رواية ملكي الفصل الثالث 3 بقلم مي الحسيني
رواية ملكي البارت الثالث
رواية ملكي الجزء الثالث
رواية ملكي الحلقة الثالثة
دلف شخص الى الغرفه قائلاً: السلام عليكم
فهد: وعليكم السلام تعالى يا يوسف
واقف يوسف بجوار فهد وهو ينظر الى ملك التى تغض البصر وتقف على استحياء
يوسف بهمس لفهد:ولاَ، يا فهد مين البطل اللى واقفه دي أنت بتلعب من ورانا ولا ايه
فهد بغضب وصوت عالي نسبياً:ملك أخرجي بره يلا واتصلى على بابا قوليلوا يجي ويجيب المأذون معاه
ملك:بتقول ايه
فهد:ذي ما سمعتي يلا
ملك:هنا وبعدين احنا لسه متكلمناش
فهد: ملك اخلصى أنا مش بكرر كلامي وأنتي عارفه يلا
ملك بخوف فهى تخشي فهد عندما يغضب لا يرى احد امامه وترتعب منه:حاضر
خرجت ملك من الغرفة
فهد: وأنت بقى كنت بتقول ايه علشان مسمعتش
يوسف: أنت مالك ايه اللى حصل بظبط ما أنت كنت حلو هى تخصك ولا ايه أنا مقصدش حاجه والله
-ملك بنت عمي دلوقتي ومراتي بعد ربع ساعة
*والله ما اعرف وبعدي أنا اخر مره شوفت بنت عمك دي كانت فى اعدادي متوقعتش أن هى تكون دي
-طيب اتظبط علشان مش اظبوتك أنا وعلى ما اعتقد انك عارفني كويس
*عيب عليك يا وحش دي مرات اخويا والله أنا كنت بهزر مش اكتر
-طيب ياخويا اترزع هنا علشان هتشهد على كتب الكتاب
*بجد هتكتب الكتاب هنا استنا دي كلها يومين وتخرج من المستشفى واعمل اللى عاوزه
-مش هيعدي النهارده غير وهى مراتي خلص الكلام وبعد يومين ايه اللى اقعدهم هنا أنا مروح معاكم
قطع حديثهم دخول يونس ومعه المأذون واخوه نوح وأبناء نوح الاثنين احمد و محمد
الجميع: السلام عليكم
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
يونس:الف سلامه عليك يا حبيبي عمك أول لما عرف اصرا أن هو يجي
نوح: حمدالله على سلامتك يا غالي
احمد:ايه يا وحش مش كنت استنيت لحد ما تخرج من هنا
فهد: لا يا غالي معتش استنا تاني كفايه
محمد:تستنا ايه بس ماهى ساكنه معاك في نفس العماره
احمد:الحب يعمل المعجزات ياسطا
فهد:لا احنا هنحكي كتير يلا يا عم الشيخ اكتب
الجميع:ههههه
وبالفعل تم كتب الكتاب وفرح الجميع لفهد وملك دلفت أم فهد هى وعمته ومعهم ملك التى كانت فى دهشه من أفعال فهد فهو لم يأخذ رأيها حتي
تلقوا التهاني من الجميع ومر اليوم الى أن جاء المساء اصر فهد على مغادرة المشفى وبالفعل غادر
ـــ فى المنزل بتحديد فى غرفة فهد
خرج الجميع وترك فهد وملك بمفردهم
كانت تقف ملك وهى تغض البصر فهى دائما تفعل هذا
فهد:طيب ايه هتفضلي كده على طول خلاص مافيش غض بصر تاني وهعرف امسح دموعك واخدك في حضني لما تكوني مدايقه تعالى قربي يا لوكه اقعدي جنبي
=…
-ساكته ليه
=أنت عبيط يا فهد عبيط ولا اهبل ولا ايه حكايتك بظبط
-وطى صوتك واتكلمي عدل ايه عملتك ايه
=لا والله متعرفش عملت ايه ممكن افهم ايه اللى حصل ده بظبط
-ايه بقيتي مراتي عادي
=يا برودك يا اخي انت تعرف أنا موافقه ولا لا وكمان الطريقه الغريبة اللى كتبنا بيها الكتاب دي ايه
-انا عارف انك موافقه خلاص وبعدين كفايه بُعد مش قادر اشوفك أنا وخارج ومش اخدك فى حضني ولا اسلم عليكي بايدي حتي معاكي في نفس البيت بس لو بصيت عليكي اخد ذنب يبقى ليه ما أنا بحبك وانتي بتحبيني
=وأنت ايش عرفك اني بحبك
– حبيبتي أنا محدش يعرفني ومش يحبني
=يخرب بيت الغرور بتاعك ده
-خلاص بقى وتعالى فى حضني أنا نفسي في الحضن ده من زمان
=أنت تعبان
-لا ملكيش دعوه قالها وهو يحيطها بيده السليمة
=احم فهد مينفعش كده
-ايه ده حضن أنتي مراتي خلاص وكمان تشيلى ام الخمار اللى مش بتشليه خالص ده خلاص مافيش حد اجنبي فى البيت جوزك وعمك
=حاضر
أزالت الخمار من على رأسها وانفرد شعرها الغجري الطويل على ظهرها
-اللهم بارك شعرك جميل اوي
=شكرا
-تعالى بقى احكيلى عاوزه نعمل الفرح فين
=هو هيكون قريب
-اه أول ما الشقه تخلص على طول
=سيبك من الفرح دلوقتي احكيلى أنت عملت ايه في المأمورية ذي ما احنا متعودين
-طيب يا ستى
قص فهد ماحدث على ملك إلى أن نظر إليها وجدها تنام بين أحضانه قبل رأسها وكان على وشك النوم هو الاخر ولكن دلفت عمته قائله:مش يلا يا ملك كفايه كده سيبى فهد يرتاح
ـ هششش ايه يا عمتو حد يدخل كده
~هى نامت
ـ اه
~طيب صاحيها علشان نطلع يلا
-لا سبيها هتنام هنا النهارده خلاص
~طيب تصبح على خير
-وانتي من اهل الخير
ـــ فى صباح اليوم التالي استيقظ فهد أولا وظل ينظر الى تك الصغيرة التي تنام بجواره وهو يتأمل ملامحها البريئة ويلمس شعرها بيده إلى أن أستيقظت اثار لمسته كانت تفرق عينيها مثل الاطفال
فهد: صباح الفل يا حبيبتي
=صباح الــ ايه ده أنا نمت هنا إذاي يا ربي كل ده بسببك يقولوا عليا ايه دلوقتي منك الله ياخي
-ايه اهدى بلعاه فتحت على الصبح ايه واحد ومراته فى ايه محدش هيقول حاجه
=واحد ومراته ايه يا عم أنت احنا كاتبين الكتاب بس والله ما ينفع كده يا فهد حرام عليك
-ايه يابنتي الأوفر ده ماهم الليل كله رايحين جين علينا ومحدش حب يصحيكي وبابا بيقول ليكي فتره مش بتنامي كويس هو وعمتو
= هى الساعه كام دلوقتي
– الساعه سته
=طيب أنا هطلع اكمل نوم فى الاوضه بتاعتي
– ليه كملى هنا
= أنت قليل الادب على فكره
-مقصدش حاجه والله يعني احسن اتعب ولا حاجه
=ماتخفش يا حضرة الظابط مش هتتعب سلام
-سلام يا قلب حضرة الظابط
ـــ بعد فترة عند ملك خرجت من غرفتها وبعد أن أكملت نومها فهي حقا لم تكن تنام جيدا بسبب خوفها على فهد عندما كان فى المأمورية فهو قال لها اسبوع وظل اكثر من هذا بكثير
ملك: صباح الخير يا عمتو
~بسم الله الرحمن الرحيم أنتي مش كنتي نايمه تحت
=لا جيت أنا نزله اطمن على فهد
-ماشي أنا شويه وهنزل وراكي
ـــ فى الاسفل
=السلام عليكم
الجميع: وعليكم السلام
=فهد صحي يا عمو
*اه وامه عنده جوه بتشوف العلاج
=طيب أنا داخله قالتها ودلفت الى الغرفة
*بت استني ده عنده لم يكمل جملته فهى دلفت
عندما دلفت كانت ترتدي الاسدال ولكن بدون حجاب هفهو اخبرها بذالك ولكن تفاجئت بيوسف صديقه معه في الغرفه وعندما دلفت نظر لها نظره دبت الرعب في قلبها وخرجت سريعاً ولكن استطاع يوسف رأيتها
يوسف:طيب استأذن أنا دلوقتي
والدة فهد:ليه كده أنت مقعدتش اتغدا مع فهد
يوسف:معلش مره تاني
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملكي)