روايات

رواية مين هيجنن مين الفصل السابع عشر 17 بقلم هدى زايد

موقع كتابك في سطور

رواية مين هيجنن مين الفصل السابع عشر 17 بقلم هدى زايد

رواية مين هيجنن مين البارت السابع عشر

رواية مين هيجنن مين الجزء السابع عشر

مين هيجنن مين
مين هيجنن مين

رواية مين هيجنن مين الحلقة السابعة عشر

مريم / مبروك يا قلبي عقبالك
ملك بحزن / عقبالك انتي الاول
مريم/ا نتي كويسه ياملك
ملك بكذب / أكيد انهاردة فرح اختي ومش عايزني اكون كويس
مريم بشك / هعديها المرادي عشان خاطرك بس بعد الفرح لينا كلام
اوكيه
ملك بمزح / بركيه
مريم / هههههههههههه ماشي
وجاء كريم
كريم / اهلا وسهلا ازيك يا غسان ازيك يامريم
مريم بلهفة/ مبروك يا كريم عقبالك
غسان / ازيك يا صاحبي عامل ايه عقبالك
كريم/ الحمدلله اتفضل ادخل امال فين سيف
غسان / بيركن وجايه ادخل انت ومريم وانا هستني
كريم / ماشي يالا يامريم
وبعد دخول مريم وكريم ملك تريد الهروب ولكن غسان مانعها
غسان / رايحه فين
ملك تحاول الابتسامه ومنع تساقط دموعها وقالت
ملك هدخل عشان مريم لوحدها جو
غسان / متحاوليش تهربي مريم جو مع كريم واظن عارفه مريم وكريم في حكم المخطوبين يعني مش مع حد غريب
انتي بقي مالك مش عايز تبصلي ليه هو انا زعلتك في حاجه
مريم / خااالص بس عشان انا
وفجأة جذابها إليه وتفجاء بأصابع والد ملك علي راقبتها وقال بخوف ولهفه
غسان بخوف/ مين عمل فيكي كده
ملك بكذب / مفيش بس انا
غسان / باباكي هو اللي عمل فيكي كده صح
ملك بكذب / لالا مش هو اصل الموضوع
غسان بحزن / حتي مش عارفه تكدبي
هنا ارتمت في أحضانه وقالت بصوت كل حزن وبكاء وقهر وانكسار
وكانت تبكي في كل كلمه نطقتها
ملك / انا تعبت منه انا خلاص مش مستحمله انا كرهت نفسي وجسمي بسببه
كل حاجه عنده فلوس وبس ومش مهم انا بجبها ازاي مش مهم عنده انا اتاخرت ليه
ولا كلت أمتي المهم فلوووس انا بقيت بدعي علي نفسي ربنا يخدني عشان ارتاح منه ومن ضربه ليا كل شويه
غسان لاول مرة تنزل دمعه من عيونه من أجل شخص ولكن هي ليست شخص عادي فهي معشوقته حبيبه قلبه فهو في هذة اللحظه اعترف لنفسه بحبها
وقام بمسح دموعها وقال بكل حب وحنان. ولهفه عليها
غسان بنان / ششششششش مش عايز دموع خلاص انا هنا إشارة منك تخلي يقضي اللي باقي من عمره في السجن ويجيلك يطلب السامح منك انتي ب قولي وشوفي ايه اللي هيحصل
المهم عندي مشوفش دموعك دي تاني مره مفهوم وتأني مرة متدعيش علي نفسك عشان حرام دي حاجه وتأني حاجه انتي غاليه اوووووووووي عندنا وخصوصاً انا
ملك / انا مش عارفه من غيرك كنت اعمل حاجه في نفسي بجد مش عارفه انا ازاي قولتلك كل ده رغم أن كريم اقرب حد ليا بس لساني كان مربوط وانت من كلمه واحدة قولتلك علي اللي واجعني
غسان بمزح / تعرفي انا في اللحظه دي انا اروح اشكرك باباكي
ملك بستغراب/ ليه
غسان بفرحه/ عشان خالكي في حضني يعني هو السبب
ملك باحراج / احم سوري بس اصل
غسان بحزن مصطنع/ لا انا زعلان عشان خرجتي وبعدين ايه سوري
مش متعود انا علي كده كده يبقي انتي لسه زعلانه
ملك باابتسامه / هههه خلاص مشكرين يابرنس حلو كده
غسان بخبث/ لا طبعا مش حلو انا عايز مكافأة علي اني خرجتك من جو الكائبه اللي كنتي في
ملك بستغراب/ وحضرتك عايز ايه بقي اوعي تقول اغنيه عشان مش هينفع دلوقتي خاااااااااالص
غسان بتفكير / امممممممم صعبتي عليا خلاص ماشي خاليها راقصه ايه رايك اظن كده يبقي تمام اووووي
ملك بتفكير/ امممممم
وفجأة
غسان / انتي لسه هتفكري يالا الراقصه بدائت
ملك /هههههههههههه اصبر يامجنون قال بيقول عليا مجنونه
وفي القاعه
كريم ومريم
غسان ملك
محمود وامينه
وهكذا دار الحديث بين الابطال
محمود/ مبروك يا عروستي الحلوة
أمينه بكسوف/الله يبارك فيك
محمود/ مبسوطه
امينه / طبعا طول مانت معايا اكيد هبقي مبسوطه بس خايف
محمود بستغراب/ من ايه
امينه بخوف/أبويا شرب كتير اوووووووووي وخايف منه علي ملك
محمود / خلاص تخليها تيجي تقعد مع امي امي بتحبها وكمان ملك بتحبها
امينه /مش هترضي
محمود/ طب خلاص خلينا عند كريم
امينه / انا هقوله ملك روحت البيت انهاردة هتعرف كل حاجه
أما عند كريم ومريم
كريم/ عقبالنا ياقلبي
مريم/ يارب ياحبيبي
كريم بخوف/ انا خايف عمك ميرضش هو مامتك
مريم / اطمن طالما غسان موافق يبقي عمي هيوافق أما لو علي ماما فاكيد هيكون في رافض بس متقلقش انا معاك لا خير العمر
كريم/ ربنا يخليكي ليا ياقلبي
أما عند غسان وملك
غسان / عقبالك كده لما اشوفك عروسه
ملك / ميرسي ياغسان عقبالك انت كمان
غسان / آمين ياااااااااارب بقولك ايه
ملك /هههههههههههه قول
غسان / هو لو حد علي طول مكنتيش بتحبي وبعد كده اكتشفي أنه
حد لذيذ وعسل وقمر كده هتعملي ايه هتبحي
ملك بتفكير/ امممممم هقوله اني كنت فاكرة انك مش حلو بس مع الوقت اكتفشت انك متكبر ومغرور بشكل كبير اووووي ودلوقتي اتاكدت هههههههههههه
غسان بغيظ ويجز على أسنانه/ تصدقي انك مجنونه
ملك بستفز غسان/ وانت متكبر ومغرور كمان
غسان /بقي كده ماشي
ملك /امممممم هههههههههههه
وبعد مرور وقت قصير
تحدث العروسين مع كريم واتفقوا على أن تذهب ملك الي منزله
ولكن في هذا الوقت تفاجأ الجميع برقصة ملك مع والدها علي الاغاني الشعبيه
ودار الحديث بين سيف وغسان
غسان / ايه ده كل ده بتركن
سيف / اسكت يا غسان انا انا شوفت حته بنت انما ايه
غسان / عشان كده اتاخرت بس مالها
سيف / بت بيان كده مش هنا بس بقي ايه حكايه كان في شباب اعترضوا طريقها وانا ظبطهم بدل ماتقولي شكرا هزقتني بنت المجانين
غسان / هههههههههههه والله تستاهل
سيف بستغراب / ايه ده مش ملاحظ حاجه غريبه
غسان بستغراب / ايه في الغريب مش عجبك
سيف/ مش ملاحظ أن أبو ملك بيبص لملك ازاي
غسان / مالها ده ابوها عايزه يبص ازاي يعني
سيف/ مش عارف حاسس ان بصاته غريبه
غسان / بيتهيالك بس
سيف / يمكن
وبعد مرور وقت قصير غني كريم اغنيه بحبك يا صاحبي وكان يرقص مع ملك
غسان كان في غايه السعاده عند راي ملك وهي تضحك وابتسمت له وذهبت إليه وطلبت منه أن يرقص معاهم ولكنه طلب منها أن تجلس لأنه يغير عليها وقال وصوته كله غضب
ودار الحديث بنهم
ملك / قوم ارقص معاناقاعد ليه حتي سيف بيرقص
غسان بغضب/ ممكن كفايه رقص انتي من ساعه الفرح مابدء وانتي بترقصي
ملك / دي امينه اختي وبعدين انا مبسوطه بلاش نكد وخليك فرفوش ماشي يالا بقي
غسان بغيظ ويجز على أسنانه/ يعني انتي عجبك نظرت الناس ليكي انتي مش شايفه الناس عامله ازاي
ملك بنفذصبر/ انت فظيع اووووي علي فكرة أنا هروح انا خليك بقي انت كده اغنيه ظلمومه
غسان بستفز ملك / لا مش غني عشان هتقعدي معايا
ملك بغضب/ ليه بقي حكم قرقوش
غسان / لا حكم غسان انا معنديش اسمع كلام من حد ملوش لازمه ويفضل يتكلم عليكي
وانتي عارفني عصبي وممكن اموت حد هنا
ملك / وتموته ليه أن شاءالله وبعدين هو هتتعصب ليه اصلا
غسان / عايزة تروحي ترقصي يبقي قومي واطلبي الاسعاف عن مصرع ٥٠ شخص ٣٠٠جريح
ها قولت ايه
ملك بعصبية/ يارب صبرني انت ايه مشكلتك
غسان ببرود/ انا معنديش مشكلة انتي عندك مشكلة
ملك / اه
غسان / خير
ملك / دلوقتي خلاص الفرح خلاص خلص وامينه هاترمي البوكيه ممكن لو مش هيزعل سعادتك اروح
غسان بتفكير/ امممممممم ماشي بس لو رقصتي انتي حرة
ملك بنفذصبر/ ياعم انا عايز ة اعرف حاجه هو انت جوزي ولا خطيبي وانا معرفش
ماتسبني اعمل اللي انا عايزه
غسان بخبث/ انتي صاحبه مريم وانا بحب مريم وبخاف عليها وطبيعي اخاف عليكي زيها
ملك / شكرا ياعم انا بعرف احافظ على نفسي مشكرين لتعبك
غسان ببرود/ مش بمزاجك وامشي روحي عند امينه بدل ما اخليكي تقعدي هنا ومتروحش في حته قولت ايه
ملك بنفذصبر / حاضر
وصلت ملك وكان البوكيه الورد من نصيبها
وكان راجل في القاعه سألها أن أخذت
البوكيه عددة اسئله
غسان أكتشف أن ملك هي دي اللي بيدور عليها طول عمره
ياتري ممكن يحصل قصه حب بين ملك وغسان
كريم ومريم هيتجوزه ولالا
سيف هيعمل ايه مع البنت اللي شافها

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مين هيجنن مين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى