رواية ملكي الفصل الثاني 2 بقلم مي الحسيني
رواية ملكي البارت الثاني
رواية ملكي الجزء الثاني
رواية ملكي الحلقة الثانية
فهد:ده الوقت اتاخر فعلاً أنا محستش
*ايه اللى شاغل بالك يا وحش
-ولا حاجه يا غالي أنا مروح سلام
*سلام
ــــ بعد فتره ذهب فهد الى المنزل نظر من الاسفل على غرفة ملك وجد نورها مغلق ادرك أنها نامت
-الحمد لله إلى قد ما أنا عاوز اشوفها على قد ما أنا مش عارفه اتكلم معاها اقول ايه
ـــ فى صباح اليوم التالي
ارتدت ملك ملابسها لذهاب إلى الجامعة
ملك: أنا نازله يا عمتو
~طيب خلى فهد يوصلك
=لا يا عمتو ده اكيد نايم هو جه متأخر امبارح
~لا يا لوكه صحيه ولما يرجع ينام تاني براحته وهو لو عرف انك خرجتي واحدك هيزعل
=حاضر
نزلت ملك شقه عمها ولكن اللى فتح فهد
=صباح الخير
-صباح الفل معلش اخرتك أنا النهارده
=والله أنا قولت لعمتو انك اكيد نايم وتعبان بس هى اصرت
-انتي هبله يا ملك مستحيل اخليكى تخرجي واحدك كنت عملتها قبل كده علشان اعملها دلوقتي يلا على تحت
=حاضر
اوصل فهد ملك وعاد إلى المنزل مجدد
فهد: السلام عليكم
الأب يونس: وعليكم السلام
-بابا أنا عاوزك في موضوع لو سمحت
*طيب تعالى جوه فى المكتب
-طيب
*ايه بقى الموضوع
-احم أنا عاوز اتجوز يا حج
*ده يوم المنى شاور أنت بس وملكش دعوه بحاجة
-ملك يا حج ملك بنت عمي
*تصدق أنا كنت بفكر في الموضوع ده من فتره واهو انتوا قريبين من بعض وعارفين بعض كويس
-يعني حضرتك موافق
*طبعاً هى تيجي بس وأنت ملكش دعوه بحاجة
-لا يا حج أنا اللى هتكلم معاها واشوف رد فعلها ولو موافقه نكتب الكتاب على طول
*ماشي يا حبيبي
-طيب أنا هروح مشوار و هعدي اجبها
*ماشي
بعد فترة احضر فهد ملك وكادت أن تصعد إلى المنزل
فهد: ملك رايحه فين
=طالعه
-لا تعالى عندنا عاوزك
=عاوز ايه
-احم تعالى أعمليلى أكل علشان أمي عند خالتى
=طيب اكيد عمتو عامله أكل فوق تعالى نأكل
-لا عاوزك أنتي اللى تعملى
=ياربى حاضر
دلفت هى وفهد الى الداخل
ملك وفهد: السلام عليكم
يونس: وعليكم السلام
ملك: أنا هعمل أكل لأستاذ يا عمو محتاج حاجه اعملهالك معاه
يونس: لا يا حبيبتي
دلفت الى المطبخ
يونس: أنت لسه متكلمتش معاها
-لا مش عارفه اجبها إذاي صراحه
*طيب اتكلم معاها أنا
-لا أول لما تخرج هتكلم معاها
*براحتك
بعد قليل انتهت ملك من تحضير الطعام
=لأكل جهز على السفره يا فهد أنا هطلع أنام محتاج حاجه تاني
-تعالى كلى أنتي مكلتيش حاجه من الصبح
=لا مش عاوزه عمو يأكل معاك
-لا بابا دخل يريح شويه تعالى بقا
=حاضر
-ايه الدنيا معاكي في الكلية حد دايقك تاني النهارده
=لا كله تمام اه صح امبارح استنيتك كتير اتاخرت ليه
-معلش الوقت سرقني والله بس احنا فيها هحكيلك كل حاجه
=أحكي
-بصي يا ستي أنا كنت خايف من حاجه كده ولسه خايف لحد دلوقتي صراحه أنا اتكلمت مع بابا من شويه وهو وافق مفضلش غير خطوه واحده بس
=طيب يعني هى حاجه ايه
– اتجوز عاوز اتجوز وخايف اترفض صراحه بس أنا بحب البنت دي أوي أوي ومش هقدر أشوفها مع حد غيري
=احم مين البنت دي
-بابا سأل نفس السؤال وقالى ساكنه فين وبنت مين
أنا قولته هى ساكنه قريب من هنا جدا واسمها ملك وأنا ابوها واخوها وكل حاجه بنسبة ليها وأن شاء الله هتوافق اكون حبيبها وجوزها
=بتقول ايه
-بقول تتجوزيني يا بنت عمي
=…
-ايه ساكته ليه
=أنا أنا لازم امشي سلام قالتها وذهبت على الفور
-هى مالها مش موافقه طيب ولا ايه قالها بحزن
ــــ عند ملك
=هو ده بجد فهد عاوز يتجوزني أنا لا لا اكيد بيهزر صح هو بيهزر
-لا مش بهزر وعاوزك انتي مش اي حد تاني قالها فهد الذي دلف من الباب الذي تركته مفتوح خلفها
=ليه
-هو الواحد لما يحب حاجه بيسأل نفسه حبها ليه
=..
-هو أنا وحش اوي كده علشان اتخضيتي لما عرفتي اني عاوز اتجوزك
=لا طبعا
-طيب قولتي ايه
=قولت هصلى استخاره
-وانا بكره طالع مأمورية اسبوع عشر ايام حاجه ذي كده فكري براحتك فيهم
=مأمورية
-اه مالك هى أول مره يعني وبعدين ياريت مش تخرجي من البيت الفتره دي
=طيب والكليه
-معلش يا ملك أنا مش هكون مطمن عليكي لما تخرجي لوحدك
=ماشي
-طيب أنا نازل سلام
=سلام
ظلت تفكر ملك حقا فهد لديه مكانه خاصه فى قلبها ولكن هل هذا هو الحب نعم هو الحب فهي لا تتحمل غيابه عنها ولا أن يصيبه مكروه فهذا هو الشخص الذي يحفظها اكثر من نفسها ولكن هى لم تفكر في يوم أن يكون هو زوجها ظلت هكذا الى المساء
ــــ فى المساء
كانت تجلس في غرفتها نظرت من الشرفة وجدت سيارة فهد موجوده قرارات أن تنزل إليه
فى الاسفل
ملك: السلام عليكم
الجميع: وعليكم السلام
ملك: فهد صاحى
يونس:اه صاحى في الاوضه جوه ادخلى
ملك: طيب
دلفت الى الغرفه بعد أن اذن لها بدخول
ملك: فهد
-نعم كان يجهز الحقيبة لسفر
=أنت مسافر امتا
-الفجر أن شاء الله
=ما بلاش المأمورية دي
-ياربي يا ملك انتي كل مره تعملى كده
=لا المره دي غير أنا قلبى مقبوض مش مرتاحه
-لا متخافيش خير أن شاء الله
=بجد والله بلاش علشان خاطري
-والله أنا لو عليا هقعد جنبك ومش اسيبك خالص بس غصب عني والله
=براحتك بقى سلام قالتها وخرجت من الغرفة
-ايه الجنان ده
ــ تسريع أحداث
بعد مرور أسبوعين من ذهاب فهد ولم يتواصل معهم في هذه الفترة
كانت تجلس ملك فى الحديقة التابعة لبنانيه تلقت اتصل من رقم مجهول اخبرها بأن فهد اصيب في المأمورية أغلقت الهاتف وتوجهت إلى المشفى
فى المشفى دلفت الى الغرفه
ملك: فهد أنت كويس قولتلك بلاش تروح ينفع اللى حصل ده يعني
فهد: اهدي اهدي أنا كويس اهو مافيش حاجه ده اصابه في كتفى بس مافيش حاجه وهروح معاكم
ملك: يعني دى حاجه بسيطه وبعدين أنا اتكلمت مع الدكتور وقال إن دول رصا.صتين مش واحده ولولا ستر ربنا كان فى واحده دخلت فى القلب لأن هى قريبه جدا بس الحمد لله
فهد: الدكاتره دول بيحبوا يكبروا المواضيع وبعدين أنتي جايه واحدك ولا ايه
=اه أول ما كلموني مقدرتش اعمل حاجه غير اني اجي
-ياربي يا ملك أنا مش قولتلك مليون مره متخرجيش من البيت وحدك
=أنا اعمل ايه يعني أنا مدرتش بنفسي غير هنا أصلا
-اه علشان بتحبيني صح
=احم
دلف شخص الى الغرفه قائلاً: السلام عليكم
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملكي)