روايات

رواية مين هيجنن مين الفصل الخامس عشر 15 بقلم هدى زايد

رواية مين هيجنن مين الفصل الخامس عشر 15 بقلم هدى زايد

رواية مين هيجنن مين البارت الخامس عشر

رواية مين هيجنن مين الجزء الخامس عشر

مين هيجنن مين
مين هيجنن مين

رواية مين هيجنن مين الحلقة الخامسة عشر

غسان/ كده كل حاجه تمام
سيف بسخرية/ تمام اووووي بس قولي انت اتجوزت امتي
غسان / ههه خفه محدش قالك انك دمك خفيف
سيف / كتير قولي بقي بجد ايه حكايه الدبله دي
غسان / انا هقولك بس عشان انا مبسوط وعايز احكي ماشي
سيف/ ماشي ياعم
غسان / بص ياسيدي وقص عليه شيء حدث
سيف/ يااه كل ده حصل طب وانت هتعمل ايه مع حسام
غسان / هو انا لسه هعمل انا بمكالمة فون واحدة منعت كل الشركات تتعامل مع حسام ونزلت خبر في المجلات والجرائد وقولت أن مفيش اي حاجه تربطنا بحسام وإني مش مسؤول عن أي حاجة يعملها حسام
وطبعا حسام مقدرش يستحمل الافلاس راح ساب البلد ومشي لان الشرطة بتدور عليه
سيف / طب ومريم عامله ايه دلوقت
غسان بالارتياح/ الحمدلله أن مريم هي اللي سمعته وهو بيتكلم في الفون وهو بيتفاق مع شريكه وبيقول أن هو اللي خد رسومات كريم اللي احنا نفذنها قبل كده عارف ياسيف لو مريم مسمعتش الكلام ده
ولا انا اللي قولته لها كانت مش هتصدق وكانت هاتفهم اني انا اللي بعمل كده عشان مش بحب حسام بس الحمدلله أن جت منها هي
سيف/ طب دي حكايه مريم ايه بقي حكايه الدبله وايه حكايه مراتك المستقبلية دي
غسان / مش عارف ليه لما وقفت قدم ملك وعدتها اني اكون سند ليه حسيت اني بتكلم جد وان في حاجه بتشدني ليها عارف ياسيف لما كنت بتخانق معاها كنت ببقي مبسوط اووووي عشان يشوفها وهي مجنونه كده ولما اشوفها بتتضحك مع مريم بحس اني انا اللي بضحك
ولو شوفت دمعه في عيونها قلبي بيوجعني عليها وببقي عايز اموت اللي عمل كده فيها ولما كسبت التحدي كنت فرحان اووووي بيها عشان رفضت الفلوس رغم أنها في أشد الحاجة ليها
كل ده ومش عارف ليه تتفكر ده ايه
سيف/ كل ده ومش عارف ليه تصدق بالله لولا اني صايم كنت اتركبت جريمه وانا قاعده وكنت هتدخل الجنه وبسببك انت ادخل النار بقي ده كله ومش عارف ليه عشان البعيد مبيحسيش عشان بتحبها
ياهبل
غسان / تصدق انك بارد عشان كل ده عشان تقول اني بحبها طب معقول كده ده احنا بقالنا كام مرة شايفها بس يعني ازاي وامتي
سيف/ فاكرة لما نرمين جابت المحفظه وقالت انها بتاعت حد
غسان بتذكر/ اه بس ايه فاكرك دلوقتي
سيف بنفذصبر/ بص عشان انا مش قادر اتكلم كتير فاكر لما قولت انا هخرج اتغدي بره فاكر لما حسيت بعدها وقولتي انها اطردت من شغلها وانت زعلان عشان ها ساعتها انا ياعزيزي هذة الجوله الاولى
اهو ده بقي انتصار الجوله الاولى انت كان في عندك صراع بين قلبك وعقلك ومرة وار مرة حبها بداء يظهر عندك لحد امبارح كان الانفجار البركاني لقلبك واعترفت انك بتحبها بس كل ده جواك انت وبس والمفروض انك تسيب نفسك تعيش وخضوض التجربة وشوف نفسك اوعي كمان بتحبك يبقي الحمدلله ولولا يبقي انت كسبت شرف المحاوله بس لوعايز راي هي كمان بتحبك لأنها
كان ممكن متعملش اي من اللي اتمنيته
غسان بستغراب/ بس هي معملتش غير حاجه واحده وهي القهوة
سيف/ اللي تفضل مع حد لحد الفجر وتفضل تتكلم معاه ومتحسش بالوقت ولما يطلب حاجه ممكن متتحققش بسبب ضيق الوقت وكانت العربيه هتخبطها وهي ماشيه و تقوم تروح تعمل اللي كان نفسه في
مظنش أنه كان مجرد فنجان قهوه ده حب بس لسه مرحله الأولي زي مايكون بيبي بيتعلم كل حاجه صدقني ياغسان ملك بتحبك ولا مكنتش شوفت اللهفة في عيونها وانتي بتقول مش نقله الدبله لحد ماموت ولا انت ايه رايك
غسان/ اوقات قلبي يقول نفس كلامك بس عقلي بيرفض مش عارف ليه يمكن هي ممكن تفهم أنه عطف زي ماقولتها علي انها تشتغل معايا
سيف/ انا هقولك حاجه واحده امشي وار قلبك وصدقني مش هتخسر حاجه
غسان / ماشي ياسيف امشي وار قلبي وهسيب الايام هي اللي تحكم
سيف/ ربنا يوفقك ويسعدك ياصاحبي
غسان / تسلم ياصاحبي
وفي مكان آخر وبالتحديد عند شاهيناز
سالي / شوفتي بقي اهو اخوكي ساب مصر واحنا خلاص هنفلس انا
اي فلوس ولو مش بكينام لسه بتحبني هعرف اخد منها فلوس
انتي لازم تتصرفي وتتجوزي غسان
شاهيناز/ ازاي يعني هو مش مديلي اي اهتمام وواخر مرة كنت هناك كان بيعاملني كويس وكنت بحسب بقي بيفهم لكن للاسف الشديد طلع بيعمل كل ده عشان يغيظ الجربوعه
سالي بستغراب/ قصدك مين
شاهيناز/ قصدي أن البنت اللي طنط بكينام بتتكلم عنها كانت مريم عزمها وقصت عليه كل شئ حدث
سالي / وبعدين
شاهيناز/ اول ماالهانم طلعت هي ومريم جري وارهابحجه أن هيعمل فنجان قهوه لنفسه ولما قولتله خلي الخدم قالي لا اصل انا بحب اعملها بنفسي بس اللي قهرني أن الجربوعه دي مكانش بينزل عينه من عليها لما اتكلمت معايا بالانجليزي وزي مايكون مبهور بيها
سالي / وعايزة تسيب البلد وتمشي لاااا مستحيل انتي لومعاكي فلوس كلها شهر ولاشهرين وهيخلصوه لكن غسان بير مبيخلصش فاهمه
احنا لازم نعمل كل حاجه واي حاجه عشان يتجوزك فاهمه لان اللي قولتي دلوقتي ميطمنش
شاهيناز بستغراب/ ازاي يعني
سالي بنفذصبر/ يعني الانبهار يتحول إلى اعجاب وبعد كده حب وبعد جواز فهمتي
شاهيناز/تصدقي صح طب هنعمل ايه
سالي / سيبي الموضوع ده عليا المهم تقعدي هنا
وبعد مرور ساعات طويلة جاء معاد الافطار وتجمع كل الابطال عند كريم وبعد الافطار قامت ملك بعمل القهوه وكان الجميع في غايه السعاده دخلت ملك تقدم القهوة وكانت مبسوطه لأنها في المكان الذي تفضله دائما وهنا دار الحديث بينهم
سوسن/ مولكش بقي ياغسان يابني ملك دي منشفه ريقي وكل اللي في دماغها التلفزيون كل دماغها اه والله لما اتجننت خاااااااااالص وحالتها بقت صعبه
غسان / هههههههههههه معلش ياطنط
ملك / بقي كده شوفي مين هيعملك المحشي
سوسن/ مقولكش بقي ياغسان ملك دي اللي هياخدها امه دعيله غلبانه وهاديه
الجميع هههههههههههه هههههههههههه
ملك بمزح / ايوه كده
سوسن / خلاص يابت رمضان كريم
ملك / الله اكرم ياسوسو ياعسل انتي
سوسن/ طب افتحي الباب يااكرم
وبعد مرور وقت قصير دخلت تحدي جيران ملك وتدعي ام علي
بعد دخولها تحدثت وقالت
ام علي / مجمعين عند النبي
الجميع عليه افضل الصلاه والسلام
سوسن/ تعالي محدش غريب
ام علي/ ماانا عشان كده جيت انهاردة اما عرفت أن ملك هنا مانتي عارفه مبروحش هناك
ملك بستغراب/ خير ياطنط
ام علي/ لا طنط ايه قوليلي ياماما
ملك / أما ازاي يعني
ام علي/ باختصار انا جايه عشان اخطب ملك لعلي ابني
الجميع مين
ملك / بس انا مش بفكر في الجواز دلوقتي
ام علي / ماهو في الاول هيكون في خطوبه ياحبيتي والايه رايك ياكريم
كريم / ده رأيها هي وهي حرة
ملك / يا طنط
سوسن/ استني انتي ياملك مش علي ده ياختي اللي خرج من السجن الشهر اللي فات عشان ضرب مراته وكانت بتموت وقاعدة في العنايه المركزه أربعين يوم كان ضربها ليه
ام علي بخبث/ هال ابدا وبعدين كل واحد منهما سأب التاني بالمعروف
سوسن بعصبية/ معروف ياكدااابه ولا عشان ماما عامله زي الحمار في الساقيه عشان تصرف عليه وعليكي وعلي الزفت اللي اسمه الحشيش
ام علي / لا مين قالك كده لا دي ملك هتلاقي الفاكهة بتاعتنا
غسان بغضب/ اظن ان ملك قالت لحضرتك انها مش بتفكر وكمان كريم وطنط كمان مش موافقين يبقي كده الموضوع كده انتهي
ام علي بعصبية/ وانت مالك انت ولا تكونش العريس الجديد عشان كده بطفشان مانت بيان عليك غني اوووووووووي
سوسن/ ايوه عريسها عندك اعتراض
ملك / خالتي انتي بتقولي ايه لا مش خطيبي وانا مش عايز ة ابنك مش بالعافيه واوعي وتفكرك اني مش عارفه أن ابنك قال لابويا يتجوزني ويشغلني راقصه وأنه هيكسب دهب من واريا ولما ابويا الموضوع حلي في عنيه قال لا انا أولي بالفلوس الكتير اللي هتاخدها ملك
قام خناقه بين ابويا وعلي وعشان كده انتي مبتروحيش عندنا عرفتي بقي ليه مبتروحيش عندنا ياخالتي
سوسن/ أمشي اطلعي بره يا كدابه انتي وابنك
وبعد خروج ام علي انفجر الجميع من الضحك وقالت ملك لسوسن
ملك/ ايه ياسوسو كل الكلام الجامد اووووي ده هو انا حبيبتك اووووي كده
سوسن بحب/ هههههههههههه واكتر من كده بس تعملي محشي
ملك بمزح/ بقولك ايه ياسوسو انا هروح ارمي نفسي من البلكونه
كده كتير اووووي اهي اهي
الجميع هههههههههههه هههههههههههه
وبعد مرور وقت قصير
وبعد أن تحدث غسان في كل شي يخصه وبعد ان وافق كريم أن يزعل مع غسان في الشركه
ذهب الجميع وهم في غايه السعاده
ومر شهر رمضان الكريم سريعًا وجاء ليله العيد وكان الجميع في غايه السعاده خصوصا ملك
وتجمع الابطال عند ملك ماعدا غسان
وكانت ملك مشغوله عليه كثير فهو للبرد علي هاتفه ومريم لاتعرف عنه شئ وأيضاً كريم
وفي هذه الفترة تقرب كل من مريم وكريم وغسان وملك
ولكن لن يعترفوا أحد بحبه لآخر
واخيرا جاء غسان وطلب من ملك الذهاب الى مكان حتي يتحدثون
وقال
غسان بخبث/ خدي اشربي العصير ده
ملك / جه في وقته انا عطشانه جدا
وفجأة وقعت مغشياً عليها
وبعد مرور وقت كبير
افقت ملك من نومها وصرخت باعلي بصوتها
ملك / لاااااااأأااأاا
ياتري ايه اللي حصل

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية مين هيجنن مين)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى