجل
ابتعد بيك وهو ينظر لاسينات ببسمه / هم في قلبي يا أخي
هز ابريس رأسه ونظر لاحمس / هيا تعال انت ايضا لاعانقك
اقترب منه احمس وهو يضحك / هيييه جد لي عروس جميله واحضرها عندما تأتي او سأتزوج ابنتك انا أحذرك
ضحك ابريس بشده / ستكون انت عجوز كبير عندما احضر ابنتي
احمس وهو يهز كتفه / لا بأس سأظل وسيم للأبد يارجل لي أسراري لفعل ذلك
ضحك ابريس ونظر لهم جميعا عائلته الحبيبه يعز عليه فراقهم ولكن ماذا يفعل لا يمكنه العيش بدونها فهي روحه نظر لاحمس بمعني ابدأ ثواني وشعر بداوامه تسحبه وبشده بينما سقطت دموع ست بشده وهو يهتف بصوت مبحوح / لا تتأخر يا أخي
ثم انخفض صوته وهو يقول / انتظرك
ضمت اسينات بيك الذي يبكي بشده ففي شهر واحد فقد اخويه الاثنين
ذهب له ست وجذبه لإحضانه بحنان / لم يتبقي لي سواك يا فتي
ضحك بيك بشده وهو يضمه بينما ست تحدث ببسمه / ستكون انت وزيري يا بيك ومساعدي الأول وأخي أيضا
ضحك احمس بصخب / اذا أليس هناك وظيفه لحكيم متقاعد هنا
نظر له ست بتعجب / ماذا هل ستسقر اخيرا
احمس وهو يهز راسه / نعم يكفي هذا يا رجل سوف اظل هنا لقد احببت المكان يصنعون طعام لذيذ
ضحك ست بشده وعانقه / اذا اعلنك حكيم كمت ومستشاري الأول يا احمس
ابتسم له احمس / اشكرك يا ست
ست بضحك وهو يضم نانيس / هيييييه ناديني جلالة الملك
احمس وهو يضحك له ضحكه مستفزه /عندما تناديني انت الحكيم احمس سأفعل والان اين الطعام فأنا جائع كثيرا
ضحك ست بصخب وضم احمس وبيك له / ادامكم الله لي يا رجال لم يتبقي لي سواكم اثق به
ابتسم الجميع بينما عانقت نانيس اسينات بحب فهي اختها الصغيره
واخيرا حل السلام علي كمت بعد أعوام واعوام من الدمار والخراب ولكن كيف سيكون مستقبلها لا أحد يدري ذلك
بينما ابريس وجد نفسه يقف في مقبره وهو ينظر حوله بتعجب ثم اخرج الكتاب ووجد ورقه الاحداثيات خرج أولا من المقبره ثم سار علي الطريق شرقا ثم شمالا كما كتب احمس له فجأه وجد سياره تتوقف امامه بسرعه كبيره فقد كان يسير دون انتباه
هبط منها شاب بسرعه وهي يصرخ بفزع / اسف اسف انت بخير انت…….. ابريس
نظر ابريس له بتعجب وحاول ان يتذكره / انت جاسر ابن عم ميسره صحيح
نظر له جاسر بصدمه وهو لايفهم شئ
فتحدث ابريس ببسمه / آيوه هو إنت صحيح انت ابن عمها صح فين ميسره
نظر له جاسر وهو مازال لا يعي هذه الصدمه فهزه ابريس بشده / خذني لميسره ارجوك
معذره اقصد وديني لميسره لو سمحت
نظر له جاسر / انت حقيقي إزاي ازاي
ابريس ببسمه / هقولك كل حاجه
B
نظر ابريس امامه ببسمه كبيره وهو يتذكر انه في اليومين السابقين أقام في منزل صغير ابتاعه له جاسر ليبقي به حتي يحصل علي منزل له وتذكر أيضا انه اليوم ستصبح شمسه له وللابد.
استيقظت ميسره علي صراخ كريمه بجانب اذنها / ميسررررررررة
ميسره وهي تنتفض بصراخ / في إيه يلعن ابو معرفتك يا شيخه
كريمه وهي تجذبها / انتي نسيتي يا خرا انهارده هتعملي العرض مع جاسر
ميسره وهي تسير خلفها وهي تجذبها للحمام / آيوه بس ده المغرب يا زفته انتي
كريمه وهي تضع صابون علي وجهها / اقفلي عينك
اغمضت ميسره عينها فتحدثت كريمه وهي تغسل وجهها / آيوه يا ضناايا بس لازم تنضفي
ميسره وهي تنظر لها بسخريه وتتحدث وكريمه تفرش أسنانها / هو أنا معفنه يا جذمه آنتي
كريمه وهي تعطيها ماء لتمضمض به فمها / مقلناش معفنه بس لازم تبقي قمر واخيرا وآحده مننا هتبقي علي المجلات
فجأه سمع الجميع صوت الباب يفتح بعنف وصوت يقول / هي فين المعفنه اللي هنضفها دي
نظرت ميسره لكريمة بحاجب مرفوع ثم خرجت بسرعه وجدت نسرين ونيره وطمطم وللعجب دانه أيضا هنا وصاحبه الصوت والمفاجأه سمر زوجه عم دانه
اقتربت سمر لها ونظرت لها بدقه سمر ثم اخذت تدور حولها / هي دي اللي هتطلع في المسابقه
ضحكت دانه وهي تهز رأسهأ
سمر وهي تنظر لها من اعلي لاسفل / مش بطال
ثم نظرت للفتيات وصرخت بحده / هي فين السلطانه هيام كل ده بتطلع السلم
دخلت جميله بتذمر / فيه إيه كنت بجيب علبه الشغل من العربيه يا سمر
دخلت ساره وهي تغمز لهم / دمااااار يابا
سما وهي تدفع الجميع / اوعي يا حجه منك ليها كده
تعالي أبت ناري
جائت ناري وهي تضحك وتنظر لميسره / هنروشك
ميسره بتعجب / في إيه يا جماعه هو فرحي ولا إيه دي مسابقه عادي
جنه وهي تصرخ / إيه ده هي متعرفش ان… امممممممم
سمر وهي تكتم صوتها / معلش اصلها يا عيني هبله
ثم همست في اذنها / اخرسي يا زفته انتي هفرمك يا كلبه
ميسره وهي تنظر للجميع حيث أصبحت الغرفه ممتلئه حولها بفتيات عائله دانه وعائلة كريمه
كريمه بصراخ / طب يلا يا انسه يلا يا مدام علي الصالون تحت عشان يستوعب العدد ده انا طردت رجاله البيت كله علي الملحق
سمر وهي تنظر لميسره بدقه ثم قالت وهي تخرج / هاتوها
ثواني وشعرت ميسره بأحد يدفعها اخذت تضحك بشده عما يحدث حولها وجدت نفسها تجلس في الصالون والجميع حولها وينظرون لها بدقه
ساره وهي تمسك وجهها / مش بطال هعملها جلسه خفيفه كده
جميله بحماس / وانا بعد الجلسه هعملها ماسكات تركيه تحفه
سمر / حلو وانتي يا نور مش هتتبرعي بحاجه
نور ببسمه / هعملها الشعر ياباشا
سمر / اشطا جنه انتي طبعا عارفه
جنه وهي تغمز لها / اعتبري الاضافر اتظبطت
ساره وهي تنظر للفتيات / وانتم
ناري وهي تغمز لها / الميكب سيبه علينا بس مش هنعمله هنا هنعمله في الموقع ياباشا عشان متتبهدلش في الطريق
نور وهي تتحدث /توكلنا علي الله مش عايزه أوصيكم دي اول واحده في العيله تطلع التلفزيون ياشباب عايزاكم تطولوا رقبتنا انتم فاهمين
نظرت لها ميسره بدموع وبسمه ثم عانقتها بقوه / شكرا جدا ليكم كلكم بجد شكرا ليكم اول مره احس اني ليا عيله
نور وهي تضمها بحنان شديد / يا قلبي انتي اعتبريني مامتك يا حياتي ماشي
هزت ميسره رأسها وابتسمت علي حنان هذه السيده الجميله رغم سنها الكبير الا ان جمالها مازال مبهر جدا
دانه بصراخ / يلا يا شباب كله يشوف شغله
في الموقع الذي سيتم التصوير به كان جاسر يقف وهو يرتدي تيشرت ابيض وبنطال جينز اسود وكوتشي ونظاره شمس وهو يصرخ على هذا وذاك / آيوه اعدل الاضاءه كده
جاء اليه المصور / مستر جاسر هنبدأ بالملابس الرجال الأول بعدين ملابس النساء ونختم بفستان الزفاف
هز جاسر رأسه وتحدث بجديه كبيره / مش هوصيك يا ماندو المسابقه دي مهمه جدا لينا كاسم وسمعه للشركه
ماندو ببسمه / اكيد يا فندم متقلقش هظبط كل حاجه
اقترب منه حسام وهو يحمل قطعه ثياب / جاسر بص كده ده اخر تعديل للدريس ايه رأيك افضل ولا إيه
جاسر وهو يبتسم له / حلو جدا يا حسام انت فنان يابني
حسام بغمزه / تلميذك يا باشا
عانقه جاسر ثم أبعده / اشطا يلا بقي بسرعه عشان اللوكيشن يكون جاهز قبل التصوير
هز حسام رأسه
سمر وهي تنظر لنيرة التي تأكل لب وتشاهد مايحدث امامها وهي تأكل ببرود
جلست شمر بجانبها / هو الجو اللي هناك ده مش واكل معاكي ولا إيه
نظر لها نيرة بتعجب / يعني إيه
سمر بسخريه / يعني تقومي زي الجذمه تعملي مسكات زي بقيت البنات
نيره وهي تتحدث ببرود / لا مش بحب حجات البنات دي
فجأه صرخت نيره بألم عندما شعرت بصفعه تهبط علي رقبتها من الخلف وسمر تصرخ / قومي يا بت انتي اعملي مسكات واتشيكي واقسم بالله اما لقيتك زي العروسه بعد ساعه هشوه وشك ده فاهمه
نهضت نيرة برعب /حاضر حاضر
ولكن سقطت أرضا وهي تركض / حسبي الله ونعم الوكيل
ضحكت الفتيات عليها بشده
بينما نور كانت تضع مسك ونزعته فتحدثت كريمه / شوفوا الست دي أصغر مني والله ياخربيتك بشرتها صافيه عني
نور وهي ترفع يدها في وجهه كريمه وتقلد نسمه في فيلم ايظن / الله اكبي الله اكبي
ساره بضحك / امال لو شوفتتيها وهي بنت بقي يا ختتتتي كانت مطيره عقل مالك وهو ماشي يراقب الناس حد بيبص عليها ولا لا
ميسره بضحك / مهي لسه بنت اهي مش باين عليها سن
نور بخجل وهي تغطي وجهها / الله بقي كسفتوني
سمر وهي تدفعها وتجلس بجانبها / ميغركيش شويه العقل الي قدامكم دول نور أساسا عبيطه وهبله من صغرها اه والله ومازالت هبله ياعيني ومالك مستحملها لا وبيدعلها كمان
نور بضحك / موتي بغيظك يا ختي
سمر وهي تشير لنور / بزمتك ده منظر وآحده المفروض في يوم من الايام كانت ظابط
ضحك الجميع بينما نور تحدثت / اصلك مشوفتنيش في المهمات بقي وأنا خطيره ده اللوا كان بيوكلي أصعب المهمات اه والله وكنت بفشل فيها عادي
ضحكت الفتيات بصخب
نور / يلا الله يرحمه الحمدلله مات بعد ما استقلت والا كانو قالوا اني موته بالقلب
ميسره وهي لا تستطيع التنفس / هموووت ده انتم فظاع
نور بضحك / سمر كانت مدرسه لا واي مدرسه كانت مدرسه بلطجيه خرج من تحت ايدها اجدعها بلطجيه فيكى يا مصر
سمر وهي تعدل ثيابها / يابنتي كفايه عطوه ده كان عليه وآحده( يا ابله) تجيب أجلك
ضحك الجميع بينما تحدثت ناري / ماما كانت من صغرنا بتعلمنا الرقص البلدي وبابا دايما يقفشنا ويعلقنا هههههههههه
روجي بضحك وهي تهز اكتافها بحركات مضحكه / فاكره يا أبلتي
ناري بضحك اكثر / ودلوقتي ماسكه بناتي بتعلمهم الرقص
نرمين / وبنتي ههههههههه
سما / وبنتي ههههههههه
رحمة وهي تضحك بشده / وللأسف بنتي كمان هههههههه
كريمه وهي تضحك/ فيروس ودمر أجيال المستقبل
سمر وهي تتحدث بتذمر / الله مش بعلمهم عشان مستقبلهم
ميسره بفخر / أنا بعرف يابنتي
سمر وهي تجذبها وتشير لدانه / شغلي يابت يا دانه اي اغنيه وقوموا يلا هيصوا شويه اي الميتم ده
ذهبت دانه وقامت بتشغيل اغنيه ( في عشق البنات) فنهضت ميسره وأخذت ترقص مع سمر ومعهم البنات كلهن
ولكن كانت ميسره احرف وآحده طبعا بعد الخبره سمر
كان الجميع ينظر لميسره بتعجب وانبهار بحركاتها التي تقوم بها
ذهبت كريمه واحضرتك أحدي عبائات والدها وايضا شال للرأس وأخذت بعض الأوراق وأخذت تمطر ميسره بها وكأنها ثري عربي
بينما انفجر الجميع في الضحك وأخذت ميسره تتمايل اكثر ونيره تصفر بشده وتصفق / عظمه علي عظمه علي عظمه يا ست
بينما كريمه تلقي لها قبله في الهواء / والله حبيتك تتجوزيني واعطيكي ميت بجره
ضحك الجميع بشده وبعد ساعه من الرقص تعب الجميع وبشده فتحدثت جميله ببسمه / تعالي يلا عشان نشيل الماسك ده واحطلك واحد تاني
هزت ميسره رأسها ومدت يدها لجميله فجذبتها جميله لتقف وهي تضحك
دخلت نيره عليهم وهي تشمر قدم واخري لا وتضع طرف القميص في البنطال والآخر لا
سمر وهي تنتفض بفزع / مش تقولوا ان فيه رجاله هنا يا جماعه ينفع كده
نيره وهي تنظر بتعجب وتعدل نظارتها / رجاله مين يا سمر ده انا نيره
سمر وهي تصفعها / ولما انتي نيره عامله في نفسك كده ليه ها
وضعت يدها علي خدها بصدمه ولم تكد تستوعب ما يحدث حتي وكدا صفعه اخري تسقط علي خدها الاخر ولكن ليس بعنف ثم امسكتها سمر من ثيابها/ هو مش انا قولتلك تعملي مسكات يا زفته انتي
نيرة بتذمر / الله منا غسلت وشي بدوڤ اهو وزي الفل
سمر وهي تنظر لها بقرف / اوعي تكوني نسيتي زبده الكاكاو
نيره وهي تكاد تركض / صحيح استني هروح اح….
سمر وهي تجذبها وتصرخ بها / اسمعها يابت انتي غصب عنك هتلبسي فستان وتحطي ميكب انتي فاهمه
ثم أشارت لدانه / شايفه دانه دي
هزت نيره رأسها بخوف / ايون
سمر / دانه دي ارجل من ارجل راجل بس شوفتيها
بتدلع علي ليث إزاي
نيره وهي مازالت معلقه / آه الصراحه محن اوفر
دانه بحاجب مرفوع / محن ايه يا ام محن
كريمه بضحك /آيوه يا سمر ربيها البت دي
نسرين بضحك/ آه والله أصلها منشفاها آوي علي المسكين حسام
طمطم بضحك شديد / مش عارفه متحملك إزاي بس
سمر وهي تنظر لها بدقه / مش هينفع كده انا هربيكي يابت انتي دانه اتصلي بليث واتدلعي عليه ووريها البت دي تتكلم إزاي عشان بعدها هتتصل بجوزها وتعمل نفس اللي عملتيه
نيره وهي تنظر لدانه بترجي / ابوس ايدك خفي دلع انا مش هعرف
سمر بحده / يلا يا دانه
دانه بضحك / اشمعنا انا يا سمر الله ما تتصلي انتي واتدلعي علي سراج او نور تدلع علي مالك اقولك خلي ناري هي أساسا دلوعه معندهاش مشكله
سمر / أولا لأنكم نفس النوع لسانكم طويل وكمان مينفعش ناري دي جوزها قليل ادب مشافش ثانيه تربيه هيقل ادبه
ناري بتذمر / جرا ايه يا سمر خالد مش قليل الادب
جميله وهي تهز رأسهأ / لا قليل الادب مش انا امه وبقولك مشافش ثانيه تربيه ولو اتصلتي بيه دلوقتي هتلاقيه بيقول كلام للكبار فقط
دانه وهي تخرج هاتفها وتتحدث بصوت منخفض / قال يعني ليث هو اللي محترم ده اسود من خالد ميت مره بس انتم مخدوعين في بروده
اتصلت دانه ثواني وسمعت الرد أشارت لها سمر بفتح المكبر فعلت دانه ما قالته وسمعت صوت ليث الحنون / الو يا قلبي
دانه / الو يا ليث
نظرت لها سمر بحاجب مرفوع فتحدثت دانه بدلع / قصدي الو يا قلبي
ضحك ليث بشده / يا باشا قول اللي يعجبك اخبار قمري ايه
دانه قد اندمجت معه وتتحدث برقه / كويسه يا قلبي بس مشتاقه ليك
سمعت تنهد ليث / وانا اكثر يا عمري والله أنا لو عليا مش هسيبك تخرجي من حضني أبدا
ضحكت دانه بخجل / بحبك اوي يا ليث
ليث / يابنت الحلال بلاش عشان هسيب اللي في أيدي واجيلك دلوقتي
دانه بدلع / تعالي طيب
ليث بضحك وهو ينظر امامه للجميع / اااه ياباشا والله فيه شغل كتير هنا بس اوعدك اخلصه واجيلك وهاخدك علي الجزيره بتاعتنا وهنقضي فيها يومين ومش هطلعك من حضني أبدا وكل ثانيه ها……
نظر ليث للهاتف بتعجب ثم انفجر ضاحكا فهي مازالت حتي الآن تخجل منه
نظر دانه اهم بخدود محمره
كريمه / ليه بس يابنتي قطعتي احلام الشاب كده
ضربتها دانه في كتفها فضحكت كريمه بشده وهي تنظر لنيره /يلا ياباشا دورك
نظرت لها سمر وأخذت هاتف نيره من جيب بنطالها ووضعته في يدها / يلا اتصلي
كريمه وهي تركض / استني استني
ثم خرجت وغابت دقيقه وعادت بسرعه /جبتلكم فشار يا جماعه
ثم نظرت لنيرة بترقب ونيرة تكاد تقتلها ثم امسكت هاتفها واجرت اتصال بحسام ثواني وسمعت رده عليها بصوت حنون / قلبي بيرن
نيرة وقد نست / صباحو يا كبير
شعرت بصفعه تسقط علي رقبتها نظرت وجدت سمر تنظر لها بغضب وتهمش بغيظ / متعزمي عليه بنفس شيشه يا بت
ثم تحدثت بعيون غاضبه / اتدلعي
زفرت نيرة / أنا مش عارفه انا ساكتلكم ليه
ضحكت دانه / والله كنت عارف ان سمر هي اللي هتنفع معاكي
نظرت لها نيره بقرف وكادت ترد لولا سماع صوت حسام وهو يتحدث / في حاجه يا نونو
نيره وهي تحاول أن تكون رقيقه / لا يا قلب نونو من جوا
أبعد حسام الهاتف عنه برعب ونظر له ثم تحدث / الو مين معايا لو سمحت يا نسرين ادي الفون لنيره
ضحكت سمر / الواد اخذ صدمه حياته
نيرة بغيظ / دي انا نيرة يا حسام
حسام وهو يهز رأسه / معاكي يا قلبي بس اتخيلت حاجه كده
نيرة وهي تتدلع عليه بسبب إشارات سمر / اتخيلت ايه يا حبيبي
حسام بصراخ ورعب /في إيه يا نيرة انتي تعبانه ولا ايه
ضحك الجميع ولكن كتموا الضحكه
فاشارت سمر بالاستمرار نيره وهي تمثل الحزن / ليه بس انا كويسه يا حياتي
حسام وهو يبتلع ريقه وينظر حلوه للعمال الذين يستغربون حالته نزع حسام كرفاته بتوتر مما يحدث / في إيه يا نيرة مالك يا قلبي قولي لو فيه حاجه متقلقنيش
كريمه / الواد هيروح منك يابنت المركوب يخربيتك
طمطم بضحك / الراجل ياعيني هينشل
نيرة وهي تتحدث بجديه وتنظر لهم بألم هل لهذه الدرجه هي لا تحدثه جيدا اخذت نيره الهاتف وخرجت للصاله فكادت كريمه تنادي عليها فاوقفتها سمر وهي تتحدث ببسمه / اللي كنت عايزه يوصل ليها وصل سيبوها هي هتكمل الطريق
ثم اخذت تصفق بيدها / يلا يا بنات شطبوا عشان قربنا علي الميعاد
بينما في الخارج تحدثت نيره بحب / حسام
حسام وهو لا يعي ما يحدث معها فتحدث بهدوء /نعم يا نيره في إيه بس
نيرة بدموع وبسمه عاشقه / لازم تعرف اني بعشقك يا حسام تعرف من اول يوم ليا في آلشركه لما طربقتها علي دماغكم لان وقتها شوفتك واقف مع واحده صفره كده روحت غيرت آوي مش عارفه كان هبل ولا إيه بس اول مره شوفتك حبيتك يا حسام يمكن في الاول كان إعجاب بس بعدين اتقلب لحب وعشق حاولت اخبيه تحت تصرفاتي الصبيانيه دي عشان مضعفش في يوم باختصار يا حسام انا بعشقك بجنون يا حسام
كانت تتحدث وهي تبتسم احيانا وأحيانا اخر تمسح دموعها وأحيانا اخري تقوم بتعبيرات مثل الأطفال سمعت صوت بجانبها / وانا بموت فيكي يا نيره من اول ما عيني وقعت عليكي حسيت انك مش هتدخلي حياتي وخلاص زي اي واحده
نظرت له نيره بتعجب من وجوده فضحك / اول ما اتصلتي وبدأتي تقولي كلام وكده قلقلت فجيت علي طول
فتح حسام زراعيه لها فضحكت وركضت له وعانقته بحب شديد وعشق / بعشقك
حسام ببسمه / بحبك بكل حالاتك يا نيره بعشقك زي ما انتي كده
ابتعدت سمر عن الباب وصفرت / المهمه نجحت يا شباب
صرخت الفتيات بفرحه والبعض اخذ يزغرط ككريمه وجميله التي مازالت تحاول تعلم كيف تفعلها
وهكذا مرت الساعات في مرح وضحك بين الفتيات ومواقف نور التي اخذت سمر تحكيها لهم تحت تذمرها مثل الأطفال
عند اقتراب موعد ذهاب ميسره للموقع نظرت ميسره في المرأه ببسمه شديده / إيه ده وشي اتسنفر خالص ده ولا كأنه سحر
سمر بضحك / امال يعني عايزه تطلعي علي التلفزيون وانتي بهالات سوده يابنتي يلا بسرعه يا بنات لموا العده وعلي الموقع
ضحكت ميسره بشده عليهم وهم يتخبطون في بعض من سرعتهم
واخيرا انتهي الجميع واغلقت كريمه المنزل تماما واطفأت انواره ونظر للسياره الخاصه بدانه / يا جماعه نونو عندكم
طمطم بضحك / ايون تيته هنا
كريمه / توكلنا علي الله
وهكذا انتلقطت السيارات الي الموقع المطلوب
ميسره وهي تنظر لنونو التي تضحك باستمتاع / إلا صحيح يا نونو اسمك الحقيقي ايه من ساعه ما دخلت بيتكم وهو نونو
ضحكت كريمه بصخب / مش هتصدقي
ميسره / ليه يعني اسمها ايه
كريمه وهي تكاد تنفجر / اسمها نانسي وانا كريمه شوفتي القهر
انفجرت ميسره بالضحك تحت تذمر نونو عليهم / ماله نانسي يا ختي انتي وهي
ميسره بضحك / لا قمر يا نانسي
ثواني وكانت السيارات تصطف امام المعبد نظر الجميع له بانبهار شديد فمع الزينه والاضواء أصبح ساحر وخصوصا مع غروب الشمس
دخلت ميسره وهي تنظر حولها بانبهار وجدت جاسر يقف مع احد الرجال نادت عليه فالتفت لها ببسمه واسعه ثم اقترب منها وهو يقبل رأسها / جاهزه يا قمري
ميسره ببسمه / شمس
نظر لها بتعجب
فتحدثت وهي تتذكر كلمات ابريس / بحب شمس اكثر من قمر
ابتسم جاسر ثم نظر للفتيات واشار لعربه كبيره / هناك يابنات اوضه التجهيز وانا هبعت ليكم البنت اللي مسئوله عن اللبس
ناري وهي تجذب ميسره / نخلص الأول المكيب
ذهبت ميسره معهم ودخلت العربه وجدتها رائعه معده بكل شئ يحتاجونه فجلست ميسره امام المرآه كما اختبرتها ناري والتفت الفتيات حولها وبدأوا في العمل
وبعد مرور ربع ساعه وجدوا فتاه تدخل عليهم ببسمه واسعه وخلفها فتاتين تجران حامل ثياب ملئ بالثياب
فجأه سمع الجميع صوت اغنيه تصدح / اووه اووه اوووه اوه اووه اوووه اوووه اووه اووه لبسوني وروجوني…….. عايز البت تموت لما تشوفني
نظرت ميسره لكريمه وهي وضعت اغنيه (كاجولوه روشنوه)
انفجر الجميع ضاحكا علي اختيار كريمه بينما دانه والفتيات تقمن بحركات بايديهن وهن يغنين / هيييييه ههييييه اوووووه اوووووه
سمر بغناء / كاجولوه روشنوه لبسسسسسسسووووه امريككككككككوه اوووه اوووه اوووه
بينما نور تغني من الفتيات / هيييييه هيييييييه اوووووه اوووووه
ميسره / آيوه بقي
الجميع / اووه اوووه اوووه اوووووه اوووه اووه
وهكذا قضي الجميع الوقت وهو يغني ويضحك حتي انتهت مساعده حسام من تنظيم الثياب المكونه من بنطال وتيشيرت بهم لمحه من الازياء الصعيديه
وخرجت ميسره لهم فانبهر الجميع بها بينما هي غمزت بمشاكسه لهم بينما المصور كان ينظر لها كالمسحور وبدأ في اخذ لقطات لها بأكثر من وضع وأكثر من فستان مختلف حتي حل المساء وانتشرت الاضواء التي تأتي من المصابيح
بينما كريمه وضعت اغنيه مليونير وأخذت تغني معها بينما صلاح يضرب كف علي كف وهي تغني / مليونير مليونير بكره هبقي مليونير
ضحكت نيرة وأخذت تغني معها هي ودانه والأن حان وقت آخر عرض
ذهبت ميسره مع المساعده لعربه الثياب وساعدتها لترتدي الفستان مع وجود كريمه التي تنظر لها بفرحه وتخفي دموعها وبعد أن انتهت الفتاه خرجت وتركتها نظرت كريمه لها وضمتها / قمر ياقلبي قمر
ابتسمت ميسره ونظرت لنفسها في المرآه بشرود ثم وجدت كريمه تمسك الفستان وتخرج معها وفي الخارج نسرينو طمطمو نيره ودانه كانوا ينتظرونها فحملن ذيل الفستان مع كريمه وذهبوا لممر العرض وجدت ميسرة المكان مظلم نظرت بتعجب حولها فجأه بدأت تسمع صوت قرع علي الطبول او الدف صوت قريب منه نظرت بتعجب حولها وجدت الممر ينير بالتدريج وهو ملئ بالورود الحمراء والبيضاء وشباب تقف علي طريفي الممر اتضح انهم عائله دانه يحملون دفوف ويعزفون مقطوعه اغنيه هي تعرفها ولكن لاتتذكرها جيدا ثواني وصدحت موسيقي ( الزين والزينه) وميسره تنظر للشباب وهم يغنون مع الاغنيه ويقفون مع جاسر وفي عيونه دموع تركهم جاسر واقترب منها ومسك يدها بحنان ثم وضع زراعها بزراعه وسار بها في الممر تحت غناء الجميع وضربهم علي الدفوف والفتيات يرمين عليها الورود في منظر جعلها تدمع وهي تنظر لهم بتعجب واتضح ان المغني الرئيسي الاغنيه هو مراد والشباب يرددون خلفه كما كان هناك شاب رأته في منزل دانه يقف عند منظم الاغاني فجأه أضاء اخر مصباح في الممر كاشفا عن نجم الليله بحلته الباهره كان يقف وينظر لها ببسمه


بينما هي تركت زراع جاسر وعادت للخلف بفزع ووضعت يدها علي فمها بصدمه بينما هو كان ينظر لها ببسمه عاشقه نظرت ميسره لهم ودموعها تهبط بشده فهز جاسر رأسه فنظرت ميسره له مجدده ثم تركت الجميع ورفعت فستانها وركضت ما بقي من الممر ودموعها تهبط بعدم تصديق بينما هو تلقفها في أحضانه بعشق فاض الحدود وهو يضمها بشده بينما هي تتحدث بشهقات / ابريس انت ابريس صح صح ارجوك قولي انك مش بس حد شبهه انت ابريس صح
ضمها أبريس اليه بعنف شديد يكاد يكسر عظامها / اشتقت اليكي شمسي اشتقت إليكي جميلتي
بينما ميسره فقط كانت تبكي بشده في أحضانه لاتريد الخروج منها أبدا بينما الفتيات جميعهن كانوا يبكون
اقترب ليث من دانه وهو يضرب علي الدف ويضربها بكتفه ويغني / عروستي حلالي هي عفيتي وراحه بالي عيوني في عيونها وضيوا هلالي قوموا غنولها
بينما ابريس كان يبتسم لميسره وهو يضمها بشده حتي انتهت الاغنيه فابعدها عنه وابتسم لها ثم ذهب لمنظم الاغاني ومن غيره خالد أسد وأخبره بشئ ثواني وعاد لها ثم امسك يدها بحنان وذهب بها ناحيه جاسر عندما سمع ان المأذون جاء وضع الشباب طاوله وجلس المأذون وهو ينظر لهم / كل ده هيتجوز
ضحك صلاح بشده فهو نفسه المأذون الذي عقد قرانهم منذ فتره / لا متقلقش المره دي واحد بس عيب عليك
جلس ابريس جانب المأذون وجاسر الجانب الاخر
فبدأ المأذون بالمراسم وميسره مازالت تظن انها تحلم فهي لم ترفع عينها عن ابريس أبدا ودموعها تهبط غير مصدقه بينما ناري أشارت لخالد فالقي لها قبله في الهواء وقام بتشغيل اغنيه ( في عشق البنات) فاخذت الفتيات تتمايل بدلع بينما ميسره تنظر ببسمه لابريس وهو يتحدث فجأه انتبهت والمأذون يطلب بطاقه ابريس نظرت ميسره لهم بقلق فأكيد ابريس لا يملك وآحده ولكن تدخل عبده وهو يضع بطاقه علي الطاوله ويغمز لابريس بمرح نظرت ميسره لهم بتعجب فتحدث ليث وهو يتخطاها ليكون شاهدا /اكيد مش هننسي موضوع زي البطاقه والأوراق الخاصه بيه
بينما هي ابتسمت بشده سرعان ما انفجرت ضحك وهي تري ابريس يحدق بالطاقه باستنكار ويتحدث / من هذا الشخص يالله انه قبيح جدا هذا ليس انا اقسم لكم
انفجرت ميسره في الضحك اكثر وصرخت بضحك / مرحبا بك في مصر يا ابريس
ابتسم ابريس عندما سمع صوت كريمه / ياباشا لو مستغرب من الخلقه في البطاقه فالمصريين كلهم كده
ضحك الجميع واخيرا سمعت ميسره جمله لم تكن تصدق انها ستسمعها يوما
المأذون بفرحه / بالرفاء والبنين ان شاء الله
سمر بفرحه / سمعونا زغروطه يابنات
فجٱه انطلقت الزغاريط تملئ المكان بينما ابريس انطلق لميسره وحملها ودار بها بفرح وهو يصرخ / واخييييييرا
وميسره تضم وجهه بحنان وهي تبكي / واخيرا يا ابريس اخيرا الحلم المستحيل اتحقق
ابريس وهو يضعها أرضا ثم أشار لخالد ثواني وانقطعت الاغنيه التي كانت تصدح في الأجواء وسمعت ميسره صوت موسيقي هي تعرفها جيدا جدا
رأت حسام يعطي ابريس المايك وهو يمسك المايك بيد وباليد الاخري يضم ميسره وصدح صوته العذب باغنيه أهداها لميسره بكل حب (وحده وحده لحماقي)
الله بقى اللخبطة دي ليه
(يا اللي خاطفني يا ريت تقولي (إيه حصلي
(على كده بقى دالي (بالملي
اللي أنا عشت أحلم بيه
كان يغني وهو ينظر لها ويبتسم وهي لاتصدق
من يوم وليلة أخذتني على مشمي وكنت راضي
(داحنا يدوب (بنقول يا هادي
(أمال لو (فات شهر حيحصل إيه
(طب وحدة وحدة (وبلاش كل ده
(يجي مرة وحدة (لا تجنن كده
(لو ده النظام معاك بالشكل ده (مقدرش عليه
طب وحدة وحدة وبلاش كل ده
يجي مرة وحدة لا تجنن كده
(لو ده النظام معاك بالشكل ده (مقدرش عليه
كان الجميع يردد معه وهي لاتصدق
وتضحك بصخب علي حركاته التي يفعلها مع الاغنيه ثم ضمها اليه وهو يكمل /
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
*عاوزه تخش روام روايات علي 📌واتس خش علي الينك كده 💞🥀*
*https://wa.me/+201288715026?text=ممكن-ادخل-جروب-الروايات-
*روايات ابو تولين👧*
~روايات جامده ممتعه 🥰~
“`اي روايه عاوزها هتلاقيه علي
الجروب 🤍💞“`⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️
ده حلم ولا ده قولي إيه
ده شيء خيالي قلبلي حالي
(حيرني (معرفشي مالي
(غيرني (ولا داري بقيت كده ليه
بالزمة في في الدنيا دي بالسرعة دي
(حد نأمن له (مش عارف
(وبنطمن له (أنا خايف
مستحملشي اللي أنا فيه
كان يغني هذا المقطع وهو ينظر لها بتعب وهو يذكرها بكل مشاكلها التي كانت تقوم به وهي تهتز معه بفرحه كبيره وتضحك وهي تتذكر مغامرتهم وكل ما فعلوه سويا
(طب وحدة وحدة (وبلاش كل ده
(يجي مرة وحدة (لا تجنن كده
(لو ده النظام معاك بالشكل ده (مقدرش عليه
طب وحدة وحدة
وحدة وحدة
(لو ده النظام معاك بالشكل ده (مقدرش عليه
(طب وحدة وحدة (وبلاش كل ده
(يجي مرة وحدة (لا تجنن كده
(لو ده النظام معاك بالشكل ده (مقدرش عليه
طب وحدة وحدة
وحدة وحدة
(لو ده النظام معاك بالشكل ده (مقدرش عليه
طب وحدة وحدة وبلاش كل ده
يجي مرة وحدة لا تجنن كده
لو ده النظام معاك بالشكل ده
انهي ابريس الاغنيه وهو يحملها ويدور بها بسرعه كبيره وهي تصرخ فرحه بشده ثم انزلها ونظر لها بعشق واقترب منها بحنان وهو يقبل خدها
فوضعت كريمه يدها علي عين نيرة / الحجات دي غلط عليكي خبي عينك
بينما دانه كانت تضحك في أحضان ليث الذي يهمس لها انه بعد هذه الرحله التي قلبت حياتهم يحتاج لوقت مستقطع معها علي جزيرتهم وحدهم
بينما كان اسد يضم جميله ويهمس لها بكلمات غزل فجائت سمر وهي تتحدث / بتقولها ايه
اسد بسماجه وهو يغمز لها / زي كل مره يا سمر مانتي حافظه كلامنا
ضحك أسد بشده وهو يري سراج يسحب سمر وهو يكتم فمها
بينما مازن يضم ساره بحنان وهو يدندن مع الاغاني وهي تضحك له بشده
وآدم يضم رحيل ويرقص معها.
وكذلك عمر وجنه
بينما مراد يجذب روجي جانبه بحده لا يتركها تذهب لترقص
كريمه بتذمر / مش كان زمانا متجوزين مع البت ميسره
صلاح بضحكه وهو يضمها / الله يا كرميلتي مش انتي اللي قولتي هنستني طمطم تخلص الجلسات ونعمل الفرح جماعي
ضحكت كريمه / آيوه صح نسيت
جاسر وهو يجذب نسرين له ويهمس لها / بعشقك يا قلبي
نسرين بفرحه / وانا بموووت فيك يا باشا
جاسر / تعرفي نفسي في ايه دلوقتي
نسرين بتعجب / إيه
جاسر بضحكه عاليه / كيكه
ضحكت نسرين بشده عليه
بينما حسام كان يضحك علي ملامح نيرة الخجوله بسبب غزله بها / في إيه ده أنا لسه بسخن يا وحش
ضربته نيره بخجل
نظرت ميسره بحزن لابريس بعدما انتهي من قص كل ما حدث معهم في ذلك الشهر تحت اصرار ميسره بمعرفه ما حدث
ابريس ببسمه/ بس خلاص كل حاجه بقت تمام والاوضاع بقت هاديه
ميسره وهي تنظر له بدقه / والقلاده
ابريس ببسمه خافته وهو يمسك يدها / لو جه يوم واضطرينا نرجع هتقبلي ترجعي معايا
نظرت ميسره امامها بحيره لعائلتها الكبيره والحنونه وللضحكه التي ترتسم علي وجوههم بينما ابريس ينظر لها بترقب
ميسره وهي تنظر له ببسمه وتغمز له / وراك يباشا لآخر الدنيا
ابتسم ابريس فشعرت ميسره بكريمه تجذبها للرقص بينما جاسر جذب ابريس بينهم واشتعلت الأجواء في هذا المكان التاريخي الذي أصر ابريس علي أن يكون زفافه به
وهكذا قضي الجميع الوقت في الضحك والغناء الي ان تعب الجميع انحني ابريس وحمل ميسره ثم سار بها وخلفه الشباب يحملون الدفوف ويغنون له اغاني الزفه بصوت صاخب وخلفهم الفتيات يصفقن معهم ويرددون خرج الاهالي في هذه القريه واخذوا يصفقوا ويزغردون لهم ويهنئونهم نظر ابريس لجاسر الذي تقدمهم حتي وصل لمنزل قريب من منزل كريمه يفصله عنهم اربعه منازل فقط له حديقه أماميه واخري خلفيه من طابقين فقط ولكن تصميمه بسيط وجميل قد طلب من جاسر شرائه له بعد أن باع بعض الذهب الذي كان معه واعطي جزء لجاسر فهو قد عرض علي ابريس ان يشاركهم ليبدأ حياته والباقي وضعه في خزنه في منزله
ميسره وهي تشير لابريس لكي يقف فتوقف فاشارت له لينزلها ففعل بتعجب فنظرت ميسره لهم ثم انطلقت وعانقت الجميع بحب وتحدثت بدموع / بشكركم كلكم علي كل اللي عملتوه عشانا
نور وهي تعانقها بحنان / ربنا يديم فرحتك يا قلبي
مالك وهو يضم نور ببسمه وينظر لميسره / انتي بقيتي وآحده من عيلتنا يا ميسره خلاص واي وقت بيتنا مفتوح ليكي
ابتسمت ميسره وتحدثت بمزاح / سبحان الله نفس هدءوء ليث في الكلام
ضحك ليث وغمز لها / بس انا أجمل من مالك وكمان اجمد منه ولا إيه يا شيطان
مالك بسخريه وبرود / تحب نتنافس هنا واوريهم من الاجمد يا بلاك
ضحك بلاك بشده / مهما عليت عمري ما هغلبك يا شيطان ده انت الاستاذ وانا التلميذ يا باشا
ضحك الجميع وودعوهم ثم رحلوا لمنزل كريمه ليقضوا الليله بها بينما ابريس غمز لها بمشاكسه وهو يحملها / واخيرا وحدنا يا شمسي
ضحكت ميسره بشده وهي تعانقه وتقبل خده/ فرعون قلبي والله
ارتفعت ضحكات ابريس بشده ثم اغلق الباب خلفه بقدمه
في الصباح كانت ميسره تقف امام النافذه تنظر لشروق الشمس بشرود شعرت بمن يضمها من الخلف نظرت وجدت ابريس فابتسمت له
ابريس ببسمه وهو يشاهد معها الشروق /الان يا شمسي الان فقط اشرقت الشمس بين أضلعي وعم النور في داخلي الان فقط اصبحت حياتي مضيئة بوجودك
اعشقك
تمت
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية لعنة الفراعنة)